Отиди на
Форум "Наука"

Народе???? или Кой предаде Левски?


Recommended Posts

  • Потребител
Преди 14 часа, resavsky said:

В Ловеч са около 40 заптиета в Търново са поне три пъти повече.В Търново винаги е имало е военен гарнизон.

А между другото, освен Хр. Иванов никой друг не дава сведения за планирано нападение на търновския затвор с цел спасяването на Левски.

 

Link to comment
Share on other sites

  • Мнения 863
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Потребители

Стаски, имаш ли някакви данни какво става с Христо Цонев-Латинеца след Освобождението, доколкото си спомням той умира доста млад няколко години след това?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 2 часа, Б. Киров said:

Стаски, имаш ли някакви данни какво става с Христо Цонев-Латинеца след Освобождението, доколкото си спомням той умира доста млад няколко години след това?

Не, нямам. За съжаление, редица личности са останали в "безвремието" т.е след Освобождението.

Междо другото е интересна личност.

image.thumb.png.81fdadfe0fb01b8a44cb9742154c4602.png

 

 

image.thumb.png.594c79ea59423ff90750d0a42a9bc766.png

Редактирано от Staski
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Твърде вероятно е наистина Христо Латинеца да е познавал Левски като търновец. Т.е познат на Христо Иванов който по това време е в Търново и който е в основата на познанстовото на Левски с ловешките дейци.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор История

Логично е Левски да си е криел биографията .Говорим за професионален революционер.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 седмици по-късно...
  • Потребител

Има един-два въпроса, които не ми дава мира. Б. Киров , а те са следните: " Как Латинеца разбра, че в ханчето е останал Никола за да му каже да отвори?(след като отваря Никола според неговите думи вкарват някакъв човек който не познава, и чак след осветяването му разбира, че това е Левски). И втори въпрос: В почти всички различни варианти на Николчовите думи за това какво се случва в Къкринското ханче присъства едно интересно нещо, а то е следното: Защо след като гръмват пушките, чуват се викове, Никола прави нещо интересно, всички вещи на Левски: дрехи, ботуши, черги, антерии ги събира и  ги слага  там където е спял? (Кацев-Бурски пише, че след влизането в хана, турските заптиета пита ли къде е спял другия човек, посочено е мястото и те взели вещите които били на леглото).

Би ли се опитал да дадеш някакъв разумен отговор? :)

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
On 30.04.2020 г. at 13:36, Staski said:

" Как Латинеца разбра, че в ханчето е останал Никола за да му каже да отвори?(след като отваря Никола според неговите думи вкарват някакъв човек който не познава, и чак след осветяването му разбира, че това е Левски).

Ами Стаски, той Латинеца си го казва сам на разпита в София:

"Когато отивах, аз накарах Никола бакърджията да заключи вратата. Когато се върнах, чух един пушечен изстрел [и] видях, [че] заловили Дякона. „Къде беше?“ - ме запита Хюсеин бинбашият. Аз [му] казах."

Видял е как залавят Левски.

Същото казва и Николчо:

Жандарите пак се върнали и почнали да чукат и дават зор да отвори. Н[иколчо] се направил на заспал, чул, че викат за балтия, за да счупят вратата. В това време Христо се връща и турците го хващат. Той им казал, че е ханджията и че ходил в селото по работа. Хр[исто] идва тогава до прозореца и извика на Николчо да отвори.

Тук гвоздеят е в "идва до прозореца и извиква на Николчо":

2026027856_Untitled2.thumb.jpg.61c667ec902050115757723844cea83c.jpg

Прозорецът е на одаята, която са спали и тримата, Николчо лежи точно до него, неговото легло е най-близо, Латинеца чука на този прозорец и му вика да отвори, но вече Левски е заловен, Латинеца на разпита в София казва че е чул един гърмеж, няма ги тия залпове дето си ги съчинява Николчо по-късно, един гърмеж от револвера на Левски, с който ранява в ръката Юсеин Бошнак, същото казва и Бошнака, същото е описано на разпита точно и от Левски.

Значи точно в този момент, след като Латинеца е видял, че Левски е заловен, той чука на прозореца до леглото на Николчо и му казва да отвори предната врата.

On 30.04.2020 г. at 13:36, Staski said:

Защо след като гръмват пушките, чуват се викове, Никола прави нещо интересно, всички вещи на Левски: дрехи, ботуши, черги, антерии ги събира и  ги слага  там където е спял? (Кацев-Бурски пише, че след влизането в хана, турските заптиета пита ли къде е спял другия човек, посочено е мястото и те взели вещите които били на леглото).

Е това е свързано с първото, поне такава е моята версия за обяснение, любопитно ми е да прочета твоята. Николчо подготвя сцената за обиска, ако лицето вече е заловено, могат да бъдат обискирани вещите му, ако ли не /случайно избяга/ - пак струпва вещите му на едно място, един вид те с Латинеца нямат нищо общо с тях.

Николчо два часа преди тези екшъни пали свещ в голямото помещение на кръчмата, яде кокошка там и пийва винце. Нали се сещаш, че през цялото време на тези два часа свети свещ в помещението, а потерята отвън е известена, че в хана е търсения.

Те обаче почват акцията чак след като Латинеца излиза от предната врата, минава като Мойсей през морето през засадата, по негови думи, отива при вуйка си, и после пак се връща, когато уж го арестували, при това предвидливо си оставя револвера вътре да не стане някой сакатлък.

На Латинеца му е ясно, че родата му Николчо няма да бяга през задния двор, той си има редовно тескере и е редовен търговец бакърджия, другия обаче има фалшиво тескере и въобще не е търговец.

Има и още една любопитна подробност, която трябва да не ти е убягнала:

"Н[иколчо] казва, че когато в одаята Левски си разпасвал гащите, оставил на земята една кърпа с вързани в нея 50 гроша и малко отрова в една хартия, но ги видял и ги взел и скрил в пояса си, когато ги арестували. Когато сетне излезли из селото и седнали да чакат колата, Н[иколчо] отворил кърпата, извадил парите, а отровата хвърлил."

Д-р П. Стоянов. „Ловеч и Ловчанско”, кн. IV.

Левски винаги е носел отровата у себе си, в тефтера му е записана цената и откъде си я купил, тая отрова щеше да сложи край на процеса срещу него, но... виждаш.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 21 часа, Б. Киров said:

Ами Стаски, той Латинеца си го казва сам на разпита в София:

"Когато отивах, аз накарах Никола бакърджията да заключи вратата. Когато се върнах, чух един пушечен изстрел [и] видях, [че] заловили Дякона. „Къде беше?“ - ме запита Хюсеин бинбашият. Аз [му] казах."

Видял е как залавят Левски.

Същото казва и Николчо:

Жандарите пак се върнали и почнали да чукат и дават зор да отвори. Н[иколчо] се направил на заспал, чул, че викат за балтия, за да счупят вратата. В това време Христо се връща и турците го хващат. Той им казал, че е ханджията и че ходил в селото по работа. Хр[исто] идва тогава до прозореца и извика на Николчо да отвори.

Тук гвоздеят е в "идва до прозореца и извиква на Николчо":

2026027856_Untitled2.thumb.jpg.61c667ec902050115757723844cea83c.jpg

Прозорецът е на одаята, която са спали и тримата, Николчо лежи точно до него, неговото легло е най-близо, Латинеца чука на този прозорец и му вика да отвори, но вече Левски е заловен, Латинеца на разпита в София казва че е чул един гърмеж, няма ги тия залпове дето си ги съчинява Николчо по-късно, един гърмеж от револвера на Левски, с който ранява в ръката Юсеин Бошнак, същото казва и Бошнака, същото е описано на разпита точно и от Левски.

Значи точно в този момент, след като Латинеца е видял, че Левски е заловен, той чука на прозореца до леглото на Николчо и му казва да отвори предната врата.

Е това е свързано с първото, поне такава е моята версия за обяснение, любопитно ми е да прочета твоята. Николчо подготвя сцената за обиска, ако лицето вече е заловено, могат да бъдат обискирани вещите му, ако ли не /случайно избяга/ - пак струпва вещите му на едно място, един вид те с Латинеца нямат нищо общо с тях.

Николчо два часа преди тези екшъни пали свещ в голямото помещение на кръчмата, яде кокошка там и пийва винце. Нали се сещаш, че през цялото време на тези два часа свети свещ в помещението, а потерята отвън е известена, че в хана е търсения.

Те обаче почват акцията чак след като Латинеца излиза от предната врата, минава като Мойсей през морето през засадата, по негови думи, отива при вуйка си, и после пак се връща, когато уж го арестували, при това предвидливо си оставя револвера вътре да не стане някой сакатлък.

На Латинеца му е ясно, че родата му Николчо няма да бяга през задния двор, той си има редовно тескере и е редовен търговец бакърджия, другия обаче има фалшиво тескере и въобще не е търговец.

Има и още една любопитна подробност, която трябва да не ти е убягнала:

"Н[иколчо] казва, че когато в одаята Левски си разпасвал гащите, оставил на земята една кърпа с вързани в нея 50 гроша и малко отрова в една хартия, но ги видял и ги взел и скрил в пояса си, когато ги арестували. Когато сетне излезли из селото и седнали да чакат колата, Н[иколчо] отворил кърпата, извадил парите, а отровата хвърлил."

Д-р П. Стоянов. „Ловеч и Ловчанско”, кн. IV.

Левски винаги е носел отровата у себе си, в тефтера му е записана цената и откъде си я купил, тая отрова щеше да сложи край на процеса срещу него, но... виждаш.

 И мен това ме притеснява. Тази свещ. Забравих кой автор изследовател беше написал, че нямало такова нещо, Левски не пиел алкохол и нямало да му позволи на Николчо да си пийва вино. Остава загадката как Христо Латинеца преминава през обсадата. За мен НИколчо е страшно притеснен от факта, че е избран да е  придружаващ Левски до Търново. Да не би Левски да е пръснал всичките си неща из хана? При условие, че върви пеша колко са тези неща който носи?

Имам версия, ще я напиша тези дни.

Редактирано от Staski
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Накратко с 3 думи.

Кой печели от смърта на Левски?

Или на кого е пречил/политически/?

Защото до колкото му знам политическото убеждение той е бил за парламентална демокрация...Либерал? Тогава? В 19 век на балкана? Погледни само сега в 21. век колко привърженици има на либерализма? Другото са технически въпроси, през комина в пеща скочил през ноща, този го ударил онзи завтирил....Бла-бла-бла. На комунистите беше годен варианта/и нали и досега това е канонизирано/, че представителя на клерикалният деспотизъм, попът откраднал парите и за да нетрябва да отговаря го предава....

Значи? 😷

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 14 минути, Skubi said:

Накратко с 3 думи.

Кой печели от смърта на Левски?

Или на кого е пречил/политически/?

Защото до колкото му знам политическото убеждение той е бил за парламентална демокрация...Либерал? Тогава? В 19 век на балкана? Погледни само сега в 21. век колко привърженици има на либерализма? Другото са технически въпроси, през комина в пеща скочил през ноща, този го ударил онзи завтирил....Бла-бла-бла. На комунистите беше годен варианта/и нали и досега това е канонизирано/, че представителя на клерикалният деспотизъм, попът откраднал парите и за да нетрябва да отговаря го предава....

Значи? 😷

Тук обсъждаме съвсем друго, което не е свързано с политическите убеждения на Левски! Идеята за република е била невъзможна по тогавашното време. Единствените две републики по тогавашното време са Швейцария и САЩ. Как в една монархическа Европа от една страна и същатата такава Русия ще си позволят такъв филм? Не, не, не... няма как да стане! Техническите въпроси за участниците на тази тема явно са далеч по-интересни от либерализма на този или на онзи. Какво е било отношението към клерикалния деспотизъм (можеше още по-сложно да го напишеш :)), кой какво откраднал виж в предишните 28 страници по темата.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 19 часа, Staski said:

И мен това ме притеснява. Тази свещ. Забравих кой автор изследовател беше написал, че нямало такова нещо, Левски не пиел алкохол и нямало да му позволи на Николчо да си пийва вино.

Юсеин Бошнак също разказва за тази запалена свещ в хана, според него тя им е показала, че вътре са хората, които търсят.

Дали е пил вино... като се има предвид всички различни версии на разказите на Николчо, мътна работа, във всяка нова негова версия на разказа изскачат все нови и нови детайли.

Този автор, който пише че Левски не би позволил на Николчо да пие, взел ли е предвид, че според разказа на самия Николчо, Левски и Латинеца са били заспали, докато той е бил в голямото помещение на хана, тоест Николчо по това време на малките часове е бил единствения буден от тримата, според неговия разказ.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 12 минути, Б. Киров said:

Юсеин Бошнак също разказва за тази запалена свещ в хана, според него тя им е показала, че вътре са хората, които търсят.

Дали е пил вино... като се има предвид всички различни версии на разказите на Николчо, мътна работа, във всяка нова негова версия на разказа изскачат все нови и нови детайли.

Този автор, който пише че Левски не би позволил на Николчо да пие, взел ли е предвид, че според разказа на самия Николчо, Левски и Латинеца са били заспали, докато той е бил в голямото помещение на хана, тоест Николчо по това време на малките часове е бил единствения буден от тримата, според неговия разказ.

Според мен, Никола Цвятков е неопитен, притеснен е също така от факта, че се е съгласил да придружи Левски до Търново. Прави също така впечатление един друг момент: Пред извънредната комисия той (Никола) заявява, че Левски е бил неспокоен, влизал и излизал от хана и го попитал: Ти никак си ли не си ходил в Търново?(може да не е точно, цитирам по памет). Никола е млад от скоро е станал майстор, до преди това, вероятно за закупуване на стока от Търново се е грижил брат му. Макар, че ако се замислим, вероятно бакър може да се купи от далеч по-близкия Плевен, например!

Друг момент който ми прави впечатление е следният. Тръгването от Ловеч в късният следообяд (около 14-16.00 часа) на този зимен ден на 27. 12.1872 г. за Търново. Не е ли по-редно ако ще тръгваш за Търново да го направиш рано сутринта за да успееш например в късният следобяд да си в Севлиево?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 10 минути, Staski said:

Друг момент който ми прави впечатление е следният. Тръгването от Ловеч в късният следообяд (около 14-16.00 часа) на този зимен ден на 27. 12.1872 г. за Търново. Не е ли по-редно ако ще тръгваш за Търново да го направиш рано сутринта за да успееш например в късният следобяд да си в Севлиево?

Това си го обяснявам с отиването до Величка Хашнова, както и с изваждането на тескере същия ден от Николчо на името на Малък Добри за Левски. Същото тескере, което Левски поглъща, за да не попадне у турците при ареста. Това тескере Николчо заверява при Али чауш сутринта, по думите на Никола Сирков, заедно с неговото тескере. Когато обаче следобед Али чауш ги среща, заедно с Николчо не пътува другия бакърджия /той освен кръчмар е бил и бакърджия/, още един повод на Али чауш да се усъмни. Вероятно Николчо се е отбил при Малък Добри в кръчмата, за да вземе точно това тескере от Добри. А Каравелов сочи Малък Добри /Добри Кръчмаря/ в първата си дописка като един от предателите на Левски, преди да се "преориентира" към поп Кръстьо. Доста са навързани нещата в една линия.

Има и други несъответствия в разказите на свидетелите, особено в тези на Мария Сиркова, фрапиращи несъответствия.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

По този начин, основната идея Левски да бъде прехвърлен към Търново и от там за Влашко пропада. Основните "двигатели" които пряко са ангажирани да направят това се оказват, че не са за тази работа. Левски се движи по изграден маршрут (това е моята теза която принципно мога да докажа). Този маршут изисква и определени ангажирани лица за тази цел. Никола Сирков е издаден дали е знаел или не, това все още не е ясно. Никола Цвятков обаче до сега не е вършил никаква комитетска дейност, поради тази причина, Никола Сирков е трябвало да извърши това, което и прави.

Дали обаче, наистина Левски е имал тескере на Добри? Или наистина е бил облечен по турски (след като имаме описание на дрехите с които е бил когато са го заловили)?

 

Редактирано от Staski
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 1 минута, Staski said:

Основните "двигатели" които пряко са ангажирани да направят това се оказват, че не са за тази работа.

Абсолютно точно! Не са за тази работа.

Още повече че по това време и тримата /Николчо, Сирков и Латинеца/ са били известни на турците от показанията на Димитър Общи, самите турци в документ пишат, че са наясно за всички членове на комитета. Мария Сиркова черно на бяло е записана в един от разказите си, че къщата им е била наблюдавана от август /аферата със слугата/ до Коледа, тоест до идването на Левски в нея. Същото пише и за къщата на Никола Цвятков. Ей богу, след като е знаела, че къщата им е била наблюдавана от турски съгледвач, защо не предупреждават Левски за това?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Както и Димитър Общи така и Дидьо Пеев съобщават на властта, кои са тайните къщи на Левски в Ловеч. Турската полиция знае много добре всичко това. Колко пъти се споменава Никола алача? Нима не е задържана и Величка и пусната?

 

А защо с него не е заминал Христо Латинеца при условие, че е далеч по обигран от младия Никола? Или са нямали къде да спят в Къкрина?

Редактирано от Staski
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Сиркова така се е оплела в последния си разказ, че на практика, без да иска казва повече отколкото й е било необходимо.

Първо е объркала датите, разтегнала е времето с един ден, само и само да натопи Величка като основен виновник, пише, че Левски преспал една нощ у Величкини.

Това както й да е, после твърди, че Левски й казал да отиде при Величка вечерта преди Коледа и да иска от нея лъжливите писма, но в същото време казал още щом влязъл "На никого да не казвате, че съм тук".

Тя от своя страна забрала със себе си Мария, жената на Латинеца, много тайно нали, двете отишли в църквата, където била и Величка, още по-тайно става, и Величка им дала после писмата, които Левски /който бил казал на никого да не казвате/ прочел.

Оплитат се като пилета в кълчища.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 4 минути, Б. Киров said:

Сиркова така се е оплела в последния си разказ, че на практика, без да иска казва повече отколкото й е било необходимо.

Първо е объркала датите, разтегнала е времето с един ден, само и само да натопи Величка като основен виновник, пише, че Левски преспал една нощ у Величкини.

Това както й да е, после твърди, че Левски й казал да отиде при Величка вечерта преди Коледа и да иска от нея лъжливите писма, но в същото време казал още щом влязъл "На никого да не казвате, че съм тук".

Тя от своя страна забрала със себе си Мария, жената на Латинеца, много тайно нали, двете отишли в църквата, където била и Величка, още по-тайно става, и Величка им дала после писмата, които Левски /който бил казал на никого да не казвате/ прочел.

Оплитат се като пилета в кълчища.

мм...да!  След като се знае, че у Величка се държат различни неща на Левски в тайно скривалище се сещам за нещо друго. В писмото си до Л. Каравелов относно злополучното убийство на слугата на Денчо Халача, Левски пише следното (пак по памет): От този град е и Грую, който казал припаси, тефтери и други да се хвърлят в тоалетната (заодат). Интересно е, на кого го е казал това нещо Грую, ако не на сестра си Величка! А от къде пък Левски знае това е още по интересно!

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 27 минути, Staski said:

Дали обаче, наистина Левски е имал тескере на Добри? Или наистина е бил облечен по турски (след като имаме описание на дрехите с които е бил когато са го заловили)?

Сирков пред отец Матей казва за това тескере от Добри, че пратил Николчо да го завери сутринта, на името на Добри.

Николчо пък твърди, че Левски погълнал някакво тескере при ареста.

Какво ще да е било това прословуто тескере никой не знае, можем да се опираме само на разказите на тези хора.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 10 минути, Staski said:

А от къде пък Левски знае това е още по интересно!

Предполагам от поп Кръстьо?

Тефтерите се появяват и в аферата с лъжливите писма, оня момент който уж попът искал да му се занесат на лозето от името на Левски.

Попът обаче е пратил негов тефтер със сметките до вестник Марица, който Марин е секвестирал и унищожил още в пощата, този тефтер явно му е бил голям трън в петата в качеството му на областен управител.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 2 минути, Б. Киров said:

Сирков пред отец Матей казва за това тескере от Добри, че пратил Николчо да го завери сутринта, на името на Добри.

Николчо пък твърди, че Левски погълнал някакво тескере при ареста.

Какво ще да е било това прословуто тескере никой не знае, можем да се опираме само на разказите на тези хора.

Добре, да предположим, че наистина е имал тескере на Добри. Защо тогава няма да го покаже на заптиетата? Ето имам документ, това е положението. Това първо. Второ Ловеч не е толкова голям град по това време, а и сега всъщност. Повечето от жителите са се познавали, а и са роднини едни с други. Левски успява да премине от Южна България и да стигне Ловеч с някакъв документ, а в Ловеч му е необходимо наложително някакво друго тескере и то на ловешки жител. Ако обърнем внимание на показанията на заловените след Софийското приключение и основно думите на Д. Пеев и Д. Общи при техните пътувания те се представят основно за търговци. В защитата си Левски също поддържа този курс. Аз съм търговец от Търново. За това не ми се вярва наистина да е използвал такова тескере.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 3 минути, Staski said:

Добре, да предположим, че наистина е имал тескере на Добри. Защо тогава няма да го покаже на заптиетата? Ето имам документ, това е положението. Това първо. Второ Ловеч не е толкова голям град по това време, а и сега всъщност. Повечето от жителите са се познавали, а и са роднини едни с други. Левски успява да премине от Южна България и да стигне Ловеч с някакъв документ, а в Ловеч му е необходимо наложително някакво друго тескере и то на ловешки жител. Ако обърнем внимание на показанията на заловените след Софийското приключение и основно думите на Д. Пеев и Д. Общи при техните пътувания те се представят основно за търговци. В защитата си Левски също поддържа този курс. Аз съм търговец от Търново. За това не ми се вярва наистина да е използвал такова тескере.

Следователно, според теб излиза, че цялата история с тескерето на името на Малък Добри е измислена от действащите лица, а те са Николчо, Сиркова и Сирков, които твърдят, че такова тескере е било издадено и взето от Николчо?

Сиркова например го споменава във всичките си разкази, както и Николчо, Сирков пред отец Матей.

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...