Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

Преди 5 часа, Б. Киров said:

Въпросът е принципен. Левски и неговата организация в България са представители на новата българска държава. Въстанието е било средство, а не цел - целта е била установяване на независима българска държава. Като изпълнителен орган на българската държава, Левски и другарят му влизат в къщата на Халача, за да приберат дължимия данък, наложен на този чорбаджия от държавата /ВРО/ - те са Законът на тази Държава. Халачът е бил предупреден от държавата за дължимото към нея. И сега си представете, че при изпълнение на Закона, частно лице в някаква държава застрашава живота на представител на тази държава, изпълняващ законните си задължения. Държавният служител, било то полицай, било друго длъжностно лице, при нападение с опасност за живота му има законно право на неизбежна самоотбрана.

Именно такъв е бил случаят с "невинното момче", което задържа Левски и другарят му при прибирането на законно дължимата сума - ако един от тях бъде задържан, турската полиция ще го арестува или убие, а това е смъртна опасност за цялата ВРО, тоест за Държавата на българите. Ерго, от гледна точка на България, Левски и другият член на ВРО са действали законно и правомерно, те са употребили сила в неизбежна самоотбрана при изпълнение на дълга си.

Киров, ти си бил голям майтапчия. Поп Кръстьо също е бил участник в организацията на Левски, също е бил радетел за свободна България, но е имал друга гледна точка към събитията. Написал е:

„Тия като бяха чисти и мъдри хора и като знаеха разумно да вършат работата си, защо вършиха такива глупости и варварства, та доведоха работата до там? Кой и защо уби дякон Паисия, когато той беше невинен човек и, който и при издъхването си не изказа убийците ако и да ги знаеше кои са? Кой и защо уби невинното младо момче в Лович (в Денчовата къща) и защо отиде там? Народ ли да събужда, или къща да обира и хора да убива? Всичките тези глупости докараха работата дотам, според Евангелието: „имже мераго мерите возмерится вам.“ Ако тези народодвигатели се наемаха да събудят народа на въстание, то, с обиране на къщи и хазни, и с убиване невинни хора ли трябваше да бъде? Или тия мислеха че с това щат можат да набавят потребните на въстанието? Това може и едно малко дете да разбере че е глупост, или пък че, под булото на народно движение, се криеше нещо частно интересно, което е и очевидно – благодарение на късогледството и глупавщината на тогаващното правителство, което не можеше да отличи бялото от черното, но го разбираше все едно. Разумният човек може да нарече народно движение, само ония дръзновени юнаци, като Х. Димитър, Ботя, Панайота и др. които ги последваха и излизаха да се бият с тиранското правителство и загинаха за отечеството си; както и толкова братя в Тракия, а не такивато съмнителни потайности; които се вършеха по явна посока към съсипителни следствия. – Щът кажат че, така ако не станеше, другояче не можеше да стане. Да, но тогава  невинните хора каква грешка имаха и, ако и тъй, но тогава с какво оправдание другиго наричат издадник?

Такивато глупави работи имаха и такъв край...“

Не искам да давам оценка, кой крив кой прав, но сам Левски е обяснил защо е убил момчето. Историята не трябва да се преиначава.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Преди 13 минути, К.ГЕРБОВ said:

Киров, ти си бил голям майтапчия. Поп Кръстьо също е бил участник в организацията на Левски, също е бил радетел за свободна България, но е имал друга гледна точка към събитията. Написал е:

„Тия като бяха чисти и мъдри хора и като знаеха разумно да вършат работата си, защо вършиха такива глупости и варварства, та доведоха работата до там? Кой и защо уби дякон Паисия, когато той беше невинен човек и, който и при издъхването си не изказа убийците ако и да ги знаеше кои са? Кой и защо уби невинното младо момче в Лович (в Денчовата къща) и защо отиде там? Народ ли да събужда, или къща да обира и хора да убива? Всичките тези глупости докараха работата дотам, според Евангелието: „имже мераго мерите возмерится вам.“ Ако тези народодвигатели се наемаха да събудят народа на въстание, то, с обиране на къщи и хазни, и с убиване невинни хора ли трябваше да бъде? Или тия мислеха че с това щат можат да набавят потребните на въстанието? Това може и едно малко дете да разбере че е глупост, или пък че, под булото на народно движение, се криеше нещо частно интересно, което е и очевидно – благодарение на късогледството и глупавщината на тогаващното правителство, което не можеше да отличи бялото от черното, но го разбираше все едно. Разумният човек може да нарече народно движение, само ония дръзновени юнаци, като Х. Димитър, Ботя, Панайота и др. които ги последваха и излизаха да се бият с тиранското правителство и загинаха за отечеството си; както и толкова братя в Тракия, а не такивато съмнителни потайности; които се вършеха по явна посока към съсипителни следствия. – Щът кажат че, така ако не станеше, другояче не можеше да стане. Да, но тогава  невинните хора каква грешка имаха и, ако и тъй, но тогава с какво оправдание другиго наричат издадник?

Такивато глупави работи имаха и такъв край...“

Не искам да давам оценка, кой крив кой прав, но сам Левски е обяснил защо е убил момчето. Историята не трябва да се преиначава.

Някога да съм твърдял, че поп Кръстьо е бил на друго мнение за убийството на момчето, както и за убийството на Паисий, и въобще срещу насилието?

Това си е лично право на поп Кръстьо. Което не го прави предател, нито пък автоматично хвърля вина върху Левски.

Двамата са стъпили на съвършено различни позиции и всеки един от тях има своето право.

Гербов, според твоя начин на мислене, излиза, че единственият начин да се освободи България е била Руско-турската война и всичко друго е престъпление. Ами хайде тогава да зажалим за убитите турски войници в тази война, те са десетки хиляди - това според твоята логика е оправдано убийство, защото е организирано по заповед на Руския Цар?

Прав ли съм, или крив - значи Левски е "убиец" на "невинното чираче", за което османската власт го осъжда на смърт за престъпление срещу османски поданик, защото действа от името на Българската държава, а Руския Цар е Освободител и не е убиец на хиляди османски поданици, каквито са били турските войници?

Така ли е или не, според теб?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Преди 14 минути, К.ГЕРБОВ said:

Такивато глупави работи имаха и такъв край...“

Армията за освобождение на Косово през 90-те години също е "събирала" пари за Делото си от заможни албанци по начина,по който го е правил Левски. И е убивала албанци само по подозрение,че сътрудничат на сърбите. Историята показа,че политиката на АОК е била правилна - спечелиха войната срещу Сърбия.

П.П.

Знам,знам какво ще възразите. АОК е провеждала ужасяващи престъпления срещу човечеството,(продажба на човешки органи и т.н.),но не за тях е думата...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Всяка една война е масово престъпление, но винаги има две противоположни гледни точки за това. Престъпления организирани от държави вече се наричат война.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Преди 20 минути, Б. Киров said:

Това си е лично право на поп Кръстьо.

Според кои правила? Според наредата на ВРО, в която поп Кръстьо се е клел, той няма такова право. Направо са си предателство по отношение на ВРО всичките му размишления. Според мен причина поп Кръстьо да даде назад от революционната дейност е издигането му в църковната йерархия след убийството на дякон Паисий. Тогава започват страховете му дали пък няма да му потърсят отговорност за това убийство като член на Ловчанския комитет. И решава да се отграничи от цялата организация и дейността и. Сериозен мотив и за по-нататъшни предателства - конкретни, а не само теоретични.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Преди 30 минути, Doris said:

Според кои правила? Според наредата на ВРО, в която поп Кръстьо се е клел, той няма такова право. Направо са си предателство по отношение на ВРО всичките му размишления. Според мен причина поп Кръстьо да даде назад от революционната дейност е издигането му в църковната йерархия след убийството на дякон Паисий. Тогава започват страховете му дали пък няма да му потърсят отговорност за това убийство като член на Ловчанския комитет. И решава да се отграничи от цялата организация и дейността и. Сериозен мотив и за по-нататъшни предателства - конкретни, а не само теоретични.

След общото събрание на БРЦК през май 1872 ВРО на Левски поема курс на терор, насилствено събиране на пари за оръжие за въстанието, което по същество е акт на война срещу Османската държава. Поп Кръстьо като деец на Църковната борба е против такова вътрешно насилие и терор, той затова изтъква като светли примери войводите Панайот, Хаджи Димитър и Ботев, но това по същество е старата четническа тактика, обречена на неуспех и доказала се като неуспешна. Левски както е известно е имал съвършено друго виждане за въстанието, което влиза в пълно противоречие с разбиранията на поп Кръстьо, това е сериозна база за конфликт на идеи между двамата. Попът смята  тайната вътрешна организация и нейната тактика на насилствено събиране на пари от богати българи за "глупава работа", това си е негово лично право като свещеник. Левски има своето право като глава на Привременното правителство, което по същество е държава в Османската държава - тайната полиция е орган за терор и когато тя започва да действа като такъв, попът се отдръпва от делото, то влиза в противоречие с разбирането му на свещеник. Не мисля, че го е тресял страх, че ще му търсят отговорност за Паисий. До последния момент, до гибелта му, Левски не снема доверието си от поп Кръстьо, за това свидетелстват редица съвременници, той изпраща свой пратеник при него в Ловеч, за да го разпитва за предателството в града, кой рационално мислещ човек би изпратил свое доверено лице, за да го пита кой и кои са предателите, ако смята, че самият поп е предател - това е пълен абсурд.

След Освобождението, буквално подлуден от моралния терор върху него, както и опитите да бъде физически убит от същите тези виновни хора, попът става открито критичен към самия Левски, но едва ли Левски е мислел да го праща през юли 1872, само няколко месеца преди гибелта си с комитетски пари в Букурещ, ако е имал и грам недоверие в поп Кръстьо.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Не знам дали е ламтял за мястото на Паисий, но го заема. И едновременно с това е член на ВРО. Член е на Ловчанския комитет , който с едно събрание в лозята решава съдбата на дякон Паисий. Страхът е, да не му потърсят сметка за съдбата на Паисий от църквата, от обществото извън ВРО , а не че ще  последва тази съдба.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Преди 2 минути, Doris said:

Не знам дали е ламтял за мястото на Паисий, но го заема. И едновременно с това е член на ВРО. Член е на Ловчанския комитет , който с едно събрание в лозята решава съдбата на дякон Паисий. Страхът е, да не му потърсят сметка за съдбата на Паисий от църквата, от обществото извън ВРО , а не че ще  последва тази съдба.

Църквата не се отказва от него и по същество го защитава, като не го отлъчва от поста му.

А знаем ли как е гласувал попът на това събрание, решило съдбата на Паисий?

Дали е бил за или против още тогава, а не със задна дата - както е известно всичко се е приемало по вишегласие, така е натресен и Общи за апостол, въпреки мнението на Левски против, който остава в малцинство.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Преди 2 часа, Doris said:

Не знам дали е ламтял за мястото на Паисий, но го заема. И едновременно с това е член на ВРО. Член е на Ловчанския комитет , който с едно събрание в лозята решава съдбата на дякон Паисий. Страхът е, да не му потърсят сметка за съдбата на Паисий от църквата, от обществото извън ВРО , а не че ще  последва тази съдба.

Няма такова нещо. Това събрание е от една година по рано а в личен план поп Кръстьо не печели нищо от смъртта на Паисий.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

Вече 15 години "Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

 

За контакти:

×
×
  • Create New...