Отиди на
Форум "Наука"
Р. Теодосиев

Криза в руския космически отрасъл.

Recommended Posts

Преди 24 минути, Exhemus said:

Иначе за родину, не за заплата работят истинските инженери.

  Четохте ли интервюто на българина при Мъск? Мъск ги назначава само ако горят с космическата идея и всеки трябва да дойде със свой проект или идея.  Не да питат - Колко ще ми дадеш?

Е ако ти дават трохи за създадените от теб проекти и идеи, дали ще ги създаваш въобще и дали няма да напуснеш и да отидеш там където ще ти дават пари за тях. 

И именно новобранците (бившите студенти) са най-добре виждащите нещата, и затова и Мъск наема тях, а не руски инженери с опит, но пред пенсия. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Преди 38 минути, makebulgar said:

Е ако ти дават трохи за създадените от теб проекти и идеи, дали ще ги създаваш въобще и дали няма да напуснеш и да отидеш там където ще ти дават пари за тях. 

И именно новобранците (бившите студенти) са най-добре виждащите нещата, и затова и Мъск наема тях, а не руски инженери с опит, но пред пенсия. 

  Добре, че Мъск не те слуша. Да купи пенсионер - къде по-добра инвестиция дава 1 заплата, а получава багаж от знания за 1000 души.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Рогозин прехвърли акаунта си в Туитър на Роскосмос - и циркът е пълен

3 юни 2020 г. 19:30 ч. Комична случка се развихри днес в социалните мрежи. Шефът на Роскосмос Дмитрий Рогозин реши да прехвърли личния си акаунт в Туитър на името на Роскосмос

Мотивът за трансфера е ясен - официалният акаунт на руската космическа агенция има 150 000 последователи, докато Рогозин - цели 755 000. По този начин Роскосмос ще притежава по-голям обхват да популяризира дейностите си.

Но с този ход се изпълни по чудесен начин крилатата фраза на Виктор Черномирдин "хотели как лучше, а получилось как всегда". Акаунтът на Рогозин е пълен с пиперливи статуси, изказани от него като частно лице. Сега всички те се водят на името на Роскосмос.

Ето избрана селекция на някои от най-атрактивните изказвания, които вече се водят официлна позиция на Роскосмос: 

rogozin-1.jpg

rogozin-2.jpg

rogozin-3.jpg

rogozin-4.jpg

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/3392-2020-rogozin-twitter

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ще отстъпи ли Русия космоса на Илон Мъск?

angara.jpg

Руските ракети "Ангара" излетяха за пръв път през 2014 г. на тестови мисии, но все още не са въведени в експлоатация. Фото: Роскосмос

7 юни 2020 г. 13:40 ч.

Светослав Александров. Ще отстъпи ли Русия космоса на Илон Мъск? За да потърсим отговор на въпроса, ще ви представя материал от Екатерина Синелщикова за уебсайта Russia Beyond.

Ето какво пише Синелщикова:

Преди осемнадесет години Илон Мъск пристигна в Москва, за да закупи ракети и да изпрати мишки към Марс. Сделката обаче пропадна, тъй като стартовата цена на руснаците достига до стратосферата. Мъск се прибра у дома "ядосан и огорчен", след което два месеца по-късно основа СпейсЕкс. Останалото е ... в бъдещето. Междувременно руската космическа агенция непрекъснато хвърляше съмнения върху авантюрата на Мъск, твърдейки, че тя никога няма да успее.

Но на 30-ти май 2020 г. СпейсЕкс изпрати двама астронавти в орбита на борда на новия космически кораб "Крю Драгън". Това е първата пилотирана мисия на частна космическа компания. Експерти както в Русия, така и в чужбина умуваха какво биха направили Роскосмос в отговор на този "голям удар", както го описаха.

Отговорът е: малко. И очевидно всички се чувстват комфортно от този факт.

Евтини ракети

Мнозина вярват, че революцията на СпейсЕкс се състои във възвръщаемите ракетни степени, които се прибират на Земята и кацат върху роботизираните кораби "Просто прочети инструкцията" и "Разбира се, че още те обичам". Фактически истинската революция се корени в това, че американските ракети сега са по-евтини от руските.

Изстрелванията на Русия започнаха да залязват през 2012-та година - същата година, когато СпейсЕкс изстреля "Фолкън 9 Хеви", конкурентът на руските ракети "Протон" (бел. прев. - тук Синелщикова бърка - през 2012 г. е изстрелян корабът "Драгън". Ракетите "Фолкън 9" политат две години по-рано, а "Фолкън Хеви" - през 2018 г.). Благодарение на възвръщаемостта, която прави "Фолкън 9" толкова ефективна, Мъск използва своята ракета за всякакви задачи - леки и тежки товари. 

"Ако преди десетилетие нашият "Протон" контролираше 60% от пазара, сега почти всички поръчки са отишли във "Фолкън"-ите", коментира Виталий Егоров, основател на проекта Открит Космос и бивш говорител на частната руска компания Даурия Аероспейс, която строеше спътници за Роскосмос.

За да може някак си да се съревновава с "Фолкън", Роскосмос трябваше да смъкне цените за чуждестранни клиенти - от $100 милиона на $70 милиона и после на $65 милиона. 

Що се касае до пилотираните полети до Международната космическа станция, където Роскосмос държеше монопол съвсем доскоро, историята е същата: новият, по-просторен и с капацитет да превозва провизии "Крю Драгън" струва близо $55 милиона за астронавтско място спрямо $90-милионния "Союз".

Само че това не означава, че всички ще спрат да използват "Союз", коментира научният журналист Александър Березин. Березин си спомня краткия период, когато Щатите превозваха астронавти посредством совалките за много повече пари в сравнение със "Союз". "Докъм 2011-та година усилията бяха насочени към това "Союз" и космическите совалки да имат равен брой полети. Същото ще е и когато започнат полетите на "Крю Драгън". Отново ще имаме смесени руско-американски екипажи", смята експертът. Но има една уловка - това е приложимо само за близкото бъдеще, тъй като съдбата на МКС остава неясна.

Незавършени работи

Веднага след успешния полет на "Крю Драгън", като изключим поздравленията и размяната на шеги с Илон Мъск, Роскосмос оповести в Туитър краткосрочните си планове: "Още тази година ще тестваме две нови ракети, а през следващата ще възобновим лунната си програма. Ще е интересно!". В отговор на запитване от Russia Beyond, Роскосмос потвърди единствено, че ракетата "Ангара" ще е включена в поне една от тези мисии.

"Ангара" е един от основните проекти на Роскосмос през последните десетилетия. Замислена като заместител за разработената през 1967-ма година ракета "Протон", новата руска ракета се състои изцяло от руски компоненти и следва да извежда всякакъв тип космически кораби или полезни товари в космоса. Това включва и проправянето на пътя към пилотирана лунна експедиция през 2024-та. Работата по "Ангара" започна в средата на 90-те, но все още предстои да започне редовни полети.

"Даже "Ангара А5" не е изцяло нова ракета, тя вече летя веднъж преди шест години", съобщава за Russia Beyond инженерът Александър Шаенко, един от разработчиците на "Ангара А5" и "KSLV". За сравнение Русия е похарчила над $4 милиарда за "Ангара", десет пъти повече, отколкото бяха дадени за първата версия на "Фолкън 9" и "Крю Драгън". Независимо от тази колосална разлика, главният конструктор все още твърди, че недостигът на пари е основната причина проектът да се бави в продължение на 27 години.

Откъм положителната страна, добре е да си спомним за пилотирания космически кораб "Федерация" (преименуван на "Орел" миналата година след настояване от Рогозин), който се разработва от 2009-та година и е по-обещаващ по отношение на техническите спецификации от "Крю Драгън", въпреки че този кораб дори не е започнал изпитания.

Изостаналите проекти и лунната одисея

Лунната програма на Русия е претърпяла също толкова отлагания, колкото и ракетната. "Аз лично участвах в това. През 2011 г. ние поставихме научни инструменти на космическия апарат "Луна 25". Това трябва да е първият руски спускаем апарат на Луната (последният съветски е "Луна 24" през 1976 г.). Изстрелването беше планирано за 2013 г., но десет години по-късно апаратът не е излетял никъде. Всичко търпи отлагания на всеки две години", оплаква се Шаенко. Последният окончателен срок сега е октомври 2021-ва. "Луна 25" и "Луна 26" може би ще излетят, но след това ще са необходими нови технологии. А те все още "тънат в мъгла".

Вината за забавянията според Шаенко не се крие във финансирането, но в лошата организация: техническите спецификации постоянно подлежат на прегледи, ръководството се променя и има общо усещане за инертност и липса на разбиране, даже в рамките на конструкторските бюра. Съгласно журнала "РБК", Центърът "Хруничев" (който прави ракетите "Протон" и "Ангара") е в тежка криза заради острия спад на поръчки за ракети, орязва производството си в Москва, продава помещенията си на строителните предприемачи и премества съоръженията си в Омск - на 2 700 км. от Москва.

Частното космическо предприемачество в Русия заема около 1% от целия пазар, а този пазар не показва някаква специфична динамика според Шаенко. През последното десетилетие много компании бяха открити, после затвориха и повторно отвориха под различни наименования и с леко различаващи се профили. Но в реалността те не произвеждат тежки ракети, а спътници и друг тип космически технологии. "Дори в рамките на петгодишен период никой няма да постигне това, което СпейсЕкс направи за такова кратко време. Невъзможно е да си представим подобен сценарий в Русия", категоричен е Шаенко.

Дребната риба

Появата на такъв силен конкурент като СпейсЕкс означава трудни времена за Русия, смятат много западни експерти. "Това, което ще се случи е, че Русия ще загуби голяма част от печалбата си за космическата индустрия", съобщава The Verge. Би следвало това да служи като мотивация. Но Роскосмос има различно становище.  Никога не е имало недостиг по отношение на мотивиращите събития, що се касае до НАСА или СпейсЕкс (чиято първа ракета "Фолкън 1" летя успешно през 2008-ма).

"Факт е, че Роскосмос се съсредоточава най-вече върху държавни поръчки, които заемат огромна част от бюджета. Агенцията не получава голяма печалба от изстрелването на чужди спътници, даже изстрелването на чуждестранни астронавти носи по-малка печалба, така че загубата им е дребна риба", смята Шаенко. Като цяло изстрелванията заемат само 10% от бюджета на държавната корпорация.

Въпреки очевидните проблеми с новите разработки, Русия е все още една от трите най-големи космически държави, смята Егоров. "Всичко, което може да се направи в космоса, Русия е в състояние да го прави само ако наистина се старае. Това се дължи до голяма степен на съветското наследство и няма нищо лошо в това", твърди експертът. Освен това космонавтиката не е само пилотирани полети. Добър пример в една друга област е космическата обсерватория "Спектр-РГ", която създава карта на Вселената и ще остане един от най-добрите рентгенови телескопи поне през цялото следващо десетилетие. Разбира се, може да споменем руският прибор "ДАН", който работи понястоящем на американския марсоход "Кюриосити" на Марс, както и ракетите "Атлас 5", използвани от Боинг с руски ракетни двигатели "РД-180" и които американската фирма още не може да замени.

Комерсиалните интереси никога не са били в центъра на съзнанието на Роскосмос, което прави агенцията неефективна и тромава. Роскосмос може да се съревновава с вчерашния СпейсЕкс или дори да разработи ракети по "мъсковата метода" (т.е. чрез готови части от други ракети), но когато става въпрос за сега и днес, агенцията не може да съперничи на "Фолкън 9". "Не виждам как може да настъпи промяна в политиката на Роскосмос в близкото бъдеще, няма външни фактори, които биха променили агенцията. Тя вижда комерсиалния пазар като дребни ядки, тъй като главният източник на доходи е руската държава. Дори и Русия да загуби напълно пазара, нищо няма да се промени - тези момчета ще продължат да правят това, което са правили до този момент", убеден е Шаенко. 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3406-2020-will-russia-lose-race-musk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Руският космонавт Фьодор Юрчихин: САЩ са лидери и в това няма съмнение

yurchihin-2013.jpg

Руският космонавт Фьодор Юрчихин по време на космическа разходка през 2013 г. Фото: Роскосмос

9 юни 2020 г. 08:10 ч.

Светослав Александров. Продължаваме да следим реакциите в Русия след началото на пилотираната мисия на астронавтите Боб Бенкен и Дъг Хърли на борда на американския космически кораб "Крю Драгън". Ето какво сподели космонавтът и Герой на Русия Фьодор Юрчихин в интервю за Коммерсант.

На въпроса: "Полетът на "Крю Драгън" позволи на Тръмп да заяви, че САЩ отново са номер едно в космоса, това дали ви шокира?", Юрчихин отвърна: "Изобщо. Извън всякакво съмнение е - американците са лидери. През последните няколко години бе прието да говорим, че те изостават от нас, по-конкретно, поради доставките на екипажи на орбита. Но космическата индустрия не е ограничена само до това. Ние се фокусирахме на този акцент само защото такива програми, а те не са много, са единствените, в които все още изплуваме, докато успехи в други области не се наблюдават. Нека да си спомним - последната ни програма за изучаване на Марс завърши с авария, като "Фобос-Грунт" дори не напусна околоземната орбита. И макар че беше обещано да летим към Марс на всеки стартов прозорец, т.е. на две до четири години, ние не повторихме полета и не планираме да го направим.

Междувременно американският марсоход "Кюриосити" благополучно излетя през 2011 г. и впоследствие предаде към Земята маса сведения за Червената планета. Спомнете си, че "Кюриосити" стана най-тежкият полезен товар, т.е. 899 кг, в историята на усвояването на Марс. Сравнете и срока за подготовката на мисиите - "Фобос-Грунт" бе утвърден през 1998 г., а предложението за "Кюриосити" бе формулирано през 2004 година. В продължение на много години американците изследват далечния космос с помощта на телескопа "Хъбъл" и вече готвят неговата смяна, регулярно отправят апарати към различните планети на Слънчевата система. Спътниковата групировка на САЩ е от 900 апарата, на Китай - 300, а на Русия - около 150. И комерсиалните програми не са само Илон Мъск. Основателят на Амазон Джеф Безос още през 2000 г. създаде Блу Ориджин и вече изпитва възвръщаемата ракета-носител "Ню Глен". Не е изненадващо, че миналата година НАСА избра Блу Ориджин за разработка и производство на прототипа на космическия апарат за кацането на Луната в рамките на новата американска програма "Артемида". В САЩ вече има и ракета-носител за пилотирани кораби "Фолкън 9" с над 80 успешни полета. Успехът на "Крю Драгън" означава, че в САЩ отново има пилотиран кораб. А какво има у нас? Няма нито нов кораб, нито свръхтежка ракета. "Ангара 5", която летя само веднъж, няма да смени "Протон" по никакъв начин. Защо СССР бе някога лидер в усвояването на космоса? Може би защото в отрасъла работиха хора, които от детство копнееха за мечтата по космоса?"

Що се касае до състоянието на руския космически отрасъл, Юрчихин е категоричен: "Русия, съгласно сметките (на Борис Чорток) дори няма да е в топ пет на най-добрите държави. И това го е писал човек, който е бивш съратник на Сергей Корольов. Той бе убеден, че са необходими радикални социо-политически реформи. И още да цитирам: "Перспективните космически програми на Русия ще бъдат определени до голяма степен по създаването на нов тежък носител вместо "Протон" и неговата стартова площадка. Ще отнеме 10-12 години. И той не сбърка: През 2015 г. имаше успешен старт на "Ангара 5", това е и единственият - за причините на тази ситуация "Огоньок" писа в том 1 и 2 за 2020 г. Но до този момент няма отечествена свръхтежка ракета-носител. Няма и нов пилотиран кораб. Това, което го има в излишък, са думи и обещания".

Юрчихин изкоментира и критиките, че за "Крю Драгън" се вдигна много шум, при положение, че такива полети се провеждат от години. "Драконът е нещо фундаментално ново. Совалката имаше нужда от крила, за да кацне, а "Аполо" - парашути. Този нов кораб не е нито едното, нито другото - корабът има двигатели. Но това не е единственото. "Крю Драгън" не е единственият нов американски кораб. СпейсДев, подразделението на Сиера Невада, разработва възвръщаемия космически кораб "Дрийм Чейсър", който ще доставя товари на околоземна орбита. Вече е преминал два теста и през есента на 2021 г. ще лети за пръв път до МКС. И разликата е, че мисията, за разлика от тази на "Крю Драгън", ще е оперативна, а не демонстрационна. Блу Ориджин вече тества апарата си в атмосферата и върна възвръщаема първа степен. Продължава да лети интересният възвръщаем космически апарат на Боинг X-37B". Неговата уникалност е в продължителността на мисията. Съветските совалки "Буран" и американските "Шатъл" бяха предвидени да летят 30 дни извън предела на атмосферата, тази нова американска совалка по време на своя пети полет прекара 780 дни".

Юрчихин похвали дори проблематичния кораб "Старлайнър": "НАСА и Боинг имат друг проект - пилотирания космически кораб "Старлайнър". През декември миналата година започнаха неговите изпитания. Вярно е, не му се удаде да се скачи с МКС, но бяха проведени благополучно някои експерименти и той се върна на Земята успешно. През тази година тестовият полет ще бъде повторен, а след това - старт с астронавти. Тоест в САЩ има вече няколко кораба, които са почти готови за постоянна експлоатация".

Относно "Крю Драгън", за Юрчихин "това е уникален кораб, възвръщаем, притежаващ не само стиковъчен възел, но и двигатели. Руските кораби никога не са имали нещо подобно, "Буран" извърши само един безпилотен полет. Да, "Дракон" е по-скъп от "Союз", но това е самата разлика, като между "Жигули" и "Мерцедес" - в цени, качество, комфорт, дизайн".

Що се касае до "Союз", Юрчихин определя кораба като единствен. "Не съм съгласен, че е остарял, все пак през последните години той премина през серия дълбоки модернизации. Работата не е, че отстъпва на американските разработки, а че е единствен. Не съществува никакъв "Орел", въпреки че му обещаваме първия полет през 2023-та. Всеки експерт ще ти каже, че са нужни поне 5-6 години за създаването на нов космически кораб, а в реалността е нужно 2 пъти повече време. Същият срок е валиден и за американците - за тях бяха нужни 10 години да бъде създаден Crew Dragon". 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3411-2020-yurchihin-usa-leaders

Share this post


Link to post
Share on other sites

Руснаците не ми се вярва да преглътнат БлякДжак прикрит  с  мъсковия цирковпроект, как е реагират, имат ли <програма> или неофициално ше изграждат своя част от системата.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Рогозин: американците са неблагодарни, а корабът Союз е велик като Леонардо да Винчи, Микеланджело и Тициан!

priest-blessing-rocket.jpg

На снимката: руски свещеник освещава пилотирана космическа ракета "Союз-ФГ". Photo credit : NASA/Bill Ingalls 

11 юни 2020 г. 12:15 ч.

Светослав Александров. Ръководителят на руската космическа агенция Дмитрий Рогозин даде обширно интервю по повод полета на американския пилотиран кораб "Крю Драгън". Интервюто е абсоюлтен криндж - съжалявам, че използвам тази чуждица, но у нас все още няма дума, която да описва изказа на човек, който плещи такива идиотщини, че чак теб те хваща срам. Някои от тези изказвания трябва да се увековечат в златна рамка, за да могат поколенията да знаят - да, някога е имало такава космическа агенция с такъв лидер. Може би най-знаменателното е, че Рогозин се осмели да сравни руските кораби "Союз" с ренесансовите художници Леонардо да Винчи, Микеланджело и Тициан. 

"Да, Боинг и НАСА през изминалите девет години плащаха за подготовката на своите астронавти в Звездното градче и Байконур, както и за щастливия си космически билет, но ние тези пари ги изработвахме честно. Те не могат да се сравнят с огромната морална тежест, която през тези години лежеше на плещите на руската космонавтика - единствената, отговорна пред човечеството за съхранението на Международната космическа станция и доставката на международни екипажи. Също както картините на Леонардо да Винчи, Микеланджело и Тициан нямат цена, защото са уникални и се явяват достояние на човечеството, така и предоставеният от Роскосмос шанс на американците да съхранят възможността си за полети беше безценен", плещи Рогозин.

Шефът на Роскосмос разкритикува и становището на НАСА, че корабът "Крю Драгън" е най-евтиният, защото астронавтското място е $55 милиона, докато на "Союз" е $90 милиона. Но с усилието си да обори сметката на НАСА, Рогозин призна, че руснаците са се възползвали от положението си на монополист и нарочно са надули цените, за да скубят международните си партньори.

"Цената на нашите изстрелвания е значително по-ниска от тази на американските. Объркването изглежда да идва от разликите между цената за изстрелване и пазарната цена. Настоявам, че "Союз-МС" заедно с ракетата-носител "Союз-2.1" са все още безаналогови, каквото и да казват конкурентите ни", твърди шефът.

Рогозин също така за пореден път намекна, че за оказаната услуга американците дължат на руснаците вечна благодарност: "Америка е голяма страна. Една голяма страна е длъжна да е великодушна и благородна. Но никаква дума на благодарност или професионален благороден отклик от страна на американците не получиха някои от моите колеги. Не говоря за мен, не тая никаква илюзия за партньорите си след като работих като представител на Русия в НАТО", жалва се той. 

Ръководителят на Руската космическа агенция счита, че единственото, което СпейсЕкс са постигнали, е да изпреварят съотечествениците си от Боинг. "Това е тяхна война, а не наша", смята Рогозин.

"Нашият стар и добър кораб, замислен и създаден от Сергей Павлович Корольов за усвояването на Луната, все още ни служи на нас и на световната космонавтика. Това ще е така и след като полети нашият "Орел". "Союз"-ът е нашият космически Калашников, търсенето на който е безспорно дори след появата на гигантския арсенал от нови образци стрелкови оръжия, по-бляскави, но не толкова надеждни", не спира да ръси бисери Рогозин. "Но като Калашников, така и "Союз" не спира да се модернизира, оставайки модерна машина". 

За повече информация: Роскосмос

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3416-2020-rogozin-soyuz-davinci

Share this post


Link to post
Share on other sites

Русия загуби международните си партньори, с които трябваше да създаде следващия космически телескоп

24 юни 2020 г. 12:30 ч. След два успешни космически телескопа "Спектр-Р" и "Спектр-РГ", Русия остана без международни партньори за строежа на следващата голяма космическа обсерватория "Гамма-400". Това стана ясно днес, след като Италия и Украйна се отдръпнаха от проекта. "Гамма-400" ще продължи като изцяло руска мисия.

"У нас в един момент настъпи разрив в отношенията ни с нашите италиански колеги. Нещата не сработиха чисто административно. Не са имали финансови ограничения", съобщи главният научен сътрудник на Физическия институт към Руската академия на науките (РАН) Аркадий Галпер. 

Ученият оповести и причината за отдръпването на Украйна. Ръководството на украинския научен екип е препоръчало да не взима участие - очевидно заради влошените политически отношения. Първоначално специалистите на Украйна е трябвало да направят детектори - прозрачни кристали, през които преминаващите гама лъчи губят енергията си и могат да бъдат измерени. Сега работата трябва да бъде свършена от Института по космически изследвания към РАН. Очакванията са кристалите да са готови до две години и да са със същите характеристики.

Вместо Украйна и Италия, руснаците се надяват да привлекат вниманието на Беларус. Академиите на науките на двете държави вече са подписали споразумение за съвместна работа.

Изстрелването на телескопа "Гамма-400", който ще изучава Вселената в гамалъчевата област на електромагнитния спектър, остава планирано за 2030 година. 

Новината бе съобщена от РИА Новости.

2020-gamma-400.png

Космическият телескоп "Гамма-400". Илюстрация: НПО Лавочкин 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/3437-2020-italy-ukraine-leave-gamma-project

Share this post


Link to post
Share on other sites

Новите руски ракети Ангара са скъпи и нямат никакъв шанс да конкурират Илон Мъск

angara-prep.jpg

Модули за руските ракети "Ангара". Снимка: Роскосмос

30 юни 2020 г. 08:00 ч.

Светослав Александров. Новото поколение космически ракети "Ангара", които Русия създава, за да заменят остарелите носители "Протон" и също така да извеждат в космоса новия пилотиран кораб "Орел", са твърде скъпи. Експертите са категорични, че няма никакъв шанс те да са конкурентноспособни в новата космическа обстановка, доминирана от фирмата СпейсЕкс на Илон Мъск. Нещо повече - "Ангара" са даже по-скъпи от "Протон"! 

Вчера, на 29-ти юни, руската информационна агенция РИА Новости съобщи, че от финансовия доклад на предприятието-производител ГКНПЦ "Хруничев" е станало ясно, че за изготовлението на една ракета "Ангара А5" са необходими 7 милиарда рубли. Това е с три милиарда повече, отколкото е нужно за производството на ракета "Протон". Роскосмос обяснява високата цена с факта, че производството на "Ангара" се координира на две места - в Москва и Омск. Агенцията съобщава, че когато всичките производствени процеси бъдат прехвърлени в Омск, цената ще спадне до 4 милиарда рубли.

Но според член-кореспондент Андрей Ионин от Руската академия за космонавтика "Циолковски", такова драстично снижаване на себестойността на производството е невъзможно.

"Изказването на Роскосмос е опит да бъдат бомбардирани истинските факти посредством информационен боклук", съобщава Ионин за Взгляд. "След като на пазара се появи Илон Мъск с цена от $60 милиона за ракетите, които са в същия сегмент, в който са и "Ангара", няма никакви шансове за "Ангара" да са успешна конкуренция".

Ионин подчертава, че ако руснаците не заработват пари на пазара, за неефективната работа на Роскосмос ще трябва да бъде плащано от бюджета.

Иван Моисеев от Института по космическа политика не само се съгласява с Ионин, но смята, че положението е даже още по-тежко. Ракетите "Ангара" не просто трябва да летят също толкова често, колкото и ракетите на Мъск, но и да са изключително надеждни. Това е така, защото застаряващите "Протон" извеждат само спътници, докато "Ангара" ще трябва да е в състояние да лети и в пилотиран вариант, тъй като ще извежда кораба "Орел".

"Към настоящия момент "Ангара" е летяла само веднъж, при това без полезен товар. Без провеждането на полетни изпитания изобщо не може да говорим за излизането на пазара", категоричен е Моисеев. 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3442-2020-angara-rocket-too-expensive

Share this post


Link to post
Share on other sites

Роскосмос насрочи за 30-ти юли единственото изстрелване на тежката ракета Протон за 2020 г.

2019-proton-launches-eutelsat.jpg

Снимка от изстрелването на ракета "Протон-М" през октомври 2019 година. Photo credit : Roscosmos

1 юли 2020 г. 19:20 ч.

Светослав Александров. Руската космонавтика отбелязва нов антирекорд - през 2020 г. ще бъде проведено само едно-единствено изстрелване на тежкотоварната ракета "Протон". И ако допреди десетина година Русия беше водещ превозвач в спътниковите полети, днес пазарът е почти изцяло доминиран от Илон Мъск. 

По информация от РИА Новости, едничкото изстрелване на "Протон-М" с телекомуникационните спътници "Експрес-80" и "Експрес-103" е насрочено за 30-ти юли. Първоначално стартът трябваше да бъде осъществен през март месец, но инспекция на ракетата-носител установи, че е оборудвана с некачествени компоненти. Така че през април ракетата бе върната в сградите на производителя в Москва, за да бъде отстранен производственият брак.

Освен този полет, други през 2020 г. за "Протон-М" не се очакват. Първоначално се предвиждаше през тази година да бъдат изстреляни руско-европейската мисия до Марс "ЕкзоМарс-2020" с марсохода "Розалинд Франклин", както и модулът "Наука" до Международната космическа станция. И двете изстрелвания бяха отложени - "ЕкзоМарс" - за 2022 г., а "Наука" - за 2021 г.

Напомням на читателите, че "Протон-М" беше основната ракета, която се използваше за изстрелването на спътници допреди десет години. През 2010 г. имаше дванадесет полета на "Протон", през 2011 г. - девет, през 2012 г. - единадесет, през 2013 г. - десет, през 2014 г. - осем, през 2015 г. - отново осем.

Полетите започнаха рязко да намаляват след 2016 г. - точно когато американската компания СпейсЕкс започна да връща на Земята степените на ракетите "Фолкън 9" след техните мисии. През 2016 г. "Протон-М" летя само три пъти, през 2017 г. - четири, през 2018 г. - два, а през 2019 г. - пет. 

Ето каква е статистиката за СпейсЕкс и ракетите от серията "Фолкън" - през 2010 г. - два полета, през 2011 - нула, през 2012 г. - два, през 2013 г. - три, през 2014 г. - шест, през 2015 г. - седем, през 2016 г. - осем, през 2017 г. - осемнадесет, през 2018 г. - двадесет и един, през 2019 г. - тринадесет. Към средата на настоящата 2020 г. са отбелязани 11 полета, а до края на декември има още време. 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3447-2020-proton-30-july

Share this post


Link to post
Share on other sites

Съветник на Дмитрий Рогозин бе задържан по дело за държавна измяна

7 юли 2020 г. 20:00 ч. Днес Роскосмос публикува лаконично съобщение, в което ни информира, че е задържан съветникът на шефа на агенцията Иван Сафронов. Единственото конкретно нещо, което е споменато е, че обвинението не е във връзка с настоящата работа на Сафронов за Роскосмос.

Повдигнатото дело е по член 275 от Наказателния кодекс на Руската федерация, т.е. за държавна измяна.

Съгласно Новости-космонавтики, които се позовават на Интерфакс, задържането на Сафронов може да има връзка с предишната му работа като журналист. Съветникът работи в руската космическа агенция едва от няколко седмици.

putin-rogozin.jpg

Снимка от срещата през август 2019-та между Владимир Путин и Дмитрий Рогозин. Фото: Роскосмос

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/3460-2020-rogozin-savetnik-zaradjan

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Бившият шеф на Хруничев: Русия можеше и да не позволи на Мъск да завземе космическия пазар

8 юли 2020 г. 18:45 ч. Бившият главен директор (в периода между 2005-2012 г.) и главен конструктор (2009-2012 г.) на ГКНПЦ "Хруничев" Владимир Нестеров съобщи в интервю за РИА Новости, че Русия е могла да не даде пазара за спътниковите изстрелвания на Илон Мъск. 

Напомням на читателите, че ГКНПЦ "Хруничев" е предприятието-производител на ракетите "Протон" и "Ангара".

По думите на Нестеров руснаците са можели да запазят позициите си на пазара, ако през 2014 г. са били снижили стойността на ракетите "Протон". 

"Когато започнаха да налагат санкции на Русия, които не се разпространиха върху комерсиалните стартове, ние трябваше да се отнесем по-внимателно към маркегинга и във финансовата политика. Можехме спокойно да съхраним тази пазарна ниша. Илон Мъск предложи стартовите си услуги за $60 милиона и ние можеше да достигнем тази цена с по-голяма сигурност при изстрелванията. Все пак през 2014 г. доларът нарасна два пъти. Можеше рязко да снижим цените и да не дадем на Мъск да заеме целия пазар", твърди Несторов. 

За повече информация: НК

2019-proton-launches-eutelsat.jpg

Снимка от изстрелването на ракета "Протон-М" през октомври 2019 година. Photo credit : Roscosmos

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/3463-2020-rusiq-mojeshe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Роскосмос се похвали с успешно завършване на вакуумните изпитания на модула Наука

2020-mlm-nauka-tests.jpg

Снимка от вакуумните изпитания на "Наука". Фото: Роскосмос 

10 юли 2020 г. 08:05 ч.

Светослав Александров. Руската космическа агенция оповести днес, че вакуумните изпитания на модула "Наука" са завършени успешно. Това означава, че модулът би следвало да е готов за своето отпътуване към космодрума Байконур в периода между 21 и 23 юли, след което ще започне подготовката за неговото изстрелване. 

Предполага се, че на самия космодрум и по време на подготовката преди старта ще стане ясно дали проблемите с многострадалния модул наистина са разрешени или са заметени под килима под политическия натиск. Необходими са поне 9 месеца след пристигането на Байконур, за да може "Наука" да бъде окончателно приготвен за полет и интегриран с ракета-носител "Протон". Изстрелването е насрочено за май 2021-ва година. 

Напомям на читателите, че разработката на модула "Наука" започва още преди 20 години, когато той е замислен като дубльор на първия модул на МКС "Заря". Но "Заря" излита успешно и след 2000 година, когато икономиката на Русия е неблагоприятна, руските специалисти решават да преобразуват дублиращия модул в научен модул за МКС, за да пестят пари и да не се наложи да строят нов модул от нулата. Но планът не се оказва толкова успешен. Стартът е насрочен първо за 2007 година, но до ден днешен "Наука" не може да излети. Ръководството на проекта се сблъсква с най-големия си проблем през 2013 година, когато е установено, че горивните системи на модула са замърсени с метални стружки. Легендите в ГКНПЦ "Хруничев" разказват, че докато съдбата на модула е била все още неясна, работниците не са получили инструкции какво трябва да правят и са си помислили, че го разрязват за скрап! 

Тъй като, както подчертах, разработката на "Наука" започва още през 90-те години, това означава, че много от компонентите му са създадени през 80-те и дори 70-те години на миналия век, т.е. няма как специалистите да подменят повредените части с нови, тъй като те вече не се произвеждат. Така че през последните месеци и години техниците бяха принудени да ремонтират старите горивни системи и да ги почистят от стружки. 

Тепърва предстои да научим дали тези тегоби са вече зад гърба ни. 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3467-2020-mlm-nauka-finishes-vacuum-test

Share this post


Link to post
Share on other sites

Роскосмос се похвали с успешно завършване на вакуумните изпитания на модула Наука

2020-mlm-nauka-tests.jpg

Снимка от вакуумните изпитания на "Наука". Фото: Роскосмос 

10 юли 2020 г. 08:05 ч.

Светослав Александров. Руската космическа агенция оповести днес, че вакуумните изпитания на модула "Наука" са завършени успешно. Това означава, че модулът би следвало да е готов за своето отпътуване към космодрума Байконур в периода между 21 и 23 юли, след което ще започне подготовката за неговото изстрелване. 

Предполага се, че на самия космодрум и по време на подготовката преди старта ще стане ясно дали проблемите с многострадалния модул наистина са разрешени или са заметени под килима под политическия натиск. Необходими са поне 9 месеца след пристигането на Байконур, за да може "Наука" да бъде окончателно приготвен за полет и интегриран с ракета-носител "Протон". Изстрелването е насрочено за май 2021-ва година. 

Напомям на читателите, че разработката на модула "Наука" започва още преди 20 години, когато той е замислен като дубльор на първия модул на МКС "Заря". Но "Заря" излита успешно и след 2000 година, когато икономиката на Русия е неблагоприятна, руските специалисти решават да преобразуват дублиращия модул в научен модул за МКС, за да пестят пари и да не се наложи да строят нов модул от нулата. Но планът не се оказва толкова успешен. Стартът е насрочен първо за 2007 година, но до ден днешен "Наука" не може да излети. Ръководството на проекта се сблъсква с най-големия си проблем през 2013 година, когато е установено, че горивните системи на модула са замърсени с метални стружки. Легендите в ГКНПЦ "Хруничев" разказват, че докато съдбата на модула е била все още неясна, работниците не са получили инструкции какво трябва да правят и са си помислили, че го разрязват за скрап! 

Тъй като, както подчертах, разработката на "Наука" започва още през 90-те години, това означава, че много от компонентите му са създадени през 80-те и дори 70-те години на миналия век, т.е. няма как специалистите да подменят повредените части с нови, тъй като те вече не се произвеждат. Така че през последните месеци и години техниците бяха принудени да ремонтират старите горивни системи и да ги почистят от стружки. 

Тепърва предстои да научим дали тези тегоби са вече зад гърба ни. 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3467-2020-mlm-nauka-finishes-vacuum-test

Share this post


Link to post
Share on other sites

Единствената руска ракета Протон, която ще лети през тази година, бе изведена на стартовата площадка

2020-proton-m-rolled-to-pad.jpg

Снимка от днешното извеждане на ракетата "Протон-М" на стартовия комплекс. Фото : Роскосмос 

26 юли 2020 г. 17:30 ч.

Светослав Александров. Днес, на 26-ти юли 2020 г., руската космическа ракета "Протон-М" бе изведена на площадката за изстрелване №200 към космодрума Байконур в Казахстан. 

Ако всичко мине по план, на 30-ти юли в 00:27 ч. българско време ракетата ще излети и ще изведе в космоса руските изкуствени спътници "Експрес-103" и "Експрес-80". Полетът се очертава да е дълъг - първият от двата спътника, "Експрес-80", ще се отдели от ускорителния блок "Бриз-М" 17 часа и 59 минути след старта, а 17 минути по-късно очакваме разделянето и на "Експрес-103".

Освен предстоящия полет, други през 2020 г. за ракетата "Протон-М" не се очакват.

Първоначално се предвиждаше през тази година да бъдат изстреляни руско-европейската мисия до Марс "ЕкзоМарс-2020" с марсохода "Розалинд Франклин", както и модулът "Наука" до Международната космическа станция. И двете изстрелвания бяха отложени - "ЕкзоМарс" - за 2022 г., а "Наука" - за 2021 г.

Напомням на читателите, че "Протон-М" беше основната ракета, която се използваше за изстрелването на спътници допреди десет години. През 2010 г. имаше дванадесет полета на "Протон", през 2011 г. - девет, през 2012 г. - единадесет, през 2013 г. - десет, през 2014 г. - осем, през 2015 г. - отново осем.

Полетите започнаха рязко да намаляват след 2016 г. - точно когато американската компания СпейсЕкс започна да връща на Земята степените на ракетите "Фолкън 9" след техните мисии. През 2016 г. "Протон-М" летя само три пъти, през 2017 г. - четири, през 2018 г. - два, а през 2019 г. - пет.

Ето каква е статистиката за СпейсЕкс и ракетите от серията "Фолкън" - през 2010 г. - два полета, през 2011 - нула, през 2012 г. - два, през 2013 г. - три, през 2014 г. - шест, през 2015 г. - седем, през 2016 г. - осем, през 2017 г. - осемнадесет, през 2018 г. - двадесет и един, през 2019 г. - тринадесет. Към края на юли през на настоящата 2020 г. са отбелязани 12 полета, а до края на декември има още време.

За повече информация относно предстоящия старт: Роскосмос 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3492-2020-proton-m-rolled-to-launch-pad

Share this post


Link to post
Share on other sites

Технически проблем отложи единствения за 2020-та година полет на Протон

29 юли 2020 г. 22:00 ч. Изстрелването на ракетата-носител "Протон-М" с два руски спътника, което беше планирано за идната нощ на 30-ти юли, няма да се състои. Стартът е отложен с 24 часа заради технически проблем. 

Съгласно информацията, публикувана на сайта на РИА Новости, повредата е установена по време на проверката на системите за управление на ускорителния блок "Бриз-М". Техниците обаче смятат, че проблемът е достатъчно дребен, за да бъде коригиран в срок до 24 часа и стартът да се осъществи на 31-ви юли.

Стига това наистина да стане, "Протон-М" ще излети в 00:25 ч. българско време. Мисията на ракетата-носител ще е най-продължителната в историята на нейната експлоатация. Ще минат над 18 часа, преди спътниците "Експрес-80" и "Експрес-103" да бъдат позиционирани в целевите им орбити.

Напомням на читателите, че това не е първото отлагане на този полет поради технически проблем. Първоначално стартът бе планиран за края на март, но при инспекция на ракетата-носител на космодрума Байконур се оказа, че тя е оборудвана с некачествени компоненти. Става въпрос за производствен брак, допуснат още през 2015 година. 

2020-proton-m-rolled-to-pad.jpg

Снимка от извеждането на ракетата "Протон-М" на стартовия комплекс на 26-ти юли. Фото : Роскосмос 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/3497-2020-technical-issue-delays-proton

Share this post


Link to post
Share on other sites

УСПЕХ: Ракетата Протон-М изведе в космоса спътниците Експрес-80 и Експрес-103!

2020-31-july-proton-m-launches.jpg

Снимка от изстрелването тази нощ. Фото: Роскосмос 

31 юли 2020 г. 22:15 ч.

Светослав Александров. Днес Русия проведе успешно своето първо и единствено изстрелване на тежкотоварната ракета "Протон" за 2020-та година. Ракетата излетя точно в 00:25 ч. българско време тази нощ. Изминаха обаче над 18 часа преди да научим, че полетът е приключил благополучно. Това се случи в 18:41 ч. наше време, когато бе потвърдено, че двата спътника "Експрес-80" и "Експрес-103" са в целевите си орбити. 

"Експрес-80" и "Експрес-103" са руски телекомуникационни спътници от среден клас, изготвени от предприятието Информационни спътникови системи "М.Ф. Решетньов". Сателитите ще осигуряват фиксирани и мобилни услуги, цифрови телевизионни предавания и високоскоростен интернет. Очаква се двата спътника да работят не по-малко от 15 години.

За изстрелването на спътниците в космоса бе използвана ракета "Протон-М" с ускорителен блок "Бриз-М". Блокът позволява извеждане на 6 000 килограма полезен товар в геостационарна трансферна орбита, като двигателят му може да се рестартира до осем пъти. 

Напомням на читателите, че първоначално този полет бе насрочен за месец март, но впоследствие беше отложен, тъй като проверка установи, че ракетата "Протон-М" бе оборудвана с некачествени компоненти заради производствен брак. Наложи се продължителен ремонт - но всичко това си струваше. Полетът в крайна сметка беше успешен!

Следващото изстрелване на "Протон-М" е предвидено за началото на 2021 година със спътник "Ютелсат" или "Интелсат". По-нататък догодина Русия най-накрая трябва да изпрати в космоса и многострадалния модул "Наука", стартът на който постоянно се отлага от 2007-ма година насам. 

Междувременно не бива още да отписваме руската космонавтика през 2020-та година. През ноември, надяваме се, руснаците ще изстрелят новата тежка ракета "Ангара 5" с ускорителен блок "Бриз-М" и баласт. Очакванията са някой ден "Ангара 5" да замени изцяло "Протон". 

За повече информация: Роскосмос

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3500-2020-31-july-proton-launches

Share this post


Link to post
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

Вече 15 години "Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

 

За контакти:

×
×
  • Create New...