Отиди на
Форум "Наука"

Бил ли е Васил Левски русофил


100$

Recommended Posts

  • Модератор История

Само че по никакъв повод не бих определил Губернаторство Гърция като действаща република.Статута му е нещо като на Източна Румелия.В 19 век републики няма.

Link to comment
Share on other sites

  • Мнения 68
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

Posted Images

  • Потребител
Преди 1 час, resavsky said:

Само че по никакъв повод не бих определил Губернаторство Гърция като действаща република.Статута му е нещо като на Източна Румелия.В 19 век републики няма.

Франция. В началото на седемдесетте години на деветнадесети век след Френско-Пруската война, краха на Втората империя започва Третата република и досега са все република

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор История
Преди 2 часа, kramer said:

По онова време САЩ е република. "Момче на пример" :) 

Точно в този момент САЩ са безкрайно далеч от Европа във всяко едно отношение.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
On ‎22‎.‎1‎.‎2020‎ г. at 14:32, Mazzini said:

Точно това, с "чистата и свята република", имам съмнения, че Левски го е вярвал наистина. За предстоящето въстание поръчва да се ушие знаме, което представлява пурпурно червено с руски кръст в средата. Пурпурът е  символ на монаршеската власт, а кръстът- както на Бога, така и на Царя. Така че, поне според мен, приказките за република са, за да се привлекат широките селски маси към делото. Защото, на обикновения селянин му е все тая, дали ще плаща данък на Цар или на Султан.

Болднатото е от мен . Вие разбирате ли въобще какви ...анархронизми пишете ?  Значи Левски според Вас хем поръчва знаме с монархически символи , хем се прави на републиканец за пред селяните ?!  Щото  последните стоят твърдо и непоколебимо зад републиканските устои ….така вкоренени в тяхната традиция , мироглед и възпитание !

В представите не на българското селячество по него време , а на всите селяни по света бели е за ...добрия наш си цар /владетел / господар !

Примерите за потвърждение може да се проверят от реалията с френската и октомврийската-болшевишка революции какви са били настроенията (а и разбиранията) на селяните към напълно непознатите за тях полит-терминологии . В случаят с българските - как го виждате селяните да не искат да плащат данъци на "наш цар/княз/ но с готовност да плащат за парламент (може би еднокамарен или дву) за депутати и т. н.  Въобще откъде според вас бг селянинът през XIX век знае ....що е това Република ? ... Откъде ?  Турско където живее - няма такова нещо , съседните страни - Гърция , Сръбско и Влашко - не ! Гурбетчиите по Австро-Унгария - също не !  Тия които са по Русията - не са !  Въобще откъде българският селянин ще знае какво е република ? По добро ли е от монархията или не ?  Дали са чели френската конституция от 1791 година ?

Това, че

Цитирай

на обикновения селянин му е все тая, дали ще плаща данък на Цар или на Султан

са си ваши волни  интерпретации не почиващи на никакви данни

Именно селяните питат : 

Бай Василе !  Когато се освободи България, кого ще си турим цар?           

/Ив. Вазов/

Разберете го - просветения ("добрия") монарх/владетел/управник/ - това е идеалът за масите от хилядолетия !  Друг просто няма ! Още древногръцките учени като цяло определят като най-оптимален вариант - управление на държава от просветен тиран !

On ‎23‎.‎1‎.‎2020‎ г. at 8:38, resavsky said:

Само че по никакъв повод не бих определил Губернаторство Гърция като действаща република.Статута му е нещо като на Източна Румелия.В 19 век републики няма.

Точно това се мъча да кажа ….Има един момент в който Йоан Каподистрия се самообявява за президент , но територията на освободена Гърция не е призната все още като независима и е под символичната власт на султана . И то не само от Великите сили и Портата , но и от бушуващият вътрешен вулкан в самата новоосвободена Елада !  Лидерите на маниотите (същински Пелопонес) начело с Петрос бей Мавромихалис срещу румелиотите на Йоан Колетис (по произход аромън) морските клефти със своя герой Теодорис Колокотронис , отделно сулиоти (епирци в болшинството си елинизирани албанци )   паликари които са бивши арматоли, които от своя страна също се разделят  и прочие регионални фракции....  всички те къде против , къде за Каподистрия !  За капак и крайно поляризирани течения сред елита  - англофили , франкофили и русофили. Самият Каподистрия е обвиняван , че е руска подлога ! 

Вижда се , че републиканско управление в такава обстановка е невъзможно !

Редактирано от Евристей
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 10 минути, Евристей said:

Болднатото е от мен . Вие разбирате ли въобще какви ...анархронизми пишете ?  Значи Левски според Вас хем поръчва знаме с монархически символи , хем се прави на републиканец за пред селяните ?!  Щото  последните стоят твърдо и непоколебимо зад републиканските устои ….така вкоренени в тяхната традиция , мироглед и възпитание !

 

 Напълно сбъркана интерпретация. Визирам, преодоляването на характерната за българина апатия. Българският селянин си обича царя, това дори го признават част от революционерите, сред които в ония години има спорове каква обществено-политическа система е най-подходяща у нас.

Но републиката е свързана с далеч повече свободи за населението. Съвсем естествено е, ако искаш да привлечеш, колкото се може повече българи към каузата, за която се бориш/собствена държавност/, е да им говориш за система, при която ярема е по-малък.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 1 час, Mazzini said:

Но републиката е свързана с далеч повече свободи за населението. Съвсем естествено е, ако искаш да привлечеш, колкото се може повече българи към каузата, за която се бориш/собствена държавност/, е да им говориш за система, при която ярема е по-малък.

Грешите !  Аз не бих искал да ви се натрапвам с ...даскалски подход . Вижте и се запознайте сам с примерите от Античността  през Средновековието и Новото време до Наши дни.

Изключая епохата на ранно-класовите общества : всеки мъж/ловец или член на племето/ има право на глас - Републиката (до образно казано нашето съвремие) съвсем не дава "свободи" на населението . Напротив !  Показателен е примерът с Рим - първо като патрицианска Република , натам власт имат само патрициано-плебейски богати фамилии !

Народът ….освен двойката трибуни (длъжността е изпълнявана обаче не от негови представители) няма !

Народът е по доволен под властта на цезарите ! Не случайно и пучът на Брут и Касий се оказва в Рим гротескно фиаско !

В интерес на истината има една истинска Република на Демоса (въпреки , че това е Оксиморон !)  тоест Народна Република и това е древна Атина !  И то в много кратък период !  И  това е определено от съвременниците й  като …...престъпно управление !  Лично Платон бичува режима ! В последствие атинската демократиа е осъдена и забранена ! Защо ? Никой закон няма стойност пред народен вот ! Лесно манипулирана от оратори-демагози , атинската тълпа (демоса) драска на глинените плочки двете думи които знае правилно да изписва :  Смърт или Остракизъм !  Дузина велики и талантливи пълководци и адмирали на Атина са пострадали от решенията на лумпенизираната тълпа ! Както и разбира се самата Атина . Затова и никогаш не прераства в империя и губи войната срещу Спарта !

Натам ….и през Средновековието Републики има ! В Италия - Серенисима Венеция и Републиката на Свети Георги (Дженоа) .  Както и други подобни на Апенините него време това са ….аристократични републики и добрия стар народ в управлението място няма ! Нито му се смекчават данъците !  Нейде на Североизток  също се пръква …..Република -   Новгородската  !  Едва ли селяните около града са участвали в управлението или са били освободени от данъци .

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
On 22.01.2020 г. at 18:34, Б. Киров said:

Левски недвусмислено и не утопично е бил републиканец и винаги съм твърдял това, имам и отделна тема, посветена на неговите републикански идеи. Няма начин да не е бил републиканец, щом е свързан с Млада България, която е филиал на други подобни организации, Млада Италия, Млада Турция, Млада Русия и т.н. Все едно Мацини и Гарибалди да не са републиканци. Че републиканските им идеи не са били утопия се вижда от историята - Кемал Ататюрк установява република в Турция, Гарибалди се бори за република.

Дали е бил русофоб Левски, не мисля - желанието му е било да учи в Русия преди да постъпи в Легията, само проклетията на вуйчо му не го осъществява. Най-напред отива при руския консул Найден Геров да иска пари за чета, но получава отказ. Скептичното му отношение към царска Русия идва на базата на личен опит - във Втората Легия вижда как се отнасят сръбските офицери, руски протежета, към българите. Сам пише за отношението си:

В еднодружний ми брате Филипе! В Одеса.
Съчюсв[о]ствоваме ви гдето ни подавате ръка от там, та да работим в едно! Бог нека е напред и ими българско да е войвода.
Сами или и некой йоще родолюбиви българи, предлагате ни в писмото си тия две главни предложения, т.е. подписи от всичко българско и печати за захваяание на революцията зимно или летно време. В тия две главни предложения са нам в Българско живот или гроб. За първото което вий ни предлагате и искате го по-скоро, то чрез Н.М. Тошкова, за да помолиме Негово Високо Императорско величество за помощ, на което сте уверени, че без друго ще ни помогне! Дай Боже да помогни и да подпиши бар за нашата република, ако технити републиканци гони и наказва до смърт в окната.

Брате! Ний не отказваме помощъта и от гяволът! Но имаме си предначертание за това ...

...защо в 67 и 68-мо не зеха българите участие с четите? Ето, че те останват си глупави на това питание, а българите много хубаво направиха, че са не измамиха подир четите, защото на четите обязаностъта беше не да бунат народът, но да свикват от градовете и селата умни хора и да им показват как требва да ся приготвят, че като им ся даде знак за революция да бъдат всички готови! Това брате Филипе, ако си забравил да им кажиш на горните господиновци, то аз имам и законът в пазвата си от 67-мо, а и сичките войводи испълниха ли какво им налагаше законът! То не ни е за сега работата да говорим, а искам да докажа на горните ни родолюбци, че българите ако беха са повлекли след четите, щеха да принесат полза на руският цар, пък за тех си, щеха да изгубат най-добрите си юнаци, на кои в ръцете стои българската свобода, пак тогава нека отсвирюва България, чак до един век йоще.

С факт имам да докажя, че с руски агенти съм имал да работа без да знам в 69-то препоръчан – единият от одеските българи за добръ помощник на българите, пък не излезе така! Улових му неколко шарлатанъци и хайде от гдето е дошел. Коги стане за нужно, казаща го съ[с] сичките му работи. Цели сме изгорели от парине и пак не знаем да духаме??

https://www.vasil-levski.eu/документи/документ-21-18-или-около-26-април-1871-година/

Цитирай

 

За първото, което Вие ни предлагате и го искате по-скоро, та чрез Н.М.Тошкова да помолите негово високо императорско величество за помощ, за което сте уверени, че без друго ще помогне. Дай Боже да помогне и да подпише барем за нашата република, ако техните републиканци гони и наказва до смърт. Брате, тука за тоя ми предмет да не падате в съмнение, че аз противостоя на мнението Ви. Не, но няма да Ви отговарям, докато са не забележите именно кои са и отде са тамкашните ни родолюбци, които дават глас за тоя най-деликатен и важен предмет, който е като център на всички други наредби. Като се предложи [реши], води и всички други [въпроси] след себе си и сме в ръдете на прегледвача.


Брате, ние не отказваме помощта и от дявола, но имаме си предначертание. Затова и Вие побързайте, както Ви пиша по-горе, та да побързаме и ние към Вас с нашето мнение. Ако ли някой не подпише, както казахме и останеш ти сам, тогава има пак какво да приказваме.


Сега ида за втория ни педмет, който не е да се реши между теб и мен, а остава за [най-]подирния ден да се реши по вишегласие от БРЦК в България с Вас заедно: зиме или лете?


В първото си писмо дадох мнението си, че трябва зимно време. Като съм убеден твърдо за мене си, пресмятали сме тук-таме пред няколко наши по-разумни и [те] са казвали истината тогава, [че зимата] е време. Но пак не смеем да кажем решително, ако и да сме убедени, че тогава е спасението ни, защото губи значението си, [тъй като] Централният ни комитет трябва да подпише. В първото си пък писмо, гдето аз изрекох на Вас, е срещу писмото Ви н г-н Йованица Пишмиша в Т.Магуреле, в което излагате да принесете триста хиляди пушки от Одеса във Влашко, че да преминете през лятото за в Балкана. Право ли е да решавате сами, като знаете, че и в Българско се работи? Мисля, не!


Ето сега ми казвате в писмото си, че сте дохождали в разговор с някои си родолюбиви българи и на въпроса Ви отговаряли защо в 67 и 68-мо не взеха българите участие с четите? Ето че те си остават глупави на това питане, а българите направиха много хубаво, че не се измамиха подир четите. Обязността беше не да бунтуват народа, но да свикват от градовете и селата умни хора и да им показват как трябва да се приготвят, че като им се даде знак за революция, да бъдат готови. Това, брате Филипе, ако си забравил, да им кажеш на горните господиновци. Аз имам и закона в пазвата си от 67-мо. А и всичките войводи изпълниха ли, като им налагаше законът? То не ни е засега работата да говори, а искам да докажа на горните ни родолюбци, че българите, ако бяха се повлекли след четите, щяха да принесат полза на руския цар, пък за тях си щяха да изгубят най-добрите си юнаци, в ръцете на кои[то] стои българската свобода. Пък тогава нека отсвирюва [нека тегли] България чак до един век още. Това така доказвам на нашите родолюбци, щото да престанат ония бърборения. С факти имам да докажа, че руски агенти съм имал да работя, без да знам, в 69-то, единият препоръчан от отдеските българи за добър помощник на българите, пък не излезе така. Уловихме няколко шарлатанлъци и хайде – отдето е дошел. Кога стане нужда ще го кажем с всичките му работи. Цели сме изгорели от парене и пак не знаем да духаме.

Брате Филипе, чакам на това писмо отговора Ви, че тогава ще се разберем как и какво ще работим.

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
On 22.01.2020 г. at 19:21, resavsky said:

Все едно да кажеш че България до избирането на Александър Батенберг е била република.

Това е нелепо...Княжеството  си има монархическа констутиция ("4. Българското Княжество е монархия наследственна и конституционна, съ народно представителство".) https://bg.wikisource.org/wiki/Конституция_на_Българското_княжество  
Първата Гръцка република -има републиканска конституция (най-близо до парламентарна република)

https://sih.swu.bg/sites/default/files/2018-01/The First Greek Constitution Of 1822.pdf

Цитирай

Събранието в Епидавър, провъзгласило независимостта на гръцката нация през януари 1822 г., приема и първата, макар и с временен характер модерна републиканска национална Конституция на Гърция [вж. Koliopoulos, Veremis, 2012: 19]. 1 В нея се чувства силното влияние на френските конституции от 1793 и 1795 г. Конституцията определя републиканска форма на управление и се състои от 110 параграфа, разпределени по глави и отдели. Обезпечени са принципите на представителството и разделението на властите.

Още в началните си разпоредби, което става традиция и в следващите гръцки конституции, първата гръцка Конституцията гарантира основните граждански права и свободи: свобода на религията, равенство на гражданите пред закона, лична неприкосновеност, неп- [ 1] Първото национално събрание на Гърция започва работата си в малкото селище Пиада (дн. Неа Епидаврос), близо до древния Епидавър през декември 1821 г. Приемането на конституцията през януари 1822 г. се извършва от 59 представители на континентална Гърция, островите и Пелопонес, които на практика никога не са били избирани, но всъщност никой не оспорва правото им да приемат конституцията [Spyropoulos, Fortsakis, 2009: 42]. нерикосновеност на частната собственост и др. (чл. 1–7) Законодателната власт принадлежи на Сенат, формиран от избрани представители на отделните провинции (чл. 11). Конституцията не въвежда никакви цензове, освен изискването за възраст (30 г.), относно кандидатите за сенатори. Сенатът назначава определени от него чрез избор с мнозинство президент и вицепрезидент, първи и втори секретар и заместник-секретари. Сенатът се обновява ежегодно (срв. чл. 17–19). Сенатът осъществява и съдебни функции по отношение на сенаторите и членовете на правителството (чл. 50, 52 и 53). Изпълнителната власт се осъществява от петчленен Изпълнителен съвет (правителство), избран от Сената измежду неговите членове. Съветът също избира председател и заместник-председа-тел за срок от една година, а също така осем министри – един главен канцлер, отговарящ за международните отношения; министри на вътрешните работи, на финансите, на правосъдието, на войната, на флота, на религиозните култове и на полицията (чл. 20–22). Приемането на законите обаче става съгласувано между законодателният и изпълнителният орган – всеки от тях може да отхвърли законопроекта, предложен от другата страна (чл. 10). Процедурата е сходна с тази на двукамарните парламенти като в случая Изпълнителният съвет изпълнява ролята на една от камарите. Съдебната власт включва единадесетчленен Върховен съд, назначен от Изпълнителния съвет и утвърден от Сената, но конституцията гарантира неговата независимост от тях (чл. 87–88). Детайлно са регламентирани отделните видове съдилища и техните компетенции. Въведена е триинстанционна система на съдопроизводство (чл. 92–95).2 Първата общогръцка национална Конституция, изготвена основно от Александър Маврокордато и Теодор Негрис с подкрепата на италианеца Винченцо Галина, съдържа редица несъвършенства, без те обаче да правят по-малка нейната значимост за развитието на балканския конституционализъм. В тази връзка, както и относно създаването на модерно гражданско законодателство на страната, представители на Гръцкия комитет в Лондон се обръщат към известния английски философ и юрист Джеръми Бентам (1748–1832).3 [ 2] Срв. за всички позовавания в преведеният по-долу текст на конституцията. [ 3] Бентъм прави редица коментари на конституцията от 1822 г. и изготвя проект за нова конституция на Гърция. [Penna, 2005: 5-12; Bentham, 1990; Zepos, 1977: 293-307]. Публикуваният тук текст на гръцката Конституцията от 1822 г. е превод от английски език от двуезичното издание с паралелни текстове на гръцки и английски език: The Provisional Constitution of Greece. London: John Murray, 1823, 55–116.4

 

 

Редактирано от nik1
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
On 24.01.2020 г. at 22:14, Евристей said:

Вижда се , че републиканско управление в такава обстановка е невъзможно !

Както е  и практически  невъзможно самоосвобождението на България през 70-те години  на 19 -ти век. 

Въпросът не беше такъв, а какъв е бил Левски по убеждения - твърд републиканец (както и Гарибалди, който е такъв до смъртта си)

в 18..най си коя година Левски вероятно би работил за монархията (както Гарибалди работи за монархията), но това е "вероятно, "ако", "дали"- т. е алтернативна история

За което си има подфорум (към Ресавски най-вече и Мазини)

Редактирано от nik1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 месец по късно...
  • Потребител

Чета си аз Захари Стоянов и кво да видиш,монархист викате бил,че даже русофил!! :ag:

цитат от Захари Стоянов:

„ А ти какъв ще станеш, бай Василе, когато СЕ ОСВОБОДИМ ( а не когато ни освободят)- попитал го един път Божил Георгиев в присъствието на други трима апостоли : Ангел Кънчев, Димитър Общия и Сава Младенов.

-Когато се освободи България, за мен не остава вече работа помежду ви- отговорил той.- Тогава аз ще да отида в Русия и да съставлявам комитети, защото там , макар и да няма чалми, но народът е притиснат от нас повече”. ( стр. 78)”

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Че то точно това изказване е толкова русофилско, че повече няма накъде.

Ако приемем, че е истина, а не е доукрасено от бай Захари, то въпросът поставен в заглавието на темата, вече си има сигурен отговор.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 7 часа, Андрей Куртенков said:

Че то точно това изказване е толкова русофилско, че повече няма накъде.

Ако приемем, че е истина, а не е доукрасено от бай Захари, то въпросът поставен в заглавието на темата, вече си има сигурен отговор.

Как да не се усъмниш ?:ag: Дали Левски който смята Руската империя за  по-лоша от Турция е русофил,как мислиш?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Дали Левски наистина е смятал да прави комитети в Русия не е никак ясно. Дали наистина е преследвал максимално упорито републиканско управление също не е никак ясно. Това, което е ясно е, че е искал делото му да доведе до ВЪЗСТАНОВЯВАНЕ НА БЪЛГАРСКАТА ДЪРЖАВНОСТ (подчертавам го, защото от 1878 година не се създава, а се възстановява България, не се ли научим да го подчертаваме дебело значи да отричаме средновековната българска държавност) като се ликвидира чрез въстание османската власт там, където българският етнически елемент е бил преобладващ. Относно формата на държавно управление аз поне не вярвам да не си е давал ясно сметка, че за да се говори за възстановена българска държавност е било нужно международно признание. Та нали съседна Румъния само 5 години след обединението на Влашко и Молдова извършва преврат срещу този, който организира националното им единство Йоан Куза, защото просто е необходим сериозен монарх, представител на европейската аристокрация, за да бъде получено международно признание. И всичко това Левски няма как да не го знае, така че при други обстоятелства със сигурност би направил компромис с републиканските си убеждения в името на възстановяването на България. А русофил по политически убеждения няма как да е бил, защото ако беше така със сигурност не би бил в лоши отношения с руския консул в Пловдив Найден Геров (че е българин спор няма, но си е имал руско поданство, че и дипломатическа руска служба), отделно от това би влизал в по-задълбочени контакти с българи, учещи в руските военни академии по това време, за което данни няма, точно обратното, да не говорим пък че по никакъв начин организацията му не търси въоръжаване точно от Русия. Не е никак изключено да е влизал в контакти с лица, можещи да осигурят такова, но ако в замяна е получил неприемливи условия просто няма как да е бил русофил. А иначе официални документи отпреди 1873 година, които да доказват ясно, че Левски е смятал Руската империя за по-лоша от Османската, просто няма. Повтрям - отпреди 1873 година, а не спомени на оцелели след Освобождението, които 10 и повече години след смъртта му да твърдят, че приживе бил казал това и онова. 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 55 минути, skorpion1980 said:

Повтрям - отпреди 1873 година, а не спомени на оцелели след Освобождението, които 10 и повече години след смъртта му да твърдят, че приживе бил казал това и онова. 

Почти всички сведения за него са такива,спомени на някой който го познава. Това е като Корана, целия е написан по спомени на някой дето е говорил с Мохамед.:ag: 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Just now, bulgaroid said:

Почти всички сведения за него са такива,спомени на някой който го познава. Това е като Корана, целия е написан по спомени на някой дето е говорил с Мохамед.:ag: 

Не е вярно, че "почти всички сведения за него" са на някой, който го познава. Особено пък напоследък, когато излязоха много материали от тефтерчето му, да не говорим за един куп документи на ВРО отпреди 1873 година, особено османските архиви, свързани с преследването му, залавянето му и процеса срещу него, които са доказано създадени ПРЕДИ СМЪРТТА МУ! Така че това "почти всички", както си го написал, значи поне 90 % от сведенията за него, а тефтерчето му и други архиви, са много повече от 10 % от сведенията за него. След смъртта му и по-конкретно в първите години след Освобождението личността на Левски е сериозно експоатирана в различни крайности от различните лагери у нас с цел пропаганда и изпълнение на определени поличитчески задачи. Извън документите за Левски, създадени преди обесването му, единствено неща, заявени от членове на семейството му след Освобождението могат да се приемат за напълно достоверни.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 седмици по-късно...
  • Потребител

След като е засегнат въпроса за русолюбието на Левски, може ли някой да ми разясни защо го наричаме... Левски?

Той се е подписвал като Лъвски, думата за животното и сега, и тогава е лъв, но Дяконът е Левски.

Каква е причината за този русизъм?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

«Левът е паричната единица на България, емитирана от Българската народна банка. Едва ли има българин, който не знае, че неговото име произхожда от левъ - остаряла форма на думата „лъв“, употребявана през 19 век.» https://www.economic.bg/bg/news/6/otkade-proizliza-imeto-na-balgarskiya-lev.html

Ти българин ли си?

dok.4.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 3 часа, К.ГЕРБОВ said:

«Левът е паричната единица на България, емитирана от Българската народна банка. Едва ли има българин, който не знае, че неговото име произхожда от левъ - остаряла форма на думата „лъв“, употребявана през 19 век.» https://www.economic.bg/bg/news/6/otkade-proizliza-imeto-na-balgarskiya-lev.html

 

Една вметка

Истината е  наименованието на паричната единица лев (*първoначaлните са монети, няма банкноти) , е точна заемка от руската дума за монетите[1] ,  изполвани като парично средство във Влашко, Молдова и Бесарабия,  дали името и на официалната румънска лея, и няколко години по-късно - на българския  лев (оригиналният български  лев е аналог на леята и  като монетен страндарт, вижте повече за  Латински монетен съюз  https://bg.wikipedia.org/wiki/Латински_валутен_съюз)

 

[1] Оригионалът или произходът на тези монети са  т.н. холандски лъовенталери (талерите с лъвчета), от тук влезнало в  румънския руския  езици като : leu ("лъв"  на съвременен бълраски) и лев  ("лъв"  на съвремен български, " лев"  в по-силно русифицирания български от 19 век

 

 

(П. П. СВИНЬИН ОПИСАНИЕ БЕССАРАБСКОЙ ОБЛАСТИ)

http://www.vostlit.info/Texts/Dokumenty/Rumanien/XIX/Svinjin/frametext3.htm

Цитирай

 

Цена за продукты и съестные припасы. По многочисленному населению сего уезда едва достает продуктов сих для домашнего продовольствия, а только сливы, яблоки и орехи при урожае вывозятся за Днестр. По состоявшимся высоким ценам на хлеб и на скот также продано было его несколько в Кишинев для отпуска за границу. Четверть пшеницы стоила 20 левов, ржи - 17, ячменю - 8, овса - 7, проса - 8, пара лучших волов - до 200 левов, корова - до 50 левов, свинья - 12, овца - от 6 до 8 левов, улей пчел - по 8 левов, око говядины и баранины продавалось в уезде 10 пар, белуги и осетрины - от 30 до 50 пар, соль - 70 пар, коровье масло - по 1 леву 20 пар, конопляное и льняное - по 2 лева, деревянное - по 4 лева, медь - 2 лева, уксус медовый - 28, а винный - 30 пар, вина ведро 3 лева, сальных свечей око 1 лев 30 пар, пуд сена - 20 пар, и прочее.

-----

-----

Цены в городе Килии (днешен Измаил) на жизненные припасы состояли в прошлом году следующие:

четверть муки пшеничной…………25 левов

« « ржаной……………..13

« круп гречневых………….25

« « пшеничных………...30

« « ячменных…………..24

« пшеницы…………………...20

« ячменя………………………6

« проса………………………..8

булка весом в око 6 пар

говядины око 12 пар

баранины 14

свежей белуги 24

осетрины 24 .

масла конопляного 2лева

прованского 5

коровьего 2лева 20пар

икры свежей 3

меду 2

спирту ведро 20 левов

вина горячего 3-х пробного 10

виноградного вина 6

пива 2 лева 20 пар

уксусу рейнского 6 лев.

сахару пуд 132 лева

соли 2 лева

сажень камышу 5 лев.

При вступлении российской полиции в управление городом в 1813 году припасы сии продавались на 12% менее, при турках же были оные несравненно дешевле.

---

---

Число скота, принадлежащего жителям, в том году простиралось до 38.915 штук, а именно: овец 19.679, лошадей 2.114 и рогатой скотины 17.122 штуки. Пчелиных ульев считалось 6.183 пня. Скот продавался по разным местам сей области, и пара средственных волов стоила до 160 и до 180 левов, самых же низших от 200 до 220 левов, коровы продавались от 45 до 60 левов каждая, овца с ягненком от 8 до 9 левов, яловая 189 до 7 и более левов.

 

 

 

Освен това - доколкото помня написаното от Юрий Венелин за Руското управление на Свищов 1828-29г. сметките на уоравлението са  в левове, а не рубли

 

 

Преди 17 часа, Pandemonium said:

Каква е причината за този русизъм?

Причнината е проста -  писменият ни език е сравнително русифициран, а  в 19 век е бил по-силно русифициран отколото сега..Демек.. учените и писмени хора хора са казвали  и писали " Лев" (това е думата в руския за лъв)   и съответно Левски" като прилагателно

 

===========

Апропо ето един оригинален " лев" - вездесъщия холандски талер, наричан  и лъовенталер

1644_wes_lion_daalder_ag_r.jpg

 

 

 

 

Апропо, в Османската империя същи се изполва аналог на вездесъщия холандски талер това е Еседи куруша (Лъвския грош)

Цитирай

The new unit was also called cedid (new) gurush to distinguish it from the European groschen, most notably the esedi ("lion") gurus or the Dutch thaler which had become emerged a unit of account as well as a medium of exchange for medium and large transactions. 

 

 

Въпрос - закачка:    С коя валута освен румънската му "сестра" е " роднина"  лева? Кой и е техен далечен (в пряк и преносен смисъл ) " братовчед"? :)

 

 

 

Редактирано от nik1
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

В Речник на българския език от Найден Геров, том 3 Л-О, отпечатан през 1899 г. е записано: „Львъ. Левъ, животно Felis leo, арслан; левъ.“ Също и: „Львскый, пр. от львъ. Левскый; левскiй. -скый, нар. Като львъ, левскы.“

Пишело се е Львъ, Львскый, но изглежда се е произнасяло лев, Левский. А Львъ идва от църковнославянското льв. То в началото се е изписвало с титла отгоре.

sl0312.png

Левски се е подписвал Левский, но и Львскiй.

Levskiport8-1.jpg

По въпроса защо българската валута е "лев" трябва да сканирам какво се е говорело в парламента на 4 юни 1880 г. при приемане на Закон за рязане монети в Княжество България. Пък и то не е предадено пълно в книгата "Историята на българските книжни пари". Все пак накратко ще цитирам какво е казал министърът на финансите П. Каравелов: "Колкото до образа дали ще бъде лев или друго някое животно, това си остава все равно. Това е най-проста работа...."

Стамболов обаче предлага, монетите да отговарят на Латинската конвенция и "да бъдат същите, каквито са във Франция". Възразяват му, че названието тябва да бъде "чисто народно": "Чисто народното название е ЛЕВ или АСлан... Ако земем думата лев, с това не ще се унижи стойността на нашите монети, а ще бъде повече чест за народа ни, ако употреби историческото си название, което има тоже на герба си... Пари значи въобще "деньги"..., а ако имат название "лев" аз ще кажа : дайте ми толкова лева..."

След спорове се приема наименованията лев и стотинка. Отсечени са обаче, пробни монети с номинали в сантими.

Тук има повече подробности http://sndbvt.com/bglev.php

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 2 часа, К.ГЕРБОВ said:

В Речник на българския език от Найден Геров, том 3 Л-О, отпечатан през 1899 г. е записано: „Львъ. Левъ, животно Felis leo, арслан; левъ.“ Също и: „Львскый, пр. от львъ. Левскый; левскiй. -скый, нар. Като львъ, левскы.“

Пишело се е Львъ, Львскый, но изглежда се е произнасяло лев, Левский. А Львъ идва от църковнославянското льв. То в началото се е изписвало с титла отгоре.

sl0312.png

Левски се е подписвал Левский, но и Львскiй.

Levskiport8-1.jpg

 

 

Точно така,  в книжовния ни език  думата Левъ е русизъм.  Взаимствана  е от руския език в писмния /книживен бългатски за да замести или допълни думата в български език "арслан", която е турцизъм.

От друга страна и в тази връзка:  в новобългарския, старобългарското (църк-слав) Львъ/руско Лев  би се променило и изговаряло "Лъв "  ("Лъвов мост", също "Лъвица" )

 

Преди 2 часа, К.ГЕРБОВ said:

Стамболов обаче предлага, монетите да отговарят на Латинската конвенция и "да бъдат същите, каквито са във Франция". Възразяват му, че названието тябва да бъде "чисто народно": "Чисто народното название е ЛЕВ или АСлан... Ако земем думата лев, с това не ще се унижи стойността на нашите монети, а ще бъде повече чест за народа ни, ако употреби историческото си название, което има тоже на герба си.

Именно..

Вярно е, че народната  дума за пара (едра пара) е "лев" или "арслан",  но трябва да кажем, че тук  става дума за това име и монета, която е производна на льовенталера

Дали така са българите са наричали парите си заради  "асланлъ курушите" (това са еседи курушите), или неосманските  сребърни монети, които  се изполвали/циркулирали на север и на юг от Дунава с името "лев", това е по-скоро подробност..

 

 

 

Редактирано от nik1
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

В руския словар на старославянските думи е отбелязано, че львъ се среща и в Супрасълския сборник, който се води старобългарски ръкопис от 10 в. Как са произнасяли българите тази дума тогава?.

В чешкия старославянски речник при львъ е даден и пример въздроу акы левъ, като се посочва, че изразът също е от Супрасълския сборник.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Старобългарската гласна ь във "львъ" е "е".. 
В руския се запазва като "е", но в българския  (т.е в новобългарския)  е преминало в "ъ":

"Надясно ти предлагат да видиш дресирани тигри и лъвове, наляво — да видиш цяло ирландско село. Ал. Константинов, БПр, 1893, кн. 4"

Българи, орловци, / кат лъвове тичат по страшний редут, / не сещат ни жега, ни жажда, ни труд. Ив. Вазов 1883

 

ПС

"Лев" е земка в българския (т.е. новобългарския)  език.
За протокола,  не е ясно или очевидно за мен  дали думата е земка от руския или от църковнославянския, само предполагам 

Но що се отнася до името на "парата",  валутата  - "лев" аз лично не виждам смисъл  да се върви в посока на търсене на връзки през църковнославянския.   
Парата е достатъчно позната на Балканите  през 18 и 19 век и циркулира с руското/украинското  си име "лев". От Цариград до  Бесарабия, живеят българи, ползват тази дума за монетата и търгуват с нея.. Един автор беше написал нещо по-просто  "обичат я..кътат я"

 

 

 

Редактирано от nik1
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Според чехския старославянски речник в оригиналното житие на Константин Философ, запазено в преписи в Русия и Сърбия, е посочен такъв израз: „В сулунстем же граде в муже некоим...именем Лев...“ В съвременния вариант на житието четем: „В град Солун имаше един благороден и богат мъж на име Лъв. “

Левски е бил дякон и е познавал църковнославянския език. Даже е участвал в църковни песнопения. И явно е произнасял львъ, като лев, което се вижда и от двата му подписа. 

„Церковнославя́нский язы́к — традиционный славянский язык употребляемый Православной церковью в Болгарии, Сербии, Черногории, Польше, России, Белоруссии и на Украине. В большинстве Церквей используется наряду с национальными языками.“ https://ru.wikipedia.org/wiki/Церковнославянский_язык 

„Най-широко разпространен и нормативно установен е руският църковнославянски, началото на чието съществуване може да се търси в Киевска Рус през 11 век, когато възниква и руската редакция на старобългарския език. Първоначално руският църковнославянски е стил в руската редакция на старобългарския, но постепенно се обособява като отделен книжовен език, поради неподатливостта си към промени.“ https://bg.wikipedia.org/wiki/Църковнославянски_език

Аз лично имам резерви към използването на понятието „старобългарски език“, тъй като той ни е познат от литература, която включва главно първите църковни преводи на Кирил и Методий и неговите ученици, правени в Гърция и после във Великоморавия. Приема се, че те са били на основа на езика на солунските славяни, които са определяни като „български славяни“, оттам идва и класификацията „старобългарски“.

Освен наличието на тази тенденциозна и неправилна трактовка, трябва да се има предвид, че когато се оформя църковнославянския език, православните монаси, които са щъкали по манастирите в България, Сърбия, Хърватия, Атон и Русия и са правели преписи, са създали всъщност интернационална православна литература. Опитите да се дели тя на българска, сръбска, руска и пр. са условни. По обясними причини съчиненията на църковнославянски език са били дело главно на руските книжовници. „Русизмите“ проникват в езика на южните славяни още от Средновековието и е трудно да се определи дали те са истински русизми или са попаднали в старославянските съчинения от друго място.

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...