Отиди на
Форум "Наука"

Безполезна ли е сегашната образователна система?


Recommended Posts

  • Потребител
Преди 51 минути, dora said:

С каква информация ще я захранваш после (какви програми ще си качиш на нея) е без значение.

или, за да обясня с пример, не е важно дали си спомням как се решаваха интегрални уравнения, а че, ако имам добре разработени базисни умения, винаги мога да се науча.

Тези умения се създават само с многократно повторение. Напр. за да можеш да четеш с разбиране, примерно да знаеш какво е значението на дадено изречение, трябва да упражняваш четенето на изречения достатъчно дълго, за да го автоматизираш, за да преминеш от четенето на отделни букви, в отделни срички, в отделни думи, до смисъла на цялото изречение.

За да можеш да разбереш кое е  важното и маловажното в един текст, трябва да си прочел множество текстове, да си тренирал мозъка си къде и как да търси важната за него информация, как да потиска насочването на вниманието към едни неща за сметка на други. Как да знае кои думи са ключови за смисъла и кои - не.

Проблемът, който много явно се вижда в последните поколения. Понеже не четат - не се ориентират добре в смисъла, не знаят кое е важното и маловажното, или ако могат да го правят, то е само с кратки текстове.

В едно чат съобщение могат да определят какво е важното.

Объркват се силно обаче, когато става дума за отличаване от важното и маловажното в целия поток от информация, множеството текстове. Оттам и конспиративните теории, потресаващите глупости, невъобразимите заключения, които нормален човек не може да си представи как са постигнати, как бе, аджеба, от информацият А стигна до заключението Б, като едното и другото нямат нищо общо.

По простата причина, че това движение - с отсяването - могат да го правят само когато текстът е кратък.

Ако ги накарате да ви кажат кое е най-важното в една книга от 400 страници, те не само че не могат, те не могат да фокусират вниманието си достатъчно дълго, за да я прочетат. Не четат ред по ред, не могат да прочетат страницата докрай, защото не са приучени да задържат вниманието си върху каквото и да било за продължителен период от време и едновременно да провеждат няколко паралелни когнитивни процеса, както на входа  (ниво възприятие), така на ниво анализ (нямат разработени необходимите механизми, за да осъществяват логически операции с текст), и съвсем не на изхода  (заключение, какво правим с информацията и какво следва от това), а какво остава да ги зациклят в някаква добре работеща непрекъсната последователност, при която всяка фаза едновременно захранва другите две. А това ангажира всички когнитивни процеси едновременно - тези, ангажирани с паметта, с вниманието, координацията, с разбирането и употребата на език, способността за анализ, central coherence - да не ги изреждам, че за много дълъг списък.

Това е тотална - катастрофална - загуба на фундаментални когнитивни способности.

И не защото са се родили с по-ниско IQ. А защото нищо в средата не им помага да развият елементарни умения.

Тези умения се създават в добрите училища. До ниво, когато след като излезете от тях, да е без значение какво ще правите по-нататък, каква специалност ще учите, дали изобщо ще учите, или примерно ще създадете собствен бизнес.

Защото са еднакво важни за всяка сфера.

Редактирано от dora
Link to comment
Share on other sites

  • Мнения 733
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

Posted Images

  • Потребител
Преди 4 минути, dora said:

Объркват се силно обаче, когато става дума за отличаване от важното и маловажното в целия поток от информация ...

Много е важно да осъзнаеш, че не всички имат нужда от това умение.
Ти автоматично го приемаш за задължително ... а то не е.

Редактирано от gmladenov
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 5 минути, dora said:

Това е тотална - катастрофална - загуба на когнитивни способности.

Тотална катастрофа ако имаш аспирации да си интелектуалец ... и буря в чаша вода за останалите.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 9 минути, gmladenov said:

Много е важно да осъзнаеш, че не всички имат нужда от това умение.
Ти автоматично го приемаш за задължително ... а то не е.

Как е маловажно да се разбере какво значи инструкцията за използване на каквото и да било?

Или която и да било инструкция изобщо?

Шефът ви примерно ви събира на събрание и ви обяснява, че стратегията оттук нататък е еди каква си и от вас се очаква да свършите постигнете еди какви си резултати.

От вас се изисква тези изисквания да ги превърнете в поетапни, целенасочени, взаимосвързани и логически свързани стъпки, за да стигнете до каквато и да било цел, както и да коригирате стъпките, когато нещо от тях започне да ви отклонява от посоката, която сте решили да следвате.

Това как става без да разбирате кое е важното и кое - маловажното, какво е цел, какво не е цел, какво е действие, какво е последствие, кое може да бъде деприоритизирано, за да бъде приоритизирано друго, кое да се извърши първо (защото е най-важно) и кое може да изчака (защото не е толкова важно)?

Спорите заради единия спор, струва ми се.

Редактирано от dora
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 2 минути, dora said:

Спорите заради единия спор, струва ми се.

Споря единствено защото не виждаш твоя собствен уклон.
Като го видиш, аз няма да има за какво да споря.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 3 минути, gmladenov said:

Споря единствено защото не виждаш твоя собствен уклон.
Като го видиш, аз няма да има за какво да споря.

Моят уклон е да обясня, че ако човек не си тренира мозъка - редовно,  целенасочено, в множество различни сфери (за да може умението, развито контекстно, да не остане само там и да не може да бъде прилагано другаде) и за достатъчно продължителен период от време,

той няма да развие фундаментални когнитивни способности (с други думи, ще остане тъп).

Затова е необходимо да се учи, да се полагат усилия. Да се учат колкото се може повече различни предмети (защото всеки предмет позволява на мозъка да се научи да го прави този трансфер автоматично, ефективно и бързо), да се полагат целенасочени усилия (да се опитва нещо, схващано като трудно, толкова пъти, докато стане лесно, защото това означава, че мозъкът се е научил как да прилага и оптимизира различните когнитивни операции) и това да се случва непрекъснато, с години. Защото за абсолютно всичко има фаза на натрупване -  със зор - преди човек да може да го прави гладко. Дали ще е да чете, дали ще е да говори чужд език, дали ще е да знае наизуст таблицата за умножение, дали ще е да може да смята корен квадратен наум, няма никакво значение. Всичко изисква многократно повторение, преди да стане лесно. Когато училището заложи висок критерий, то всъщност стимулира децата да активират и развиват когнитивните си способности на все по-високо ниво. (едно е да си прочел десет страници в живота си, друго е всеки ден да четеш по петдесет страници, да решаваш по десет задчи, да учиш по сто нови думи на чужд език).

Виртуозността в каквото и да било (от това да се свири на музикален инструмент, през всякакво знаятчийство, до това примерно, че месарите преди едно поколение можеха да сметнат наум колко струва 237 грама свинско до стотинката, умножавайки 237 х 3 лева и 16 стотинки за секунди наум), изисква дългогодишно повтаряне.

Колкото повече неща човек повтаря съзнателно, целенасочено и непрекъснато, докато станат лесни - във възрастта до 24-годишна възраст (когато кортексът се доизгражда в това, което ще бъде мозъкът до края на живота, само ше зазлява с времето), толкова по-дълго и добре ще може да изполва мозъка си, за каквото и да било. Дали за да решава интегрални уравнения, или за каквото и да било, което иска да прави добре.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 26 минути, gmladenov said:

Много е важно да осъзнаеш, че не всички имат нужда от това умение.
Ти автоматично го приемаш за задължително ... а то не е.

Абсолютно всички имате нужда от това умение. Без изключение. Защото основното предизвикателсто сега и в бъдещето, е растящият поток информация.

Ей го на, дядото на внучката по-горе иска да учели някакви конкретни програми, които се търсели в обявите за работа. Хубаво, кои? Фотошоп? Да де, ама в една фирма ползват Photoshop CS3, в друга Photoshop CS5. В училище ще те научат на тази която имат, вероятно по-евтината. Да, ама разликата между двете версии е от небето до земята. И за да може внучката успешно да парадира със някакви знания, тя трябва да е придобила умения да обработва информацията - как със знания за CS3 с нужното количество труд да си подобри сама уменията за работа с CS5, весто да учи още пет години новата програма. И после още пет години следващата версия, с която фирмата в която работи се ъпгрейдне.

И това не е само за тоя случай. Това че в училище те тормозят да учиш какво е квадратен корен и да влагаш труд и нерви да го разбереш, е по причина да ти се изградят допълнителни невронни връзки, с помоща на които после по-лесно да се ориентираш и като минимум да си попълниш молбата за безработен. Всичката тая мъка с "безполезни знания" е за да придобиеш способност сам да се справяш с голям кръг от проблеми, а не за всеки проблем да ходиш на вечерни курсове в ПУЦ и да си губиш времето. Е, който има много време, може да си го позволи, тогава може да рита срещу "излишните неща" дето го учели.

Основното и средното образование е за това - не да ти налее знания, а да придобиеш умения да работиш със знанията. Няма голямо значение какво ще учиш през тези години, може да цитираш Корана или да зубриш латински, важното е да има подходящо профилирани трудности които да преодоляваш за да изграждаш умения и дисциплина. Знанията ще си ги учиш после в университета, който иска. Но ако нямаш базовите умения да се оправяш с информацията, шансът ти става все по-никакъв в това забързано време. А вече в наше време всяка образователна система си има свой облик - вместо да те учи на латински, може да е нещо даващо и по-широк светоглед с повече общи ползи, и българското образование в това отношение е съвсем на място.

За това е образованието, не е академически насочено, а е анти-аутсайдерско. Тези умения са нужни на всички. Проблемът е, че в тая възраст на 95% от учениците това не им е ясно, протестират, а дядовците им вместо да ги окуражат, им пригласят - да не се мъчели децата... И после децата до 40 години на издръжка на мама и тате.

Не го приема Дора автоматично, опитът го е показал че е нужно.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 1 минута, scaner said:

Абсолютно всички имате нужда от това умение. Без изключение.

Ако целта на образователната система е 100% от завършилите да влязат във ВУЗ, тогава
наистина всички имат нужда от умението да преработват и усвояват знание/информация.

Само че не това е целта на образователната система ... и не трябва да бъде.

Вие разсъждавате от гледната точка на "читанки". Аз самият донякъде съм читанка и точно
снощи се чудех: аз по природа ли съм такъв или нашата образователната система ме е
направила такъв.

Ако идва от образователната система, значи тя не е добра система, защото няма нужда
всички да сме читанки. Даже е вредно.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 46 минути, dora said:

Спорите заради единия спор, струва ми се.

img_6690.thumb.png.b88f250a72a079d0c88a491b8737ee27.png

 

Не можеш просто да си легнеш ... когато някой на интернета все още не е прав. :ag:

Редактирано от gmladenov
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 2 минути, gmladenov said:

Ако целта на образователната система е 100% от завършилите да влязат във ВУЗ, тогава
наистина всички имат нужда от умението да преработват и усвояват знание/информация.

Повтарям, не е това целта. Целта е като гледаш новините по телевизията, да се ориентираш за какво става дума. Да осмисляш нещата и да можеш да вземаш адекватни решения, а не да се пускаш по течението на тълпата. Това е нужно за всички. и тази способност е вродена за много малка част от хората, останалите го придобиват учейки се.

Читанките не са успешен модел. Всякакви читанки, пръкнали се в средното образование, увяхват в университета. Читанките разчитат на запомнянето, а това не е верният начин за обработка на информацията - тогава всеки хард диск щеше да е професор. И като отидат в университета, където знанията се изучават в цялата им свързаност и многомерност, или трябва да положат труда който са пропуснали в училище, или трябва да си ходят.  Или, една много малка част от тях, научили нещата не със зубрене а с разбиране, успяват - но това са в рамките на оня 5% дето допълва 95-те процента по-горе. Читанките са дефект в средното образование, при тях то се дъни. Хубавото е, че това е много малък процент. Роля на учителите и родителите е да се обясняват, че зубренето не е учене, макар да изглежда по-лесният път на някакъв етап. Зубренето също развива някакви умения, но това е най-бавният, непродуктивен път за това.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 51 минути, dora said:

Моят уклон е да обясня, че ако човек не си тренира мозъка ... той няма да развие фундаментални когнитивни способности (с други думи, ще остане тъп).

Това твоето е confirmation bias (склонност за потвърждение), ако не се лъжа.
За теб е най-важно да си умна и съответно това е най-важното умение, на
което те учат в училище. 

Само че не всички разсъждават в тези рамки.

Редактирано от gmladenov
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 18 минути, gmladenov said:

Това твоето е confirmation bias, ако не се лъжа. За теб а най-важно да си умна
и съответно това е най-важното умение, на което те учи училището. 

Само че не всички разсъждават в тези рамки.

Confirmation bias няма нищо общо, защото изобщо няма значение колко съм умна аз.

Способността за боравене с базисни когнитивни операции е необходима на всеки, иначе не е способен на независим живот. Колкото по-добре борави с тях, толкова по-големи шансове има да не изпадне от системата на общественоикономическите отношения изобщо.

Това изпадане става все по-лесно, защото с развитието на обществата изискванията към ефективно използване на базисните когнитивни операции стават все по-високи (и най-вече способността тези умения непрекъснато да се адаптират към нова ситуация - това, което описах като "далечен трансфер".) Затова днес за намирането на каквато и да била работа се изискват все повече умения, като с навлизането на нови процеси и технологии те се увеличават непрекъснато. Днес на работното ви място може да ви е достатъчно да правите х и у, но след един месец може да ви се наложи да правите още шест букви от азбуката, защото иначе сте аут. След три години пък съвсем. А след двадесет, когато се предполага да са влезли в активна възраст тези, на които днес им е трудно да прочетат изречение открай докрай пък съвсем. Ерго на този далечен трансфер трябва да сте обучен отсега (като дете), иначе после горите.

Редактирано от dora
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 8 минути, dora said:

Способността за боравене с базисни когнитивни операции е необходима на всеки, иначе не е способен на независим живот

Едно е базисни способности ... а съвсен друго е това, за което спорим.

Ако университетът ти се е видял като "помощно училище", значи твоята гиманзия
ти е дала много повече от базисни когнитивни умения.

Изучаването на интеграли в 10-ти клас далеч не е базисно умение.

Както и да е.

Редактирано от gmladenov
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

@scaner, като си говорим за това как математиката спомага за развиване на основните когнитивни способности (някъде по-горе по темата), eто какво съм си приготвила за уикенда:

https://www.masterclass.com/classes/terence-tao-teaches-mathematical-thinking/?&utm_source=facebook&utm_medium=cpc&utm_campaign=23850147841150078&ad_id=23850156656900078&adset_id=23850147841160078&campaign_id=23850147841150078&placement=Facebook_Desktop_Feed&site_source_name={{site.source.name}}&fbclid=IwAR3dh4gaXCVF0pWjCc9W83ipX06oUBhyBQ8Yz_Bamk6o2XYt-491hivdhZ4

Теренс Тао, който обяснява как математическата логика, това как работи математиката, може да се използва за разрешаване на всякакви други проблеми,  супер приятно да се слуша.

https://en.wikipedia.org/wiki/Terence_Tao

(не гледайте помпозното заглавие, американски тип маркетинг)

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 27 минути, dora said:

@скенер, като си говорим за това как математиката спомага за развиване на основните когнитивни способности (някъде по-горе по темата), eто какво съм си приготвила за уикенда:

https://www.masterclass.com/classes/terence-tao-teaches-mathematical-thinking/?&utm_source=facebook&utm_medium=cpc&utm_campaign=23850147841150078&ad_id=23850156656900078&adset_id=23850147841160078&campaign_id=23850147841150078&placement=Facebook_Desktop_Feed&site_source_name={{site.source.name}}&fbclid=IwAR3dh4gaXCVF0pWjCc9W83ipX06oUBhyBQ8Yz_Bamk6o2XYt-491hivdhZ4

Теренс Тао, който обяснява как математическата логика, това как работи математиката, може да се използва за разрешаване на всякакви други проблеми,  супер приятно да се слуша.

https://en.wikipedia.org/wiki/Terence_Tao

(не гледайте помпозното заглавие, американски тип маркетинг)

Днес на работа говорейки с лаборантката и двама колеги си мислех за...геометрията. За това как досадните задачи и чертежи в училище ни помагат да получим по-добро пространствено мислене, да можем да "сглобим" в ума си триизмерен образ гледайки двуизмерна схема или просто условие под формата на текст. 
А с доказването на различните теореми освен това се научаваме да измерваме, чертаем следим пътя на логиката. В голяма степен това го има и при всички логически задачи в часовете по математика. 
Та какво ме подсети за това. Новия колега имаше проблем с кантара - при опит да го допълни от машината се нулираше и започваше да отчита от 0 вместо да показва реалното тегло и след рестарт отново показваше реалните. В продължение на 15 минути се чудеше какво да направи. А беше просто - записва си реалното тегло, пресмята колко трябва да се добави до крайното нужно тегло и следи да се добавят толкова килограма. И крайното необходимо тегло ще излезе.
Та той е умен, справя се с множество задачи, които са му ги показали и обяснили, но в ситуация за която не е инструктиран и не е виждал до момента просто заби. Не успя да пренесе и приложи елементарни знания от една област в друга. Ето един съвсем елементарен пример как Възможността да приложиш нещо научено в съвсем различна област или да комбинираш знанията и опита си от различни области може да ти улесни живота и да ти помогне в неочаквани нови и непознати ситуации.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 11 минути, Димитър Йорданов said:

Та той е умен, справя се с множество задачи, които са му ги показали и обяснили, но в ситуация за която не е инструктиран и не е виждал до момента просто заби. Не успя да пренесе и приложи елементарни знания от една област в друга. Ето един съвсем елементарен пример как Възможността да приложиш нещо научено в съвсем различна област или да комбинираш знанията и опита си от различни области може да ти улесни живота и да ти помогне в неочаквани нови и непознати ситуации.

Да, и това, че напоследък от училищата излизат деца, които, дето се казва, на две магарета сено не могат да разделят, се оказва не по причина че много ги товарят с неща дето не им трябват, а обратно, облекчават програмата непрекъснато и ги товарят все по-малко, лишавайки ги от възможността да придобият такива умения...

Така че да не се оплакват дядовците на внучките...

Link to comment
Share on other sites

Преди 10 часа, scaner said:

Да де, ама в една фирма ползват Photoshop CS3, в друга Photoshop CS5.

И вие решихте, че е по-добре взесто това да се учат интеграли? Може никой да не работи на тази програма, но тако я научиш ще може да научиш другите. Аз от 7-8 години не съм работил на Ауто кад, но съм сигурен, че за три дни ще започна да работя прилично на последните версии.

Никакви връзки не изгражда корена квадратен, който така или иначе се смята с калкулатор. Връзки изграждат краснописа, трудовото обучение и въобще това, което дава връзка между мозъка и тялото. Като им гледам връзките на математици и въобще тясно специализирани учени виждам едни неподготвени за  живота кретени, а един музикант го обобщи - "Ние всички не можем да съзреем и даже като пенсионери се държим като деца, защото от учене и упражнения сме нямали детство". Той от 4-5 годишен свиреше на цигулка първо по 3-4 часа на ден, после по 7-8.

Преди 10 часа, scaner said:

Основното и средното образование е за това - не да ти налее знания, а да придобиеш умения да работиш със знанията.

Някакъв конкретен пример как умеят да работят със знания завършилите и попаднали в реалния живот? Това са лозунги, никаква връзка с реалността. Основното и средното образование бяха за да те научат да работиш когато векове или десетилетия тези знания бяха актуални за тогавашното ниво на техническо развитие. Фрезистът е учил 12 години математика, защото както вече казах, се ръководеше в работата си от една тухла от 900 страници, пълни с формули и то само за направа на зъбни колела. На един фрезист-матричар имаше десет инженери, но директора на завода трепереше да не загуби него, а не инженерите, защото освен да си учил 12 години математика трябваше да си работил и поне още 15-20 години за да придобиеш достатъчно знания и умения за тази работа. Сега това го погребахме. Слагаш чертежа на скенера и машина, която не е фреза нито струг, а се нарича металообработващ център, прави матрицата за няколко минути. Необходимостта от 12 години учене на математика и 20 години трудов стаж отпадна и не само отпадна, а фирмата се чуди как да те изгони от работа когато станеш на 35-40 години, защото това на което са те учили в училище вече не е актуално. Актуално е да знаеш 3-4 езика за да следиш всички новости, да си работил с няколко компютърни програми, да имаш готовност да научиш за кратко време нова професия, та като те изритат да има какво да работиш.

Link to comment
Share on other sites

Преди 8 часа, scaner said:

Да, и това, че напоследък от училищата излизат деца, които, дето се казва, на две магарета сено не могат да разделят, се оказва не по причина че много ги товарят с неща дето не им трябват, а обратно, облекчават програмата непрекъснато и ги товарят все по-малко, лишавайки ги от възможността да придобият такива умения...

Те излизат неподготвени защото нищо от това което са научили не им е полезно, техните знания тях ги е заменил в работата им калкулатора, а и няма професия решавач на задачи и писач на есета. Племиникът ми завърши като технолог по месото или както му е точното име и когато му казах да нареже пилето за да му покажа как се прави супа той не можа на го нареже. След 8 години и още 4 години учене по специалността този технолог не можа да нареже пиле. А не можа да го нареже защото вместо да кара практика в някой ресторант където да реже пилета и пържоли е учил един куп непотребни предмети, като изключим тригонометрията защото без нея не може една вратна пържола да отрежеш както трябва, то са ъгли, медиани, хипотенузи. Не знам дали въобще по време на учебния процес в този техникум бяха разбрали какво всъщност учат, но със сигурност ако им дам задача по физика, химия или математика в по-голямата си част щяха да я решат, а за преживяванията на Ана Каренина могат и роман да напишат, само дето не знаят как се държи нож.

О тетхнолога по месото очаквам като дойде в ресторанта и прегледа менюто, броя на местата и посещаемостта да каже: При това меню и тези обстоятелства ти трябват 7 готвачи, а ти имаш трима и затова вадиш поръчките след 40-50 минути. За да работиш с трима готвачи трябва да ти отпаднат 2/3 от ястията и да се заменят с други, за които мога да ти разработя две седмици и ще ти струва толко и толко и отделно ще ти трябват нови 4 газови котлона и две фурни. Всъщност идва някакъв непрокопсаник, който те потупва по рамото и ти казва, че обзавеждането ти е в стил сецесион, но масите нещо не уйдисват, затова му трябва четиризначна тригонометрична таблица за да сметне ъглите и отстоянията между масите и столовете и достатъчно място на стената за да напише няколко сентенции от Конфуций за храненето. Добре, че след него идва дизайнера, който веднага ти препоръчва две ястия от баба му и ти казва рецептите за тях.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Хубава логика, но един отличен оператор на машина може да предложи малки практически подобрения и евентуално може би да обясни от какво има нужда за да подобри работата му. Разработването на коцепция спрямо нуждите и изискванията изисква комплексни знания. Разработващия концепция освен математика, физика, материалознание и т.н. трябва да умее да вникне и разбере заданието. Често той/тя се обръща към науката защото това, което му трябва в момента го няма или се тества. Процеса е трудоемък и изисква много време и ресурси. За съжаление понякога предложените решения не се достатъчно добри и цикъла започва отново. Картината става още по-шарена когато към техническите изисквания се добавят и бизнес изискванията, екологичните и други такива. 

Затова големите фирми имат собстени R&D отдели, защото освен, че им излиза по евтино притежават и патентите. 

 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 2 часа, Петър_Пейчев said:

И вие решихте, че е по-добре взесто това да се учат интеграли? Може никой да не работи на тази програма, но тако я научиш ще може да научиш другите. Аз от 7-8 години не съм работил на Ауто кад, но съм сигурен, че за три дни ще започна да работя прилично на последните версии.

Ако искате да научите как се работи с конкретни прогрми, никой не ви ограничава да се запишете за някакъв допълнителен курс по компютърна грамотност - има много такива, и от бюрата за безработни се предлагат. Проблемът е, че има милиони всякакви програми, и не може в системното образование за всички ученици да се изучават всички програми. Целта е там да се дадат базови навици за мислене и справяне, така че после който желае да учи някаква програма, да се справя по-лесно с това. Затова образованието е общо. Който иска от рано да специализира нещо - има специализирани паралелки, специализирани техникуми и ПТУ, записваш фризьорски техникум и докато връстниците ти учат корен квадратен, ти ще учиш как се правят къдрици. Или как се транжира месо, за да си подготвен за мечтата си в живота. Но общо образователният курс за това е общообразователен, защото дава основни общи навици за да можеш по-лесно да се специализираш в каквото ти хрумне по-късно.

Специализацията става след средното образование. Тогава и човекът вече има някакви предпочитания, и възможностите му са се очертали - кеф ти висше, кеф ти полувисше, кеф ти стругар или хамалин.

Преди 2 часа, Петър_Пейчев said:

Никакви връзки не изгражда корена квадратен, който така или иначе се смята с калкулатор. Връзки изграждат краснописа, трудовото обучение и въобще това, което дава връзка между мозъка и тялото.

Всичко създава нужните връзки, за това и образованието до определена възраст не е сециализирано. Той калкулатора може да смята всичко, но този който го ползва трябва да знае какво прави калкулатора, и самият той какво иска да направи с него. Вземете един калкулатор, и го дайте на първият срещнат, да ви изчисли с него определен процент - рядко ще срещнете човек който да се справи :)

За това, че за да се ползват и калкулаторите, трябва някаква обща математическа грамотност, има един виц по реален случаай.

Българин, минал нашето средно образование, работи като програмист в американска фирма. Възниква разговор за училището, и той подхвърля един стар номер - - колко е 2+2х2. Повечето му колеги смятайки на глас, първо събират, после умножават. Резултатът - 8. Нашият човек твърди, че е 6, дори им го разписва на хартия и обяснява подробно, приоритети на операциите, нужда от скоби за исключенията, че според приоритета на операциите изразът изглежда 2+(2х2).  И става една... Оказва се, че по правилата които знаят колегите му, всичко се прави строго от ляво на дясно, и той е глупак.... Ха сега де? Съветват го да вземе да го сметне на калкулатор, за да се научи как се смята - калкулаторът работи от ляво на дясно, първо ще сумира, после ще умножи.  Човекът няма под ръка калкулатор, за това пуска Exel и демонстрира: 2+2х2 = 6! Цялата фирма се втрещава, работата спира за няколко часа. По едно време идва заместник главният счетоводител с калкулатора и гордо демонстрира - 2+2х2 = 8! Ходят по компютрите и сравняват - тук Екселът получава 6, там калкулаторът получава 8, ужас...

Както и да е, разотиват се по някое време по работните си места, но главната изненада предстои. В обедната почивка заместни главният счетоводител се приближава към нашият човек и ехидно му заявява: сега вече знам защо хората не обичат Майкрософт, на тях и Екселът им е бъгав!


Това е, за да сравните как подобреното щатско образование се съотнася с нашето изостанало такова.Там отдавна готвят успешно изпълнители дето да правят без много да мислят. Но и ние вече успешно ги гоним :) Предполагам, вече сме го докарали до там вашата внучка успешно да се впише в щатските изисквания. Но много хора това ги удовлетворява, вас също, нали? Така че пак съвет - пратете я на някакви съкратени курсове по нужните и програми, и да се хвърля да ги ползва...

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 1 час, scaner said:

Всичко създава нужните връзки, за това и образованието до определена възраст не е сециализирано.

Всичко може да създаде нужните връзки, но се пита дали е нужно да ги създаваме от "всичко". Или можем да ги създадем от  по-тесен материал. И изобщо, какво означава "нужни връзки".  Аз лично съм съгласен, че на теория системата изгражда излишно количество "връзки". А на практика не изгражда никакви връзки. Положението е трагично.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 32 минути, Кухулин said:

Или можем да ги създадем от  по-тесен материал

Зависи какво се има предвид под по-тесен материал.

По-малко неща, които се изучават по всеки предмет, по-малко предмети, какво.

Въпросът е, че веднъж развита, способността за трансфер експонентно увеличава performance on tasks.

Но за да се развие, трябва да се упражнява дълго, целенасочено и в колкото се може по-голям брой ситуации, различен контекст, за да се генерализира умението.

Да може да се прилага автоматично, без да зависи от мотивацията.

Тоест вие този въпрос да не искате  сега да го решите, или да искате да го възложите на друг, защото си имате ваши задачи, но въпреки това вече да виждате какво е решението, защото мозъкът ви се е научил да прилага същия принцип във всякакви ситуации.

Това е като да не искате точно сега да пресечете тази улица, но вече да знаете от коя страна идват автомобилите, с каква скорост се движат, какво ще се случи с движението, ако даден водач реши да се престрои в друга лента, тоест способността за хипотетично мислене вече да е там. И тази преценка да ви струва секунди, не наум да изчислявате треакторията на всеки автомобил поотделно, забравяйки, че на пътя всеки момент от някоя пряка може да излезе нов.

Способността за бързо и ефективно хипотетично мислене зависи от това колко сте се упражнявали по всички други когнитивни фунции, които се явяват своеобрази прекурсори то да се появи.

Същото е примерно с умението за бързо и ефективно боравене с голям обем информация или информация от много източници едновременно. За да можете да го правите, трябва да сте боравили системно с все повече информация, от много източници едновременно.

Тоест да не сте прочел 10 страници в живота си, а много пъти по 500 страници, с четене всеки ден.

Редактирано от dora
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 3 минути, dora said:

Способността за бързо и ефективно хипотетично мислене зависи от това колко сте се упражнявали по всички други когнитивни фунции, които се явяват своеобрази прекурсори то да се появи.

Да го кажем така: не е нужно да формираме висока обща интелигентност на всяка цена, особено ако няма някакви предпоставки. Понякога човек може да действа по-ефективно, ако си остане по-глупав. Особено в случаите, когато поради ограничени ресурси се мъчим да развием общата интелигентност за сметка на специфичната.

https://en.wikipedia.org/wiki/G_factor_(psychometrics)

И особено пък в случаите, когато ограничените ресурси удрят в знанията, освен в специфичната интелигентност. Защото в маса случаи профилираните знания са поне толкова важни, колкото и "връзките".

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 12 минути, Кухулин said:

Да го кажем така: не е нужно да формираме висока обща интелигентност на всяка цена, особено ако няма някакви предпоставки. Понякога човек може да действа по-ефективно, ако си остане по-глупав. Особено в случаите, когато поради ограничени ресурси се мъчим да развием общата интелигентност за сметка на специфичната.

https://en.wikipedia.org/wiki/G_factor_(psychometrics)

И особено пък в случаите, когато ограничените ресурси удрят в знанията, освен в специфичната интелигентност. Защото в маса случаи профилираните знания са поне толкова важни, колкото и "връзките".

Ок, но общообразователната система не цели постигането на висока обща интелигентност, а на базисна.

С други думи, изобщо не е задължително в техникум по готварство и ресторантьорство да се решават интеграли.

Но е нужно човек да е автоматизирал дотолкова необходимите когнитивни функции, че да знае как да решава специфични за която и да било сфера проблеми.

Общообразователната система е общообразователна, защото е осреднена. Затова и дадох примера с нашата математичка в подготвителен клас, която изхвърли учебника по математика за осми клас в кошчето. Учебник, по който всяко дете в осми клас, което не е в елитно или профилирао училище, би трябвало да може да се обучава без никакви проблеми, защото е написан така, че да може да бъде разбран без никакви специални интелектуални способности, ерго за деца с коефициент на интелигентност над 75.

Под 75 са децата с умствени увреждания.

Ако на тези с нормален коефициент учебникът за осми клас им е сложен, това е защото не са полагали необходимите усилия между първи и осми клас. И не са развили необходимия когнитивни умения.

От което изобщо не следва, че системата нещо е сбъркана, защото те не се справят в нея.

Ако всяка година, всеки срок, от първи клас до осми са си решавали задачите и са се опитвали да ги разберат, в осми клас просто ще правят същото, ще използват вече развитите когнитивни функции - същата оперативна система - за да обработват следващата порция информация.

Редактирано от dora
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 2 минути, dora said:

Но е нужно човек да е автоматизирал дотолкова необходимите когнитивни функции, че да знае как да решава специфични за която и да било сфера проблеми.

А нужно ли е?

Или, ако трябва да задълбаем малко, на кого какво е нужно? На самия индивид, на семейството, на фирмата, на държавата, на човечеството като цяло.

Абе сложен въпрос. Еволюцията го решава стотици милиони години - универсали срещу специалисти. А ние пък днес  приемаме социалния дарвинизъм за сериозно зло.

Както и да е. Малко се отклоних от темата :) 

 

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...