Отиди на
Форум "Наука"

Безполезна ли е сегашната образователна система?


Recommended Posts

  • Потребител
Преди 30 минути, Atom said:

Може, но това не е част от задължителната програма от националните изисквания за всички училища.  Кандидат-студентските изпити например се правят по тази програма и при тях никога не е имало интеграли. Това, че вашето училище е предлагало усложнена програма не означава абсолютно нищо. Това е ваш избор и ако програмата по математика не се харесва на някой той трябва да се сърди на себе си. 

Да, точно това щях да напиша, че допускам, че е възможно това да не е било в програмата за всички училища. Ние имахме отделни учебници по някои предмети (защото ги изучавахме на чуждия език директно), но и като цяло учителите преподаваха по собствени програми.

Още в първия час по математика в подготвителен клас нашата математичка влезе с две книги, едната - учебник за осми клас за средното училище и някакъв дебел сборник със задачи (после разбрах, че е на Вигодски). "Мамини златни" - каза усмихнато - "да се разберем от първия ден, че да няма неразбрали. Това" - и взе учебника за осми клас - "не е за вас. Това е за обикновените училища". И с едно сръчно движение, под смаяните ни погледи, учебникът полетя от ръката й, както лежерно се беше облегнала на катедрата - направо към кошчето за боклук на другия край на стаята. Че и улучи.

"Ето това" - извади (за мой личен и съвсем автентичен ужас) дебелия около 500 страници сборник - "е за вас".

Бяхме сразени и очаровани едновременно.

Сигурно затова съм учила интеграли (не в СИП по математика, о, не...)

Редактирано от dora
Link to comment
Share on other sites

  • Мнения 763
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Потребител
Преди 4 минути, scaner said:

По-късно, 80-те години, ги въведоха информативно за всички паралелки в края на последната година. Но това беше основно за запознаване ...

Точно. За нас последният клас беше 10-ти клас, след което се отиваше в УПК (учебно-производствен комплекс).
Интегралите бяха в последните два урока; очевидно само за запознаване.

Редактирано от gmladenov
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 5 минути, gmladenov said:

А така. По наше време общообразователната програма имаше силен уклон към
академичните дисциплини: математика, физика, химия и т.н..

И ако прочетеш внимателния горния постинг, тезата на човека е именно това: че в
училище се набляга прекалено много на тези дисциплини ... а не се учат основи на
правото, например ... или компютърна грамотност.

Вместо да сме учили интеграли в 10-ти клас, нямаше ли да е по-добре да сме учили
основи на правото и общественото устройство?

Ами чудесно - значи И основи на правото тогава. Компютърна грамотност сме учили :)

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 1 минута, dora said:

Ами чудесно - значи И основи на правото тогава.

Да де, ама не всички след училище отиват в университет. Тогава за какво товариш всички
с материал, от който само 5% имат полза.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 3 минути, gmladenov said:

Да де, ама не всички след училище отиват в университет. Тогава за какво товариш всички
с материал, от който само 5% имат полза.

По тази логика никой няма да се товари с материал по нищо, защото все нещо от учебната програма в даден момент няма да му трябва.

Не може да се предполага и кои ще са тези, които ще отидат в университет, това значи на основата на някакви лични наблюдения за способост и неспособност да отрежем пътя на някои от децата, като не им оставяме никакъв шанс да ни опровергаят, че са много по-можещи, отколкото сме ги мислели, само защото към даден момент сме решили, че не скачат по нашата свирка.

Нещата, за които съм си мислела, че ще ми трябват в училище, са тотало различни от това, което ми потрябва после; прогнози е много трудно да се правят.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Just now, dora said:

По тази логика никой няма да се товари с материал по нищо, защото все нещо от учебната програма в даден момент няма да му трябва.

Като човек, който почита и цени знанието, за мен няма "излишно" знание; всяко знание е ценно.
Затова аз лично въобще не смятам за напразно това, на което са ни учили в средното училище.

Но не мога да не забележа уклона към академичност ... която в момента дори аз смятам за
морално остаряла.

Едно време се говореше за "интелигенция", но такава прослойка в днешно време няма.
Нашето средно образование на времето подготвяше именно "интелигентни" хора. Само че
времената днес са други.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Чета темата и се пуля като идиот. Не знам какви интеграли сте учили в средното, обаче аз съм завършил "Математика  и информатика" в НПМГ, а до интеграли не сме стигали. Приключихме с някакви производни. Чак по-късно, в неуспешното приключение под името "Автоматика и системотехника", едни добри хора ме тероризираха с това извращение :D 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 7 часа, gmladenov said:

Да де, ама не всички след училище отиват в университет. Тогава за какво товариш всички
с материал, от който само 5% имат полза.

Положението май е "Ела зло, че без теб по-зло"🙃 Все пак къде, ако не в училище, тези 5% талантливи деца ще открият, че са талантливи в дадена област? Къде, ако не в училище, тези деца ще получат знания и стимул да продължат нагоре, към висшето образование?

П.П. Но от друга страна, колко ли хора са носители на някакви много ценни дарби, без дори да подозират това? Понякога един некадърен учител може да е достатъчен, за да лиши човечеството от някой нов Айнщайн💯

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 2 минути, Шпага said:

Положението май е "Ела зло, че без теб по-зло"🙃 Все пак къде, ако не в училище, тези 5% талантливи деца ще открият, че са талантливи в дадена област? Къде, ако не в училище, тези деца ще получат знания и стимул да продължат нагоре, към висшето образование?

П.П. Но от друга страна, колко ли хора са носители на някакви много ценни дарби, без дори да подозират това? Понякога един некадърен учител може да е достатъчен, за да лиши човечеството от някой нов Айнщайн💯

Въобще, в темата, май никой не отчита, че образованието е ... "предложение" за начин на живот. "Търси се", принципно, не само материалната, но и духовната страна на живота. При по-разнообразно и по-качествено образование има шанс-избор за по-удовлетворително пребиваване в постоянно променяща се среда... Иначе - на човек му се губи възможността за собствен избор на промяна.

(п п - в 67-68 -математическа паралелка (една от първите по-онова време, модерности) ни обясниха понятието за "граница" в математиката... Ужас!.. И учителят беше затруднен, щото ползваше "академична" преводна информация и трябваше да ни я сведе разбираемо... Все още ми е трудна за задълбочена интерпретация.😎)

...

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 36 минути, Малоум 2 said:

Въобще, в темата, май никой не отчита, че образованието е ... "предложение" за начин на живот.

+1000. То за това е темата.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 9 часа, dora said:

Такива, които да речем, се занимават с проблемите на математическата логика, семантиката, политическата философия, теоритичната физика, както и която и да било дисциплина, която дългосрочно която води до парадигмално отместване, промяна на посоката на човешкото знание изобщо, научна революция, технологична революция, визионерство от какъвто и да било характер.

И какви са резултатите от тяхната работа? 

 

Преди 8 часа, dora said:

Нищо от училищния материал не е излишно трудно, защото е съобразено със способностите на едно средноинтелигентно дете. Затова е част от общообразователната  - а не от някаква профилирана система. За децата, на които общообразователната система не им е достатъчна, защото способностите им по дадени предмети надвишават това, което им предлага обичайното образование, има например математически/природноматематически училища, езикови гимназии, гимназии по изкуствата.

Извинявай, но това са пълни глупости! Ние нямаме "общообразователна система", това не го ли схванахте? Не разбрахте ли, че тази система не може да изкара десет деца, които да могат да забият един пирон или по някакъв начин да свържат площа на правоъгълника с квадратурата на апартамента в нотариалния акт? Кажете какво е извадила тази общообразоватена система, дайте ми пример на един единствен работодател в България, който е казал, че за неговия бизнес има подготвени кадри?

Казах, че съм практик, зам. директор в американска компания, започваща бизнес  в България искаше да му предложа различни металорежещи машини, имах една електроерозийна, швейцарска, в добро състояние, предложих му я на цена малко над скрапа, първите му думи бяха, че това е много ценна машина и ще обсъдят дали им трябва, ето отговора му след като проучи нещата:

"Здравей, няма интерес към тази машина. Не са останали много хора в България, които да могат да работят с нея".

Сега ще я дам на скрап, но веднага ми светна, да запазя трите тома с инструкции за работа към нея, може да им взема много повече от машината, като умрат и последните пенсионери, които знят как се работи с тази машина.

 Ние нямаме образователна система, имаме система на образованието, която се обслужва от народа и чията цел е да се оправдаят заплатите на учители и чиновници в системата.

Ако се поставите на мястото на описаните по-горе безделници, как ще отговорите на въпроса защо преди е било необходимо ученето на математика, физика и химия на високо ниво и защо трябва да продължава с това учене и сега?

Преди 9 часа, dora said:

И още нещо, без никакви познания по история, география, философия и математика не може да се учи икономика.

Икономиката не е наука. Ако един папуас успее да научи 20-30 икономически термина може веднага да започне работа като академик. Наука е счетоводството, но сега един счетоводител обслужва десетки фирми и са напълно достатъчни стотина специализирани средни училища за точни науки, които да отговорят на потребностите.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 52 минути, Шпага said:

Все пак къде, ако не в училище, тези 5% талантливи деца ще открият, че са талантливи в дадена област?

Естествено че си права. Въпросът е какво точно е - и трябва да бъде - образователната система
(говорим за средното образование)?

Общата тенденция е това да е система за наливане на знания ... и проблемът е, че такава система
награждава само "читанките".

В живота има много други роли, обаче, които дефакто са ощетени в система за наливане на знания.
Затова образователната система не трябва да е само за читанки.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 1 час, Кухулин said:

Чета темата и се пуля като идиот. Не знам какви интеграли сте учили в средното, обаче аз съм завършил "Математика  и информатика" в НПМГ, а до интеграли не сме стигали. Приключихме с някакви производни. Чак по-късно, в неуспешното приключение под името "Автоматика и системотехника", едни добри хора ме тероризираха с това извращение :D 

Toва вероятно е в резултат на някои от внезапните завои, които експериментално взимаше училищната система през годините.

И при нас интегралите бяха в края на последната година, в която сме учили математика (десети клас); по него време се бях съсредоточила в ученето на японски и толкова се озадачих, че изобщо не схващам за какво става дума в часовете по математика, че си бях обещала хей сега като се справя с японския, да се върна към интегралите, че много мразя нищичко да не разбирам. Е, не се върнах :))

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 1 час, Шпага said:

Положението май е "Ела зло, че без теб по-зло"🙃 Все пак къде, ако не в училище, тези 5% талантливи деца ще открият, че са талантливи в дадена област? Къде, ако не в училище, тези деца ще получат знания и стимул да продължат нагоре, към висшето образование?

А защо някой трябва да се интересува, че имало талантливи деца? Те си имат родители, защо 95 деца трябва да излезат полуграмотни от училище и до 30 години да се учат как се реже с ножица, за да станели 5 от тях гении? Моята внучка отдавна трябваше да е почнала да учи втори език и да работи като абсолютен минимум с Фотошоп, а тя учи някакви безсмислеци и не само ги учи, а ученето им е свързано с непрекъснати скандали както в училище, така и вкъщи. Вместо на частни уроци по рисуване тя ходи на такива по математика, защото Станчо от съседния чин трябвало да стане гений? Станчо колко пари от заплатата си ще дава на останалите 95 деца?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 25 минути, gmladenov said:

Естествено че си права. Въпросът е какво точно е - и трябва да бъде - образователната система
(говорим за средното образование)?

Общата тенденция е това да е система за наливане на знания ... и проблемът е, че такава система
награждава само "читанките".

В живота има много други роли, обаче, които дефакто са ощетени в система за наливане на знания.
Затова образователната система не трябва да е само за читанки.

Toва обаче е повече въпрос на подход, не на отпадане на предмети от образователната система. 

 За основен плюс на високото натоварване в средното училище (специално в, да речем, училищата, където приемането става с изпит, т.нар. "елитни") намирам това, че когато по всеки предмет трябва да изчетеш такива количества текстове, каквито по никакъв начин не можеш да вмъкнеш, заедно с текстовете по останалите си предмети, в рамките на седмицата до следващия час, се научаваш как бързо да възприемаш информацията, да делиш важното от маловажното и с правилната логика сам да можеш да изведеш по един предмет заключенията, които следва да си извадиш от четенето, че дори и да продължиш мисълта на всеки текст, тоест да проявиш някакъв вид (научно) творчество.

След гимназията Софийски университет ми се видя като помощно училище, честно казано. Темпото ми се виждаше печално бавно. Но точно подготовката от гимназията ми помогна в другите университети, че много и до днес.

Редактирано от dora
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 40 минути, gmladenov said:

Общата тенденция е това да е система за наливане на знания ... и проблемът е, че такава система
награждава само "читанките".

Това наистина е проблем.  Мерките които предлагаш обаче няма да решат проблема, а най-много да го задълбочат.   Това което липсва в училището е създаването на универсални умения. На какво ще се научи детето и какви умения ще придобие ако задължително го учиш  на Фотошоп? Естествено, да работи с Фотошоп.  Да, но утре това може да се окаже ненужно, а примерно да трябва да работи с Ексел или нещо друго, за което изобщо не сме чували в момента.  

Всеки един предмет може да се използва за развитие на универсални умения. Умения, които утре ще послужат на детето независимо в каква ситуация ще попадне, какво би трябвало да "знае" и какво поприще ще избере. 

 

Редактирано от Atom
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 1 час, Петър_Пейчев said:

Икономиката не е наука. Ако един папуас успее да научи 20-30 икономически термина може веднага да започне работа като академик.

Хахаха, извинявайте, но това оттук нататък прави разговора трогателно безпредметен.

Списък на папуасите:

https://bg.wikipedia.org/wiki/Нобелова_награда_за_икономика

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 4 часа, Atom said:

еки един предмет може да се използва за развитие на универсални умения. Умения, които утре ще послужат на детето независимо в каква ситуация ще попадне, какво би трябвало да "знае" и какво поприще ще избере. 

Именно, дори умението да прочетеш и разбереш принципа, който се описва в дадено училищно упражнение, както и да се опиташ да го приложиш към нещо друго, като освен това се научиш кога трябва да прилагаш друг, а не този принцип, е ценно фундаментално умение само по себе си, без значение по кой предмет точно е било разработено.

Упражняването на едно и също умение по различните предмети - веднъж това го прилагаш в часа по български, по отношение на българския синтаксис, веднъж по математика, като решаваш квадратно уравнение и трети път - по музика (примерно) като се научиш да транспонираш една мелодия от до мажор във фа мажор, всъщност го генерализира и затвърждава. Това се нарича "трансфер". Само чрез целенасоченн трансфер, повтаряне на една и съща операция многократно и в различен контекст мозъкът човешки се приучава това да го прави бързо, трайно и качествено, независимо от конкретната ситуация.

Затова е и важно едно и също умение да се прилага в колкото се може повече ситуации, по колкото се може повече предмети, колкото се може по-често и за по-продължителен период от време.

 Имаше и долна граница някъде, най-малко пет часа самостоятелна тренировка седмично, за всяко едно от уменията, но нещо не мога да открия публикацията сега. За всеки случай, това е стандартът, който ми е известен.

Има т.нар. "близък трансфер", когато човек използва същата когнитивна операция в нещо подобно, и "далечен трансфер", когато я използва в съвсем различен контекст.

Успешността на трансфера - както и цялостната интелигентност и адаптивност на човека - се оценява по способността му за "далечен трансфер".

Тези умения обаче не се подразбират, те трябва да се развият.

Това стои и в основата на хипотезата, че всеки може да бъде обучен на всичко, ако мозъкът му бъде успешно трениран на основните когнитивни операции и това да ги прилага лесно в непосредствен и особено в далечен трансфер.

При това няма никакво значение дали това умение човек ще го захранва с информация от тази сфера (примерно математика, география или чужд език) или от която и да било друга.

Редактирано от dora
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 5 часа, dora said:

Хахаха, извинявайте, но това оттук нататък прави разговора трогателно безпредметен.

Списък на папуасите:

https://bg.wikipedia.org/wiki/Нобелова_награда_за_икономика

Изобщо никаква наука не може да е икономиката, след като дори психиатър може да вземе нобелова награда за нея (Даниел Канеман, 2002 г.)

(то с толкова образование е трудно да се прави разлика между психолог и психиатър, но нейсе :) )

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 16 часа, dora said:

Ами чудесно - значи И основи на правото тогава. Компютърна грамотност сме учили :)

    А защо не и психология, съвсем базово поне

Преди 33 минути, scaner said:

Изобщо никаква наука не може да е икономиката, след като дори психиатър може да вземе нобелова награда за нея (Даниел Канеман, 2002 г.)

(то с толкова образование е трудно да се прави разлика между психолог и психиатър, но нейсе :) )

   А може би просто това означава, че всеки папуас може да научи 20 термина и да работи като психиатър :) 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 8 часа, Atom said:

Това което липсва в училището е създаването на универсални умения.

Именно. Целта на образователната система трябва да е изграждането на граждани
(членове на обществото), а не просто на "информационни работници".

Аз нищо не предлагам като решение. Само коментирам уклона на нашата система
към подготовката на бъдещи вишисти. За тях тя дори е добра ... докато за другите
не толкова (да не кажем, че дори е безполезна).

Редактирано от gmladenov
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 7 часа, dora said:

Хахаха, извинявайте, но това оттук нататък прави разговора трогателно безпредметен.

Много буквално му приемата думите. Икономика не означава непременно икономически науки.

Алъш-веришът върви от хилядолятия ... доста по-рано от момента, в който някоя учена глава в
някой затворен университетски кабинет е решила, че алъш-веришът е също така и наука.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 6 минути, gmladenov said:

Много буквално му приемата думите. Икономика не означава непременно икономически науки.

Алъш-веришът върви от хилядолятия ... доста по-рано от момента, в който някоя учена глава в
някой затворен университетски кабинет е решила, че алъш-веришът е също така и наука.

Приемам ги в контекста на всичко написано. Търговията и икономиката не са една и съща дисциплина.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 9 часа, Петър_Пейчев said:

 Моята внучка отдавна трябваше да е почнала да учи втори език и да работи като абсолютен минимум с Фотошоп, а тя учи някакви безсмислеци и не само ги учи, а ученето им е свързано с непрекъснати скандали както в училище, така и вкъщи. Вместо на частни уроци по рисуване тя ходи на такива по математика, защото Станчо от съседния чин трябвало да стане гений? Станчо колко пари от заплатата си ще дава на останалите 95 деца?

   Овладяването, и най-важното, разбирането (а не просто заместването по формулките, дето ги даде госпожата предния път) на училищната математика няма много общо с гениалността (е, освен ако не е от 3-4 годишно дете, разбира се) и според мен може да е само от полза на всеки във всяка (почти, хайде) област през целия живот и Станчо като попорасне би имал много по-голям избор и шанс, както и впоследствие възможност и за преквалификация евентуално. Разбира се, всеки има право да прецени какъв наклон да даде на децата и внуците си, само че примерите за деца милионери от социалните мрежи не са много показателни, такива са малцина и ако нещо спре да им върви канала не знам кък какво биха могли да се насочат.
   Изобразителното изкуство (нали щото уроци по рисуване) също не прави изключение, съотношения, пропорции и  симетрия са само част от общото между него и математиката и не е случайно, че голяма част от художниците през средновековието са били и математици, като някои от тях имат и принос в развитието на геометрията. 

https://en.wikipedia.org/wiki/Mathematics_and_art

Редактирано от Grifin
Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

Вече 17 години "Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...