Отиди на
Форум "Наука"

Безполезна ли е сегашната образователна система?


Recommended Posts

  • Потребител
Преди 8 минути, dora said:

Способността за боравене с базисни когнитивни операции е необходима на всеки, иначе не е способен на независим живот

Едно е базисни способности ... а съвсен друго е това, за което спорим.

Ако университетът ти се е видял като "помощно училище", значи твоята гиманзия
ти е дала много повече от базисни когнитивни умения.

Изучаването на интеграли в 10-ти клас далеч не е базисно умение.

Както и да е.

Редактирано от gmladenov
Link to comment
Share on other sites

  • Мнения 763
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Потребител

@scaner, като си говорим за това как математиката спомага за развиване на основните когнитивни способности (някъде по-горе по темата), eто какво съм си приготвила за уикенда:

https://www.masterclass.com/classes/terence-tao-teaches-mathematical-thinking/?&utm_source=facebook&utm_medium=cpc&utm_campaign=23850147841150078&ad_id=23850156656900078&adset_id=23850147841160078&campaign_id=23850147841150078&placement=Facebook_Desktop_Feed&site_source_name={{site.source.name}}&fbclid=IwAR3dh4gaXCVF0pWjCc9W83ipX06oUBhyBQ8Yz_Bamk6o2XYt-491hivdhZ4

Теренс Тао, който обяснява как математическата логика, това как работи математиката, може да се използва за разрешаване на всякакви други проблеми,  супер приятно да се слуша.

https://en.wikipedia.org/wiki/Terence_Tao

(не гледайте помпозното заглавие, американски тип маркетинг)

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 27 минути, dora said:

@скенер, като си говорим за това как математиката спомага за развиване на основните когнитивни способности (някъде по-горе по темата), eто какво съм си приготвила за уикенда:

https://www.masterclass.com/classes/terence-tao-teaches-mathematical-thinking/?&utm_source=facebook&utm_medium=cpc&utm_campaign=23850147841150078&ad_id=23850156656900078&adset_id=23850147841160078&campaign_id=23850147841150078&placement=Facebook_Desktop_Feed&site_source_name={{site.source.name}}&fbclid=IwAR3dh4gaXCVF0pWjCc9W83ipX06oUBhyBQ8Yz_Bamk6o2XYt-491hivdhZ4

Теренс Тао, който обяснява как математическата логика, това как работи математиката, може да се използва за разрешаване на всякакви други проблеми,  супер приятно да се слуша.

https://en.wikipedia.org/wiki/Terence_Tao

(не гледайте помпозното заглавие, американски тип маркетинг)

Днес на работа говорейки с лаборантката и двама колеги си мислех за...геометрията. За това как досадните задачи и чертежи в училище ни помагат да получим по-добро пространствено мислене, да можем да "сглобим" в ума си триизмерен образ гледайки двуизмерна схема или просто условие под формата на текст. 
А с доказването на различните теореми освен това се научаваме да измерваме, чертаем следим пътя на логиката. В голяма степен това го има и при всички логически задачи в часовете по математика. 
Та какво ме подсети за това. Новия колега имаше проблем с кантара - при опит да го допълни от машината се нулираше и започваше да отчита от 0 вместо да показва реалното тегло и след рестарт отново показваше реалните. В продължение на 15 минути се чудеше какво да направи. А беше просто - записва си реалното тегло, пресмята колко трябва да се добави до крайното нужно тегло и следи да се добавят толкова килограма. И крайното необходимо тегло ще излезе.
Та той е умен, справя се с множество задачи, които са му ги показали и обяснили, но в ситуация за която не е инструктиран и не е виждал до момента просто заби. Не успя да пренесе и приложи елементарни знания от една област в друга. Ето един съвсем елементарен пример как Възможността да приложиш нещо научено в съвсем различна област или да комбинираш знанията и опита си от различни области може да ти улесни живота и да ти помогне в неочаквани нови и непознати ситуации.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 11 минути, Димитър Йорданов said:

Та той е умен, справя се с множество задачи, които са му ги показали и обяснили, но в ситуация за която не е инструктиран и не е виждал до момента просто заби. Не успя да пренесе и приложи елементарни знания от една област в друга. Ето един съвсем елементарен пример как Възможността да приложиш нещо научено в съвсем различна област или да комбинираш знанията и опита си от различни области може да ти улесни живота и да ти помогне в неочаквани нови и непознати ситуации.

Да, и това, че напоследък от училищата излизат деца, които, дето се казва, на две магарета сено не могат да разделят, се оказва не по причина че много ги товарят с неща дето не им трябват, а обратно, облекчават програмата непрекъснато и ги товарят все по-малко, лишавайки ги от възможността да придобият такива умения...

Така че да не се оплакват дядовците на внучките...

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 10 часа, scaner said:

Да де, ама в една фирма ползват Photoshop CS3, в друга Photoshop CS5.

И вие решихте, че е по-добре взесто това да се учат интеграли? Може никой да не работи на тази програма, но тако я научиш ще може да научиш другите. Аз от 7-8 години не съм работил на Ауто кад, но съм сигурен, че за три дни ще започна да работя прилично на последните версии.

Никакви връзки не изгражда корена квадратен, който така или иначе се смята с калкулатор. Връзки изграждат краснописа, трудовото обучение и въобще това, което дава връзка между мозъка и тялото. Като им гледам връзките на математици и въобще тясно специализирани учени виждам едни неподготвени за  живота кретени, а един музикант го обобщи - "Ние всички не можем да съзреем и даже като пенсионери се държим като деца, защото от учене и упражнения сме нямали детство". Той от 4-5 годишен свиреше на цигулка първо по 3-4 часа на ден, после по 7-8.

Преди 10 часа, scaner said:

Основното и средното образование е за това - не да ти налее знания, а да придобиеш умения да работиш със знанията.

Някакъв конкретен пример как умеят да работят със знания завършилите и попаднали в реалния живот? Това са лозунги, никаква връзка с реалността. Основното и средното образование бяха за да те научат да работиш когато векове или десетилетия тези знания бяха актуални за тогавашното ниво на техническо развитие. Фрезистът е учил 12 години математика, защото както вече казах, се ръководеше в работата си от една тухла от 900 страници, пълни с формули и то само за направа на зъбни колела. На един фрезист-матричар имаше десет инженери, но директора на завода трепереше да не загуби него, а не инженерите, защото освен да си учил 12 години математика трябваше да си работил и поне още 15-20 години за да придобиеш достатъчно знания и умения за тази работа. Сега това го погребахме. Слагаш чертежа на скенера и машина, която не е фреза нито струг, а се нарича металообработващ център, прави матрицата за няколко минути. Необходимостта от 12 години учене на математика и 20 години трудов стаж отпадна и не само отпадна, а фирмата се чуди как да те изгони от работа когато станеш на 35-40 години, защото това на което са те учили в училище вече не е актуално. Актуално е да знаеш 3-4 езика за да следиш всички новости, да си работил с няколко компютърни програми, да имаш готовност да научиш за кратко време нова професия, та като те изритат да има какво да работиш.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 8 часа, scaner said:

Да, и това, че напоследък от училищата излизат деца, които, дето се казва, на две магарета сено не могат да разделят, се оказва не по причина че много ги товарят с неща дето не им трябват, а обратно, облекчават програмата непрекъснато и ги товарят все по-малко, лишавайки ги от възможността да придобият такива умения...

Те излизат неподготвени защото нищо от това което са научили не им е полезно, техните знания тях ги е заменил в работата им калкулатора, а и няма професия решавач на задачи и писач на есета. Племиникът ми завърши като технолог по месото или както му е точното име и когато му казах да нареже пилето за да му покажа как се прави супа той не можа на го нареже. След 8 години и още 4 години учене по специалността този технолог не можа да нареже пиле. А не можа да го нареже защото вместо да кара практика в някой ресторант където да реже пилета и пържоли е учил един куп непотребни предмети, като изключим тригонометрията защото без нея не може една вратна пържола да отрежеш както трябва, то са ъгли, медиани, хипотенузи. Не знам дали въобще по време на учебния процес в този техникум бяха разбрали какво всъщност учат, но със сигурност ако им дам задача по физика, химия или математика в по-голямата си част щяха да я решат, а за преживяванията на Ана Каренина могат и роман да напишат, само дето не знаят как се държи нож.

О тетхнолога по месото очаквам като дойде в ресторанта и прегледа менюто, броя на местата и посещаемостта да каже: При това меню и тези обстоятелства ти трябват 7 готвачи, а ти имаш трима и затова вадиш поръчките след 40-50 минути. За да работиш с трима готвачи трябва да ти отпаднат 2/3 от ястията и да се заменят с други, за които мога да ти разработя две седмици и ще ти струва толко и толко и отделно ще ти трябват нови 4 газови котлона и две фурни. Всъщност идва някакъв непрокопсаник, който те потупва по рамото и ти казва, че обзавеждането ти е в стил сецесион, но масите нещо не уйдисват, затова му трябва четиризначна тригонометрична таблица за да сметне ъглите и отстоянията между масите и столовете и достатъчно място на стената за да напише няколко сентенции от Конфуций за храненето. Добре, че след него идва дизайнера, който веднага ти препоръчва две ястия от баба му и ти казва рецептите за тях.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Хубава логика, но един отличен оператор на машина може да предложи малки практически подобрения и евентуално може би да обясни от какво има нужда за да подобри работата му. Разработването на коцепция спрямо нуждите и изискванията изисква комплексни знания. Разработващия концепция освен математика, физика, материалознание и т.н. трябва да умее да вникне и разбере заданието. Често той/тя се обръща към науката защото това, което му трябва в момента го няма или се тества. Процеса е трудоемък и изисква много време и ресурси. За съжаление понякога предложените решения не се достатъчно добри и цикъла започва отново. Картината става още по-шарена когато към техническите изисквания се добавят и бизнес изискванията, екологичните и други такива. 

Затова големите фирми имат собстени R&D отдели, защото освен, че им излиза по евтино притежават и патентите. 

 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 2 часа, Петър_Пейчев said:

И вие решихте, че е по-добре взесто това да се учат интеграли? Може никой да не работи на тази програма, но тако я научиш ще може да научиш другите. Аз от 7-8 години не съм работил на Ауто кад, но съм сигурен, че за три дни ще започна да работя прилично на последните версии.

Ако искате да научите как се работи с конкретни прогрми, никой не ви ограничава да се запишете за някакъв допълнителен курс по компютърна грамотност - има много такива, и от бюрата за безработни се предлагат. Проблемът е, че има милиони всякакви програми, и не може в системното образование за всички ученици да се изучават всички програми. Целта е там да се дадат базови навици за мислене и справяне, така че после който желае да учи някаква програма, да се справя по-лесно с това. Затова образованието е общо. Който иска от рано да специализира нещо - има специализирани паралелки, специализирани техникуми и ПТУ, записваш фризьорски техникум и докато връстниците ти учат корен квадратен, ти ще учиш как се правят къдрици. Или как се транжира месо, за да си подготвен за мечтата си в живота. Но общо образователният курс за това е общообразователен, защото дава основни общи навици за да можеш по-лесно да се специализираш в каквото ти хрумне по-късно.

Специализацията става след средното образование. Тогава и човекът вече има някакви предпочитания, и възможностите му са се очертали - кеф ти висше, кеф ти полувисше, кеф ти стругар или хамалин.

Преди 2 часа, Петър_Пейчев said:

Никакви връзки не изгражда корена квадратен, който така или иначе се смята с калкулатор. Връзки изграждат краснописа, трудовото обучение и въобще това, което дава връзка между мозъка и тялото.

Всичко създава нужните връзки, за това и образованието до определена възраст не е сециализирано. Той калкулатора може да смята всичко, но този който го ползва трябва да знае какво прави калкулатора, и самият той какво иска да направи с него. Вземете един калкулатор, и го дайте на първият срещнат, да ви изчисли с него определен процент - рядко ще срещнете човек който да се справи :)

За това, че за да се ползват и калкулаторите, трябва някаква обща математическа грамотност, има един виц по реален случаай.

Българин, минал нашето средно образование, работи като програмист в американска фирма. Възниква разговор за училището, и той подхвърля един стар номер - - колко е 2+2х2. Повечето му колеги смятайки на глас, първо събират, после умножават. Резултатът - 8. Нашият човек твърди, че е 6, дори им го разписва на хартия и обяснява подробно, приоритети на операциите, нужда от скоби за исключенията, че според приоритета на операциите изразът изглежда 2+(2х2).  И става една... Оказва се, че по правилата които знаят колегите му, всичко се прави строго от ляво на дясно, и той е глупак.... Ха сега де? Съветват го да вземе да го сметне на калкулатор, за да се научи как се смята - калкулаторът работи от ляво на дясно, първо ще сумира, после ще умножи.  Човекът няма под ръка калкулатор, за това пуска Exel и демонстрира: 2+2х2 = 6! Цялата фирма се втрещава, работата спира за няколко часа. По едно време идва заместник главният счетоводител с калкулатора и гордо демонстрира - 2+2х2 = 8! Ходят по компютрите и сравняват - тук Екселът получава 6, там калкулаторът получава 8, ужас...

Както и да е, разотиват се по някое време по работните си места, но главната изненада предстои. В обедната почивка заместни главният счетоводител се приближава към нашият човек и ехидно му заявява: сега вече знам защо хората не обичат Майкрософт, на тях и Екселът им е бъгав!


Това е, за да сравните как подобреното щатско образование се съотнася с нашето изостанало такова.Там отдавна готвят успешно изпълнители дето да правят без много да мислят. Но и ние вече успешно ги гоним :) Предполагам, вече сме го докарали до там вашата внучка успешно да се впише в щатските изисквания. Но много хора това ги удовлетворява, вас също, нали? Така че пак съвет - пратете я на някакви съкратени курсове по нужните и програми, и да се хвърля да ги ползва...

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 1 час, scaner said:

Всичко създава нужните връзки, за това и образованието до определена възраст не е сециализирано.

Всичко може да създаде нужните връзки, но се пита дали е нужно да ги създаваме от "всичко". Или можем да ги създадем от  по-тесен материал. И изобщо, какво означава "нужни връзки".  Аз лично съм съгласен, че на теория системата изгражда излишно количество "връзки". А на практика не изгражда никакви връзки. Положението е трагично.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 32 минути, Кухулин said:

Или можем да ги създадем от  по-тесен материал

Зависи какво се има предвид под по-тесен материал.

По-малко неща, които се изучават по всеки предмет, по-малко предмети, какво.

Въпросът е, че веднъж развита, способността за трансфер експонентно увеличава performance on tasks.

Но за да се развие, трябва да се упражнява дълго, целенасочено и в колкото се може по-голям брой ситуации, различен контекст, за да се генерализира умението.

Да може да се прилага автоматично, без да зависи от мотивацията.

Тоест вие този въпрос да не искате  сега да го решите, или да искате да го възложите на друг, защото си имате ваши задачи, но въпреки това вече да виждате какво е решението, защото мозъкът ви се е научил да прилага същия принцип във всякакви ситуации.

Това е като да не искате точно сега да пресечете тази улица, но вече да знаете от коя страна идват автомобилите, с каква скорост се движат, какво ще се случи с движението, ако даден водач реши да се престрои в друга лента, тоест способността за хипотетично мислене вече да е там. И тази преценка да ви струва секунди, не наум да изчислявате треакторията на всеки автомобил поотделно, забравяйки, че на пътя всеки момент от някоя пряка може да излезе нов.

Способността за бързо и ефективно хипотетично мислене зависи от това колко сте се упражнявали по всички други когнитивни фунции, които се явяват своеобрази прекурсори то да се появи.

Същото е примерно с умението за бързо и ефективно боравене с голям обем информация или информация от много източници едновременно. За да можете да го правите, трябва да сте боравили системно с все повече информация, от много източници едновременно.

Тоест да не сте прочел 10 страници в живота си, а много пъти по 500 страници, с четене всеки ден.

Редактирано от dora
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 3 минути, dora said:

Способността за бързо и ефективно хипотетично мислене зависи от това колко сте се упражнявали по всички други когнитивни фунции, които се явяват своеобрази прекурсори то да се появи.

Да го кажем така: не е нужно да формираме висока обща интелигентност на всяка цена, особено ако няма някакви предпоставки. Понякога човек може да действа по-ефективно, ако си остане по-глупав. Особено в случаите, когато поради ограничени ресурси се мъчим да развием общата интелигентност за сметка на специфичната.

https://en.wikipedia.org/wiki/G_factor_(psychometrics)

И особено пък в случаите, когато ограничените ресурси удрят в знанията, освен в специфичната интелигентност. Защото в маса случаи профилираните знания са поне толкова важни, колкото и "връзките".

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 12 минути, Кухулин said:

Да го кажем така: не е нужно да формираме висока обща интелигентност на всяка цена, особено ако няма някакви предпоставки. Понякога човек може да действа по-ефективно, ако си остане по-глупав. Особено в случаите, когато поради ограничени ресурси се мъчим да развием общата интелигентност за сметка на специфичната.

https://en.wikipedia.org/wiki/G_factor_(psychometrics)

И особено пък в случаите, когато ограничените ресурси удрят в знанията, освен в специфичната интелигентност. Защото в маса случаи профилираните знания са поне толкова важни, колкото и "връзките".

Ок, но общообразователната система не цели постигането на висока обща интелигентност, а на базисна.

С други думи, изобщо не е задължително в техникум по готварство и ресторантьорство да се решават интеграли.

Но е нужно човек да е автоматизирал дотолкова необходимите когнитивни функции, че да знае как да решава специфични за която и да било сфера проблеми.

Общообразователната система е общообразователна, защото е осреднена. Затова и дадох примера с нашата математичка в подготвителен клас, която изхвърли учебника по математика за осми клас в кошчето. Учебник, по който всяко дете в осми клас, което не е в елитно или профилирао училище, би трябвало да може да се обучава без никакви проблеми, защото е написан така, че да може да бъде разбран без никакви специални интелектуални способности, ерго за деца с коефициент на интелигентност над 75.

Под 75 са децата с умствени увреждания.

Ако на тези с нормален коефициент учебникът за осми клас им е сложен, това е защото не са полагали необходимите усилия между първи и осми клас. И не са развили необходимия когнитивни умения.

От което изобщо не следва, че системата нещо е сбъркана, защото те не се справят в нея.

Ако всяка година, всеки срок, от първи клас до осми са си решавали задачите и са се опитвали да ги разберат, в осми клас просто ще правят същото, ще използват вече развитите когнитивни функции - същата оперативна система - за да обработват следващата порция информация.

Редактирано от dora
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 2 минути, dora said:

Но е нужно човек да е автоматизирал дотолкова необходимите когнитивни функции, че да знае как да решава специфични за която и да било сфера проблеми.

А нужно ли е?

Или, ако трябва да задълбаем малко, на кого какво е нужно? На самия индивид, на семейството, на фирмата, на държавата, на човечеството като цяло.

Абе сложен въпрос. Еволюцията го решава стотици милиони години - универсали срещу специалисти. А ние пък днес  приемаме социалния дарвинизъм за сериозно зло.

Както и да е. Малко се отклоних от темата :) 

 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 18 минути, Кухулин said:

А нужно ли е?

Или, ако трябва да задълбаем малко, на кого какво е нужно? На самия индивид, на семейството, на фирмата, на държавата, на човечеството като цяло.

Абе сложен въпрос. Еволюцията го решава стотици милиони години - универсали срещу специалисти. А ние пък днес  приемаме социалния дарвинизъм за сериозно зло.

Както и да е. Малко се отклоних от темата :) 

 

Нужно е на самия човек.

Малко по-късно ще сканирам нещо и ще го пусна тук, на пръв поглед съвсем елементарно упражнение, което обаче изисква някаква подготвеност на всички когнитивни функции, вкл - и особено - тази за хипотетично мислене.

Ако направите упражнението, ще видите как, макар задачката да е проста и да се развива в елементарни, последователни стъпки, от някъде нататък мозъкът на човек се завързва на възел :)

Тя е за деца над 9-годишна възраст и служи точно за това - за развиване на когнитивните функции. Вкл. за деца с интелектуални увреждания :)

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 2 часа, scaner said:

подхвърля един стар номер - - колко е 2+2х2.

Умножението и делението са с приоритет в такъв тип задачи.

 

Ето още една:

Намислете си едно число до 10. Умножете го по 2. Прибавете още толкова. От мене също 2. Разделете на 2. Махнете свойто първото.

И получихте 2.

 

Редактирано от insighting
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 49 минути, dora said:

Нужно е на самия човек.

Малко по-късно ще сканирам нещо и ще го пусна тук, на пръв поглед съвсем елементарно упражнение, което обаче изисква някаква подготвеност на всички когнитивни функции, вкл - и особено - тази за хипотетично мислене.

Ако направите упражнението, ще видите как, макар задачката да е проста и да се развива в елементарни, последователни стъпки, от някъде нататък мозъкът на човек се завързва на възел :)

Тя е за деца над 9-годишна възраст и служи точно за това - за развиване на когнитивните функции. Вкл. за деца с интелектуални увреждания :)

Taка. Част първа. За всеки, който иска да опита.

Комплексна фигура на Рей.

Ей тук ще я видите:

https://www.clearskymd.com/how-drawing-on-an-ipad-could-lead-to-alzheimers-diagnosis/

Качвам я и на .png.

Изпечатайте си тази фигура.

Вземете моливи, три или четири цвята, по избор.

Задачка номер 1.

Взимате лист, гледате фигурата и я прерисувате на своя лист.

Изчаквате 15 минути.

Прибирате листа с фигурата на Рей и своята рисунка надалеч  - за да не се съблазнявате да поглеждате.

Задачка две.

Взимате цветните моливи.

Рисувате фигурата на Рей по памет, като на всеки три стъпки сменяте цвета на молива.

 

Задачка три. Сравнявате това, което сте нарисували по памет, с оригиналната комплексна фигура на Рей.

С анализ се опитвате да изградите стратегия как следващия път да хванете всички детайли,

Изчаквате 15 минути.

Задачка четири.

Рисувате фигурата на Рей, пак по памет (без да гледате истинската фигура) още веднъж, но само с един цвят.

Задачка пет:

Рисувате фигурата на Рей, без да гледате, един ден по-късно.

Забележка: това не е тест за интелигентност, защото тази фигура се ползва за проверка на когнитивните функции на хора с травма на главата, хора с алцхаймер, хора с умствено изоставане, хора с високо- или нискофукционален аутизъм, хора с дефицит на вниманието, вкл. деца под 9 години (които няма как да решават тестове за интелигентност). (Напр: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15814442/)

Тя не проверява само работната памет (working memory), a цял дълъг списък с когнитивни функции във всички фази (input, elaboration, output), екзекутивните функции, както и какво (в каква последователност и колко ефективно) ви се случва в процеса на учене. Напр., вкл., колко бързо можете да си разработите ефективна стратегия, за да си поправите собствените грешки, и тази стратегия дали се запазва - тоест доколко можете да я използвате отново на следващия ден.

 

rey-osterrieth.png

Редактирано от dora
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 1 час, dora said:

Малко по-късно ще сканирам нещо и ще го пусна тук, на пръв поглед съвсем елементарно упражнение, което обаче изисква някаква подготвеност на всички когнитивни функции, вкл - и особено - тази за хипотетично мислене.

Ако направите упражнението, ще видите как, макар задачката да е проста и да се развива в елементарни, последователни стъпки, от някъде нататък мозъкът на човек се завързва на възел

Скенерът ми нещо се прецака, снимка от телефона.

На първия ред от лявата страна виждате три оранжеви фигурки. На първия ред от дясната страна има точки, като ги съедините, получавате същите фигурки.

След това опитайте да откриете същите фигурки в следващите редове - те може да са разместени, обърнати, но трябва да са същите - по форма, по размер (retention).

Упражнението е взето от системата на Р. Фойерщайн.

Да се използва хипотетично мислене е необходимо още в първото упражнение с точки на втория ред. Kaкто и едновременно да се използват множество източници на информация - гледате всички точки едновременно, но от облака от точки се опитвате да направите точно същите фигури, тоест преценявате коя от точките за коя хипотетична фигура ви върши работа и в коя фигура не би могла да участва. Изберете ли грешната точка от многото, фигурите няма да се получат.

Във всяко квадратче на всеки ред трябва да използвате всички точки (в това упражнение няма липсващи или допълнителни точки). Оранжевите точки понякога може да ви помагат да стигнете до отговора, понякога обаче ше ви пречат, поставени са нарочно да ви объркват. Вие обаче във всяка ситуация трябва да решите дали да се доверите на оранжевите точки - дали ви вършат някава стратегическа работа, или не.

Колкото по-трениран е човешкият мозък бързо и ефективно да прилага множество когнитивни функции, толкова по-добре се справя с тази задача, като това пак не зависи от IQ-то.

Системата се прилага и за терапия на деменция, алцхаймер, мозъчна травма, интелектуални затруднения. Направена е толкова визуална точно затова - може да се използва и от хора, които не могат да използват функционален език :)

Ерго изобщо не е свързана с това дали някой знае или не как се решават диференциални уравнения, примерно :)

 

IMG_5345-2.JPG

Редактирано от dora
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 2 часа, Кухулин said:

Аз лично съм съгласен, че на теория системата изгражда излишно количество "връзки". А на практика не изгражда никакви връзки. Положението е трагично.

Както на теория причината за бедността и социалните бедствия е развиващият се в геометрична прогресия растеж на населението (според малтусианството), когато увеличаването на средствата за съществуване върви по аритметична прогресия, така на практика се доказва, че има начин да бъде изхранено многобройното население. Въпреки това се намира коректив: епидемии, войни... Трагедия...

Редактирано от insighting
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 51 минути, insighting said:

Както на теория причината за бедността и социалните бедствия е развиващият се в геометрична прогресия растеж на населението (според малтусианството), когато увеличаването на средствата за съществуване върви по аритметична прогресия, така на практика се доказва, че има начин да бъде изхранено многобройното население. Въпреки това се намира коректив: епидемии, войни... Трагедия...

Това е хем вярно , хем не е . 

Тука трябва да има разделение на хората по групи според начина им на живот и на мислене. 

Природният принцип който важи за животните е ако има условия за увеличение на популациите , то това се случва. Има и изключения , например: експеримент "вселената 25" ( но това е при създаени изкуствени условия на изобилието).

Та, при хората това което се наблюдава е че колкото хората са по бедни но все пак имат някакви исловия за размножаване, те го правят . Което води до увеличението на популацията м/у бедните слоеве на обществото. 

От друга страна имаме хора които разполагат с ресурси за размножаване ,но не го правят , което запазва същото количество хора в тази група или дори се наблюдава "стопяване" на тази група.

Редактирано от Orbit
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 1 час, Шпага said:

Има един бабешки съвет: "Учи, за да не работиш!" Как мислите, доколко този съвет е основателен в днешно време - конкретно тук, в БГ?:D

Не знам, но по-добър съвет е "Учи, за да работиш!"

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 2 часа, Orbit said:

Тука трябва да има разделение на хората по групи според начина им на живот и на мислене.

 

Добре. Нека видим кой как се отнася към парите и кредитите. И каква роля има в това образованието.

Колко от вас подкрепят и живеят с максимата 'Приятел в нужда се познава' и колко живеят според твърдението, че 'Честният човек не взема назаем'?

 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 21 часа, insighting said:

Знаем. В икономиката всичко се движи в цикли по 18 години.

Измишльотини на поредния нобелов лауреат, които ще опровергае следващия с 22 годишни цикли.

Редактирано от Петър_Пейчев
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 21 минути, insighting said:

 

Добре. Нека видим кой как се отнася към парите и кредитите. И каква роля има в това образованието.

Колко от вас подкрепят и живеят с максимата 'Приятел в нужда се познава' и колко живеят според твърдението, че 'Честният човек не взема назаем'?

 

Предлагам да видим друго.  Не казвам че е лошо или добре, и въобще нямам намерение да осъждам този стремеж към справедливост ( каквото и да значи това), това хойкане на финансовата система както и човешките несъвършенства което се набива на очи почти във всеки ваш пост. Само искам да задам един въпрос :  Ако вие бяхте от печелившата страна на тази система , сега щяхте ли да задавате същите въпроси в този форум ?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 34 минути, Петър_Пейчев said:

Измишльотини на поредния нобелов лауреат, които ще опровергае следващия с 22 годишни цикли.

Сигурно е жертва на средното образувание, което е получил. Явно са го мъчили с безполезни неща като математика, вместо до го научат да работи с ексел. 

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

Вече 17 години "Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...