Отиди на
Форум "Наука"

Какво ако бе прието решението да бъдат създадени източна и западна България по времето на Цариградската конференция


Recommended Posts

  • Потребител

Какво ако велите сили и Османската империя се съгласяват, че разделянето на източна и западна България е най-доброто решение по случай на източния въпрос. При този вариант, в който западната част получава Софийско, Видинско, Нишко, Пиринска и по-голямата част от Вардарска Македония, о източната част получава Пловдивско, Русенско, Сливенско Варненско, цялата Добруджа и Лозенград.  Какво мислите би било бъдещето на тези Българии?

Constantinople_conference.png

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Значи при приемане на Лондонския протокол от страна на Високата Порта, Руско-Турска война не би имало. Деленето на власт от страна на турците с българи би значело както в Източна Румелия увеличаване на българите за сметка на постепенна емиграция на турците. Доста бесарабски българи биха се заселили в Добруджа, вкл. Северна, а Румъния би си джутвърдила властта в Южна Бесарабия, така че в Източната българска провинция, където принципно турците са наистина много, българизацията е неизбежна. Там силният човек би бил Стефан Стамболов, докато в Западната българска провинция това би бил Петко Каравелов. За Русия ще е проблем това, че ограниченията относно руските кораби през Проливите остават и ако Александър 2 до смъртта си през 1881 ще изпълни първоначалната си закана да не воюва с Османската империя, то Александър 3 всячески ще търси тази война. Едно Съединение на двете Българии ги прави много по-силни и предвид липсата на руско-турска война русофобските настроения у нас биха били много по-сериозни, така че Великобритания още по-твърдо би застанала зад нас. 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 2 часа, skorpion1980 said:

Значи при приемане на Лондонския протокол от страна на Високата Порта, Руско-Турска война не би имало. Деленето на власт от страна на турците с българи би значело както в Източна Румелия увеличаване на българите за сметка на постепенна емиграция на турците. Доста бесарабски българи биха се заселили в Добруджа, вкл. Северна, а Румъния би си джутвърдила властта в Южна Бесарабия, така че в Източната българска провинция, където принципно турците са наистина много, българизацията е неизбежна. Там силният човек би бил Стефан Стамболов, докато в Западната българска провинция това би бил Петко Каравелов. За Русия ще е проблем това, че ограниченията относно руските кораби през Проливите остават и ако Александър 2 до смъртта си през 1881 ще изпълни първоначалната си закана да не воюва с Османската империя, то Александър 3 всячески ще търси тази война. Едно Съединение на двете Българии ги прави много по-силни и предвид липсата на руско-турска война русофобските настроения у нас биха били много по-сериозни, така че Великобритания още по-твърдо би застанала зад нас. 

Колкото и да не ти се вярва, Александър 3 е единственият руски император, при когото РИ не е водила войни.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Ще се сформират две различни държави с две различни династии,  с две различни езикови норми и т.н.  В края на краищата това ще доведе до създаването на две различни нации.  Вероятно приятелски настроени една към друга, но това не е задължително или пък предопределено. 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Тъй като не го споделих, когато зададох въпроса ето го и моето мнение: 

Съединението ще се състои по същото време и пак ще бъде подкрепено от Великобритания, защото според мен биха търсили силен балкански съюзник, имайки в предвид колко про-руска е Сърбия, и че източна и западна България поотделно са по-силни военно и може би икономически от Гърция. След обявяване на съединението Сърбия не би дръзнала да направи каквото и да е защото България би била 2 пъти по голяма от самата нея и от Ниш много по-бързо се стига до Белград. Балканските войни се съмнявам да се състоят поради нежеланието на Сърбия и Гърция да участват(сърбите няма как да се разширяват на юг, а гърците знаят, че няма как да стигнат до Солун преди българската армия), а пък се съмнявам ние сами да тръгнем да маршируваме срещу високата порта. Националното обединение ще се състои през ПВС. Във войната ще сме на страната на антантата, ЦС няма какво да ни обещаят освен цялото Поморавие, което е нищо на фона на цяла Егейска Македония и източна Тракия. В хода на войната българската армия не би трябвало да има проблем да стигне до Чаталджа, имайки впредвид по-голямото население, икономика и армия, и след въоражаване от страна на Англия и Франция през новопревзетите пристанища Солун и Кавала да спечели битката за Чаталджа и да влезе победоносно в Цариград. Самият гред няма да ни бъде даден но виждам всички османски територии на запад от линията Мидия-Родосто, с двата града, да станат Български, разбира се с изключение на новосъздадената Албания (от която бихме получили Мала преспа) и Косово и Новопазарския санджак, които биха отишли за Сърбия.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 8 часа, kramer said:

Колкото и да не ти се вярва, Александър 3 е единственият руски император, при когото РИ не е водила войни.

Напротив, знам го много добре. Само че в тази алтернатива, той би бил изправен в съвсем друга ситуация спрямо РИ по следните причини:

1. Би поел една Русия с ограничен режим на преминаване през Проливите поради липса на Руско-турска война и Берлински договор.

2. Би поел една Русия без Батуми, съответно с по-затруднен износ на каспийски петрол през Черно море.

3. Би поел една Русия без излаз на Дунав, тъй като Южна Бесарабия би си останала румънска поради липса на Руско-турска война и Берлински договор. 

4. Руското влияние и в двете Българии би било далеч по-малко пак поради липса на Руско-турска война и Берлински договор.

Наистина ли мислиш, че при тези обстоятелства Александър 3 не би водил война?! Освен това Бисмарк едва ли би се отказал да насърчава Русия към война с Османската Империя предвид външната му политика в онзи момент. В РИ Бисмарк постига тази си стратегическа цел през 1877, ако Портата беше приела Лондонския протокол, Бисмарк не би се отказал и по-логично е да се стигне до такава война няколко години след това. 

Александър 3 не е водил война не от пазифизъм, а защото обстоятелствата за такава не са били като през 1877.

Редактирано от skorpion1980
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 6 часа, Atom said:

Ще се сформират две различни държави с две различни династии,  с две различни езикови норми и т.н.  В края на краищата това ще доведе до създаването на две различни нации.  Вероятно приятелски настроени една към друга, но това не е задължително или пък предопределено. 

Не мисля, че би било възможно да са две отделни държави дълго време. Просто Марин Дринов няма да може да спира Кузман Шапкарев да се създаде смесена езикова норма от източното и западното българско наречие, тъй като няма да има влиятелен руски гръб за целта. Освен това за никакви династии няма да става въпрос, защото двете провинции ще бъдат оглавени от висши османски чиновници християни, примерно Алеко Богориди и Гаврил Кръстевич, а не от западни аристократи. Западен аристократ ще се търси за трона на обединена България, поне това би била общата стратегия на силните в Източна България, начело със Стефан Стамболов, и силните в Западна България, начело с Петко Каравелов. 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 2 часа, skorpion1980 said:

Не мисля, че би било възможно да са две отделни държави дълго време. Просто Марин Дринов няма да може да спира Кузман Шапкарев да се създаде смесена езикова норма от източното и западното българско наречие,

Към 1876г. няма концепция за "смесена езикова норма" на база източно и западно наречие.  Такива идеи има по-рано, но те така и не добиват популярност. Едните си държат на източното наречие, другите на западното. Това е положението.  Ако не се намери бързо решение на този въпрос, с течение на времето проблемите пред теоретичното съединение ще се увеличават, а няма да утихват.  

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Някой има ли данни за приходите на османските санджаци през 1860-те и 1870-те години.

На пръв поглед ми се струва, да имаме една богата Източна България и една бедна Западна. На всичкото отгоре на изток са съсредоточени поне 80% от българските "търговски фамилии". Тоест ако до 20-25  години няма съединение между вилаетите, най-вероятно ще се появи икономическа пропаст между изтока (започнал бавна индустриализация, разполагащ и с много по-плодородна земя, собствени морски пристанища и намиращ се в близост до пазарите на Истанбул) и запада (основно чукари, малки и бедни стопанства, липса на икономически центрове, липса на собствени морски пристанища).

Редактирано от Dobri_I
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 2 часа, Atom said:

Към 1876г. няма концепция за "смесена езикова норма" на база източно и западно наречие.  Такива идеи има по-рано, но те така и не добиват популярност. Едните си държат на източното наречие, другите на западното. Това е положението.  Ако не се намери бързо решение на този въпрос, с течение на времето проблемите пред теоретичното съединение ще се увеличават, а няма да утихват.  

Това не е вярно. Към 1876 в екзархийските училища се учи по една и съща система, независимо дали става въпрос за Тулча, Малко Търново, Прокупле или Охрид. Координацията между политиците в двете Българии и Екзархията е гарантирана ако се беше приел Лондонския протокол.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 1 час, Dobri_I said:

На пръв поглед ми се струва, да имаме една богата Източна България и една бедна Западна. На всичкото отгоре на изток са съсредоточени поне 80% от българските "търговски фамилии". Тоест ако до 20-25  години няма съединение между вилаетите, най-вероятно ще се появи икономическа пропаст между изтока

Чак пък пропаст? Вероятно си прав, че източната част ще е по-развита, но разликите в никакъв случай няма да могат да се опишат като "пропаст".  Що се отнася до заможните или търговските фамилии, то на запад картината е малко по-шарена отколкото на изток. Ако на изток българските търговци се конкурират основно с гърци и арменци, то на запад освен българи, гърци и арменци  има власи (цинцари), православни албанци, евреи, сърби и др. Тези фамилии играят основополагаща роля за икономиката на запада, но ние просто не знаем нищо за тях, тъй като по-голямата част нямат принос за формирането на нацията ни. 

В реалната история много от тези хора се изселват от Княжеството и от Румелия след съединението. Ако няма война, а двете провинции са просто автономни области в рамките на ОИ, тези хора нямат причини да напускат и ще продължат да допринасят за икономиката. 

Редактирано от Atom
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 53 минути, Dobri_I said:

Някой има ли данни за приходите на османските санджаци през 1860-те и 1870-те години.

На пръв поглед ми се струва, да имаме една богата Източна България и една бедна Западна. На всичкото отгоре на изток са съсредоточени поне 80% от българските "търговски фамилии". Тоест ако до 20-25  години няма съединение между вилаетите, най-вероятно ще се появи икономическа пропаст между изтока (започнал бавна индустриализация, разполагащ и с много по-плодородна земя, собствени морски пристанища и намиращ се в близост до пазарите на Истанбул) и запада (основно чукари, малки и бедни стопанства, липса на икономически центрове, липса на собствени морски пристанища).

Определено е така. Само че при тези две области Западна България е етнически много по-българска. Също така би имала по-сериозни връзки с Австро-Унгария и Германия, би имала и по-голям военен ресурс. А предвид тогавашните обществени нагласи, Съединението едва ли би се забавило с повече от 7-8 години.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 4 минути, skorpion1980 said:

Това не е вярно. Към 1876 в екзархийските училища се учи по една и съща система, независимо дали става въпрос за Тулча, Малко Търново, Прокупле или Охрид.

Кое не е вярно? Става въпрос за концепцията за т.н. смесена езикова норма, базирана на наречията и на изток и на запад. Към 1876 г. в Екзархията може и да се учи по една система, но се учи на източната норма, а не на някаква "смесена" от двете наречия.  След 1877 , едно правителство на запад би имало същата тежест, като това на изток и може да настоява за промяна.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 52 минути, Atom said:

Кое не е вярно? Става въпрос за концепцията за т.н. смесена езикова норма, базирана на наречията и на изток и на запад. Към 1876 г. в Екзархията може и да се учи по една система, но се учи на източната норма, а не на някаква "смесена" от двете наречия.  След 1877 , едно правителство на запад би имало същата тежест, като това на изток и може да настоява за промяна.

Така е, но вероятно би следвало съединение, защото идеята на революционерите е освобождение и обединение на българите, не на територии. Езика не е проблем. Ще се подсили с дублетни форми и през годините ще се унифицира. Не е сложно дори и като политическо решение. 

Редактирано от БатеВаньо
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 21 часа, starclonser said:

Какво мислите би било бъдещето на тези Българии?

Никакви Българии не са разглеждани на Цариградската конференция. Обозначението "български вилает" на показаната карта няма нищо общо с историческите факти. Думата „България“ е споменавана като географска територия, част от Османската империя, която трябва да се реорганизира административно на два вилаета (области), за които е изготвен „Проект за органически правилник“.

1876-1877.thumb.jpg.1484ce6695e08cb2edf5241e2d5dcc1e.jpg

На картата, приложена към правилника, няма означение „България“. В самия правилник не се говори за „българи“, а за „християни и мюсюлмани“. Целта на реформите, които трябвало да се проведат, била да се групират, доколкото е могло, християните и мюсюлманите в отделни административни единици. По този начин и управлението на тези едииици ще съответства на етническото мнозинство на населението в тях.

Извадки от проекта за органически правилник, отнасящи се до политическото положение на  вилаетите:

"България.

Ще бъдат образувани два вилаета (области), които ще бъдат управлявани според по-долу изложените подобни форми. Източният вилает, който ще има за главен град Търново, ще бъде съставен от санджаците: Русенски, Търновски, Тулчански, Врачански, Сливенски, Плов­дивски (без Султан Ери и Ахъ Челеби) и от казите: Кърклисенска, Мустафапашовска и Казълагачка. Западният вилает, който ще има за главен град София, ще бъде съставен от санджаците: Софийски, Видински, Нишки, Скопски, Битолски (без двете южни кази), една част от Серския санджак (трите северни кази) и от казите Струмица, Тиквеш, Велес и Костур.

Начело на всяка от областите ще бъде поставен един валия (главен управител), който ще бъде назначаван за срок от 5 години от Високата порта със съгласието на държавите-гарантки. Валията ще представлява върховната власт и ще надзирава за изпълнението на законите на империята и на особения правилник на областта. Той ще бъде християнин и може да бъде отомански поданик или чужденец. Главният управител (валията) ще управлява областта с помощта на областно събрание, чиито членове без разлика на раса и вяра ще бъдат свободно из­бирани за срок от 4 години от кантоналните съвети, групирани по околии, без всяка правителствена намеса.

Административна единица ще бъде кантон (нахия-мюдюрлик) с пет до десет хиляди жители. Като се запазва, доколкото е възможно, съществуващото административно деление, ще се положат усилия да се групират християните и мюсюлманите в отделни кантони. Кантонът ще бъде управляван от кмет, избиран за 4 години между членовете на кантоналния съвет и от самия съвет. Кантоналният съвет ще бъде съставен от представители на всяка община, които ще бъдат избрани за 4 години без разлика на вероизповедание.

Няколко кантона (нахии, мюдюрлъци) ще бъдат събрани в санджаци (департаменти), управлявани от мютесарифи или от каймаками (управители), които ще бъдат християни или мюсюлмани според мнозинството на населението в санджака и назначавани от Високата порта по предложение на главния управител (валия) за срок от 4 години. Тяхната длъжност ще бъде да наздирават реда и хода на работите в кантоналните съвети.

Системата за събиране и определяне на данъците ще бъде изменена, за да улесни развитието на богатствата на страната, като във всеки случай се облек­чат тежестите на населението.

Редовната отоманска армия ще пребивава в крепостите и областните градове. Тя ще бъде предназначена за външна защита на страната. Ще може да бъде употребена във вътрешността в случай на война или по искане на главния управител на областта.

Ще бъде създадена милиция или национална гвардия, съставена според населението от християни и мюсюлмани; броят й не трябва да надминава едно на сто от мъжкото население. Тя ще бъде обучавана отделно под ръ­ководството на офицери, назначавани от валията. Ако по негова заповед части на милицията се съберат на брой повече от 1000 души на дадено място, висшите офицери (командуващи и по-горни) ще бъдат назначавани от Ви­соката порта.

Жандармерия, издържана от областта, достатъчна за поддържане на общес­твената сигурност и да изпълнява полицейска служба, ще бъде създадена по начин, че числото на християните и мюсюлманите, които ще участвуват в нея, да бъде пропорционално на населението от всяко вероизповедание. Тя ще има офицери мюсюлмани и християни, назначавани от главния управител, и ще бъде разпределена в страната..."

При тези условия, наличие на редовна турска армия, макар и в опредени крепости и смесена жандармерия от християни и мюсюлмани, няма как да се осъществи съединение на българите. 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 2 часа, Atom said:

Кое не е вярно? Става въпрос за концепцията за т.н. смесена езикова норма, базирана на наречията и на изток и на запад. Към 1876 г. в Екзархията може и да се учи по една система, но се учи на източната норма, а не на някаква "смесена" от двете наречия.  След 1877 , едно правителство на запад би имало същата тежест, като това на изток и може да настоява за промяна.

Ако настоява за промяна, то тя със 100 % сигурност ще бъде координирана между двете правителства предвид далеч по-слабото руско влияние и приоритета Съединение.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 1 час, К.ГЕРБОВ said:

Никакви Българии не са разглеждани на Цариградската конференция. Обозначението "български вилает" на показаната карта няма нищо общо с историческите факти. Думата „България“ е споменавана като географска територия, част от Османската империя, която трябва да се реорганизира административно на два вилаета (области), за които е изготвен „Проект за органически правилник“.

1876-1877.thumb.jpg.1484ce6695e08cb2edf5241e2d5dcc1e.jpg

На картата, приложена към правилника, няма означение „България“. В самия правилник не се говори за „българи“, а за „християни и мюсюлмани“. Целта на реформите, които трябвало да се проведат, била да се групират, доколкото е могло, християните и мюсюлманите в отделни административни единици. По този начин и управлението на тези едииици ще съответства на етническото мнозинство на населението в тях.

Извадки от проекта за органически правилник, отнасящи се до политическото положение на  вилаетите:

"България.

Ще бъдат образувани два вилаета (области), които ще бъдат управлявани според по-долу изложените подобни форми. Източният вилает, който ще има за главен град Търново, ще бъде съставен от санджаците: Русенски, Търновски, Тулчански, Врачански, Сливенски, Плов­дивски (без Султан Ери и Ахъ Челеби) и от казите: Кърклисенска, Мустафапашовска и Казълагачка. Западният вилает, който ще има за главен град София, ще бъде съставен от санджаците: Софийски, Видински, Нишки, Скопски, Битолски (без двете южни кази), една част от Серския санджак (трите северни кази) и от казите Струмица, Тиквеш, Велес и Костур.

Начело на всяка от областите ще бъде поставен един валия (главен управител), който ще бъде назначаван за срок от 5 години от Високата порта със съгласието на държавите-гарантки. Валията ще представлява върховната власт и ще надзирава за изпълнението на законите на империята и на особения правилник на областта. Той ще бъде християнин и може да бъде отомански поданик или чужденец. Главният управител (валията) ще управлява областта с помощта на областно събрание, чиито членове без разлика на раса и вяра ще бъдат свободно из­бирани за срок от 4 години от кантоналните съвети, групирани по околии, без всяка правителствена намеса.

Административна единица ще бъде кантон (нахия-мюдюрлик) с пет до десет хиляди жители. Като се запазва, доколкото е възможно, съществуващото административно деление, ще се положат усилия да се групират християните и мюсюлманите в отделни кантони. Кантонът ще бъде управляван от кмет, избиран за 4 години между членовете на кантоналния съвет и от самия съвет. Кантоналният съвет ще бъде съставен от представители на всяка община, които ще бъдат избрани за 4 години без разлика на вероизповедание.

Няколко кантона (нахии, мюдюрлъци) ще бъдат събрани в санджаци (департаменти), управлявани от мютесарифи или от каймаками (управители), които ще бъдат християни или мюсюлмани според мнозинството на населението в санджака и назначавани от Високата порта по предложение на главния управител (валия) за срок от 4 години. Тяхната длъжност ще бъде да наздирават реда и хода на работите в кантоналните съвети.

Системата за събиране и определяне на данъците ще бъде изменена, за да улесни развитието на богатствата на страната, като във всеки случай се облек­чат тежестите на населението.

Редовната отоманска армия ще пребивава в крепостите и областните градове. Тя ще бъде предназначена за външна защита на страната. Ще може да бъде употребена във вътрешността в случай на война или по искане на главния управител на областта.

Ще бъде създадена милиция или национална гвардия, съставена според населението от християни и мюсюлмани; броят й не трябва да надминава едно на сто от мъжкото население. Тя ще бъде обучавана отделно под ръ­ководството на офицери, назначавани от валията. Ако по негова заповед части на милицията се съберат на брой повече от 1000 души на дадено място, висшите офицери (командуващи и по-горни) ще бъдат назначавани от Ви­соката порта.

Жандармерия, издържана от областта, достатъчна за поддържане на общес­твената сигурност и да изпълнява полицейска служба, ще бъде създадена по начин, че числото на християните и мюсюлманите, които ще участвуват в нея, да бъде пропорционално на населението от всяко вероизповедание. Тя ще има офицери мюсюлмани и християни, назначавани от главния управител, и ще бъде разпределена в страната..."

При тези условия, наличие на редовна турска армия, макар и в опредени крепости и смесена жандармерия от християни и мюсюлмани, няма как да се осъществи съединение на българите. 

Само дето наличието на войници християни, демек българи, гарантира дефакто създаването на възстанническа армия, която при следващо сътресение в Османската империя, ще изгони османските гарнизони от двете Българии.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 седмици по-късно...
  • Потребител
Преди 55 минути, Thorn said:

Не се ли замисляте, че в източната част християнското мнозинство ми се вижда съмнително

Отвъд Балкана в Източната част то е малцинство, но южно от него е мнозинство. Обаче както пише Рихард фон Мах "турчинът не обича да дели властта с друг". Наличието на Северна Добруджа в Източна България при тази алтернатива е гаранция за миграция на много бесарабски българи, каквито в РИ така или иначе се заселват около Варна, турците постепенно биха намалявали поради нежеланието им да делят властта с българите, така че българизацията на областта е неизбежна, още повече неин основен управленски център би бил Велико Търново.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор История
Преди 2 часа, skorpion1980 said:

Отвъд Балкана в Източната част то е малцинство, но южно от него е мнозинство. Обаче както пише Рихард фон Мах "турчинът не обича да дели властта с друг". Наличието на Северна Добруджа в Източна България при тази алтернатива е гаранция за миграция на много бесарабски българи, каквито в РИ така или иначе се заселват около Варна, турците постепенно биха намалявали поради нежеланието им да делят властта с българите, така че българизацията на областта е неизбежна, още повече неин основен управленски център би бил Велико Търново.

Мечтай си. Масовото изселване на турско население след Освобождението да не мислиш, че е станало доброволно? А изселването на черкезите? А отнемането на земите на турците от бедните българи? При запазване на икономическите позиции на турското население, при оставане на черкезите и татарите, при армия в крепостите, християните нямаше да получат кой знае кякво. При това българизацията на черноморските градове шеше да бъдде силно затруднена.

 

Освен това погледни си статистиките за етнически състав на Княжество България. Дори след масовото бягство на турци вследствие на Освободителната война и при положение, че в държавата са включени територии на запад, където турците са малко, то дори и при това положение българите са около 60%.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор История
Преди 19 минути, miroki said:

Нека припомним и това:

post-6570-0-42864800-1425559316_thumb.jpg

И какво - българските тогавашни патридиоти да не би да не са родили идеята да се звладее Солун и даже Цариград?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
On 3.08.2023 г. at 0:52, Atom said:

Ще се сформират две различни държави с две различни династии,  с две различни езикови норми и т.н.  В края на краищата това ще доведе до създаването на две различни нации.  Вероятно приятелски настроени една към друга, но това не е задължително или пък предопределено. 

Със сигурност с годините езиковите разлики биха се задълбочили при такъв сценарий.И до днес  ми е трудно да разбера хора от изтока ,като западен човек ,който може ,да говори и с диалекта на родния ми край и след това в зависимост от ситуацията ,мога ,да превключа на книжовен изговор без проблем ,докато ,за източняците това,като ,че ли е по трудно.Пример гледах интервюто на Ирина Стаматис за инцидента в село Прилеп ,който сам по себе си е зловещ ,но не е това темата.Стаматис ,макар и от Бургас по националните медии винаги е демонстрирала блестящ български книжовен и в един момент ,може би потресена ,от нелепостта на ситуацията взе  ,да миека в национален ефир по средата на интервюто с окръжният прокурор ,което издава ,че  ,да говори книжовен език и коства усилия ,а на нас западните не.

Редактирано от todorg
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 24 минути, todorg said:

Със сигурност с годините езиковите разлики биха се задълбочили при такъв сценарий.И до днес  ми е трудно да разбера хора от изтока ,като западен човек ,който може ,да говори и с диалекта на родния ми край и след това в зависимост от ситуацията ,мога ,да превключа на книжовен изговор без проблем ,докато ,за източняците това,като ,че ли е по трудно.Пример гледах интервюто на Ирина Стаматис за инцидента в село Прилеп ,който сам по себе си е зловещ ,но не е това темата.Стаматис ,макар и от Бургас по националните медии винаги е демонстрирала блестящ български книжовен и в един момент ,може би потресена ,от нелепостта на ситуацията взе  ,да миека в национален ефир по средата на интервюто с окръжният прокурор ,което издава ,че  ,да говори книжовен език и коства усилия ,а на нас западните не.

На мен пък винаги ми е било странно как някои хора твърдят, че не разбират говори от диаметрално противоположната страна на държавата. 

Ако става въпрос за полски, украински, чешки, дори словенски езици бих разбрал неразбирането :), но за български говори... недоумявам. То сръбския се хваща, що-годе прилично, та бг диалектите ли.

Ако оставин настрана акцентите, набор от 10-15 уникални за диалекта думи не би трябвало да е проблем.

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...