Отиди на
Форум "Наука"

Кого били болгары Бориса II и русы Святослава при Филипополе в 970 г.?


Recommended Posts

  • Глобален Модератор

Генадий, Генадий, стига с тези глупости! Каква дружба през Х век, какви пет лева? Ами избиването на 300 български първенци в Дръстър? И те ли са били всъщност ромеи?

Тук не става въпрос за дружби и елейности, а за история - понякога изпъстрена с доста грубички от съвременна гледна точка практики.

Светослав просто опитва да завладее Балканите и който се окаже на пътя му - минава под ножа. Ако е възможно, разбира се.

Link to comment
Share on other sites

  • Мнения 118
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Потребител

Давайте расширим немного хронологические рамки.

Книга Велеса пишет, что у русов были свои князья (цари в древности), ну скажем веке во 2-4 после рожд. Хр. (история о там, как Эрман-рех распял Боза-Божа, по- нашему Буса- Беляра и 70 его лучших витязей), далее и Повесть временных лет, говорит, что были под властью казар и им платили дань (от слова дать, налог на общегосударственные цели).

Казар считаю также сарматским народом, единым с выше жившими волгарами. те же арабы не различали их, потому что говорили на одном языке.

После ухода последних волгар с Аспар-рухом за Дунай, произошло естественно ослабление (запустение) и от Рюрика-Олега-Игоря русы (а-ланы) снова имеют своего князя и дань ему платят, но ещё и казар разгромили, и среднюю Волгу себе подчинили. А казары тоже молодцы, умники: раньше правда, это было, построили крепость Саркел в устье Дона с помощью греков из Никомидии. точка стратегическая для всей торговли. так русы не только Саркел взяли, но и в гости в Никомидию сплавали.

Так что и первая часть и вторая говорит, что были времена, когда каждый народ своих князей имел, а когда были под единым. Такая же ситуация у нас поляками была вплоть до 16 и 17 веков, когда друг другу на престол претендентов предлагали, потому что близкие и родные есть.

С точки зрения коммерческих интересов, считаю что не было противоречий и конкуренции между Болгарией и Русью. например, вино фряжское с давних пор и по век 17 известно было и поставлялось в Русь. Я считаю его из (Ф)Тракии, но не от франков (французов).

О том, что "варвары"-скифы род Аспар-Ардавурев (они же готы и болгары, они же русси венеты) ставили императоров в Царь-граде писал и ранее. Не задумывался про Святослава, который поддержал конкурента на трон против императора-армянина с Востока, но подумаю.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Генадий, Генадий, стига с тези глупости! Каква дружба през Х век, какви пет лева? Ами избиването на 300 български първенци в Дръстър? И те ли са били всъщност ромеи?

Тук не става въпрос за дружби и елейности, а за история - понякога изпъстрена с доста грубички от съвременна гледна точка практики.

Светослав просто опитва да завладее Балканите и който се окаже на пътя му - минава под ножа. Ако е възможно, разбира се.

ну, во во-первых, даже ромейские историки пишут, что не "избили", но в тюрьму посадили в Доростоле. давайте деяния своим именем называть.

во-вторых, про 10 век и ранее и про дружбу и союз. А вот этот столб, Вы его обратно в землю закопаете?

http://rapidshare.com/files/128478050/Russ...iya_1898_03.pdf

Ф.И. Успенский. Две исторические надписи. Пограничный столб между Византией и Болгарией при Симеоне (888-927) стр. 184-194.

наряду с Симеоном упомянут тархан Олег - Феодор. Ф.И.У. отмечает, что именно такое двойное имя имел киевский князь Олег. Поскольку упомянуты и болгарский царь и русский полководец, то ясно, что войну вели и победили вместе (907 г.).

Для меня союз русов и болгар из свидетельств, приведённых Сахаровым - ясен и однозначен. Поэтому для меня логически и психологически невозможно допустить, чтобы болгары вместе с русами против ромеев бились, если бы русы всё это сделали против них ранее.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Здравейте!

С приветом от Аннушки!

думал, что я самый ленивый, ан нет, но извольте, читайте-думайте:

http://www.krotov.info/acts/11/komnina/aleks_00.html

Анна Комнина АЛЕКСИАДА

Вступительная статья, перевод, комментарий Я. Н. Любарского

ИЗДАТЕЛЬСТВО „НАУКА“

ГЛАВНАЯ РЕДАКЦИЯ ВОСТОЧНОЙ ЛИТЕРАТУРЫ

МОСКВА • 1965

КНИГА XIV

8.

Как кажется, город был некогда большим и красивым. Но с тех пор как в давние времена его поработили тавры и скифы 1463, он приобрел такой вид, в каком я застала его во {394} время правления моего отца и, судя по нему, решила, что город действительно был раньше большим. Кроме всего прочего, на Филиппополь обрушились бедствия из-за множества живших там нечестивцев: этот город поделили между собой армяне 1464, так называемые богомилы — о их ереси и о них самих я расскажу позже в свое время 1465 — и богоненавистнейшие павликиане, ветвь манихеев, происходящие, как об этом свидетельствует само их имя, от Павла и Иоанна; последние заимствовали свое нечестивое учение у Мани и в чистом виде передали его своим последователям 1466.

Вот этих последователей Мани и сыновей Каллиники, Павла и Иоанна, людей грубых, жестоких, без колебаний проливающих кровь, победил на войне и захватил в плен славный среди императоров Иоанн Цимисхий; он вывел их из Азии, из областей Халива 1468 и Армениака, во Фракию и заставил поселиться около Филиппополя. Он сделал это, во-первых, чтобы удалить их из хорошо укрепленных городов и крепостей, которыми они распоряжались как неограниченные правители, а во-вторых, чтобы использовать их как надежную стражу против скифских набегов, которым постоянно подвергалась Фракия 1469. Ведь варвары проходили через долины Гема и совершали набеги на равнину, лежащую у его подножья.

Гем — это огромная горная гряда, вытянутая в линию параллельно Родопам, которая начинается у Эвксинского Понта, проходит вблизи водопадов и простирается до самого Иллирика. Эта горная гряда, думается мне, рассекается Адриатическим морем, снова продолжается на противоположном берегу и доходит до самих Геркинийских лесов 1470. Оба ее склона населяют многочисленные и богатые племена: на северном {395} живут даки и фракийцы, на южном — фракийцы и македонцы. Через Гем проходили с давних времен кочевники-скифы, пока копье Алексея и многочисленные битвы совершенно их не уничтожили; всем своим войском они наносили ущерб Ромейской державе и особенно близлежащим городам, главным из которых был знаменитый Филиппополь.

Но Иоанн Цимисхий превратил еретиков-манихеев из врагов в союзников по оружию и, таким образом, выставил надежную защиту против кочевников-скифов. С тех пор города освободились от постоянных набегов. Манихеи же, люди по своей природе свободолюбивые и непокорные, стали вести привычный им образ жизни и вернулись к своим обычаям. Все жители Филиппополя, за исключением немногих, были манихеями, они притесняли находившихся в городе христиан, грабили их имущество, не обращая никакого или почти никакого внимания на посланцев императора. Число манихеев возрастало, и вся округа Филиппополя стала еретической. К тому же к ним влился горький поток армян и другой, берущий начало, от мутных источников Якова 1471. Это было, как бы сказать, стоком всякой скверны. Еретики различались в учениях, но в восстаниях все они были согласны с манихеями 1472!

1469 Впервые павликиане были переселены во Фракию еще в середине VIII в. императором Константином V (741—775) из Мелитины и Феодосиополя (см. Липшиц, Павликианское движение, стр. 63). О переселении павликиан (манихеев) Иоанном Цимисхием (969—976) сообщают также Скилица (Skyl., р. 382) и 3oнapa (Zon., XVII, 1; XVIII, 26), по словам которых Иоанн сделал это по совету антиохийского патриарха Феодора.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

http://www.vizantia.info/docs/79.htm

Регионы и периферия В. и. Византия и Армения

Е. Д. Джагацпанян

26 мая 2008 г. Православная энциклопедия. Т. VIII. М., 2004. С. 212–215.

Постоянным стал отток населения из Армении на запад, в В. и., несмотря на карательные меры, предпринимаемые халифатом для его пресечения. Источники сообщают о массовых переселениях целых нахарарских домов. Армяне стали играть заметную роль в военной и политической элите империи. Армянин Вардан взошел на престол в К-поле под именем Филиппика (711–713). Стратиг фемы Анатолик армянин Артавазд способствовал воцарению основателя Исаврийской династии Льва III, своего тестя, а позднее оспаривал престол у его сына Константина V.

Армяне составляли основную массу сторонников движения павликиан; изгнанные из Византии при Филиппике, они обосновались в Мелитине и в Четвертой Армении, принадлежавших тогда арабам. Константин V, отвоевавший Мелитину и Феодосиополь, выслал павликиан во Фракию, где эта ересь получила дальнейшее распространение.

В сер. Х в. наряду с крупными малоазийскими фемами Армениак, Севастия, Колония, Халдия, Месопотамия, Ликанд, в к-рых был значителен элемент арм. населения, в Каппадокии и Месопотамии появились многочисл. малые «армянские» («акритские») фемы, ограниченные обычно городом с прилегающей округой. В то время прославились мн. военачальники арм. происхождения: Мелиас (Млех), основатель фемы Ликанд, Варда Фока, Мушег Роман, Иоанн Куркуас (Гурген) и его брат Феофил. Представители арм. родов (Торникии, Мамиконяны, Апокапы, Вхкаци, Василаки, Пакурианы, Пахлавуни и др.) заняли высокое положение при визант. дворе. В 966 г. княжество таронских Багратидов было преобразовано в фему Византии, в 968 г. Византия овладела Манцикертом (Маназкертом), а затем Арчешем и Беркри.

http://monotheism.narod.ru/history/chalfant-7.htm

Уильям Б. Хальфант История христиан-монархиан

Византийцы предпринимали попытки переселить павликиан. Например, император Константин V в 750 году переселил павликиан из Мелитены и Феодосиополя в Армении во Фракию и в Константинополь.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

ну, во во-первых, даже ромейские историки пишут, что не "избили", но в тюрьму посадили в Доростоле. давайте деяния своим именем называть.

во-вторых, про 10 век и ранее и про дружбу и союз. А вот этот столб, Вы его обратно в землю закопаете?

http://rapidshare.com/files/128478050/Russ...iya_1898_03.pdf

Ф.И. Успенский. Две исторические надписи. Пограничный столб между Византией и Болгарией при Симеоне (888-927) стр. 184-194.

наряду с Симеоном упомянут тархан Олег - Феодор. Ф.И.У. отмечает, что именно такое двойное имя имел киевский князь Олег. Поскольку упомянуты и болгарский царь и русский полководец, то ясно, что войну вели и победили вместе (907 г.).

Для меня союз русов и болгар из свидетельств, приведённых Сахаровым - ясен и однозначен. Поэтому для меня логически и психологически невозможно допустить, чтобы болгары вместе с русами против ромеев бились, если бы русы всё это сделали против них ранее.

Давайте! Вот что говорит Лев Диакон:

" 9. Сфендослав видел, что мисяне отказываются от союза с ним и переходят на сторону императора. Поняв по зрелом размышлении, что, если мисяне склонятся к ромеям, дела его закончатся плохо, он созвал около трехсот наиболее родовитых и влиятельных из их числа и с бесчеловечной дикостью расправился с ними - всех их он обезглавил, а многих других заключил в оковы и бросил в тюрьму."

Както се вижда, в затвора са оковани "много други" - извън най-родовитите и влиятелните. Толкова за наричането на деянията със собствените им имена.

Възраждането на мнението на Успенский за Наръшкия надпис обаче ме смая. Моите уважения към Успенский във византологията, но тази му статия просто не струва: нито надписът има нещо общо с 907г. (но той го датира тогава заради известния Олегов поход от същата година), нито в текста има име Олег, нито пък Олег е бил християнин, за да носи име "Божидар".

Моля да се използва не удобна, а обективна историография - а и по възможност малко по-съвременна. Статията на Успенский е писана преди повече от 100 години.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

До пропагандиста на великоруския империализъм Г. Воля:

На тебе май руският не ти е майчин :smokeing: Нали твърдеше, че в този откъс се говори за българо-руската дружба, е къде точно :vertag:

Здравейте!

С приветом от Аннушки!

думал, что я самый ленивый, ан нет, но извольте, читайте-думайте:

http://www.krotov.info/acts/11/komnina/aleks_00.html

Анна Комнина АЛЕКСИАДА

Вступительная статья, перевод, комментарий Я. Н. Любарского

ИЗДАТЕЛЬСТВО „НАУКА“

ГЛАВНАЯ РЕДАКЦИЯ ВОСТОЧНОЙ ЛИТЕРАТУРЫ

МОСКВА • 1965

КНИГА XIV

8.

Как кажется, город был некогда большим и красивым. Но с тех пор как в давние времена его поработили тавры и скифы 1463, он приобрел такой вид, в каком я застала его во {394} время правления моего отца и, судя по нему, решила, что город действительно был раньше большим. Кроме всего прочего, на Филиппополь обрушились бедствия из-за множества живших там нечестивцев: этот город поделили между собой армяне 1464, так называемые богомилы — о их ереси и о них самих я расскажу позже в свое время 1465 — и богоненавистнейшие павликиане, ветвь манихеев, происходящие, как об этом свидетельствует само их имя, от Павла и Иоанна; последние заимствовали свое нечестивое учение у Мани и в чистом виде передали его своим последователям 1466.

Вот этих последователей Мани и сыновей Каллиники, Павла и Иоанна, людей грубых, жестоких, без колебаний проливающих кровь, победил на войне и захватил в плен славный среди императоров Иоанн Цимисхий; он вывел их из Азии, из областей Халива 1468 и Армениака, во Фракию и заставил поселиться около Филиппополя. Он сделал это, во-первых, чтобы удалить их из хорошо укрепленных городов и крепостей, которыми они распоряжались как неограниченные правители, а во-вторых, чтобы использовать их как надежную стражу против скифских набегов, которым постоянно подвергалась Фракия 1469. Ведь варвары проходили через долины Гема и совершали набеги на равнину, лежащую у его подножья.

Гем — это огромная горная гряда, вытянутая в линию параллельно Родопам, которая начинается у Эвксинского Понта, проходит вблизи водопадов и простирается до самого Иллирика. Эта горная гряда, думается мне, рассекается Адриатическим морем, снова продолжается на противоположном берегу и доходит до самих Геркинийских лесов 1470. Оба ее склона населяют многочисленные и богатые племена: на северном {395} живут даки и фракийцы, на южном — фракийцы и македонцы. Через Гем проходили с давних времен кочевники-скифы, пока копье Алексея и многочисленные битвы совершенно их не уничтожили; всем своим войском они наносили ущерб Ромейской державе и особенно близлежащим городам, главным из которых был знаменитый Филиппополь.

Но Иоанн Цимисхий превратил еретиков-манихеев из врагов в союзников по оружию и, таким образом, выставил надежную защиту против кочевников-скифов. С тех пор города освободились от постоянных набегов. Манихеи же, люди по своей природе свободолюбивые и непокорные, стали вести привычный им образ жизни и вернулись к своим обычаям. Все жители Филиппополя, за исключением немногих, были манихеями, они притесняли находившихся в городе христиан, грабили их имущество, не обращая никакого или почти никакого внимания на посланцев императора. Число манихеев возрастало, и вся округа Филиппополя стала еретической. К тому же к ним влился горький поток армян и другой, берущий начало, от мутных источников Якова 1471. Это было, как бы сказать, стоком всякой скверны. Еретики различались в учениях, но в восстаниях все они были согласны с манихеями 1472!

1469 Впервые павликиане были переселены во Фракию еще в середине VIII в. императором Константином V (741—775) из Мелитины и Феодосиополя (см. Липшиц, Павликианское движение, стр. 63). О переселении павликиан (манихеев) Иоанном Цимисхием (969—976) сообщают также Скилица (Skyl., р. 382) и 3oнapa (Zon., XVII, 1; XVIII, 26), по словам которых Иоанн сделал это по совету антиохийского патриарха Феодора.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор
1469 Впервые павликиане были переселены во Фракию еще в середине VIII в. императором Константином V (741—775) из Мелитины и Феодосиополя (см. Липшиц, Павликианское движение, стр. 63). О переселении павликиан (манихеев) Иоанном Цимисхием (969—976) сообщают также Скилица (Skyl., р. 382) и 3oнapa (Zon., XVII, 1; XVIII, 26), по словам которых Иоанн сделал это по совету антиохийского патриарха Феодора.

павликяне, как исповедующие дуалистическую ересь, были глубоко враждебные православному Константинополю. Так что их переселения были скорее всего с целью поставить их во безвыходную ситуацию и вынудить их пойти на сотрудничество с властями. Но как правило павликяне предпочитали перебежать к болгарам, содейсвовав к появлению богумиства /когда Борис принял крещение от ромеев/. Точто поэтому после прихода турок большинство из них приняли ислам.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
павликяне, как исповедующие дуалистическую ересь, были глубоко враждебные православному Константинополю. Так что их переселения были скорее всего с целью поставить их во безвыходную ситуацию и вынудить их пойти на сотрудничество с властями. Но как правило павликяне предпочитали перебежать к болгарам, содейсвовав к появлению богумиства /когда Борис принял крещение от ромеев/. Точто поэтому после прихода турок большинство из них приняли ислам.

Като оставим настрана катастрофалния от гледна точка на руския език израз в последното изречение (" Точто поэтому после прихода турок большинство из них приняли ислам."), хипотезата, че мнозинството павликяни са приели исляма е най-малкото не достатъчно доказана.

Фактът, че днес в България няма павликяни показва, че те все нещо са приели - едни от тях православието, други католицизма, а трети, възможно е, и исляма.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
И потом есть конкретное, ясное и точное, однозначное указание Анны Комниной, которой я тоже в данном случае склонен верить: император-армянин переселяет своих соплеменников в 970 году. Отсюда логическое построение: чтобы их переселить с Востока Малой Азии, то решение должно было быть принято задолго до факта их прихода в 970, как минимум в 969г. Значит в 969 году Пловдив был под контролем империи.

Разумно предположить, что решение о переселении народа на вражескую территорию, да еще и во время войны, не принимаются, и народ не идиоты, чтобы ехать на чужую территорию.

Много навременна и логична забележка на Генадий Воля. Нещо, което българските историци би трябвало отдавна да са забелязали, но няма кой да си бърка в носа. :post-20645-1121105496:

Поздравляю

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Като оставим настрана катастрофалния от гледна точка на руския език израз в последното изречение (" Точто поэтому после прихода турок большинство из них приняли ислам."), хипотезата, че мнозинството павликяни са приели исляма е най-малкото не достатъчно доказана.

Фактът, че днес в България няма павликяни показва, че те все нещо са приели - едни от тях православието, други католицизма, а трети, възможно е, и исляма.

Въпрос на избор.

Павликянство

Павликянството е християнско религиозно движение, появило се през 7 век в Армения. За негов създател се смята Константин Мананали, създал първата арменска павликянска общност около 660 година и осъден на смърт като еретик от византийския император Константин IV Погонат. Въпреки гоненията, движението укрепва позициите си сред широки кръгове от населението и достига апогея си през 844 година с основаването на Павликянската държава с център Тефрика - днешен Дивриги в област Сивас, Турция, благодарение на съюза си с арабите и образуването на общ фронт срещу Византийската империя.

Връзка с други ереси, име и същност

Павликянството е често свързвано от днешните изследователи с манихейството и богомилството и характеризирано, в сравнение с по-умерената доктрина на последното, като изповядващо "краен дуализъм". Според някои, павликяните извеждат доктрината си, както и своето име, от антиохийския патриарх Павел от Самосата и неговото учение. За пръв път е споменато на синода в Dowin през 718 г. Според Петър Сикелиот (Petros Sikeliotes) и патриарх Фотий (9 в.) павликянството представлявало дуалистична секта, която не признавала Стария Завет, части от Новия Завет, религиозните и църковните култове и служби, почитанието на икони и реликви и църковните отци. Те отричали кръста като християнски символ, смятайки го за езически смъртоносен инструмент за мъчение. ----Представата им за Исус Христос носела черти на гностицизма. Смятат се, заедно с богомилите, за родоначалници на катарите, които във Франция през 12 и 13 в. често са наричани с производни имена от павликянин (paulician) и българин (bougre). Тондракититe от 10 век също са повлияни от павликянството.

Основни положения на доктрината

Известната византоложка Нина Гарсоян, на базата на арменски източници, сочи че ранната павликянска доктрина не е дуалистична и се развива във византийските среди от форма на консервативното християнство. Основните положения на павликянската доктрина, изложени тук, са залегнали във втория етап на развитието на движението.Съгласно павликяните има две дадености: Злото и Доброто. Злото е създало материята и материалния свят с неговите закони, а доброто е господар на небето, на душевния свят. Трябва да се почита доброто, душевното. Павликяните са противници на злото и затова са противници на създадената от злото материя, богатства, закони и управление и се борят за отстраняването им от света. Тази борба в много случаи се свежда до въстания срещу феодалните владетели и църковни власти с оглед да се премахнат всички закони и насилия. Павликяните вярват, че всеки човек трябва пряко и свободно да се сношава с Бога и да стигне до него. Поради това, те са против всички символи и обряди на църквата: кръст, кръщене и др. Считат ги за неща, създадени от злото и атрибути на идолопоклоничеството. Владетелите на материалното, създадено от злото, се считат служители на злото. Поради това, че властвуващите и църковните дейци владеят материалното, то те се считат за врагове и се води борба срещу тях. Хората се раждат равни и следователно жената и мъжът са равностойни създания. Тъй като по рождение хората са равни, то неравенството, бедността, богаташите и управляващите са последващ резултат. Поради това, трябва да се води борба срещу неравенството.

Преселвания и изселвания :Според византийският историк Теофан, павликяните са преселени от Армения в Тракия през 747 г. По-късно, по времето на император Лъв V Арменец, императрица Теодора и император Василий I, се извършват нови преселвания на павликяни. Последното голямо преселване е през 970 г., когато в района на Филипополис (днешен Пловдив) се заселват 200 000 арменци - тондракити (вж. В. Джурас в препратките). Според американската византоложка Н. Гарсоян, тези арменци са потомци на павликяни, които са били преселени в Сирия след падането на Павликянската държава през 871 г., а тондракитите са последователите на павликянството в Армения (вж. в препратките Paulicians). Някои изследователи смятат, че Рипсиме (типично арменско име) или на латиница Hripsime, майката на цар Самуил, е от виден павликянски род.

Допълнително по-масово заселване на павликяни в Родопите се извършва след въстанието им в Пловдивско (1084 г. - 1086 г.) , така и след смъртта на Калоян пред стените на Солун през 1207 г. и последвалото оттегляне на българите от Тракия към гр. Търново, когато гр. Пловдив престава да бъде гостоприемен за павликяните и те се преселват към Родопите в околността на Рупчос (западно от Чепеларе), а други – по течението на река Осъм. По това време, павликяните от селището Алексиополис-Неокаструм-Калъчлий-Генерал Николаево (днес част от гр. Раковски) също се преселват по тези места, както и в близките села: Калаброво, Хаджиево, Габарево и Караманово.

Византийските власти са преселвали павликяни не само на Балканите. В Историята на християнската църква се отбелязва тяхното преселване в Италия и Сицилия. Акад. Йордан Иванов отбелязва наличието на павликянски общности през 885 г. в различни части на Италия, а Джон Кристиан установява, че в Италия и Франция павликяните и албигойците ( наричани също катари) се срещат на една и съща територия и нямат съществени различия в доктрините и практиката си.

По данни на М. Йовков, първите сведения за павликянски селища от 16 век в католическите архиви сa на Якомо ди Лукари и Николо ди Марини – дубровнишки търговци в Силистра, които на 5 декември 1580 г. съобщават на папския визитор в Цариград, че между Никопол и Русе има 12 селища на “павлини” (павликяни), като посочват имената на четири от тях: Ореш, Петокладенци, Маринополци и Белене. През 1601 г. Мавро Орбини отбелязва, че павликяните се установили около Дунава, недалеко от Никопол и образуват 14 села. През 1611 г. католическият архиепископ Марино Бици уточнява, че павликяните обитават 17 селища и около 1330 къщи. По-подробен е Петър Солинат, който в доклада си до Рим от 1622 г. посочва 33 селища, населени с павликяни, между които 24 са в Централна Северна България. От тях 16 са типично павликянски: Петокладенци, Трънчовица, Брестовец, Белене, Ореш, Кочатово, Барносово, Варена, Долно Лъжане, Скравена, Капитанци, Горно Лъжане, Тележане, Бъсцево, Калугерица и Маринополци, а в 8 селища съвместно съжителствуват павликяни с православни, католици и мюсюлмани: Деков, Сокиево, Татари, Стежерово, Търново, Ловеч, Свищов, Провадия. Солинат посочва и 4 павликянски селища в Северозападна България, населени с католици и правослвани: Чипровци, Железна, Клисура и Славоно, 2 селища във Влашко: Катанево и Орехово, 3 в Южна България: Калаброво, Давуджево и Хаджиево.

През 1672 г., когато турците завладяват земите на Каменец - Подолск (Подолие) - част от Полско-литовската държава (Жечпосполита), преселват тамошни павликяни в Родопите.

Покатоличени павликяни от Северна България, по време на турското владичество, се изселват в историческата област Банат .

Ислямизирани павликяни, след Руско-турската война от 1877/8 г. и след репресии на българските управляващи среди срещу идентичността им през 1882 г., 1912/3 г., 1942 г., 60-те, 70-те и 80-те години на 20 век, се преселват предимно в Турция.

Сътрудничество с българските царе

Павликяните са били добри бойци и сила, с която са се съобразявали. Заедно с българите, във войните срещу Източната Римска империя се включват и живеещите по българските земи арменци-павликяни, което личи от т. нар. Хамбарлийски надпис, в който се споменават арменски имена на военачалници на служба при канасубиги Крум (803-814 г.).

Българските павликяни подпомагат Калоян през 1205 г. да превземе град Пловдив, който бил под византийско управление и сключват с него договор за защита на града от кръстоносците. Сътрудничеството им с Калоян спомага за по-нататъшното им териториално разпръскване .

Названия и самоназвания

В различно време и различни държави павликяните имат различни обозначения:

В някой османски документи от 15 - 16 век изписват павликяните с “павличканин” , “бавлижан”, “павличкан” - име давано на павликяните в с. Устина (днес в община Родопи, област Пловдив).

В историческата област Банат, разположена в Югозападна Румъния, в Североизточна Сърбия и в Южна Унгария околните ги наричат “южноунгарски българи”, а самите те се наричат помежду си "павликяни" или на местното наречие "павликене", "палкене", "паулкене", “палченци” и “палученци”.

След Освобождението някои от банатските павликяни се завръщат в България и тук околното население ги нарича "баначани".

Ислямизираните павликяни околното население нарича "помаци" или "торбеши".

Смяна на религията

През 17-18 век една част от павликяните приемат католицизма. Днес тяхни потомци живеят основно в Пловдивско и Никополско, както и в Банат. На местната павликянска общност е наречен българския град Павликени. В портала на община Хисар са дадени подробни данни за покатоличването на павликяните от квартал Миромир (бившето село Даваджово). Някой от покатоличените павликяни, като тези от с. Яна (Софийска област), в последствие приемат православието.

Освен католицизма голяма част от павликяните приемат исляма. Това се доказва с доклада на епископ Филип Станиславов (родом от с.Ореш, Свищовско) от 1659 г. В него се съобщава за павликянските села от Свищовско, Плевенско и Ловешко; за броя на семействата и колко от тях са приели исляма. За родното си село Ореш Станиславов споменава, че е имало 60 павликянски къщи и 30 семейства павликяни, приели исляма. Мюсюлманите имали вече и джамия. От доклада става ясно, че павликяните в село Ореш приели исляма между 1625 – 1630 г. Приели исляма павликяни имало и в селата Петикладенци, Брестовец, Козаково. И в трите от тях имало по 10 мюсюлмански къщи. В Долно Лъжене мюсюлманските къщи са били 30, а християнските — 17 . По време на Руско-турската война 1877-1878 г. по-голямата част от тях се изселват трайно в териториите на днешните Турция и Република Македония. Част от арменците-павликяни са се ислямизирали още в родните си земи и са се преселили в Египет и други арабски държави. На Балканския полуостров и в Родопите павликяните масово се ислямизират през 1370 г. Ислямизираните павликяни и до ден днешен съхраняват гробовете на предците си (вж Интернет страницата на село Галата, община Тетевен) или имената им (вж с. Торос, което на арменски означава "Божи дар").

Някои арменци-павликяни с идването си на Балканите през 8 век , под влияние на византийските власти, са принудени да приемат православието. Други павликяни приемат православието след 1086 г., през 1114 г. и по-късно. Така например, павликяните от с. Горно Павликене след 18 век постепенно са приели православната вяра под въздействието на манастира, намиращ се в земите на селото.

Територията между гр. Пловдив и гр. Карлово, независимо от настъпилите верски различия на бившите павликяни, до Освобождението, се е наричала Павликянска кааза (област) и е дала много видни и будни синове на България.

Антропология

Академик Константин Иречек и професор Марин Дринов смятат, че антропологическият тип на павликяните е “армено-азиатски”. Професор Любомир Милетич отхвърля твърденията им като изхожда от личните си наблюдения при посещенията на някой павликянски села в Северна и Южна България, а освен това привежда езикови данни за връзката на павликянските говори с говорите на Родопите и подтвърждава историческия факт, че католиците и помаците имат общ произход, намерил отражение в диалекта на езика, с който се различават от околните. Според него, диалектът им стои много по-близко до старобългарския език, отколкото останалите български диалекти, като причината за това са затворените общности, в които живеят павликяните и помаците по време на турското владичество.

Според ръкопис No 5305 на Ватиканската апостолическа библиотека от 17 век , павликяните антропологически се различават от околните. В него, наред с другите националности, населяващи българските земи, се споменава и за павликяните като отделна нация (Natione Paulianista) и народ (Popoli Paolianiati).

Турците, до Освобождението, също различават павликяните от околните и областта между гр. Пловдив и гр. Карлово, населена с павликяни се нарича "Павликянска каза", така както и районът между гр. Свищов и гр. Никопол.

Павликянски фолклор

Устното творчество на селищата, свързани с павликянството, е богато на интересни разкази, легенди, поговорки, суеверия, песни и обреди. Някой от тях са събрани, записани, подредени и издадени в няколко тома като съставна част на Банатския български фолклор. Песните, посветени на павликяните, днес - в началото на 21-и век, се пеят от млади и възрастни банатчани с чувство на голяма гордост. Към тези песни се отнасят: “Paluenska muma”, “Paluens;i biuleta”, “Palensku veslji” и др.

Павликянска диалектна група

Павликяните, които били преселени на Балканите, са говорили на арменски език. Смята се, че приобщаването на павликяните към езика на мнозинството на територията на днешна България и на територията на днешна Република Македония е в различно време.

Изследователят П. Голийски, на базата на редица езикови факти, твърди че окончателното деарменизиране и съответно българизиране на павликяните настъпва някъде около самия край на 15 век и непосредственото начало на 16 век, а на територията на днешна Македония към средата на 17 век.

Има изключения в бившата Павликянската област между Пловдив и Карлово, където този процес е приключил към втората половина на 19 век, когато е прекъснато католическото богослужение на арменски език (вж. Й. Пердахджеан), забраняват се старите павликянски традиции, курбаните, сватбите, годежите, имената, даже и носиите (вместо пищимала се въвежда сукмана) (вж. Н. Неделчев). Това е резултат от активизирането на католическите мисионери, които са се възползвали от стремежа на турското правителство в средата на 19 век да търси пътища за сближение със западноевропейските страни. Известно е също, че Васил Левски, който е родом от тази област, владее арменски език (вж. Ст. Заимов). Към средата на 19 век, арменци са ръководили църковни настоятелства на покатоличените павликяни в областта, а в началото на 20 век местните жители са съхранявали литература на арменски език (вж. Й. Пердахджеан). В музея на Васил Левски в Ловеч също се съхраняват стари арменски книги.

Езиковедите след Освобождението и през миналия век установяват, че павликяните говорят български език на особен диалект. Наред с общите закономерности на този павликянски диалект, те отбелязават редица особености, които са свързани с локалните павликянски говори. През втората половина на 20 век, следи от арменския език в павликянския диалект, се установяват от специалиста по арменски език в Софийския университет - доц., д-р Едуард Селян. Малко по-късно, друг специалист по арменски език от същия университет - гл.ас., д-р Петър Голийски разглежда арменското етническо присъствие в българските земи през средновековието на основата на допълнителни данни от българските говори и заключава, че антропонимите от арменски произход припокриват районите, населени с павликяни през 15 – 18 век.

Павликяните и тяхните последователи са били преселвани в европейската част на Византия в продължение на 2 века. Езикът, на дошлите по-рано и на дошлите по-късно преселници, безспорно се е различавал, особено като се има предвид, че са ползвали не един западноарменски диалект. Вероятно различията в тяхния български език, са отчасти отражение и на тази изходна езикова база, която са имали.

В българската литературата се говори за павликянско наречие, павликянски диалект и павликянски говор. Според езиковеда Нено Неделчев в българския език съществува днес цяла павликянска диалектна група, а не един павликянски говор. Тази павликянска диалектна група си има своя история и свое диалектно и говорно членение, което е резултат на продължителната разпокъсаност на павликянското население. Проблемите около установяването на общи черти и различия са много, още повече, ако в системата на проучванията, освен католическите селища, които са били предмет на внимание до сега, трябва да се включат и православните и ислямизираните селища, а и тези, за които съществуват само догадки относно павликянското им потекло.

Ж. Назърска препредава констатацията на Б. Лори за ловчанските помаци: „Те не спазват стриктно шериатските догми: отглеждат и консумират свине, предпочитат задругата като тип брачност пред полигамията, не приемат като религиозен дълг военната служба, живеят в хармония с околните християни, не правят масивни джамии и честват някои християнски религиозни празници.”

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Ка40!

как говорит мой друг Борис Коган: "Это не ко мне! Это к доктору"

Когда я просто дал ссылку на Анну Комнину! поимел вот это:

И какво пише, там? Защо не цитираш текста, да видим "так что свидетельство Анны и армянского историка Степаноса Тароиского однозначно и ясно говорит, что болгары и русы вели в союзе войну против ромеев" vertag.gif

он затребовал цитаты!

в ответ на цитаты обозвал "русским империалистом", только я не понял меня или Анну? наверное обоих!

а если ещё и уточнить сможешь: русским, украинским, белорусским, а может русинским. так вообще можешь сказать любым славянским, а и даже латинско-итальянским - фамилия всё одна!

да имя греческое - значит ещё и греческим!

У вас мания преследования!

К доктору срочно! :crazy_pilot:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Ка40!

как говорит мой друг Борис Коган: "Это не ко мне! Это к доктору"

Когда я просто дал ссылку на Анну Комнину! поимел вот это:

И какво пише, там? Защо не цитираш текста, да видим "так что свидетельство Анны и армянского историка Степаноса Тароиского однозначно и ясно говорит, что болгары и русы вели в союзе войну против ромеев" vertag.gif

он затребовал цитаты!

в ответ на цитаты обозвал "русским империалистом", только я не понял меня или Анну? наверное обоих!

Какво говори твоят приятел, тук никой не го интерисува. Също така никой не го интерисува и какво правите с приятеля си, било то през деня или през нощта. :tooth:

"только я не понял меня или Анну" - ами като идваш в български форум научи български език. :tooth:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Ка40!

как говорит мой друг Борис Коган: "Это не ко мне! Это к доктору"

Когда я просто дал ссылку на Анну Комнину! поимел вот это:

И какво пише, там? Защо не цитираш текста, да видим "так что свидетельство Анны и армянского историка Степаноса Тароиского однозначно и ясно говорит, что болгары и русы вели в союзе войну против ромеев" vertag.gif

он затребовал цитаты!

в ответ на цитаты обозвал "русским империалистом", только я не понял меня или Анну? наверное обоих!

а если ещё и уточнить сможешь: русским, украинским, белорусским, а может русинским. так вообще можешь сказать любым славянским, а и даже латинско-итальянским - фамилия всё одна!

да имя греческое - значит ещё и греческим!

У вас мания преследования!

К доктору срочно! :crazy_pilot:

Очень хорошо сказано! Поздравляю Генадий! :good:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Посмотрел ещё посты в теме

Най-голямата трагедия в българската история - превземането на Пловдив 970г.

поскольку не видел её ранее, но дам свои комментарии здесь.

1. в разных переводах даётся по разному статус убитых или казнённых у Пловдива:

в цитате в указанной теме сказано, что Святослав казнил "жителей города", то есть надо понимать мирных жителей. Опять же маловероятно столько много жителей было в городе в 970 г.

Не было обычая в те времена убивать мирных жителей, которые в военных действиях не принимали участия. Воевали армия на армию.

Во вторых, в приведённой мной цитате, сказано "пленных", то есть военнопленных.

Одно можем констатировать, редакторы и переводчики поздние меняли смысл как хотели, как было выгодно.

Поэтому просто ссылки на цитаты не помогут, надо восстанавливать причинно-следственные связи между событиями.

2. возникает вопрос, а чьи были пленные?

В данной теме замечательная цитата ответа гордого Святослава ромеям, который потребовал выкуп у ромеев за пленных.

Это же всё сразу расставляет по своим местам. Пленные были из армии ромеев, поэтому выкуп должны были платить ромеи.

Болгарский царь был вместе с русами, и казна была при нём в целости и сохранности и под его властью, под охраной в том числе русов, смотри цитаты ранее. И никаких претензий Святослав к болгарам по выкупу взятых в плен у Пловдива не выставлял и не мог потому, что были союзники и воевали вместе против ромеев.

Логика предыдущих события и, ход войны и последующие события говорят однозначно, что болгары и русы воевали вместе против ромеев.

По рассказам ромеев русы воевали как против ромеев так и против болгар. Но это противоречит факту наказания болгарского царя. Зачем ромеи наказали болгар, если они вместе воевали против русов?

Факт соглашения русов с ромеями также опровергается самим фактом войны между ромеями и русами.

в ранних цитатах про покорении армян сказано покорили ромеи в 968 году армян в Малой Азии, как раз остаётся время, чтобы их переселить к Филипполю и в 970 ответная реакция болгар и русов на это занятие земель. так что здесь ясная и чёткая причинноследственная связь между событиями восстанавливается и всё логично.

3. и даже можно поставить под сомнение победу ромеев.

Ладно, с русами, можно сказать проиграли, потому что ушли - покинули поле боя.

Но детронизация царя болгар, так ярко расписанная Львом, выглядит странно, потому что сопровождалась присвоением ему высшего титула Ромейской империи "патрикия". Это что наказание такое? Так побеждённых не наказывают!

4. Когда я говорил о союзе между русами и болгарами и отсутствии между ними торговых противоречий как до так и после этой войны, то вот ещё тому свидетельства

Вот наша летопись

А СЕ ИМЕНА ВСЂМ ГРАДОМ РУСКЫМ, ДАЛНИМ И БЛИЖНИМ.

На Дунаи: Видычевъ град, о седми стЂнах каменных; Мдинъ. И об ону страну Дунаа: Терновъ, ту лежить святаа Пятница. А по Дунаю: Дрествинъ, Дичинъ, Килиа. А на усть Дунаа: Новое село, Аколякра.

На морЂ: Карна, Каварна.

А на сеи сторонЂ Дунаа, на усть ДнЂстра над моремъ: БЂлъгород, Чернъ, Ясьскыи торгъ на ПрутЂ рЂцЂ, Романовъ торгъ на МолдовЂ, НЂмЂчь в горах, Корочюновъ каменъ, Сочява, Серетъ Баня, Чечюнь, Коломыя, Городокъ на ЧеремошЂ.

На ДнЂстрЂ ХотЂнь.

ЛІТОПИС РУСЬКИЙ. Роки 1111 — 1126.

У сей же рік князь великий Володимир послав [воєводу] Івана Войтишича і посаджав посадників по Дунаю 4.

У тім же році ходив Вячеслав [Володимирович] на Дунай з [посадником] Фомою Ратиборичем. Та, прийшовши до [города] Дерестра і не досягнувши нічого, вони вернулися.

Наличие городков русских по Дунаю и по побережью Чёрного моря я считаю

в-первых, это торговые фактории, перевалочные базы, пункты для отдыха и т.д. то есть торговали русы и проблем с болгарами не имели по этому поводу.

во-вторых, эти торговые городки были на территории Болгарии ясно только с позволения и разрешения власти болгарской, то есть по договору между русами и болгарами.

в третьих, и при сыне Святослава - Владимире эти городки продолжали оставаться под административной властью русского князя, но территории под властью болгар. Значит между ними продолжают сохраняться мирные союзнические отношения.

А если мы вспомним, что по одной из версий князь Владимир принял христианство (988-989 г) от болгарской церкви, не захотев его принять от ромейских, то получается ещё один плюс в пользу союза.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Посмотрел ещё посты в теме .....

:lac: Не. Руската империалистическа пропаганда няма да хване дикиш. Българите сме шогоде интелигентен народ, не гледай отявлени дебили като Хърс Тъпия, така че напразно се напъваш. :)

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Хора, отивате отвъд, недейте.

Ако това продължава алтернативните мнения и авторите им ще отидат в алтернативна история. Предупреждението е официално.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор
Хора, отивате отвъд, недейте.

Ако това продължава алтернативните мнения и авторите им ще отидат в алтернативна история. Предупреждението е официално.

Аз на твое място бих действал по-активно. Тоя спам-бот Генади се е отчел навсякъде. Чудя се как още не е налазил еволюционната тематика, да доказва, че славяните са живяли по времето на динозаврите. :crazy_pilot:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Аз на твое място бих действал по-активно. Тоя спам-бот Генади се е отчел навсякъде. Чудя се как още не е налазил еволюционната тематика, да доказва, че славяните са живяли по времето на динозаврите. :crazy_pilot:

Не се занимава с тази тема, тъй като фактът, че славяните са изяли последните динозаври, е залегнал във всяка читанка у нас и в Русия! :smokeing:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Генадий, каня те най-сериозно да преосмислиш начина си на писане.

Изказвам лично мнение. Писането на Генадий не е по-лошо от писането на който и да е тук. Да не кажа нещо повече.....

Форумът трябва да приветства градивното участие на чужденци като Генадий. Така се излагат по-интересни и непознати гледни точки и дискусията се обогатява.

Поздрави

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Генадий, според теб ромеите не са ли имали съображения да заличат България от Балканите и без русите въобще да са се мяркали тук? Ако този прословут "съюз" е причина за детронирането на Борис, то кой съюз тогава ще е причина за унищожаването на България през 1018г.?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

придётся повторить мои исходные позиции:

1. мы имеем нашу историю почти всю от "врагов наших" и рассчитывать на их объективность не приходится.

Поэтому считаю необходимым непросто давать факты в изложении "врагов наших", но и делать анализ и восстанавливать причинно-следственные связи между фактами, а также по методу Гумилёва восстанавливать окружающую обстановку.

в частности здесь есть два факта: Лев говорит: детронизация, в другом месте нашёл - получил титул партиция. Как эти два факта соединить разумно? Типа понизили в должности ?- бред!

Ромеи всегда пишут, что варвары на них без причин нападают. Но оказывается при анализе внешних событий всегда находятся причины.

2. считаю и всё больше убеждаюсь, что в Сарматии, когда волгары жили ещё на Волге были с русами в едином царстве, под едином царём, говорили одним языком, верили одинаково (как пишет Татищем браминская вера была, то есть ведическая - арийская). и столица и цари были тракийские.

3. Тут прочитал у Венелина в Истории Болгарии про династию Македонскую ромейских базилевсов с Василия, которые правили 160 лет в Ромейской империи, так по его мнению она была болгарская славянская!

Получается всё дело не в национальности, но в вере!

Так долго вы себя хуже ромеев считать будете, да и русские и славяне многие так же! и на всякого русского смотреть как на империалиста и бояться как бы он снова не стал "старшим братом"!?

Это называется кажется "комплекс неполноценности"!

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...