Отиди на
Форум "Наука"

Произход, език и култура на прабългарите


Recommended Posts

  • Потребител

Много от празниците ни са предхристиянски, тъй че културно имаме връзка с много от предците си. Като почнем от 1 март, Гергьовден, Трифон зарезан, Кукеровден, кушиите, оратниците по Сирни заговезни, Еньовден, и много други, имаме все езически обичаи.

Link to comment
Share on other sites

  • Мнения 3,6k
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Потребител

Много от празниците ни са предхристиянски, тъй че културно имаме връзка с много от предците си. Като почнем от 1 март, Гергьовден, Трифон зарезан, Кукеровден, кушиите, оратниците по Сирни заговезни, Еньовден, и много други, имаме все езически обичаи.

Все тракором(е)отюркски...)))

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Генетично - може би. Културно? Ти какво, майтапиш ли се?!?... Като култура, начин на мислене и пр. нямаме много общо не само с нашите етнически предци, но и с никого от тогавашните хора. Нямаме много общо дори с уж преките си прадеди примерно 150 год. назад.

Напротив, същите сме си. Нека ти рязясня...

Имаме същия календар. Именната ни система е същата. Празнуваме в общи линии същите главни празници. Обичаме месото, виното и бирата също като тях.

Имаме сходен морал, или поне тези от нас, които имат морал. Езикът ни е произлязъл от техния, ако и да се е променил. Вярваме в семейството и семейните ценности, в родовите традиции, обичаме природата и планината. Ценим християнството. Мразим комшиите.

Живеем по същите градове. Архитектурата ни е произлязла от тяхната.

Представите ни за красиво са като техните. Ценим образованието също като тях.

В кое сме по различни? В телефонията, в интернета - все в "периферията". На програмно ниво сме съвсем същите...

  • Upvote 2
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Напротив, същите сме си. Нека ти рязясня...

Имаме същия календар. Именната ни система е същата. Празнуваме в общи линии същите главни празници. Обичаме месото, виното и бирата също като тях.

Имаме сходен морал, или поне тези от нас, които имат морал. Езикът ни е произлязъл от техния, ако и да се е променил. Вярваме в семейството и семейните ценности, в родовите традиции, обичаме природата и планината. Ценим християнството. Мразим комшиите.

Живеем по същите градове. Архитектурата ни е произлязла от тяхната.

Представите ни за красиво са като техните. Ценим образованието също като тях.

В кое сме по различни? В телефонията, в интернета - все в "периферията". На програмно ниво сме съвсем същите...

За имената система можем да поспорим, колкото и да е повлияна от православните традиции, доколкото и останалите изброени също са свързани с православието. Но ако изключим езика, това се отнася за всички православни на Балканите.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

А всъщност реално в културен план няма разлика какви са били, защото дори наред с тюркските родове да е имало ираноезични (а вероятно и други), те са имали една култура. Дори до голяма степен ираноезичните са били повлияни от по-високата тюркска култура. ;)

Принципно си прав, тюрките диктуват модата в степите през средновековието, още повече, че създават една доста сложно устроена държава-империя.

При прабългарите обаче нещата са малко по-сложни.

Няма спор, че те изпитват и тюркско влияние, но формират културата си в Източна Европа, където това влияние е било по-периферно и се съчетават и други влияния.

Напр. византийско - проникване на християнството още преди идването на Дунав (макар и ограничено), а по-късно използване на гръцки език и гръцка азбука.

Освен него обаче при прабългарите има и едно по-специфично персийско влияние, което не се ограничава само до т.нар. художествен метал, а има и някаква идеологическа форма - все още не добре изяснена. Мадарският конник напр. има паралели при сасанидите. Ако към това прибавим и религията (говорим за култовете на върхушката, а не за масовите народни вярвания които може да са били най-различни), която макар да не е била зороастрийство, най-вероятно е била някаква форма на зерванизъм, много по-близо до зороастрийството отколкото до религията на тюрките в Алтай.

Както се казва културата е и в детайла :)

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Да вземем да изоставим вече съветските "тюркоалтайци", "великото преселение" и "татаромонголи", та да си дойдат нещата по местата. Например да погледнем към Кубан и Кавказ?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Кубан и Кавказ ги проучваме отдавна, но и Памир, Алтай и Хиндокуш не трябва да се изоставят.

Не е ли много далеч? Те любимите ти иранци сами са ни идвали на крака. Какво да се бъхтим :). Даже, чрез нелюбимите ти селджуци и османци :hmmm: . Хубаво, че карамани и булгари опазили тюркското от иранци и араби... Сега нямаше да има за какво да спорим ))))))).

Редактирано от Атила Дуло
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Кубан и Кавказ ги проучваме отдавна, но и Памир, Алтай и Хиндокуш не трябва да се изоставят.

Изходната точка на прабългарските миграции не е там, а в Южноуралските степи.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Изходната точка на прабългарските миграции не е там, а в Южноуралските степи.

Така е, но дали винаги са били в южноуралските степи? Скитите се разпростират доста по на изток, и после които успяват се връщат.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Така е, но дали винаги са били в южноуралските степи? Скитите се разпростират доста по на изток, и после които успяват се връщат.

Има скити и скити. Важното е едно - в големи анализи на материала от Волга, а Волга е ключова за разбирането на прабългарските миграции, се заключава, че в интересуващия ни период ІІ-ІV век сарматите там показват само в 2% от случаите някакви монголоидни примеси. Да не говорим, че материалната култура не подсказва за някакви заемки от Изток. Така че най-вероятно трябва да забравим за Великата стена и китайските акробатки /по Цанев/. Виж например милите хуни - мигрирали, но не пропуснали да ни докарат китайските казани. За това става въпрос.

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Така е и това, но Памир, Хиндокуш и Алтай са доста далеч от Китай някъде до към 2в.пр.Хр. Тоест говорим за скитите от ония земи до тюрко-монголо-китайската инвазия на запад.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Така е и това, но Памир, Хиндокуш и Алтай са доста далеч от Китай някъде до към 2в.пр.Хр. Тоест говорим за скитите от ония земи до тюрко-монголо-китайската инвазия на запад.

По-интересна е миграцията на тохарите. Обаче бактрийските саки се изместват след нея на югоизток, не на запад.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Да вземем да изоставим вече съветските "тюркоалтайци", "великото преселение" и "татаромонголи", та да си дойдат нещата по местата. Например да погледнем към Кубан и Кавказ?

Да. Или около Мизия. Където всъщност българите се споменават за първи път.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Да. Или около Мизия. Където всъщност българите се споменават за първи път.

Това "само себе" ;) РИ и ИРИ на първо място, после насам - натам.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Генетично - може би. Културно? Ти какво, майтапиш ли се?!?... Като култура, начин на мислене и пр. нямаме много общо не само с нашите етнически предци, но и с никого от тогавашните хора. Нямаме много общо дори с уж преките си прадеди примерно 150 год. назад.

Не се отчайвай :) все нещо закърняло от великите времена трябва да е останало

Напротив, същите сме си. Нека ти рязясня...

Имаме същия календар. Именната ни система е същата. Празнуваме в общи линии същите главни празници. Обичаме месото, виното и бирата също като тях.

Имаме сходен морал, или поне тези от нас, които имат морал. Езикът ни е произлязъл от техния, ако и да се е променил. Вярваме в семейството и семейните ценности, в родовите традиции, обичаме природата и планината. Ценим християнството. Мразим комшиите.

Живеем по същите градове. Архитектурата ни е произлязла от тяхната.

Представите ни за красиво са като техните. Ценим образованието също като тях.

В кое сме по различни? В телефонията, в интернета - все в "периферията". На програмно ниво сме съвсем същите...

Така написано звучи обнадеждващо. За морала какво да кажем - последни издихания.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

По-интересна е миграцията на тохарите. Обаче бактрийските саки се изместват след нея на югоизток, не на запад.

И на мен е интересна. Имаш ли някаква информация?

Интересно е, че езикът им не е от иранската група. Долавям някаква близост със славянския?

Още повече, че са R1a.

Да. Или около Мизия. Където всъщност българите се споменават за първи път.

Споменаването в ашхарацуйц трябва ли да го пренебрегваме? .. Струва ми се надеждно.

И в тази връзка погледнете пътеписа "до изворите на река Окс" по нейшънъл джографик канала,

който се върти всеки ден. А това е Имеон. Там минават през един заслон Кущраба, което значело две къщи.

Та ето ви, освен куче и къща :grin:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Споменаването в ашхарацуйц трябва ли да го пренебрегваме? .. Струва ми се надеждно.

И в тази връзка погледнете пътеписа "до изворите на река Окс" по нейшънъл джографик канала,

който се върти всеки ден. А това е Имеон. Там минават през един заслон Кущраба, което значело две къщи.

Та ето ви, освен куче и къща :grin:

Според мен нищо не бива да се пренебрегва.

Но в ашхарацуйц пише за по-късно време. Друго си е Зенон и 480 г.

Няма по-ранна отпрана точка. Всъщност и именника. Там може да се каже, че нещата съвпадат със събитията около Зенон.

Според годините и тяхната последователност и според местообитанието във всеки един от моментите, може да се направи извод за движенията, които са направени ( ако са направени), или просто ареалите на местообитания (за тези, за които не са регистрирани движения).

И ако съвсем хипотетично допуснем да се е случило движение, чак толкова на изток, че да се прелят в земите населени после от тюркските племена, чак тогава да търсим паралели. За сега нещата стоят по същият начин, като да търсим паралели с франките, гърците или някои други.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Друго си е Зенон и 480 г.

Няма по-ранна отпрана точка.

Има! Хронографа, където се споменават "пущунските" имена Зиези или Зизаис.

Толкова доказателства има, че етнонимът ни идва от Балхара, че не знам какво още го усукват учЕните?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Имена като Зиези и Заберган и много други имащи буквите З в себе си много пречат на чувашката теория с онзи р-з преход от Шаран-Сазан.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Има! Хронографа, където се споменават "пущунските" имена Зиези или Зизаис.

Толкова доказателства има, че етнонимът ни идва от Балхара, че не знам какво още го усукват учЕните?

И къде на картата е тази точка?

Говоря за локация.

Като искаме да следим движение, започваме от първото място където се споменава за конкретни народ. После втората и виждаме, каква е посоката.

За съжаление хронографа, е неясно за кое време се отнася, а със сигурност не сочи къде са се зародили българите от Зиези.

Докато аз говоря за местоположение. (което като първо споменато, не е далеко)

(друг е въпросът, на който трябва да отговори запознат, какви наследници има Ной и кой точно е Зиези от тях. Защото аз не съм чувал за такъв, освен от апокрифа).

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

И къде на картата е тази точка?

Говоря за локация.

Като искаме да следим движение, започваме от първото място където се споменава за конкретни народ. После втората и виждаме, каква е посоката.

За съжаление хронографа, е неясно за кое време се отнася, а със сигурност не сочи къде са се зародили българите от Зиези.

Докато аз говоря за местоположение. (което като първо споменато, не е далеко)

(друг е въпросът, на който трябва да отговори запознат, какви наследници има Ной и кой точно е Зиези от тях. Защото аз не съм чувал за такъв, освен от апокрифа).

Войников мисля предложи Зиези да се идентифицира с легендарния Сиявуш... Още се чака някой академичен палеолингвист да се произнесе дали това е възможно...На мен такова обяснение ми се струва достоверно! Очевидно е, че този Зиези не е сред "официалните" наследници на Ной, значи е нещо вмъкнато.

И на мен е интересна. Имаш ли някаква информация?

Интересно е, че езикът им не е от иранската група. Долавям някаква близост със славянския?

Още повече, че са R1a.

Инфо за тохарите или за бактрийските саки?

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Има! Хронографа, където се споменават "пущунските" имена Зиези или Зизаис.

Толкова доказателства има, че етнонимът ни идва от Балхара, че не знам какво още го усукват учЕните?

Не вярвам да е случайно присъствието на името Зиези в района на Афганистан. В етногенезата на пущуните има солиден сако - тохарски пласт. Името е засвидеталствано и сред сарматите, което вече е показателно. Към тези факти трябва да се прибавят изкуствената деформация на главата ( характерна и за сарматите ) и типичната за тохарите прическа - чумбас ( засвидетелствана и в сарматска среда ) , която е характерна именно за тохарите и индоарийците.

Zizais, a tall young man who was even then a royal prince, drew up the ranks of the Sarmatians in battle array to make their petition.

http://penelope.uchicago.edu/Thayer/E/Roman/Texts/Ammian/17*.html

Кой ако не Ziezi ex quo Vulgares е този сарматски цар ?

Редактирано от tervel
  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Не вярвам да е случайно присъствието на името Зиези в района на Афганистан. В етногенезата на пущуните има солиден сако - тохарски пласт. Името е засвидеталствано и сред сарматите, което вече е показателно. Към тези факти трябва да се прибавят изкуствената деформация на главата ( характерна и за сарматите ) и типичната за тохарите прическа - чумбас ( засвидетелствана и в сарматска среда ) , която е характерна именно за тохарите и индоарийците.

Zizais, a tall young man who was even then a royal prince, drew up the ranks of the Sarmatians in battle array to make their petition.

http://penelope.uchicago.edu/Thayer/E/Roman/Texts/Ammian/17*.html

Кой ако не Ziezi ex quo Vulgares е този сарматски цар ?

И за теб ще повторя, за да се знае, че не е случайно. Виж окончанията -зи и -зай .

http://en.wikipedia.org/wiki/Pashtun_tribes

Ето го и президента Кар-зай (ис)

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Karzai_and_Wardak_in_2011.jpg

PS

-зай много прилича на турската дума СОЙ /род/. Така че Зизаис може да се преведе като род на родовете,

т.е. главен род, родоначалник. Българите са от главния род - Ziezi ex quo Vulgares .

Редактирано от Exhemus
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Турската дума е явна тохарска заемка от тохарското soy - поколение и осетинското зæйц - потомство. Особено осетинската форма е много близо до Зие - зи /Зизаис/Зиезеайц . Ако приемем името Зиези/Зизайс за двусъставно то може да означава - Потомък на Сиявуш, следователно българите също се явяват потомци на Сиявуш.

#http://slovar.iriston.com/news.php?newsid=34299

Редактирано от tervel
Link to comment
Share on other sites

Guest
Тази тема е заключена!

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...