Отиди на
Форум "Наука"

Аспарух


Recommended Posts

  • Глобален Модератор
В арменските хроники, където е описан града на хуните Варачан(б-р-н-дж-р, Бърънджър), се описва жертвен ритуал към божеството Тенгрикан-Аспандиат, при който в жертва се принасят коне. Самата дума Аспандиат в буквален превод от староперсийски или авестийски език означава Кон Давам, тоест Жертвам Кон (Тенгрикан-Аспандиат = ДингирКан-АспанДиат = БогИзбра – КонДавам = Бог Избра Кон да Жертваме). Думите Aspan-diat и Aspa-ruh поставени една до друга и погледнати от гледна точка на религиозните жертвоприношения на коне, са свързани.

Всъщност - цяла поредица грешки! Няма никаква връзка между Тенгрикан и Аспандиат. Няма никакъв град на хуните Варачан в арменските хроники. Подобен топоним са имали кавказките албанци, ахванци..., но няма нищо общо с него, защото те са в Задкавказието! Пехлевийското Аспандиат, Спандиат е производно на иранско-персийското Спандарат и означава Свети дар, Светодар!!! Изкуствено получаваните и нагласявани обяснения, претендиращи да имат нещо общо с научната етимология, трябва поне да съответстват на принципите на общата лингвистична антропонимия. Къде сте чували за лично име "Давам кон"?! Дори да беше от племето Мбвана-балуби щеше да звучи поне като "Даващият кон" или нещо поне малко от малко по-правдоподобно! Най-много ми харесва например Тан-Нак-Ра, защото ми звучи като в онзи виц за текезесето дето го кръстили "Лопе де Вега" и когато от ЦК на БКП спешно им изпратили "терминатори", нашичките обяснили, че не знаят нищо за Лопе де Вега, но им звучало някакси като "Е.ало си е майката"! :crazy_pilot:

АРМАНДОДАТ ( :) ), имам едно въпросче. След като твърдиш, че "пехлевийското Аспандиат, Спандиат е производно на иранско-персийското Спандарат и означава Свети дар, Светодар", как ще обясниш тогава формата Исфендиар? И откъде по дяволите се е пръкнало това начално А- в Аспандиат и началното И- в Исфендиар, след като твърдиш, че правилната изходна форма била Спандарат?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
След като твърдиш, че "пехлевийското Аспандиат...

След като се отвори темата за “Пехлави”, това от “Ашхарацуйц” вярно ли е:

АНАНИЯ ШИРАКАЦИ или МОВСЕС ХОРЕНАЦИ, VII в.

Арменска география "АШХАРАЦУЙЦ"

“Сам той се отправил в Балх /6/, утвърдил там своя престол и царувал 53 години. Затова потомците му били наречени Пахлави /7/, както и потомците на брат му Вахаршак по име на един от дедите са наречени Аршакуни”.

Балх - Пахл/ави/

И има ли връзка с темата?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Може и Спандиат да е, но в такъв случай имаме Спан - Куче, тоест КучеДавам, а знаем че българите и кучета са жертвали.

Link to comment
Share on other sites

Уважаеми makebulgar, помолих те за твоята аргументация, а не за английския коментар. Сега ще те помоля да сравниш последния с текста, който колегата Aspandiat така любезно ни предостави, за да се убедиш как на практика работи ”разваленият телефон”. Аз можех да пусна рускоезичния превод, но вече няма смисъл – изводите сами се набиват в очи. Коментаторът произволно създава Тенгрикан и твърди, че Каланкатваци (Дасхуранци) е писал, че и на персийския ”бог” са били извършвани жертвоприношения с печени коне. Това, че историографът е направил някакво сравнение между някакъв бог на ”хоните” и някакъв персийския ”бог” Аспандиат, не ни дава основания за подобни произволни обобщения. Дори не е ясна основата на сравнение, а да не говорим, че арменският хронист описва севернокавказки конгломерат от етноси, който определя като ”хони” . В преведения тест има един доста по-важен факт за българската история, отколкото илюзията, че описвал прабългари, и това е личността и делото на еп. Исраел, но ще спра дотук. Aspandiat-e, не ми е много ясно защо ми изопачаваш ника, но като на приятел да ти отговоря на въпроса. Че за такива ”справки” не се ли плащаше? :post-20645-1121105496: Иначе книгите са тук зад гърба ми, но от 10-15 г. аз и вестник дори рядко съм чел – само на монитора. Хайде, да не те мъча – Основы иранского языкознания. Среднеиранские языки (под ред. Агаев, Боголюбов, Расторгуева, М. , 1981). Та там има партянски (партийски), согдийски, хотаносакски и бактрийски със своите фонетични особености. Лично аз обаче повече бих се доверил на Храч Ачарян и неговия моноготомен речник. Въпросът на Иванко Тертер изглежда малко неясен, защото не намерих пасажа в източника, ако е от ”Ашхархацуйц”. Ако става дума за партите (партийците), то – Да, династията Пахлеви (арм. Партев, кавк. абл. Партав) са от Балх и техен клон са Аршакуни (Аршакидите). Изчезват за няколко века след V в. и после "възкръсват" - първо през Х век, а после и през ХІХ в. в Иран. Фонетичните промени Б-П и метатезата – ХЛ-ЛХ са обичайни и обясними, но в действителност не виждам връзка с темата. Последната ”хипотеза” на makebulgar ще я приема като шега или закачка, но нека все пак да потърсим жертвоприношения на прасенца – някак по ми лягат! :drinks_cheers:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Въпросът на Иванко Тертер изглежда малко неясен, защото не намерих пасажа в източника, ако е от ”Ашхархацуйц”.

"...Сам он отправился в Бахл [6], утвердил /там/ свой престол /и царствовал/ 53 года. Поэтому потомки его были названы Пахлавами [7], как и потомки брата его Вахаршака по имени предка названы Аршакуни".

М о в с е с Х о р е н а ц и

Книга II, Глава 68.

http://www.kroraina.com/armen_ca/teksty_1.html

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Може и Спандиат да е, но в такъв случай имаме Спан - Куче, тоест КучеДавам, а знаем че българите и кучета са жертвали.

----------------

не е Спан а Аспан-диат, от аспа - кон и дес - бог! В ср.Азия деси - идол, изображение на бог, идва от авест. даксина - даващ, даващ блага.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

.......... а да не говорим, че арменският хронист описва севернокавказки конгломерат от етноси, който определя като ”хони” .............. Напротив от текста на "Историята на страната Алуанк" е ясно че Каганкатваци е писал за савирите, условно предците на съвр.чуваши! Самите савири са смес от източни иранци, угри и езикови "алтайци".

Идват в Кавказ от Согдиана в 463 г., част от тях са наречини саварти-асфали от К.Багрянородни който ги смята за част от маджарите, преселили се до границите на Персия. Част от савирите останали в Ср.Азия се вливат в ефталитите. Заселват се в Сев.Индия - там са известни като саувири!

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Може и Спандиат да е, но в такъв случай имаме Спан - Куче, тоест КучеДавам, а знаем че българите и кучета са жертвали.

Здрасти!

Има ли някъде информация защо, с каква цел се е вършело това?

:read::book: ?

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор
..........Аршакуни (Аршакидите). Изчезват за няколко века след V в. и после "възкръсват" - първо през Х век, а после и през ХІХ в. в Иран....

Армандо, да не би да имаш предвид писанията на Багренородни, твърдящ, че дядо му бил от Аршакидите, защото му било неудобно от факта, че основателят на Македонската династия почнал кариерата си като прост коняр, а след това прогресирал, когато Михаил ІІІ почнал да му се радва анално?

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

----------------

не е Спан а Аспан-диат, от аспа - кон и дес - бог! В ср.Азия деси - идол, изображение на бог, идва от авест. даксина - даващ, даващ блага.

Авест. даксина(х) значи "десен", ако не се лъжа.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Авест. даксина(х) значи "десен", ако не се лъжа.

Деси - има ли няква арийска връзка - Деос - Зевс - Дио ???

Имаме днешно българско име - Десислава.

Същевременно то е похристиянчено , има се впредвид - Божия слава, в християнския контекст и именниците празнуват на 6-ти август- Преображение Господне, когато Иисус е показал Божествената Си слава пред учениците.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Уважаеми makebulgar, помолих те за твоята аргументация, а не за английския коментар. Сега ще те помоля да сравниш последния с текста, който колегата Aspandiat така любезно ни предостави, за да се убедиш как на практика работи ”разваленият телефон”. Аз можех да пусна рускоезичния превод, но вече няма смисъл – изводите сами се набиват в очи. Коментаторът произволно създава Тенгрикан и твърди, че Каланкатваци (Дасхуранци) е писал, че и на персийския ”бог” са били извършвани жертвоприношения с печени коне. Това, че историографът е направил някакво сравнение между някакъв бог на ”хоните” и някакъв персийския ”бог” Аспандиат, не ни дава основания за подобни произволни обобщения. Дори не е ясна основата на сравнение, а да не говорим, че арменският хронист описва севернокавказки конгломерат от етноси, който определя като ”хони” . В преведения тест има един доста по-важен факт за българската история, отколкото илюзията, че описвал прабългари, и това е личността и делото на еп. Исраел, но ще спра дотук. Aspandiat-e, не ми е много ясно защо ми изопачаваш ника, но като на приятел да ти отговоря на въпроса. Че за такива ”справки” не се ли плащаше? :post-20645-1121105496: Иначе книгите са тук зад гърба ми, но от 10-15 г. аз и вестник дори рядко съм чел – само на монитора. Хайде, да не те мъча – Основы иранского языкознания. Среднеиранские языки (под ред. Агаев, Боголюбов, Расторгуева, М. , 1981). Та там има партянски (партийски), согдийски, хотаносакски и бактрийски със своите фонетични особености. Лично аз обаче повече бих се доверил на Храч Ачарян и неговия моноготомен речник. Въпросът на Иванко Тертер изглежда малко неясен, защото не намерих пасажа в източника, ако е от ”Ашхархацуйц”. Ако става дума за партите (партийците), то – Да, династията Пахлеви (арм. Партев, кавк. абл. Партав) са от Балх и техен клон са Аршакуни (Аршакидите). Изчезват за няколко века след V в. и после "възкръсват" - първо през Х век, а после и през ХІХ в. в Иран. Фонетичните промени Б-П и метатезата – ХЛ-ЛХ са обичайни и обясними, но в действителност не виждам връзка с темата. Последната ”хипотеза” на makebulgar ще я приема като шега или закачка, но нека все пак да потърсим жертвоприношения на прасенца – някак по ми лягат! :drinks_cheers:

Дали името на бога е било Тенгрихан или това са били някакви думи на съответния език кой може да каже? Но щом се споменава за персите и начина по който го наричат те, значи и те са намесени или поне автора е чел персийски източници.

Епископ Израел се е опитал да премахне езичеството, като проповядвал християнство и вероятно и юдаизъм, но не това е най важното, а са по важни идолите които са почитали българите и останалите дървопоклонници! В Джагфар Тарихи идола го наричат Бу Терек!!!

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Здрасти!

Има ли някъде информация защо, с каква цел се е вършело това?

:read::book: ?

Ето две интересни неща -

Dog in Ancient Iran, by M. and T. P. Omidsâlâr

Dog in Zoroastrianism, by Prof. M. Boyce

До днес сме запазили един обичай - Бесене на кучето, или Люлеене на кучето, който се извършва на Песи понеделник. Приемаме, че е свързан с гонене на бяса от кучетата, но по-вероятно е това да е обичай създаден след приемането на християнството, когато са били забранени жертвоприношенията на кучета.

Link to comment
Share on other sites

Армандо, да не би да имаш предвид писанията на Багренородни, твърдящ, че дядо му бил от Аршакидите, защото му било неудобно от факта, че основателят на Македонската династия почнал кариерата си като прост коняр, а след това прогресирал, когато Михаил ІІІ почнал да му се радва анално?

Цъ-цъ-цъ! Ако искаш да отворим темата другаде, но всъщност по й отива да е в други сайтове! Направи ли връзката еп.Исраел (и предходника му Григорий Партев - внука на св. Григорий Просветител) с онези шпиони? Потърси, ако искаш и тук - А. Акопян ” О хронологии последных события в ”Истории 684 года” в сб. ”Кавказ и Византия”, вып. VІ, Ереван, 1988 г.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Авест. даксина(х) значи "десен", ако не се лъжа.

---------------

Точно така, десен и десница - ръка имат също еднакъв произход и в индоиранските езици, корен дас - давам!

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Точно така, десен и десница - ръка имат също еднакъв произход и в индоиранските езици, корен дас - давам!

Сега вече ми е ясна етимологията на известното племе даскане рома. "Дас" - дясно, "кане" - от титлата "кана", "рома" - ромеи, т.е. това са ромеи, които били в състава на дясната част на Крумовия саракт. :)

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Ето две интересни неща -

Dog in Ancient Iran, by M. and T. P. Omidsâlâr

Dog in Zoroastrianism, by Prof. M. Boyce

До днес сме запазили един обичай - Бесене на кучето, или Люлеене на кучето, който се извършва на Песи понеделник. Приемаме, че е свързан с гонене на бяса от кучетата, но по-вероятно е това да е обичай създаден след приемането на християнството, когато са били забранени жертвоприношенията на кучета.

Даже има запазен обичай да се яде куче - ако си спомняте репортажа на иначе тъпата Нова телевизия в с.Мугла Смолянско.

За мен произходът е твърде древен, има го още при юечжите, за което дават мъгливи представи китайските хроники, че почитали кучето, тъй като юбогът на племената "ди" можел да се превръща в куче!

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Сега вече ми е ясна етимологията на известното племе даскане рома. "Дас" - дясно, "кане" - от титлата "кана", "рома" - ромеи, т.е. това са ромеи, които били в състава на дясната част на Крумовия саракт. :)

"Дас" в някои циганските диалекти значи "роб", името дасикане се за българските цигани.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Даже има запазен обичай да се яде куче - ако си спомняте репортажа на иначе тъпата Нова телевизия в с.Мугла Смолянско.

За мен произходът е твърде древен, има го още при юечжите, за което дават мъгливи представи китайските хроники, че почитали кучето, тъй като юбогът на племената "ди" можел да се превръща в куче!

Въпросният обичай - яденето на кучета, е разпространен и сред виетнамците, но дали е свързан с вякакви религиозни вярвания или е породен от чисто кулинарни подбуди е въпрос, който все още не е подобаващо изследван от българската историография. :bigwink:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

"Дас" в някои циганските диалекти значи "роб", името дасикане се за българските цигани.

Мисля, че е крайно време да престанеш да робуваш на казионни исторически тези. :)

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

"Дас" в някои циганските диалекти значи "роб", името дасикане се за българските цигани.

А защо е така, защото индоарийте са наричали с названитео дас - южен (но и десен) заварените враждебни дравидски племена, затова названието десен-южен получава и второстепенно название враг, южните дравидски племена са врагове!

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
"Дас" в някои циганските диалекти значи "роб", името дасикане се за българските цигани.

А защо е така, защото индоарийте са наричали с названитео дас - южен (но и десен) заварените враждебни дравидски племена, затова названието десен-южен получава и второстепенно название враг, южните дравидски племена са врагове!

Айде сега ром(е)ите били цигани! Бива ли такова нещо! В Пловдив една от ром(ей)ските махали е разположена непосредствено върху най-представителната част на римския град - 100% поселищен континюитет. Разбирам че потомците на разните варварски народи изпитваме дива ненавист към ромеите, ама да ги наричаме цигани - това е вече много :(

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор
Айде сега ром(е)ите били цигани! Бива ли такова нещо! В Пловдив една от ром(ей)ските махали е разположена непосредствено върху най-представителната част на римския град - 100% поселищен континюитет. Разбирам че потомците на разните варварски народи изпитваме дива ненавист към ромеите, ама да ги наричаме цигани - това е вече много :(

... циганско. :bigwink:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

... циганско. :bigwink:

... ромско :biggrin:

Ясно е, че "егюпците" идват на Балканите през Крит и Романия, в този смисъл изхождащи от Рома/ния/ към Балканите са "Роми". Може и те така да са се назовали в знак на гордост с "рома"/нския/ си произход, което продължава и досега да е тяхното официално име. Говорим за периода на късна Рома/ния/ все пак.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Въпросният обичай - яденето на кучета, е разпространен и сред виетнамците, но дали е свързан с вякакви религиозни вярвания или е породен от чисто кулинарни подбуди е въпрос, който все още не е подобаващо изследван от българската историография. :bigwink:

Здрасти!

Колкото аз знам по този въпрос е, че и днес се употребява в унгарският изразът "богът на кучето". това се казва обикновенно при несполука на нещо или караница с някого. Силно емоционално изражение.

При древните е било в обичай, че ако имало нещо важно, наем или друго задължение между двама мъже отиват заколват едно куче и го погребват ритуално. И там над гробът на кучето става обещанието с определена дата. Кучето като верен слуга на човека занася това обещание отвъд другия свят така прадедите стават също свидетели. На определеният ден се връщат и се костатират, че дългът е изпълнен или не.

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...