Отиди на
Форум "Наука"

Униформите в училище?


Трябва ли да се въведат униформи?  

16 потребители са гласували

  1. 1. Трябва ли да се въведат униформи?

    • Да!
      9
    • Не!
      7


Recommended Posts

  • Потребител

Ясно е обаче, че не се гордеете с даскалото в което сте. Живи и здрави, карайте си както ви харесва

Нали не си носил и не знаеш какво е

Кога и къде си носил? И какво точно си носил? Яйца на баба ли? Или тутун на дядо?

Хахаха, не ми казвай, какво според теб много добре зная, ще те накажа за това, или ще пледирам за това!

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ето част от нещата които си изрекъл. Обръщам внимание на това как си правиш някакви изводи, че не съм носил униформи, че училището ми е лошо. Такива изводи просто нямат никаква почва, оказва се, че от няколко страници електронен спор си мислиш, че ме познаваш. Какво съм носил, какво не съм носил и т.н. След това ми казваш да не ти казвам какво знаеш и не знаеш. Ами същото нещо ти го правеше в продължение на 2 страници. Споменавам също така и изречението ти в което се твърди, че само си мисля, че знам за какво става на въпрос. Осъзнаваш ли, че аз си говоря с хора на моята възраст всеки ден, и имам възможност да виждам нагласите им? Докато ти я говорил, я не с 10-20 тийнейджъра и оп вече си експерт.

Редактирано от Mr.Shades
Link to comment
Share on other sites

  • Мнения 83
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Потребител

Искаш да прочетеш не да видиш. Е не си ли прочел? Не са в училищна възраст а пишеш за 40-сет годишни чичковци. Неее, ти си тоз дето трябва да доказва ;).

Хмм, освен аз и Дендро, някой друг взе ли отношение? Аз бих искал примерно и Южняка и Невски да споделят мненията си като бащи, а и Дорис като майка.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Да искам да видя меннието на хора които не са в училище вече, това се отнася и за 40 годишните чичковци.

Аз изложих моята гледна точка, ти от своя страна посточнно искаш статистички, ами вземи ми дай ти една защото доказването на тезите в една дискусия не е едностранен процес.

П.С.

Следващия път като мяташ нападки и ми казваш какво да правя или не, вземи погледни ти какво си писал.

Редактирано от Mr.Shades
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

http://vbox7.com/pla...l=2&vid=3037976

Я чуй: "Предпочитат да носят само отделни елементи от униформата." "Искат да участват в избора на униформи, да не се прави той само от родители и учиетели."

Какво каза момичето?

Каза, че не се чувства добре във униформа, и предпочита само бадж, има ли нужда да казвам колко хора познавам които са на същото мнение?

Другото момиче казва, че се чувства подтисната в униформата, пък и 5 дена да се носи това, тц.

Ти живей в някакъв измислен свят в който учениците се кефят на такива работи и си мисли, че приятелите на дъщеря ти са достатъчна извадка по която да определиш дали учениците масово харесват униформите.

П.С. Ето ти доказателство към тезата ми, като включим и разговорите с хора на моята възраст смятам, че това си е съвсем солидно доказателство.

Редактирано от Mr.Shades
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Ясно е обаче, че не се гордеете с даскалото в което сте. Живи и здрави, карайте си както ви харесва

Нали не си носил и не знаеш какво е

Кога и къде си носил? И какво точно си носил? Яйца на баба ли? Или тутун на дядо?

Хахаха, не ми казвай, какво според теб много добре зная, ще те накажа за това, или ще пледирам за това!

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ето част от нещата които си изрекъл. Обръщам внимание на това как си правиш някакви изводи, че не съм носил униформи, че училището ми е лошо. Такива изводи просто нямат никаква почва, оказва се, че от няколко страници електронен спор си мислиш, че ме познаваш. Какво съм носил, какво не съм носил и т.н. След това ми казваш да не ти казвам какво знаеш и не знаеш. Ами същото нещо ти го правеше в продължение на 2 страници. Споменавам също така и изречението ти в което се твърди, че само си мисля, че знам за какво става на въпрос. Осъзнаваш ли, че аз си говоря с хора на моята възраст всеки ден, и имам възможност да виждам нагласите им? Докато ти я говорил, я не с 10-20 тийнейджъра и оп вече си експерт.

Я си виж анкетката. А аз постоянно говоря с хлапета на твоята възраст, не баш на твоята де, от Шимон и Томашек на две години, през Сандра на 6 и Мартин и Михал на 10-11, е има и тийнейжъри ;). Петра, малката Петра, Франта и Ярда имам и снимки имам и видео. Хмм не сме разговаряли за униформи все пак, ама и да бяхме надали щеше да вденеш нещо.

И не, не съм правил тези изводи! Ти сам си ги правиш

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Я да раздухам огъня на дискусията!...

Кой е този Някой, който евентуално някога ще ви наложи да носите униформи?

- депутатите в националния парламент

- членовете на общинския съвет (местния градски/селски парламент)

- министърът на образованието

- министърът на културата

- директорът на районния инспекторат на МОН

- директорът на училището

- класният ръководител

- друг(и) учител(и) в същото училище

- училищното (родителско) настоятелство

- кметът на града/селото

- районният кмет (примерно - кметът на район Централен)

- патриархът

- местнят архиепископ

- обществото - чрез референдум

- Европейския съюз

- САЩ

- Русия

- Франция

- Иван Костов

- Сергей Станишев

- Ахмед доган

- някой друг (моля, уточнете - кой!)

Престанете най-накрая с тия паранои, престанете с тия теории на конспирацията! Някой ще дойде и ще ти наложи нещо...

Според мен, би трябвало всяко училище да наложи било някаква униформа, било - най-малкото - някакви желателни цветове на дрехите.

По мое време ходехме с тъмни на цвят (черни, сини, кафяви) обувки/ботуши, тъмносини или черни панталони, бяла тениска, бяла риза, тъмносиня блуза или тъмносин пуловер. Тъмносиньо яке/палто. Шапки нямахме. Вратовръзки също нямахме. На ръкава на якето, блузата и ризата имахме емблема на училището. На нас даже не ни даваха да слушаме музиката, която харесваме. Но никой от нас - тогавашните ученици - не се чувства интелектуално осакатен от рестрикциите, които ни бяха налагани. Ние възприемахме тези рестрикции за даденост.

Тук не става дума за това, дали семействата имат парите, за да купят униформа на ученика. По наше време се отделяха пари за два или за три комплекта униформени дрехи и никое семейство не протестираше. Никой ученик не протестираше. Знаехме, че така трябва. И - толкова. Носенето на унниформа просто не подлежеше на обсъждане. Без значение от това, в кое училище учиш.

В Япония, в Китай, в САЩ, във Великобритания учениците носят униформи. В други държави - също.

Само у нас учениците ходят облечени така, както си искат. Едни ходят, облечени в УНИФОРМА на рапъри, други - на метъли, на емота, на чалга звезди (разбирай - като "проститутки на работа"). Същите деца ходят унифицирани и по улиците. Значи имат желание да носят униформа, която ги причислява към някаква ИЗВЪНУЧИЛИЩНА общност. А училищната униформа ги приобщава към училищната общност.

Гримират се в час, правят си прически в междучасията... Не можеш да идеш в институцията училище, облечен(а) като за дискотека или с официална рокля, облечена като порно звезда или проститутка, или - мърляв и опърпан като клошар. Това се отнася и за учениците, и за учителите, и за директорите, и за непедагогическия персонал. Чрез външния си вид показваме уважение и съпричастност не само към общността си, към образователната институция, но - и към самите себе си.

Униформата има няколко функции:

- създава някаква уравниловка (а не - един да идва с парцаливи дрехи, а друг - с бутикови). От друга страна обаче тази уравниловка е изкусвтена. Да, децата са с еднакви по кройка и цвят/цветове дрехи, но в джобовете им има различно количество джобни, а и мобилните им телефои са най-различни.

- създава чувството за общност (на училището/колежа/университета). Армията, полицията, училището, колежът, уиверситетът, футболният (или друг спорт) отбор, бойното изкуство (каратистите, джудистите, таекуондистите и др.)... носят някаква отличаваща ги униформа. Политически пристрастните хора отиват да гласуват, облечени в цвета на бюлетината, с която ще гласуват (в синьо, червено, розово, жълто...)

Погледнете как момичетата ходят облечени! Училището не бива да бъде превръщано нито в модна агенция, нито - в публичен дом. Когато човек се окаже сред ученички в някой училищен двор, сериозно се замисля къде точно е попаднал! Нали се сещате, че не трябва да е така. В цивилизованите държави по униформата (в краен случай - по емблемата) веднага си личи кой е ученик и къде е ученик.

Аз не мисля, че налагането на униформи ще унифицира и мисленето, индивидуалността и характера на учениците. Напротив, децата биха могли да развият въображението си в посока "как да развия собствен стил, докато съм облечен еднакво".

Виждаме как децата изразяват индивидуалността си. С прически. Някои деца са като изкарани от ксерокс - толкова еднакви са прическите им. До втръсване. Момичетата - с тежък вечерен грим, с безвкусно и кичозно облекло, накичени като циганки с бижута, намазани като застаряващи лелки с фон дьо тен. А момчетата - с широки провлачени панталони (все едно, че носят препълнен памперс отдолу), а от гайките за колана висят вериги.

Но едни евентуални униформи наистина трябва да бъдат съобразени с анкета сред учениците, които ще ги носят, дори - с конкурс за техни собствени модели... Като потърпевши, учениците трябва да бъдат включени активно в изработването на модела на своите униформи, защото ако им бъде наложено нещо отгоре, те ще го намразят.

Единственият начин униформата да бъде приета от ученика, а не - да се превърне в още едно досадно задължение, отхвърляно или заобикаляно, е тя да изразява някаква негова съпричастност. Към учебно заведение, към традиция, към съмишленици, към някой безспорен авторитет, откроил се сред училищната общност.

Когато стане дума за ученическата униформа като традиция, веднага правим аналогия с някои английски или японски колежи, чиито възпитаници се гордеят със своето специално облекло и със своите емблеми. Забележителното там е, че носещите униформата я възприемат не като обезличаване, а - като признак на елитарност. Защото, вглеждайки се в миналото на това учебно заведение, има какво да видят, а тяхното бъдеще в него е свързано със спазването на строги правила. При нас, за съжаление, въпреки усилията на някои учители, подобна приемственост няма.

Едва ли наличието на съмишленици би накарало ученикът да приеме униформата. Повечето училищни приятелски общности виреят върху отричането на правилата, а не върху тяхното спазване. Изключенията са малко. Има и деца, които наистина са в училище, за да учат, но вълната на отрицанието надделява. Тя е шумна, вулгарна и настъпателна. И тук опираме до третия фактор – кои са авторитетите, които учениците следват?

Какво пречи на училищата да отворят "сергиите", преди 15 септември, да речем - по време на панаир на образованието, и да обявят своите условия, при които ще бъдат са поставени учениците вътре - правилник за вътрешния ред, вечерен час, униформи, произход, етническа принадлежност, пол, физически наказания, оценяване, такса... (разбира се, всичко това е строго индивидуално за всяко училище и то само определя кое от изброените ще присъства по време на изложението), но е коректно да се обяви, че който приема условията, е длъжен и да ги спазва. Ако не ги спазва, трябва да напусне учебното заведение! Униформата е въпрос на престиж, на принадлежност, а не е начин да избягаш от социалното неравенство (социалните различия няма да се тушират; телефони, чанти, обувки, бижута, вида на храната и напитките... - всичко това ще демонстрира на бедните, че са бедни и една униформа няма как да го промени.) Анарходемократите няма да бъдат толерирани. И - толкова! Да не забравяме, че гражданското общество се крепи на предварително приети правила! А сегашната свободия и анархия не водят децата до нищо добро - нито в настоящето, нито в бъдещето.

Децата ще прекарат 12 години от началото на живота си в учиище - една институция, която трябва да изгради у тях отговорност, дисциплина и да ги формира като личности. И униформата е просто част от арсенала на тази институция. Униформата е някакъв знак, че децата не се не намират в някакъв зверилник, а - в училище. Място, където те са отишли, за да трупат знания, а не - да си губят времето, да се забавляват или - да демонстрират своите нови материални придобивки.

Следващата институция, в която постоянно се носи униформа (зимна или лятна) и трябва да бъдеш с гладко избръснато лице, е наборната армия. Днес обаче тази институция не съществува.

Да не говорим, че децата се различават не само в социално-икономическо отношение. Делят се на умни и глупави, работливи и мързеливи, възпитани и невъзпитани, красиви и не чак толкова красиви и така нататък. Униформата не може да прикрие тези разлики между тях.

Българското училище не е било никога по-окаяно, отколкото е сега, като децата не уважават нито училището като образователна институция, нито учителите си, нито пък разбират смисъла на причината да го посещават. Трябва да се върне сериозното отношение към българското училище, както беше едно време. Тогава беше немислимо да напсуваш учител, да му се подиграваш, да го удариш, да се лигавиш в часовете му, да не учиш по предмета, който ти преподава, да скачаш по чиновете като маймуна, да крещиш по време на междучасие...

Униформата трябва да се свързва с осъзнат избор на училище, колеж или университет и с набор от отговорности и задължения. Това е най-важното.

Редактирано от ISTORIK
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Я си виж анкетката. А аз постоянно говоря с хлапета на твоята възраст, не баш на твоята де, от Шимон и Томашек на две години, през Сандра на 6 и Мартин и Михал на 10-11, е има и тийнейжъри ;). Петра, малката Петра, Франта и Ярда имам и снимки имам и видео. Хмм не сме разговаряли за униформи все пак, ама и да бяхме надали щеше да вденеш нещо.

И не, не съм правил тези изводи! Ти сам си ги правиш

Я виж кой ги е казал тия неща, че не се гордея с училището си и т.н. Това е твой извод направен от 2 страници разговор. Та вземи спри да овърташ нещата след като ти показах доказателства от издънките ти та после й видео което подкрепя тезата ми, вземи си глътни малко егото и продължи. После аз като направя извод ме заплашваш със съд което си е смешно ама да не повдигам темата. Аха значи даже не са и тийнейджъри ами са деца, ясно.

Учудвам се на дълбоките ти психологически познания с които познаваш дали аз ще вдена и дали съм умен или тъп. Тцтц да ти завиди човек.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Ясно е обаче, че не се гордеете с даскалото в което сте. Живи и здрави, карайте си както ви харесва

Нали не си носил и не знаеш какво е

Кога и къде си носил? И какво точно си носил? Яйца на баба ли? Или тутун на дядо?

Хахаха, не ми казвай, какво според теб много добре зная, ще те накажа за това, или ще пледирам за това!

Виж кой ги е писал тези неща бе! mitaca пише над мненията, а не Mr.Shades.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Доколко е удачно да се говори за скъпите колежи и униформите като пример, при положение че самите униформи струват пари, които не всички родители (преобладаващо тези, които нямат достъп до интернет, защото нямат излишни пари да плащат и за него) могат за си позволят. Учениците от скъпите колежи може и да носят с гордост униформите, тъй както карат скъпите коли и носят скъпите часовници, които мама и тати са им купили. Другите както с неособена гордост носят китайски часовници и съвсем без гордост могат само да гледат скъпите коли също толкова ще се гордеят и от униформите, за които родителите им ще се видят в чудо как да им ги купят.

Още един аспект за размисъл. От униформите някой печели, защото му се плаща да ги произвежда, което означава, че от това у нас се прави далавера. Въведоха се някои нови униформи и за "чичковци", които се оказаха доста злополучни - полицаите мязат в новите си униформи на докери, а след първото пране боята заминава. Съдийските тоги пък ужасно спарват.

Изработването на тоги ще бъде от естествени материали, които да не причиняват здравословни проблеми и да не създават неудобства на съдиите и прокурорите, каквито причиняваха досега ползваните тоги, изработени от микрофибър - плътна материя, която се използва за изработване на горни облекла през студените месеци и при високите летни температури предизвиква изпотяване, запаряване на тялото, обриви от прегряването).

И а познайте кой се меси в шиенето на тогите?

Топдизайнерката Жени Живкова ще шие новите тоги на магистратите

Облеклата ще струват 158 лв. за съдиите и 149 лв. за прокурорите.

Въпросът за униформите в училище има повече аспекти от това дали те са чест или казармен метод. А и засягат повече интереси от тези на родители и ученици.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор
  • Потребител

Ясно е обаче, че не се гордеете с даскалото в което сте. Живи и здрави, карайте си както ви харесва

Как се гордееш? Че ти даже не споменаваш училището си. Един от начините е именно да носиш някакакъв знак, че си в това у-ще, че си бил и учил в него, както например аз си носих години значката преди да я подаря на свой съученик който заминаваше за Канада

Нали не си носил и не знаеш какво е

Кога и къде си носил? И какво точно си носил? Яйца на баба ли? Или тутун на дядо?

Последно носил ли си или не? И какво си носил разбира се. Униформа, вратовръзка, риза, знак?

Аз съм носил много униформи. С някои се гордея (бойната униформа на БНА), с други не (комсомолската), с трети ми е смешничко (чавдарската, пионерската).

Хахаха, не ми казвай, какво според теб много добре зная, ще те накажа за това, или ще пледирам за това!

Според правилата на форума, ако вменяваш мнения на потреител подлежиш на наказание, нищо друго.

Виж кой ги е писал тези неща бе! mitaca пише над мненията, а не Mr.Shades.

Ми да митака ще пише я, Mr.Shades какви мнения има? И внимавай с бе-то! С униформа или без простащината винаги лъсва.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Я да раздухам огъня на дискусията!...

Кой е този Някой, който евентуално някога ще ви наложи да носите униформи?

- депутатите в националния парламент

- членовете на общинския съвет (местния градски/селски парламент)

- министърът на образованието

- министърът на културата

- директорът на районния инспекторат на МОН

- директорът на училището

- класният ръководител

- друг(и) учител(и) в същото училище

- училищното (родителско) настоятелство

- кметът на града/селото

- районният кмет (примерно - кметът на район Централен)

- патриархът

- местнят архиепископ

- обществото - чрез референдум

- Европейския съюз

- САЩ

- Русия

- Франция

- Иван Костов

- Сергей Станишев

- Ахмед доган

- някой друг (моля, уточнете - кой!)

Престанете най-накрая с тия паранои, престанете с тия теории на конспирацията! Някой ще дойде и ще ти наложи нещо...

Според мен, би трябвало всяко училище да наложи било някаква униформа, било - най-малкото - някакви желателни цветове на дрехите.

По мое време ходехме с тъмни на цвят (черни, сини, кафяви) обувки/ботуши, тъмносини или черни панталони, бяла тениска, бяла риза, тъмносиня блуза или тъмносин пуловер. Тъмносиньо яке/палто. Шапки нямахме. Вратовръзки също нямахме. На ръкава на якето, блузата и ризата имахме емблема на училището. На нас даже не ни даваха да слушаме музиката, която харесваме. Но никой от нас - тогавашните ученици - не се чувства интелектуално осакатен от рестрикциите, които ни бяха налагани. Ние възприемахме тези рестрикции за даденост.

Тук не става дума за това, дали семействата имат парите, за да купят униформа на ученика. По наше време се отделяха пари за два или за три комплекта униформени дрехи и никое семейство не протестираше. Никой ученик не протестираше. Знаехме, че така трябва. И - толкова. Носенето на унниформа просто не подлежеше на обсъждане. Без значение от това, в кое училище учиш.

В Япония, в Китай, в САЩ, във Великобритания учениците носят униформи. В други държави - също.

Само у нас учениците ходят облечени така, както си искат. Едни ходят, облечени в УНИФОРМА на рапъри, други - на метъли, на емота, на чалга звезди (разбирай - като "проститутки на работа"). Същите деца ходят унифицирани и по улиците. Значи имат желание да носят униформа, която ги причислява към някаква ИЗВЪНУЧИЛИЩНА общност. А училищната униформа ги приобщава към училищната общност.

Гримират се в час, правят си прически в междучасията... Не можеш да идеш в институцията училище, облечен(а) като за дискотека или с официална рокля, облечена като порно звезда или проститутка, или - мърляв и опърпан като клошар. Това се отнася и за учениците, и за учителите, и за директорите, и за непедагогическия персонал. Чрез външния си вид показваме уважение и съпричастност не само към общността си, към образователната институция, но - и към самите себе си.

Униформата има няколко функции:

- създава някаква уравниловка (а не - един да идва с парцаливи дрехи, а друг - с бутикови). От друга страна обаче тази уравниловка е изкусвтена. Да, децата са с еднакви по кройка и цвят/цветове дрехи, но в джобовете им има различно количество джобни, а и мобилните им телефои са най-различни.

- създава чувството за общност (на училището/колежа/университета). Армията, полицията, училището, колежът, уиверситетът, футболният (или друг спорт) отбор, бойното изкуство (каратистите, джудистите, таекуондистите и др.)... носят някаква отличаваща ги униформа. Политически пристрастните хора отиват да гласуват, облечени в цвета на бюлетината, с която ще гласуват (в синьо, червено, розово, жълто...)

Погледнете как момичетата ходят облечени! Училището не бива да бъде превръщано нито в модна агенция, нито - в публичен дом. Когато човек се окаже сред ученички в някой училищен двор, сериозно се замисля къде точно е попаднал! Нали се сещате, че не трябва да е така. В цивилизованите държави по униформата (в краен случай - по емблемата) веднага си личи кой е ученик и къде е ученик.

Аз не мисля, че налагането на униформи ще унифицира и мисленето, индивидуалността и характера на учениците. Напротив, децата биха могли да развият въображението си в посока "как да развия собствен стил, докато съм облечен еднакво".

Виждаме как децата изразяват индивидуалността си. С прически. Някои деца са като изкарани от ксерокс - толкова еднакви са прическите им. До втръсване. Момичетата - с тежък вечерен грим, с безвкусно и кичозно облекло, накичени като циганки с бижута, намазани като застаряващи лелки с фон дьо тен. А момчетата - с широки провлачени панталони (все едно, че носят препълнен памперс отдолу), а от гайките за колана висят вериги.

Но едни евентуални униформи наистина трябва да бъдат съобразени с анкета сред учениците, които ще ги носят, дори - с конкурс за техни собствени модели... Като потърпевши, учениците трябва да бъдат включени активно в изработването на модела на своите униформи, защото ако им бъде наложено нещо отгоре, те ще го намразят.

Единственият начин униформата да бъде приета от ученика, а не - да се превърне в още едно досадно задължение, отхвърляно или заобикаляно, е тя да изразява някаква негова съпричастност. Към учебно заведение, към традиция, към съмишленици, към някой безспорен авторитет, откроил се сред училищната общност.

Когато стане дума за ученическата униформа като традиция, веднага правим аналогия с някои английски или японски колежи, чиито възпитаници се гордеят със своето специално облекло и със своите емблеми. Забележителното там е, че носещите униформата я възприемат не като обезличаване, а - като признак на елитарност. Защото, вглеждайки се в миналото на това учебно заведение, има какво да видят, а тяхното бъдеще в него е свързано със спазването на строги правила. При нас, за съжаление, въпреки усилията на някои учители, подобна приемственост няма.

Едва ли наличието на съмишленици би накарало ученикът да приеме униформата. Повечето училищни приятелски общности виреят върху отричането на правилата, а не върху тяхното спазване. Изключенията са малко. Има и деца, които наистина са в училище, за да учат, но вълната на отрицанието надделява. Тя е шумна, вулгарна и настъпателна. И тук опираме до третия фактор – кои са авторитетите, които учениците следват?

Какво пречи на училищата да отворят "сергиите", преди 15 септември, да речем - по време на панаир на образованието, и да обявят своите условия, при които ще бъдат са поставени учениците вътре - правилник за вътрешния ред, вечерен час, униформи, произход, етническа принадлежност, пол, физически наказания, оценяване, такса... (разбира се, всичко това е строго индивидуално за всяко училище и то само определя кое от изброените ще присъства по време на изложението), но е коректно да се обяви, че който приема условията, е длъжен и да ги спазва. Ако не ги спазва, трябва да напусне учебното заведение! Униформата е въпрос на престиж, на принадлежност, а не е начин да избягаш от социалното неравенство (социалните различия няма да се тушират; телефони, чанти, обувки, бижута, вида на храната и напитките... - всичко това ще демонстрира на бедните, че са бедни и една униформа няма как да го промени.) Анарходемократите няма да бъдат толерирани. И - толкова! Да не забравяме, че гражданското общество се крепи на предварително приети правила! А сегашната свободия и анархия не водят децата до нищо добро - нито в настоящето, нито в бъдещето.

Децата ще прекарат 12 години от началото на живота си в учиище - една институция, която трябва да изгради у тях отговорност, дисциплина и да ги формира като личности. И униформата е просто част от арсенала на тази институция. Униформата е някакъв знак, че децата не се не намират в някакъв зверилник, а - в училище. Място, където те са отишли, за да трупат знания, а не - да си губят времето, да се забавляват или - да демонстрират своите нови материални придобивки.

Следващата институция, в която постоянно се носи униформа (зимна или лятна) и трябва да бъдеш с гладко избръснато лице, е наборната армия. Днес обаче тази институция не съществува.

Да не говорим, че децата се различават не само в социално-икономическо отношение. Делят се на умни и глупави, работливи и мързеливи, възпитани и невъзпитани, красиви и не чак толкова красиви и така нататък. Униформата не може да прикрие тези разлики между тях.

Българското училище не е било никога по-окаяно, отколкото е сега, като децата не уважават нито училището като образователна институция, нито учителите си, нито пък разбират смисъла на причината да го посещават. Трябва да се върне сериозното отношение към българското училище, както беше едно време. Тогава беше немислимо да напсуваш учител, да му се подиграваш, да го удариш, да се лигавиш в часовете му, да не учиш по предмета, който ти преподава, да скачаш по чиновете като маймуна, да крещиш по време на междучасие...

Униформата трябва да се свързва с осъзнат избор на училище, колеж или университет и с набор от отговорности и задължения. Това е най-важното.

Ето едно мнение, но боя се, че е страна по 'делото' не си го коментирал. Що?

Доколко е удачно да се говори за скъпите колежи и униформите като пример, при положение че самите униформи струват пари, които не всички родители (преобладаващо тези, които нямат достъп до интернет, защото нямат излишни пари да плащат и за него) могат за си позволят. Учениците от скъпите колежи може и да носят с гордост униформите, тъй както карат скъпите коли и носят скъпите часовници, които мама и тати са им купили. Другите както с неособена гордост носят китайски часовници и съвсем без гордост могат само да гледат скъпите коли също толкова ще се гордеят и от униформите, за които родителите им ще се видят в чудо как да им ги купят.

Още един аспект за размисъл. От униформите някой печели, защото му се плаща да ги произвежда, което означава, че от това у нас се прави далавера. Въведоха се някои нови униформи и за "чичковци", които се оказаха доста злополучни - полицаите мязат в новите си униформи на докери, а след първото пране боята заминава. Съдийските тоги пък ужасно спарват.

И а познайте кой се меси в шиенето на тогите?

Топдизайнерката Жени Живкова ще шие новите тоги на магистратите

Въпросът за униформите в училище има повече аспекти от това дали те са чест или казармен метод. А и засягат повече интереси от тези на родители и ученици.

Ето и друго, ма пак не виждам коментар!

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Въпрос: ако ви харесат униформите, ако са яки и жестоки, ще ги носите ли?

Ето и трето, и него не го коментираш. Заааа...режи ме мен, ама това са пак модератори и не само, а едни от стълбовете на БГН. Историк доколкото знам е и в системата. Галахад набляга на парите, ама ако предположим, че ги има? Не той де, а семейството на ученика ;). Всъщност интересна дискусия повдигна предполагам даже и да не съзнаваш. Траябва ли да носим знаците на това което сме или което сме постигнали? Според мен - ДА.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Ако ученикът по някаква причина не харесва училището, в което учи (не харесва базата - сгради, двор, игрище, басейн, библиотека и др., не харесва специалността, която учи, не харесва директорите, не харесва учителите, не харесва съучениците си...), би могъл да го смени с друго (ако го приемат там), а може и да учи в две училища едновременно, като едното му е основното/главното, а в другото се явява на специализирани изпити. Ето един пример: в основното училище (което е математическа гимназия), учи математика и информатика, а във второстепенното (което е езикова гимназия или художествена гимназия) учи език или изобразителни изкуства. После може да се занимава с компютърна анимация или със създаването на електронни речници.

Идеята на униформата и на нашивките или значките е те да се носят с гордост и с любов към учебното заведение.

Колкото и удобна, практична, красива и цветна като дъгата да е уноформата, ако ученикът мрази училището си, ще мрази и униформата си, която свързва именно с това, което не харесва - училище, училищна управа, учители, учебна програма, учебни предмети, съученици...

Аз премного си харесвах училището, учителите, съучениците, учебната програма и учебните предмети.

В в 11-ти клас (при нас - последен) учехме така: два дни по 6 часа история, два дни по 6 часа география и 2 дни по 6 часа френски език - и мен това много ме кефеше - нямаше вече математика, физика, литература, органична химия... - все скучни за мен предмети и учех само онези три предмета, които сам си бях избрал!!! Други съученици бяха избрали прмерно френски + физика и математика или френски + литература и история или някакви други комбинации. Така в различните часове се събирахме все различни хора. С моя клас се виждах само в петък и събота, когато учехме френски, понеже никой от другите не искаше да учи история или география. В часовете по история и география (4 дни в седмицата) се виждах с други, които искаха да учат именно това. Едни станаха прависти, други продължиха в други направления. И само аз и още едно момче продължихме да учим история и география, а аз - и френски - в университета. После се оказа, че само аз съм станал учител и университетски преподавател.

И сега си спомням с умиление годините, прекарани в училище, екскурзиите до Франция, срещите с нашите кореспонденти - френски ученици от град Le Mans. Аз все още си поддържам връзка с дядото на едната ми кореспондентка, питам го за неща от френската история (примерно - за водачите на кръстоносните походи, за 100-годишната война, за разни замъци...), а той ме разпитва за някакви други неща, примерно - за маршрутите на кръстоносните походи, за Латинската империя и нейните владетели... Бистрим предимно средновековната история, но се случва да говорим и за други исторически периоди. Понякога спорим по някой въпрос... Докато живеехме при кореспондентите си в Le mans (по време на априлската ни ваканция), този човек ме водеше в замъци, в музеи, даваше ми да чета книги за френската история, а от близката видеотека взимахме филми, посветени на бойните изкуства - за нинджи, за самураи, за манастира "Шао Лин"...

Ех, спомени, спомени...

Хайде да спра със старческите си брътвежи, да не ви досаждам с лирични отклонения от темата...

Редактирано от ISTORIK
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Най-омразното и досадно нещо за ... образованието са .... калъпите, в което нещо, влизат и униформите.

Еднаквостта на "изглед" наврежда на индивидуалните качества за изява: за казарма - всички да изпълняват едни и същи команди и заповеди, та да се "изкове" победата?!- гладките мозъци лесно мрат; за професии - вижте ме към кое съсловие принадлежа и мислете му, ако не се съобразите (осигуряваме робски труда на хора, които си мълчат гордо?!, под покривало); за училищата - лесно да хващаме хайманите от кое училище са, че да ги топим на място за принадлежност... и т.н.

Всичко, което клони към оеднаквяване на хората по външен вид, цели да ги оеднакви и духовно... Това е страшно.

(Айнщайн (приблизително по памет) - не разбирам хората, които маршируват под звуците на барабани!)

...

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Най-омразното и досадно нещо за ... образованието са .... калъпите, в което нещо, влизат и униформите.

Еднаквостта на "изглед" наврежда на индивидуалните качества за изява: за казарма - всички да изпълняват едни и същи команди и заповеди, та да се "изкове" победата?!- гладките мозъци лесно мрат; за професии - вижте ме към кое съсловие принадлежа и мислете му, ако не се съобразите (осигуряваме робски труда на хора, които си мълчат гордо?!, под покривало); за училищата - лесно да хващаме хайманите от кое училище са, че да ги топим на място за принадлежност... и т.н.

Всичко, което клони към оеднаквяване на хората по външен вид, цели да ги оеднакви и духовно... Това е страшно.

(Айнщайн (приблизително по памет) - не разбирам хората, които маршируват под звуците на барабани!)

...

Образованието е също един вид .....калъп. Няколко пъти се повтори в тази тема, че никой не може да наложи задължителното носенето на униформи на учениците. Това не можаха да наложат училищата при миналия режим (и самия режим де). Тук пишат много потребители, които сме учили по него време и те могат да потвърдят това. Училището не е казарма и не трябва да бъде (въпреки, че имаше такива опити те се провалиха с гръм и трясък)! Аз пиша не за задължителното (това е ясно), а за носенето на униформа по желание. Както многократно споменах, аз не съм носил униформа, защото тя беше еднаква за всички у-ща, но носех с гордост значка (и сега бих я носил, но и се замислям дали пък да не я поръчам, не е трудно да се направи и няма да е скъпо) . Ако по мое време имаше униформа на моята гимназия щях да я нося! И именно за да не съм еднакъв с останалите. Защото аз се гордеех и сега се гордея с гимназията си. Дъщеря ми също учи там (не съм я карал, напротив опитах се да я разубедя, щото можеше навсякъде да продължи). Жена ми е завършила там, балдъзата тоже. Абе 80% от приятелите и близките познати са оттам (без виртуалните такива). Ако вие разбирате униформата, като унифициране, аз я разбирам точно наобратно. Тя ме отличава от останалите. Не че останалите са нещо лошо, неуспяли или провалили се, а защото аз съм бил там, т.е. и сега съм там (защото живо ме интересува моето у-ще и не само защото дъщеря ми учи, даже когато не учеше ходех там и си се срещах с моите Преподаватели, Учители, Даскали (главните букви са нарочно ;)),че и на всяка отпуска от казармата намирах време да отида) и винаги ще съм там, т.е. ще се чувствам и ще се гордея, че съм немегеец. Бях на честването на 30-ет годишнината, на 40-сет не можех, вече бях у Чешко. И много съжалявам за това.

Да винаги съм бил за елитността, не за елитарността (този спор с приятелите от екипа на БС, например го водим вече доста години ;)), без да подценявам ни най-малко егалитарността.

Сега ясен ли съм?

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Всеки човек е индивидуалност, личност, отличаваща се от останалите. Дори и в униформа, хората пак си остават личности и индивидуалности.

Защо си мислите, че униформата цели да създаде калъп? Униформата е само една опаковка. Важно е съдържанието, опаковката е само опаковка и нищо повече!

Калъпът го създава не униформата, сама по себе си, а - идеологизацията и политизацията на образованието, слабата научна подготовка и некадърното преподаване на учителите, тяхното нежелание да излязат от калъпа, зададен от държавните образователни изисквания (ДОИ) и от калъпа, зададен от учебника, по който са избрали да преподават.

Когато избираш да учиш в дадено училище, се съгласяваш да носиш и неговите отличителни знаци - униформа, нашивки, емблеми, значки, знаме...

А не са ли в "калъп" всички онези, които са в униформа на порно звезди, на чалга звезди, на метали, на рапъри, на емота или на селски футболисти (когато са облечени с анцузи и шалчета с цветовете на някой футболен отбор)?

Вероятно сега ще ми възразиш, като кажеш, че те сами са избрали калъпа, в който са се напъхали, а училищната униформа е друг калъп, който те не харесват, понеже не подчертава индивидуалността им.

А как подчертават индивидуалността ти една прическа, която още поне 50 други съученици носят, едни ластични дънки, които други 150 съученика носят, една тениска с картина на някой певец или на музикален състав като Металика (или друг вокално-инструментален състав - по избор), която други 100 съученика носят, цветни или руси кичури в косата, които още 300 съученика носят, изсулени рапърски гащи, които носят други 350 съученици, значки на разни певци и музикални групи (ВИГ)... Как всичко това ще те отличава от другите? Как, като всички изглеждате като ксерокопирани?!

Ами не те отличава от онези, чиято музика слушаш. Отличава те от онези, чиято музика НЕ слушаш.

Ами, ако си облечен неутрално? Или - в училищна униформа? Ау, ама тогава никой няма да може да познае каква музика слушаш и кой футболен отбор те кефи. А, ако не носиш камуфлажни дрехи, не може да покажеш, че баща ти е военен, че си "националист" или "неонацист", или "куклукскланец" (трябва да разбираме, че ходиш да биеш цигани, турци, араби, негри и китайци, така ли?)... И така - нататък... Мъка мъка, мъка...

Имах една ученичка, която ходеше облечена като каубойка (кожена шапка, кожен елек, кожен панталон кожени ботуши, а понякога носеше и камшик!), понеже слушаше американско country, bluegrass (кънтри с преобладаващо банджо), rockabilly (рок с кънтри елементи)... Е, тя наистина се отличаваше сред всички емота, метъли, рапъри, футболяги, чалгаляги, камуфляги и другите в масови "калъпи".

Пак повтарям - в калъп не те вкарват толкова униформата или дрескодът, които учебното заведение налага, колкото - самото образование и възпитание, а също - самообразованието и самовъзпитанието. И по-точно - рамките на ДОИ и учебника, идеологичеките и политическите (вкл. - политкоректните) догми в образованието.

Има и друго - в мнозинството си, учениците не са възпитани и интелигентни, каквито бяха повечето ученици до 2002 г. (да не говорим за добродетелите на учениците, родени от 40-те до началото на 70-те години на миналия век!), а са нечетящи, неграмотни, неинтелигентни, ниско културни, невъзпитани, без визия за своето бъдещо развитие като личности и като специалисти в дадена научна или производствена област, лумпени и хаймани, пушачи, алкохолици, наркомани, морално и сексуално извратени от порното, което ги залива от телевизията и от интернет... Списъкът може да бъде продължен, но ще спра дотук.

На техен фон веднага се отличават онези, които са грамотни, четящи, интелигентни, възпитани, старателни, учещи сериозно, пишещи редовно домашните си, имащи нормално психологическо и личностно развитие за възрастта си... Те не пречат нито на учителя си да преподава, нито на съучениците си да учат. С такива ученици е удоволстве да се работи. А облеклото им няма значение в случая. Но като цяло не е прекалено набиващо се в очите. Ако са деца на по-заможни родители, те не демонстрират финансовото си превъзходство над другите деца в класа.

Редактирано от ISTORIK
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Хубава "дискусия" са спретнали основно Mr.Shades и митака. И Историка с последното си мнение; на 3 дни горе-долу давам плюсче - сега е за Историка.

Самата идея за задължителност на образованието малко опошлява. То не че много се спазва де. Щото нямаме ресурса да го направим както трябва и става колкото стане; основно на хартия.

Аз завърших 86г в малко провинционално градче една простичка гимназия. И единици стигаха до 8-ми клас без да могат да четат и да знаят таблицата за умножение. Включително и циганчетата. 93г в англия видях неграмотен англичанин (набор) и бях страшно изненадан. Та по него време са ме връщали от у-ще като бях със шушляково яке същия тъмносин цвят.

И бях силно възмутен разбира се. Така че писанията на Mr. Shades са ми много познати. Разбирам и Митака за гордоста си с у-щето.

Моето лично мнение е, че учениците в училище е по-добре да носят униформи. Защото не униформата/облеклото трябва е обект на изява.

Разбира се, че няма да имат последното мнение по отношение на униформата. Ако те трябва да решават и на училище няма да ходят. Те (или родителите им) могат да решават само дали да учат или не в някакво училище, ако им стига. Като влязат в у-ще - каквото им се каже. Като в зала за бойно изкуство - дисциплина и пот.(да не кажа гърч). Разбира се, униформата не е задължителна за да има дисциплина, но помага.

Но в момента образованието като цяло запада не само в БГ и (в БГ) няма същата ... мощ, интегритет като през 80-те и не може да си позволи налагането на униформи. И особено при т.нар. демокрация с права. Правата се отстояват-заслужват (не отработват или плащат).

При армията и полицията униформата има и друг аспект(и) - себестойност и ефективност и разбира се отличителност - полицая трябва да е отличим и хората да знаят с кой си имат работа.

Училището като институция, която трябва да "налее" знания в учениците е и трябва да е консервативна. Лично мое виждане. Там знанията, мисленето и способностите трябва да отличават индивидите, а не дрехите.

Аз, понеже нямам реална представа за способностите (като състав, акъл и бюджет) на министерството на образованието и обвързаноста ни относно разни демократични права, нямам мнение сега да се задължат ли униформите или не. Личното ми мнение е ЗА униформите и за всички ученици и не само в у-ще. Много сме олабили младежите. Утре ще искат и коли да карат. Макар да не ми изглежда много реалистично в момента. Пък и униформите не са най-важното нещо в образованието.

Редактирано от sirius
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Днес пуберите по инерция от халтурата на дъртите в политическото и обществено разбиране за демокрация в България, трудно правят разликата в разбирането, че една единна и задължително оформена униформа за цялата страна е унификация и ясна идея за общодържавно моделиране, а конкретната свободно избрана униформа на всяко отделно учебно заведение е израз на отличителност и своеобразен индивидуализъм. Обучението в училище е и по необходимост и обучение в обществена социалност на оформящите се индивиди. Така че, такава униформа е по-скоро израз за принадлежност към някакъв малък и ограничен социум, израз и на неговата отличителност от останалата маса - т.е такава униформа е обратното на унификацията. А за неузрелия все още и недоразвит пубер е нормално токущо осъзнатата си индивидуалност да я свързва с най-елементарното: външния си вид и затова да иска да си "ходи както си иска" като израз на тази токущо напъпила осъзнаваща се индивидуалност.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Аз като тръгнах на училище се носеха черни престилки от сатен. Майка ми заяви, че черното не е цвят за дете и ми уши синя престилка. Така ми тръгна да не се вписвам съвсем в униформата. После всички престилки станаха сини. Имаше пионерски и комсомолски и бригадирски униформи и за военно обучение. На военното си обличах върху униформата един яркочервен дъждобран - направо прелест.

Униформите общо взето бяха практични и удобни, но не бяха харесвани от учениците, а една от най-популярните песни беше The wall :

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Милена Славова има една песен, озаглавена "Машина за месо". Потърсете я в Ютуб...

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Браво Дорис!

Точно и ясно в 6 реда :clap:

Точно и ясно само относно един от идейните аспекти (който никой тук не го отрича), но той не е единствения.

Точно и ясно относно естетическия аспект, който в случая е тясно свързан с идейния аспект. Когато целта на униформата е да унифицира, тя не следва да е красива и цветна, даже напротив,- колкото по-сива и бедна като цветово излъчване, толкова по-добре, за да може да подтиска представите, които предполагат разнообразие.

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...