Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

Можем ли да мерим основната категория в етиката- доброто?

В метеорологията, независимо, че скоростта на вятъра може да се мери в м/сек, се използва и скалата на Бофорт, която се основава на видими признаци.

щил

спокойно, без вълни

тихо

тих вятър,

бръчки по повърхността

вятърът може да раздвижи пушек

лек бриз,

малки вълнички

може да се усети по открита кожа

слаб вятър,

големи вълнички

постоянно движение на листа и клонки

умерен вятър,

малки вълни

вятърът вдига прах и хартийки, клати малки клони

полусилен вятър,

средно дълги (1,2 m) вълни, наличие на пяна и пръски

разклаща малки дръвчета

силен вятър,

големи вълни с пяна по върховете и пръски

клатене на големи клони, чадър трудно може да бъде удържан

доста силен вятър,

вълни в различни посоки, откъсват се парчета пяна

цели дървета се движат, трудно е да се ходи срещу вятъра

много силен вятър,

средно високи вълни с чупещи се върхове и водовъртежи, ивици пяна

чупи клонки от дърветата, отклонява коли от пътя

щорм

високи вълни, с гъста пяна, върховете на вълните се преобръщат, доста пръски

леки повреди на сгради и съоръжения

силен щорм,

много високи вълни, морската повърхност е побеляла, намалена видимост

изкоренява дървета, значителни повреди на сгради и съоръжения

жесток щорм,

изключително високи вълни

множество повреди на сгради и съоръжения

ураган

огромни вълни, морето е изцяло бяло и хвърля пръски, въздухът е пълен с пяна и пръски, силно ограничена видимост

множество масивни повреди на сгради и съоръжения

"Добрината" на човек може ли да бъде разгледана в степени?

  1. Може да оцени едно събитие като добро или лошо
  2. Споделя намерение да извърши нещо, смятано за добро
  3. Извършил е нещо, смятано за добро
  4. Извършил е множество неща, смятани за добри
  5. Организира ресурси за постигане на общо добро
  6. Организира хора за извършване на общо добро

А действията могат ли да бъдат разгледани в степени?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Как да измерим "доброто" в това? Наистина, не разполагаме с пълно изображение на ситуацията, в замяна ще работим със своите предубеждения

 

Цитирай

 

Сексуално образование разтревожи родители

Скандал в училище. Родители твърдят, че деца в четвърти клас били принуждавани да рисуват полови органи по време на час по сексуално образование.

Тревога у Дима Ненчева се събудила, когато децата й разказали какво учат в клас съучениците им. „Тези деца ги обучават какво е секс, какви са разликите и приликите между телата на момчета и момичета, какво е обрязване, какво е мастурбация, карали са ги насила да рисуват полови органи”, коментира тя.

Табу ли е сексът в образованието в Япония?

Зад обучението стои пернишка фондация, бореща се срещу насилие. Организацията била предложена в училищата от Регионалното управление по образованието в Перник. „Родители понякога в страха си да предпазят децата си, не им дават истинските имена на половите органи. Това е вследствие на нашето общество и на сексуализацията. Ние по-скоро говорим затова, назовавайки ги да ги десексуализираме. Това е твоят полов орган и точка”, заяви Веселина Иванова, Фондация „П.У.Л.С.”.

Нещо повече – родители твърдят, че занятията граничат с разврат. „На следващо занимание са ги карали да се целуват, за да установят какви чувства се изпитвало от целуването. На едно от децата му е станало лошо от снимките и картинките, които гледат и това, което им говорят за полови органи, за секс и мастурбация. Те отивали в тоалетната и остава там дълго време”, каза Дима Ненчева.

„Целуването не е било никъде уста в уста. То е било някакво докосване, по бузата например. Но винаги може да откажеш”, посочи Веселина Иванова.

От училищното ръководство нямат резерви към този вид обучения, тъй като имало и много доволни родители.

„Доколкото аз разбрах, са разглеждали на постери промените, които се случват с телата на юношата и девойката. За целувки изобщо не знам, а класната присъства на тези занимания”, коментира директорът на 7 ОУ „Г.С. Раковски” – Перник Анелия Нонева.

Заради сексуални посегателства: Безплатен транспорт за жените в Делхи

Според директорката гаранция, че в занятията на фондацията няма нередности, е класна ръководителка, която присъствала в часовете. След сигнал в Регионалното управление на образованието в Перник, инспекторите проверили случая и не открили нарушения.

„Родителите категорично са заявили, че не желаят да се прекратява обучението, тъй като няма нищо тревожно”, посочи Ваня Коконова, началник на РУО-Перник.

Въпреки това обаче случаят ще се проверява от прокуратурата.

 

 

  • Харесва ми! 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Преди 8 часа, Втори след княза said:

"Добрината" на човек може ли да бъде разгледана в степени?

Може разбира се!

Ако русата от осмия етаж ме почерпи една ракия ,това е добро.Ако са две ракии е по добре.Пък и ако ми даде е още по добро.

Преди 9 часа, Втори след княза said:

Може да оцени едно събитие като добро или лошо

Зависи кой оценява.За мен да опъна русата е добро, но жена ми мисли, че е лошо.

 

Преди 9 часа, Втори след княза said:

Извършил е нещо, смятано за добро

Това значи ли, че ако направиш добро,  през останалото време правиш лоши неща?

  • Харесва ми! 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
Преди 11 минути, vvarbanov said:

Ако русата от осмия етаж ме почерпи една ракия ,това е добро.Ако са две ракии е по добре.Пък и ако ми даде е още по добро.

Зависи кой оценява.За мен да опъна русата е добро, но жена ми мисли, че е лошо.

 

Това значи ли, че ако направиш добро,  през останалото време правиш лоши неща?

Да се придържаме към вятъра и духането от горната таблица

Духа и се клатят клончета. Не се брои едно или две. Така и съседката, ако черпи ракия- 1.2.3, все едно. Като вземе да дава любов, вече е другото отношение. Това, че жена ти не одобрява нещо, не го прави лошо. Тя може да не харесва и Париж. 

Интересен въпрос: Ако жена ти ми пусне, това ще приемеш като лошо за теб, макар че, в действителност няма ти да си участник. Чудна работа. Ако е така, значи сте много близки... едно цяло. Тогава защо тя се дразни като ти е хубаво със съседката?

 

и трето. Скалата за "доброто" трябва още да се дяла.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Определил Колберг стадии на морално развитие, което ще рече, че намиращият се в по- висок стадии следва да е по- морален. Ако не сте съгласни, приемете, че не съм ги предал правилно. 

Ниво 0       Липсва самостоятелно социално поведение Тежко болни, деца, старци. 

Ниво 1       Съобразява се с това, което е непосредствено  забранено/ наредено

Ниво 2       Съобразява се със собствените лични потребности

Ниво 3       Съобразява се с нормите в непосредствената група- семейство, приятели.

Ниво 4       Съобразява се с голямата група, законите, обществените правила

Ниво 5       Съобразява се с обещанията си, договорите си, равноправието в широк план

Ниво 6       Избира сам принципи и идеали, които да са универсални

Този, който е на по- високо ниво не означава, че прави повече или по- голямо добро, но поне може да различи кое е доброто за по- широк кръг хора. Ако се върнем към духането (на вятъра), тези нива не са свързани с действия, а с познания и потенциал.

Нивата могат да се разчитат така: 0- не може да прави добро, 1- може да прави добро под външен натиск, 2- може  да направи добро за себе си, 3-  може да направи добро на малката група в която е, 4- може да направи добро на страната, 5- може да бъде добър във всяка страна, 6- може да допринесе за доброто на цивилизацията.

Редактирано от Втори след княза
  • Харесва ми! 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Преди 11 часа, vvarbanov said:

Ако русата от осмия етаж ме почерпи една ракия ,това е добро.Ако са две ракии е по добре.Пък и ако ми даде е още по добро.

Осмислих написаното :ax:

Значи: имам на радиото фиксирани канали с фаворити измежду много. Обаче като пътувам има нужда от фина настройка. 

Мога да избера кой канал да ме кефи- Русата да почерпи ракия или да ми даде. А по добре ще е и да тунинговам- дали веднъж, два или да потретим. 

Добро е и качеството, ама и мярката- количеството.

Обаче качеството, (добринките) са списък, каталог, не могат да се ранжират. Витоша не е по- готина от Пирин, нито Пирин по- готин. Обаче Ален Делон е по- готин от Жерар Депардио в "Астерикс на Олимпиадата". Ама осем мастики не са по- добре от пет. Че и мастиката е по- добра от узото, ама някои смятат, че Паломари било по- добро от мастика.

Шашкам се. :ck:

  • Харесва ми! 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Винаги има място и за една бира

Всеки философстващ, рано или късно стига до бирата. Сега на мен тя ми е потребна за да пренеса оценяването на бирата към оценяването на "доброто".

Първата стъпка е да се диференцират качествата.

Цвят

Прозрачност

Алкохол

Плътност

Горчивина

Газираност

Биологичен ефект

Цена

Втората стъпка е да се направи оценка с цифричка на всяко от изброените качества

Третата стъпка е да се отчете статистически кои качества, как са оценени

Четвъртата е да си къркаме бира по свой вкус или да се водим по статистиката, или по модата, или да продължаваме с изследването коя е най- добра.

... и не е необходимо да дегустираме сутрин на гладно. Това е за аристократи и дегенерати :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Преди 3 часа, Втори след княза said:

Четвъртата е да си къркаме бира по свой вкус ....и да продължаваме с изследването коя е най- добра.

Стъписах се. Вместо онзи научен подход с абстрахирането, определяне и оценка на качества, може тези стъпки да се дадат на късо и да се даде интуитивно оценка. Никой пияч не води сметки, но може да каже със същата степен на точност като статистИка, коя бира е по- добра

Стрина Сйика, като стои на прозореца, да не води статистика? Тя само "бройка" кой ще мине по улицата и може да каже кой е "добър", кой "лош".

Редактирано от Втори след княза

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 11.02.2020 г. at 7:37, Втори след княза said:

„Тези деца ги обучават какво е секс, какви са разликите и приликите между телата на момчета и момичета, какво е обрязване, какво е мастурбация, карали са ги насила да рисуват полови органи”

Сексуалното е заемало и заема важно място в морала. Християните и мюсюлманите прикриват женската сексуалност, евреите по завет изрязват част от тъканта си в гениталната област, дори нецивилизованите племена прикриват гениталите си. 

Абстрактно погледнато, това са части от тялото, не по- различни от всички други. Явно в съзнанието на всички човешки общества, тези органи имат особената социална роля, чрез тях да се възпроизвежда човек и поради това трябва да има специално отношение към тях. Друг е въпросът дали обличането им е за закрила или за да се избегне афиширането им. Дали да са скрити- покрити или да няма конфликти, съперничество, агресия за тях.

Има нещо особено чудно, че отношението към сексуалността е двояко и доста крайно, дори днес, през 21 в. От една страна и децата в училище рисуват неприлични картинки, а от друга и в научен форум може да се постави въпрос за това, че разглеждането на сексуална тема може да оскърби нечии чувства. 

....

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Преди много време, Сократ би казал:

- Ако един човек, Агатоне, върши добро, той добър човек ли е?

- Несъмнено.

- А, ако той има качествата, които го правят противоположен на лошия, той добър ли е?

- Разбира се.

- Значи ли това, че в него има нещо особено, което ще наречем доброта, което го няма у другия?

- Така излиза.

Ами не излиза така, Агатоне. Такова нещо като "доброта" е абстрактен конструкт от Сократово време, нещо помощно и посредничещо, като ефир, като философски камък, нещо което приписваме на хората, но няма обективност. Не можем да го открием в тялото, а го наричаме така, приписвайки го на някакви отношения. 

Пък за другото, дето едни смятат, че доброто е абсолютно и е в човека или в бога, а други, че е относително и че е в отношенията, това ми прилича на проблема за поведението на светлината ту като вълна, ту като частица. В едни случаи ни е по- удобно да приемем, че човек е добър, а в други, че постъпката е добра, в трети, че е възприета като добра или пък, че има добра връзка и симпатия там, където казват "добър човек".

Та, Агатоне, ние също се чудим как да установим и премерим доброто. Хора се побъркват от такъв проблем. Прочети, Агатоне, "Дзен и изкуството да се поддържа мотоциклет" или просто кажи, както на пира

"– Струва ми се, Сократе, че не разбирам нищо от това..."

Share this post


Link to post
Share on other sites

Този въпрос е огромен, обширен, почти като Космоса.
  Според моето усещане не съществува, добро, зло, има само случващо се и фронта на относителното Сега с цялата си сложност. За Система Разум принципно няма граници и това което е <добро> за системата не е задължително да бъде оценено от тази система като <добро> и обратното, това което не е <добро> за нея не е задължително да е <зло> . Идейните и моделните блокове на Системата да ги наречем Морал са задължително променливи и Случващото се  може да бъде в някаква степен пт полза или вреда за целите , <морала> съвсем субективно за епохата , но не като добро или зло.
Ако се прицелим към Човечество <добро> и<зло> е многолико и губи смисъл.<Доброто> за множеството не е такова за отделни групи и обратно а Правото не е на страната на многобройството нито на страната на <моментната сила> , то е неопределено макар и да зависи и насочва от някакъв космически естествен и не съвсем ход на Космическите Неща.В този смисъл Правото е на страната на този,тези онова което Дръзне да го вземе, и всички такива действия са  <законни> и <морални>

Share this post


Link to post
Share on other sites
Преди 2 часа, laplandetza said:

принципно няма граници и това което е <добро> за системата не е задължително да бъде оценено от тази система като <добро> и обратното

И тъй като днес е Денят на влюбените, да им е честито, да споделя представите си или размислите си, защо системата на обществото слага ограничения на любовта, в защита на социума.

На първо място, любовните връзки, бидейки хормонално обусловени са много силни и преминават в силна агресия, когато са фрустрирани, ограничавани. Когато младият мъж пращи от хормони, той може да реагира агресивно както към жена, която не го удовлетворява, така и към съперничещи мъже. А това превръща цивилизованото общество в стадо с биещи се самци и ранявани самки. Заради това е добре:

  • стимулите- външните полови органи да бъдат невидими- женските като цел, а мъжките като противостояща заплаха. 
  • да бъде отвличано вниманието на сексуално активните в компенсираща, социално полезна дейност (сублимация)
  • да бъдат ограничавани хора, които проявяват прекалена или деформирана сексуалност.
  • др., което не се сещам

Заради разюзданата сексуалност на късната Римска империя,  християнските ограничения на сексуалността биват по- добре възприети, а на силното ограничаване на сексуалността от инквизицията се противопоставят ереси като адамитството и пр. Сиреч обществото като саморегулираща се система смята за добро да не допуска прекаленост и запазва, ако е здраво, някаква зона на динамика на жизнените параметри.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Във връзка с пандемията Ковид-19 сложихме маски. Ето един пример, че авторитетите определят кое е добро, а другите приемаме. Няма абсолютно добро- примерно свобода на придвижване, щом властта казва да не си излиза. Казаха да не се излиза, а който излиза по работа да е с маска и готово. Направихме се на маймуни. А как да се измери колко добро е? Казват, че една пресечена епидемия не е една преболедувана епидемия и може да се върне. Други казват друго, а властта казва, че няма време за обсъждане и трябва да се действа незабавно, след което налага някакво еталонно добро поведение. Прекрасен пример, как се променя етиката, как хората не се поздравяват с докосване, как се избягват и преминават на другия тротоар, как се страхуват от другия. Направено за дни добро. Изключително.

  • Харесва ми! 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Според някои щастието е цел на човешкото съществуване. Ако е така, то една анкета за това, колко щастлив се чувства човек би определила в каква степен е морално поведението му. От пръв поглед се вижда, че това не е така. Хората постигат щастие по различен начин, включително по доста порочен. Поради това щастието не може да е етическа категория. То е  субективно изживяване или има някакво синкретично, обобщаващо съдържание на универсално добро. Заради това стремежът към щастие не добавя нещо в повече в етиката от понятието за доброто. 

  • Харесва ми! 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Инсайтът, вдъхновението, пророчеството, откровението и др. като преживявания, чрез които придаваме свръхценност на нещо и го следваме като значимо добро.

Един от начините да оценим нещо като добро е някое извънредно преживяване, което свързваме с това нещо. "Нещото" може да е божество, поведение, цел, наслада и каквото и да е, вкл. храна и стимуланти. Обаче изключителното преживяване, с което паметта ни го свързва, го закрепват и му приписват и на него изключителност. По този начин намираме някакво субективно потвърждение на ценността на това си откритие. Това, че един е имал преживяване на инсайт след разсъждения, а друг вдъхновение в транс или е получил откровение след медитация нямат по- значима лична, нито обективна стойност. По същия начин и откритото значимо нещо не може да бъде съизмервано, когато е свързано с лично, неповторимо от другиго преживяване. 

Доколкото съм разбрал ритуала за инициация сред индианците, виденията в състояние на глад и жажда определят името и склонността на воина. Виждайки орел или змия, той приема като лична свръхценност поведението му. Подражава му, има го за тотем и покровител, а околните се съобразяват с това поведение и име. В зависимост от културата, монахът може да има особено преживяване за божеството си, ученият за предмета на своите размисли. 

Основната ми идея на този коментар е, че идеята за добро, налагана от пророци или приемана като дълбоко лична, постигната чрез особено преживяване е прикрепена към субективното изживяване, а не към обективно отношение на нещата. При това тези хора, биват осветлени за себе си и другите от това изключително преживяване, което им дава дързост в постъпките и доверието на другите, за да бъде приемана тяхната истина като обща.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Шегичка

Една от идеите в етиката е, че човек въплъщава в себе си доброто, но трябва само (!) да се очисти от злото. Както казва Роден "Вземам мраморен блок и отстранявам от него всичко излишно.".

Не всеки един е роден за това, затова Роден е един. Всеки, не. 

  • Харесва ми! 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Преди 16 часа, Втори след княза said:

Инсайтът, вдъхновението, пророчеството, откровението и др. като преживявания, чрез които придаваме свръхценност на нещо и го следваме като значимо добро.

Това е ключът за разбиране на патоса на избора у Киркегор

Цитирай

тогава сякаш се разтваря небето и "азът" избира сам себе си или, още по-точно, приема сам себе си

Този патос обозначава значимите избори, които правим. Може да бъде както религиозен- вдъхновен от божество, така и контрарелигиозен, но емоционалното, патетично обвързване на избора го прави значим, решителен. 

Мисля, че това е търсене на Киркегор за обосноваване на решенията, което не е логическо, обективно, а е емоционално и субективно, но му върши работа.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 11.02.2020 г. at 7:37, vvarbanov said:

Може разбира се!

Ако русата от осмия етаж ме почерпи една ракия ,това е добро.Ако са две ракии е по добре.Пък и ако ми даде е още по добро.

Зависи кой оценява.За мен да опъна русата е добро, но жена ми мисли, че е лошо.

 

Това значи ли, че ако направиш добро,  през останалото време правиш лоши неща?

Това значи, липса на ценности, които да ти дават насоката...🙂

Редактирано от skiahtro
  • Харесва ми! 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Преди 49 минути, skiahtro said:

Това значи, липса на ценности, които да ти дават насоката...🙂

НЯМА вродени ценности. При това ценностите се променят. Ценностите на 81 не са ценностите на 18. 

Въпросът с формиране на ценности е основен за `сяка власт и отношения. Двама като се съберат и за тях започва един турбулентен период за формиране на ценности и кой командва четата. Малко са моментите в които има "липса на ценности". Те се наричат шаш, объркване, невроза, дезадаптация. Тогава войводата казва "Не си прав, пич"

Редактирано от Втори след княза

Share this post


Link to post
Share on other sites

Няма вродени ценности, но цивилизацията ги налага. Всяка власт, може да налага ценности, но само в определени цивилизационни рамки, които трудно се прекрачват. Ако се прекрачат, вече имаме иго, робство, диктатура, въстание, революция, война, но не и възприемане на ценности. Разбира се, всичко позволено, е според прага на поносимост на масите, но тази връзка директно корелира с нивото на цивилизация/култура..

Редактирано от skiahtro

Share this post


Link to post
Share on other sites
Преди 3 минути, skiahtro said:

Няма вродени ценности, но цивилизацията ги налага. Всяка власт, може да налага ценности, но само в определени цивилизационни рамки, които трудно се прекрачват. Ако се прекрачат, вече имаме иго, робство, диктатура, вътание, революция, война, но не и възприемане на ценности. Разбира се, всичко позволено, е според прага на поносимост на масите, но тази връзка директно корелира с нивото на цивилизация/култура..

Не бих казал "цивилизацията ги налага" , защото има и нецивилизовани с ценности. Дори кучето цени храната и е вярно към стопанина

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just now, Втори след княза said:

Не бих казал "цивилизацията ги налага" , защото има и нецивилизовани с ценности. Дори кучето цени храната и е вярно към стопанина

Кучето също има цивилизационни ценности.. Не подценявай кучетата!😉

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Робството осъждаме от сегашна гледна точка. Атинската цивилизация и Южните щати са го харесвали. Да не говорим, в Библията, как евреите следвали "Не убивай" по отношение чуждите. Има "ценности за ние" и отнасящи се за "не ние"

Share this post


Link to post
Share on other sites

За нас

Вече 15 години "Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

 

За контакти:

×
×
  • Create New...