Отиди на
Форум "Наука"

Произход, език и култура на прабългарите


Recommended Posts

  • Потребители

Всъщност Маготин когато маджарите усвояват новата си родина някъде в началото на 10 век вероятно намират там остатъци от аварите а може би дори и от хуните.Така че остатъци набедени за "прабългаризми" спокойно може и да са с хуно-аварски произход.

"Бръснача на Окъм". Т.е. простото е по-вероятно. По-логично е да са ги прихванали не от неясните като етнически облик и език хуни и авари, а от ясните исторически тюрки.

Да но висшия боила Зитко и неговата свита къде се намират обичайно , когато няма война ? Вероятно в родовото имение

"Родови имения" няма. Това е понятие от развития феодализъм на Западна Европа. Намират се в стана на ичиргу-боила, който е до 9ти век в Кабиюк, а после се мести в Преслав /това е вероятна хипотеза/.

В чист вид "скитски култури" няма, ако се разбират селища, погребения, въоръжения и др. Просто защото културите се сменят и развиват.

Не знам дали са изчезнали, обаче аз ги виждам и днес :) Не е нужно много, достатъчна е справка с Херодот :)

И аз виждам в съседа признаци от първите хоминиди, обаче все пак да не ставаме съвсем глобални в мисленето...

Link to comment
Share on other sites

  • Мнения 3,6k
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Потребител

И аз виждам в съседа признаци от първите хоминиди, обаче все пак да не ставаме съвсем глобални в мисленето...

Най-малкото, съществува вероятност, генетически да са си живи и здрави :) сред днешните поколения

Редактирано от Пандора
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Най-малкото, съществува вероятност, генетически да са си живи и здрави :) сред днешните поколения

Те безспорно са, но нали така разликата между човека и животинския свят е в културата, KULTUR както биха казали някои немски философи.

Да припомним

Kultur (zu lateinisch cultura „Bearbeitung, Pflege, Ackerbau“, von colere „pflegen, verehren, den Acker bestellen“) ist im weitesten Sinne alles, was der Mensch selbst gestaltend hervorbringt, im Unterschied zu der von ihm nicht geschaffenen und nicht veränderten Natur. Kulturleistungen sind alle formenden Umgestaltungen eines gegebenen Materials, wie in der Technik oder der bildenden Kunst, aber auch geistige Gebilde wie etwa Recht, Moral, Religion, Wirtschaft und Wissenschaft.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

То и културата на българите многократно се променя през вековете и отдавна не живеят нито в землянки , нито в юрти, ама си се наричат българи. Странно нещо е паметта човешка...Ето сега например се правят някакви жалки опити да се родят нови европейци от цялата тая шарения, ама бързо не става, минават векове додето един етноним изчезне.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Като шуменско-плисковски жител мога само да кажа "извътре", че в последните години от живота си проф. Рашев беше подложен на огромен натиск...Бог да го прости! Арен чуляк беше.

В смисъл? Това означава ли, че в публикациите си не е писал точно това което мисли?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

В смисъл? Това означава ли, че в публикациите си не е писал точно това което мисли?

То само той да беше... Хубавото е, че има форуми като този...не ми пука дали ще ме публикуват/атестират или по-страшното: дали ще отпуснат бюджет или спонсори за начинанията ми...

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

То само той да беше... Хубавото е, че има форуми като този...не ми пука дали ще ме публикуват/атестират или по-страшното: дали ще отпуснат бюджет или спонсори за начинанията ми...

Рашо имаше железен научен и човешки морал. Друго да се твърди е недостойно и непочтено.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Рашо имаше железен научен и човешки морал. Друго да се твърди е недостойно и непочтено.

Не твърдя това, а точно обратното. Имаше много отговорности за хора, съдби, проекти и културно-материални ценности.И се справяше отлично! Но както казва Последният Роман:

Oтврат и чалга кич. Уви в БГ всичко се прави презръки.

Битието "убива" науката...

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Битието "убива" науката...

Убива или не, Рашо не си е правил автоцензора, не се е нагаждал и още в края на социализма разви някои от идеите, които се цитират сега из форума.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Не твърдя това, а точно обратното. Имаше много отговорности за хора, съдби, проекти и културно-материални ценности.И се справяше отлично! Но както казва Последният Роман:

Битието "убива" науката...

По-конкретно, в кои публикации и какво точно от това което е писал не го е мислил? И ти как си разбрал - той самия ли ти го е споделял - лично?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

По-конкретно, в кои публикации и какво точно от това което е писал не го е мислил? И ти как си разбрал - той самия ли ти го е споделял - лично?

Нещо сте далеч от битието на бгнаука, че и от темата както винаги се отклонихте... Споделял ми ги е тези работи кмета на Плиска - Ицо Казака, а също и В. Райкова.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Нещо сте далеч от битието на бгнаука, че и от темата както винаги се отклонихте... Споделял ми ги е тези работи кмета на Плиска - Ицо Казака, а също и В. Райкова.

Познавах много отблизо Рашо Рашев. Беше ми приятел и учител. Никога, ама никога Рашо не си подменяше, нагаждаше или преработваше тезите. Рашо се водеше винаги от материала и неговите натрупвания. Беше точен до педантичност. Първи той беше, който започна да пресява явленията, набедени за прабългарски и да посочва грешките, негови са и най-важните съвременни трудове върху прабългарската култура. Признават го за водещ авторитет всички колеги, занимаващи се с темата.

Единственото за което наистина имаха проблеми - и Рашо, и другите, бяха напъните да се строи върху археологията - още от 1300 годишнината и бетонирането на Крумовия дворец, та до недомислените напъни да се построи голямата базилика заради самото строене.

  • Upvote 2
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Ако проф. Рашев, Бог да го прости, се е въздържал и самоцензурирал за нещо, то това според ще да е било стоенето с единия крак в наложените клишета от тюркската теория. За съжаление, в очите на мнозина, симпатии към иранската теория се асоциираше с петърдобревщините и човекът се пазеше сякаш и гледаше да не бяга съвсем от официозните тези, набивани с десетилетия. Ако беше дал Бог да поживее още, може би щеше да стигне още по-далеч в опровергаването на тюркската теория.

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Петърдобревщини са тюрко-алтайщините. Абсолютно същия подход и мотивация. С тази разлика, че Петър Добрев поне има някакви попадения.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

А всъщност реално в културен план няма разлика какви са били, защото дори наред с тюркските родове да е имало ираноезични (а вероятно и други), те са имали една култура. Дори до голяма степен ираноезичните са били повлияни от по-високата тюркска култура. ;)

  • Upvote 2
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Тюрките се появяват 6-ти или най-късно 5-ти век, та колко да им е велика културата. "Иранските" народи като скитите и сарматите за сметка на това имат солидно по-дълго съществуване на историческата сцена, и са оставили доста културни следи от себе си. Южните иранци като меди и перси имат империи 1000 години преди да се чуе е дума за тюрките. Да се говори, че тюрките са окултурили иранските народи от степите е все едно да кажеш, че османците са внесли високо развита култура в Европа. Нелепо е.

Редактирано от makebulgar
  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

То не е номерът да се "опровергава" просто ей така, а да се стигне до нещо разумно. Всичко с мяра.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Южните иранци нямат нищо общо със северните си братовчеди в културно отношение. Това са два съвсем различни свята (Еран и Туран), които дори в иранския епос са в смъртна борба. ;)

Тюрките донасят на "културните" ирнаноезични номади желязото и ги правят малко по-конкурентноспособни :smokeing: . В културно отношение скити, сармати, масагети и саки са си били "прости" варвари. Друг въпрос е, че в това няма нищо лошо напротив, закостенялото мислене пречи на много хора да разберат, че "варварските" култури с нищо не са по-лоши.

Що се отнася до номадите, те тласкат развитието напред през цялата човешка история, защото уседналите "цивилизации" имат склонност към зацикляне и скапване. ;)

  • Upvote 3
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Южните иранци нямат нищо общо със северните си братовчеди в културно отношение. Това са два съвсем различни свята (Еран и Туран), които дори в иранския епос са в смъртна борба. ;)

Тюрките донасят на "културните" ирнаноезични номади желязото и ги правят малко по-конкурентноспособни :smokeing: . В културно отношение скити, сармати, масагети и саки са си били "прости" варвари. Друг въпрос е, че в това няма нищо лошо напротив, закостенялото мислене пречи на много хора да разберат, че "варварските" култури с нищо не са по-лоши.

Що се отнася до номадите, те тласкат развитието напред през цялата човешка история, защото уседналите "цивилизации" имат склонност към зацикляне и скапване. ;)

Благородните Османци... Добре че те и селджуците дойдоха насам, та да окултурят Източното средиземноморие...

  • Upvote 4
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Благородните Османци... Добре че те и селджуците дойдоха насам, та да окултурят Източното средиземноморие...

Обаче, докато са се шляели по пътя на коприната, по - мобилните и благородни кръстоносци ги изпреварили, та за Османи и Селджуци, Айдъни и Карамани са останали огризки... )))))))))

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Несериозно е да се смесват различни епохи и различни исторически ситуации. Вие сравнявате тюрките от 4-6 в. със селджуките и османците 13-15 в.

Все едно да сравняваш българите от времето на Калоян с нас. Не смятам, че имаме много общо... ;)

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Несериозно е да се смесват различни епохи и различни исторически ситуации. Вие сравнявате тюрките от 4-6 в. със селджуките и османците 13-15 в.

Все едно да сравняваш българите от времето на Калоян с нас. Не смятам, че имаме много общо... ;)

Мда, само дето те сме ние - културно, генетично и т.н. По твоята логика да забравим, че сме българи...

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Генетично - може би. Културно? Ти какво, майтапиш ли се?!?... Като култура, начин на мислене и пр. нямаме много общо не само с нашите етнически предци, но и с никого от тогавашните хора. Нямаме много общо дори с уж преките си прадеди примерно 150 год. назад.

Link to comment
Share on other sites

Guest
Тази тема е заключена!

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...