Отиди на
Форум "Наука"

Иранска теория за произхода на древните българи


Recommended Posts

  • Потребители

Еми щом е отворена темата ето една българо-македоно-пущунска дума:

Пак - отново (Български)

Пак - отново (Македонски)

Pah - by, with, upon, on, above (Пущу)

Pah bī-ā bī-ā - Again and again (Пущу)

bī-ā - Again, anew, afresh, repeatedly (Пущу)

gāh-gāh - again and again (Пущу)

Думата Пак не е славянска тъй като не се среща в останалите славянски езеци, думата не е балканска, тъй като не се среща в останалите балкански езици, но е една от първите думи която научават бебетата от майчиния български език.

Думата "пак" е славянска, тъй като се среща в останалите славянски езици.

От речника на Фасмер:

post-5121-067933700 1283256216_thumb.jpg

Ако темата ще се пълни с подобни фантасмагории, по-добре да си беше стояла заключена. :post-20645-1121105496:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 месец по късно...
  • Потребители

Опит за обобщение на най-характерните белези на сармато-иранския компонент в древнобългарската погребална култура:

Погребенията са предимно индивидуални (много по-рядко колективни), извършвани в правоъгълни или слабо трапецовидни ями, вкопани плитко в земята. Срещат както такива с могилни насипи, така и такива без могилни насипи.

Най-често е трупополагането - инхумация (доста по-рядко е трупоизгарянето - кремация), основно в изпънато положение по гръб, като ръцете на погребания са изпънати покрай тялото или скръстени на гърдите.

Ориентацията е най-често северна (главата на мъртвия е поставена на север), но също така и западна (предполага се, че различията в ориентацията са свързани с различни племенни групи).

Освен т.нар. “ямни” погребения, твърде характерни са и погребенията в ниши (рус. - подбой), изкопани на една от дългите стени на ямата (най-често западната), в които се поставя мъртвеца. Често входът на нишата е затворен с каменни плочи, такива са поставяни и в горната част на гробната яма, образуващи своеобразен капак на гроба, по този начин се образува своеобразно двойно “затваряне” на мъртвеца (предполага се, че целта му е неговото “обезвреждане”, вероятно с подобна цел са извършвани и отбелязаните ампутации на ходилата или връзването на краката на погребаните). Гробната камера в някои случаи може да бъде посипана с вар или с бели на цвят камъни, както и с въглени.

Гробният инвентар е най-често оскъден, представен от няколко глинени съда, обикновено поставяни до главата на погребания. Най-характерни са две групи съдове: гърнета от грубо пресята и лошо изпечена глина с врязани орнаменти и сиво-черна керамика от по-добре обработена глина с изгладена повърхност и украса от излъскани ивици (последната керамика може да бъде както импортна, така и с местен произход). Елемент на гробния инвентар са останките от жертвени животни (овца, кон, свиня, птици и др.), останките от облеклото (токи, халки, украшения и др.) и по-рядко железни предмети или оръжие (стремена, нож, сабя, лък и др.). Първоначално оскъдността на гробния инвентар се свързва с ниския социално-икономически статус на погребаните. По-късно се установява, че това е характерна черта на този тип погребения и се стига до извода, че е етнографска особеност на населението оставило тези паметници (т.е. вероятно душите на умрелите разполагат с всичко, което им е необходимо и за това в гроба не е нужно да се поставят много вещи).

Антропологичният тип на черепите е европеиден или европеиден със слаби монголоидни примеси в някои от тях. Най-честата форма на черепите е брахикранна (късоглава), като характерна е изкуствената деформация.

Според някои автори именно тази погребална култура се възприема за собствено „българска”, докато връзката на останалите с древнобългарския етнос е дискусионна. Ако се възприеме тезата за поливариантността в погребалтата култура на древните българи, то всички останали варианти (освен гореописания) с по-голяма вероятност могат да бъдат свързани с тюркския и с угорския компонент в древнобългарската етногенеза. Взаимоотношенията между тези компоненти и тяхното влияние един на друг е било по-всяка вероятност двустранно - както сарматизация на тюркския компонент (свидетелство за това напр. могат да бъдат наличието на погребани индивиди с по-силно изразени монголоидни белези или дори чисти монголоиди в сармато-иранския по произход погребален комплекс), така и тюркизация (езикова и културна) на сарматите започнала още по хунско време (през т.нар. хуно-сарматска епоха). Идентифицирането на тези взаимоотношения и процеси обаче, само по археологични данни е твърде несигурно.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

На привържениците на "иранската връзка" предлагам да поразровят историята на народа Балоши/Балуши. Виждат ми се с доста интересно минало, а съвременните теории за произхода им са противоречиви. В днешно време населяват област Балошистан на границата Иран и Пакистан, но ги има и на други места.

post-6522-035822100 1286883512_thumb.jpg (жълтото)

Това, което ми прави впечатление, че в миналото по време на Сасанидите на същото място са ситуирани ефталитите:

post-6522-016976500 1286883528_thumb.jpg

В миналото обаче някои казват, че са населявали много по-обширен район, а още по-преди са живяли около Балкх. Някои извадки, които набързо направих:

Some historians guess that they inhabited the northern regions of Elburz and east of Caspian Sea. This tract is now inhabited by Ashkanis, who claim Aryan origin from trans-Caucasian people. This school believe that the Baloch and the Kurds are of Aryan origin, as are the Iranians and certain strains of Indians. Baloch language still treasures certain traits of Indo-Aryan-Iranian roots and applications, akin to Sanskrit. Some proto-Baloch speaking people still live in Turkmenistan and surrounding areas.

Some scholars attribute migration of the Baloch people to their present geographical location around 1200 B.C. Recognition of their existence even during the times of king Cyrus and Combyses have substantiated their route of migration from Caspian Sea region through northern Iran.

Some scholars assert that the Balochs are the indigenous people of Balochistan and they had created the first civilisation of the World around Mehergarh. Some Baloch nationalists prefer to support this theory. Other historians, with a view to support supposed Semitic origin of the Baloch, maintain that they came from Halab, Allepe, and are people of old Sumerian of Mesopotamian stock. The propagators of Pakistan being a saga of the Indus alone subscribe to this theory.

Whatever the pundits say the historical Baloch tract had witnessed admixture of the Scythians, Parthians, Ashkanis, Sakas, Kushans, Huns, Turks and Mongols. Most of the pundits agree that the Baloch have more in common with the Qurdish people and other peoples of Aryan stock and they have basic ethnic differences with the Punjabis, Sindhis and Pathans.

....

Some writers maintain that etymologically it is made of two Chandas (Vedic Sanskrit) words, 'Bal'> 'Och', meaning powerful and magnificent.

History had repeatedly reshaped the geographical boundaries of the Baluch people. Besides the Pakistani part of Baluchistan eastern Iran - Sistan - has a vast tract inhabited by the peoples of Baluch stock. The Saka people inhabited Sistan or the land of the Sakas-Sakastana around 128 BC. Two important ethnic groups are Barahuie and Baluch, who speak Baluch tongue with an admixture of Barahuie and Persian languages inabit both Pakistani and Iranian Baluch tracts.

За повече инфо вижте следните линкове:

http://en.wikipedia....chistan_(region) (последната скоба редакторът за нищо на света не ще да я приеме като част от линка)

http://en.wikipedia.org/wiki/Baloch

http://www.balochwar...=More_On_Baloch

http://frontierindia...ory-part-i/405/

Интересно, каква е връзката между балошите и партския цар Бологес/Балаш/Валах (457–484)?

http://www.flickr.co...57604336865786/

http://en.wikipedia....alash_of_Persia

Дали пък "иранската връзка" няма да се окаже "влашка връзка"? Особено ако се има предвид лидера на сабирите В(Б)алах (около 520), мъжът на царица Боарикс. Влашка, по тези "влахи", наричани по погрешка хуни.

Тоест иранската връзка е първо "хунска", а после става влашка. Слагам в кавички "хунската", като имам предвид изказването на Togarm ,а също така и скитския цар П(Б)алак, син на цар Скилур, командвал войските на скитите, разбит от Митридат VI.

post-6522-037581300 1286883661_thumb.jpg барелеф от скитския Неапол на Балак post-6522-023645500 1286883679_thumb.jpg Скилур и Балак

Тъй като не са ми в сферата, оставям други да дирят връзката.

ПП Още линкове:

http://learnbaloch.blogspot.com/

http://www.muziqpaki...showtopic=26457

http://www.heritagei...istun/index.htm Balash Stone with carved reliefs on three sides of a Parthian King Valgash (Vologese)

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Има две три монголски или общотюркски имена като Токт, Баян и Богорис, и останалото е с неизвестен произход.

Имената са много по-вече:

Кан Айар 716-720г.

Кан Кермес 720-727г.

Кан Сувар 727-736г.

Кан Кормис 736-754г.

Кан Винех 754-760г.

Кан Теле 760-763г.

Кан Сабин 763-765г.

Кан Баян 765г.

Кан Умор 765-766г.

Кан Токту 766г.

Кан Паган 767г.

Теле II 767-777г.

Кан Кардам 777-802г.

Кан Крум 803-814г.

Кан Омуртаг 814-831г.

Кан Маламир 831-836г.

Кан Пресиан 836-852г.

и Кан Борис - приел по-късно християнско име Михаил...

и още Пумир, Негюн, Севинч (Звиница/Радостин),Чакарар (от клана на ястреба)и така нататък.

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

За да не се влиза в противоречие с нечия теория има ли ги тука във форума написани всичките теории , ако е необходимо само извадка на основните идеи и хипотези.

Зада ги гледам и видя аз от това което прочетох, на коя теория съм склонен симпатизирам или да считам за най-вероятна.

защото аз виждам едно преливане от теория в теория и на практика всички са верни, според това което е в главата ми :)

Поздрави на zagrey заради обширната статия с много линкове.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Кан Теле :crazy_pilot:crazy_pilot:crazy_pilot:crazy_pilot:crazy_pilot:

Правилно е Теле, не "Телец".

(631-631), installed by Nishu Khan Shad, son of Baga Shad (24). NE run by Tele (Dulu), under Sibir Khan Yabgu

http://s155239215.onlinehome.us/turkic/70_Dateline/72_Bulgars/bulgar_dateline_4_En.htm

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Правилно е Теле, не "Телец".

Да не си правил компания на проф Добрев, за който се знае че е присъствал на погребението на Аспарух и е бил на запивка с Омуртаг. От къде разбра какво е пралиното произношение на името на владетеля?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Да не си правил компания на проф Добрев, за който се знае че е присъствал на погребението на Аспарух и е бил на запивка с Омуртаг. От къде разбра какво е пралиното произношение на името на владетеля?

Теофан го изписва Teletsios, Никифор Telesios. Среща се в изворите и като Тelessios и Telezas.

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Според някои автори именно тази погребална култура се възприема за собствено „българска”, докато връзката на останалите с древнобългарския етнос е дискусионна

Този човек прави разграничение между българско,аланско и хазарско погребение

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Този човек прави разграничение между българско,аланско и хазарско погребение

Лекция над доц. М. В. Цыбин (Воронежски унив.)

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Telezas.

Това ми звучи много тракийско . :whistling;

Модерното сред степните номадски народи лично и кланово име Tele се появява на Балканите по време на набезите срещу ИРИ на кутригурите, за да стане основополагащо и всебългарско с името на владетеля на Дунавска България - Телезас (транскрибиран по-късно на славянски език като "Телец" известен с набези му в Източна Тракия.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Ето няколко думи към иранската теория!

СЪД: СУД - памет, спомен, разбиране, съзнание, грижа, присъда (Пущу)

СТАР: СТАР - голям (Пущу)

ЗИД: САДД - стена, преграда, пречка (Пущу)

СЕРА: САРА - тор, торя, отделям изпражения (Пущу)

СКАЛА: СКХАР - камък, скала (Пущу)

СТРАХ: СТАРАХ - несигурност, плахост, колебание (Пущу)

ТАРАН: ТАРАНА - помощ при трудност, даващ възможност да преминеш, предавам, връчвам, издавам, освобождавам (Санскрит)

АНТИ: АНТА - край, граница, най-краен, най-далечен (Санскрит)

МЕДИ: МЕДХХ - жертвоприношение (Санскрит)

САРМАТИ: САРАМАД - идеален, превъзходен, господар, достигнал съвършенство (Персийски)

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Ето няколко думи към иранската теория!

СЪД: СУД - памет, спомен, разбиране, съзнание, грижа, присъда

Моля Ви колега изписвайте оригинала на думата в съответната писменост и латинската и транскрипция.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

سد sud - Memory, remembrance, understanding, sense, consciousness, notice, care, intelligence, judgment.

Pl. سدونه sudūnah.

Поздравявам Ви макебулгар.

Бихте ли обяснили сега как според вас е влязла в днешният български думата СЕРА: САРА - тор, торя, отделям изпражения (Пущу) през кирилометодиевия писмен славянски възприет през 10в. и в България?

Бихте ли дали по-подробна информация на кои старобългарски текстове се основава твърдрнието Ви за приемственост между пущу и славянската писмена граматическа традиция sud سد - съд?

Link to comment
Share on other sites

Guest
Тази тема е заключена!

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...