Отиди на
Форум "Наука"

Цар Самуил - кръстител на Русия?


Recommended Posts

С цел да помогне на отвъддунавските българи и да укрепи северозападната граница на България, цар Самуил жени сина си за маджарска княгиня и кръщава във Видин могъщия прабългарски княз жупан Ахтум.

Ахтум.pdf

Link to comment
Share on other sites

  • Мнения 310
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

Posted Images

c.6 "...резултатът от който не закъснява под формата
на появяване на Василий ІІ под стените на Видин не през 1003 (П. Коледаров),"

Няма такова нещо - обърквация някаква е станала - там и навсякъде за онзи период става дума за ВОДЕН!

Link to comment
Share on other sites

c.6 "...резултатът от който не закъснява под формата

на появяване на Василий ІІ под стените на Видин не през 1003 (П. Коледаров),"

Няма такова нещо - обърквация някаква е станала - там и навсякъде за онзи период става дума за ВОДЕН!

Според П. Коледаров Василий се е появявал под стените на Видин.

Ако обаче става дума за Воден, вероятно има научна публикация,

в която горното мнение се ревизира, може ли да я цитирате?

Редактирано от проф. Добрев
Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

И все пак, доста е логично да има българско културно въздействие върху Русия. Все пак тя никога не е служила в църквите си на гръцки!

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Брех, нали княгиня Олга - дъщерята на цар Симеон ги бе покръстила?

И сѣ слышавъ Володимѣръ и рече посланымъ от цесарю: «Глаголите цесарема тако, яко азъ кресщюся, яко испытахъ преже сихъ дний законъ вашь, и есть ми любъ, и вѣра ваша и служение, иже ми исповѣдаша послании нами мужи». И се слышавша цесаря и рада быста, и умолиста сестру свою, именемь Анну, и посласта к Володимеру, глаголющи: «Крестися, тогда послевѣ сестру свою к тобѣ». И рече Володимиръ: «Да пришедше съ сестрою вашею крестять мя». И послушаста цесаря и посласта сестру свою и сановникы нѣкыя и прозвутеры. Она же не хотяше ити яко в поганыя, и рече им: «Луче бы ми сде умрети». И рѣста ей брата: «Еда како обратить Богъ Рускую землю в покаяние, а Грѣчкую землю избавиши от лютыя рати. Видиши ли колико зло створиша русь грѣкомъ? Нынѣ же, аще не идеши, то же имуть творити намъ». И одва принудиста. Она же, всѣдши в кубару, цѣловавши ужикы своѣ с плачемь, поиде чресъ море. Яко приде ко Корсуню, и излѣзоша корсуняни с поклономъ, и введоша ю въ градъ, и посадиша ю в полатѣ. По Божью же строенью вь се время разболѣлся Володимиръ очима и не видяше ничтоже, и тужаше велми, и не домышляше, что створити. И посла къ нему цесариця, рекуще: «Аще хощеши болезни сея избыти, то вьскорѣ крестися, аще ли ни, то не имаеши избыти сего». И си слышавъ, Володимеръ рече: «Аще се истина будет, поистѣнѣ великъ Богъ крестьянескь». И повелѣ крестити ся. И епископъ же корсуньскый с попы цесарицины, огласивъ ̀и, и крести Володимѣра. И яко возложи руку на нь, и абье прозрѣ. Видив же се Володимеръ напрасное исцѣление и прослави Бога, рекъ: «То первое увидѣхъ Бога истиньнаго». Си же увидивше дружина его, мнози крестишася. Крести же ся въ церкви святое Софьи, и есть церкви та стояще в Корсуни градѣ, на мѣстѣ посредѣ града, идеже торгъ дѣють корсунянѣ; полата Володимѣря воскрай церкви стоить и до сего дни, а цесарицина полата за олътаремь. По кресщении же приведе цесарицю на обручение.

T.e. Aна, сестрата на Василий II и Константин VIII ги покръстила...

Link to comment
Share on other sites

И все пак, доста е логично да има българско културно въздействие върху Русия. Все пак тя никога не е служила в църквите си на гръцки!

Безспорно-неопровержим исторически факт!

До настоящия момент обаче българските историци и лингвисти все още

не са предложили неговото напълно задоволително и убедително обяснение!

КГ125.rtf

Редактирано от проф. Добрев
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

И все пак, доста е логично да има българско културно въздействие върху Русия.

Неминуемо и безспорно. Особено след падането на България от Византия. Както писах в друга тема на Макето - в края на 14 и през 15 век не бягат за пръв път български книжовници на север и североизток...

Все пак тя никога не е служила в църквите си на гръцки!

И минувшу лѣту, в лѣто 6496(988г.) ... Володимеръ же поимъ цесарицю, и Настаса, и попы корсуньскыя, мощи святаго Климента и Фива, ученика его, и поима сьсуды церковныя, иконы на благословенье себе. Постави же церковь святаго Иоана Предтечю в Корсунѣ на горѣ, иже ссыпаще средѣ града, крадуще приспу, и яже и церкви стоить и до сего дни. Взяша же, идя, мѣдянѣ 2 капищи, и 4 конѣ мѣдяны, иже и нынѣ стоять за святою Богородицею, яко иже невѣдуще мнять я мраморяны суща. Вдасть же за вѣно Корсунь грѣкомъ цесарицѣ дѣля, а самъ прииде Кыеву. И яко приде, повелѣ кумиры испроврещи, овы исѣщи, а другыя огньви предати. Перуна же повелѣ привязати кь коневи хвосту и влещи с горы по Боричеву на Ручай, и 12 мужа пристави бити жезлиемь. Се же не яко древу чюющю, но на поругание бѣсу, иже прильщаше симъ образомъ человѣкы, да возмѣстье прииметь от человѣкъ. «Велий еси, Господи, чюдная дѣла твоя!» Вчера чьстимь от человѣкъ, а днесь поругаем. И влѣкому же ему по Ручаеви кь Днѣпру, плакахуся его невѣрнии людье, еще бо не бяху прияли кресщения. И привлекше, и вринуша ̀и въ Днѣпръ. И пристави Володимеръ, рекъ: «Аще кде пристанеть, вы-то отрѣвайте его от берега, доньдеже порогы проидеть, тогда охабитеся его», Они же повелѣное створиша. Яко пустиша ѝ, и проиде сквозѣ порогы, извѣрже ѝ вѣтръ на рѣнь, яже и до сего дни словет Перуня рѣнь. По сем же Володимиръ посла послы своя по всему граду, глаголя: «Аще не обрящеться кто заутра на рѣцѣ, богатъ ли, убогь, или нищь, или работенъ — противникъ мнѣ да будеть». И се слышавше, людье с радостью идяху, радующеся и глаголаху: «Аще бы се не добро было, не бы сего князь и бояри прияли». Наутрѣя же изииде Володимѣръ с попы цесарицины и корсуньскыми на Днѣпръ, и снидеся бе-щисла людий, И влѣзоша вь воду и стояху ови до шеѣ, а другии до персий, младѣи же по перси от берега, друзии же младенци держаще, свѣршении же бродяху, поповѣ же, стояще, молитвы творяху. ...

Въ лѣто 6545(1037г.). Заложи Ярославъ городъ великый Кыевъ, у него же града врата суть Златая; заложи же и церковь святыя Софья, Премудрость Божию, митрополью, и по семь — церьковь на Златыхъ вратѣхъ камену святыя Богородица Благовѣщение. Сий же премудрый князь Ярославъ то того дѣля створи Благовѣщение на вратѣхъ, дать всегда радость граду тому святымь благовѣщениемь Господнимь и молитвою святыя Богородица и архаангела Гаврила. По семь святаго Георгия манастырь и святыя Орины. И при семь нача вѣра крестьяньская плодитися и раширятися, и чернорисци поча множитися, и манастыреве почаху быти. И бѣ Ярославъ любя церковьныя уставы, и попы любяше повелику, излиха же бѣ любя черноризьци, и книгамъ прилежа, почитая часто в день и вь нощи. И собра писцѣ многы и прѣкладаше от грѣкь на словеньскый языкъ и писмо. И списаша многы книгы, и сниска, ими же поучаються вѣрнии людье и наслажаються учения божественаго гласа. Якоже бо нѣкто землю разореть, другый же насѣеть, инии же пожинають и ядять пищу бескудну, — тако и се: отець бо сего Володимиръ землю разора и умягчи, рекше кресщениемь просвѣтивъ. Сий же Ярославъ, сынъ Володимерь, насѣя книжными словесы сердца вѣрныхъ людий. А мы пожинаемь, учение приемлюще книжьное....

В лѣто 6559(1051г.). Постави Ярославъ Лариона митрополитомъ Руси въ святѣй Софьи, собравъ епископы... (Впервые на Руси митрополитом стал не грек, а русский.)

От 988 до 1037 година дали са повечето "попы цесарицины и корсуньскыми", на гръцки "молитвы творяху" ???

Редактирано от Атила Дуло
Link to comment
Share on other sites

  • Модератор История

Това което е най голямата загадка са имената които получават при кръщането си руските князе Борис и Глеб.А именно Роман и Давид.Както бългакия цар Роман и най възрастният брат от Комитопулите.Прекалено голямо съвпадение за да е случайност.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Наистина!



Неминуемо и безспорно. Особено след падането на България от Византия. Както писах в друга тема на Макето - в края на 14 и през 15 век не бягат за пръв път български книжовници на север и североизток...

И минувшу лѣту, в лѣто 6496(988г.) ... Володимеръ же поимъ цесарицю, и Настаса, и попы корсуньскыя, мощи святаго Климента и Фива, ученика его, и поима сьсуды церковныя, иконы на благословенье себе. Постави же церковь святаго Иоана Предтечю в Корсунѣ на горѣ, иже ссыпаще средѣ града, крадуще приспу, и яже и церкви стоить и до сего дни. Взяша же, идя, мѣдянѣ 2 капищи, и 4 конѣ мѣдяны, иже и нынѣ стоять за святою Богородицею, яко иже невѣдуще мнять я мраморяны суща. Вдасть же за вѣно Корсунь грѣкомъ цесарицѣ дѣля, а самъ прииде Кыеву. И яко приде, повелѣ кумиры испроврещи, овы исѣщи, а другыя огньви предати. Перуна же повелѣ привязати кь коневи хвосту и влещи с горы по Боричеву на Ручай, и 12 мужа пристави бити жезлиемь. Се же не яко древу чюющю, но на поругание бѣсу, иже прильщаше симъ образомъ человѣкы, да возмѣстье прииметь от человѣкъ. «Велий еси, Господи, чюдная дѣла твоя!» Вчера чьстимь от человѣкъ, а днесь поругаем. И влѣкому же ему по Ручаеви кь Днѣпру, плакахуся его невѣрнии людье, еще бо не бяху прияли кресщения. И привлекше, и вринуша ̀и въ Днѣпръ. И пристави Володимеръ, рекъ: «Аще кде пристанеть, вы-то отрѣвайте его от берега, доньдеже порогы проидеть, тогда охабитеся его», Они же повелѣное створиша. Яко пустиша ѝ, и проиде сквозѣ порогы, извѣрже ѝ вѣтръ на рѣнь, яже и до сего дни словет Перуня рѣнь. По сем же Володимиръ посла послы своя по всему граду, глаголя: «Аще не обрящеться кто заутра на рѣцѣ, богатъ ли, убогь, или нищь, или работенъ — противникъ мнѣ да будеть». И се слышавше, людье с радостью идяху, радующеся и глаголаху: «Аще бы се не добро было, не бы сего князь и бояри прияли». Наутрѣя же изииде Володимѣръ с попы цесарицины и корсуньскыми на Днѣпръ, и снидеся бе-щисла людий, И влѣзоша вь воду и стояху ови до шеѣ, а другии до персий, младѣи же по перси от берега, друзии же младенци держаще, свѣршении же бродяху, поповѣ же, стояще, молитвы творяху. ...

Въ лѣто 6545(1037г.). Заложи Ярославъ городъ великый Кыевъ, у него же града врата суть Златая; заложи же и церковь святыя Софья, Премудрость Божию, митрополью, и по семь — церьковь на Златыхъ вратѣхъ камену святыя Богородица Благовѣщение. Сий же премудрый князь Ярославъ то того дѣля створи Благовѣщение на вратѣхъ, дать всегда радость граду тому святымь благовѣщениемь Господнимь и молитвою святыя Богородица и архаангела Гаврила. По семь святаго Георгия манастырь и святыя Орины. И при семь нача вѣра крестьяньская плодитися и раширятися, и чернорисци поча множитися, и манастыреве почаху быти. И бѣ Ярославъ любя церковьныя уставы, и попы любяше повелику, излиха же бѣ любя черноризьци, и книгамъ прилежа, почитая часто в день и вь нощи. И собра писцѣ многы и прѣкладаше от грѣкь на словеньскый языкъ и писмо. И списаша многы книгы, и сниска, ими же поучаються вѣрнии людье и наслажаються учения божественаго гласа. Якоже бо нѣкто землю разореть, другый же насѣеть, инии же пожинають и ядять пищу бескудну, — тако и се: отець бо сего Володимиръ землю разора и умягчи, рекше кресщениемь просвѣтивъ. Сий же Ярославъ, сынъ Володимерь, насѣя книжными словесы сердца вѣрныхъ людий. А мы пожинаемь, учение приемлюще книжьное....

В лѣто 6559(1051г.). Постави Ярославъ Лариона митрополитомъ Руси въ святѣй Софьи, собравъ епископы... (Впервые на Руси митрополитом стал не грек, а русский.)

От 988 до 1037 година дали са повечето "попы цесарицины и корсуньскыми", на гръцки "молитвы творяху" ???

Едва ли на гръцки, едва ли... Но пък казва - от грек на словенский... Само че откога е тоя източник? Късен препис?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Наистина!

Бѣ же Володимиръ побѣженъ похотью женьскою. Быша ему водимыя: Рогънѣдь, юже посади на Лыбеди, идеже есть нынѣ селце Передславино, от нея же роди 4 сыны: Изеслава, Мьстислава, Ярослава, Всеволода, и двѣ дщери; от грѣкини — Святополка; от чехыни — Вышеслава; а от другия — Святослава, а от болъгарыни — Бориса и Глѣба.

Едва ли на гръцки, едва ли... Но пък казва - от грек на словенский... Само че откога е тоя източник? Късен препис?

Може и на арамейски, но наистина едва ли...)))) А по линията "късен препис", спокойно можете да капалдисате 7/8 от източниците и тогава? :lac: Дайте по - достоверен източник, който да опровергае този. Забележете, че не казвам всички, а повечето. Може да има славяноезични сред ромейските свещенослужители. Сигурно има в Рус старобългарска книжнина, даже преди 988 (още от Преслав и Дръстър...), но това не променя факта, че Киевска Рус е покръстена от/чрез ИРИ и, че отначало са ползвали ромейски свещенослужители. Ако Владимир е аналог на Борис, то Ярослав е Симеон...само дето столицата не местят. Верно, че в пост и в СССР омаловажават българското влияние и принос (а РУСката империя направо го "трие"), но и да се отива в другата крайност...

Редактирано от Атила Дуло
Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

И все пак е удивително - защо в древна русия, където се пише на старобългарски или поне се започва, при наличието на близост в езика и на книжнина, така се "прескача" България в процеса на християнизиране? Князете търсят легитимност направо от ИРИ, или самата тя се заема с месианската задача, а България е твърде ниско поставена за това?

Може ли да получим заглавията на текстовете?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Не мога да си обясня що ни водят ниска топка....съветите...все пак Борис и Глеб, а?

Гумилев в степните негови народи е много по-откровен...къде-къде..

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

И все пак е удивително - защо в древна русия, където се пише на старобългарски или поне се започва, при наличието на близост в езика и на книжнина, така се "прескача" България в процеса на християнизиране? Князете търсят легитимност направо от ИРИ, или самата тя се заема с месианската задача, а България е твърде ниско поставена за това?

Уви, всичко е точно така... "Бума" на славянската книжнина в Киевска Рус наистина е след 1036 година. И легитимност търсят князете/кагани, и "месиянството" си търси сфери на влияние, а на Самуиловата България и на цар Самуил не му е до това в този момент... А и географски ИРИ, Волжка България и Полша са основните съседи и конкуренти на Руси. Хазари и дун. българи вече не играят важна роля, а печенеги, торки/узи и половци нямат "държавническа" религия, каквато е била нужна на княза/каган. Мотивите на руските князе са били същите като на цар Борис/Михаил.

"По семъ прислаша грѣци къ Володимиру философа, глаголюще сице: «Слышахомъ, яко приходили суть болгаре, учаще тя приняти вѣру свою. Ихъ же вѣра осквѣрняеть небо и землю, иже суть проклятѣ паче всѣхъ человѣкъ, уподобльшеся Содому и Гомору, на няже пусти Богъ камѣнье горущее и потопи я, и погрязоша, яко и сихъ ожидаеть день погибели ихъ, егда придеть Богъ судити на землю и погубити вься творящая безаконье и сквѣрны дѣющая."

Макар да наричат сина му "Мъдри", много ми харесва, какво Владимир отговоря на българите-мюсюлмани и хазарите-юдеи:

В лѣто 6494. Приидоша болгаре вѣры бохъмичи, глаголюще, яко «Ты князь еси мудръ и смысленъ и не вѣси закона; да вѣруй въ законъ наш и поклонися Бохъмиту». Рече Володимиръ: «Кака есть вѣра ваша?» Они же рѣша: «Вѣруемъ Богу, а Бохъмитъ ны учить, глаголя: обрѣзати уды тайныя, а свинины не ѣсти, а вина не пити, и по смерти съ женами похоть творити блудную. Дасть Бохъмить комуждо по семидесятъ женъ красенъ, и избереть едину красну, и всѣхъ красоту възложит на едину, и та будеть ему жена. Здѣ же, рече, достоить блудъ творити всякый. На семъ же свѣтѣ аще будет кто убогъ, то и тамо, аще ли богатъ есть здѣ, то и тамо». И ина многа лѣсть, еяже нелзѣ писати срама ради. Володимиръ же слушаше ихъ, бѣ бо самъ любяше жены и блужение многое, и послушаше сладъко, Но се бѣ ему не любо: обрѣзание удовъ и о неядении свиныхъ мясъ, а о питьи отинудь рекъ: «Руси веселье питье, не можемъ безъ того быти» :) :) :). По семъ же придоша нѣмци от Рима, глаголюще, яко «Придохомъ послани от папежа». И ркоша ему: «Реклъ ти папежь: “Земля твоя яко земля наша, а вѣра ваша не акы вѣра наша, вѣра бо наша свѣтъ есть, кланяемъся Богу, иже створи небо и землю, и звѣзды, и мѣсяць и всяко дыхание, а бози ваши — древо суть”». Володимиръ же рече: «Кака есть заповѣдь ваша?» Они же рѣша: «Пощение по силѣ. Аще кто пьеть или ѣсть, все въ славу Божию, рече учитель нашъ Павелъ». Рече же Володимиръ нѣмцомъ: «Идете опять, яко отци наши сего не прияли суть». Се слышавше, жидове козарьстии приидоша, ркуще: «Слышахомъ, яко приходиша болъгаре и хрестьяни, учаще тя кождо ихъ вѣрѣ своей. Хрестьяни бо вѣрують, егоже мы распяхомъ, а мы вѣруемъ едину Богу Аврамову, Исакову, Ияковлю». И рече Володимиръ: «Что есть законъ вашь?» Они же рѣша: «Обрѣзатися и свинины не ясти, ни заячины, суботу хранити». Онъ же рече: «То кде есть земля ваша?» Они же рѣша: «Въ Иерусадимѣ». Онъ же рече: «То тамо ли есть?» Они же рѣша: «Разъгнѣвалъся Богъ на отци наши и расточи ны по странам грѣхъ ради нашихъ, и предана бысть земля наша хрестьяномъ». Володимиръ же рече: «То како вы инѣхъ учите, а сами отвѣржени от Бога? Аще бы Богъ любилъ васъ, то не бысте расточнени по чюжимъ землямъ. Еда и намъ то же мыслите зло прияти?»

Може ли да получим заглавията на текстовете?

ПОВЕСТЬ ВРЕМЕННЫХ ЛЕТ
Редактирано от Атила Дуло
Link to comment
Share on other sites

Брех, нали княгиня Олга - дъщерята на цар Симеон ги бе покръстила?

Дъщерята на Симеон, княгиня Елена-Олга е съосновател и бележит строител на руската държава.

Княгиня Елена-Олга.pdf

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Струва ми се, че залитането във фантазиите, води до пропускане на фактите. Покръстването на Русия си е дело на Византия, но то става в схватка с Волжка България, която се опитва да наложи исляма (което ми напомня, че съвсем наскоро у нас покрай целия безумен политически цирк се пръкна и поредното безумие - партия на помашката нация ... само дето си е имало цяла ислямска България и това съвсем не е било отделна нация).

Та това, което някой се е опитвал да скрие е тези дребни подробности. Защото каква помашка нация може да има, след като е възможно българите да са не само православни, но също мюсюлмани, католици и протестанти?!?

А иначе Русия отхвърлила исляма, защото той макар да предлагал харем, забранявал алкохола и братушките решили, че е по-добре с една жена, отколкото без никакъв алкохол. За избора на маждарите се сочат същите мотиви. ;)

Link to comment
Share on other sites

Според П. Коледаров Василий се е появявал под стените на Видин.

Ако обаче става дума за Воден, вероятно има научна публикация,

в която горното мнение се ревизира, може ли да я цитирате?

Има такава научна публикация в сп."Психопатология" - в нея се описват десетки и стотици случаи на препили прокиснало кобилешко мляко, на които Василий също се е появявал под стените на Видин.Те за това се и наричат баба виденови крепостни стени! А иначе прабългарският княз и жупан Ахтум е бил и генералисимус! Така го е конфирмисал цар Самуил Павликянски!

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Покръстването на Русия от Византия е точно толкова реалистично, колкото е покръстването на България от гърците. Гръцко покръстване с българска богослужебна книжнина ...Иначе, защо руснаците ще фалшифицират Симеоновия съборник?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Покръстването на Русия от Византия е точно толкова реалистично, колкото е покръстването на България от гърците. Гръцко покръстване с българска богослужебна книжнина ...

Сега остава и да докажете последното. С източници... И да разтълкувате паралела Борис - Михаил и Владимир - Василий.

Може да има славяноезични сред ромейските свещенослужители. Сигурно има в Рус старобългарска книжнина, даже преди 988 (още от Преслав и Дръстър...), но това не променя факта, че Киевска Рус е покръстена от/чрез ИРИ и, че отначало са ползвали ромейски свещенослужители. Верно, че в пост и в СССР омаловажават българското влияние и принос (а РУСката империя направо го "трие"), но и да се отива в другата крайност...

Ако пък имате патриотични мотиви, каква е тяхната цел, ефект, желан резултат? Предполагам не е подигравка с България?

Редактирано от Атила Дуло
Link to comment
Share on other sites

И сѣ слышавъ Володимѣръ и рече посланымъ от цесарю: «Глаголите цесарема тако, яко азъ кресщюся, яко испытахъ преже сихъ дний законъ вашь, и есть ми любъ, и вѣра ваша и служение, иже ми исповѣдаша послании нами мужи». И се слышавша цесаря и рада быста, и умолиста сестру свою, именемь Анну, и посласта к Володимеру, глаголющи: «Крестися, тогда послевѣ сестру свою к тобѣ». И рече Володимиръ: «Да пришедше съ сестрою вашею крестять мя». И послушаста цесаря и посласта сестру свою и сановникы нѣкыя и прозвутеры. Она же не хотяше ити яко в поганыя, и рече им: «Луче бы ми сде умрети». И рѣста ей брата: «Еда како обратить Богъ Рускую землю в покаяние, а Грѣчкую землю избавиши от лютыя рати. Видиши ли колико зло створиша русь грѣкомъ? Нынѣ же, аще не идеши, то же имуть творити намъ». И одва принудиста. Она же, всѣдши в кубару, цѣловавши ужикы своѣ с плачемь, поиде чресъ море. Яко приде ко Корсуню, и излѣзоша корсуняни с поклономъ, и введоша ю въ градъ, и посадиша ю в полатѣ. По Божью же строенью вь се время разболѣлся Володимиръ очима и не видяше ничтоже, и тужаше велми, и не домышляше, что створити. И посла къ нему цесариця, рекуще: «Аще хощеши болезни сея избыти, то вьскорѣ крестися, аще ли ни, то не имаеши избыти сего». И си слышавъ, Володимеръ рече: «Аще се истина будет, поистѣнѣ великъ Богъ крестьянескь». И повелѣ крестити ся. И епископъ же корсуньскый с попы цесарицины, огласивъ ̀и, и крести Володимѣра. И яко возложи руку на нь, и абье прозрѣ. Видив же се Володимеръ напрасное исцѣление и прослави Бога, рекъ: «То первое увидѣхъ Бога истиньнаго». Си же увидивше дружина его, мнози крестишася. Крести же ся въ церкви святое Софьи, и есть церкви та стояще в Корсуни градѣ, на мѣстѣ посредѣ града, идеже торгъ дѣють корсунянѣ; полата Володимѣря воскрай церкви стоить и до сего дни, а цесарицина полата за олътаремь. По кресщении же приведе цесарицю на обручение.

T.e. Aна, сестрата на Василий II и Константин VIII ги покръстила...

Всъщност младоженката не е гъркиня, а българка, но и как може една жена да ги покръсти?

Поне от 2011 г. такава загадка вече няма.

Това което е най голямата загадка са имената които получават при кръщането си руските князе Борис и Глеб.А именно Роман и Давид.Както бългакия цар Роман и най възрастният брат от Комитопулите.Прекалено голямо съвпадение за да е случайност.

Анна.pdf

Редактирано от проф. Добрев
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Не разбрах точно коя теза се нуждае от доказване: - че княз Михаил е получил кръщение от Рим; или че руснаците са фалшифицирали Симеоновия съборник?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Не разбрах точно коя теза се нуждае от доказване: - че княз Михаил е получил кръщение от Рим; или че руснаците са фалшифицирали Симеоновия съборник?

Ей това:

Курти Вълчанов, on 26 Nov 2013 - 08:53, said:snapback.png

Покръстването на Русия от Византия е точно толкова реалистично, колкото е покръстването на България от гърците. Гръцко покръстване с българска богослужебна книжнина ...

(Не)реалистичното покръстване на Киевска Рус от ИРИ (гърците) с някаква "българска богослужебна книжнина ...". Та от къде съдим, за "българска богослужебна книжнина ..."?

Редактирано от Атила Дуло
Link to comment
Share on other sites

  • Модератор История

Добрев подобно допускане /за родството на на Анна с цар Петър/ не е никак лишено от логика но все пак не е пряко документирано в изворите.

П.П. А за скопяването на Роман съм дълбоко убеден че е извършено със съгласието и знанието на неговия баща цар Петър.Тези евнуси са честа практика във Византия през 10 век а самият Петър е имал горчив опит със своите братя.А и баща му Симеон се е сблъсквал с подобен проблем.

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...