Отиди на
Форум "Наука"

74% от младите не искат да работят, да живеят и да учат в България


Recommended Posts

  • Потребител

http://vbox7.com/play:9fe00fb35b

Искам да чуя вашите мнения по въпроса!

Какво трябва да се оправи?

Как трябва да се стимулират младите хора да остават тук?

Дали тези които излизат от университета имат твърде завишени очаквания?

И така нататък.

Редактирано от Mr.Shades
Link to comment
Share on other sites

  • Мнения 105
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Модератор Военно дело

Значи, има много младежи които си мислят, че всичко което хвърчи се яде. Те смятат, че като отидат в чужбина и ще потекат реки от мед и масло. Днес университетите завършва куцо кьораво и сакато и просто (ама много просто), което не го е ударила кола. Да, у нас всичко се измени, консуматорското мислене ни удари много жестоко. Всички в България днес се научиха, да искат много и веднага. Но, както казваха в Зелениково "Не мой сичките в текийсето да работят в канциларията, някой трябва и да копа".

Освен това, няма какво да се лъжем, стандарта на живот е много нисък, плащаме по скъпо парно от Германия, а получаваме многократно по малки заплати. Започвам да си мисля, че ни трябва Путин. Силен човек който поне от малко малко да озапти олигарсите.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Не мисля,че някак си нещата в България могат да се оправят,тя държавата все ще си пропада.Най добре е младите да емигрират,много хубаво е че толкова хора искат да отидат в чужбина.Но трябва да знаят,че там ще е трудно и трябва много да работят и да учат и ще се оправят.За съжаление повечето млади мислят,че ще е лесно.Но трябва да се научат,че там ще е трудно и да свикват с това.В чужбина ще живеят много по добре.В България няма никакво бъдеще.

Редактирано от loop
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Вчера срещам един стар съученик в служебното рейсче. И двамата работим за чужди компании в края на София, и двамата сме имали съвсем други желания, а и сме учили за съвсем други неща - определено не за компютри. Всеки ден в метрото виждам интелигентни физиономии на хора, които не са емигрирали, учили са тук и тук работят. Хора, които си носят книга или Киндъл в градския транспорт (идеални читатели по братя Стругацки). Знам, че половината ми колеги са учили най-разнообразни неща и се занимават с компютри от немай-къде. Всички до един ползват на добро ниво поне по два чужди езика и имат широки лични интереси.

Този тип хора - част от тях семейни и с по едно-две деца, между 21- и 42-годишни, са работили други неща преди да попаднат в покрайнините на София, за да бачкат за чужденци. Говоря за няколко хиляди души с високо ниво и опит в най-различни области. Хора, които на някаква все още млада възраст са решили просто да спрат да се опитват да бъдат полезни на България и са го ударили на удобно, но практически безполезно чиновничество пред монитора. Не че съвсем не са полезни: данъците, които им удържат от заплатите, са повече от тлъсти. Неприлични данъци, от които полза не вижда никой нормален гражданин.

В някакъв момент от живота на младия идеалист от добро семейство (все още има такива) настъпва момент, когато той си казва:

- Добре, не емигрирах. Добре, учих тук или учих в чужбина, но се върнах тук. А сега какво? Никой български шеф или българска институция не ме иска за преподавател, възпитател, поп, писател, актьор, историк, археолог, журналист, музикант и изобщо за нещата, с които бих могъл да бъда полезен на самото общество (не, това не са маловажни професии, кой каквото ще да казва). Не и за парите, които заслужават опитът и образованието ми. Не и с възможности да раста в кариерата и да се развивам не само финансово, а и чисто професионално.

Но животът на този човек е тук, не е в Испания или Англия. Който не е емигрирал, има възможност най-вече в аутсорсинга. След година подобна работа може и да си позволи да се замисли дори за тази позабравена институция - брак.

Сиреч - условията в България са такива, че човек може да направи някоя прилична пара почти само бачкайки с компютри за чужди компании, които подхвърлят относително приемливи по нашите стандарти (тоест на практика ниски) заплати на българските си служители и реализират приходи, несравними с нашите данъци. Да благодарим на данъчната и социалната политика? О, да, тя явно е създала данъчен и социален рай за чуждите компании, но не го създава за хората, които все пак не са родени за чиновничество зад бюрце. И които не искат да изкарат най-хубавите си години не само на нископлатена, но и на йерархично ниска позиция.

Нашият любим министър-председател (и почти всички преди него, разбира се) създадоха такава България, от която образованият човек или трябва да се разкара, или да си намери в нея възможност да работи за когото и да е - само не и за български шеф. Което на практика значи, че българските шефове са обречени да наемат на работа полуинтелигенти. Българско значи некачествено.

Да, тук може да се учи, да се живее и да се работи. Но стимулът никак не е голям, еднообразието е убийствено, личната инициатива е потъпкана - особено в хуманитарните области, които определено не са приоритет за българската държава (да не кажем, че нискочелите престъпници, които управляват страната, изпитват само пренебрежение към всичко, което може да мине за хуманитарно). Това води до изтичане на хора към аутсорсинга в най-добрия случай, а в най-лошия - просто до емиграция.

Дори традиционно добре платени специалисти като лекарите устроиха "човекоизнос".

Доколкото в България все още има възможности за добро образование, то обучава кадри, които ще работят или в чужбина, или за чужденци. А и качеството на самото образование пада, защото добре образованите не стават на свой ред преподаватели.

Обяснява ни се, че всичко това е временно, че е за добро, че е необходимо стягане на колана. Вече няма човек, който да вярва на тези приказки. Държава, която не държи на своето образование, на своите млади специалисти и на техните възможности да се развиват, да работят за себе си или поне за местни шефове, си създава много мрачно бъдеще.

Интелигентните хора, които са учили нещо интересно, останали са в страната и правят семейства тук, са все по-малко и все по-зле стимулирани. Доброто образование само по себе си е поставено под риск.

За социална политика не може и да се говори. В най-добрия случай аутсорсващите компании поемат донякъде социалната функция на държавата като раздуват нетните заплати, които по външен стандарт са толкова ниски, че работодателят си го позволява, защото инверстира в служителите си. Но не може цяла България да се забие в колцентровете, тази трудова ниша се насища. Пък и не се знае кога на аутсорсърите ще им свърши желанието да работят в България.

Ако трябва да говорим за по-малко образованите, на тях винаги и навсякъде им е зле. Това не е за учудване.

---------

Определено не ни трябва Путин, ние и сега си имаме полупутинче-полутошковче. Трябва ни държава, която да не е мащеха за специалистите си и да не слугува на никоя свръхсила. И не, това не е толкова невъзможно (още повече, че точно в момента май руският слугинаж само се прави на антируски).

Традиционни ценности, лична инициатива - всичко това звучи много добре... докато не се окаже просто параван за източването на всички държавни ресурси към чужди лобистки структури и корумпирани репресивни институции. В случая е еднакво зле, че лобитата могат да бъдат или да не бъдат руски или американски.

На България й е нужно да насърчава собствените си специалисти и да влага в собствените си граждани. Особено в тези, които искат да работят, да учат и да живеят тук. Всичко друго е празно заклинание и може да бъде защитавано само от немити личности или (в най-добрия случай) от наивници.

Редактирано от glishev
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Здрасти glishev!

Чета всичко в тази тема с интерес, защото силно ме вълнува какво става с младите хора тук.

Аз съм на 16 и се опитвам да си създам някаква предварителна картина за това което ще стане след като завърша.

Моля те обясни какво е аутосорс и колцентър!

Редактирано от Mr.Shades
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Здрасти, Shades.

Outsourcing е политиката на търсене на работна ръка в страна с по-ниски заплати, провеждана от големите международни компании. Примерно у нас идват от голяма компания, строят офис тук и наемат хора с добро образование за по-малки заплати отколкото в Америка; но все пак за по-добри заплати отколкото биха дали в някоя високоразвита страна. Това на пръв поглед е прекрасно, но си има и негативите.

Callcenter е служба за обработване на технически проблеми по телефона. Всяка голяма компания ползва колцентрове. Примерно на някого в офиса на голяма компания в Париж му се чупи принтерът. Той звъни до колцентъра и хората там задвижват процедурата по оправяне на принтера. Странното на пръв поглед е, че колцентърът може да се намира в друга държава, като правило по-малко развита, за да се оправдае разходът за телефонни връзки.

kramer, работата в колцентър не е мръсна или неморална, но е безкрайно далеч от нещата, от които имат нужда както работещите тук, така и самата ни страна. Данъците, които плащаме, щеше да е по-добре да идват от заплати, плащани от български шефове за печалба, оставаща в български фирми (на свой ред плащащи си данъците).

Да не говорим, че самите няколко хиляди души, работещи тук, с тези си образования би трябвало да работят други неща, които да принасят и друга полза освен към личния и семейния бюджет. Оказва се, че извън тази среда обаче дори само бюджетът просто не може да бъде закърпен.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Здрасти glishev!

Чета всичко в тази тема с интерес, защото силно ме вълнува какво става с младите хора тук.

Аз съм на 16 и се опитвам да си създам някаква предварителна картина за това което ще стане след като завърша.

Моля те обясни какво е аутосорс и колцентър!

Заповядай: :)

Кол Център

Аутсорсинг

Редактирано от hristo_serafimov
Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Военно дело

Глишев, и си прав и не си прав. Образованите бягат от България не само защото не могат да се реализират, но и защото имат умения и образование да вземат много повече пари на запад.

Ами дайте да закриваме държавата тогава?

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

И аз не искам да работя /по принцип не само тук, а и навсякъде/, ама понякога се налага. :bigwink:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Глишев, много силно, много на място казано......просто има мъдрост/ но от оная горчивата/ в тия твои думи....

Бъдещето е особено мрачно....

за деца пък да не говорим.....

Пичове, забелязвате нали ,колко все по-трудно става за един средностатистически млад българин, който работи да има собствено жилище....

разбира се има и доста такива, които придобиват жилище с учредени върху него ипотека/тежести върху имота/.....И перспективата им е зароблващо бачкане....

какви деца, какви пет лева...

макар и да познавам млади хора на 30+, които имат ипотека на жилището си, но работят много, че и две деца имат...Това си е героизъм....

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Глишев, не съм казал чу работата в колцентър е мръсна и неморална, а че е жалко, че образованите млади нямат кой-знае каква переспектива у нас.

Фружине, държавата колкото и ние да сме национално отговорни, я тикат към закриване.

Редактирано от kramer
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Образованите бягат от България не само защото не могат да се реализират, но и защото имат умения и образование да вземат много повече пари на запад.

Аз пък съм на път да избягам (пак :) ) заради образованието. Не моето, а това което се предлага на децата ми.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Аз пък съм на път да избягам (пак :) ) заради образованието. Не моето, а това което се предлага на децата ми.

то и в чужбина образованието не е цъфнало:

http://www.dnes.bg/world/2012/03/28/tanci-bednost-dinozavyr-zabraneni-v-shtata-niu-iork.155068

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

то и в чужбина образованието не е цъфнало:

http://www.dnes.bg/w...niu-iork.155068

Е да, американското училище го знаем :). Преди време, когато живеех в САЩ, в училището на дъщеря ми "посъветваха" децата да не казват "Честита Коледа", а "Честит празник", защото иначе обиждали тези деца, които не празнували Коледа. :)

Според мен обаче, дори и американските училища в момента са по-добри от това което имаме тук.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Има нива, под които държавата не може да отстъпва; не бива по никой начин гражданин на една страна да се третира като някакъв окупиран поданик, а у нас това се случва и в икономическо, и в социално отношение. Няма какво да се чудим на тези реакции.

Проблемът е, че и в чужбина не е цъфнала шубраката, като изключим някои професии. Светът спира да бъде богатият запад, в който доскоро, а и до днес някои не ни пускат, и бедният изток. От предната криза се бягаше със самолет, казват, а от сегашната и със ракета не може.

Дано това пък да накара хората да вземат да се замислят за оправяне малко на нещата в къщи.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Прогонването на младите българи е трайна политическа линия през последните 20г. управление на онова, дето се нарича "Бивша Държавна сигурност". За съжаление единственото бивше е прилагателното, което без каквото и да е основание сега слагат пред "Държавна сигурност". В момента България са управлява от доносниците. Доносниците са хора, които ги бива да правят само едно нещо - да продават страната си и народа си. Това даде възможност една съседна страна да "приватизира" ДС и сега тя да й служи. Не просто се създават лоши условия за живот, но и контролираните от ДС медии постоянно правят ренегатски предавдания, в които да убеждават колко хубаво живеят тези българи, които са се изселили завинаги от България. В интерес на истината много от турците, които по време на Възродителния процес се изселиха в Турция са се устроили много по-добре, отколкото повечето български гастарабайтери в Европа и САЩ. Това не е случайно, защото изселниците с много добро образование отидоха в Турция по време, когато квалифицираните кадри там бяха кът и се оказаха нещо като малки богове в Турция. Докато българите-изселници в Западна Европа и САЩ са обикновени черноработници и за да живеят по-добре там се прави всичко възможно живота в България да е по-лош от този на прислугата на Запад. Но забележете - медиите пропускат успехите на изселниците в Турция и днешни богаташи, а говорят само за "сладкия живот" на слугуващиге българи-черноработници.

Та идеята е след време благодарение на изселването на две поколения българи България да се обезлюди, а след приемането на Турция в ЕС да бъде заселена с турци и тотално да се промени етническия облик на страната и така по мирен начин да се върне в пределите на някогашната Отоманска империя. След половин век най-вероятно паметниците на агент Сергей Доган ще красят сегашните български градове.

Но и двете са се случвали преди тъдява - и появата на турци в бълг. земи и изчезването на империя като Аварския хаганат в резултат от наплодяването на доносници.

Редактирано от Galahad
Link to comment
Share on other sites

  • Модератор антропология

Силно аргументирано мнение на Глишев. Но за мене и тримата - и Глишев, и Роман, и КГ, имат много сериозно основание.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

В момента е тръгнала една програма (през бюрата по труда) за подпомагане на предприемчивите българи. Уж идеята е да минат обучение по предприемачество и да създадат собствен бизнес (някакво микро, малко или средно предприятие).

http://dbt.slivnitsa.com/2009/%D0%BF%D0%BE%D0%B4%D0%BA%D1%80%D0%B5%D0%BF%D0%B0-%D0%B7%D0%B0-%D0%BF%D1%80%D0%B5%D0%B4%D0%BF%D1%80%D0%B8%D0%B5%D0%BC%D1%87%D0%B8%D0%B2%D0%B8%D1%82%D0%B5-%D0%B1%D1%8A%D0%BB%D0%B3%D0%B0%D1%80%D0%B8/

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

А някой да знае какво мога да работя като съм на 16 години, защото ми се ще лятната ваканция да поработя.

Между другото никой не отговори на въпроса: "Как трябва да се стимулират младите хора да остават тук?"

И на първия въпрос също малко хора отговориха.

Редактирано от Mr.Shades
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

На 16 можеш да поработиш каквото и да е, все пак то си е само за лятото :) Но е трудничко да си номери човек нещо. Ако се разбирате с вашите, посъветвай се с тях. Може да получиш добра идея или техен приятел да си търси някого, който да му свърши някаква проста, но все пак важна работа. Аз на 16 косях дворове на село и ми беше много гот :)

Иначе как да се стимулират - ами с пари, как. Като има пропорционален данък, това ползва младите, защото те обикновено все още са с ниски доходи. И като се назначават на прилични позиции хора с висок успех, без безумни изисквания за пет години опит (още повече за кандидати до 30-годишна възраст). А пък какво да се оправи... законодателството на първо място. И кадровата политика на институциите - на второ.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

А някой да знае какво мога да работя като съм на 16 години, защото ми се ще лятната ваканция да поработя.

Между другото никой не отговори на въпроса: "Как трябва да се стимулират младите хора да остават тук?"

И на първия въпрос също малко хора отговориха.

пробвай у Макдоналдса, да видиш що е хамариканска робия. :smokeing:

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Похвално, че искаш да работиш. Ей ти информация, чети внимателно:

Кодекс на труда

Специална закрила на непълнолетните

Минимална възраст за приемане на работа

Чл. 301. (1) Минималната възраст за приемане на работа е 16 години. Забранява се приемането на работа на лица, ненавършили 16 години.

...

Приемане на работа на лица от 16 до 18 години

Чл. 303. (1) (Изм. - ДВ, бр. 48 от 2006 г., в сила от 01.07.2006 г.) Забранява се приемането на лица от 16 до 18 години на работи, които са тежки, опасни или вредни за здравето и за правилното им физическо, умствено и нравствено развитие.

(2) Лица от 16 до 18 години се приемат на работа след обстоен предварителен медицински преглед и медицинско заключение, което установява годността им да извършват съответната работа.

(3) (Изм. - ДВ, бр. 100 от 1992 г.) Лицата от 16 до 18 години се приемат на работа с разрешение на инспекцията по труда за всеки отделен случай.

(4) (Нова - ДВ, бр. 18 от 2003 г., изм. и доп. - ДВ, бр. 48 от 2006 г., в сила от 01.07.2006 г.) Условията и редът за даване на разрешение за работа по ал. 3, на разрешение за работа на лица, ненавършили 16 години, както и задълженията на работодателя за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд за лицата, ненавършили 18 години, се уреждат с наредба на министъра на труда и социалната политика и министъра на здравеопазването.

Работи за лица, ненавършили 18 години

Чл. 304. (Изм. - ДВ, бр. 100 от 1992 г., изм. - ДВ, бр. 25 от 2001 г., в сила от 31.03.2001 г.) (1) За непълнолетните лица се забранява работа, която е:

1. извън техните физически или психически възможности;

2. свързана с излагане на вредно физично, биологично или химично въздействие, особено с токсични агенти, канцерогени, агенти, причиняващи наследствено генетично или вътреутробно увреждане;

3. свързана с вредности, които по какъвто и да е друг начин оказват постоянно неблагоприятно въздействие върху здравето;

4. в условия на радиация;

5. при изключително ниски или високи температури, шум или вибрации;

6. свързана с риск от трудови злополуки, за които се предполага, че не могат да бъдат осъзнати или избегнати от непълнолетния поради неговата физическа или психическа незрялост.

(2) (Отм. - ДВ, бр. 18 от 2003 г.)

Особени грижи за непълнолетните

Чл. 305. (1) (Изм. - ДВ, бр. 100 от 1992 г.) Работодателят полага особени грижи за труда на лицата, ненавършили 18 години, като им създава облекчени условия за работа и условия за придобиване на професионална квалификация и за нейното повишаване.

(2) (Нова - ДВ, бр. 25 от 2001 г., в сила от 31.03.2001 г.) Работодателят е длъжен да уведомява непълнолетните работници и служители и техните родители или попечители за възможните рискове в работата и за мерките, предприети за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд.

(3) (Изм. - ДВ, бр. 100 от 1992 г., изм. - ДВ, бр. 25 от 2001 г., в сила от 31.03.2001 г., доп. - ДВ, бр. 48 от 2006 г., в сила от 01.07.2006 г.) Работното време на работниците и служителите, ненавършили 18 години, е 35 часа седмично и 7 часа дневно при петдневна работна седмица. В дневното и седмичното им работно време се включва и времето за придобиване на професионална квалификация и за нейното повишаване, когато тя се осъществява в процеса на работата.

(4) (Изм. - ДВ, бр. 100 от 1992 г., доп. - ДВ, бр. 108 от 2008 г.) Работниците и служителите, ненавършили 18 години, имат право на основен платен годишен отпуск в размер не по-малко от 26 работни дни, включително и за календарната година, през която навършват 18 години.

Т.е., уговаряш се за работата, взимаш си медицинско за работа за непълнолетен, шефа ти вади разрешително от Инспекцията по труда и това е.

Редактирано от КГ125
Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

НАРЕДБА № 6 ОТ 24 ЮЛИ 2006 Г. ЗА УСЛОВИЯТА И РЕДА ЗА ДАВАНЕ НА РАЗРЕШЕНИЯ ЗА РАБОТА НА ЛИЦА, НЕНАВЪРШИЛИ 18 ГОДИНИ

В сила от 09.11.2006 г.

Издадена от Министерството на труда и социалната политика и Министерството на здравеопазването

Обн. ДВ. бр.64 от 8 Август 2006г.

Глава първа.

ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ

Чл. 1. С тази наредба се уреждат:

1. редът за даване на разрешения за работа на лица, ненавършили 18 години;

2. задълженията на работодателя за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд на лицата, ненавършили 18 години;

3. работите, процесите и местата, забранени за работа на лица, ненавършили 18 години.

Чл. 2. (1) Наредбата се прилага за лица, ненавършили 18 години, които:

1. работят по трудови правоотношения;

2. са чираци по Закона за занаятите.

(2) Наредбата не се прилага:

1. за лица, ненавършили 15 години;

2. за учащи по време на учебната дейност, практика и стаж.

Глава втора.

ЗАДЪЛЖЕНИЯ НА РАБОТОДАТЕЛЯ

Чл. 3. (1) Работодателят оценява риска, на който могат да бъдат изложени във връзка с тяхната работа лицата, ненавършили 18 години.

(2) Оценяването на риска се извършва:

1. в съответствие с разпоредбите по Наредба № 5 от 1999 г. за реда, начина и периодичността на извършване на оценка на риска (ДВ, бр. 47 от 1999 г.);

2. преди лицата, ненавършили 18 години, да са започнали работа и при всяка значителна промяна в условията на труд.

Чл. 4. С оценка на риска се обхващат:

1. съоръжаването и устройството на работното място;

2. видът, степента и продължителността на излагане на въздействието на физични фактори, на химични вещества, препарати и продукти и на биологични агенти;

3. видът, изборът, разположението и използването на работното оборудване и манипулирането му;

4. организацията на работата - организация и изпълнение на работните процеси и операции и тяхното взаимно влияние;

5. нивото на подготовка и информираност на лицата, ненавършили 18 години.

Чл. 5. Работодателят въз основа на резултатите от оценката на риска предприема и прилага необходимите мерки за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд на лицата, ненавършили 18 години, като обръща особено внимание на специфичните рискове за тяхната безопасност, физическо и психично здраве и развитие, произтичащи от:

1. липса на опит;

2. неосъзнаване на съществуващи или възможни рискове;

3. физиологична за възрастта физическа и емоционална незрялост.

Чл. 6. Работодателят е длъжен да уведомява лицата, ненавършили 18 години, и техните родители или попечители за:

1. възможните рискове в работата;

2. мерките, предприети за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд.

Чл. 7. При планирането, прилагането и контрола на мерките за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд на лицата, ненавършили 18 години, работодателят включва длъжностните лица или специализираните служби по Наредба № 3 от 1998 г. за функциите и задачите на длъжностните лица и на специализираните служби в предприятията за организиране изпълнението на дейностите, свързани със защитата и профилактиката на професионалните рискове (ДВ, бр. 91 от 1998 г.) и службата по трудова медицина.

Глава трета.

ЗАБРАНА ЗА РАБОТА

Чл. 8. (1) Забранява се лицата, ненавършили 18 години, да извършват работа:

1. извън техните физически или психически възможности;

2. включваща вредно въздействие на агенти, които са токсични, канцерогенни, причиняващи наследствени генетични увреждания или увреждания на плода при бременност, или които по всякакъв друг начин увреждат здравето на човека при продължителна експозиция;

3. в среда на радиация;

4. при изключително ниски и високи температури, шум или вибрации;

5. свързана с риск от трудови злополуки, за които се предполага, че не могат да бъдат осъзнати или избегнати от непълнолетните лица поради тяхната физическа или психическа незрялост.

(2) Забраната по ал. 1 се прилага за:

1. работи, които се осъществяват под въздействие на физични, химични и биологични агенти, посочени в раздел I на списъка в приложението;

2. процеси и видове работи, посочени в раздел II на списъка в приложението.

(3) Забраната по ал. 1 се прилага и когато извършваната дейност не е включена в списъка по ал. 2, но при оценката на риска е установено наличие на риск за безопасността, здравето и развитието на лицата, ненавършили 18 години.

Чл. 9. По изключение могат да се приемат на работа лица от 15 до 16 години, когато са изпълнени следните условия:

1. извършваните работи са леки и не са опасни или вредни за здравето и за правилното им физическо, умствено и нравствено развитие;

2. изпълнени са разпоредбите по чл. 8;

3. е осигурен надзор от определено със заповед компетентно лице;

4. извършваните работи не се отразят неблагоприятно на нормалното им развитие в училище.

Чл. 10. Разпоредбите на чл. 8, ал. 2 могат да не се прилагат за лица, ненавършили 18 години, когато извършваните работи са необходими за тяхното професионално обучение и работодателят е осигурил:

1. всички мерки за защита на здравето и правилното физическо, умствено и нравствено развитие;

2. надзор от определено със заповед компетентно лице.

Глава четвърта.

КОНТРОЛ И НАБЛЮДЕНИЕ НА ЗДРАВЕТО

Чл. 11. Лицата, ненавършили 18 години, се приемат на работа след медицински преглед и медицинско заключение, че са годни да извършват съответната работа и тя няма да увреди здравето и да попречи на правилното им физическо, нравствено и умствено развитие.

Чл. 12. (1) Медицинският преглед се извършва от избрания общопрактикуващ лекар на лицата, ненавършили 18 години, който издава медицинско удостоверение за постъпване на работа.

(2) Медицинското заключение по чл. 11 се издава от служба по трудова медицина на основата на:

1. медицинското удостоверение от проведения медицински преглед;

2. вида и характера на работата;

3. резултатите от оценката на риска, на който може да бъде изложено лицето, ненавършило 18 години;

4. осигурените мерки за безопасност и защита здравето на лицето, ненавършило 18 години;

5. разпределението на работното време за лица от 15 до 16 години.

Чл. 13. (1) На задължителен периодичен медицински преглед подлежат лицата:

1 от 15 до 16 години - на 6 месеца;

2. от 16 до 18 години - ежегодно.

(2) Прегледите по ал. 1 се извършват с оглед диагностициране на ранни форми на заболявания и разкриване на рискови фактори за увреждане на здравето.

(3) Прегледите по ал. 1 се организират от службата по трудова медицина и се заплащат от работодателите.

Чл. 14. Когато периодичният преглед установи ранни форми на заболявания или разкрие рискови фактори за увреждане на здравето, работодателят предприема необходимите мерки за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд на лицето, ненавършило 18 години.

Глава пета.

РЕД ЗА ДАВАНЕ НА РАЗРЕШЕНИЯ ЗА РАБОТА НА ЛИЦА, НЕНАВЪРШИЛИ 18 ГОДИНИ

Чл. 15. Лицата, ненавършили 18 години, се приемат на работа с разрешение на Изпълнителна агенция "Главна инспекция по труда" за всеки отделен случай.

Чл. 16. (1) За всяко лице, ненавършило 18 години, работодателят подава в областната дирекция "Инспекция по труда" молба за получаване на разрешение за постъпване на работа, като прилага следните документи:

1. описание на вида работа, която ще извършва лицето, ненавършило 18 години;

2. резултатите от оценката на риска, на който може да бъде изложено лицето, ненавършило 18 години;

3. осигурените мерки за защита здравето и безопасността на лицето, ненавършило 18 години;

4. медицинско заключение по чл. 12, ал. 2;

5. разпределението на работното време за лица от 15 до 16 години.

(2) Областната дирекция "Инспекция по труда" се произнася по молбата в 15-дневен срок.

(3) Отказът за издаване на разрешение за постъпване на работа се обжалва по реда на Административнопроцесуалния кодекс.

(4) Областната дирекция "Инспекция по труда" може да откаже да даде разрешение за постъпване на работа на лице, ненавършило 18 години, за работи, невключени в приложението, ако прецени, че конкретните условия са вредни, тежки или опасни.

(5) Областната дирекция "Инспекция по труда" може да отнеме издадено разрешение за постъпване на работа на лице, ненавършило 18 години, когато установи, че не са му осигурени здравословни и безопасни условия на труд.

Допълнителни разпоредби

§ 1. По смисъла на тази наредба:

1. "работно оборудване" е всяка машина, апарат, инструмент, инсталация, устройство, уредба или съоръжение, използвани при работа;

2. "редовна ръчна работа с тежести" е понятието, определено в § 1, т. 2 от Наредба № 16 за физиологични норми и правила за ръчна работа с тежести (обн., ДВ, бр. 54 от 1999 г.; изм., бр. 70 от 2005 г.).

Заключителни разпоредби

§ 2. Наредбата се издава на основание чл. 303, ал. 4 от Кодекса на труда и отменя Наредба № 4 на за работите, които са забранени за лица от 15- до 18-годишна възраст (обн., ДВ, бр. 44 от 1987 г.; изм. и доп., бр. 44 от 1993 г. и бр. 54 от 1999 г.).

§ 3. Контролът по изпълнение на наредбата се извършва от Изпълнителна агенция "Главна инспекция по труда".

§ 4. Министърът на труда и социалната политика и министърът на здравеопазването дават указания по прилагането на наредбата.

§ 5. Наредбата влиза в сила три месеца след обнародването й в "Държавен вестник".

§ 6. Издадените по досегашния ред разрешения за работа на лица, ненавършили 18 години, остават в сила до три месеца от влизането в сила на наредбата.

Приложение към чл. 8, ал. 2

Неизчерпателен списък на работите, забранени за лица, ненавършили 18 години

Раздел І

Работи, свързани с въздействие на физични, химични и биологични агенти

1. Физични агенти:

а) йонизиращи лъчения;

б) нейонизиращи лъчения (електрически, магнитни, електромагнитни и лазерни лъчения) над допустимите стойности, посочени в Наредба № 7 за минималните изисквания за здравословни и безопасни условия на труд на работните места и при използване на работно оборудване (обн., ДВ, бр. 88 от 1999 г.; изм., бр. 48 от 2000 г., бр. 52 от 2001 г.; изм. и доп., бр. 43 от 2003 г. (*); изм., бр. 37 от 2004 г; изм. и доп., бр. 88 от 2004 г.);

в) налягане, по-високо от атмосферното (камери под налягане, работа под вода и други места с налягане, по-високо от атмосферното);

г) шум над 80 dB(А);

д) ултразвук над стойностите, посочени в табл. 1;

е) вибрации над дневните стойности на експозиция за предприемане на действия, посочени в Наредба № 3 за минималните изисквания за осигуряване на здравето и безопасността на работещите при рискове, свързани с експозиция на вибрация (ДВ, бр. 40 от 2005 г.);

ж) температура на въздуха при работа в помещение под 18 °С и над 25 °С, като се допуска температура на въздуха до 28 °С в случаите, когато температурата на външния въздух е над 25 °С;

з) температура на въздуха под 10 °С и над 30 °С при работа на открито.

2. Биологични агенти, включени в групи 3 и 4 на Наредба № 4 за защита на работещите от рискове, свързани с експозиция на биологични агенти при работа (ДВ, бр. 105 от 2002 г.).

3. Химични агенти:

а) вещества и препарат, които съгласно изискванията на Закона за защита от вредното въздействие на химичните вещества и препарати са класифицирани като токсични (Т), силно токсични (Т+), корозивни (С) или експлозивни (Е);

б) вещества и препарати, които съгласно изискванията на Закона за защита от вредното въздействие на химичните вещества и препарати са класифицирани като вредни (Хn) и с една или повече от следните рискови фрази (R-фрази):

- R39 опасност от много тежки необратими ефекти;

- R40 съществуващи, но недостатъчни данни за канцерогенен ефект;

- R42 възможна е сенсибилизация при вдишване;

- R43 възможна е сенсибилизация при контакт с кожата;

- R45 може да причини рак;

- R46 може да причини наследствено генетично увреждане;

- R48 опасност от тежко увреждане на здравето при продължителна експозиция;

- R60 може да увреди възпроизводителната функция;

- R61 може да увреди плода през бременност;

- R63 възможен риск от увреждане на плода при бременност;

в) вещества и препарати, които съгласно изискванията на Закона за защита от вредното въздействие на химичните вещества и препарати са класифицирани като дразнещи (Xi) и с една или повече от следните рискови фрази (R-фрази):

- R12 изключително запалим;

- R42 възможна е сенсибилизация при вдишване;

- R43 възможна е сенсибилизация при контакт с кожата;

г) вещества и препарати съгласно § 1, т. 1, буква "в" от допълнителната разпоредба на Наредба № 10 за защита на работещите от рискове, свързани с експозиция на канцерогени и мутагени при работа (ДВ, бр. 94 от 2003 г.);

д) олово и неговите съединения, доколко те могат да бъдат абсорбирани от човешкия организъм;

е) азбест;

ж) вещества и препарати, включени в Наредбата за опасните химични вещества, препарати, подлежащи на забрана или ограничения при търговия и употреба (обн., ДВ, бр. 69 от 2002 г.; изм. и доп., бр. 62 от 2004 г., бр. 97 от 2005 г.).

Раздел ІІ

Процеси и видове работи

1. Процеси и видове работи съгласно § 1, т. 1, буква "в" от допълнителната разпоредба на Наредба № 10 за защита на работещите от рискове, свързани с експозиция на канцерогени и мутагени при работа (ДВ, бр. 94 от 2003 г.):

а) производство на аурамин;

б) работи с въздействие на полициклични ароматни въглеводороди, които се съдържат в сажди, катран, смоли, дим или прах от каменни въглища;

в) работа с въздействие на прах, дим или аерозоли, получени по време на пържене и на електрорафиниране на медно-никелов щейн;

г) процеси със силна киселина при производство на изопропилов алкохол.

2. Производство, употреба, дистрибуция, складиране и транспортиране на:

а) експлозиви;

б) съоръжения, пиротехнически средства или различни предмети, съдържащи експлозиви.

3. Работа с опасни и отровни животни, вкл. и едър рогат добитък.

4. Промишлено убиване на животни.

5. Работи, включващи манипулации с работно оборудване за производство, пълнене на резервоари и съдове, складиране и използване на запалими течности и сгъстени, втечнени или разтворени газове.

6. Работи, свързани с цистерни, вани, резервоари, бутилки и други съдове, съдържащи химически вещества и препарати, посочени в т. 3 на раздел I.

7. Работи с риск от срутване и пропадане.

8. Работи по или свързани с електрически инсталации и уредби с напрежение над 600 V постоянен ток и над 250 V променлив ток.

9. Включване на комутационни апарати, захранващи помещения и/или група машини, когато напрежението е над 24 V.

10. Работи, чийто темп се определя от машини и заплащането е в зависимост от получените резултати.

11. Земни и крепежни работи в изкопи с дълбочина над 2 m, когато широчината, измерена на разстояние половината от дълбочината, е по-малка от дълбочината.

12. Работи, които могат да предизвикат пожари и експлозии.

13. Управление на моторни превозни средства и земекопни машини, с изключение на колесни трактори, които могат да бъдат управлявани от лица, навършили 17 години.

14. Работи, свързани със съоръжения с повишена опасност по Закона за техническите изисквания към продуктите:

а) котли с ниско налягане, котли с високо налягане III, II и I степен, енергийни котли и енергиен блок;

б) асансьори;

в) кранове и подвижни работни площадки;

г) въжени линии и ски влекове;

д) съдове, работещи под налягане;

е) окачени (висящи) седалки и площадки за работа на височина;

ж) повдигателни съоръжения;

з) ацетиленови инсталации.

15. Работи, свързани с управление на земеделска и горска техника:

а) жетварки и комбайни;

б) косачки;

в) мотокултиватори и моторни брани;

г) преси за балиране на слама и сено.

16. Работи, свързани с управление на кари, с изключение на ръчноводими кари нископовдигачи.

17. Разрушаване на строежи.

18. Монтаж на конструкции на височина, вкл. монтаж и демонтаж на строителни скелета и на защитни устройства срещу падане от височина.

19. Работа със строителни взриво-монтажни пистолети.

20. Монтаж и демонтаж на повдигателни съоръжения в строителството.

21. Ръчна направа на бетон.

22. Заваръчни работи.

23. Товарене и разтоварване на кораби.

24. Кастрене, сечене и поваляне на високи дървета и товарене на трупи.

25. Работа в металургични и леярни предприятия, свързана със съоръжения за производство и транспортиране, представляващи голям риск за безопасността на персонала, вкл. доменни пещи, топилни пещи, мартенови пещи, конвертори и миксери за чугун, кофи за разтопен метал, прокатни станове за топло валцоване.

26. Разливане на разтопен метал.

27. Управление на вагонетки за въглища и кокс и на изтласквачи на кокс от коксови пещи в предприятия за производство на кокс.

28. Управление и наблюдение на мазутни пещи.

29. Работа с машини, освен когато машината е постоянно съоръжена с подходящи защитни устройства, ефективността на които е независима от намесата на работещия с нея:

а) дървообработващи машини: циркуляри, лентови триони (банцизи), абрихти, щрайхмуси, фрези, дълбачни машини, многовретенни фрезови машини, комбинирани машини, гатери;

б) машини за обработване на кожи: машини за валиране, преси, шлифовъчни и полиращи машини, машини за омекотяване и машини за сушене чрез вакуум;

в) ковашко-пресови машини;

г) преси при производството на плочи от дървесни частици (ПДВ) и (ПДЧ);

д) формовъчни преси за пластмаса;

е) машини за обрязване на хартия и фурнир;

з) дараци и кардирни машини в текстилната промишленост;

и) ръчни шлифовъчни машини.

й) машини за трошене, раздробяване, смилане, разбъркване и смесване на материали;

к) машини за производство на стъклени изделия;

л) къртачни чукове;

м) промишлени центрофуги.

30. Работи, при които се използва оловен карбонат и оловен сулфат и всички продукти, съдържащи тези вещества.

31. Работи, свързани със сухо шлайфане на стъкло.

32. Ремонт на работно оборудване, когато захранването му не е изключено.

33. Прегледи, проверки, регулиране, настройване, поддържане, обслужване на работно оборудване, когато съществува риск от поражение от движещи се части или от неизолирани токоведущи части с напрежение над 24 V.

34. Работи, свързани с безопасността на движението и маневрените работи в железопътния транспорт съгласно разпоредбите на Наредба № 49 от 2001 г. за определяне правилата за движение на влаковете, маневрената работа и подаваните сигнали в железопътния транспорт (обн., ДВ, бр. 18 от 2002 г.; изм. и доп., бр. 60 от 2002 г).

35. Работи, свързани с разтопено стъкло.

36. Редовна ръчна работа с тежести, включително и с помощта на транспортни средства.

37. Работи, при които теглото на единично вдигана и пренасяна тежест е по-голямо от:

а) 8 kg за лица от женски пол и 20 kg за лица от мъжки пол на възраст над 16 до 18 години;

б) 6 kg за лица от женски пол и 15 kg за лица от мъжки пол на възраст от 15 до 16 години.

38. Превозване на тежести с ръчни колички с едно или две колела.

39. Работи по водно спасяване.

40. Работи, които могат да предизвикат пожари или значителни експлозии:

а) производство на течен кислород или водород;

б) производство на колодиум, целолуид, запалими газове и течности;

в) дестилация, ректификация и маслена екстракция на въглеводороди, деривати на петрол и въглища;

г) пълнене на подвижни съдове за сгъстени, втечнени или разтворени под налягане газове;

д) работа с газообразен и течен кислород.

41. Работи, свързани с аутопсии и патологоанатомични изследвания.

42. Работа в екарисажи.

43. Процеси, свързани с риск от контакт с циановодородна киселина или с вещества, които могат да я отделят.

44. Процеси и/или работи, които предизвикват отделянето на азбест и/или силиций във въздуха.

45. Продаване на вестници, списания и на всякакъв вид продукти на:

а) пътното платно;

б) по-малко разстояние от 50 m от кръстовища със светлинно регулиране на движението.

46. Почистване на стъкла на моторни превозни средства на пътното платно.

47. Работа в ограничени пространства.

48. Влизане в места, където е възможен достъп до неизолирани електрически проводници с напрежение над 24 V.

49. Влизане в трансформаторни помещения, помещения за електрически разпределителни уредби, помещения и територии, в които са монтирани апарати на закрити и открити разпределителни уредби.

50. Работа на подвижни скелета.

51. Работа по покриви.

52. Работа в ями, шахти, кладенци, тръбопроводи за газ, комини, димоходи, утаечни басейни и шахти.

53. Работа под земята.

54. Работа по открит добив на полезни изкопаеми.

55. Работа на песъкоструйни апарати.

56. Работа на въздухоплавателни средства.

57. Работа в машинните помещения на кораби.

58. Работа в лечебни заведения, свързана с обслужване на болни, почистване на помещения и изпиране на бельо.

59. Работи, свързани с отделяне на органичен прах, вкл. мелници, фуражни инсталации и дробилки.

60. Работи, при които стойностите на химичните агенти във въздуха на работната среда, невключени в раздел I, превишават граничните стойности, посочени в Наредба № 13 за защита на работещите от рискове, свързани с експозиция на химични агенти при работа (ДВ, бр. 8 от 2004 г.)

Неизчерпателен списък на работите, забранени за лица от 15 до 16 години

1. Всички работи и процеси, включени в неизчерпателния списък на работите, забранени за лица, ненавършили 18 години.

2. Горещо обработване на метали.

3. Горещо и студено валцуване на метали.

4. Термично обработване на метали.

5. Практическо обучение по заваряване.

6. Шлифоване и полиране на метали, камък и подобни материали.

7. Работа във всички производства на химичната промишленост.

8. Почистване на улици и сметосъбиране с превозни средства.

9. Работи, свързани с пряко обслужване на телефонна апаратура в телефонни станции.

10. Работа на радиотелеграфни апарати (приемане и предаване) и на акумулаторни и агрегатни подлинии в радиостанции.

11. Работа, свързана със сортиране на вестници, списания и кореспонденция, експедиция и разноса на вестници и списания, както и работа в подвижни пощенски станции.

12. Работа в складове за сурова кожа.

13. Работи, свързани с първична обработка на животински отпадъци.

14. Продаване на литература и предмети, както и извършване на работи, които могат да повлияят отрицателно върху правилното им нравствено развитие.

Таблица

Допустими нива на ултразвук

Терцоктавни ленти 12 500 16 000 20 000 и

със средногеометрична над 20 000

честота, Hz

Допустими нива на

звуково налягане, dB 65 75 85

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

Вече 15 години "Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

 

За контакти:

×
×
  • Create New...