Отиди на
Форум "Наука"

Трябва ли да има закон за българския език?


Трябва ли да има закон за българския език?  

14 потребители са гласували

  1. 1. Трябва ли да има закон за българския език?

    • Да, за да опази езикът ни от чужди езикови влияния.
    • Да, за да узакони езиковите правила.
      0
    • Да, за да се гарантира грамотността на нацията.
    • Да, за да задължи държавната администрация да ползва българския книжовен/стандартизиран език.
    • Да, за да стане българският език разбираем за хората, които не владеят чужди езици.
      0
    • Да, закон за езика има в има в редица държави, сред които се нареждат Франция, Белгия, Люксембург, Ирландия, Полша, Литва, Латвия, Естония, Китай и други.
    • Не, има си граматика. Посредством граматиката се стандартизира книжовния език.
      0
    • Не. Има над 20 закона, които регламентират различни употреби на българския език. Но те не се спазват.
      0
    • Не, грамотността на населението трябва да се гарантира от училищното и университетското образование.
    • Не, езикът се развива постоянно и развитието му не трябва да се ограничава чрез закон.
    • Не, езиковото развитие не може да се регулира със закон. Това не е проблем, който може да бъде решен със закон.
    • Не, затворите и без това са пълни.
      0
    • Този проблем не ме интересува.
      0
    • Друго.
      0


Recommended Posts

  • Потребител
Преди 19 часа, ISTORIK said:

Християнската Църква практикува анатема - отлъчване от църковно общение поради тежки провинения по верски или дисциплинарни въпроси. Прилага се към еретици и грешници, независимо от техния социален ранг.

От което излиза, че човек да не знае нещо, е тежко провинение.

Link to comment
Share on other sites

  • Мнения 115
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

Posted Images

  • Потребител
On 16.06.2018 г. at 15:20, Янков said:

Добре - какво предлагате в крайна сметка? Мнозинството да учи езиците на малцинствата и ако не ги говори да не бъде допускано да работи в държавни и общински учреждения? Само защото малцинствата не искат да учат официалният език на държавата в която живеят. Да задължим полицаи, лекари и всички чиновници да научат минимум 4 езика - турски, цигански и два западни? А по този начин, няма ли да нарушим правата и на арменци и евреи? Значи езиците стават 6.

Не, нищо такова.

Единственото, което предлагам, е да не се въвежда закон, който задължава хората да говорят на български и налага санкции, ако не го правят. Тоест, поставя ги извън  закона на основата на това, че не знаят или не говорят български. Не е възможно това, че човек нещо не знае, да го прави престъпник. Аз, да речем, нищо не разбирам от квантова механика. Дай да въведем един език за задължителността на познанията по квантова механика и да санкционираме безогледно всички тези, които представа си нямат от нея?!

Има си конституция, които казва, че официалният език в държавата е българският. Това е напълно достатъчно. Има си закон за българското гражданство. Има си закон за образованието.

Това да се стимулира изучаването и използването на българския език е чудесно. Но това да се стимулира е едно, а да се наказват всички, които не го говорят, с регламентирано от закона (следователно задължително!) изключване на неговорещите го от държавните институции, е малко като в средновековието. Вие сте еретици? Ами, нямате място в държавата. Вие не говорите български - и вас ви изключваме от всички държавни институции.

С това не се постига нищо.

Ако държавата не направи така, че да приобщи хората си към себе си с работещи мерки, а не - да ги изключва със законови актове, то друга държава с удоволствие ще ги приобщи.

Това ли искаме? Да ги изключим от нашата държава? И къде да отидат тогава, като живеят в нея? Всички знаем какво произлиза от това - ще престанат да се чувстват граждани на нашата държава и ще започнат да се чувстват граждани на съседната. И какво? Ами, хиляда пъти по-лошо. Имаме си чужда държава в собствената. Или места, където държавата не притежава легитимен контрол върху населението си - провалена, пропаднала държава.

На проблемите трябва да се гледа реално и към тях да се прилагат реални, работещи мерки. А не - популистки недомислици.

Редактирано от ISTORIK
  • Харесва ми! 2
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
On 16.06.2018 г. at 22:53, Frujin Assen said:

А в това време...

https://www.blitz.bg/obshtestvo/obrazovanie/obyavikha-ramazan-bayram-za-natsionalen-praznik-v-gotse-delchevsko-20-uchilishcha-khlopvat-vratite-institutsiite-v-stupor_news606980.html

Обявиха Рамазан Байрам за "национален празник" в Гоце Делчевско! 20 училища хлопват вратите

Представители на малцинствата на своя глава решават училищата да почиват на курбан байрям. 

Пред сложен казус бе изправен регионалният инспекторат по образованието в Благоевград, както и образователното министерство. Над 20 училища в Гоцеделчевско, които се посещават от деца мюсюлмани, искат да обявят утрешния ден за неучебен, съобщава struma.com.   Учениците няма да учат заради големия религиозен празник Рамазан Байрам, който започва на 15 юни. Това провокира протеста на останалите деца и родители, които заради празника на връстниците си, също няма да ходят на училище.

 

 

Никой не е "обявявал деня за национален празник".... Просто хората от различните изповедания се съобразяват с религиозните си празници..

Не виждам нищо лошо в това децата мюсюлмани да не учат в празничните за тях дни; Единственото подвъпросно е как децата ще наваксат изпуснатия материал..

Не знам как е уредено образованието, но например Кодекса на труда позволява (дава право) на служителите и рабоитниците да не работят в дните, които за тях са религиозни празници..Просто казано, работодателят е длъжен да осигури отпуск (като неплатен или като част от годишния платен отпуск), ако работниците и служителите пожелаят.

https://www.edna.bg/svobodno-vreme/imate-pravo-na-otpuska-za-praznicite-na-vsiaka-viara-4636666

 

Цитирай

 

Според чл.173, ал.2 от Кодекса на труда на работниците и служителите, които изповядват вероизповедание, различно от източноправославното, работодателят е длъжен да разрешава по техен избор ползване на част от годишния платен отпуск или неплатен отпуск по чл. 160, ал. 1 за дните на съответните религиозни празници, но не повече от броя на дните за източноправославните религиозни празници по чл. 154. 

В чл.173, ал.3 от Кодекса на труда е посочено, че дните за религиозните празници на вероизповеданията, различни от източноправославното, се определят от Министерския съвет по предложение на официалното ръководство на съответното вероизповедание.

 

 

  http://trudipravo.bg/index.php/znanie-za-vas/3069-religiozni-praznitzi-na-veroizpovedaniyata-razlichni-ot-iztochnopravoslavnoto-prez-2018-godina

 

Цитирай

 

Религиозни празници на вероизповеданията, различни от източноправославното през 2018 година.

1. За Католическата църква в България:
а) вторият ден на Великден – 2 април;
б) „Св. Апостоли Петър и Павел“ – 29 юни;
в) „Всички Светии“ – 1 ноември;
г) Непорочното зачатие на Св. Богородица – 8 декември.

2. За мюсюлманското вероизповедание:
а) Рамазан байрам – 14 и 15 юни;
б) Курбан байрам – 20, 21 и 22 август;
в) Маулид - Рождението на Мохамед – 19 ноември. 

г) Хадж - 19-24 август

д) Мухарам - ислямската Нова година - 11 септември

3. За Религиозната общност на евреите в България:
а) Песах – 31 март;
б) Рош Ашана – 10 септември;
в) Йом Кипур – 19 септември;
г) Сукот – 24 септември;
д) Шавуот – 20 и 21 май.

4. За Арменската апостолическа православна църква:
а) Рождество Христово – 6 януари;
б) Сретение Господне – 14 февруари;
в) Цветница – 25 март;
г) Възкресение Христово – 1 април;
д) Кръстовден – 16 септември;
е) Преображение Господне – 8 юли.

5. За общество „Бяло братство“:
а) Ден на пролетното равноденствие – 22 март;
б) рождението на Учителя Петър Дънов – 12 юли;
в) Съборни дни – 19, 20 и 21 август;
г) Денят на кончината на Учителя – 27 декември.

6. За църквите на адвентистите от седмия ден:
Шест съботни дни, ако според трудовото или служебното им правоотношение са задължени да работят в тези дни.

7. За Общество за Кришна съзнание:
а) Гаура Пурнима – 1 март;
б) Рама Навами – 25 март;
в) Нарасимха Чатурдаши – 28 април;
г) Ратха Ятра – 16 септември;
д) Кришна Джанмаштами – 3 септември.

8. За Диамантен път на будизма – България:
Весак (ден на раждане, просветление и паранирвана на Буда Шакямуни) – 29 май.

9. За Свидетели на Йехова в България:
а) Възпоминанието за смъртта на Исус Христос – 31 март;
б) Конгресни дни – 5, 6, 7 и 8 юли.

10. За евангелските църкви:
Ден на Реформацията – 31 октомври.

11. За Будистката общност в България:
а) Денят на Буда (Весак) – 29 май;
б) Будистка Нова година – 31 януари;
в) Денят Дхарма – 27 юли;
г) Денят Бодхи – 8 декември.

12. За Бахайската общност в България:
а) Ноу-Руз – 21 март;
б) Резван – 21 април;
в) Декларацията на Баб – 25 май;
г) Възнесението на Бахаулла – 29 май;
д) Мъченическата смърт на Баб – 10 юни;
е) Рождението на Бахаулла – 10 ноември.

 

_____
Религиозните празници са определени на основание чл. 173, ал. 3 КТ с Решение № 754 на МС от 08.12.2017 г. В дните на тези празници може да се ползва платен или неплатен годишен отпуск при условията на чл. 173, ал. 2 КТ и чл. 57, ал. 5 ЗДСл.

 

 

 

 

Редактирано от ISTORIK
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
On 16.06.2018 г. at 12:31, Frujin Assen said:

Това е все едно жена ти да те зареже защото си беден и да иде при друг мъж,

Не е правилна аналогията ти.
"Татковина" и "Отечество" не значат "съпружество", и неслучайно думите "Родина", "Държава", и "Татковина" са в женски род....

Гражданството в популисткия и популярния израз се свърват отношенията "майка/баща", т.е родители и съответно "деца", а не се свърват с брак и съпружество..

Цитирай

а ти да и оставиш ключа от твоя дом за да влиза когато си иска и да го ползва когато и е изгодно това. 

Майките и бащите винаги приемат децата си (добри или лоши), обратно.. А това че децата са бедни, и си търсят късмета извън майчния/бащиния дом и "огнище" не ги прави лоши..

==============


Лошото е когато забравяме/забравят за Родината си и /махаме с ръка относно проблемите, но мисля, че от тези които забравяме/забравят, повечето от тях са тук, България..

Българите в чужбина, особено тези на Запад ми изглеждат активни политически, и най-вече по ориентирани по въпросите на България, в България,вътре, спооред мен цари пълна популистка простотия и дивотия : прегърнати са нарядняшки популисти, с "патриотични" проруски и анти-ЕС популисдти , с патротични анти-сръбки (и в някакакъв смисъл и анти-руски) популисти, Тези заедно с уж опонентние им леви популисти и етно-либерални популисти образуват един голям  клан, преследващ собствените си лични и партийни икономически интереси, а не възхода на Родината ,на Републиката.

Т.е  не е ясно кои са "добрите", и кои са "лошите деца" ;)

Редактирано от nik1
  • Харесва ми! 1
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

ПС

Правят се някакви оценки на парите, които мигрaнтите/емигрантите внасят в България, но не знам какви са методиките (Атом или Киров обясняваха че числата са силно занижени)

,Аз ще спомена и следното - почти всеки  емигрант инвестира спечелените си пари в имоти в България - "строи" (купува) жилище , имот, парцел, надстроява /ремонтира/ къща, вместо да държи спестяванията си в западната банка.

България е предпочитана и желана за инвестиции в имоти от емигрантите/мигрантите

1) заради това, че в България имотите са по евтини от тези на Запад.

(50 хиляди евро на Запад не могат да се инвестират в имот, а имотът е инвестиция която носди доходност и сигурност -цените на имотите като правило в цял свят растат. вВ българия за 50 хиляди евро може да се придобие/ построи или купи невдижимост,

2)  заради това, че повечето от емигрантите (първо поколение) , особено тези в Европа, смятат за се завърнат някога /ако вече са се установили твърдо/, или смятат все още България - родния град, село, за свой дом ("родината е там където е сърцето")

Да си говорих честно, културния шок се преодолява трудно /дори за интегрирани и образовани хора, получили образованието си на Запад/, поради това че културите ни са различни. Най-трудно се преодолява културния шок в Америка, с която имаме най-големи различия. Живоът и рботата на Запад не е като отиване и живене в Македония, Гърция или Турция, където поради малките разлики в културна и пракитики, шокът е преодолеваем бързо.

Това "непреодоляване" на културните различия  при голяма част от емигрантите първо поколение, е причина те да се чувстват свързани с България като с дом ("първи"), или "втори" дом, при тези които са решили са останат на Запад.

 

Редактирано от nik1
  • Харесва ми! 1
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 5 часа, dora said:

Не, нищо такова.

Единственото, което предлагам, е да не се въвежда закон, който задължава хората да говорят на български и налага санкции, ако не го правят. Тоест, поставя ги извън  закона на основата на това, че не знаят или не говорят български. Не е възможно това, че човек нещо не знае, да го прави престъпник. Аз, да речем, нищо не разбирам от квантова механика. Дай да въведем един език за задължителността на познанията по квантова механика и да санкционираме безогледно всички тези, които представа си нямат от нея?!

Има си конституция, които казва, че официалният език в държавата е българският. Това е напълно достатъчно. Има си закон за българското гражданство. Има си закон за образованието.

Това да се стимулира изучаването и използването на българския език е чудесно. Но това да се стимулира е едно, а да се наказват всички, които не го говорят, с регламентирано от закона (следователно задължително!) изключване на неговорещите го от държавните институции, е малко като в средновековието. Вие сте еретици? Ами, нямате място в държавата. Вие не говорите български - и вас ви изключваме от всички държавни институции.

С това не се постига нищо.

Ако държавата не направи така, че да приобщи хората си към нея с работещи мерки, а не да ги изключва със законови актове, то друга държава с удоволствие ще ги приобщи.

Това ли искаме? Да ги изключим от нашата държава? И къде да отидат тогава, като живеят в нея? Всички знаем какво произлиза от това - ще престанат да се чувстват граждани на нашата държава и ше започнат да се чувстват граждани на съседната. И какво? Ами, хиляда пъти по-лошо. Имаме си чужда държава в собтвената. Или места, където държавата не притежава легитимен контрол върху населението си - провалена, пропаднала държава.

На проблемите трябва да се гледа реално и към тях да се прилагат реални, работещи мерки.

Не популистки недомислици.

 Дора, с теб няма да се разберем, поради простата причина, че говорим за съвсем различни неща.

  Понеже ти защитаваш българските граждани, които не са имали възможността да научат български език, би ли дала някакви данни, колко са те и на какъв процент от тях им е била отказана тази възможност? Защото аз не знам да има такива случаи. На всички български граждани се предоставя възможност да учат в държавни училища, където задължителен предмет е БЪЛГАРСКИ ЕЗИК И ЛИТЕРАТУРА. Във всички български училища е задължително преподаването на БЪЛГАРСКИ ЕЗИК. Пак ти повтарям - тези не знаят български, защото не искат да го знаят. Изключение има сред възрастни хора от затънтени села, но все пак те го разбират, макар и да го говорят трудно. Но всеки от тях има роднини знаещи български и не е проблем да ги придружат до съответните институции.

  Попадала ли си в ситуация, при която като извикаш полиция на местопроизшествие, полицията си говори с другият участник в произшествието на непознат за теб език? Въпреки че преди това ти си говорил със същият този човек на български. Къде са твоите права в тази ситуация? Или когато не можеш да си поръчаш една баничка, защото не говориш на "подходящия" език.

  Аз смятам че в тези ситуации, определените в закона глоби са прекалено ниски, а в първата трябва да следват уволнения.

  А питала ли  си се, ако в държавните учреждения трябва да осигурим преводачи на  всяко малцинство, колко хора трябват? Представи си една болница да осигури преводачи от турски, цигански, иврит, арменски, гръцки, сръбски, румънски и т.н. Колко пари трябват за това? Може ли бюджета на болница да издържи тези разходи? Или още по-лошият вариант - да се назначават лекари според езиковите им познания, а не според качествата им на лекари. И ето ти една конкретна ситуация - познавам лекар от сирийски произход, емигрант. Владее арабски и български като натурализиран гражданин. Колко езика трябва да владее, за да практикува професията си в България?

  Или  друга реална реална ситуация в България - политик си провежда кампанията на майчин език.  Дори да се абстрахираме от мнозинството, в България има и други малцинства. Например арменци и евреи. Те имат ли право да присъстват на тази кампания и съответно да разбират за какво се говори на тези публични събития? И не се ли нарушават техните права в тази ситуация.

  Нямам нищо против хората да си говорят на майчин език помежду си. Но в официални институции и на публични събития? БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК Е ОФИЦИАЛЕН В Р. БЪЛГАРИЯ, ЗА ДА МОЖЕМ ВСИЧКИ,  БЕЗ ИЗКЛЮЧЕНИЯ ДА СЕ РАЗБИРАМЕ ПОМЕЖДУ СИ.

    И на края нещо, което някои от вас не разбират - ако дадена група хора реши да не говори официалният език на дадена страна, това не е признак, че предстои "капсулиране" на тази група хора, а че това " капсулиране" е вече в края си.  И не виждам как може да бъде преодоляно, освен ако не говорим на един език. За разлика от вас, аз не гледам на този закон, като ограничаващ правата на някои малцинства, а като закон защитаващ правата на всички останали граждани на Р. България, независимо дали принадлежат към мнозинството, или към други малцинства. Мисля че евреме вече да започнем да правим разлика между права и привилегии.

 

 

 

Редактирано от Янков
  • Харесва ми! 5
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Здравейте, Янков. Не защитавам никого.

Моята теза е, че този закон, така както е написан, е безполезен, защото няма как да се спазва.

И изключително вреден, ако започне да се спазва.

За разрешаването на проблема, за който говорим всички - и според мен никой не отрича важността му - са наложителни много по-различни мерки.

Редактирано от dora
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

 
 

Преди 1 час, Янков said:

Аз смятам че в тези ситуации, определените в закона глоби са прекалено ниски, а в първата трябва да следват уволнения.

 

Глоби за какво точно? А "уволнения"?

Всеки има право да употребява собствения си език в частните разговори и публичното пространство (така е в България, няма забрана за това, освен това сме ратифирали  Конвенцията за наципоналните маслцинства ), официалният език и езикът на институциите е български (вкл езикът на преизборната кампания на партиите) . В тази връзка аз лично не разбирам за какво точно е спорът..

Преди 1 час, Янков said:

Пак ти повтарям - тези не знаят български, защото не искат да го знаят. Изключение има сред възрастни хора от затънтени села, но все пак те го разбират, макар и да го говорят трудно. Но всеки от тях има роднини знаещи български и не е проблем да ги придружат до съответните институции.

Това не е съвсем  така.
Голяма част от циганите (т.н. турски цигани) на възраст около 40 години са алитерати  - не знаят задоволително (разговорно) нито турски, нито български, особено българск., Не могат да четат и пишат на какъвто и да език..Куриозно е децата им може ги придружават в институциите и да им служат като "преводачи" и "писатели" ,-познавам лично таково дете и родителите му, но е важно да се спомене че то.детето учи в "смесено" училище , с българчета.

Цитирай

Пак ти повтарям - тези не знаят български, защото не искат да го знаят.

Нищо не е толкова просто,  както изглежда на незапонатите, или както се насажда от популистката пропаганда.. (популиститетите не познават корените проблемите, и не ги интересуват, те само дават най-лесните и смилаеми решения - това което раята очаква да чуе)

Пробелемът на циганите (турските) е че са гетоизирани (и отделени от българите и българоговорящите) и това им отнема възможностите да знаят български в ранна преучилищна (незанието на майчиния език , 200-300 разговорни думи също  е принципна пречка за научаване на българския в училише)

Вкарването на тези деца в улише без никакви познания по български еюик (вероятно някои деца знаят 50 български думи) в училища които се заформят като "цигански"  (българите странят от тях) прави от тези деца фунцинални алитерати.. За функционално неграмотните деца (вижте в цитата) училището и ученето е като изтезание и позор , поради което децата в множеството си не са мотивирани да учат нищо - в резулат отпадат или се женят за да избягат. Забележка: Родителите на турските циганчета днес взимат пари за това че децата им ходят на училише,  освен това децата са хранени- т.е родителите имат интереси децата да учат. За тези които не знаят - турските цигани /циганки са емапципирани и при тях го няма обичая както при циганите-християни от нвкои региопни на България- продажба на булки. Турските циганета/момичета/ се женят по любов (всъщност, удря ги хормона) и най-вече за да избягат от нещо..Със същата лекота циганките бягат от мъжете си, когато се окаже че розовите балони са се спукали..

 

Цитирай

Функционально неграмотные люди культурно ограничены (в той или иной степени), характеризуются слабой учёбой в школе, негативным отношением к культурным учреждениям, вытекающим из неумения понимать их репертуар и боязни быть осмеянными в связи с этим[2].

 

Едно възможно решение (измислено е учители и хора от ситемата, от които най-добре познват релаността) - децата от компактните цигански региони, визирам турските цигани (села и гета )- да се извозват с автобуси до "български" училища,  за да могат децата да попаднат в подходяща среда

 Апропо, турският и бългаският език са толкова отдалечни и различни  във всичко както японския /корейският са отдалечени от българския език../турските цигани като цяло не разбират значението на рода,  дори и научат 200 български думи/.

Все пак има надежда,  все повече циганчета от гетата избутват някак си (или са избутани от учителите) до по-високите класове..

 

 

Редактирано от nik1
  • Харесва ми! 1
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 31 минути, nik1 said:

 Глоби за какво точно? А "уволнения"?

 

Преди 2 часа, Янков said:

  Попадала ли си в ситуация, при която като извикаш полиция на местопроизшествие, полицията си говори с другият участник в произшествието на непознат за теб език? Въпреки че преди това ти си говорил със същият този човек на български. Къде са твоите права в тази ситуация? Или когато не можеш да си поръчаш една баничка, защото не говориш на "подходящия" език.

 В крайна сметка, аз имам ли право да знам за какво се говори в мое присъствие, за ситуация от която касае лично мен? Или имам правото да бъда уведомен едва в последствие? С какво правата на един представител на малцинство, превъзхождат моите права по конституция? Не сме ли равноправни, или някои са по-равноправни от другите?

 

  • Харесва ми! 3
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
On 17.06.2018 г. at 18:46, nik1 said:

Голяма част от циганите (т.н. турски цигани) на възраст около 40 години са алитерати  - не знаят задоволително (разговорно) нито турски, нито български, особено българск., Не могат да четат и пишат на какъвто и да език..Куриозно е децата им може ги придружават в институциите и да им служат като "преводачи" и "писатели" ,-познавам лично таково дете и родителите му, но е важно да се спомене че то.детето учи в "смесено" училище , с българчета.

Потвърждавам! Познавам поне 50 такива ромски деца. Даже споделят, че други от общността ги търсят срещу заплащане - да напишат заявление за отсъствия, при сключване на договор в заемни къщи или с кабелни/мобилни оператори.

Най-възрастните обаче са грамотни.

On 17.06.2018 г. at 18:46, nik1 said:

Нищо не е толкова просто,  както изглежда на незапонатите, или както се насажда от популистката пропаганда.. (популиститетите не познават корените проблемите, и не ги интересуват, те само дават най-лесните и смилаеми решения - това което раята очаква да чуе)

Напълно съгласна. Решенията са неадекватни, защото не се познават проблемите. Може да видите на сайта на МОН - https://www.mon.bg/bg/13 - програми и проекти, насочени към децата с друг майчин език. Най-вероятно ще работя по някой от тях и отсега зная, че ще отчета незадоволителни резултати, защото едно от изискванията е допълнителната работа да е след 16.30 - 15 часа или в събота в неотопленото училище. А аз искам да има занимания по интереси. Последният учебен ден не искаха да си тръгват, защото имахме свободна програма - засаждахме цветя, повтаряхме как се тегли рисунка за оцветяване и се принтира. Пет часа, без междучасия.

Освен това никой не обръща внимание на такива случаи:

1. Тази учебна година в първи клас постъпиха 16 ромски деца. Някои от тях дори не бяха ходили на градина. Смущаваха се да говорят на български, най-лесно бе да се каже, че не го знаят. След половин час игра и опознаване те преразказваха цели индийски и турски сериали. Мисля, че вече бях писала как в семейството на мой ученик-ром със снахата от друг град и клан се разбирали единствено на български.

2. В някои региони, например в родното ми село,  ромите не знаят цигански.

On 17.06.2018 г. at 18:46, nik1 said:

Все пак има надежда,  все повече циганчета от гетата избутват някак си (или са избутани от учителите) до по-високите класове..

Надежда има, макар че не мога да бъда категорична.

Редактирано от ISTORIK
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 10 часа, dora said:

....Аз, да речем, нищо не разбирам от квантова механика. Дай да въведем един език за задължителността на познанията по квантова механика и да санкционираме безогледно всички тези, които представа си нямат от нея?!

Защо пък безогледно?

Всяка общност от хора си има правила и критерии за подбор на членове и критериите често включват знания на нещо важно за тази общност . За Съюза на физиците познанията по квантова механика(като част от физиката) би трябвало да са задължителен критерий. Да кажем, че се поддат на атаките на "правозащитници", които смятат, че би тябвало да приемат и хора, които не знаят физика. Незнаещите поради незнанието си ще си обособят свои кръгове за антирелативизъм и други подобни техни си теории. После поради неразбиране и липса на комуникация ще пиоскат да се отделят от Съюза на физиците и да се присъединят към Съюза на астролозите например. Лошото е, че като пълноправни членове ще поискат и половината от активите - помещения,зали. И така заради правото на някои да не знаят знещите ще си останат без половин територия.

Редактирано от Doris
  • Харесва ми! 4
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
On 16.06.2018 г. at 11:28, dora said:

Това означава, че хората, които не говорят български език, но живеят тук, няма да имат никаква възможност за контакт с държавните институции.

И това ще ги остракира още повече - държавата официално и със закон реално им отнема достъп до институциите си: "Не говориш български? Ами ок. Няма да получиш административно обслужване в общината, не можеш да подадеш сигнал в полицията, не можеш да общуваш с организациите в областта на здравеопазването. Защото те са длъжни да ти говорят на български, а ти си длъжен да им говориш само на български също. Оправяй се."

И какво? Всички тези хора, които не говорят български, ще го научат за времето от приемането на закона и момента, в който им се наложи да отидат до общината? Ами ако този момент е на следващия ден?

Ами щом са избрали да живеят тук, ще научат български. Ако българин живее във Франция, примерно, на какъв език ще контактува с местната администрация?

  • Харесва ми! 1
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 4 часа, nik1 said:

 Всеки има право да употребява собствения си език в частните разговори и публичното пространство (така е в България, няма забрана за това, освен това сме ратифирали  Конвенцията за наципоналните маслцинства ), официалният език и езикът на институциите е български (вкл езикът на преизборната кампания на партиите) . В тази връзка аз лично не разбирам за какво точно е спорът..

 Ами като например, защо определени малцинства нарушават това правило. И нарушаването на това правило, дали не води до нарушаване на правата на останалите групи в обществото.

Преди 4 часа, nik1 said:

Голяма част от циганите (т.н. турски цигани) на възраст около 40 години са алитерати  - не знаят задоволително (разговорно) нито турски, нито български, особено българск., Не могат да четат и пишат на какъвто и да език..Куриозно е децата им може ги придружават в институциите и да им служат като "преводачи" и "писатели" ,-познавам лично таково дете и родителите му, но е важно да се спомене че то.детето учи в "смесено" училище , с българчета.

 А защо не знаят български? Била ли им отказана възможността да научат български?

Преди 4 часа, nik1 said:

Нищо не е толкова просто,  както изглежда на незапонатите, или както се насажда от популистката пропаганда.. (популиститетите не познават корените проблемите, и не ги интересуват, те само дават най-лесните и смилаеми решения - това което раята очаква да чуе)

Пробелемът на циганите (турските) е че са гетоизирани (и отделени от българите и българоговорящите) и това им отнема възможностите да знаят български в ранна преучилищна (незанието на майчиния език , 200-300 разговорни думи също  е принципна пречка за научаване на българския в училише)

Вкарването на тези деца в улише без никакви познания по български еюик (вероятно някои деца знаят 50 български думи) в училища които се заформят като "цигански"  (българите странят от тях) прави от тези деца фунцинални алитерати.. За функционално неграмотните деца (вижте в цитата) училището и ученето е като изтезание и позор , поради което децата в множеството си не са мотивирани да учат нищо - в резулат отпадат или се женят за да избягат. Забележка: Родителите на турските циганчета днес взимат пари за това че децата им ходят на училише,  освен това децата са хранени- т.е родителите имат интереси децата да учат. За тези които не знаят - турските цигани /циганки са емапципирани и при тях го няма обичая както при циганите-християни от нвкои региопни на България- продажба на булки. Турските циганета/момичета/ се женят по любов (всъщност, удря ги хормона) и най-вече за да избягат от нещо..Със същата лекота циганките бягат от мъжете си, когато се окаже че розовите балони са се спукали..

 Гетоизирането от кого се извършва?

 Интересна е забележката - значи ако не им се плаща, те няма да изпращат децата си на училище? И кой им плаща и откъде идват парите?

 А това за продажбата на булки (извинявам се за израза) е върха на простототията. Продажбата на булки от цигани се извършва от определена група от тях и няма нищо общо с религията която изповядват.  Нито с това дали са "български" или"турски". В тази връзка цитирам:" (популиститетите не познават корените проблемите, и не ги интересуват, те само дават най-лесните и смилаеми решения - това което раята очаква да чуе)".

Преди 4 часа, nik1 said:

 Едно възможно решение (измислено е учители и хора от ситемата, от които най-добре познват релаността) - децата от компактните цигански региони, визирам турските цигани (села и гета )- да се извозват с автобуси до "български" училища,  за да могат децата да попаднат в подходяща среда

 Е това е върха на популизма. Вместо да се опитаме да променим средата на цялата общност и най-накрая всичките пари които се дават на разни НПОта, да отидат по прадназначение, ние трябва да работим само сред децата им с надеждата нещо да се промени след време. Това е частично, а не цялостно решение на проблема. Въпреки че в дългосрочен план би могло да даде положителни резултати, не виждам как би могло да промени ситуацията в близките 20-30 години.

Редактирано от Янков
  • Харесва ми! 3
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 5 минути, Янков said:

 Е това е върха на популизма. Вместо да се опитаме да променим средата на цялата общност и най-накрая всичките пари които се дават на разни НПОта, да отидат по прадназначение, ние трябва да работим само сред децата им с надеждата нещо да се промени след време. Това е частично, а не цялостно решение на проблема. Въпреки че в дългосрочен план би могло да даде положителни резултати, не виждам как би могло да промени ситуацията в близките 20-30 години.

Позволявам си да ви отговоря, въпреки че не е адресирано до мен.

Установявам, че работа с децата е най-ефективна, но наистина е бавна. Всичко започва отначало, възрастните трудно ще се променят, но децата ромчета искат да имат детство и бъдеще като на съучениците си.  И най-важното - те се опитват да бъдат като другите - дори да се вземе само почерпката с бонбони /винаги единично опаковани/ за рожден ден или за победата в някое състезание. Имах ученик, който просеше, но всичките пари даваше в интернет клубове или за няколко кръгчета с акумулаторните колички на площада. 

А ранните бракове имат и друга страна. Ако майката е изгонена/избягала, момичетата са в незавидно положение, отношението към тях е ужасно, понякога единствено им спасение е да  избягат и да се омъжат. Едно от момичетата споделяше, че мисли да се хвърли от мост, толкова й беше трудно. Информирахме Агенцията за закрила на детето и ... нищо. След време се примири... 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 6 минути, Самодива said:

Позволявам си да ви отговоря, въпреки че не е адресирано до мен.

Установявам, че работа с децата е най-ефективна, но наистина е бавна. Всичко започва отначало, възрастните трудно ще се променят, но децата ромчета искат да имат детство и бъдеще като на съучениците си.  И най-важното - те се опитват да бъдат като другите - дори да се вземе само почерпката с бонбони /винаги единично опаковани/ за рожден ден или за победата в някое състезание. Имах ученик, който просеше, но всичките пари даваше в интернет клубове или за няколко кръгчета с акумулаторните колички на площада. 

А ранните бракове имат и друга страна. Ако майката е изгонена/избягала, момичетата са в незавидно положение, отношението към тях е ужасно, понякога единствено им спасение е да  избягат и да се омъжат. Едно от момичетата споделяше, че мисли да се хвърли от мост, толкова й беше трудно. Информирахме Агенцията за закрила на детето и ... нищо. След време се примири... 

 Разбирам позицията ти и я уважавам. Както и болката ти. Аз съм от така наречените "смесени региони" и сред турците и циганите познавам хора, които с гордост мога да нарека мои приятели. За съжаление и те са с подобна позиция като моята по въпроса за който говориш. Добре, вкарваме децата в "български" училища и като завършат, какво? Отново се връщат в средата, от която сме се опитали да ги извадим. Цялата система върши работа само за единици от тях.

 Но според мен, тук темата е малко по-различна. Дали този нов закон, върши някаква работа? Напълно естествено е че не решава всички проблеми. Ако само един закон можеше да реши всички проблеми, нямаше да имаме нужда от други закони. Тук не става въпрос за правата на едно или друго малцинство, а за приравняването на всички групи в нашето общество под един знаменател. Защото всяко общество от различни хора се нуждае от правила, за да живеят тези хора, заедно и в разбирателство. И тези правила се наричат закони. Добър или лош, този закон ни изравнява. И от това имаме нужда. Ако някой има идея за по-добър закон, нека го публикува тук и да го обсъдим. И ако трябва, можем да намерим начин да му дадем гласност. Ако не друго, поне това можем да направим. И е време вече да започнем да правим разлика, между права и привилегии.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 2 часа, Янков said:

Ами като например, защо определени малцинства нарушават това правило. И нарушаването на това правило, дали не води до нарушаване на правата на останалите групи в обществото.

Кои малцинства го нарушават ,кога, къде и как?

Доказателства? Нека не са "една баба каза", публиации в Шок, Пик. Близ, Зора или т.н. са от авторитете източник

 

Преди 2 часа, Янков said:

 А защо не знаят български? Била ли им отказана възможността да научат български?

Ами няма да се повтарям, вече ви отговорих  -ако не разбирате или се заяждате, проблемът не е мой

 

Преди 2 часа, Янков said:

Интересна е забележката - значи ако не им се плаща, те няма да изпращат децата си на училище? И кой им плаща и откъде идват парите?

??

Детските надбавки в България са обвързани с ходенето на децата на училище..

 

Преди 2 часа, Янков said:

Гетоизирането от кого се извършва?

Защо вие не ми обясните вашите идеи за анти-гетоизация  на население, което е масово неграмотно (литерално и функционално) и неквилифицирано, крайно бедно е, и е  поразено от 90 процентна безработица? Такава е картината в най-голямото ромско гето на Балканите - Столипиново, също и в Шекера..

 

Преди 2 часа, Янков said:

Продажбата на булки от цигани се извършва от определена група от тях и няма нищо общо с религията която изповядват.  Нито с това дали са "български" или"турски".

Ще се повторя.

Фактите са такива: обичаят за продажба на булки го  има само при калайджийте, които са цигани християни) и го няма при турските цигани (т.н хорихане), /Апропо  -  за този "нексус" си  има логична причина/причини и обяснение/

Пазарът на булки при калайджите е световно извествен като местоположение и като това какво преставлява като съюностг и традиция. Покажете ми пазар на булки при хориханев България,  и условно ще  приема че си служа с популизъм. Ако не можетете -  топката си остава у вас.

Преди 2 часа, Янков said:

Е това е върха на популизма. Вместо да се опитаме да променим средата на цялата общност и най-накрая всичките пари които се дават на разни НПОта, да отидат по прадназначение, ние трябва да работим само сред децата им с надеждата нещо да се промени след време. Въпреки че в дългосрочен план би могло да даде положителни резултати, не виждам как би могло да промени ситуацията в близките 20-30 години. 

??

За да се промени средата на циганите (визирам турско-говорящото циганско мнозинство) , те трябва да бъдат образовани. на първо място .Това е мое мнение и виждане.

.И което образование, както обясних по- горе (не според мен, а според учителите на циганчетата) минава през научаването и овладяването на българския език в българоезичната среда,

Ако вие намирате това за "популизъм"  -ОК, но трябва да ми кажете какво е вашето "непопулистко" виждане по въпроса за промяната на средата.

Цитирай

ние трябва да работим само сред децата им с надеждата нещо да се промени след време. Въпреки че в дългосрочен план би могло да даде положителни резултати, не виждам как би могло да промени ситуацията в близките 20-30 години.

??

Какво да ви отговоря? Ако си нямате друга работа и имате средства, учете на български родителите на турските циганчета от Стопиново, вместо децата им, образовайте ги (родителите им) и чакайте... 250 години ..

/Допускам че не знаете  неща като това, че ученето на чужд език е възрастово ограничено и с увеличаването на възрастта възможностите намаляват в порядъци/пъти/

Редактирано от nik1
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 2 часа, Янков said:

 Разбирам позицията ти и я уважавам. Както и болката ти. Аз съм от така наречените "смесени региони" и сред турците и циганите познавам хора, които с гордост мога да нарека мои приятели. За съжаление и те са с подобна позиция като моята по въпроса за който говориш. Добре, вкарваме децата в "български" училища и като завършат, какво? Отново се връщат в средата, от която сме се опитали да ги извадим. Цялата система върши работа само за единици от тях.

 Но според мен, тук темата е малко по-различна. Дали този нов закон, върши някаква работа? Напълно естествено е че не решава всички проблеми. Ако само един закон можеше да реши всички проблеми, нямаше да имаме нужда от други закони. Тук не става въпрос за правата на едно или друго малцинство, а за приравняването на всички групи в нашето общество под един знаменател. Защото всяко общество от различни хора се нуждае от правила, за да живеят тези хора, заедно и в разбирателство. И тези правила се наричат закони. Добър или лош, този закон ни изравнява. И от това имаме нужда. Ако някой има идея за по-добър закон, нека го публикува тук и да го обсъдим. И ако трябва, можем да намерим начин да му дадем гласност. Ако не друго, поне това можем да направим. И е време вече да започнем да правим разлика, между права и привилегии.

И ще покажете ли най-накрая кой закон привилигерова "едни малцинства" за сметка на мнозиството? Кой закон дискриминира мнозинството и как?

Форумът е за наука ,  и следва да се аргументирате..

Чакам да покажете закона, за да го дискутираме... или да сезираме Конституционния съд.

Редактирано от nik1
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 9 часа, nik1 said:

И ще покажете ли най-накрая кой закон привилигерова "едни малцинства" за сметка на мнозиството? Кой закон дискриминира мнозинството и как?

Форумът е за наука ,  и следва да се аргументирате..

Чакам да покажете закона, за да го дискутираме... или да сезираме Конституционния съд.

В горния цитат Янков има предвид закона за българския език, за който е темата. Че чрез този закон се изравняват правата на българските граждани при достъп до информация от обществени институции и на обществени места.

А привилегироване на някои малцинства има, не чрез закони, а чрез практики, програми и политики. Но това е друга тема.

 

  • Харесва ми! 2
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 33 минути, Doris said:

Че чрез този закон се изравняват правата на българските граждани при достъп до информация от обществени институции и на обществени места.

Изравняват се задълженията, не правата.

Когато от някого се изисква да говори и да разбира език, който не разбира, за да ползва услуга, това не е израване на правата му да полва услугата, напротив. Това прави услугата недостъпна за него.

Ако утре закон постанови, че всички трябва да говорим на латински, за да си общуваме с общинската админстрацията, това изравнява ли правата ни с тези, които говорят латински (примерно защото са учили класическа филология)?

Не. Това ограничава нашия достъп до институциите, защото покачва летвата, необходима за него до ниво, което не може да бъде постигнато или наваксано за ден-два. Да не говорим, че не  може да бъде наваксано и с години, да не говорим, че понякога трябва да се сменят поколения, за да се случи.

Затова подобна недомислица  не изравнява вашите права, изравнява вашите задължения с тези, които говорят латински.

А защо е недомислица? Вие можете ли да научите латински до следващия понеделник, когато примерно трябва да си подновите шофьорската книжка? Не.

Ами тогава - няма шофьорска книжка, сори.

Това иска да постигне този закон, нищо друго - да ви накаже с липса на достъп до институциите, по причина, че нещо не знаете.

В този смисъл дори и "недомислица" не точната дума, това е закон за тормоз на определени хора, заради доволството, или намаляване на недоволството, на други - популизъм.

Ако приложим същото, към друга сфера - работното място. Това на един служител да се вменяват задължения, които той по никакъв начин не може да изпълни, се нарича тормоз на работното място.

Напр. вие не знаете френски, но вашият шеф изисква от вас до обяд да сте написали на френски имейл до клиент. Ако не, ще ви лиши от заплатата ви за месеца. Или от достъп до служебния ресторант. Или от там каквото и да било, което ви се полага по право, както по право се полага на всеки гражданин да има достъп до институциите на държавата.

Каква е вероятността поради това да научите френски до обяд? Нулева. Каквото и да ви правят, както и да ви санкционират, глобяват, дори да дойде лично шефът ви да ви удари два шамара - няма да научите френски. По-голяма е вероятността обаче, ако с тормоза се продължава, да напуснете работа.

Точно както и е по-голяма вероятността ако на хората се реже достъпът до българските институции, те с радост да прегърнат институциите - религиозни, културни, а дори и административно-политически - на друга държава, която само това чака. И тогава?

Не виждам защо това, което обяснявам, не се разбира някак.

Редактирано от dora
  • Харесва ми! 1
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Дора, това, което пропускате и не желаете да приемете е, че става въпрос за България и за българската територия, а не за зона с международен или неустановен статут. Българският език е средство за комуникация в България, френският - във Франция и др. френскоговорящи страни, латинският е мъртъв език. Елементарни неща, които би трябвало да се подразбират, просто не трябва да се смесват реалността с желанието.

  • Харесва ми! 1
  • Благодаря! 1
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 2 часа, Doris said:

Че чрез този закон се изравняват правата на българските граждани при достъп до информация от обществени институции и на обществени места. 

Доколкото разбирам - вменяват се задължения, а не права..

 

Преди 2 часа, Doris said:

А привилегироване на някои малцинства има, не чрез закони, а чрез практики, програми и политики. Но това е друга тема.

Тогава защо въпросът за законите се зачеквава в тази тема, след като аопред закони не се прави привилгероване, а  привилигерояването чрез пракитики, прогами и политики е друга тема?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 1 час, dora said:

Изравняват се задълженията, не правата.

 Напротив, изравняват се правата. нямам никакво намерение да ходя на лекар с преводач в България, защото знам само български език.

Преди 1 час, dora said:

Ако утре закон постанови, че всички трябва да говорим на латински, за да си общуваме с общинската админстрацията, това изравнява ли правата ни с тези, които говорят латински (примерно защото са учили класическа филология)?

 Латинският не е официален език за Р. България.

Преди 2 часа, dora said:

Ами тогава - няма шофьорска книжка, сори.

 Доколкото си спомням, едно от изискванията за шофьорска книжка е завършено основно образование. Където задължителен предмет е български език. Т.е. лицата получили шофьорска книжка, без да знаят български език, са постигнали това чрез подаване на невярна информация и фалшифициране на документи, за което подлежат на наказателна отговорност..

  • Харесва ми! 1
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 35 минути, Doris said:

Дора, това, което пропускате и не желаете да приемете е, че става въпрос за България и за българската територия, а не за зона с международен или неустановен статут. Българският език е средство за комуникация в България, френският - във Франция и др. френскоговорящи страни, латинският е мъртъв език. Елементарни неща, които би трябвало да се подразбират, просто не трябва да се смесват реалността с желанието.

Това никой не го оспорва. Но за това я има Конституцията, която казва, че официалният език е българският.

И реалността не се смесва с желанието.

Може много да ни се иска всички български граждани да говорят български, но това не е така. Това е реалността.

Български език не се говори или се говори недобре от немалко от децата на българите в чужбина. Те също са български граждани.

Български език не се говори или се говори недобре от немалко от хората в някои малцинства в самата България. Те също са български граждани.

Е, и?

Да ги накажем тогава? Да ги лишим от достъп до медицински услуги, да ги лишим от достъп до държавните институции, да глобяваме тези, които по силата на служебните си правоотношения работят с български фирми, но не знаят български?

И накрая да ги овесим на площада и да ги набием с пръчки, за назидание на всеки човек на планетата, който е посмял да не знае български. Хайде, бе :)

И те в резултат от това на мига ще научат български език :)

Най-лошото на примитивния начин на мислене, въплътен в този конкретен законодателен акт е, че хората нямат избор, и щат не щат, като го потомозят достатъчно, чудодейно ще научат български, френски, па ако ще и патагонски :)

Напротив, имат избор - и той не е в полза на българската държава.

Ако българската държава продължи с тази линия да създава неудобства на българите в чужбина само защото все още са в български паспорти, те не само няма да прегърнат родната кауза, а ще се откажат от гражданството си, което поддържат по сантиментални или други причини. Хайде, няма нужда заради едната сантименталност да търпят държавата им да ги мародерства, да им ограничава правата или  да ги санкционира, без да са извършили никакви престъпления, без да са й виновни с нищо. Особено пък децата им.

Ако подобни мерки на тояга без морков се прилагат върху малцинствата, те просто ще си изберат друга идентичност и готово. Защото дори бедни и неравнопоставени, имат избор от кого да се чувстват по-приобщени, отколкото от нелепиците в собствената си държава.

Редактирано от dora
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 12 часа, nik1 said:

И ще покажете ли най-накрая кой закон привилигерова "едни малцинства" за сметка на мнозиството? Кой закон дискриминира мнозинството и как?

Форумът е за наука ,  и следва да се аргументирате..

Чакам да покажете закона, за да го дискутираме... или да сезираме Конституционния съд.

Чети по-внимателно и ще намериш отговори на всичките си въпроси.

 Конкретно тук съм казал " Добър или лош, този закон ни изравнява." Никъде не съм казал, че това не важи и за другите закони.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 14 минути, Doris said:

Дора, това, което пропускате и не желаете да приемете е, че става въпрос за България и за българската територия, .

Как стигнахте до това заключение?

On 15.06.2018 г. at 12:07, dora said:

Проблемът е, че този закон е пълен с пълни идиотщини:

- Член 4: Държавните органи са длъжни да насърчават ползването на български език дори извън територията на България.

И как ще стане това? Ще се задължават и проверяват българските граждани в чужбина дали говорят на български? Или ще агитират чужденците навсякъде по света да се обучават на български език, защото иначе държавните институции не си изпълняват задължението да насърчават ползването на българския език в чужбина?! И как ще се бъдат сакнционирани държавните органи, ако не са си изпълнили задължението по закона?

(Абе, министър еди кой си на образованието, ти колко занзибарци обучи на български? Нула? Ау, много лошо, Бой с пръчки на голо).

- Член 5. Изучаването на български език е задължение на всеки български гражданин.

А ако гражданинът е дете, родено и живеещо в чужбина, получило гражданство по силата на това, че един от родителите му е българин, как ще му се вмени това задължение, при условие, че не само в училище и в живота извън семейството, а и дори в семейството може да не се говори на български?  В семейството, когато само един от членовете му говори даден език (примерно само майката), в семейството се говори на езика на средата и другия родител. Никой не говори в семейството си с преводач, само за да използва ненужния от чисто практични съображения в тази ситуация език. За леснота се използва езикът, който говорят всички членове в семейството.

Ако детето, родено и живеещо в чужбина, не спазва задължението си да изучава български, защото такъв няма да му потрябва никога, с какво ше бъде наказано? Ще дойде някоя държавна институция от България да го арестува ли?

- Член 9: Ползването на българския език било задължение на всеки български гражданин. 

Откъде накъде? Тоест детето, което е български гражданин по причина, че единият от родителите му е с български паспорт, е задължено да ползва български език, дори ако не го знае и дори ако той никога не му е необходим, защото е родено и живее в чужбина?

- Член 11: Ползването на български език е задължително при извършване на дейностите в организационните структури от системата на здравеопазването.

Това означава ли, че ако чужденец попадне в системата на здравеопазването, примерно ако като турист бъде сгазен на улицата от превозно средство и попадне в спешна помощ, ще му бъде отказана медицинска помощ, защото не знае българския, на който са задължени от закона да го обслужват тези в системата на здравеопазването? Или докато лежи в несвяст в линейката е длъжен да си осигури превод? Или какво, ще се обременяват всички болници с денонощно налични преводачи за всички кабинети, да не би ненадейно да дойде някой чужденец и те да са под строго запрещение от закона да му обелят и дума, ако не е на български?

- Член 12 (2): Чужди граждани могат да изпълняват професията си и дейности по трудово или служебно правоотношение с българска фирма само на български език?!

Край с чуждестранните инвеститори. Ако даден мениджър е командирован в новооткрития български офис на чуждестранната компания, към която принадлежи, или идва за определен период от време да ръководи или обучава българска фирма - местен представител, той не може да общува по никакъв начин със служителите, защото закон го задължава по служебното си правоотношение да говори на български, защото българският офис е регистриран в българския търговски регистър?!

А какво да правим с българските фирми, които работят за чужди фирми - възложители. Чуждите им парнтори  - възложители, понеже това е служебно правоотношение, са длъжни да научат български, за да възлагат нещо на българска фирма?! Значи всички лица, във всички международни компании, които по някакъв начин са в служебни правоотношения с български фирми, са длъжни да говорят български?! Ако получите имейл на английски от клиента си - американска фирма, веднага го връщате на изпращача и изисквате превод?! Българите сме само седем милиона, толкова преводачи, колкото имейли с чуждестранни лица се разменят по силата на служебни правоотношения, просто е невъзможно да осигурим.

Чл. 31. Физическо лице, което разпространява материали на чужди езици, се глобява?! Ако примерно съм учител по английски език и разпратя на учениците си кратък текст, по който им дам задание да напишат преразказ, подлежа на глоба?! А ако този конкретен чуждестранен мениджър в горния пример напише до служителите си имейл на английски, какво го правим? Екстрадираме го, защото си е позволил да не говори на български? Овесваме го с главата надолу пред НДК и го бичуваме гол за назидание? Или го глобяваме с увеличаващи се глоби за всеки имейл?

Трудно е да не си помисля, че авторите на това чудо наистина нямат връзка с главния мозък...

В този ред на мисли, започвам да се чудя дали след време ако, разхождайки се по "Славейков", кажа на приятелите си: "Хайде да влезем да пийнем по едно айскафе в Макдоналдс", по силата на кой знае кой идиотски закон на мига ще ме арестуват за държавна измяна, щото "айскафе" и "Макдоналдс" не са на български, а аз ги разпространявам, казвайки ги на всеослушание...

 

Link to comment
Share on other sites

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...