Отиди на
Форум "Наука"

Съвсем скоро може да стартира производство на български хеликоптери


Recommended Posts

  • Глобален Модератор

 

Само на крачка сме от нещо наистина голямо:

https://nauka.bg/savsem-skoro-da-startira-proizvodstvo-balgarski-helikopteri/

132-fb-bgnauka.png

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 16 минути, Warlord said:

Само на крачка сме от нещо наистина голямо:

Тъкмо се канех да постна тази новина. Във Фейсбук разбира се веднага се намериха хейтъри,които да оплюят това начинание. Хеликоптерът бил руски,нашите само го били "пипнали" козметично тук-там.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Четох ги вече. Хейтърите - разбирачи по всичко са неизбежни. И повечето коментират без да са прочели и едно изречение от статията. 

Иначе вертолета, ако ще и патагонски да е важното е да лети и да излезе по-евтино. А в случая, ще е направо без пари. 

Редактирано от Warlord
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 2 часа, Warlord said:

 

Само на крачка сме от нещо наистина голямо:

https://nauka.bg/savsem-skoro-da-startira-proizvodstvo-balgarski-helikopteri/

132-fb-bgnauka.png

Най-атрактивното за една страна със скромен бюджет като нашата, обаче е уникално ниската цена, която предлагат конструкторите. Според тях бюджетната цена на вертолета в базова модификация (без въоръжение и др. консумативи) ще е около едва 1.5 милиона евро, или под 3 милиона лв, което е повече от приемлива цена за подобна машина.

https://nauka.bg/savsem-skoro-da-startira-proizvodstvo-balgarski-helikopteri/

Толкова е наистина, украинците го предлагат за 1.8 млн. долара на пазара. За сравнение Eurocopter EC145

https://en.wikipedia.org/wiki/Eurocopter_EC145

който е със сравними показатели е на цена 5 млн. евро. Партньорските фирми са австрийска, швейцарска и украинска. Ако България направи пробив с производство тук, има потенциал да направи такъв и за други подобни изделия.

Между другото Ми-2 е бил много успешна модификация за времето си, произведени са над 5000 бр., и то главно в Полша.

https://en.wikipedia.org/wiki/Mil_Mi-2

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор
Преди 1 час, Б. Киров said:

швейцарска

*шведска

Направо ще е престъпление, ако държавата си затвори очите за  подобно невероятно предложение. Но най-вероятно ще го направи, защото си знаем кои са горе и колко им дреме за националните интереси. Но поне да не пречат.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Варлорде, Държавата ще направи много добре ако не се заеме да подпомага този проект. Може много да ти харесва проекта и явно го подкрепяш щом си написал статията, но обективно погледнато е пълна безмислица проекта, и явно целта му е акумолиране на държавни средства. И това не е някакъв хейт, а си е обективен коментар върху описанието направено в статията относно проекта.

Очевидно от написаното в статията е че това не е някакъв реален проект който ще се създава, а е идеен проект на някакви чужди фирми, които искат да се развиват и в България. Щеше да е реален проект ако хората които са го създали имаха парите, за да го реализират, но явно те ги нямат щом търсят инвеститори и държавна помощ. Ако не намерят инвеститори и ако държавата реши да не харчи пари за такъв проект най-добре ще се види това че проекта е идеен и че няма да може да се осъществи.

От описанието на проекта разбираме, че цената на хеликоптера ще е ниска сравнено с други подобни хеликоптери. Същевременно не става ясно защо тази цена ще е толкова ниска. Щом цената ще е по-ниска от тази на аналогичен хеликоптер произведен в Украйна, то трябва да се зачудим от къде идва по-ниската цена. Цената ще е по-ниска ако разходите по производство и печалбата от продажби са ниски, но е чудно коя фирма ще работи с ниска печалба от такова производство, и дали ниските разходи за производство няма да са за сметка на качеството. Като влагаш евтини материали и като плащаш на работниците мизерни заплати, за да са ти по-ниски разходите, съответно качеството ще падне. И после ще падат и хеликоптерите. Не е логично произведеният в България, тоест в страна от ЕС, хеликоптер да е по-евтин от произведения в бедната и изпаднала в криза Украйна, която при това разполага с повече и по-квалифицирани специалисти в тази област.

По отношение на това дали Държавата ще участва или няма да участва, сигурното е, че е нелепо да обвиняваме по подобен начин Държавата или някой който е "там горе" по върховете й, за неща които не са се случили. При това особено нелепо е да обвиняваме Държавата за някакъв проект който иска пари от нея. То е все едно всеки да поиска по няколко милиона от Държавата за гениалните си проекти, и после да я обвинява че ги е провалила. Гениалните проекти са онези които успяват да спечелят финансиране и които после се развиват.

Държавата има право и да не участва в такъв проект ако се пресметне, че той няма да е изгоден. А върпосния проект при който се търси държавното участие и подкрепа явно няма да е изгоден, тъй като Държавата ще трябва да плаща и да инвестира. Тоест при такъв подход хеликоптера няма да струва по 1,5 млн евро на Държавата, а примерно ще струва по 20 млн евро, защото Държавата ще трябва да даде няколко стотин милиона евро, или милиард за инвестиции в проекта. Така 12 или 20 хеликоптера ще ни излезат доста по-скъпо. Тоест не можеш да казваш че цената на хеликоптера ще е ниска за Държавата, ако смяташ цената да е ниска заради държавните субсидии за проекта. При това Държавата дори да инвестира за да печели от продажба на хеликоптери на външния пазар пак тя няма да има никакви гаранции че ще спечели нещо, тъй като с каклулирана ниска печалба трудно ще се печели, и при засиленаната външна конкуренция по-скоро ще имаме бърз фалит.

Държавата обаче със сигурност ще се замисли дали да не купи тези хеликоптери, ако въпросните фирми намерят сами финансиране, реализират сами производството у нас и предложат на Държавата хеликоптерите на подобна ниска цена. Ако могат да реализират печалба при подобни цени на крайния продукт те ще могат да си намерят и пари за реализирането на проекта и пазар за продукцията. Така работи пазарната икономика. В Европа явно са големи скъпчии щом нещо което могат да продадат за 1,5 млн евро го продават за 5 млн евро. Може би там не дават мизерни заплати по 2000 лв, а дават примерно 10 000 евро на специалистите си.

Редактирано от makebulgar
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 18 минути, makebulgar said:

не става ясно защо тази цена ще е толкова ниска.

Какво пречи на българската държава да прати свои специалисти,които да проучат  възможностите на въпросният хеликоптер. И ако той наистина е качествен,да поръчат необходимите за армията ни бройки. Между другото,в САЩ държавата плаща в повечето случаи на американски компании с парите на данъкоплатците производството на оръжие за американската армия.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 2 часа, deaf said:

Между другото,в САЩ държавата плаща в повечето случаи на американски компании с парите на данъкоплатците производството на оръжие за американската армия.

Е то няма никакъв проблем и ние да си плащаме на изключително български фирми да ни произведат за армията танкове, изтребители, кораби и друга техника. Ще сме много горди със собственото си производство, и по време на третата световна война ще сме напълно независими и много силни. Единственото което трябва да направим е да отделим някакви 50-60 милиарда за разработката на всички тия оръжия, и после още толкова за производството им. И тия цифри не са преувеличени, ако гледаме колко инвестиции правят американските фирми само за създаването на един нов изстребител пето поколение. Ако имахме бюджета на САЩ нямаше да имаме никакъв проблем да даваме поръчки на всякакви български фирми които искат да правят оръжия, но в нашата ситуация с нищожния бюджет можем единствено да купуваме. За да произвеждаме по подобен начин трябва да имаме много пари, или трябва да сме във военна зона като Израел. Тъй като обаче не сме във война съответно няма как праветелството да одобрява космически суми за разработка на оръжия. 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 10 часа, Warlord said:

шведска

"Проектът всъщност е международен и от българска страна се движи от фирмата “Ferrum Group”, като в непосредствено бъдеще ще бъде регистрирана, специално за по-лесна комуникация с българските власти, нова компания с управител български гражданин. Проекта е с технологични партньори – департаментите на “Antonov Engineering” в Швеция и Австрия (където се намира главният им офис), както и украинската “Pac Agroaviadnipro”. Като финансирането е основно българско и украинско."

https://nauka.bg/savsem-skoro-da-startira-proizvodstvo-balgarski-helikopteri/

“Ferrum Group” имат ли нещо общо с тази швейцарска фирма или е просто съвпадение на имената?
https://www.ferrum.net/fr/ferrum/news/meldungen/ferrum_group_struckture.php

Както и да е, въпрос на пазар и финансиране е, според мен - държавата може да помогне, ако закупи от български производител, стига да не е някаква далавера с цел взаимно обогатяване на чиновници и производители. За цената на производителите от Украйна, че е три пъти по-ниска от тази на Еърбъс, производител на Еврокоптер, то е ясно - марката прави цената. Поляците например си произвеждат две модификации хеликоптери на техни разработки още от 60-те - лек и среден - като средния, за 12 души държи цена от 3 млн. евро, а лекият е 1.2 млн. и са въоръжили армията си с тях, даже продават навън. Могат, правят. Чехите си правят техни самолети и т.н., украинците бронетранспортьори. Дискутирали сме ги много тези неща, но полза от дискусии никаква, досега резултат нула за производство в България.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор
Преди 15 часа, Б. Киров said:

“Ferrum Group” имат ли нещо общо с тази швейцарска фирма или е просто съвпадение на имената?
https://www.ferrum.net/fr/ferrum/news/meldungen/ferrum_group_struckture.php

Едва ли имат нещо общо, просто съвпадение. Тази тук е създадена специално за да задвижи по-ефективно преговорите за проекта с местните власти. Финансирането доколкото знам е вече почти събрано и дори са намерени вече доста мераклии (за съжаление засега само чуждестранни), които проявяват интерес към проекта и искат да поръчват бройки. Въпроса е дали бг властите ще им разрешат да развиват тази дейност тук или ще решат да им се пречкат или пък направо да ги изхвърлят, ако не им бутат подкупи или ако в цялата работа не участват и фирми свързани с властта. Поне такива са моите опасения, защото е имало не един или два подобни инициативи у нас, пропаднали поради сходни обстоятелства.
Така че те търсят не толкова инвестиции тук, колкото нормално административно съдействие за да бъдат уредени нещата. Ако не го намерят, просто ще установят цеховете в Австрия и толкоз, а ние ще продължаваме да гледаме като гладни циганета през витрината,  както винаги.
Рано е да коментираме финансовата страна на въпроса и дали фирмите не са някаква схема. Изпратил съм им един списък с въпроси (като онлайн интервю), където да разкрият повече подробности и очаквам да пратят отговорите тази седмица.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 седмици по-късно...
  • Потребител
On 27.07.2020 г. at 8:56, Warlord said:

 

Само на крачка сме от нещо наистина голямо:

https://nauka.bg/savsem-skoro-da-startira-proizvodstvo-balgarski-helikopteri/

132-fb-bgnauka.png

Е, той хеликоптерът е украински -  няма да е, по-точно - не е "български". 

https://www.globalplanesearch.com/listing/aircraft-for-sale/Mil-MI-2/263235

Не знам и не разбирам каква е врътката, произведеният в България хеликоптер  да бъде предлаган с  цена.  по- ниска от произведения в Украйна.
Украйна има традиции, и кадри, и работната ръка там е два до три-пъти по евтина от тази в България..

Допускам че в случая с обявената ориентировъчна  цена за българската версия от 1,5 милиона US долара (по-ниска от тази на украинския оригинал Mi-2AM-1 на PAC AgroaviaDnipro) - или някой заблуждава потенциалните инвеститори, .. или българската версия ще е...... ерзац на украинската (т.е ще бъде по-малко подобрено копие на старите Mi-2)

Все пак желая успех в начинанието

 

И една бележка накрая: Хеликоптерът е транспортен (макар че украинската страна произвежда и бойна версия под съвсем друго име), БА има такъв тип модерни хеликотери на въоръжение (Кугарите) и предполагам в "най-непестеливият" случай БА ще купи не повече от 20 или 25 нови версии на новопроведени Mi-2.
Тогава? Много вероятно излиза в  тази връзка, че производителите в България имат идея да се насочат към НАТО-вския пазар (Украйна няма изгледи, според мен скоро да стане член на НАТО), което е "хитро"(clever)

Редактирано от nik1
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
On 28.07.2020 г. at 15:12, Warlord said:

Едва ли имат нещо общо, просто съвпадение. Тази тук е създадена специално за да задвижи по-ефективно преговорите за проекта с местните власти. Финансирането доколкото знам е вече почти събрано и дори са намерени вече доста мераклии (за съжаление засега само чуждестранни), които проявяват интерес към проекта и искат да поръчват бройки.

Да, за съжаление.

В държбава в която е практика да се присвояват бизнеси от "картела", или да се удрят бизнесмени от "лейтенантите"  на картела (с дела и обвинения т.н. пушилки, за отвличане на вниманието от престъпленията на картела) - мераклии на родна почва да вложат десетки или стотици милиони във вискотехнологичен и рисков бизнес няма да се намерят много..

Чуждестранните инвеститори (от ЕС ) са по-трудни за "удряне" и за присвояване на бизнесите им от "картела"..Така че на този етап, трябва да сме благодарни и  за това че има  чуждестранни мераклии..

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Преди 3 часа, nik1 said:

Не знам и не разбирам каква е врътката, произведеният в България хеликоптер  да бъде предлаган с  цена.  по- ниска от произведения в Украйна.
Украйна има традиции, и кадри, и работната ръка там е два до три-пъти по евтина от тази в България..

Допускам че в случая с обявената ориентировъчна  цена за българската версия от 1,5 милиона US долара (по-ниска от тази на украинския оригинал Mi-2AM-1 на PAC AgroaviaDnipro) - или някой заблуждава потенциалните инвеститори, .. или българската версия ще е...... ерзац на украинската (т.е ще бъде по-малко подобрено копие на старите Mi-2)

Доколкото виждам в информацията от първия пост цената ще бъде около 1.5 млн. евро, което е приблизително 1.8 млн. щатски долара, тоест това на което го продават украинците сега ще бъде и българската цена.

 

Преди 3 часа, nik1 said:

И една бележка накрая: Хеликоптерът е транспортен (макар че украинската страна произвежда и бойна версия под съвсем друго име), БА има такъв тип модерни хеликотери на въоръжение (Кугарите) и предполагам в "най-непестеливият" случай БА ще купи не повече от 20 или 25 нови версии на новопроведени Mi-2.
Тогава? Много вероятно излиза в  тази връзка, че производителите в България имат идея да се насочат към НАТО-вския пазар (Украйна няма изгледи, според мен скоро да стане член на НАТО), което е "хитро"(clever)

Кугарите са на цена 21 млн. щатски долара за брой и май са 12 бр. в българската армия, ако все още ги поддържат годни.

https://www.aircraftcompare.com/aircraft/eurocopter-as-532-al-cougar/

Има и 6 бр. Bell 206, американски евтинджоси по за около 1 млн. долара, обаче те са с много по-скромни показатели от обявения Mi-2AM-1 - при всички случаи тази машина, според мен, ще върши добра работа и в цивилния сектор - спасителни, медицински, а защо не и за частно транспортно средство. Мисля, че пазар на тази цена ще се намери.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Със сигурност има някаква далавера за някой. Най-вероятно се прави опит да се шитнат украинските хеликоптери на европейския пазар през България. Ще направят някакъв фиктивен завод са сглабяне, а хеликоптерите ще се произвеждат реално в Украйна. Може би опита е да се реализира руския хеликоптер в Европа по този начин. Щото ако някоя българска фирма реши да прави хеликоптери е много чудно защо трябва да вземе скелета именно на Ми-2, а не примерно скелета на някой друг хеликоптер, който и да е той. Защо пък точно Ми-2? Сигурно някъде на склад стоят такива корпуси и някой иска да ги реализира, а после производството спира. И в рекламата на проекта се изтъква че можело да се прикачат и някакви оръжия към него, но това прави ли го боен хеликоптер. Имали някъде по света армия с преоборудвани бойни хеликоптери Ми-2. И дали този лек хеликоптер може да устои на стрелба от калашник примерно. 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 месеца по късно...
  • Глобален Модератор

За съжаление пандемията спъна плановете за 2020, но все пак проекта продължава да е в ход и официалната му презентация и авиошоу в Крумово се планират (поне според оптимистичните прогнози) към април. Работата по гражданската версия на вертолета продължава:

136031618_2821402294775096_6031253716276991421_n.jpg

136719389_400825251183190_6539642050939919312_n.jpg

135786006_719949778706337_6811386108677870461_n.jpg

136083993_425212588622943_2495583668678647675_n.jpg

135818873_1553574181519671_1485593144202264962_n.jpg

136648649_2851143961838238_1780751980675199921_n.jpg

136078700_853049995471200_3889562550043295805_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 месеца по късно...
  • Потребител

Цената е много атрактивна, но проблема който виждам е малкото бройки от които България има нужда. Ако примерно в проекта участваше и Румъния, щях да съм по-оптимистично настроен. Освен че много залагат на вертолетната авиация, румънците са и традиционен производител на хеликоптери. 

Редактирано от Amazonski
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Ми всъщност става дума за Ми-2МСБ — украинский вариант модернизации советского многоцелевого вертолёта Ми-2[1], разработанный компанией «Мотор Сич»

 

Технические характеристики

Экипаж: 1-2 чел.[4]

Пассажировместимость: до 8 чел.[4]

Длина:

Диаметр несущего винта: 14,50 м

Высота:

Максимальная взлётная масса: 3700 кг[4]

Силовая установка: 2 × АИ-450[4]

Мощность двигателей: 2 × 430 л. с.[4]

Лётные характеристики

Максимальная скорость: 220 км/ч[4]

Практический потолок: 5000 м[4]

Няма данни за крейсерска скорост но по аналогия с полския Сокол е 180 км/ч

Правят го в три модификации, като първоначално правеха само модернизация и ремонтно възстановителни работи, Днес правят изцяло вертолета, като не отказват и модернизации. 

Ето модификациите

 

Ми-2МСБ Пассажирско-транспортный вариант с двигателями АИ-450 или АИ-450М для гражданской авиации.

Ми-2МСБ-1 Многоцелевой вариант Ми-2МСБ с двигателями АИ-450М-Б.

Ми-2МСБ-В Ударный вертолёт с двигателями АИ-450В, станцией оптико-электронного подавления «Адрос» и вооружением (впервые представлен 23 сентября 2015 года на выставке вооружения «Зброя та безпека-2015») 

За да стане ударен му лепят гондоли.

Кроме того, 1 октября 2012 года компания ОАО «Мотор Сич» предложила разработать лёгкий ударный вертолёт Ми-2МСБ-2МО на базе Ми-2МСБ. Данная модификация должна быть оборудована двумя фермами вооружения для размещения блоков неуправляемых ракет Б8В20А или универсальных пушечных контейнеров УПК-23-250[7].

В 2017 году «Мотор Сич» выступило заявлением, что на заводе создан собственный гражданский вертолет «Надежда», и вскоре, уже в 2018 году, начнётся его серийное производство. «Это гражданский вертолёт, рассчитанный на семь пассажиров, с дальностью полета 1000 километров, то есть он способен „облететь“ всю Украину. Сейчас этот вертолет проходит сертификацию», — заявил президент и генконструктор предприятия Вячеслав Богуслаев[20].

В марте 2017 года НПФ «Адрон» сообщила о разработке для Ми-2МСБ экранно-выхлопного устройства, которое предназначено для снижения температуры и рассеивания потоков выхлопных газов.

10 июля 2017 года АО «Мотор Сич» был сертифицирован комплексный тренажёр вертолёта Ми-2 с двигателями АИ-450М, предназначенный для обучения пилотов[22].

10 августа 2017 года было объявлено, что «Мотор Сич» создана модификация «Надія»[23] (вариант с салоном на 7 пассажиров и подъемной аппарелью в корме фюзеляжа). Лётные испытания опытного образца вертолёта запланированы на сентябрь 2017 года, серийное производство — на 2018 год[24]. Вертолёт планируется сертифицировать в качестве гражданского, но сообщается, что он также может применяться в качестве патрульного или санитарно-медицинского

В конце октября 2017 года вооружённый вертолёт Ми-2МСБ (дооборудованный прицелом, пусковым механизмом и двумя съёмными балочными держателями с блоками Б8В8МСБ на 8 ракет) впервые произвёл практические пуски 80-мм неуправляемых авиаракет С-8 по наземным целям].

16 апреля 2018 года вертолёт МСБ-2 «Надія» поднялся в небо с вертодрома в Запорожье (совершил первый полет).

27 марта 2019 года в районе Чугуева при выполнении тренировочного полёта вертолёт Ми-2МСБ ВВС Украины совершил аварийную посадку. В результате вертолёт получил незначительные повреждения, члены экипажа не пострадали. По предварительным данным, причиной аварии стал отказ рулевого управления.

8 октября 2019 года на проходившей в Киеве выставке «Зброя та безпека-2019» был представлен демонстрационный образец вертолёта Ми-2МСБ-1 (бортовой номер UR-MSM) - вариант Ми-2МСБ с двигателями АИ-450М-Б.

Знам че Мотор Сич купиха завода за ремонт на вертолети. В момента имат проблем с китайските държатели на 51 процента от акциите на Мотор Сич и прочие, навярно се опитват да се измъкнат от дружеските обятия на мечо панда или мечо панда се опитва да хапне евро и нато мед. Нищо чудно!

Моето мнение е "ЗА". Мотор Сич в своя завод не само ремоторизират Ми 2, но вече го правят с нов корпус фактически нов вертолет, не знам как е с авиониката, освен това възстановяват корпуса и ремоторизират Ми 17, ние имаме такива, като дават гаранция за 10-15 години експлоатация. При цена от 1.5 млн евро си е без пари, бавнички са и Ми2 и Ми 17, но Ми 2 с още две гондоли една за ракети въздух-въздух за самозащита и втора за ПТК на ПТУР Спайк става за транспортно-боен вертолетвъпреки че воже да вози десант с десет човека по-малко от Ми 17. За ударен вертолет няма как да го бъде. Тука трябва два пъти по-голяма скорост, но важното е партньорството със Мотор сич имаме и Ми 24 и те също подлежат на ремоторизация.

 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Открих новина, според която "Президентът на Украйна национализира „Мотор Сич”". Това да си купим евтини хеликоптери не е лоша идея, но е твърде по-различна от тази и да произвеждаме част от частите на такива. Така може в дългосрочен план дори да почнем да печелим, а не само да сме консуматор. България е много по-добра опция от Румъния, защото последната е много добре снабдена с вертолети - и за армия и за граждански цели. Идеята тук е развивайки производство в България да влизат приходи от данъци в държавата и така последната да е мотивирана да купува хеликоптери. В момента и евтини да се намерят все си е разход, който както се вижда успешно пропускаме за момента.

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

Вече 17 години "Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...