Отиди на
Форум "Наука"

Заключенията на Световната Банка за състоянието на науката в България


Recommended Posts

  • Глобален Модератор

Само 6% от науката и иновациите се правят в Университетите в България. За сравнение около 40% средно в Европа. Само около 0.5% от произведените академични резултати представляват някакъв интерес в международния обмен.

https://openknowledge.worldbank.org/handle/10986/35508

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Тъкмо говорим по тези въпроси в темата за (без)полезността на образователната система.

Реалността е такава, че в БГ няма много мегдан за правене на наука.

По света наука се прави най-вече в престижните униеверистети ... които са много добре
финансирани. У нас няма откъде да дойде това финансиране, освен от държавата ... а не
сме страна, в която държавата трябва да спонсорира наука. БАН трябва да се закрие,
мен ако ме питат.

Окрупняването на университетите в същност е добра идея. Ще ги управляват по-ефективно
... като в един момент ще се стигне и до орязване на бюджетите. Няма как.

Link to comment
Share on other sites

Преди 35 минути, Р. Теодосиев said:

За това и трябват много големи реформи в науката и образованието, но няма кой да ги направи

Има, има! Ама от от скромност няма да кажа кой.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 3 часа, gmladenov said:

БАН трябва да се закрие,

Недейте така:)

Много хора в БАН пишат статии важни за хармонията на света и просперитета на страната. Чувстват се необходими и виждат смисъл  в живота си, докато харчат разумно бюджетните си заплати.

Те мноооооого се обиждат когато някой се опитва да ги затвори. Дянков поне опита човека.

България има нужда от нов морал , нови илюзии, нова социализация. От най веселите и емоционални преминахме към най-вкиснатото ,меркантилно и елементарно общество.

А наука?

Наука може да ползваме чужда , има я много и с  добро качество.

Link to comment
Share on other sites

Въпросът е какво е наука? Всъщност още апостол Павел е отговорил, но правилния въпрос всъщност е как да се берат плодовете на науката. Защо България да не може да прави наука? Дания прави сладкиши за милиарди, а комай следващото й перо е свинското.  Мошениците гърци печелят от Метакса, повече от цели институти в Германия, а това си е чиста наука - алхимия, даже не е бренди, а алкохолна напитка от спирт и различни есенции. Има играчки донесли милиарди. Науката няма само материално изражение, тя е и идеи, мащаби на мислене и визия. За съжаление като див селски народ тези неща липсват при нас, може да оцелеем при всяка ситуация и да не гладуваме, но толкова, всеки опит да се направи нещо повече среща отпора на Дора и екипа й, които едно си знаят, едно си баят - ще си копаем с мотиките на нивата от сутрин до вечер и така ще настигнем другите дето си играят с дронове и печатат вегански бургери на 3Д принтери за по 200 долара парчето.

 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Все пак не трябва да забравяме, че има и нещо наричано „чиста наука”. Или по-просто казано, наука заради самата наука. Без да очакваме икономическа възвръщаемост.

 По отношение „чистата наука”, винаги си спомням един случай, който го знам като действителен, но може и да е просто виц.

 Докато Майкъл Фарадей е председател на Британската Академия на Науките, при него отива на посещение един чиновник и го заварва в ситуация при която той си играе с един магнит, движейки го с ръката си през медна намотка.  Възмутен чиновникът казва – господин Фарадей, ние ви плащаме пари, а вие си играете тук. Какво ще се получи от това?

На този въпрос Фарадей дава един емблематичен отговор – не знам какво ще се получи, но каквото и да е, сигурен съм че ще го обложите с данък.

(За тези които не знаят, Фарадей с този експеримент създава прототипа на динамото, което довежда до съвременните генератори за създаване на електричество. Сега си сметнете, колко данъци плащаме за ток. И си дайте сметка, че ако всички правителства по света отделяха по 10 процента от него за „чиста наука”, то днес можехме да имаме колония на Марс.)

Могат да се дадат и други примери в които „чистата наука” е дала неочаквани ползи за човечеството, като например ЯМР.

Вярно е че БАН се нуждае от реформи. Но от закриване??? Абсолютна глупост. И тотална простотия. Това от което се нуждае БАН са дълбоко обмисляни и премислени реформи и сериозно финансиране. Критикуваме БАН че не дава икономическа възвращаемост? Това не е държавно търговско дружество, което трябва да е на печалба. Това е национална институция, чиято цел е да се занимава с наука, а не с бизнес.

И как очакваме БАН да даде резултати? Нека си го кажем направо – нещата за които си имам горе-долу някаква представа – ИБИ (източници за Българската история) Колко са? Не томовете, а източниците. Само за латинските (с които съм запознат) са стотици. А гръцки, арабски, руски, турски и др. Всичко това трябва да се прочете (на чужд език) да се отсее излишното и да се преведе важното. Питате ли сте някога, защо се превеждат само откъсите касаещи само българската история? Според мен е защото нямаме достатъчно ресурс да преведем и издадем целите хроники в обозрим срок. Т.е. БАН се опитва да направи нещо за двеста години, вместо за хиляда. Толкова ни е потенциала.

Или БЕР (Български Етимологичен Речник). Колко думи имаме в езика ни? Нямам представа. Но:

https://ibl.bas.bg/ber/

Първи том излиза през 1971 година. Втори – през 1979 година. И това през времето, когато БАН е сравнително добре финансирана. Създаването му е къртовски труд. Сами си направете равносметката.

Нека погледнем и други науки. Тези които не са ми силата – химия, физика и други подобни науки (обединени под общ знаменател – нуждата от технологични средства). Какво има БАН в сравнение с другите напреднали академии – ами според мен, разполага с тел и клещи. И какво очаквате да постигне БАН с тел и клещи???

В крайна сметка, получаваме това за което сме заделили пари да платим. След като даваме пари за Трабантче втора употреба, да се оплакваме че не получаваме ново Бентли е смешно.

 

 

 

Редактирано от Янков
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 6 часа, gmladenov said:

Окрупняването на университетите в същност е добра идея. Ще ги управляват по-ефективно
... като в един момент ще се стигне и до орязване на бюджетите. Няма как.

А защо само да режем бюджети?  Не е ли по-ефективно направо да ги закрием. Ако му трябва на някой специалист с висше образование да го праща в чужбина.  По-евтино ще излезе.  Може да останат само медицинските университети.  Други не ни трябват. Разни счетоводители, учители и т.н. могат да се подготвят в ПУЦ-цове след средното образование. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 месец по късно...
  • Глобален Модератор
On 5.02.2022 г. at 0:32, Atom said:

А защо само да режем бюджети?  Не е ли по-ефективно направо да ги закрием. Ако му трябва на някой специалист с висше образование да го праща в чужбина.  По-евтино ще излезе.  Може да останат само медицинските университети.  Други не ни трябват. Разни счетоводители, учители и т.н. могат да се подготвят в ПУЦ-цове след средното образование. 

Еее, много радикално. Това, което би трябвало да се направи според мен, е рязко да се намали предлагането на образование, за да се увеличи търсенето му. Би било важна предпоставка за вдигане на нивото. А в тази връзка университетите и въобще учебните заведения следва да се намалят, подборна да се съхранят най-добрите кадри и съответно да се промени технологията на финансирането. Докато студентът представлява банкнота и всички завършват, стига да не се откажат, нивото няма да отлепи от дъното.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 52 минути, T.Jonchev said:

според мен, е рязко да се намали предлагането на образование, за да се увеличи търсенето му.

абсурд, то и без това образованите са ни малко...

стимули трябват и ред в държавата.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 1 час, T.Jonchev said:

Еее, много радикално. Това, което би трябвало да се направи според мен, е рязко да се намали предлагането на образование, за да се увеличи търсенето му. Би било важна предпоставка за вдигане на нивото. А в тази връзка университетите и въобще учебните заведения следва да се намалят, подборна да се съхранят най-добрите кадри и съответно да се промени технологията на финансирането. Докато студентът представлява банкнота и всички завършват, стига да не се откажат, нивото няма да отлепи от дъното.

Абсолютно съм съгласен с Вас. Нелепо е колкото студенти се приемат в университет, толкова и да завършват. Трябва де се вдигне нивото и насочено към тези които разбират материята, а не към тези я "зубрят". А за тези които само отчитат дейност, изобщо не ми се коментира.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
On 5.02.2022 г. at 0:03, Янков said:

И как очакваме БАН да даде резултати? Нека си го кажем направо – нещата за които си имам горе-долу някаква представа – ИБИ (източници за Българската история) Колко са? Не томовете, а източниците. Само за латинските (с които съм запознат) са стотици. А гръцки, арабски, руски, турски и др. Всичко това трябва да се прочете (на чужд език) да се отсее излишното и да се преведе важното. Питате ли сте някога, защо се превеждат само откъсите касаещи само българската история? Според мен е защото нямаме достатъчно ресурс да преведем и издадем целите хроники в обозрим срок. Т.е. БАН се опитва да направи нещо за двеста години, вместо за хиляда. Толкова ни е потенциала.

Добре де, от 1971 можехте тези ИБИ да ги  превеждате в цифров вид. Същото и с речниците.  Гледам някакви факсимилета, кото не може да се индексират. Освен това много от източниците са в цифров вид някъде по света - дайте просто линк към съответния абзац, ако не ви се преписва.

...

Закриване на БАН е простотия, но закриване на звена, където цари пълна простотия - да.  

Всички научни работници трябва да минат през атестация. Точните науки през изпит за базов мат. и физ. минимум. Който не го вземе - аут, независимо от ранга.  Да се претръскат инситутите и още сега да се закрият паразитните звена.  Всички общи дейности да се укрупнят в помощни структури със строг регламент за услугите, които вършат.  Учените да са на базова заплата плюс участие във проекти - добре заплатено. Който не е продуктивен, сам да си реши да гладува или да се маха.

. . . 

Почти всички провинциални ВУЗове са корупционни гнезда за издаване на фалшиви дипломи. Незабавно да се закрият.

Има отделни колективи с репутация - за тях специално разглеждане.

Редактирано от Exhemus
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 26 минути, Exhemus said:

Добре де, от 1971 можехте тези ИБИ да ги  превеждате в цифров вид. Същото и с речниците.  Гледам някакви факсимилета, кото не може да се индексират. Освен това много от източниците са в цифров вид някъде по света - дайте просто линк към съответния абзац, ако не ви се преписва.

...

Закриване на БАН е простотия, но закриване на звена, където цари пълна простотия - да.  

Всички научни работници трябва да минат през атестация. Точните науки през изпит за базов мат. и физ. минимум. Който не го вземе - аут, независимо от ранга.  Да се претръскат инситутите и още сега да се закрият паразитните звена.  Всички общи дейности да се укрупнят в помощни структури със строг регламент за услугите, които вършат.  Учените да са на базова заплата плюс участие във проекти - добре заплатено. Който не е продуктивен, сам да си реши да гладува или да се маха.

. . . 

Почти всички провинциални ВУЗове са корупционни гнезда за издаване на фалшиви дипломи. Незабавно да се закрият.

Има отделни колективи с репутация - за тях специално разглеждане.

1во - правилно е да се каже превеждат, а не превеждате, след като ще ме цитираш. Аз съм любител без акедемична подготовка и не участвам в тази дейност. Просто съм достатъчно наясно с проблема, за да знам какъв огромен труд е това. При това, труд положен при липса на финансиране.

Колкото до цифровизирането - пробвай се да го направиш и тогава предлагай. Защо си мислиш, че е по-лесно?

И какво означава "паразитни звена"? Докато следвах в АУ Пловдив, се чудех защо агрономите учат висша математика. Чисто "паразитно звено". Сега вече знам че не е такова.

И били обяснил, какво е това животно "непродуктивен учен"? Един математик например, може да прекара живота си в решаването на само една задача. И накрая ако я реши, това означава 40 години непродуктивност и 1 ден продуктивност.

В науката има един момент за който малко хора си дават сметка (поне според мен). Отрицателните резултати, също са резултати. Грешките са не по-малко ценни. Най-малкото с това, че тези след теб няма да ги повтарят.

 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 13 минути, Янков said:

Просто съм достатъчно наясно с проблема, за да знам какъв огромен труд е това. При това, труд положен при липса на финансиране.

Какво повече финнсиране освен заплати? Нали това им е работата? От 1971 можеше целият труд да отива на машинен носител. От тогава е техническата възможност. Наямаше кой да постави задачата. За 50 г. по лъжичка на ден, нямаше да се преработят  :)

Преди 17 минути, Янков said:

И какво означава "паразитни звена"? Докато следвах в АУ Пловдив, се чудех защо агрономите учат висша математика. Чисто "паразитно звено". Сега вече знам че не е такова.

Паразитни звена са тези, без никакъв научен и практически принос.  Ако едно агрономическо звено не създаде сорт, който да се внедри. Ако през 5 години "освежава" старите теми с нови заглавия - то е паразитно. 

   Катедра висша математика е чисто педагогическо звено. Там трябва да има периодична атестация. И външно оценяване на матряла.

Преди 26 минути, Янков said:

И били обяснил, какво е това животно "непродуктивен учен"? Един математик например, може да прекара живота си в решаването на само една задача. И накрая ако я реши, това означава 40 години непродуктивност и 1 ден продуктивност.

То е като Мона Лиза на Леонардо - цял живот я рисува. Но междувременно е нарисувал доста картини за пари  :)

Преди 36 минути, Янков said:

В науката има един момент за който малко хора си дават сметка (поне според мен). Отрицателните резултати, също са резултати. Грешките са не по-малко ценни. Най-малкото с това, че тези след теб няма да ги повтарят.

Така е, но преди това има научна /не любителска/ обосновка, научен експеримент и резултати - и през целия тоз път научната общност да проявява интерес.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 2 часа, Exhemus said:

Там трябва да има периодична атестация

тази атестация не знам какво я размахвате, след акто всички се атестират?

въобще доста ми е писнало някакви (не визирам тебе) дето са завършили едвам техникум  да дават наклон за университети и наука....

абе що ли се мъча, бгмама и тук стана.....

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 21 часа, fantom4e said:

тази атестация не знам какво я размахвате, след акто всички се атестират?

въобще доста ми е писнало някакви (не визирам тебе) дето са завършили едвам техникум  да дават наклон за университети и наука....

абе що ли се мъча, бгмама и тук стана.....

Я обясни как точно се атестират?  Ако е както при комунизма, ефекта е обратен - истинските учени, заети с работа не обръщат внимание на тая бумащина и като резултат с оказват на дъното на йерархията със съответното ниско възнаграждение. Неграмотните негодяи единствената им работа да съставят фалшиви документи за "кипящата" дейност на звеното и на себе си.  Някои бяха виртуози в просенето на съавторство по научните сесии. Без да са писали и ред се оказваха с най-много научни статии и съответно право да се наместят по-високо в йерархията. Смешно-трагично  :)

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор История
On 9.03.2022 г. at 18:17, T.Jonchev said:

Еее, много радикално. Това, което би трябвало да се направи според мен, е рязко да се намали предлагането на образование, за да се увеличи търсенето му. Би било важна предпоставка за вдигане на нивото. А в тази връзка университетите и въобще учебните заведения следва да се намалят, подборна да се съхранят най-добрите кадри и съответно да се промени технологията на финансирането. Докато студентът представлява банкнота и всички завършват, стига да не се откажат, нивото няма да отлепи от дъното.

Да трябва да се върнат времената когато определението "вишист" значеше нещо наистина много.И когато далеч не всички влизаха в университети и институти и далеч не всички от влезлите ги завършваха.Това е истината.Трябва да се инвестира в качеството на образованието.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 18 часа, Exhemus said:

Я обясни как точно се атестират?  Ако е както при комунизма, ефекта е обратен - истинските учени, заети с работа не обръщат внимание на тая бумащина и като резултат с оказват на дъното на йерархията със съответното ниско възнаграждение. Неграмотните негодяи единствената им работа да съставят фалшиви документи за "кипящата" дейност на звеното и на себе си.  Някои бяха виртуози в просенето на съавторство по научните сесии. Без да са писали и ред се оказваха с най-много научни статии и съответно право да се наместят по-високо в йерархията. Смешно-трагично  :)

прикачвам ти една която ми попадна (смисъл, не е най-новата)

ще обясня, като прегледаш и имаш конкретни въпроси...

Atestacionna karta prieta ot OS - 09.11.2020.pdf

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Айнщайн:

Цитирай

Първият бисер в поредицата научни шедьоври е докторската му дисертация "Ново определение на размерите на молекулите", разпростряна само на 21 страници.

"Двадесет и една страница! – удивено възкликва изследователят Васил Симеонов и поднася впечатляващи подробности по приемането й. – Кой днешен научен съвет ще обсъжда подобна скромна по обем дисертация? За чест на професорите от Цюрихския университет трябва да признаем, че те оценили труда на Айнщайн. Макар и плахо, един от рецензентите, професор Алфред Клайнер, върнал работата на дисертанта със забележка, че тя е твърде кратка. Айнщайн добавил едно изречение и дисертацията била приета безусловно."

В България един шеф на катедра: 

- Влизай Айнщайнчо. Какво ще правим?

- Всички се скъсват от работа, а той мързеливецът 21 страници?

- Знаеш ли, не си за тук! Няма да допусна да сваляш нивото на катедрата.

- В родопите търсят учители. Ще си проветиш главата на чист въздух.

- Ае пиши молба..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 2 седмици по-късно...
  • 4 месеца по късно...
  • Потребител

science is mostly done in prestigious universities ... which are very well
funded. In our country, this funding has nowhere to come from, except from the state ... and
we are not a country where the state should sponsor science. BAN should be closed,
if you ask me.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 седмици по-късно...
  • Потребител

And they explained, what is this animal "unproductive scientist"? A mathematician, for example, may spend his life solving only one problem. And finally if he solves it, it means 40 years of non-productivity and 1 day of productivity.pikashow download

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...