Отиди на
Форум "Наука"

Съвременният български национализъм


Recommended Posts

  • Потребител
Преди 12 часа, Втори след княза said:

Държавата, намирам за много силно притисната и лишена от самостоятелност. Това е моя болка, но за сега се държим. Останахме без индустрия, банки, чужди фирми държат ток, вода. Това не е силна държава, защитаваща народа си. Болка и мъка.

Ако приемем съвкупността от всичко: територия, население, икономика, култура и т.н. за 'страната ни', то държавата е съвкупността от институциите които управляват тази страна. В тази връзка 'силна държава" би трябвало да се разбира като добре работещи и ефективни управляващи институции, които изпълняват функциите за които са създадени.  Слаба държава съответно е тази, при която тези институти са неефективни или пък изобщо ги няма.  

Държавата като съвкупност от управляващите институти не може да има пълна "самостоятелност".  Така както сме я конструирали, във вътрешен план тя е ограничена от конституцията и от суверена (народа). Във външен план е ограничена от договорите които е подписала самата държава.

Що се отнася до фирмите "които държат ток, вода", финанси и т.н., то това са български фирми, регистрирани в България и подлежащи на всички ограничения и регулации предвидени от законодателството.  Дали държавата ни е силна или слаба се проявява не в това кой е собственик на тези български фирми, а в това колко ефективно работят регулаторите които контролират работата на фирмите.  Ако искаш самата държава да притежава "фирмите за ток, вода и т.н." тогава става въпрос за 'голяма държава". Това, че държавата може да стане голяма не означава, че автоматично с големината ще стане и силна.  Напротив, филма "голяма държава" вече сме го гледали.  Накроя от прекалената си големина е тежест държавата просто рухва и се налага да се строи отново. 

Една от причините да те питат "какво ти е мнението за Русия" е точно това.  В момента Русия е пример за много голяма и много слаба държава, която е на път да се срути от тежестта си. Ние не искаме такъв модел за собствената ни държава, но този модел непрекъснато ни се натрапва от хората облъчени от руската пропаганда, включително и такива като Карбовски, който цитираш по-горе. 

  • Харесва ми! 7
Link to comment
Share on other sites

  • Мнения 405
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

Posted Images

  • Потребител

Какво ще кажете за случката с Динко и просяка? Заради имитатори и бизнеса на хора, "държащи просяци" (каква професия само) престанах да давам милостиня.

https://www.bing.com/ck/a?!&&p=cc6b1cf37326cb2dJmltdHM9MTY5MTM2NjQwMCZpZ3VpZD0wYWNmZGNmOS0zOThlLTY1MmEtMDc3NS1jZWJhM2Q4ZTY3MGMmaW5zaWQ9NTI5Nw&ptn=3&hsh=3&fclid=0acfdcf9-398e-652a-0775-ceba3d8e670c&psq=Динко+и+просяка&u=a1aHR0cHM6Ly93d3cucGxvdmRpdjI0LmJnL25vdmluaS9CeWxnYXJpYS9EaW5rby1rdW0tcHJvc3lhay1TaHRvLWx1emhlc2gtY2hlLW55YW1hc2gta3Jha2EtYmUtMTc3ODk4Ng&ntb=1

  • Харесва ми! 1
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

И като стана въпрос за Русия ето един текст:

Кат Русия няма втора
тъй могъща на света;
тя е нашата подпора,
тя е нашта висота!

Руска сила, руска воля,
руска кръв и руский пот
ще избавят от неволя
наший падналий народ.

И друг текст:

Русия може да пази своето човеколюбие за своите полудиви народи, а нас да остави на нашата участ. Панславизмът не може днес без Русия, а това е, което ние не щем. Да припознайме първенството на Русия, ще каже да наведем глава пред нейната желязна власт.

Двата текста са писани от един и същ човек, от Петко Рачов Славейков.  И не, тук няма някаква шизофрения, а принципно отношение.  Повечето българи сме като Славейков. Признателни сме на руския народ за ролята му при националните борби, но в същото време не искаме руските порядки да се прилагат в България. Не искаме какъвто и да е модел от Русия да се копира на наша почва.  Благодарността си е благодарност, но руските политически доктрини и отношения да си ги държат за тях си.  

  • Харесва ми! 4
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 2 часа, Atom said:

И друг текст:

Русия може да пази своето човеколюбие за своите полудиви народи, а нас да остави на нашата участ. Панславизмът не може днес без Русия, а това е, което ние не щем. Да припознайме първенството на Русия, ще каже да наведем глава пред нейната желязна власт.

Двата текста са писани от един и същ човек, от Петко Рачов Славейков. 

В Русия се смениха царска власт, комунистическа власт, а сега и клептократична власт ... но едно нещо
си остава константа: да следваш Русия е да наведеш глава пред нейната желязна власт.

От тази гледна точка русофилските призиви за българска национална независимост са просто лицемерие.
Да сме равноправни членове на европейското семейство ... това е загуба на независимост. Но да наведем
глава пред желязната руска власт ... това вече е свобода и независимост. 🙄

  • Харесва ми! 5
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 4 часа, Atom said:

Ако приемем съвкупността от всичко: територия, население, икономика, култура и т.н. за 'страната ни', то държавата е съвкупността от институциите които управляват тази страна. В тази връзка 'силна държава" би трябвало да се разбира като добре работещи и ефективни управляващи институции, които изпълняват функциите за които са създадени.  Слаба държава съответно е тази, при която тези институти са неефективни или пък изобщо ги няма.  

Държавата като съвкупност от управляващите институти не може да има пълна "самостоятелност".  Така както сме я конструирали, във вътрешен план тя е ограничена от конституцията и от суверена (народа). Във външен план е ограничена от договорите които е подписала самата държава.

Що се отнася до фирмите "които държат ток, вода", финанси и т.н., то това са български фирми, регистрирани в България и подлежащи на всички ограничения и регулации предвидени от законодателството.  Дали държавата ни е силна или слаба се проявява не в това кой е собственик на тези български фирми, а в това колко ефективно работят регулаторите които контролират работата на фирмите.  Ако искаш самата държава да притежава "фирмите за ток, вода и т.н." тогава става въпрос за 'голяма държава". Това, че държавата може да стане голяма не означава, че автоматично с големината ще стане и силна.  Напротив, филма "голяма държава" вече сме го гледали.  Накроя от прекалената си големина е тежест държавата просто рухва и се налага да се строи отново. 

Една от причините да те питат "какво ти е мнението за Русия" е точно това.  В момента Русия е пример за много голяма и много слаба държава, която е на път да се срути от тежестта си. Ние не искаме такъв модел за собствената ни държава, но този модел непрекъснато ни се натрапва от хората облъчени от руската пропаганда, включително и такива като Карбовски, който цитираш по-горе. 

Криво съдиш, но това е друга тема. 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 34 минути, gmladenov said:

В Русия се смениха царска власт, комунистическа власт, а сега и клептократична власт ... но едно нещо
си остава константа: да следваш Русия е да наведеш глава пред нейната желязна власт.

Това е като да изпаднеш в робство или крепостничество заради дългове.   Ако на един селянин реколтата му се затрие по някаква причина и има риск той да изпадне в беда или да умре от глад, обикновено се обръща за помощ към местния баровец. Ако помощта е безвъзмездна, селянинът е благодарен. Ако обаче помощта е възмездна, а лихвите и таксите непрекъснато се вдигат, тази помощ се превръща в бреме. Селянинът негодува, възмущава се, протестира, но дългът вместо да намалява се увеличава  година след година и нашият човек постепенно осъзнава, че вече не е свободен, а е роб или крепостен.  Децата му обаче се раждат вече като роби или крепостни. Те не протестират, нито се възмущават, нито си задават въпроса защо са крепостни или роби.  Да служат на господаря или на неговите наследници,  за тях  е нещо напълно естествено и не подлежи на съмнение. 

С нашите русофили е същото. Русофилията на първото поколение русофили, веднага след конституирането на княжеството, изобщо не е толкова сляпа и безрезервна. Въпреки, че по принцип тези хора харесват Русия и руснаците, те се възмущават и  критикуват  когато видят неправди в Русия и имат собствено мнение по всеки отделен въпрос. За тях все още България е над всичко, а Русия е някъде на второ място или дори по-надолу. 

Днешните русофили са пра-пра-.... внуци на тези първите. Днешните друго не знаят. Да служат но Господаря за тях е нещо напълно естествено и не подлежи да съмнение или на критика. 

Това го написах вече няколко пъти, но пак ще го напиша: За днешните русофили, отношението към Русия и руските управляващи е вградено в българската идентичност. За тях българин='османски роб, освободен от Русия'.  Те не могат да махнат Русия от тази идентичност, защото без Русия за тях понятието "българин" няма друг смисъл, няма друго съдържание.  За тях Русия е на първо място, а България е просто някакво следствие, проекция или холограма включена към  Русия. 

  • Харесва ми! 3
  • Благодаря! 2
  • Тъжен 1
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 3 часа, kramer said:

Какво ще кажете за случката с Динко и просяка? Заради имитатори и бизнеса на хора, "държащи просяци" (каква професия само) престанах да давам милостиня.

https://www.bing.com/ck/a?!&&p=cc6b1cf37326cb2dJmltdHM9MTY5MTM2NjQwMCZpZ3VpZD0wYWNmZGNmOS0zOThlLTY1MmEtMDc3NS1jZWJhM2Q4ZTY3MGMmaW5zaWQ9NTI5Nw&ptn=3&hsh=3&fclid=0acfdcf9-398e-652a-0775-ceba3d8e670c&psq=Динко+и+просяка&u=a1aHR0cHM6Ly93d3cucGxvdmRpdjI0LmJnL25vdmluaS9CeWxnYXJpYS9EaW5rby1rdW0tcHJvc3lhay1TaHRvLWx1emhlc2gtY2hlLW55YW1hc2gta3Jha2EtYmUtMTc3ODk4Ng&ntb=1

 „Захари Стоянов дори разделя патриотите на пет категории: отчаяни, които виждат спасението на България в огън и меч; 2. Симпатизиращи – тези, които дават пари за оръжия и храна; 3. граматиците – малодушни хора, които вярват, че освобождението ще дойде с наука и просвещение; 4. Патриотите по мода – лекомислени младежи, които се фотографират с ножове и пистолети и които пълнят затворите; 5. Безименни – „Трайте и търпете - казваха те, - никой баща не мисли зло на чедата си.“ 

 

Отчаянието от липсата на държавност и чувство на обреченост тепърва ще се разтерзава обществото ни. Усещането да си гост в собственият си дом явно кара някои горещи глави да поемат „правосъдието“ в свои ръце. По-чудваща е реакцията на „властите“ и най-вече на медиите в случая „Динко“,- компетентна и незабавна, не.., не както при обикновенните насилници или убийци подвизаващи се с десетки висящи дела безнаказано сред нас..

  • Харесва ми! 1
Link to comment
Share on other sites

  • Администратор

 

От проф. Александър Кьосев:
https://www.facebook.com/photo/?fbid=10160898045677320&set=a.56523827319

Виждам, че в последно време рязко е нараснал интересът към татуираните младежи, които носят образите на национални герои по кореми и прасци. За интересуващите се да кажа, че имам изследване върху този особен феномен - дълго, научно и аналитично-търпеливо - направено още в 2021. То носи заглавие "Ботев: глобализацията на кръвта. Банален патриотизъм, национализъм, татуировки и глобални мрежи". Поради дължината си беше публикувано на две части в различни академични издания, но сега го превърнах в общ PDF и го качих за свободен достъп на Academia edu. Линкът е в коментарите.
 
Съобщавам това, за да не вземе да каже някой, че не се интересуваме, че сме "високомерни" към тези "искрени" патриоти, че нищо не знаем за тях и тяхната душевност и пр. Напротив, интересуваме се, изследвали сме ги максимално обективно и сме научили доста.
 

 

тато ботев.jpg

 

 ГЛОБАЛИЗАЦИЯТА НА КРЪВТА

Банален национализъм, татуировки и транс национални мрежи

-

Александър Кьосев

 

ПЪРВА ЧАСТ: ЧИЙ Е БОТЕВ?

Първата част на настоящия текст е запис на лекция, прочетена по покана на гл. ас. Сирма Данова и д-р Ана Алексиева в рамките на техния курс „Чий е Ботев?“. Тя беше представена на 15 януари 2020 на студентиот специалността „Българска филология“. Текстът на лекцията беше свален от Виляна Соколова и редактиран от автора. Той прецени, че трансформацията му в статия ще изисква сериозни усилия и предпочете да запази устните реторични похвати на лекцията, надявайки се, че това не нарушава научните качества на текста.

Курсът, който слушате, има озадачаващо заглавие: „Чий е Ботев?“.

Е как така чий? Наш, на българщината. Не е ли очевидно?

 * * *

Нещата, за които ще говоря, са контраочевидни и ще ви отдалечат от царящатапатриотична doxa. Утешителното е, че те са предназначени само за сравнително малка,застрашена група –  хората, които все още четат българска литература. За повечето други не читатели, сякаш вече е несъмнено –  Ботев е наш, не е ваш. Дори ако на някои от тях все ощеим се случва да четат от време на време стихотворения, това не им е нито важно, нитоопределящо. Тези патриоти вече обитават друга култура, визуална и глобална, и именнокато нейни жители твърдят (не пряко, а чрез действията и образите, които си разменят), чеБотев не принадлежи вече на читателите на стихотворения. Той е техен. Това е смяна намодалност: Ботев принадлежи вече на вселената на образите, не на тази на буквите истрофите.

Целият текст: https://www.academia.edu/105354127/ГЛОБАЛИЗАЦИЯТА_НА_КРЪВТА_Банален_национализъм_татуировки_и_транс_национални_мрежи?fbclid=IwAR1MtVQl6cmB5e9dKbMWRjHtb0s-nVx5sOg7VkXS9-4bcmHtj1xudkE-MsE

  • Харесва ми! 2
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 59 минути, Р. Теодосиев said:

 

От проф. Александър Кьосев:
https://www.facebook.com/photo/?fbid=10160898045677320&set=a.56523827319

Виждам, че в последно време рязко е нараснал интересът към татуираните младежи, които носят образите на национални герои по кореми и прасци. За интересуващите се да кажа, че имам изследване върху този особен феномен - дълго, научно и аналитично-търпеливо - направено още в 2021. То носи заглавие "Ботев: глобализацията на кръвта. Банален патриотизъм, национализъм, татуировки и глобални мрежи". Поради дължината си беше публикувано на две части в различни академични издания, но сега го превърнах в общ PDF и го качих за свободен достъп на Academia edu. Линкът е в коментарите.
 
Съобщавам това, за да не вземе да каже някой, че не се интересуваме, че сме "високомерни" към тези "искрени" патриоти, че нищо не знаем за тях и тяхната душевност и пр. Напротив, интересуваме се, изследвали сме ги максимално обективно и сме научили доста.
 

 

тато ботев.jpg

 

 ГЛОБАЛИЗАЦИЯТА НА КРЪВТА

Банален национализъм, татуировки и транс национални мрежи

-

Александър Кьосев

 

ПЪРВА ЧАСТ: ЧИЙ Е БОТЕВ?

Първата част на настоящия текст е запис на лекция, прочетена по покана на гл. ас. Сирма Данова и д-р Ана Алексиева в рамките на техния курс „Чий е Ботев?“. Тя беше представена на 15 януари 2020 на студентиот специалността „Българска филология“. Текстът на лекцията беше свален от Виляна Соколова и редактиран от автора. Той прецени, че трансформацията му в статия ще изисква сериозни усилия и предпочете да запази устните реторични похвати на лекцията, надявайки се, че това не нарушава научните качества на текста.

Курсът, който слушате, има озадачаващо заглавие: „Чий е Ботев?“.

Е как така чий? Наш, на българщината. Не е ли очевидно?

 * * *

Нещата, за които ще говоря, са контраочевидни и ще ви отдалечат от царящатапатриотична doxa. Утешителното е, че те са предназначени само за сравнително малка,застрашена група –  хората, които все още четат българска литература. За повечето други не читатели, сякаш вече е несъмнено –  Ботев е наш, не е ваш. Дори ако на някои от тях все ощеим се случва да четат от време на време стихотворения, това не им е нито важно, нитоопределящо. Тези патриоти вече обитават друга култура, визуална и глобална, и именнокато нейни жители твърдят (не пряко, а чрез действията и образите, които си разменят), чеБотев не принадлежи вече на читателите на стихотворения. Той е техен. Това е смяна намодалност: Ботев принадлежи вече на вселената на образите, не на тази на буквите истрофите.

Целият текст: https://www.academia.edu/105354127/ГЛОБАЛИЗАЦИЯТА_НА_КРЪВТА_Банален_национализъм_татуировки_и_транс_национални_мрежи?fbclid=IwAR1MtVQl6cmB5e9dKbMWRjHtb0s-nVx5sOg7VkXS9-4bcmHtj1xudkE-MsE

Мда, България.. Що ли така им викат, един Господ ги знае. То там българщината е само формалност.. Единствено  дядовите им потури им досаждат по пътя им в Европа.

То това и сиромахомилство не е,- име няма..Ще му казвам... „Автохроничарство“ тогава..

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 10 часа, Tomata said:

То там българщината е само формалност.. Единствено  дядовите им потури им досаждат по пътя им в Европа.

Въпросът с потурите, елеците и Европа е решен от нашите възрожденци, будителите и революционерите още през Възраждането.  И този въпрос не е решен в полза на потурите и елеците.  Да, българите някога са носили потури и елеци, но да търсиш в тези дрехи символ на българщината е същото все едно да търсиш българщина в чалмата, феса или тюрбана. И потурите, и елеците, и чалмите са на първо място османско облекло и османски носии и чак на второ български, сръбски, гръцки, босненски и т.н.  

Няма нищо срамно, че българите са носили потури.  И потурите и елеците са част от нашата история, а тя е такава каквато е. Затова и фолклорните ни групи се обличат с такива носии.  Превръщането на потурите  в някаква национална ценност обаче,  на "българщината" при това противопоставена на Европа е груба манипулация и изкривяване на историята. Нищо оригинално и изконно българско няма в потурите. Просто българите, а и останалите балканци са заели този начин на обличане от османците. 

 Сравнението и противопоставянето "Европа VS потурите" всъщност е противопоставяне Европа VS османщина. Отказът от Европа и връщането към "ценностите на потурите" е всъщност призив за връщане към ценностите на османщината.

Редактирано от Atom
  • Харесва ми! 3
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 32 минути, Atom said:

Въпросът с потурите, елеците и Европа е решен от нашите възрожденци, будителите и революционерите още през Възраждането.  И този въпрос не е решен в полза на потурите и елеците.  Да, българите някога са носили потури и елеци, но да търсиш в тези дрехи символ на българщината е същото все едно да търсиш българщина в чалмата, феса или тюрбана. И потурите, и елеците, и чалмите са на първо място османско облекло и османски носии и чак на второ български, сръбски, гръцки, босненски и т.н.  

Няма нищо срамно, че българите са носили потури и елеци.  И потурите и елеците са част от нашата история, а тя е такава каквато е. Затова и фолклорните ни групи се обличат с такива носии.  Превръщането на потурите  в някаква национална ценност обаче,  на "българщината" при това противопоставена на Европа е груба манипулация и изкривяване на историята. Нищо оригинално и изконно българско няма в потурите и елеците. Просто българите, а и останалите балканци са заели този начин на обличане от османците. 

 Сравнението и противопоставянето "Европа VS потурите" всъщност е противопоставяне Европа VS османщина. Отказът от Европа и връщането към "ценностите на потурите" е всъщност призив за връщане към ценностите на османщината.

Не разбрах от пространното изложение вие лично какво изповядвате? Да  носим само дънки, та белким ни „приемат“ в клуба? Да се срамуваме от миналото и културата си, да се отречем от себе си дори?  Това ли е постмодерноста към която притворно ни тикат разни там НПО-та, фондацийки, та и цели партийки дори? „Майната му на православието“, „майната му и на езика ни“, „майната им и на българите“,- нали вече сме част от „Европа“..

Или напротив,- да отхвърлим потурите и дънките и категорично и в знак на протест да си обръснем ритуално главите като старите българи?

За съжаление османският период е част от историята ни, това са и потурите, и носиите, и Левски, и Ботев.. това е нашата същност.

Печалната истина е, че от раздвоение и нихилизъм или от обикновенна човешка злоба сме готови корените си да прегризем, даже бубулечки да ядем..

Така прави и псето- като го срита стопанина му,-  опитва от болка да заръфа собствената си задница, но не и ботушът причинил страданието му..

„Русофоби“.. за туй смелост и достойнство им липсва.. не е туй пещерна злоба и чуждослагачество. Халхабер си нямате. В джобчето на елечето си ви туря оня с потурите..

 Захари Стоянов
 

Захарий Стоянов

Г-ну И. С. Аксакову*, редактор на в. „Русь”,

Ако от 6 септември насам другите ваши събратя, руски вестници: „Московския ведомости”, „Новое время”, „Варшавский дневник”, „Киевлянин”, „Русский куррьер” и пр., и пр., бълваха само яд и злоба против нашето общо дело, то вие, уважаемий старче, стъпихте по на друга почва. Ако поменатите вестници например казваха, „че братушките” са народ неблагодарен, че „революционерите” трябва да се накажат, че турците трябва да се подпомогнат, за да завземат Източна Румелия и пр., то вие отговаряхте по-меко и по-снизходително, че България не трябва да има нищо свое, че нейната войска е войска руска, че руското правителство не трябва да губи време, но да проводи един корпус войска във Варна, която да въведе чисто славянски ред и порядък.

Благодарим ви за откровеността. С това вие показахте, че сте руски патриот. Но позволете и нам да ви заплатим със същата монета, т. е. и ние да бъдем така откровени патриоти като вас. Вие сте горещ славянофил, познавате славяните , знаете, че в славянската натура е, щото всяко нещо да се говори ясно и открито. Освен това ще да бъдете така великодушни и търпеливи да чуете и нашето слово, словото на ония, които вие искате да унищожите, да слеете и затриете политически от лицето на земята. Няма да откажете, че и кравите ритат, когато се наруши тяхното кравешко право.

Вие сте ни освободили, дали сте ни политическо съществувание — благодарим ви. Но защо не ни оставите сами да падаме, да ставаме, да се караме и гониме, за което пак сами себе си ще обвиняваме? Бъдете малко по-настрана от нас, давайте ни съвети през гори и планини, да ви виждаме и чуваме отдалеч, да си спомняме за вас само ония минути, когато вие гонехте неприятеля! А ако искате да помагате на своите „деца”, то може и отдалеч, там, дето нашата ръка не стига. Повярвайте, че вашата намеса в нашите домашни работи: кой да бъде министър, где каква църква да се направи и за какво да пишат вестниците и пр., е услуга смешна и нищожна. За да се уверите, че ние говорим право, благоволете да посетите трите части на България : Македония, Тракия и Княжеството. В първата, Македония, гдето не е стъпил крачецът ни на Ернрота, ни на Ремлингена, ни на Сорокина, руският цар е господ, Русия е земя обетована. В Тракия руският цар е свети Петър само. А в Княжество България, гдето по-отблизо са запознати хората с вашите „порядки”, руският цар е просто цар и човек.

Да си бъдем сами, да си разравяме огнището със своите собствени ръце — ние желаеме и по други причини. Историята на прогреса ни обажда с най-поразителни факти, че опеката над народите, била тя православна, или гнило-западна, е убийствена. Ние знаеме, че там, гдето народите не са се допущали да се месят в собствените свои дела, там тия народи са си останали деца пеленачета.
В 24 брой на своята газета вие казвате ясно и открито, че всяко тържество на българите е смърт за Русия, че балканските държави не трябва да имат нищо свое, че те трябва да бъдат притежание на русите, или, по-ясно казано, те трябва да погълнат от вашата държава. Колко сте жестоки покровители. Колко се оправдава онова изречение, че вие правите народите на мост, за да преминете по тях, а по-после вземате за себе си и самия мост. Каква правдоподобност в думите на един наш стар деятел, че вие не знаете граматиката, защото не правите разлика между твой и мой!

И защо налитате като орли на нашата нещастна земица? Малка ли е вашата държава? Не ви ли са доволни сто милиона верноподаници, състоящи се от 10—15 народности? Не ви ли стигат два милиона солдати? Искате съединението на славяните в едно цяло. Много добре; мисъл прекрасна, към която всеки славянин трябва да се стреми. Коя славянска малка държавица няма [да] се счита щастлива да бъде в съюз с велика Русия, да има на помощ нейната мощна сила. Но вашето желание за съединението на славянските племена е чингизхановско. Вие желаете да се простират над славянския свят не съвременни братски связи, не начала свободни, не пълно развитие на всяка отделна народност съобразно с нейните нрави и обичаи, не пълна търпимост на всяка местна култура — но отживелите византийско-татарски начала. Вие искате да млъкне всяка народност , всяко разумно същество да се възхищава от цар-колокол и цар-пушка, да няма разлика между твой и мой, да тържествува само православието, вашето православие, което е по-лошо и от идолопоклонството. В късо казано, вие искате да се даде голям простор на камшика и на попската молитва; вие искате да се върнат народите във века на татарщината. Че това е вашата любима девиза, вашата мечта — фактите са много. Вие скърцате злобно на нашия княз (26 брой , „Русь”) защо той в своята прокламация към българските войници е споменал имената на славните ни царе Крум, Борис и Симеон; защо той не е казал, че българите нямат нищо, че всичко те дължат, и победи, и сполука, на вашите генерали и офицери — на тия офицери, които дезертираха от нас?

Турците, които са агаряни, немците и унгаритe, които са заклети врагове на славянството, най-после целият свят припозна нашето геройство, че то е извършено от нашите собствени мишци. Само вие, нашите покровители, водителите на славянството, само вие казвате: Йок, стрижено!

Не ви е чист косъмът, бай Аксаков! Не желаеме ние такива покровители. „Всеки, който не е с вас, той е против вас.” После нашите победи при Пирот вие говорехте в своята газета: „Защо и княз Батенберг не е добре с нас, та да можем да го похвалим за победите му?” А какво ви е направил българският княз, та не можете да му признаете едно право? Какво ви е той прегрешил ? Вината му се състои в това тежко престъпление, че не послуша вас, Катков и други да измени на България, да продаде нейните интереси на една чужда държава. За същите тия грехове и Богориди стана за вас лош. Ние бяхме очевидци, когато вашите дипломати в Пловдив през 1884 г., като наближи срокът за генералгубернаторството на принц Богориди, държаха едната си ръка един чек от 40 000 лири, а в друга — орденът „Св. Ана” с мечами. „Друго не искаме от тебе — говореха , — недей разсъждава и слушай каквото ти заповядаме: хем генералгубернатор ще си останеш, хем 40 000 лири ще имаш, хем „Св. Ана” за заслуга.

„Аз съм честен човек, нека моят наследник направи това”, отговори Богориди. „Ти си враг на Русия и като такъв трябва да паднеш” — казаха вашите дипломати. По едно време нашата преса беше прогласила , че такъв един подарък за заслуга (от около 3 000 000 рубли „чистаго серебра”) е бил предложен и на нашия княз. Но тъй като и той последвал примера на Богориди, то станал „враг на славянството”.

Не обичате вие волнодумството, уважаеми. Много ви е драго, като чуйте тълпата да вика гологлава „ура”. Ето защо вие кълнете в България и конституция, и интелигенция, и литература, и всичко друго, което мисли. Колко ще ви бъде вам драго и едва ли ще да има от нас по-добър народ, ако по селата ни наместо училища се издигат камбанарии, ако мястото на Народното събрание е някаква си Киево-Печорска лавра, ако попът е пръв в селото, ако камбаната е единствената душевна храна на всекиго. Далеч от нас такива доброжелатели. „Не им щем ни меда , ни жилото” — както каза нашият съотечественик Др. Цанков едно време, когато в главата му имаше съвест и разум.

Не желаем ние татарска цивилизация. Защо вие се въоръжихте против нашето съединение? Кой, та не вие, го задържахте досега? Кой свика конференцията? Кой даваше кураж на турците да затъпчат Тракия? Кой накара.това сръбско кюлхане, Милан, да ни нападне хайдушки? Кой проводи турски комисари в Тракия? Кой, та не вашият там консул, ходеше като бесен из Пловдив да заплашва българите, че ако не приемат турските комисари, Русия ще се разсърди и турците ще навлязат с „ красния шапочки”?

Кой, та не вашите агенти на 7 и 8 ноември, когато България рискуваше да се закопае на Сливница, ходеха из Румелия да бунтуват жените против правителството? Кой в същите тия дни пиеше шампанско в София за победата на сърбите, та не вашият агент? И защо всичко това? Само за жестоко отмъщение, само за туй, че и в българите се появила капка самостоятелност, че и те са се показали като народ, че и от тях ще се родят авторитети. А според вас всичко това трябваше да се замести с „бит по сему”, с c милостиво съизволение и с фелдфебелска „опитност”. Когато вашето славянско чувство се възмущава от историческите имена Крум, Борис и Симеон, то лесно да се убеди човек колко ще бъдат вам противни и ненавистни и новите крумовци. Но стига засега толкоз!
в. “Независимост”, 12.03.1886 г.

*Иван Аксаков, руски публицист, един от идеолозите на славянофилството и панславизма. От 1857 е председател на Московския славянски комитет. През 1878 е отстранен и изгонен от Москва след острата си критика на отстъпчивата, според него, позиция на руската дипломация на Берлинския конгрес. На него е кръстен град Аксаково, в област Варна.

Сайтът http://www.extremecentrepoint.com/

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 3 минути, Tomata said:

Не разбрах от пространното изложение вие лично какво изповядвате? Да  носим само дънки, та белким ни „приемат“ в клуба? Да се срамуваме от миналото и културата си, да се отречем от себе си дори?  Това ли е постмодерноста към която притворно ни тикат разни там НПО-та, фондацийки, та и цели партийки дори? „Майната му на православието“, „майната му и на езика ни“, „майната им и на българите“,- нали вече сме част от „Европа“..

Че къде видя "майната му на българите, на езика и т.н."?  От къде следва, че щом сме с Европа, това автоматично означава "майната му на българщината".  А ти какво изповядваш? Май ти си от тези, които искат да зачертаят българщината за сметка на някаква османщина, азиатщина или в най-добрия случай евро-азиатщина, пардон евразийство. 

След като Европа е толкова противопоказна на българщината, можеш ли да дефинираш понятието "българщина " като изключиш от дефиницията Европа? Византия от която сме взели религията е Римската Империя, а тя Е Европа, езикът ни е част от Европа, кое не е Европа?  

  • Харесва ми! 3
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 32 минути, Tomata said:

За съжаление османският период е част от историята ни, това са и потурите, и носиите, и Левски, и Ботев.. това е нашата същност.

Не, не е нашата същност. Ние отдавна сме го надживели, и това минало не може да определя битието ни сега. Въздигането на това минало в "същност" е отказ от настоящето. Страх от бъдещето. Повечето не сме толкова страхливи :)

Същността ни е много повече от нашето минало.

  • Харесва ми! 3
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 1 минута, scaner said:

Не, не е нашата същност. Ние отдавна сме го надживели, и това минало не може да определя битието ни сега. Въздигането на това минало в "същност" е отказ от настоящето. Страх от бъдещето. Повечето не сме толкова страхливи :)

Същността ни е много повече от нашето минало.

Не само отказ от настоящето, но и отказ от близкото ни минало, от цялата история на третата българска държава + периода на възраждането.  Това е директно връщане към епохата преди Паисий.  

 

 

  • Харесва ми! 1
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 17 минути, Atom said:

Че къде видя "майната му на българите, на езика и т.н."?  От къде следва, че щом сме с Европа, това автоматично означава "майната му на българщината".  А ти какво изповядваш? Май ти си от тези, които искат да зачертаят българщината за сметка на някаква османщина, азиатщина или в най-добрия случай евро-азиатщина, пардон евразийство. 

След като Европа е толкова противопоказна на българщината, можеш ли да дефинираш понятието "българщина " като изключиш от дефиницията Европа? Византия от която сме взели религията е Римската Империя, а тя Е Европа, езикът ни е част от Европа, кое не е Европа?  

Синята мъгла във власта ни задушава през целия преход, като гледам, дори тук във форума подръжници не им липсват. Неуспели преди комсомолци бол.  Аз нищо не искам, от мен нищо не зависи, не се чувствам политически представен, рядко гласувам, а ти избяга от въпроса.

Само дето ми писна да гледам как разни хорица сами се навиват, докато вземат че си повярват. Стига вече с тези внушения и манипулации.  То всички теми се превърнаха в пропагандистки платформи. Едни и същи хора сами са „лайкват“ и квичат от радост..

 

 Скандалът трещи. Пъдят Паси от телевизиите - Политика — Новини Стандарт (standartnews.com)

В клипа по-горе с ухилените девойчета, дето утре ще управляват държавата, не схвана ли какво им сипват“ не го ли гледа?

Виж и тука тогава

Александър Кьосев – Уикипедия (wikipedia.org)

 

  • Неясен 1
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 19 минути, Tomata said:

Синята мъгла във власта ни задушава през целия преход, като гледам, дори тук във форума подръжници не им липсват. Неуспели преди комсомолци бол.  Аз нищо не искам, от мен нищо не зависи, не се чувствам политически представен, рядко гласувам, а ти избяга от въпроса.

Тогава защо се учудвате от обстановката около вас? И не сте само вие, за съжаление. Други гласуват, и те определят какво се случва. И така ще бъде, докато хората се оплакват, ама не гласуват - другите ще са им виновни. Гласувайте де, тогава ще зависи и от вас.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 43 минути, scaner said:

Не, не е нашата същност. Ние отдавна сме го надживели, и това минало не може да определя битието ни сега. Въздигането на това минало в "същност" е отказ от настоящето. Страх от бъдещето. Повечето не сме толкова страхливи :)

Същността ни е много повече от нашето минало.

Атоният човек.. Дано се сещаш за кого говоря.. Те и хората от миналото имаха мечти и идеали и искрено вярваха в правотата си. 

— Това небе страшно ми действува на нервите. Истински кошмар! Имам чувството, че някой ме е затиснал с нещо тежко и не мога да си поема дъх. Кога най-после ще се свърши?“

“— Станал си кръвожаден като канибал, Светозаре — усмихна се приятелят му. — Тия изследвания върху нравите на капитализма очевидно ти вредят. Какво ти е направила птицата? Не виждаш ли, едва се държи на крилете си? Търси място да кацне.“

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 1 минута, scaner said:

Тогава защо се учудвате от обстановката около вас? И не сте само вие, за съжаление. Други гласуват, и те определят какво се случва. И така ще бъде, докато хората се оплакват, ама не гласуват - другите ще са им виновни. Гласувайте де, тогава ще зависи и от вас.

Всъщност не се учудвам, вече.. тихичко си страдам и самосъжалявам. Само това мога да направя.. поне съвестта ми е чиста. Успокоявам се, че не съм сбъркал отново на фона на поредната подмяна на  изборите.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Една от характеристиките на съвременния български национализъм е, че е зависим. От пари разбира се. Той е управляем. Отвън, разбира се. Който има повече пари, той го купува, а когато не му е нужен спира парите и той се съсъхва.
Сега повече пари има Вашингтон. Съответно национализмът е антируски. Ако Социалистическата партия имаше влияние, щеше да е и антикомунистически. 

Обаче, дори със спрени пари, някои се опитват да са патриоти, поне афишират привързаност към личности - национална гордост. Не, и това е лошо. Нацията трябва да е обезличена. Парите се наливат в шумни послушковци и това, да изразяваш нещо свързано с Национално- освободителното движение става обругавано. (Разбираемо. Ами ако се възроди идеята за независимост? А? )

Да, това, че съзнанието се определя от битието е много лукаво. Като му усложниш/опростиш/подобриш битието, ще му променяш и съзнанието. И на националиста, и на контранационалиста. Защото е добре да имаш достъп и до газ, и до спирачка. Плащаш си и ги имаш.

ПП. Допълвам се. Не е само до пари. Като си задоволен, възниква и въпросът за място в йерархията, която цениш и угодничеството. Цитат от "Мисис Далуей" (по- простоватите да не я бъркат с Даутфайър) "бяха чули гласа на властта; появил се бе духът на благоговението със здраво затворени очи и широко отворена уста". Защото националистите, особено съвременните, обичат да подражават на силните, на Ницшевата воля. 

Редактирано от Втори след княза
  • Харесва ми! 1
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 1 минута, Tomata said:

Всъщност не се учудвам, вече.. тихичко си страдам и самосъжалявам. Само това мога да направя.. поне съвестта ми е чиста. Успокоявам се, че не съм сбъркал отново на фона на поредната подмяна на  изборите.

А по какъв критерии съдите, че не сте сбъркал? След като всичко ви води до страдане и самосъжаление? Това не е ли самозаблуждение че съвестта е чиста?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 1 минута, scaner said:

А по какъв критерии съдите, че не сте сбъркал? След като всичко ви води до страдане и самосъжаление? Това не е ли самозаблуждение че съвестта е чиста?

По резонансният резултат в политиката, разбира се. „Не е работа на магарето да се тика там дето се ритат атовете“ Аз така смятам.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 4 минути, Tomata said:

По резонансният резултат в политиката, разбира се. „Не е работа на магарето да се тика там дето се ритат атовете“ Аз така смятам.

Ами това е основният проблем. Ако магаретата са болшинство, атовете щат не щат ще ги слушат. Но ако магаретата не се интересуват какво правят атовете, или се страхуват да си кажат мнението, или си измислят други оправдания като "всички са маскари", сами са си виновни. За това трябва да се гласува, а не да се оплакваме от резултата на гласуването на другите.

  • Харесва ми! 1
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

 

Преди 30 минути, Tomata said:

Синята мъгла във власта ни задушава през целия преход, като гледам, дори тук във форума подръжници не им липсват. Неуспели преди комсомолци бол.  Аз нищо не искам, от мен нищо не зависи, не се чувствам политически представен, рядко гласувам, а ти избяга от въпроса.

Само дето ми писна да гледам как разни хорица сами се навиват, докато вземат че си повярват. Стига вече с тези внушения и манипулации.  То всички теми се превърнаха в пропагандистки платформи. Едни и същи хора сами са „лайкват“ и квичат от радост..

Така де, не гласуваш,  нищо не казваш, от теб нищо не зависи, но твърдиш, че си за някаква "българщина", която даже не можеш да дефинираш. Нямаш никаква идея какво е това, що е, в какво се състои нейната същност,  по кои линии се разминава с Европата. Ама я защитаваш. Аз лично никаква българщина не виждам тук, а просто някаква политика "анти"  

Моето мнение по този въпрос съм го казвал многократно тук, но заради теб ще го напиша пак. Българщината за мен започва с възраждането и там са нейните корени и идеали. А това са европейските идеали, а не потурите или османската същност. Парадираш с имената на Ботев и Левски, но една хипотетична българщина без европейското в себе си отрича и Левски, и Ботев и всички останали будители и революционери, както и цялото възраждане като етап и процес.   

  • Харесва ми! 1
  • Благодаря! 1
  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

  • Администратор

 

Преди 55 минути, Tomata said:

Синята мъгла във власта ни задушава през целия преход, като гледам, дори тук във форума подръжници не им липсват. Неуспели преди комсомолци бол.  Аз нищо не искам, от мен нищо не зависи, не се чувствам политически представен, рядко гласувам, а ти избяга от въпроса.

Очевидно ти не разбираш както от култура, така от история и от политика. Защо въобще пишеш в тази темата. Национализмът на българите е много сложно нещо вплетено между тези три дисциплини: култура, история и политика. Вие с втория не спирате да обяснявате колко сме зависими и сравнявате българите с чалгарите и потурите. Ние сме светска държава и нашите интереси са доста добре защитени. Ние сме в НАТО и ЕС, което ни прави част от най-елитните държави в света. Ако вземем Молдова или Армения например, които през последните 30 години гледаха на изток, а не на запад - ще видим, че сме се справили доста добре.

Хайде спрете се с изкривяването на истината и ако нещо не разбирате - то вече е написано 100 пъти в тази тема. Прочетете го, напишете си го в една тетрадка 100 пъти и го запомнете, ако не може да го разберете.

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 13 минути, scaner said:

Ами това е основният проблем. Ако магаретата са болшинство, атовете щат не щат ще ги слушат. Но ако магаретата не се интересуват какво правят атовете, или се страхуват да си кажат мнението, или си измислят други оправдания като "всички са маскари", сами са си виновни. За това трябва да се гласува, а не да се оплакваме от резултата на гласуването на другите.

Младежки ентусиазъм, адмирирам. 

От синята мъгла спасение няма. Тя  влиза през задния вход ако отпред е заключено. Ако и там има резе, през ключалката се промъква, през комина.. нали затова е мъгла.. тя раздели обществото ни, изгони децата ни и прояде душите на младите. Като хамелион е, сега е синя, преди мораво червена, затова трудно се познава.

 

Извинявам, се. Спирам. Отивам да чета тетрадката.

Редактирано от Tomata
Link to comment
Share on other sites

Guest
Тази тема е заключена!

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...