Отиди на
Форум "Наука"

Българските мостове, строени в периода 681 г. - 1396 г.


Recommended Posts

  • Модератор История

Павлов, искаш и един блог за мостовете ли? Ами имам идея и за такъв, обсъждали сме я, но не знам дали аз ще я реализирам. За разлика от църквите, повечето запазени мостове са из Родопите и Южна България, а на мен това ми е малко далеч. Иначе лесно ще с намериш описания и снимки на мостовете в Невестино, Доспат, Свиленград, на онзи по пътя за Ягодинската пещера, на онзи в Ковачевица и на Дяволския мост и май за толкова се сещам сега.

Link to comment
Share on other sites

  • Мнения 321
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Потребител

Тук не става въпрос за някакво искане, а от какво има нужда, за да добием по-добра представа за мостовете у нас. Позволих си да преложа нещо, но това не означава автоматично, че карам някой да го свърши.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Изрично сведение за построяване на мост има от времето на Омуртаг - в един от надписите му се говори, че е построил мост над река Тича с два лъва, който водел до аул. Счита се, че този мост трябва да се намира до аула край село хан Крум. Иначе из цялата страна съществуват останките на многобройни стари мостове, които обаче не са изследвани от коя епоха са - римска, средновековие или османска. Все пак трябва да отбележа, че цялостната отбранителна и градоустройствена характеристика на българския, а и на балканския град от 12-14 век не предполага строежа на големи мостови съоръжения, а по-скоро на т. нар. подвижни мостове. Иначе поне в столицата Търново разделена на две половини от р. Янтра е трябвало да има мостови съоръжения.

Мостът с двата Лъва на Княз Омуртаг-как е изглеждал можем да видим от неговият аналог при Каракала

cendereromanbridge1.jpg

nemrutcendereromanbridg.jpg

nadpis57.gif

„Великият княз Омортаг е княз от бога в земята, дето се е родил.

Като остая в лагера на Плска, той построи аул на Туца и уголеми силата спроти гърци и славяни. И построи изкусно мост на Туца зад аула ; а в самата крепост постави четири стълба и между стълбовете два медни лъва. Нека бог удостои божествения княз да натиска с ногата си императора, докато тече Туца и докато тя задържа многото български противници, и покорявайки враговете си, да преживее в радост и веселие сто години. А времето, когато биде построен, беше по български сигор елем, а по гръцки 15-и индиктион.”

П.с. По принцип българите нямали нужда да строят нови мостове,а просто да поправят предишни римски използвайки на пълно римските пътища.

При българите нямаме запазени източници за построяването на мостове,за разлика от османците-които пак строят на мястото на разрушени преди това римски мостове :v:

Редактирано от rasate
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

През 14 век е построен голям каменен мост на Дунав край град Регенсбург - градът е имал особен имераторски статут в Свещенната римска империя. Бил съм на този мост и без съмнение е внушително съоръжение. Имал е три кули, от които е запазена само първата. От този период е и мостът на р. Вълтава в Прага. Но да се вземат отделни примери, от опрделени периоди и да се размахват като доказателство за културно превъзходство на определени народи над други никога не ми се е струвало удачно. Аз и за това попитах Глишев дали може да ми даде друг европейски пример от ранното средновековие за град като Преслав - обхващаш площ от 3.5 кв. км, с множетсво каменни комплекси простиращи се на декари застроена площ, с две концентричи крепостни стени, водоснабден и канализиран и всичко това изградено само за няколко десетилетия. Уверявам ви, че такъв строителен подвиг не са повторили никои от строителите на големите романски и готически катедрали от 11-15 век, нито някой от строителите на каменните мостове през 14 век.

"Каменният мост" мост в Регенсбург е построен в периода 1135г-1146г,това на 14-ти век ли ти изглежда?!!!!!!!!!!

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Я да вземем де обобщим някои западноевропейски възгледи:

1. Запазените стари мостове не се знае точно чие дело са, но непременно трябва да са римски или турски и в никой случай български. Даже за ремонта римските мостове устискали 1 хилядолетие да дойдат турците, че да ги поправят.

2. Ако се случи така, че славните западноевропейци не могат да запушат няколко дупки в крепостната стена, та кой да е преминаващ виз. отряд като реши да ги стресне с демонстративна атака, направо да се озове в града и да се окаже, че е превзел виз. столица - трябва всички такива случаи да се третират като ирелевантни. Туй, че Византия след като е била сведена до един град е успяла да поддържа стените в такова състояние, че с много по-малобройни сили е успяла да го отбранява от турците също е ирелевантно. Както и че Никопол 1г. след посичането на Шишман е имал крепост, която не била превзета от славната западна армия, дето се биела в гърдите, че и небето да паднело, щели да го задържат на копията си. Това са все ирелевантни неща.

3. За това пък, че великите западноевропейски градежи са били завършени през 15, 16,17 ... век или са били основно преустроени (сиреч направени изцяло на ново) въобще не трябва да се споменава, защото също е съвсем ирелевантно.

:tooth:

Не стана много ясно римляните, след като са владели тези земи 3-4 века де са им мостевете - определено големите реки не са в Родопите. Или великите римски архитекти ги е бивало колкото да направят мост над някое поточе. Като се замисля - имаме сведение за кратко просъществувал мост над Дунава. При това положение илзиза, че римляните са могли да строят мостове точно толкова, колкото и прабългарите.

:tooth:

Споменатия мост над Скафида най-вероятно е направен по времето на Борис І или Симеон І. Основите са унищожени при направата на сегашния мост, но Шкорпил ги е бил заварил и счита, че не са римски, а от по-късно време. До Борис І Дебелт е значим градски и епископски център, но след това значението му драстично пада - на практика той е единствения пристанищен епископски център, който губи значението си. Това ще рече, че се е появило нещо, което е започнало да пречи. Моста над Скафида затваря оттока към езерато, а именно от там е трябвало да се премине, за да се стигне по вода до Дебелт. По време на битката при Скафида обаче този мост рухва. И след това, макар и не Дебелт, но Скафида, която се намира в Мандренското езеро отново се появява - градът е атакуван от савойския флот, който пък заварил там турски кораби.

post-549-026805800 1302378592_thumb.jpg

Иначе съвсем правилно се отбеляза, че има голяма разлика между мост правен докато бълг. земи са под турско робство и "Турски мост" (в смисъл на мост направен от турски майстор и турци-работници). Прикачвам един надпис, макар и по-късен (1872), за да се види, че при подобна дейност често ролята на тур. власти е била ... че не се пречели.

Редактирано от Galahad
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
П.с. По принцип българите нямали нужда да строят нови мостове,а просто да поправят предишни римски използвайки на пълно римските пътища.

При българите нямаме запазени източници за построяването на мостове,за разлика от османците-които пак строят на мястото на разрушени преди това римски мостове :v:

Е ти направо "уби коня",значи според теб за има-няма 6 века римските мостове са си стояли и ние само сме си ги ползвали,а после изведнъж взели да се рушат и турците почнали да строят на тяхно място други?!!!

А колкото до моста на Хан Омуртаг,(с цялото ми уважение към този велик български владетел),но доколкото съм чел и разбрал,мостът водел направо към собствения му дворец;(ще направя аналогия с днешно време,дето един пловдивски бизнесмен си направи мост над Арда,който води директно във вилата му),-аз говоря за едни по-други мостове!

Здрасти, лаик -1 и добре си дошъл. С червено общо взето пишат само модераторите и то, когато се карат на някого. Може с друг, избран от тебе цвят, или с болд. Не е голям проблем, но просто така се е установило.

Пиши си спокойно! :good:

Редактирано от КГ125
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

:tooth:

Не стана много ясно римляните, след като са владели тези земи 3-4 века де са им мостевете - определено големите реки не са в Родопите. Или великите римски архитекти ги е бивало колкото да направят мост над някое поточе. Като се замисля - имаме сведение за кратко просъществувал мост над Дунава. При това положение илзиза, че римляните са могли да строят мостове точно толкова, колкото и прабългарите.

:tooth:

Да,аз търся точно тези мостове,дето римляните са ги строили на по-големи и по-малки реки,потоци и дерета,които(мостовете имам предвид) ти изглеждат може би напълно безсмислени,но за времето са били важни ифраструктурни "детайли" и са служили на всички!!!

Редактирано от лаик-1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 седмици по-късно...
  • Модератор История

Няма и да бъде. Но ако се опитваш да кажеш, че великите катедрали и замъци са паметници от 19 век, а не примерно от 12-14 - нямаш идея колко си далеч от истината. Да някои са реставрирани и реконструирани, но е пълно и с такива, които не са. При това във всяко село.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 месеца по късно...
  • Потребители

Макар темата да е за българските мостове, ще сложа един линк за най-старият мост във Венеция - Риалто.

Предполагам, че мостът е известен на всички и когато си говорим за средновековните български мостове някои сигурно си задават въпроса защо у нас няма такова нещо. По-точно се е появило подобно нещо с построеният от Колю Фичето мост край Ловеч. Но както ще видите от текста, това което всички си представяме когато стане дума за този мост е едва от малко повече от 4века. Още толкова време обаче назад този мост е бил дървен и понтонен. Надявам се, че историята на един от най-известните мостове в света ще понамали малко високите изисквания към българските средновековни мостостроители.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 месец по късно...
  • Потребител

Господа, моля да престанете с тия турски мостове. Тези земи никога не са били владения на Турция, която съществува едва от стотина години. Ако вземем за аналог "римски", "византийски" и "български", би трябвало да се използва думата "османски".

К. Шкорпил локализира моста на Омуртаг тук:

http://wikimapia.org/#lat=43.1400252&lon=26.8139362&z=17&l=11&m=b

Логиката е ясна- народ, който може да строи от камък каквото и да било, може да строи и каменни мостове. Не по сложно да построиш мост от да речем крепост. Римляните са строили и мостовете стоят. Техните наследници, така наречените "византийци" също. Българите и те. И на хората, които твърдят, че българите са диваци без култура, ще препоръчам да почетат книги малко повече. През османския период са строени мостове и калдаръмени пътища, това не може да се отрече. Поръчва ги или местната власт (местния валия, бей или паша) или централно от Високата порта. Строени са с пари събрани от раята под вид на данъци и с безвъзмездния неплатен труд на същата тази рая, както и от майстори, които нямат нищо общо с определението "турчин". Така, че определението "турски" най- малко трябва да се закача за мостове, строени през османския период.

Редактирано от tyrsa4a
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Господа, моля да престанете с тия турски мостове. Тези земи никога не са били владения на Турция, която съществува едва от стотина години.

Но хората живяли и били съвременници на онези времена не мислят, че Турция не е съществувала:

Единственото спасение на нашия народъ е въ революцията.

Христо Ботьовъ

Турция е простряла вече своята мъртва ръка връзъ сичките негови жизнени сили и нищо друго не ще може да я възпре освенъ огънъ и мечъ.

Наистина у насъ има и училища, и читалища, и вестници, и книжарници, и литература, но сичкото това е довело тоя народъ до такава степенъ на човеческото щастие, щото той умее вече доста правилно да запише кога е станало въ Турция гладъ, кога моръ, кога пожаръ.Дивиятъ, варварският и безчовечният турски яремъ, който въ продължението на цели почти петъ столетия е висялъ, и днесъ даже съ още по-голяма тежнина виси на врата на нашия потъпканъ, западналъ...

На кое от тие две племена принадлежи честта да повдигне знамето на освобождението и да каже на беззъбата вече Турция.

"Стига, часътъ на твоята смъртъ настана, а ние сме повикани от самата природа да живееме!

Ние виждаме само това, че по-голямата частъ от сръбския народъ пъшка подъ игото на Турция и на Австрия.

Аз мисля, говори генералъ Липранди в 1868 г., че ако българите са намислили да направятъ общо въстание, то возточниятъ вопросъ или, по-правилно да кажа, съществованието на европейска Турция може да бъде съсипано до основанието си...

Примери отъ ТУРСКО правосъдие

Христо Ботьовъ

Те ходеха хайдути, както казватъ турците, за н а м - за да покажатъ свойто поетическо мъжество предъ рода и врага и да отвръщатъ за обиди, сторени тямъ или на сюрмаси от турци и чорбаджии;

Видяхме по-преди въ какво състояние беше достигнала сюрмашта въ Калоферъ от разпрата за мерата, подбудена от самото правителство и от злоупотребленията на чорбаджиите, кои съ кражбите удвояваха правителствения данъкъ и заедно съ правителството сякакъ мъчеха беззащитния народъ - прибавете при туй развитото народно чувство между младежите, кое, като смъртенъ грях за турците беше компрометирало мнозина...

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Военно дело

В Карлово и днес се помни тъй наречения "арапски мост", защото са го строили чужденци арапи. Тоест, това си е турски мост. Задава се въпроса, при положение че български майстори са построили най известните джамии в Одрин и Истанбул, защо да не са строили и мостове?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

В Карлово и днес се помни тъй наречения "арапски мост", защото са го строили чужденци арапи. Тоест, това си е турски мост. Задава се въпроса, при положение че български майстори са построили най известните джамии в Одрин и Истанбул, защо да не са строили и мостове?

"Арапете" може да се биле черноработници на майсторе българе. :smokeing:

Редактирано от kotev
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

На по-значителните турски мостове се знаят и спонсорите и архитектите. Старият мост в Свиленград (снимка) е дело на Синан. Същият който по-късно построява прочутия мост над Дрина.

Редактирано от Atom
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Синан също не е турчин, защото е бил яничарин. А в яничарския корпус е забранено за турци, нищо чудно да е и наше момче. И той не е турски атхитект, а османски:

http://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%A1%D0%B8%D0%BD%D0%B0%D0%BD

А арабите също не са турци Говорил съм с много араби на които народите са били в Османската империя, те също не обичат турците. Смятат, че са били ограбени и че народите им са дръпнали назад.

Редактирано от tyrsa4a
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Едни приятели откриха, че има останки на още един римски мост, за който си мислех, че вече е напълно изтрит от лицето на земята. Намира се ето тук: http://wikimapia.org/#lat=42.9563617&lon=25.7587874&z=18&l=11&m=b

Снимки на моста могат да се видят в Gogle Earth на същото място.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 месеца по късно...
  • Потребители

Т. нар. Омуртагов мост край Преслав

Снимката е от 1929г., сиреч този мост, който е на нея е нов. От Омуртаговия са били видими само основите на стълбовете.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

като заговорихме за римски мостове... Една тема:

http://rome.bg-history.info/1101/Rimskite-mostove-po-porechieto-na-Dunav.html

Link to comment
Share on other sites

  • 5 месеца по късно...
  • Модератор История

Като става въпрос за българско монументално строителство не знам защо се пропуска огромното землено укрепление издигнато от Самуил при с.Ключ.Не иде реч за дървена стена в планински проход както обикновено се спекулира а за 11 километрово землено укрепление вероятно завършващо с каменна стена.Фортификация почти непозната в Средновековието.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 месеца по късно...
  • Модератор История

Яяя, каква интересна тема. И за толкова време - резултатът същия. Няма български мостове, освен омуртаговия

Редактирано от Last roman
Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...