Отиди на
Форум "Наука"

Българските мостове, строени в периода 681 г. - 1396 г.


Recommended Posts

  • Потребител

То като се замисли човек и запазените османски мостове на територията на България не са кой знае какво. Ако трябва да търсим някакъв аналог на западните от снимките на Thorn (масивни внушителни съоръжения), май всичко се изчерпва с моста в Свиленград,

Link to comment
Share on other sites

  • Мнения 321
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Модератор История

Много яка нихилистично-поп историческа хипотеза се развива "турските чергарите живеещи на оджаци дошли и почнали да строят римски каменни мостове, въпреки хилядолетня хиатус на Балканите в сферата на мостостроенето вследствие пребиваването на българите". Интересно в кой исторически период на мир и благоденствие турците почват да строят римски мостове?

Изказването ти е несериозно. Или издава пълно невежество. "Чергари на оджаци" са били примерно юруците, които винаги са били маргинална група. Османският султанат де факто се ражда като част от селджукския, а след това се превръща в негов наследник. Пусни си едно търсене за строителството на селджуците. При това са строили точно пътна инфраструктора - керван сараи и мостове. Големи и каменни.

Ето един от 1222 г.

Akk%C3%B6pr%C3%BC_2.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор История

Селджуците си наследяват византийската строителна традиция.Да напомня че тяхната държава се казва точно "Рум".А османците никога не са били част от селджушката държава.Те са късни примитивни пришълци /макар и родствени на селджуките/.И веднага са запратени на края на държавата на византийската граница като им е оформен бейлик - образование с висока степен на автономност.Между другото по същия начин процедира и българската държава с куманите по времето на Иван Асен като ги заселва по византийската граница.Идеята е ясна - да правят проблеми на съседа.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Давай по същество Торн зарежи сег. Франция ;).

К'ва точно ти е тезата!?


Да повторя! Каква ти е тезата!? И други сме били във Франция, че и оттатък ;)

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Тезата му е "бугарите" за хиляда години са дигнали един мост. Добре че са били номадстващите турци, за да възродят римския мост.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор История

То като се замисли човек и запазените османски мостове на територията на България не са кой знае какво. Ако трябва да търсим някакъв аналог на западните от снимките на Thorn (масивни внушителни съоръжения), май всичко се изчерпва с моста в Свиленград,

Ее, а Кадин мост?! А Дяволския мост?!

Изобщо - ето една крайно непълна подборка.

http://forum.boinaslava.net/showthread.php?13850-%D0%E8%EC%F1%EA%E8-%D1%F0%E5%E4%ED%EE%E2%E5%EA%EE%E2%ED%E8-%CE%F1%EC%E0%ED%F1%EA%E8-%EA%E0%EC%E5%ED%ED%E8-%EC%EE%F1%F2%EE%E2%E5-%E2-%C1%FA%EB%E3%E0%F0%E8%FF/page2

Говорим за каменни мостове. Дървени няма как да не е имало.

И да, няма данни българите да са се занимавали с такива, освен при Омуртаг. Не хиляда години, но двестате години ПБЦ и двестате години ВБЦ.

Ресавски, османският бейлик се ражда точно като част от селлджушкия султанат. Това, че почти веднага става практически независим, не променя този факт.

За "номадите" нещата вече станаха ясни, а това, че селджуците са наследили византийските традиции е абсолютно и напълно вярно, както и че са ги допълнили и с източни - персииски и арабски. Има много хубави мостове, строени от мамелюците.

Аз не мога да разбера каква е идеята на темата.Да се докаже някакво сериозно технологично превъзходство на Западна Европа над Източна в 13 - 14 век?Само че рицарите от ІV кръстоносен поход май не са били на това мнение.

Идеята на темата е ясна, но леко издиша от към материал, та се отклони накъм аналогии. Иначе по твоя въпрос, макар и офтопик, нещата са ясни - през 13-14, както и по-нататък, Западна Европа има технологично превъзходство. Включително по време на четвъртия поход.

Давай по същество Торн зарежи сег. Франция ;).

К'ва точно ти е тезата!?

Да повторя! Каква ти е тезата!? И други сме били във Франция, че и оттатък ;)

Мостовете във Франция бяха в отговор на Антоан, иначе са офтопик за темата.

на територията на България в момента са известни два римски моста

1. в Пловдив на река Марица, който е частично проучен през 60-те или 70-те г. на 20 в. и след това унищожен.

2. в София - токущо открит при разкопките на Лъвов мост и след приключване на ремонта ще бъде експониран.

За съжаление от двата са запазени по един устой, така че каква е била конструкцията - с каменни сводове или път от греди и дъски неможе да се каже.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Един каменен мост от ВБЦ:

MOST%20COMBINED.jpg

http://www.borbabg.com/?action=news&news=32564

В описанието е дадена и една възможна причина за разрушаването на такива мостове - иманярството:

"Мостът е смятан за нишан (белег) за място, където е скрито имането на прочутия Вълчан войвода, който шетал из района, за да обира турски хазни, които пресичат Балкана на път за Цариград.
НА ТРИ МЕСТА В ОСНОВИТЕ НА МОСТА, КОЙТО Е ВДИГНАТ НАД РЕКА ВЕСЕЛИНА, ИМА ИЗДЪЛБАНИ ДУПКИ, а че иманяри са сновали наоколо, личи и от няколко други ями в подходите към моста от южния бряг."

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Ее, а Кадин мост?! А Дяволския мост?!

Изобщо - ето една крайно непълна подборка.

http://forum.boinaslava.net/showthread.php?13850-%D0%E8%EC%F1%EA%E8-%D1%F0%E5%E4%ED%EE%E2%E5%EA%EE%E2%ED%E8-%CE%F1%EC%E0%ED%F1%EA%E8-%EA%E0%EC%E5%ED%ED%E8-%EC%EE%F1%F2%EE%E2%E5-%E2-%C1%FA%EB%E3%E0%F0%E8%FF/page2

Добра работа - браво.

Все пак според мен, мостът в Свиленград е най-впечатляващото съоръжение. Не знам как е изчисляван, но почти до вчера (началото на 90-те), целият тежкотоварен трафик за Турция е преминавал през него.

post-9626-0-30406100-1404743171_thumb.jp

Темата май се изчерпа. Дайте да видим как стои въпросът с византийските мостове на балканите. Има ли ги, няма ли ги или и за тях не се знае нищо?

Редактирано от Atom
Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Има ред фактори, които се пропускат при отчитането за това, какви мостове е имало тук.

При нас липсват някакви по-сериозни проучвания по въпроса. Стана дума примерно за Карловия мост, а той е направен на мястото на Юдитиния мост. Там са правени подводни проучвания и на дъното на реката са открити основите на моста, а части от тях са запазени и под някои сгради.

Не се отчита ролята на някои разрушителни фактори, като напр. заматрасенията. В Северна България има доста малко запазени на по-голяма височина останки от сгради от римската епоха, доста повече от средновековието, още повече от турското робство и най-много от по-ново време. В други райони имаме доста повече запазени постройки. Разбира се има значение и колко са построени и поддържани, но все пак има разлики.

На следващо място възниква въпросът как се определя кой мост от кое време е. За някои е ясно, защото има надписи, разни други сведения. Но за някои няма и тогава възниква въпросът как се определя дали е античен, средновековен или турски? Имаме три приблизително равни периода - откакто Тракия става римска провинция до идването на Аспарух, после до края на ВБЦ с отделяне на паузата докато земите са част от Византия и третия е турското робство. Но работата е там, че мостовете трудно оцеляват без ремонти в по-ново време.

Турците имат и някои по-големи мостове по долните течения на някои реки, където вече са по-големи, но те вече са в територии, които повечето време са били византийски - напр. Одрин. Районът на Свиленград също не е бил вътрешна територия за България тъй както е бил за Османската империя, което отново поставя въпросът доколко е било удачно средновековна България да направи такъв мост, вместо валовете за охрана на границата.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор История

Като говорих за мост при Адрианопол, имах предвид по римско време. Не ми е и хрумнало българската държава да строи мост в Одрин. Той е превземан чат пат за малко и е бил български при Иван Асен за 16 години, но иначе си е важна ромейска крепост.


Колкото за проучванията - буквално не съм попадал на нищо специализирано за мостове.

П. П. Между другото в БС сложих още мостове, единият уж, но не много вероятно, бил римски.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Да подходим по обратния начин! Къде би трябвало да има мостове, например. А за сега не са открити. Примерно път свършващ от едната страна на реката и продължаващ от другата, при положение, че няма брод.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Военно дело

Торн, има една книга на Христо Матанов в която той казва "Съмнително е дали последните султани в Коня въобще са чували за Осман и малкия му бейлик". В този смисъл, турците почват от чист лист и нямат нищо общо със селджуките. Пак там той пише, че желанието на османците да се изкарат потомци на селджуките стига до там, че през 16 век е фабрикувана обширна кореспонденция между Осман и султаните в Коня.

Да, в началото си малоазийските мюсюлмани (бъдещи османци и не само) са едни полудиви номади разбойници които с еднаква стръв грабят земите на Селджукския султанат (и са виновни за унищожаването му), така и ромейски земи.

Критичният поглед върху тези мотиви в трудовете на османските историци, писали повече от столетие след образуването на османската държава, недвусмислено показва, че сведенията, които те дават, имат апокрифен характер. Личността на Ертогрул например е обрисувана чрез взаимства-не на „подвизи" от ранната история на селджукската държава. Същото важи и за неговия наследник Осман. Получаването на владетелски инсигнии от иконийския султан в 1299 г. също не е доказан исторически факт. „Съмнително е, отбелязва известният османист Ф. Тешнер, дали последните султани на Коня въобще са чували за Осман"18. В това, че османската държава, както и повечето средновековни държави, изработва своя династическо-държавна митология, няма нищо чудно. По-странно е това, че някои съвременни историци са склонни, ако не да й повярват напълно, то поне да търсят в нея някакви рационални елементи. Във всеки случай ненадеждността на османските извори за ранната османска история е очевидна. Първите сигурни сведения за османския бейлик трябва да се търсят във византийските исторически извори от началото на XIV в.19

Вторият елемент на мита има за цел да покаже, че османският бейлик, а оттук и Османската империя по-късно са наследници на Селджукската държава. В първоначалния вариант, лансиран от Ахмеди (1334-1412 г.), се твърди, че вождът на една част от племето кайъ - Ертогрул, получава от селджукския султан земи в Северозападна Мала Азия, след което сам завладява областта Сюгют (по течението на р. Сангария). След това в османската историческа книжнина се появява версията, че Сюгют бил дарен на Ертогрул от селджуците уж като награда за помощта, оказана от този вожд на селджукските султани. Отново Мехмед Нешри е този, който дава окончателна обработка на официалната версия. Според него Осман, наследникът на Ертогрул, разширява бащините си владения около Сюгют и в 1299 г. получава от селджукския султан Ала-ад-Дин Кайкубад (1282-1303 г.) владетелски инсигнии: тъпан, знаме, сабя, кон и тържествени одежди16. Поради тази причина годината 1299 по традиция се приема за рождена дата на османската държава. Желанието на османските султани да подчертаят връзките на своята държава със селджукския султан е толкова силно, че към 1575 г. дори е изфабрикувана официална „кореспонденция" между Осман и султан Ала-ад-Дин Кайкубад.
Редактирано от Frujin Assen
Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

ето едно блогче за старите мостове из Родопите, макар че според мен авторът се е поувлякъл и ги нарича поголовно римски. Иначе засега важен проблем - разрушаването им от иманярите, които незнайно защо търсят злато около тях:

http://planinitenabulgaria.blog.bg/turizam/2011/07/11/smyrtno-raneniiat-ot-imaniari-rimski-most.781158

А ето нещо интересно и от столицата ни /предполагам, че и в Пловдив е съществувал римски мост над Марица/:

http://pik.bg/откриха-част-от-римски-мост-по-време-на-ремонта-на-лъвов-мост-news191860.html

Редактирано от Last roman
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Да подходим по обратния начин! Къде би трябвало да има мостове, например. А за сега не са открити. Примерно път свършващ от едната страна на реката и продължаващ от другата, при положение, че няма брод.

Дунавският път например (по десния бряг на реката). Съществува от римско време и пресича една камара притоци на Дунав. Не знам да има останки от римски мостове по трасето му. Отделен е въпроса дали е ползван през средновековието.

Но и за другия голям път (Виа Егнатия), който почти винаги е бил под контрола на империята, няма данни за мостове над големите реки (Вардар, Струма, Места, Марица) - нито от античността, нито за средновековието.

Турците имат и някои по-големи мостове по долните течения на някои реки, където вече са по-големи, но те вече са в територии, които повечето време са били византийски - напр. Одрин.

В Одрин е имало византийски мост над Тунджа - Gazi Mihal Bridge. Марица се е преминавала със салове или гемии, а мост е построен едва през 19-ти век. До 19-ти век, мостовете на Марица са два - един при Пловдив и един в Свиленград.

Редактирано от Atom
Link to comment
Share on other sites

  • Модератор История

Интересно е, че Гази Михал го е подновил още в началото на 15 век. Толкова за дивите чергари. Османците още тогава са строели мостове, та ако ще и да са били османци първо поколение. Имало е задача, имало е ресурси, имало е финансиране.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор История

Интересно е, че Гази Михал го е подновил още в началото на 15 век. Толкова за дивите чергари. Османците още тогава са строели мостове, та ако ще и да са били османци първо поколение. Имало е задача, имало е ресурси, имало е финансиране.

Той Гази Михал не беше ли български болярин приел исляма?

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор История

Е тогава баща му или дядо му.Защото Михал/Михаил не е най изконното тюркско име.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Военно дело

Интересно е, че Гази Михал го е подновил още в началото на 15 век. Толкова за дивите чергари. Османците още тогава са строели мостове, та ако ще и да са били османци първо поколение. Имало е задача, имало е ресурси, имало е финансиране.

Само дето забрави да кажеш, че финансирането е идвало чрез ограбването и рязането на главите на нашите предци...

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Да, дивите чергари са си диви чергари. Михаил бей или пък Искендер бей/паша са аристократи, имащи нищожна до никаква връзка с разните първобитни турки.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор История

Торн ще прощаваш но доста абсурдно звучи че точно османските турци са докарали цивилизацията на Балканите.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор История

Торн ще прощаваш но доста абсурдно звучи че точно османските турци са докарали цивилизацията на Балканите.

Никога не съм твърдял такова нещо.

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...