Отиди на
Форум "Наука"

Българските мостове, строени в периода 681 г. - 1396 г.


Recommended Posts

  • Глобален Модератор

Дейстивтелно има смущаваща липса на данни, но

- нови мостове се строят върху стари главно - точките на пресичане на реките са си като цяло едни и същи.

- в 200 годишния византийски период ни един мост ли не е построен?

- нима османците носят строителната традиция тука? Още от онзи разговор за къщите и архитектурата не ме напуска мисълта, че това е исторически нелогично.

Османците носат имперската стабилност, от която следват мащабните строежи но не си представям как те носят строителна традиция.

В това няма грам шовинизъм, но е исторически нелогично.

В крайна сметка ние трябва да си отговорим - могли ли са българите да строят каменни съоръжения или не? А вече дали ги е имало често срещани може да ни каже само и единствено археологическото доказване.


Всъщност мостове има при икономически възход и стабилност в държавата. Ние нямаме точно такава през ВБЦ. Имаме няколко пика военно-политически, т.е. един - при Иван Асен и оттам почва вече нещо като кретане.

В такава обстановка няма мегдан за развръщане на държавни проекти.

Но за мен остава въпросът - турски ли са мостовете, които са построени при турската власт?

Link to comment
Share on other sites

  • Мнения 321
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Потребители

Османците носат имперската стабилност, от която следват мащабните строежи но не си представям как те носят строителна традиция.

Мащабните строежи са от времето, когато действат старите институции - спахии-християни, кнезове, практори и техните ратаи. След премахването им започва период на упадък, в който не само не строят големи сгради, но дори не могат да поддържат вече направените. То и тези, дето са изкретали до Освобождението са били в доста тежко състояние и се е наложило много от тях да бъдат заменени с нови.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор История

"Ана Комнина се изразява доста неясно за съществувалите около 100 канала на охридското езеро, като казва, че водата от езерото изтичала по 100 рова, които на гръцки се наричали мостове. (ГИБИ, т.8 стр. 121). Инж. Коста Ханджиев е изразил становището, че текста на Ана Комнина не трябва да се счита като неправилно изразяване, тъй като при прокопаването на сегашния канал за отичане на езерото били открити останките на голям брой мостове. Ана Комнина споменава и селището с името Струга при описанието на бягството на император Алексей І Комнин, след като бил разбит от Боемунд (ГИБИ, т.8 стр. 46).
Тези не много ясни сведения насочват, че името на града е свързано с най-голямата гордост на стружани в миналото – далянът. На около 300 метра от моста реката става широка и в нея наносите образували три продълговати островчета, между бреговете на които имало 4 протока – Мероитка, Лъшка, Сухо Горне и Голямо Горне. Островчетата били свързани помежду си и със сушата с тесни мостове допиращи се до водата наречени „кревати”, които служели за преминаване и за закрепване на лесите, с които се преграждала водата"

Честно казано, и да е имало мостове, то те са някакви малки дървени мостчета. Не впечатляват.

А за Мицо и моста откъде е сведението?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Ако някой сканира статията на Ханджиев ще разберем повече. Едва ли всички 100 моста са били каменни, но пък за да има останки, то тогава камъкът е най-надежден. Може да са останали и от коловете основите, като в Залива на костите, но твърде вероятно са намерени останки именно от каменни.

Сведението за моста е част от описание на военна кампания. Въпросът е по-скоро дали императорския родственик и деспот е Иван Асен ІІІ. Написано е, че Тарханиот довършил моста, тъй като деспота трябвало да замине, защото бил ангажиран с други битки. Твърде вероятно обаче тактично е намекнато, че Мицо и Иван Асен офейкали предавайки земите си на Византия, а в замяна получили земите край Скафида. И Тарханиот вече на византийска земя довършил делото на великия строител.

Link to comment
Share on other sites

" 1. Няма нито един запазен мост, за който безспорно да е прието, че строен от българите през средните векове."

При доказано цивилизациооно присъствие поне от 3 000 г по тези земи утвърдени строители, като да речем римляите, а преди това и даките са построили цялата тази инфраструктура от пътища и мостове т.е. българите само са продължили и са поддържали тези съоръжанищ

Ккаво да има надпсиси като з ацърквите че били пострили нещо и из основи ли и като като турците д слагат етикети по църквите превърнати в джамии как те ги строили

Ето наскоро четох добра статия за пътя ескус пловдив и по трсето му са разкрити десетки "римски" моста Друг е въпроа дали и този път е римски предвид статията на Крънжалов и свидетелставта у да речем Дио Касио за дакийските пътища и градове Такак както посочва Крънжалов в опровергание на ирчечек шкорпиловци отдолу си има стари дакийски пътища Че това е така, че ромите използват съествуваща инфраструктура и никой не ги чака от аборигените да и прави пътища се доказа и в Англия преди 2-3 г където под т нар адрианов път се намери по стария келтски друм така както Крунжалов е писал преди половин век

Във въпросната статия за т нар траянов път са посочени и първоначалния потонен мост над Дунава при ескус и изчезна такъв при края на пътп над марица а също са описани останките на доста други над по малките реки във вътрешността. т.е. разрухата на тези съоръжения е следтвие на турското нашествие . а не обратното, защото цветущото ВБЦ не си е бутало мостовете да не могат да минават венецианските и генуезки търговци а точно обратното от такива чудеса като мостта над Дубровник е имало нужда и са били поддържан и и използвани

Редактирано от paun
Link to comment
Share on other sites

  • Модератор История
Ето наскоро четох добра статия за пътя ескус пловдив и по трсето му са разкрити десетки "римски" моста

Ето това би било интересно.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор История

Ами по времето Иван Александър да речем и Пловдив и Южното Черономорие са си български.За десетилетия.А също така от Калоян чак до въстанието на Ивайло.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор История

http://www.panoramio.com/photo/81090033

Специално за Торн.

Съгласно местната легенда мостът е строен "още преди турско" като в строителството са участвали мъже от три села.Платил е собственика на съседното село Дерманци - Дерман /който вероятно е един от братята Дърман и Куделин/.На някокло километра от моста е местността Белаур където през 1337 г. е решаващата битка между Иван Александър и Белаур.Има една чешма за която се твърди че е на лобното място на Белаур.

Редактирано от resavsky
Link to comment
Share on other sites

  • Модератор История

Ресавски, поне на пръв поглед мостът изглежда съвременен - от 20 век. Една местна легенда просто не е достататъчна за такава датировка. Имам идея за някои такива легенди и въобще им нямам вяра.

Колкото до Пловдив - как така почваш владеенето от Калоян. При него е било за около 3 години. А после е херцогство Филипопол, поне до 1225, а вероятно до 1230.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор История

Прастар е мостът Торн вярвай ми.А за кой кога владее Пловдив май си трябва отделна тема.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Значи, пак да питм! Има ли римски мостове на територията на средновековна БГ, оцелели до днес? Имало сведения, но мостове няма! Ми има сведения и за български, но те се пренебрегват. Какво по-просто и по-ясно от това, че ще се запазят мостовете, които са строени най-накрая. Какъв е тука проблема? Да се изкара, че средновековните българи не са могли да строят мостове или не са имали средствата а това!? Ми това е глупаво! Има сведения, че са построили поне един или два. Щом могат един, значи умеят да строят. Твърденията, че цялата търговия и пренос на стоки в северна България е минавало по Дунава са меко казано нелогични. Или по дървени мостове, отнасяни всяка пролет от реките. Значи как си го представяте? От средечко, врачанско и монтанско се транспортират до дунавските портове, Видин и Оряхово (де са тези портове!?) за да се превозят с речни кораби (а те де са!?) до центъра на д-вата Търново, Преслав или Плиска. А от северните 'провинции' Вярно там няма много големи реки, но и малките имат нужда от мост, ащото се движат каруци със стоки, снаражение, данъци (натурални) ако щете. Да не пишем за войски и стада с животни. Още повече, че през средновековието не е имало язовири и реките са били доста пълноводни. Не виждам как са били преминавани Огоста и Искър. Както и не виждам БГ 'хеландийте' за превоз на добитък по Дунав. А се съмнявам, стадата да не са били облагани с данъци!?

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор История

Прастар е мостът Торн вярвай ми.А за кой кога владее Пловдив май си трябва отделна тема.

Е не става само с "Вярвай ми". :)

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор История

Значи, пак да питм! Има ли римски мостове на територията на средновековна БГ, оцелели до днес? Имало сведения, но мостове няма! Ми има сведения и за български, но те се пренебрегват. Какво по-просто и по-ясно от това, че ще се запазят мостовете, които са строени най-накрая. Какъв е тука проблема? Да се изкара, че средновековните българи не са могли да строят мостове или не са имали средствата а това!? Ми това е глупаво! Има сведения, че са построили поне един или два. Щом могат един, значи умеят да строят. Твърденията, че цялата търговия и пренос на стоки в северна България е минавало по Дунава са меко казано нелогични. Или по дървени мостове, отнасяни всяка пролет от реките. Значи как си го представяте? От средечко, врачанско и монтанско се транспортират до дунавските портове, Видин и Оряхово (де са тези портове!?) за да се превозят с речни кораби (а те де са!?) до центъра на д-вата Търново, Преслав или Плиска. А от северните 'провинции' Вярно там няма много големи реки, но и малките имат нужда от мост, ащото се движат каруци със стоки, снаражение, данъци (натурални) ако щете. Да не пишем за войски и стада с животни. Още повече, че през средновековието не е имало язовири и реките са били доста пълноводни. Не виждам как са били преминавани Огоста и Искър. Както и не виждам БГ 'хеландийте' за превоз на добитък по Дунав. А се съмнявам, стадата да не са били облагани с данъци!?

Има мостове, които се обявяват за римски, но обикновено и те са османски. Има останки от поне два римски моста - в София и Пловдив, както и останките от дунавските мостове. Други май няма.

Сведенията са за едни мост от времето на ПБЦ, Всичко останало са само допускания.

Не знам защо подценяваш дървените мостове. Като бях дете, близо до нас на достатъчно пълноводна река - средна Струма имаше съвсем обикновен дървен мост, строен от ТКЗС-то. Вйрно, е че реката накрая го отнесе, но определено не го отнасяше всяка пролет. Поне 10-тина години беше издържал и щяха да го възстановят за ден два ако трябваше.

Колкото до портовете - чувал ли си понятието "скеля"? Даже и снимки има от началото на 20 век. Те това са "портовете".

Не виждам как са били преминавани Огоста и Искър?

Сериозно?! Ето ти един линк.

Български хеландии? Имаш чувство за хумор!

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Мостът над р. Вит на снимката наистина е доста ремонтиран или по-скоро реставриран в стил "Царевец", т.е. с доста асфалт, бетон, мантинели и арматура. Но това е по-скоро нескопосна реставрация, отколкото нов мост. Забележете в гърната част се виждат греди, които май са от бетон, но конструктивно няма такива стърчащи елементи на новите мостове. Тъй че по-скоро се имитира нещо, което го е имало.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор История

Мостът над р. Вит на снимката наистина е доста ремонтиран или по-скоро реставриран в стил "Царевец", т.е. с доста асфалт, бетон, мантинели и арматура. Но това е по-скоро нескопосна реставрация, отколкото нов мост. Забележете в гърната част се виждат греди, които май са от бетон, но конструктивно няма такива стърчащи елементи на новите мостове. Тъй че по-скоро се имитира нещо, което го е имало.

Няма такова нещо.Една мантинела му е сложена.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Първо радвам се, че се върна в темата, а предполагам и във форума ;).

Е не става само с "Вярвай ми". :)

Определено не става, но понякога трябва елементарна логика.

Има мостове, които се обявяват за римски, но обикновено и те са османски. Има останки от поне два римски моста - в София и Пловдив, както и останките от дунавските мостове. Други май няма.

Сведенията са за едни мост от времето на ПБЦ, Всичко останало са само допускания.

Не знам защо подценяваш дървените мостове. Като бях дете, близо до нас на достатъчно пълноводна река - средна Струма имаше съвсем обикновен дървен мост, строен от ТКЗС-то. Вйрно, е че реката накрая го отнесе, но определено не го отнасяше всяка пролет. Поне 10-тина години беше издържал и щяха да го възстановят за ден два ако трябваше.

Колкото до портовете - чувал ли си понятието "скеля"? Даже и снимки има от началото на 20 век. Те това са "портовете".

Не виждам как са били преминавани Огоста и Искър?

Сериозно?! Ето ти един линк.

Български хеландии? Имаш чувство за хумор!

Аха, значи по твоята логика, римски мостове няма на територията на средновековна България, освен горните. На Дунав и два 'градски'. Както писах има и елементарна логика.

Не, не ги подценявам, даже в началото написах, че няма когика да се строят скъпи съоръжения, като може и по-евтини. Но има и друго, няма смисъл и да се правят съоръжения, които не вършат работа. Дървения мост не може да се сравнява с каменния, когато ства въпрос например а войса и войскова техника, както и за тежки обози, както и за кервани със стока или кервани със събрания натурален данък. Предполагам, че 'обласните' центрове са събирали данъка и под охрана се е карал в 'столицата' или там дето е резидирал владетеля. И това всяка година в мир, а във война е нужно да се осигури пребазиране на войските, както и продуктите. Следователно един дървен мост е много несигурен след топенето на снеговете. А ако е отнесен колко време трябва да се построи наново!?

Чувал съм, ма не съм чувал а БГ флотилии даже по Дунава. Търговците си имат свои кораби, но не виждам как натуралния данък и като храни, а да не говорим за животни може да се превози в лодки или да се прекара през минушки (паянтови въжени мостове). Как може да се прекара стадо от няколко хиляди глави едър рогат добитък през Огоста и Искър? Добре по дървен мост, но тои мост рано или късно бива отнесен и то по-скоро рано, ащото ккто писах и реките са били по-пълноводни и яовири е нямало и водна регулция. Какво стадото ще си седи на другия бряг докато пукне ли или докато го изколят. Ма месото пак трябва да се пренесе.

Аха, както се разбрахме след като няма римски мостове няма, римските легиони са прекарвани от 'една българка' или там к'вито са живяли на салове ;). аено с обоза и евентуално обсадна техника. Какса оцелели тез римляни в такава среда може би само Романа може да каже ;).

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор История

По дървения мост, за който говоря, каруци и стада минаваха буквално всеки ден. По точно - по много пъти всеки ден.

Колкото за римските мостове - вероятно са били повече. Освен това подозирам, че не са достатъчно проучени. То даже османските не са.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Факт е, че добре направен дървеният мост може да е много яко нещо.

Мен друго ме смущава... кой кого научи да прави каменни мостове на Балканите? Особено тези със високите сводове т.е. с различна височина на сводовете. Турците балканците или обратно? Или византийците научиха всички?? Източно е според мен това строителство - дали наистина не е от Персия или нейде оттам, както Спандий горе каза?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Танкове не си видял да минават нали ;)? Айде БТР-и ;).

Ти пък, 'вероятно', няма вероятно! Щом ги няма, 'начи няма! Що българските проучени ли са? По горе пишеш, че Йоан бил станал Хасан и мостовете от ромейски станали турски, че к'во пречи Иван да е станал Хасан и мостовете пак турски!?

А как ще разпознаеш едни останки какви са!? И от кога са!?

Link to comment
Share on other sites

Имам идея, какд а решим спора за "турксите мостове" научно

Проверяваме дали има оригинална табела на моста над Бяла от Кольо Фичето И ако на нея пише, че е строен от сулатана, ясно

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор История

Танкове нито аз съм видял да минават, нито някой през 14 век е видял.:) (БТР-ът сам си плава).

КГ, да - византийците са научили всички. Като в Месопотамия, сегашен Ирак си е имало и собствени традиции. Още Навуходоносор е направил тухлен мост във Вавилон.

Митак не е същото. Когато казвам, че вероятно е имало римски мостове, правя съждение по аналогия - сравнявам със ситуацията в други области на римската империя. А за българите с какво да правя аналогия?

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Военно дело

Със Сърбия, Хърватско, Албания, Влашко... най малко. Мен ми е интересно друго Торн. След като знаем, че българите са строили каменни крепости, дворци и църкви, какъв е проблема да строят и мостове?

Редактирано от Frujin Assen
Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Но тогава излиза, че къщите на Балканите са византийски? Тия които са и ни известни като български, възрожденски ит.н.?

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...