Забелязахме, че използвате Ad Blocker

Разбираме желанието ви за по-добро потребителско изживяване, но рекламите помагат за поддържането на форума.

Имате два варианта:
1. Регистрирайте се безплатно и разглеждайте форума без реклами
2. Изключете Ad Blocker-а за този сайт:
    • Кликнете върху иконата на Ad Blocker в браузъра
    • Изберете "Pause" или "Disable" за този сайт

Регистрирайте се или обновете страницата след изключване на Ad Blocker

Отиди на
Форум "Наука"

Препръчано мнение

  • Потребител
Публикувано

Ясно, добре, че не са посочени и като гърци... Въпроса с произхода им остава отворен. 

  • Мнения 119
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Глобален Модератор
Публикувано
  On 1.02.2021 г. at 10:26, Stoned said:

Ясно, добре, че не са посочени и като гърци... Въпроса с произхода им остава отворен. 

Expand  

А толкова ли е им важен произхода?

  • Потребител
Публикувано

Г-н. Йончев, защо са определени като българи от житиеписците, а и Климент Охридски също ги определя така? Защо при диспутът, Константин посочва, че е роден на чужда земя? 

  • Глобален Модератор
Публикувано
  On 1.02.2021 г. at 10:40, Stoned said:

Г-н. Йончев, защо са определени като българи от житиеписците, а и Климент Охридски също ги определя така?

Expand  

Климент Охридски никога не ги е наричал българи.

  • Потребител
Публикувано
  On 1.02.2021 г. at 10:41, resavsky said:

Климент Охридски никога не ги е наричал българи.

Expand  

На другите въпроси, имаш ли отговор? 

  • Глобален Модератор
Публикувано
  On 1.02.2021 г. at 10:50, Stoned said:

На другите въпроси, имаш ли отговор? 

Expand  

Вече ти е отговорено доста обстойно в настоящата тема.

  • Потребител
Публикувано
  On 1.02.2021 г. at 10:56, resavsky said:

Вече ти е отговорено доста обстойно в настоящата тема.

Expand  

А, да... В диспута казаното, че е роден в чужда земя е библейска легенда. А защо житиеписците го споменават като българин, отговор още няма. Аз не твърдя, че са българи, славяни, гърци или от друг етнос по това време в Солун. Няма как да знаем от изворите с точност, но са споменати по-късно като българи. Защо? 

  • Потребител
Публикувано
  On 1.02.2021 г. at 8:14, К.ГЕРБОВ said:

Сам си съчиняваш тези, сам си ги потвърждаваш. Не разбрах, дали и ти считаш, че диспутът е съчинен или приемаш, че действително е протекъл в този вид.

Все пак вярвам, че не приемаш, че бог "явил" азбуката на Константин.

Expand  

Самото събитие - диспута - го приемам за общо взето безспорен факт, тъй като е споменат и в други независими източници. Тъй че какво точно имаш предвид под "съчинен"? Че не се е случил изобщо, т.е. че е измислица, или че не е протекъл точно така, както е описан в житието? Ако е първото, то по-нататъшната дискусия е безсмислена.

  On 1.02.2021 г. at 8:32, resavsky said:

Ама те хазарите приемат юдаизма още в края на 8 век някъде около 780 година.Диспута не е свикан за това коя религия да изберат.

Expand  

Според Масуди, където пише, че хазарите приели юдаизма по времето на Харун ар-Рашид. Което е само една от датировките, които се намират из източниците. Защо да е тогава, а не по времето на Кирил, което пък се подкрепя и от бележката на Кристиан от Ставело?

А и в крайна сметка от този хазарски юдаизъм към днешна дата има точно 0 (нула) материални следи. Тъй че дали, кога и какво точно са приели си остава отворен въпрос. Но хайде да не ви спамя темата за светите братя.

  • Потребител
Публикувано
  On 1.02.2021 г. at 8:32, resavsky said:

Ама те хазарите приемат юдаизма още в края на 8 век някъде около 780 година.Диспута не е свикан за това коя религия да изберат.

Expand  

Тази датировка е малко съмнителна. Знам, че е доста широко приета, но няма преки доказателства.

  • Глобален Модератор
Публикувано
  On 1.02.2021 г. at 12:06, T.Jonchev said:

 

Така че, ако ще разбираме буквално случката с дядото, този дядо е бил близък с някой от василевсите и негово отечество е Константинопол. А след като е изгонен, се е установил в Солун, който според схващанията на онова време е за него чужда земя.

Expand  

Само да допълня че дори един Вазов много често е пишел за своето отечество - Сопот.

  • Глобален Модератор
Публикувано
  On 1.02.2021 г. at 12:34, sir said:

 

Според Масуди, където пише, че хазарите приели юдаизма по времето на Харун ар-Рашид. Което е само една от датировките, които се намират из източниците. Защо да е тогава, а не по времето на Кирил, което пък се подкрепя и от бележката на Кристиан от Ставело?

А и в крайна сметка от този хазарски юдаизъм към днешна дата има точно 0 (нула) материални следи. Тъй че дали, кога и какво точно са приели си остава отворен въпрос. Но хайде да не ви спамя темата за светите братя.

Expand  

Тези диспути са били на  мода през 9 век.Нека напомним че предния такъв е в Арабския халифат.Само че там въпроса за приемане на исляма е окончателно решен векове преди това.Борис в България никакви диспути не е е организирал защото говорим за политическо решение а не за духовно.По късно така процедира и Владимир в Киев и Ищван в Унгария.

  • Потребители
Публикувано
  On 1.02.2021 г. at 12:06, T.Jonchev said:

Аз неслучайно поставих въпроса коя персона в Пространните жития е обозначена като "цар". Навсякъде под тази дума се визира ромейският император и никъде - български владетел. Дали е възможно по време на хазарската мисия, когато Кирил се явява официален представител на императора и разговорите се водят не на български (естествено), той да направи дипломатически гаф, наричайки император съседен владетел? Смятам, че който е в състояние да допусне подобно нещо, го подценява изключително много.

Така че, ако ще разбираме буквално случката с дядото, този дядо е бил близък с някой от василевсите и негово отечество е Константинопол. А след като е изгонен, се е установил в Солун, който според схващанията на онова време е за него чужда земя.

Expand  

Според преводачът на Пространните жития, Христо Кодов, с „когато отхвърли дадената му голяма чест, той бе изгонен и отиде в чужда земя“ се визирало изгонването на Адам от Рая. Житиеписецът е искал да изтъкне скромността на Константин, който не е искал да бъде посрещан с големи почести. Философът е бил човек на „царя“, т. е. василевса, и е изпълнявал негова поръчка. Сам житиеписецът е отбелязъл в житието:

„Тогава царят потърси философа и като го намери, разказа му за хазарската молба и му рече: "Иди, философе, при тия хора, говори им и им дай обяснения за света Троица с нейна помощ; защото никой друг не може да извърши това, както трябва." Константин рече: "Щом заповядаш, господарю, аз с радост ще отида за тази работа – пеш и бос, без всичко онова, което Бог е казал на учениците си да не носят." А царят му възрази: "Ако ти би искал да направиш това от свое име, добре говориш; но като имаш предвид царската власт и достойнство, иди със съответните почести и с царска помощ."

Константин е тръгнал с царска благословия, каква по-голяма чест от това! Излиза, че или Философът е излъгал, че „не можал да постигне прадядовската си чест“ , или за конспирация е скрил фактът, че е бил човек на василевса в Цариград. Това от гледна точка, че въпросните думи са казани по повод конкретната житейска съдба на Константин, а не като библейско иносказание. 

Но защо му е трябвало да лъже и да крие кой го е изпратил? Както се вижда, житиеписецът не е оценявал мисията при хазарите като неуспешна, както бе оценена тук. Написал е:

„Тогава първият съветник между тях каза на сарацинските си приятели: "Този гостенин с божия помощ повали на земята цялата юдейска гордост, а вашата захвърли отвъд реката като скверна." А след това се обърна и към всички люде: "Както е дал Бог на християнския цар власт над всички народи и съвършена мъдрост, така им е дал и [истинската] вяра, без която никой не може да живее вечен живот. Слава на Бога во веки!" И всички рекоха: "Амин!"

А философът, просълзен, се обърна към всички: "Братя и отци, приятели и чеда! Ето, Бог даде пълно разбиране и достоен отговор на всичко. Ако има още някой, който да се противи, нека дойде да ни обори или да бъде оборен. Прочее, който е съгласен с това, нека се покръсти в името на света Троица. А който не иска – аз нямам вина за това; но той ще види в съдния ден, когато "Старият по дни" ще седне на престола да съди като Бог всички народи." Те [хазарските управници] отговориха: "Ние не сме врагове на себе си; но нареждаме [това да стане] постепенно: да се покръсти доброволно кой когато иска – от днес нататък. А който от вас се кланя на запад или се моли по еврейски обичай, или пък следва сарацинската вяра, той ще получи от нас смъртно наказание." И така се разотидоха радостни.

Тогава около двеста души от тях се покръстиха, като се отказаха от поганските мерзости и от беззаконните женитби. А каганът написа до царя такова писмо: "Ти, господарю, ни изпрати такъв мъж, който ни обясни със слово и с примери, че християнската вяра е свята. Като се убедихме, че тя е истинската вяра, ние наредихме всички да се покръстят доброволно, като се надяваме и ние да направим същото. Всички ние сме приятели на твоето царство и сме готови да ти служим, където поискаш."

Като изпращаше философа, каганът му даваше много дарове; но той не прие, а само каза: "Дай ми колкото имаш тук гръцки пленници; то ми е по-скъпо от всички дарове." Събраха до двеста души и му ги предадоха. И той радостен тръгна по своя път.“

Дали пък Константин не е бил изпратен при хазарите, за да измоли завръщането на пленниците у дома?

 

  • Глобален Модератор
Публикувано

Аз също смятам, че хазарската мисия основно има политическо предназначение, както впрочем и останалите мисии, в които Кирил взема участие. Агиографската своеобразност е причина политическото да бъде неглижирано в полза на духовното, но въпреки това то прозира.

Що се отнася до знаменития епизод с дядото, мисля че оценката на Кодов за него е напълно адекватна и поради тази причина коментирах по-горе другата възможност за интерпретация с уговорка. Според мен, ако разказът на Кирил отразяваше негова семейна история, хазарската реакция "Уместно и право говориш, гостенино" би била нелепа, тъй като домакините не познават рода на Кирил и съответно няма как да преценяват казаното. Обратно: в случай че Кирил прави препратка към Стария завет, реакцията на хазарите е напълно логична - те са познавали Стария завет, ако не във връзка с християнството, то във връзка с юдаизма и това обстоятелство им е дало възможност да оценят скромността на госта. Е, разбира се, винаги може да се пледира и че - разказвайки за дядото - Кирил е имал предвид едно, а домакините са разбрали друго, но тази трета възможност предоставям на останалите пишещи в темата.

  • Глобален Модератор
Публикувано

И отново трябва да се каже че това византийско-хазарско сближение има и антибългарски нюанс.Във всеки случай в Плиска едва ли са били очаровани от него. 

  • Потребител
Публикувано
  On 1.02.2021 г. at 15:35, T.Jonchev said:

Аз също смятам, че хазарската мисия основно има политическо предназначение, както впрочем и останалите мисии, в които Кирил взема участие. Агиографската своеобразност е причина политическото да бъде неглижирано в полза на духовното, но въпреки това то прозира.

Expand  

С риск отново да отклоня дискусията, какво разбираш под политическо предназначение? Че мисията на Кирил всъщност е била да преговаря за освобождаване на пленници ли?

  • Глобален Модератор
Публикувано
  On 1.02.2021 г. at 16:57, sir said:

С риск отново да отклоня дискусията, какво разбираш под политическо предназначение? Че мисията на Кирил всъщност е била да преговаря за освобождаване на пленници ли?

Expand  

Трудно е да се каже категорично каква е била, но при всички мисии на Кирил има и някакъв политически нюанс. При сарацинската - обмяна на пленници; при хазарската също става дума за пленници; немного след началото на моравската империята напада България, която в съюз с немците воюва срещу моравците; по време на римската започва разведряването Рим-Константинопол и скоро след нея се провежда Осмия събор. Едно - две случайни съвпадения са възможни, но когато съвпаденията са повече от две, те не са случайни.

  • Глобален Модератор
Публикувано

Обикновено пленници се освобождават когато има и някаква политическа договорка.Заради сините очи на Кирил никой няма да ги освободи.Пленниците по принцип са били нещо много ценно. Строили са без пари пътища ,крепости и т.н.

  • Потребител
Публикувано
  On 1.02.2021 г. at 9:33, T.Jonchev said:

Не самите ученици, а житиеписците им.

Expand  

А кой ще позволи на тези житиеписци свободно да си фантазиран относно биография на светец? Все едно превеждащите Библията да си добавят свои пасажи в нея.

И нали уж национализъм тогава не е имало, защо ще си преписват исторически личности в периода X-XIV век?

  • Глобален Модератор
Публикувано
  On 1.02.2021 г. at 23:09, Скептикът said:

А кой ще позволи на тези житиеписци свободно да си фантазиран относно биография на светец? 

Expand  

Сравнете текстовете на пространните, проложните и кратките им жития и ще ви стане ясно.

  • Потребител
Публикувано

Братята, канонизирани ли са в гръцката църква в наши дни или миналото? 

  • Глобален Модератор
Публикувано
  On 2.02.2021 г. at 10:49, Stoned said:

Братята, канонизирани ли са в гръцката църква в наши дни или миналото? 

Expand  

Те са изобщо християнски светци, светостта им се признава във всички автокефални църкви. Кога точно са канонизирани не може да се каже, но фактът, че най-ранните им жития са пространните, говори, че това е станало още през девети век. В онази епоха процедурата за канонизация е много по-различна и най-вече по-свободна от днешната.

  • Глобален Модератор
Публикувано
  On 2.02.2021 г. at 11:49, T.Jonchev said:

Те са изобщо християнски светци, светостта им се признава във всички автокефални църкви. Кога точно са канонизирани не може да се каже, но фактът, че най-ранните им жития са пространните, говори, че това е станало още през девети век. В онази епоха процедурата за канонизация е много по-различна и най-вече по-свободна от днешната.

Expand  

Ако има предвид дали сред етническите гърци култът към Кирил и Методий е на някаква особена почит отговора трябва да е отрицателен.В днешна Гърция храм с името на Кирил и Методий много трудно може да се намери.

  • Глобален Модератор
Публикувано
  On 2.02.2021 г. at 11:54, resavsky said:

Ако има предвид дали сред етническите гърци култът към Кирил и Методий е на някаква особена почит отговора трябва да е отрицателен.В днешна Гърция храм с името на Кирил и Методий много трудно може да се намери.

Expand  

То няма как всеки светец навсякъде да има по някой храм - винаги има по-предпочитани и известни. Естествено, Кирил и Методий са по-тачени в славянските държави и преимуществено - в православните от тях.

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Вашето предишно съдържание е възстановено.   Изчистване на редактора

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

Научи повече  

За контакти:

×
×
  • Create New...
/* Revenue-Ads-Footer */ /* За дарение */
×

Подкрепи форума!

Дори малко дарение от 5-10 лева от всеки, който намира форума за полезен, би направило огромна разлика. Това не е просто финансова подкрепа - това е вашият начин да кажете "Да, този форум е важен за мен и искам да продължи да съществува". Заедно можем да осигурим бъдещето на това специално място за споделяне на научни знания и идеи.