Отиди на
Форум "Наука"

Безполезна ли е сегашната образователна система?


Recommended Posts

  • Потребител
Преди 1 час, Orbit said:

Какво се случва на практиката : студент ( условно казано) се записва и учи в определно учебно заведение с цел получаване на кредит в размер около 10 000 паунда на година.  Училището ( условно казано) има интерес да има повече студенти поради по голям приход от същия този кредит от държавата,приблизително 10 000 - 12 000 паунда на година от един студент. Не всички студенти са наясно че дългът който се струпа по "сметката им" включва и тези пари които се отпускат на училището. Учителите и ръководството на училищата имат интерес да има повече студенти , и поради това помагат на кандидатите да се записват при тях.  В последствие същите учителте срещу скромните 100 паунда от всеки желаещият му върши неговата ученическа "работа" , така че на студента не му се налага дори и да знае английският език. 

Тези пари, 10000-12000 паунда годишно за Лондон са много малко, сумите там стигат и надхвърлят 18000 паунда. Това се нарича заем за издръжка, това са пари за храна, за транспорт и за наем, и специално за Лондон може и да не достигат. Ако човекът ходи и за по някое питие в пъба, определено ще е на минус и ще трябва да си търси временна работа. Така че от тези пари нищо не може да се спечели. Още с толкова се спонсорира университетската такса, която е задължителна.

Иначе това е нормална практика за студентите от по-бедните страни, за схемата се кандидатства, и да не си запознат с условията е просто българско безхаберие, не знам как по-меко може да се нарече..

Плащането започва при годишен доход над 21000 паунда.  Държавата добре си е направила сметката, завършилите и некласирали се на добра работа студенти в Англия са пренебрежимо малцинство, голяма част от некадърните се отсяват още в процеса на образованието, и те връщат солено. За некласиралите се остават само пропиляните години, което е доста висока цена.

Link to comment
Share on other sites

  • Мнения 733
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

Posted Images

  • Потребител
Преди 31 минути, scaner said:

Тези пари, 10000-12000 паунда годишно за Лондон са много малко, сумите там стигат и надхвърлят 18000 паунда. Това се нарича заем за издръжка, това са пари за храна, за транспорт и за наем, и специално за Лондон може и да не достигат. Ако човекът ходи и за по някое питие в пъба, определено ще е на минус и ще трябва да си търси временна работа. Така че от тези пари нищо не може да се спечели. Още с толкова се спонсорира университетската такса, която е задължителна.

Иначе това е нормална практика за студентите от по-бедните страни, за схемата се кандидатства, и да не си запознат с условията е просто българско безхаберие, не знам как по-меко може да се нарече..

Плащането започва при годишен доход над 21000 паунда.  Държавата добре си е направила сметката, завършилите и некласирали се на добра работа студенти в Англия са пренебрежимо малцинство, голяма част от некадърните се отсяват още в процеса на образованието, и те връщат солено. За некласиралите се остават само пропиляните години, което е доста висока цена.

Различни програми - различни условия.

Разбира се че 10 000 - 12 000 паунда годишно са малко пари за студен учащ се пълната седмица . Но ако това е студент който работи всеки ден на обикновената си работа която му носи 30 000 паунда годишно, то защо след работата три пъти в седмицата за по 2-3 часа да не отскочи до училището за което ще прибави към сметката си 10 000 паунда на година ? Или има и варианти събота и неделя.  

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 1 час, dora said:

Toва нещо ново ли е? Защото по моя представа винаги е имало изрично изискване за предоставяне на документ за владеене на английски език, ако човек не е native - стандартен тест по английски на определено ниво,  за да може документите на кандидата да бъдат разглеждани изобщо. Не вярвам да са го махнали?

(Някои от университетите, които съм завършила, са британски - University of York, London School of Economics and Political Science. При курсовете, които съм карала към Cambridge University и University of Leeds също е задължително предоставянето на такъв документ преди да се извърши каквато и да било селекция.  Съшото е  в Уniversity College London, затова ми е трудно да повярвам, че е възможно. Навсякъде другаде по света - University of Amsterdam, където имам степен,  University of Cork, където имам степен, пак при кандидатстване за програма на английски език е задължителен документ за ниво на английски език. Изключение се прави за студентите, които са карали предишната си образователна степен на английски - но тогава е ясно, че могат да се обучават на този език).

Пример:

https://london.ac.uk/applications/how-apply/english-requirements

https://www.imperial.ac.uk/study/ug/apply/requirements/english/

Сега нямам време да проверя всички университети, но ето още един пример. Никой британски няма да дундурка студент, само защото той си плаща някакви такси. Нито ще му даде диплома.

 

 

1920813522_Screenshot2022-01-20at14_03_24.thumb.png.70f82fac59cc20cf9038bf087bf91f96.png

Фактите говорят друго. Ех тези факти все ви се пречкат ... :)

Не знам в кой момент е започнала тази схема за гражданите на EU, но знам че тя вече приключи за тях, след излизане на великобритания от EU. Тази схема най вероятно не е практикувана в елитните учебни заведения, защото това все пак е Англия , а не България.  За да влезнеш в подобно неелитно учебно заведение ти трябва Level 3 q, но вие не допускате че хората които преподават във въпросните учебни заведения са същите хора които подготвят новите студенти за да получат Level 3 q. След което  насочват кандидатите към правилните хора така че да имат шансове да го получат успешно. За което естествено се заплща отделно .

Вижте , мен лично ни ме интерсува всичко това , нито имам желание да се ровичкам в тази клоака.   Това беше пример за това как "работи" ( част от) образователната система. 

Съжелявам че правя светът по малко романтичен за вас , но в крайна сметка никой не ви кара да вярвате в написаното горе. :)

 Темата ми изглежда изчерпана , успех . 

Редактирано от Orbit
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 5 минути, Orbit said:

а да влезнеш в подобно неелитно учебно заведение ти трябва Level 3 q, но вие не допускате че хората които преподават във въпросните заведение са същите хора които подготвят новите студенти за да получат Level 3 q. След което те насочват към правилните хора така че да имат шансове да го получат успешно. За което естествено се заплща отделно

`Не го допускам, защото тогава образователната институция ще си загуби лиценза. Това си е за сигнал за корупция, затова и считам, че не е редно да се говори хипотетично и без да се посочва конкретното заведение. Ако имате доказателства, че схемата е такава, сигнализирайте на https://www.gov.uk/government/organisations/department-for-education

Редактирано от dora
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 7 часа, Кухулин said:

Ако трябва да се задълбае още по-дълбоко, интелектът в крайна сметка е скоростта, с която се обработва новопостъпилата информация. 

Имаш предид “данните” а не информацията. Интелекта превръща данните в информация. И скоростта в много случаи не е релевантна, важен е крайният резултат. А крайният резултат, зависи и от изградени мисловни матрици, много от които както се спомена се изграждат в училище.

Редактирано от Amazonski
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 30 минути, Orbit said:

Разбира се че 10 000 - 12 000 паунда годишно са малко пари за студен учащ се пълната седмица . Но ако това е студент който работи всеки ден на обикновената си работа която му носи 30 000 паунда годишно, то защо след работата три пъти в седмицата за по 2-3 часа да не отскочи до училището за което ще прибави към сметката си 10 000 паунда на година ? Или има и варианти събота и неделя.  

Това са пари за издръжка. Те се плащат на човек, който няма достатъчно пари за да си плати образованието - тоест не работи и няма спестявания и други доходи, това се удостоверява с документи, извлечения от банки, и се контролира много сериозно, минава през етапи на одобрение и няма как да излъжеш системата. Всичко това стриктно се спазваше до преди Британия да напусне ЕС, сега нямам поглед. Освен това как ще работиш, като трябва да присъстваш, като типът обучение е такъв?  Не може да отскочиш за 2-3 часа, това не ти е българско учебно заведение. Тоя балкански манталитет на мислене там не вирее. Може да се включиш в някаква задочна програма, но там не те издържат, сам си плащаш за всичко, само за таксата може да се договаряш.

Това са някакви измислици, още повече да не знаеш английски - направо абсурд. Могат да те спонсорират до една година за езикова подготовка, не повече, и това са редки изключения с много документи и бюрокрация, и то ако си перспективен.

Някой те заблуждава.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 48 минути, Amazonski said:

Имаш предид “данните” а не информацията. Интелекта превръща данните в информация.

Окей, да ги наречем "данни", за да не се впускаме в дефиниции. Имам предвид входните сигнали, които постъпват в церебралния кортекс. Те най-често са вече обработени данни от други неврони. Ако видиш например, че някое девойче е хлътнало по теб и съответно трябва да генерираш реакция, това данни ли са? Нека са данни.

Тук стои въпросът трябва ли да смятаме ефективността на първичната обработка за интелект.  Интересен въпрос. 

Преди 49 минути, Amazonski said:

И скоростта в много случаи не е релевантна, важен е крайният резултат. А крайният резултат, зависи и от изградени мисловни матрици, много от които както се спомена се изграждат в училище.

Скоростта е релевантна в огромното мнозинство от случаите. Включително поради факта, е при повече разполагаемо време  може да се генерира по-качествен краен резултат. А в случаите, когато скоростта не е фактор, можем да кажем, че интелектът също не е фактор.  Както стана дума по-горе - всеки може да се научи на всичко, стига да няма патологии. 

Разбира се, че крайният резултат зависи от изградените мисловни матрици. Собствено самата скорост на обработка зависи от матриците.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Военно дело

Както казваше един мой познат главата на човек е като продънена торба, слагаш нещо отгоре, друго изпада отдолу. Иначе казано няма как човек човек да повиши своите знания над определен лимит, защото колкото повече чете, толкова повече забравя. Телефона не помага. Той ти дава по бърз достъп (в сравнение с книга в библиотека или да питаш приятел), но не увеличава обема. Гледах една лекция за масаите, как те изумявали съвременните хора със своите възможности. Пристига човек с дреха, а в дрехата 30-50 джоба. Във всеки стои парче злато. Вади от джоба златото, продава го, парите слага в същия джоб и така. Понеже това е голяма играчка го питат, защо не събере всичкото злато на куп. И той обяснява- в този джоб е на бай Иван, в този на чичо Генчо... тоест, той е дошъл да продаде златото на цялото село и помни в кой джоб чие злато е. Друг пич пич пък ползва телефон без да познава цифрите. Като го питат как, той отговаря- горе ляво, после долу по средата и така. По негови думи помнел над 50 номера... Та лектора обясни, че тази феноменална памет се дължи на празните им глави. В тях няма нищо от това което помни един съвременен човек и има място за това да запомни по лице всяка една от над 100те си крави, да помни телефонни номера без да познава числата и тъй нататък.

В този смисъл има две концепции за училището. Едната е "от всичко по малко", а другата "от едно по много".

Проблема на "от едно по много" практикувано от западната образователна система е, че хората не разбират нищо от почти всички други въпроси.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 4 часа, dora said:

`Не го допускам, защото тогава образователната институция ще си загуби лиценза. Това си е за сигнал за корупция, затова и считам, че не е редно да се говори хипотетично и без да се посочва конкретното заведение. Ако имате доказателства, че схемата е такава, сигнализирайте на https://www.gov.uk/government/organisations/department-for-education

P.S. Metropolitan University London преди десетина години си загуби лиценза за чуждестранни студенти, трябваше да си го възстановява:

https://www.bbc.com/news/education-22080301

Ако казвате "такава е системата", или нещо от този тип, обвинявате всички учебни заведения на острова в системни корупционни практики, което не може да е по-далеч от истината.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Цитирай

Не е нужно да го ограмотяваме на английската правна система и административните различия на щатите.

Излиза, че българското образование си е съвсем адекватно. Мен в училище никога не са ме мъчили с английската правна система или административните различия на щатите.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 35 минути, dora said:

P.S. Metropolitan University London преди десетина години си загуби лиценза за чуждестранни студенти, трябваше да си го възстановява:

https://www.bbc.com/news/education-22080301

Ако казвате "такава е системата", или нещо от този тип, обвинявате всички учебни заведения на острова в системни корупционни практики, което не може да е по-далеч от истината.

Съгласен съм че системата не е създадена за този казус който описах по горе, в това сте права.  Да кажем че в системата има слаби места. Нужните хора намериха тези слаби места и се възползваха от това. При което всички участници ги устройва ситуацията освен държавата .  И все пак това е част от образователната система и човешкият фактор който присъства в нея.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 2 минути, Orbit said:

Нужните хора намериха тези слаби места и се възползваха от това. При което всички участници ги устройва ситуацията освен държавата

Сигнализирайте.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 1 час, dora said:

Ако казвате "такава е системата", или нещо от този тип, обвинявате всички учебни заведения на острова в системни корупционни практики ...

Ами да, системата е неизбежно порочна ... и не само на острова, а навсякъде където е капитализъм
и където ВУЗ-овете са частни.

Държавата има социално задължение да отпуска заеми за образование, за да може и по-бедните
да се образовани, не само богатите. Няма как ... а частните ВУЗ-ове само това чакат и с охота
прибират парите, отпуснати от държавата.

Това си е легална корупционна схема ... която е неизбежна заради социалното и морално
задължение на държавата да осигури образование и на по-бедните.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 54 минути, Orbit said:

При което всички участници ги устройва ситуацията освен държавата .

Това е точно така. Държавата е ощетена по условие и това е неизбежно.
Виж ми горния^^ постинг.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 31 минути, gmladenov said:

Ами да, системата е неизбежно порочна ... и не само на острова, а навсякъде където е капитализъм
и където ВУЗ-овете са частни.

Държавата има социално задължение да отпуска заеми за образование, за да може и по-бедните
да се образовани, не само богатите. Няма как ... а частните ВУЗ-ове само това чакат и с охота
прибират парите, отпуснати от държавата.

Това си е легална корупционна схема ... която е неизбежна заради социалното и морално
задължение на държавата да осигури образование и на по-бедните.

Добре де, къде са доказателствата за това?

Не може даден университет да бъде обвинен в корупция без конкретни доказателства. Колко пъти е приел по-бедни студенти, които не покриват нивото на университета, такива неща. За метрополитън имаше конкретни данни.

А какво остава за всички университети.

Държавата подпомага по-бедните студенти, но тях ги подпомагат и множество фондации. Бивши възпитаници на университетите също стават спонсори - за даровитите студенти, които не могат да си платят таксите. Забележете - даровити. Не просто някакви си.

Това не значи, че се приемат студенти, чиято подготвеност не отговаря на минималната необходима за университета. Никой университет няма да си рискува репутацията и престижността с някакви подобни врътки. Точно защото са частни, самите студенти с отлична подготвеност няма да търпят свалянето на образователното ниво, защото техни състуденти не са на ниво. Университетите имат рейтинги. Борят се за рейтинги колко са добри. Това какъв рейтинг имат по определени специалности определя колко пари ще получат за научни изследвания и доколко ще могат да ги получат от бизнеса - което е много по-важно за университетите, отколкото този или онзи студент слабак. 10 000 или 20 000 за един частен университет са нищо.  Вижте тук:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_universities_in_the_United_Kingdom_by_endowment

Може даден университет към даден момент нещо да не си е догледал в процедурите и това да води до нежелани ефекти.  Той ще си понесе последствията - и  репутационни, и административни. Но да се твърди, че това е нарочно - без конкретни доказателства, не е добре.

Да не говорим, че в повечето университети студентите първо биват приети (на основата на входните критерии) и ПОСЛЕ имат право да си поискат/кандидатстват за финансиране, не обратното. Това не е същото като "парите следват ученика" у нас. Ако кандидатстват преди да имат потвърдено място, помощта спира, ако не учат. Никой не раздава помощи просто така.

Метрополитън имаха проблем заради вътрешното министерство, за това, че студентската виза (по попитиката, въведена от Гордън Браун) се е използвала като начин да се емигрира, не да се учи. Не защото вътре е някаква потресаваща корупция. Иначе щеше не само да му вземат лиценза, ами управителният му съвет да влезе в затвора.

Редактирано от dora
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 3 часа, Frujin Assen said:

В този смисъл има две концепции за училището. Едната е "от всичко по малко", а другата "от едно по много".

Именно ... и всяка си има своиет предимста и недостатъци. Нито едната не е по-добра от другата.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 2 минути, dora said:

Добре де, къде са доказателствата за това?

Аз говоря по принцип, а не за конкретна корупция.

Принципно, нека си дадем сметка какво представляват частните ВУЗ-ове.
Кое от двете определения ги описва по-вярно:

  • алтруистични организации за безплатно образование
  • бизнес единици, чийто приходи се набавят предимно от студентски такси

В САЩ има проблем/криза със студенстския дълг, защото ВУЗ-овете бълват прекалено
много вишисти, които не могат да си намерят квалифицирана работа след като завършат.
Съответно те не могат да си връщат студентските заеми.

Защо се стига до тази криза?

Ами защото ВУЗ-овете са бизнеси, чиято основна работа е да събират пари. И тези бизнеси
се финансират като усояват заемите, които държавата отпуска за образование ... без да ги
е еня дали техните студентите ще си намерят квалифицирана работа след като завършат.

Дефакто ВУЗ-овете усвояват заеми точно както се усвояват европейски пари у нас.
Със сигурност има по-голяма прозрачност, но принципът е абсолютно същият.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 9 минути, gmladenov said:

Аз говоря по принцип, а не за конкретна корупция.

Принципно, нека си дадем сметка какво представляват частните ВУЗ-ове.
Кое от двете определения ги описва по-вярно:

  • алтруистични организации за безплатно образование
  • бизнес единици, чийто приходи се набавят предимно от студентски такси

В САЩ има проблем/криза със студенстския дълг, защото ВУЗ-овете бълват прекалено
много вишисти, които не могат да си намерят квалифицирана работа след като завършат.
Съответно те не могат да си връщат студентските заеми.

Защо се стига до тази криза?

Ами защото ВУЗ-овете са бизнеси, чиято основна работа е да събират пари. И тези бизнеси
се финансират като усояват заемите, които държавата отпуска за образование ... без да ги
е еня дали техните студентите ще си намерят квалифицирана работа след като завършат.

Дефакто ВУЗ-овете усвояват заеми точно както се усвояват европейски пари у нас.
Със сигурност има по-голяма прозрачност, но принципът е абсолютно същият.

Университетите не са длъжни да намират работа на студентите си :). Нито да се съобразяват с трудовия пазар - западните икономики не са планови (имаме нужда от сто инженера, ще отворим сто места за студенти в ТУ). Това не значи, че са корумпирани :)

Завършващите са длъжни да си намерят пътя в живота, и ако няма работно място за тях, да си създадат сами такова. Инициативност, предприемчивост - такива неща :)

Toва, че университетите се състезават помежду си за привличане на студенти не означава "привличане на некадърни студенти". Така ще загубят кадърните.  Както и най-добрите си преподаватели.

Редактирано от dora
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Just now, dora said:

Университетите не са длъжни да намират работа на студентите си :) това не значи, че са корумпирани :)

Системата е принципно порочна/покварена. Това ми е тезата.

Държавата няма начин да не отпуска заеми ... които на секундата отиват в джобовете
на ВУЗ-овете. Това им е бизнес моделът.

ВУЗ-овете съществуват, за да "налапат" заемите, отпуснати от държавата за образование.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 1 час, gmladenov said:

Ами да, системата е неизбежно порочна ... и не само на острова, а навсякъде където е капитализъм
и където ВУЗ-овете са частни.

Държавата има социално задължение да отпуска заеми за образование, за да може и по-бедните
да се образовани, не само богатите. Няма как ... а частните ВУЗ-ове само това чакат и с охота
прибират парите, отпуснати от държавата.

Това си е легална корупционна схема ... която е неизбежна заради социалното и морално
задължение на държавата да осигури образование и на по-бедните.

Младенов, няма такива неща. Позволи ми да имам някакъв поглед как стоят нещата.

Независимо какви са ВУЗ-овете, частни или държавни, те искат такси от студентите за обучението, от това се издържат, такава е схемата - плащаш и учиш. Таксите са различни, зависи от рейтинга на университета, за частните са по-високи. Таксите трябва да си ги платят студентите. Държавата провеждайки социалната си политика, отпуска заеми за тези такси до някакъв лимит. Над тоя лимит студентът ще не ще си ги доплаща, ако не може - си ходи. Тоест договорът тук е между държавата и студента, като студента се задължава да връща тоя заем.  Ако студента иска да се обучава в частен ВУЗ, си доплаща яко - на вузът му е все едно взел или не взел е заем студента, той своето си взема. В този смисъл вузът няма изгода да привлича бедните източноевропейци, които няма да са способни да си доплатят останалата такса. Тоест и частните и държавните вузове нищо не печелят от тази схема. За корупция не може да се говори - таксите са задължителни и предварително известни, макар че има случаи за изявени кандидати да могат да бъдат предоговорени в посока понижение.

Следващата цедка е класирането - тук не ги приемат на килограм както в някои български вузове, макар че последните години се очертава промяна и в тази посока.. Всеки вуз си пази рейтинга, това да се полакоми да пуска безразборно само за да прибере заема веднага ще се отрази на рейтинга, а това в Англия има голямо значение.

Не може да си позволи и да обучава студентите през пръсти, по същата причина. До скоро системата работеше съвсем нормално, по време на обучението някъде до половината от студентите отпадаха. Последните десетина години се наблюдава упадък, постъпващите студенти основно в държавните университети са с изключително ниско ниво въпреки входната цедка, и преподавателите на вътрешни съвети биват инструктирани въпреки всичко да ги пускат нататък, защото финансирането на самият университет започва да страда. При това проблемите са с местните студенти, англичаните, чужденците са много по-подготвени. Подобно се случва и у нас. Но това също не е корупция, просто системата започва и там да се скапва. Tik-tok поколение, нищо не може да се направи :)


Това с падащото ниво на кандидатите за вузовете не е само проблем на Острова, световен проблем е. Причини много, най-често ги идентифицират с основното и средното образование. Ето един потресаващ разказ от първо лице на един руснак, преподавател в Парижкият университет, за проблемите свързани с образованието във Франция, струва си да се изчете, много е поучително и за нас, натам сме се запътили - но в другата крайност, ако не натоварваме учениците...:

"Петото правило на артметиката"

И най-страшният проблем е, че хора, минали това образование, после стават учители за следващите поколения.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 3 минути, gmladenov said:

Държавата няма начин да не отпуска заеми ... които на секундата отиват в джобовете
на ВУЗ-овете. Това им е бизнес моделът.

ВУЗ-овете съществуват, за да "налапат" заемите, отпуснати от държавата за образование.

Това не е вярно.

Вузовете се финансират от  три източника: endowments, директно финансиране (за заплатите на преподавателите и за научни изследвания) и таксите на студентите.

Не само от таксите на студентите.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Военно дело
Преди 33 минути, dora said:

Университетите не са длъжни да намират работа на студентите си :). Нито да се съобразяват с трудовия пазар - западните икономики не са планови (имаме нужда от сто инженера, ще отворим сто места за студенти в ТУ). Това не значи, че са корумпирани :)

Завършващите са длъжни да си намерят пътя в живота, и ако няма работно място за тях, да си създадат сами такова. Инициативност, предприемчивост - такива неща :)

Toва, че университетите се състезават помежду си за привличане на студенти не означава "привличане на некадърни студенти". Така ще загубят кадърните.  Както и най-добрите си преподаватели.

Ще ти дам моя любим пример. Имаме сферично село в сферичен вакуум. Там има болница в която всяка година се пенсионират 100 санитари с ниски заплати и 10 лекари с високи заплати. Съответно са нужни 10 от едните и 100 от другите. Съответно, ако имаме 110 завършили за лекари независимо от качественото обучение и тяхната гениалност 100 пак ще работят санитари. А ако имаме не 110, а примерно 100500 студенти? Ами 10 ще са лекари, 100 санитари, а другите ще отидат да работят нещо друго. Няма значение колко ще са кадърни, предприемчиви, умни и гениални студентите, икономиката може да поеме крайна бройка от определена професия и нито един човек повече.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 11 минути, scaner said:

Но това също не е корупция, просто системата започва и там да се скапва.

Всичко, което казваш, е вярно. Различаваме се в светогледа: дали чашата е на половина
пълна или на половина празна.

Аз го гледам като колегата Орбит. Държавата няма избор и отпуска заеми. Съответно
веднага се намират хора да усвояват тези заеми.

Хем е в реда на нещата, хем аз не мога да не забележа как ВУЗ-овете са се наредили
на опашка да прибират заемите от държавата.

 

Цитирай

Tik-tok поколение, нищо не може да се направи :)

Това вече го гледаме абсолютнпо еднакво.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 1 минута, Frujin Assen said:

Ще ти дам моя любим пример. Имаме сферично село в сферичен вакуум. Там има болница в която всяка година се пенсионират 100 санитари с ниски заплати и 10 лекари с високи заплати. Съответно са нужни 10 от едните и 100 от другите. Съответно, ако имаме 110 завършили за лекари независимо от качественото обучение и тяхната гениалност 100 пак ще работят санитари. А ако имаме не 110, а примерно 100500 студенти? Ами 10 ще са лекари, 100 санитари, а другите ще отидат да работят нещо друго. Няма значение колко ще са кадърни, предприемчиви, умни и гениални студентите, икономиката може да поеме крайна бройка от определена професия и нито един човек повече.

Това е конкуренцията. Икономиката е такава, каквато си я създадем - пак, това не е централно планиране. Този, за когото няма място в болницата, ще създаде частна практика. Или ще отиде да преподава. Или ще работи в неправителствения сектор, примерно представителство на Световната Здравна организация. Или като лекар в частния сектор (компаниите имат арбодоктори).

Днешният ден изисква адаптивност - затова и цял тон изписах за това колко е важно да се полагат усилия, докато мозъкът все още се оформя. Това какво ще завърши човек, изобщо не означава, че ще работи същото, нито че работното място му е в кърпа вързано. Не виждам и защо е необходимо - подготвенят бързо да усвоява нова информация човек може да работи всичко. А може и утре да му омръзне това, което работи сега и да се преквалифицира.

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...