Отиди на
Форум "Наука"

Безполезна ли е сегашната образователна система?


Recommended Posts

  • Мнения 763
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Потребител
Преди 11 минути, scaner said:

Но това също не е корупция, просто системата започва и там да се скапва.

Всичко, което казваш, е вярно. Различаваме се в светогледа: дали чашата е на половина
пълна или на половина празна.

Аз го гледам като колегата Орбит. Държавата няма избор и отпуска заеми. Съответно
веднага се намират хора да усвояват тези заеми.

Хем е в реда на нещата, хем аз не мога да не забележа как ВУЗ-овете са се наредили
на опашка да прибират заемите от държавата.

 

Цитирай

Tik-tok поколение, нищо не може да се направи :)

Това вече го гледаме абсолютнпо еднакво.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 1 минута, Frujin Assen said:

Ще ти дам моя любим пример. Имаме сферично село в сферичен вакуум. Там има болница в която всяка година се пенсионират 100 санитари с ниски заплати и 10 лекари с високи заплати. Съответно са нужни 10 от едните и 100 от другите. Съответно, ако имаме 110 завършили за лекари независимо от качественото обучение и тяхната гениалност 100 пак ще работят санитари. А ако имаме не 110, а примерно 100500 студенти? Ами 10 ще са лекари, 100 санитари, а другите ще отидат да работят нещо друго. Няма значение колко ще са кадърни, предприемчиви, умни и гениални студентите, икономиката може да поеме крайна бройка от определена професия и нито един човек повече.

Това е конкуренцията. Икономиката е такава, каквато си я създадем - пак, това не е централно планиране. Този, за когото няма място в болницата, ще създаде частна практика. Или ще отиде да преподава. Или ще работи в неправителствения сектор, примерно представителство на Световната Здравна организация. Или като лекар в частния сектор (компаниите имат арбодоктори).

Днешният ден изисква адаптивност - затова и цял тон изписах за това колко е важно да се полагат усилия, докато мозъкът все още се оформя. Това какво ще завърши човек, изобщо не означава, че ще работи същото, нито че работното място му е в кърпа вързано. Не виждам и защо е необходимо - подготвенят бързо да усвоява нова информация човек може да работи всичко. А може и утре да му омръзне това, което работи сега и да се преквалифицира.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 15 минути, gmladenov said:

Аз го гледам като колегата Орбит. Държавата няма избор и отпуска заеми. Съответно
веднага се намират хора да усвояват тези заеми.

Както и да го гледаш, не ти излиза сметката.

Вузовете си прибират студентската такса, независимо има или няма заеми - това е част от финансирането им. И да не дава заеми държавата, пак ще е същото - студентите трябва да плащат. Вузовете не прибират заемите, а таксите си.

Държавата дава заеми защото провежда някаква своя политика. Може да я провежда, може да не я провежда - това няма никакво значение за вузовете, схемата не се променя - вузовете прибират такси от студентите.

Единствените засегнати са студентите - дали държавата ще ги облекчи със заеми или няма. Ей това зависи от политиката на държавата, за вузовете това няма абсолютно никакво значение.

Двете неща не са свързани, затова няма никакво място за корупция тук. Пак те заслепяват някакви предразсъдъци и почваш да мислиш конспиративно. Измисляш си проблем на празно място.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Военно дело
Преди 1 минута, dora said:

Това е конкуренцията. Икономиката е такава, каквато си я създадем - пак, това не е централно планиране. Този, за когото няма място в болницата, ще създаде частна практика. Или ще отиде да преподава. Или ще работи в неправителствения сектор, примерно представителство на Световната Здравна организация. Или като лекар в частния сектор (компаниите имат арбодоктори).

Днешният ден изисква адаптивност - затова и цял тон изписах за това колко е важно да се полагат усилия, докато мозъкът все още се оформя. Това какво ще завърши човек, изобщо не означава, че ще работи същото, нито че работното място му е в кърпа вързано. Не виждам и защо е необходимо - подготвенят бързо да усвоява нова информация човек може да работи всичко. А може и утре да му омръзне това, което работи сега и да се преквалифицира.

Само където това не е адаптивност, а проста неволя. Като опре до там дипломата да е едно украшение просто човек  пробва наред нещо друго, пък където опре, един може да отвори частна практика, друг да стане продавач в магазин, а трети на когото не му издържи психиката алкохолик и наркоман.

Може и да бъркам- но все ми се струва, че всички тези неща които се приписват на образованието са по скоро психология. Всеки човек поставен в стресова ситуация (ученето в институт е такова) или започва бързо да учи или отпада. Например когато човек емигрира, попадне в затвора или ако щеш на необитаем остров или бързо учи и се адаптира или отпада от състезанието. И тук училището не помага с нищо, просто едни хора имат по стабилна психика и са склонни да се борят, а други са по склонни да се носят по течението.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 1 минута, scaner said:

Вузовете си прибират студентската такса, независимо има или няма заеми - това е част от финансирането им. И да не дава заеми държавата, пак ще е същото - студентите трябва да плащат.

Да де ... само че нали студентите плащат такси със заеми. Без заеми те няма да могат
да плащат такси и ВУЗ-овете ще трябва да съкратят програмите си ... и може би дори
да се закрият.

Значи държавните заеми са реален финансов ресурс за ВУЗ-овете.

 

Цитирай

... затова няма никакво място за корупция тук.

Говоря по-общо. За цялостната система, а не за специфична корупция.
Няма разлика между:

  • строителна фирма усвоява европейски пари
  • ВУЗ усвоява заем от държата

Едното не е по-малко корумпирано от другото.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Военно дело
Преди 7 минути, scaner said:

Както и да го гледаш, не ти излиза сметката.

Вузовете си прибират студентската такса, независимо има или няма заеми - това е част от финансирането им. И да не дава заеми държавата, пак ще е същото - студентите трябва да плащат. Вузовете не прибират заемите, а таксите си.

Държавата дава заеми защото провежда някаква своя политика. Може да я провежда, може да не я провежда - това няма никакво значение за вузовете, схемата не се променя - вузовете прибират такси от студентите.

Единствените засегнати са студентите - дали държавата ще ги облекчи със заеми или няма. Ей това зависи от политиката на държавата, за вузовете това няма абсолютно никакво значение.

Двете неща не са свързани, затова няма никакво място за корупция тук. Пак те заслепяват някакви предразсъдъци и почваш да мислиш конспиративно. Измисляш си проблем на празно място.

Чакай сега малко. Бедните студенти никога няма да учат във ВУЗ, защото нямат пари. Съответното държавата налива пари във ВУЗовете, не в студентите. А ВУЗовете ги интересува чисто финансово дали ще имат еди колко си частни студенти или еди колко си частни, плюс държавни студенти. Във втория случай, повече студенти повече пари.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 56 минути, Frujin Assen said:

Само където това не е адаптивност, а проста неволя. Като опре до там дипломата да е едно украшение просто човек  пробва наред нещо друго, пък където опре, един може да отвори частна практика, друг да стане продавач в магазин, а трети на когото не му издържи психиката алкохолик и наркоман.

Може и да бъркам- но все ми се струва, че всички тези неща които се приписват на образованието са по скоро психология. Всеки човек поставен в стресова ситуация (ученето в институт е такова) или започва бързо да учи или отпада. Например когато човек емигрира, попадне в затвора или ако щеш на необитаем остров или бързо учи и се адаптира или отпада от състезанието. И тук училището не помага с нищо, просто едни хора имат по стабилна психика и са склонни да се борят, а други са по склонни да се носят по течението.

Адаптивността се учи.

Има нещо, което се нарича "екзекутивни функции": https://en.wikipedia.org/wiki/Executive_functions

Те не са нещо, което човек има по подразбиране. Трябва да бъдат развити. В огромна част се развиват до към 16-тата година, след това могат да бъдат подобрявани. Училището (трябва да) играе фундаментална роля в разиването им, това е идеята на множеството различни упражнения за ума във всяка задача по всеки предмет, които се провеждат като част от началното, основното и средното образование, и следва да се повтарят и повтарят, докато мозъкът се приучи да ги прилага безпроблемно. Дори нещо толкова просто като "четене с разбиране" всъщност ангажира няколко екзекутивни функции едновременно. Писането също - човек дори не се замисля колко части на мозъка и колко функции са ангажирани едновременно при писането на някакъв по-дълъг, смислово свързан текст на ръка. Моторика, координация око-ръка, пространствено въображение, планиране, контрол на импулсивността, гещалт, памет - краткотрайна и дълготрайна, развитие на езика, когнитивни функции, свързани с граматическите категории, аналитични функции, когнитивна пластичност...  Ми решаването на математическа задача с писане на ръка? :) А следващото ниво на сложност - математическа задача с думи - интеграция на четене с разбиране и математически операции, като впоследствие включим и писането, с решаване на задачата на ръка? :)

Математиката е прекрасен инструмент за развитието на екзекутивни функции, вкл. заради нивото си на абстрактност, когато започват да се учат по-сложни неща от обикновените аритметични операции.

Въпросът е как са написани учебниците и дали съдържанието е съобразено с нивото на подготвеност на учениците да организират наличната им информация, да планират, да ангажират паметта си, да инхибират импулсивното си мислене, да насочват и задържат вниманието си с нужната продължителност и т.н., към съответния момент, в който от тях се изисква да решават съответните задачи. И доколко учителите не си гледат работата през пръстите.

За адаптивността - през целия живот, служи следната когнитивна функция:

https://en.wikipedia.org/wiki/Cognitive_flexibility

Тя също се води една от екзекутивните функции.

И също се развива в училище- с всички предмети, но особено много с математиката. С много, много, много повторения...

Колкото от по-рано човек приучи мозъка си да използва безпроблемно различните когнитивни функции, толкова по-подготвен ще е той за непрестанно изменяшата се ситуация, която го очаква цял живот.

За психологията на ученето - Виготски.

 

Редактирано от dora
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Цитирай

През тази учебна година на семестриално контролно беше дадена такава задача (мисля, че не би затруднила нашите седмокласници или осмокласници): „Въздушен балон лети в дадена посока със скорост 20 км/час в продължение на 1 час и 45 минути. После посоката на движение се изменя на даден ъгъл (60°), и балона лети в новата посока още 1 час и 45 минути със същата скорост. Да се намери разстоянието от началната до крайната точка.“

Вече е полунощ. След размисли стигнах до 35 км. Аз съм щастлив, на нивото на 7-8 клас съм.

Пак добре. Отивам в месарницата и искам за сандвичите четвъртинка кайма. Момичето се обръща към колегата и тихо пита "Колко е това?". Момчето отговори вярно. Леле- леле. Гении.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 24 минути, gmladenov said:

Да де ... само че нали студентите плащат такси със заеми. Без заеми те няма да могат
да плащат такси и ВУЗ-овете ще трябва да съкратят програмите си ... и може би дори
да се закрият.

И какво от това? Ще освободят място за други кандидати, каквито има в излишък, така че няма опасност от съкращаване на приема - студентите не са лимитиран ресурс. Ако студентът много иска да учи, ще намери други канали за да плати, може и да си продаде нещо, държавата в случая само облекчава процедурата. Университетът не приема човека заради произхода на таксата, а за това че я плаща и отговаря на другите критерии. Няма никаква връзка парите дали са от заем или не - на който са от заем, ще се оправя със заемодателя (който може и да не е държавата), това не засяга университета по никакъв начин. Обърква те грешна корелация.

 

Преди 27 минути, gmladenov said:

Значи държавните заеми са реален финансов ресурс за ВУЗ-овете.

Напрегни малко логиката де, знам че можеш повече :)

Преди 28 минути, gmladenov said:

Няма разлика между:

  • строителна фирма усвоява европейски пари
  • ВУЗ усвоява заем от държата

Това вече неколкократно те учих, тръгваш от предразсъдък и зацикляш на порочен кръг, petitio principii. Отърси се от тея предразсъдъци, няма полза - в случая вузовете усвояват такси, плащани от студентите. Произходът им не влияе на нищо в схемата. Пак конспирации си измисляш, и не задаваш правилните въпроси за да стигнеш до нужните отговори....

Що се въртиш в такива измислени кръгове...

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 6 минути, Втори след княза said:

Пак добре. Отивам в месарницата и искам за сандвичите четвъртинка кайма. Момичето се обръща към колегата и тихо пита "Колко е това?". Момчето отговори вярно. Леле- леле. Гении.

Аз в Австралия имах такъв случай. Пазарувам в кварталният магазин, там лятото слагат на касите току-що завършили ученички да се учат. Три шестици (стековете им са такива) с различна бира, едно вино и някакви крекери. Двайсет минути ми ги брои, гледа, смета на глас, щрака на машината. Тъкмо свърши, и аз добавих от щанда още един шоколад. И като почна да ми се кара, ама защо я обърквам, щеше да се разплаче, обиди ми се, и още двайсет минути смята всичко от начало... Щях да се пръсна и да направя нещо необмислено. Добре че не и разбрах повечето приказки на австралийски акцент...

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 9 минути, scaner said:

Три шестици (стековете им са такива) с различна бира, едно вино и някакви крекери.

А как ли биха решили нашите задачата "Колко струва една и половина дузини бира, ако бирата е левче?" Ужас!

Редактирано от Втори след княза
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 59 минути, Frujin Assen said:

Чакай сега малко. Бедните студенти никога няма да учат във ВУЗ, защото нямат пари. Съответното държавата налива пари във ВУЗовете, не в студентите.

Налива пари в студентите - за да смекчи неравенството в обществото. Във вузовете тя си има друг канал за финансиране, там си провежда друга политика - нещо като делегираният бюджет при нас, но в по-ограничен мащаб. Това става независимо дали е раздавала или не заеми на студентите в тоя университет.

Преди 1 час, Frujin Assen said:

А ВУЗовете ги интересува чисто финансово дали ще имат еди колко си частни студенти или еди колко си частни, плюс държавни студенти. Във втория случай, повече студенти повече пари.

Именно. Не ги интересува дали парите са от заеми или не. Не ги интересува политиката на държавата в това отношение, съответно нямат мераците, нужни за да се прояви корупция. Държавата просто проявява съответни регулаторни функции, финансирайки балансирано цялата система, за да се развива.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Военно дело
Преди 15 минути, scaner said:

Налива пари в студентите - за да смекчи неравенството в обществото. Във вузовете тя си има друг канал за финансиране, там си провежда друга политика - нещо като делегираният бюджет при нас, но в по-ограничен мащаб. Това става независимо дали е раздавала или не заеми на студентите в тоя университет.

Именно. Не ги интересува дали парите са от заеми или не. Не ги интересува политиката на държавата в това отношение, съответно нямат мераците, нужни за да се прояви корупция. Държавата просто проявява съответни регулаторни функции, финансирайки балансирано цялата система, за да се развива.

Де юре е в студентите, де факто финансира ВУЗовете, доколкото тези пари не може да бъдат изхарчени за нищо друго. Интересува ги! Защото тази година студентите учещи със заем може да са едно число, другата друго. Докато тези с държавна помощ са сигурни на 100%, доколкото държавата трябва да усвои тези пари- демек да ги даде на ВУЗовете.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 16 минути, Frujin Assen said:

Де юре е в студентите, де факто финансира ВУЗовете, доколкото тези пари не може да бъдат изхарчени за нищо друго. Интересува ги!

Какво ги интересува? Приемат 200 студенти, те си плащат стидентските такси. Къде тук е интереса това да са заеми, а не спестявания? Няма такъв, има само изкривено конспиративно мислене :)

Преди 16 минути, Frujin Assen said:

Защото тази година студентите учещи със заем може да са едно число, другата друго.

Винаги има повече кандидати от местата и остават неприети. Но дори държавата да се грижи по някакъв начин за бройката, това е нейна нормална регулаторна функция, и е глупаво да се търси корист в нея. И вузовете се поддържат в работещо състояние, и парите се въртят и се връщат, и се произвеждат обучени хора от тая въртележка. Точно каквато е целта в едно общество.

Какво ви е прихванало да  си произвеждате страхове и сами да се плашите от тях?

Редактирано от scaner
Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Военно дело

Обяснявам. Държавата е планувала едни пари и те ще бъдат дадени на ВУЗовете тук и сега. За държавата е без значение на кого. За ВУЗовете не. Защото целта на всяко капиталистическо предприятие е да спечели всичките пари на света и те никога не са достатъчни. Съответно е важно тези пари да дойдат в моя, а не в конкурентния ВУЗ. 

Това според теб не е ли достатъчна причина за корупция?

Има и нещо друго. Не зная как да го нарека, но нека е "професионална тайна". Аз значи крада всеки месец по 100 лв, а колегата по 200 лв. Това разбира се е несправедливо! Редно е аз да взема тези пари. Съответно, аз ще направя всичко възможно да омаскаря моя колега, за да взема неговото място. При това за нищо на света няма да кажа каква ми е целта, все пак моята цел е да взема повече пари от корупция, а разкривайки схемата сам ще си отрежа клона на който седя. Около мен моите колеги отлично знаят, че аз съм корумпиран, но си мълчат, защото и те са корумпирани, а които не са целта им е да влязат в схемата, а не да я разбият. Така цялата гилдия знае за тази корупционни схеми, но никой не ги разкрива, защото и той цица същото виме. Дори и някой да се разприказва, пак важи закона за омертата, при която всички си мълчат, че това е масово и го правят всички и се държат, сякаш това е изолиран единичен случай.

Разбира се, това са мои страхове, такова нещо в западните страни няма, там живеят не хора, а висши елфи Синдари, които дори не могат да си представят, че такава мерзост може да съществува.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 2 минути, Frujin Assen said:

Обяснявам. Държавата е планувала едни пари и те ще бъдат дадени на ВУЗовете тук и сега. За държавата е без значение на кого. За ВУЗовете не. Защото целта на всяко капиталистическо предприятие е да спечели всичките пари на света и те никога не са достатъчни. Съответно е важно тези пари да дойдат в моя, а не в конкурентния ВУЗ. 

Това според теб не е ли достатъчна причина за корупция?

Хехехе, не ме разсмивай :)

Хайде по-бавно и от начало. Сричай:  Държавата дава едни пари като кредитен заем на студента, и след време си ги получава обратно. Къде е корупционният елемент тук? Ъ?

Друг пример. Банката дава кредитен заем на фирма да си свърши работа, и след време си получава парите обратно. Абсолютно същата ситуация. И това ли ще наречеш корупция?

И в двата случая тези пари стимулират оборота на определени стоки и услуги, което е главната цел в икономиката. Корупция дръжки.

Струва ми се, че ти се губят базови положения от начина на функциониране на съвременното общество...

 

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Военно дело
Преди 13 минути, scaner said:

Хехехе, не ме разсмивай :)

Хайде по-бавно и от начало. Сричай:  Държавата дава едни пари като кредитен заем на студента, и след време си ги получава обратно. Къде е корупционният елемент тук? Ъ?

Друг пример. Банката дава кредитен заем на фирма да си свърши работа, и след време си получава парите обратно. Абсолютно същата ситуация. И това ли ще наречеш корупция?

И в двата случая тези пари стимулират оборота на определени стоки и услуги, което е главната цел в икономиката. Корупция дръжки.

Струва ми се, че ти се губят базови положения от начина на функциониране на съвременното общество...

 

По скоро на теб.

Баща му забогатява с държавни поръчки... напълно законни!

Държавата може да си получава парите, но далеч по важно е аз да взема тази поръчка, а не ти. Защото като взема държавната поръчка ще ходя на Куршавели да изпръскам шампанско за 40 000 евро, а ти не.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 7 минути, Frujin Assen said:

Баща му забогатява с държавни поръчки... напълно законни!

Държавата може да си получава парите, но далеч по важно е аз да взема тази поръчка, а не ти. Защото като взема държавната поръчка ще ходя на Куршавели да изпръскам шампанско за 40 000 евро, а ти не.

Е колко пъти да повтарям? Да не сме в школо за малоумни?

Държавата дава пари на студента. Студентът определя на кого с тези пари да плати таксата за обучението си. Има ли в този избор корупция? Мисли де, повечко усилия :D

После студента след време връща парите на държавата. А тук корупция има ли? Някое друго безсмислено видео или виц по въпроса?

Какви са тези дълбоки мисловни коловози и щампи? Какво е това умствено замъгление, при което ви се привиждат само корупции, не знам. В много мрачен свят си си избрал да живееш...

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 7 часа, dora said:
Преди 8 часа, scaner said:

доста ме стресна това

Харесъл съм си афоризма на един клубар (от дира) :

"Пет четвърти от населението на света има проблеми с дробите!"🙄

...

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 7 часа, Frujin Assen said:

Обяснявам. Държавата е планувала едни пари и те ще бъдат дадени на ВУЗовете тук и сега

Университетите имат финансиране от държавата, финансиране от частния сектор, собствени средства, финансиране от фондове/дарения.

Парите, които държавата дава на университетите, не са за такси на студентите. Държавата участва в  примерно в парите за заплати на преподавателите - и в парите за научни изследвания, но не е задължително. Например, ако държавата реши, че й е важно да финансира конкретни изследвания за радикализацията на младежите - това за да ги ползва за своите политики за младежта, както и за службите си. Или примерно изследвания за рака.

Държавата понякога преценява, че ще намали участието си. Тогава университетът трябва или сам да привлича средства от частния сектор, или да качи таксите на студентите, но това си е негова работа. Държавата може евентуално да сложи таван на таксите - но това означава, че университетът ще трябва да привлича повече студенти. Това как си се управлява, университетът си решава сам. За да привлича повече студенти, университетът трябва да е привлекателен. Но като цяло в това проблем няма, защото кандидатстващите са винаги повече от приетите.

За държавата е тотално без значение колко студента има в един унивеситет.

Ако студентът иска да учи, трябва да си плати таксата.

Откъде ще вземе тази такса, университетът не се интересува. Държавата също не се интересува.

Защото е по инициатива на студента първо да учи във висше учебно заведение, и второ да кандидатства за заем. Държавата може да има специални програми, по които студентите да кандидатстват не само за заем, а за помощ. Но това означава, че дъжавата има в бюджета си едни пари, заделени за това. Изобщо не е заължително студентът да отговаря на условията за такъв заем, или дори за такава помощ. Но я има добрата воля да се подпомогнат добрите студенти от бедни семейства. Не всички бедни семейства и съвсем не всички студенти. Държавата не я интересува и студентът, който е получил заема/помощта в кой университет ще учи. Това са си негови отношения с университета, които си ги урежда самият студент. Тя просто разделя бюджета си за подпомагане на студентите между тези от тях, които са се класирали за това.

За талантливите студенти, за които таксата е непосилна - но тогава наистина трябва да са талантливи, да са показали особено високи постижения, има стипендии от частни фондации, примерно благодетели на университета, които са негови бивши възпитаници. Примерно съответният благодетел е казал, че тази година ще финансира трима студенти. Това да кандидатства по тази програма пак е работа на студента,  университетът не се занимава с тези  неща.

Не знам какво сте се заинатили :)

Редактирано от dora
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Току що в предаване за енергетиката по Първа програма един икономист каза: "Сега всичко е различно, ние трябва да забравим какво е било през 2020 г." Ние трябва да забравим какво е било през 2020 г., но децата учат по програми от 1950 г., когато строяхме тежка индустрия, ТЕЦ-ове и т.н. Това всичко го няма, забравете го! Когато се взема решение за строителство на АЕЦ-а се отварят такива специалности в техникуми и ВУЗ-ове. Цялата ни система е направена за да обслужва един отдавна погребан свят. Аз не казвам, че не трябва да се учи химия, не може да не знаеш, че кисилините след червеното вино се лекуват със сода, но толкова, друго не ти трябва. Другото е държавата да даде парите на всички, да изтормози всички деца, да ги лиши от обучение по нещо, което ще им служи в живота, за да създаде 1-2 гении на 5-6 години и стотина добри химици за същия период, които да дари на някоя голяма западна компания, защото местата, където може да се ползват тези знания са няколко десетки в целия свят. Чиновниците направили тази система Сталин ги разстрелваше за разхищение на народна пара.

Ако на някой български бизнесмен му трябват химици да направи това, което правят навсякъде - открива стипендии в специализирани училища, плаща им после и висшето, срещу договор за работа. Покрай коведа разбрахме, че имаме 28 хиляди ресторанта, това са 100 хиляди готвачи. Готвач, а сега шеф, е дългогодишна работа, може да работиш и на 75 години, но така или иначе годишно ни трябват поне 1000 готвачи, а икономиката получава стотина. Нашият туризъм е развлекателен, трябват ни стотици музиканти и певици годишно, стотици управители на хотели, трябват ни десетки хиляди годишно знаещи поне 2 езика, и не трънски и македонски, а и два вече са нищо, аз даже ги знам, сега да знаеш езици са поне 3 писмено и говоримо и от тях един рядък. С три езика може да работиш по целия свят на добре платена работа, с четири езика, един от които китайски, корейски или японски, прескачаш 3-4 нива в кариерата. Преди рисуването беше свободен час, сега ни трябват художници с влакове, фитнес инструктори, масажисти. Нищо от това не ни дава загубирвемето, наречено училище. Нищо! Ние коментираме мъртви науки, само не знам как някой не се е обадил, че трябва да учим латински и да пишем на древноегипетски.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Предполагам, че кризата и изобщо въпросът за безполезността на образованието се дължи на това: средното образование дава БЕЗСПОРНИТЕ познания, а висшето- спорни знания и методи за постигането им и доказването им. Обаче напоследък няма безспорни и абсолютни познания и истини. Всичко стана несигурно, оспоримо, включително формата на земята и наличието на мисъл извън главите. Другото е, ПОТОПЪТ от сравнително безспорните истини, които не могат да бъдат изложени и научени всички. Трябва да се избере, но не е ясно кои и кому. И доколкото логаритмичната линийка и смятането с логаритми, за да се опрости смятането с големи числа, е вече ненужно, то познанието за логаритъм е нужно. Обикновените дроби, явно са отживелица, като смятането с десетични е опростено от калкулаторите и това остава. Такива ми- ти работи.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 11 часа, gmladenov said:

Принципно, нека си дадем сметка какво представляват частните ВУЗ-ове.
Кое от двете определения ги описва по-вярно:

  • алтруистични организации за безплатно образование
  • бизнес единици, чийто приходи се набавят предимно от студентски такси

Нито едното, нито другото.  Повечето частни университети са организирани като институции с идеална цел. Т.е. нямат "собственици" и не разпределят печалба под формата на дивидент.  Във финансово отношение те работят с бюджети (също както държавните институции) и по това отношение си приличат повече на останалите обществени институции (общински и държавни) отколкото на бизнес единиците - фирми и корпорации.  От друга страна това не са и "алтруистични организации за безплатно образование". Частните университети с идеална цел имат две основни цели. Едната е да правят наука, а другата да дават качествено образование. 

Виж например бюджета на Харвард.  Приходите от редовни студенти от всички нива (тези които преследват бакалавърска, магистърска или докторска степен) са 10% от всички приходи.  Като в тези 10% влизат не само приходите от такси, но и останалите плащания от студенти - за общежития, храна в кампуса, ползване на инфраструктура и т.н.  Още 7% от приходите на Харвард идват от такси за т.н. Continuing and Executive Education.  Останалото е по други направления.  

125216_1352059.png.1500x1007_q95_crop-sm

 

Редактирано от Atom
Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

Вече 17 години "Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...