Отиди на
Форум "Наука"

Безполезна ли е сегашната образователна система?


Recommended Posts

  • Модератор История

На този свят няма такова животно "излишно образование" и съответно излишна образователна система.

Link to comment
Share on other sites

  • Мнения 733
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

Posted Images

  • Потребител
Преди 1 час, Grifin said:

Това за съжаление в България поне не е така, от известно време насам (около 2010 г.) кандидатсващите са точно колкото са приетите, т.е. ако кандидатсваш те приемат, говоря като цяло и може би трябва да се изключат някои специалности. Ето според тази статия от 2018 г. https://trud.bg/всеки-завършил-средно-образование-го/  през 1990 г. на всеки завършил средно образование са се падали под 0,3 свободни места в университет, през 2018 г. вече на всеки завършил средно са се падали по близо две свободни места, до какво води това, мисля че е общо взето ясно.

Именно, но това какво става в нашите университети не е причина да се правят заключения за университетите в другите държави :)

Нито това, че нашата държава е малко, хъм, избирателна към вземанията си, означава, че и другите държави са толкова лежерни.

Да не дава господ западноевропейска държава - или по-лошо, САЩ, да те впише като длъжник. И да не дава господ да пропуснеш плащания към нея.

Редактирано от dora
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 1 час, dora said:

Именно, но това какво става в нашите университети не е причина да се правят заключения за университетите в другите държави :)

Нито това, че нашата държава е малко, хъм, избирателна към вземанията си, означава, че и другите държави са толкова лежерни.

Да не дава господ западноевропейска държава - или по-лошо, САЩ, да те впише като длъжник. И да не дава господ да пропуснеш плащания към нея.

   Оо, да, аз такива сравнения и заключения не съм правил, тя темата нали от внучката тръгна :) и като изключим общите неща за образование, обща култура, учене, музика и математика и т.н. и говорим за образователна система, съм имал предвид българската (май не съм го уточнявал, наистина), върху другите нямам никакъв поглед и не съм ги коментирал.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 12 часа, Frujin Assen said:

Чакай сега малко. Бедните студенти никога няма да учат във ВУЗ, защото нямат пари. Съответното държавата налива пари във ВУЗовете, не в студентите. А ВУЗовете ги интересува чисто финансово дали ще имат еди колко си частни студенти или еди колко си частни, плюс държавни студенти. Във втория случай, повече студенти повече пари.

Их...тази загриженост за бедните студенти. Не го ли дискутирахме вече този твой наболял казус ?  Бедният студент ще си налегне парцалите, ще поработи година- за да си си плати семестъра, а после вече с постигнат висок успех ще получи стипендия, която реномираните ВУЗове отпускат. На по-висок етап вече умствените му способности ще бъдат забелязани от някоя корпорация "ловци на таланти" и спонсориран. Таланта няма да се изгуби...

Виж посредствен беден студент вече е по-трудно...не може да си осигури стипендия или спонсор ...трябва  да поработва и да учи. Трудно е да.

За съжаление има и един друг път, пътят на озлоблението, че на богатите му състуденти родителите им плащат и той е в неравностойно положение. От тук до залитане към крайния соц-комунизъм или анархо-нихилизъм е само крачка !

...................................................................................................................

До XIX век колко са великите учени - синове на говедари, каналджии, ратаи ? Под 0.1% и то с условности. Защо? Причини много, но главната е, че самият говедар не иска синът му да ходи да учи, а желае да стане като него - да му помага, а после да  го наследи. Това важи и за рибарят, земеделецът, свинарят...  Разчупването става в среди със сериозен генетичен цивилизационен товар. 

Ето ти пример с древно-египетски човечец, който иска синчето му да стане учен (а не да остане като него прост)

човек на име Ахтой, син на Дуау, за сина му Пепи по времето, когато плавал  на юг, към столицата, за да го запише в училището по писане за децата на знатните

Започва с думите

Обърни сърцето си към книгите..... гледай, няма нищо по-възвишено от книгата…
О, ако аз бих могъл да те накарам да обикнеш книгите повече от майка си, ако бих могъл да ти покажа тяхната прелест. 
Тази длъжност е по-хубава от всички други длъжности… На писарят отдават почит още когато е дете.

Натам Ахтой обяснява на синчето си колко са тежки занаятчийските и земеделските професии  и че която от тях да захване, ще се мъчи в тежък труд от сутрин до здрач,  болести и рискове 

..и завършва : Гледай, аз върша всичко това, плавайки на юг към столицата. Гледай, аз правя това от любов към тебе. Денят, прекаран от тебе в училището, е полезен, а работата в него е вечна, както са вечни планините…
Гледай, аз върша това, плавайки на юг към столицата. Гледай, няма писар който да не се храни  в дома на(от) царя. Ето този път аз соча на тебе и на децата на твоите деца.

Ахтой не иска синът му да наследява неговата професия, защото  при недобре свършена работа ...наказанието е пердах

"Аз ядох бой, бой ядох аз."  признава татко Ахтой 

https://istorianasveta.eu/извори/ct-menu-item-3/древният-изток/египет/397-из-школските-поучения-на-древните-египтяни.html

Какво е заключението ?  Човек ако смята че детето му е способно може да го заведе в столицата във елитно училище. Никой няма да го върне за това, че е от незнатен произход. Иначе хитрец като Ахтой няма да бие път до там. Да, детето трябва да впечатли учителите за да бъде прието на държавни (в случая храмови или фараонски) разноски. Ако покаже качества - остава, а бащата може да получи и възнаграждение

......................................................................................................................................

Друг пример

Абсолютиска Франция която привилегирова само аристокрацията и висшето духовенство, а спъва потенциала на третото съсловие...

Едно корсиканче от неблагонадеждно свръх- многодетно семейство получава кралска стипендия в елитно военно училище ..специалност - артилерия

...................................................................................................................................

Ако човек има желание и най-вече наистина потенциал, то в днешно време може да завърши добро образование. Пък бил той и от бедно работническо-селско семейство.

Виж...някъде между 1945 - 1970 г. се даде приоритет само на деца от работническо-селски семейства да постъпват във Вузовете. 

Фружине - не си ли притеснен, че на деца на "буржоазната-земевладелска" класа им бе отказано правото да се обучават ? Ами ако от там би изкочил ...заека ? Гениално момче/момиче ? 

Ама нали се да гледаме към беднотията...

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор История
Преди 6 минути, Евристей said:

......................................................................................................................................

Друг пример

Абсолютиска Франция която привилегирова само аристокрацията и висшето духовенство, а спъва потенциала на третото съсловие...

Едно корсиканче от неблагонадеждно свръх- многодетно семейство получава кралска стипендия в елитно военно училище ..специалност - артилерия

...................................................................................................................................

 

Само да добавя че на корсиканците през 18 век във Франция / а и по късно/ се е гледало като на цигани че и по зле.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Ами не съм съгласен напълно със поста на dora, че на държавата не и пука какво се случва из разните му учебни заведения. Нормално се правят поне някакви груби сметки, какви специалисти ще са нужни принципно за същата тази държава, и нещата може да се подбутнат в желаното направление.

Разбира се не включвам много страни, в които по едни или други причини изобщо не може да се говори за сериозно образование.

Вижда се много добре, че хаоса и някакви ограничени финансово-икономически интереси на отделни личности и институции във тези сфери, изобщо не допринасят за повишаване на качеството, даже напротив - желаещите се справят и прогресират въпреки системата.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 28 минути, kirasirrav said:

Ами не съм съгласен напълно със поста на dora, че на държавата не и пука какво се случва из разните му учебни заведения. Нормално се правят поне някакви груби сметки, какви специалисти ще са нужни принципно за същата тази държава, и нещата може да се подбутнат в желаното направление.

Разбира се не включвам много страни, в които по едни или други причини изобщо не може да се говори за сериозно образование.

Вижда се много добре, че хаоса и някакви ограничени финансово-икономически интереси на отделни личности и институции във тези сфери, изобщо не допринасят за повишаване на качеството, даже напротив - желаещите се справят и прогресират въпреки системата.

Toва се прави само когато определени специалисти не достигат, напр. в момента - в инженерните специалности. Инженерните специалности започват да се промотират повече, държавата може също да предприеме някакви incentives примерно като стимулира техническите училища.

Но никой не прави централно планиране на необходимите кадри, вкл. защото икономиката е толкова динамична, че нужда от кадри има винаги.

Държавата не може да диктува на икономиката от какви кадри да има нужда и от какви - не.

Защото не може и да предвиди дали този, които е завършил специалността Х ще си намери работа или няма. Никъде няма централизиран регистър на предлаганите работни места. Във фирмите и организациите, в зависимост от посоката им на развитие, непрекъснато може да се пови нужда от нови специалисти, това никой не може да го знае предварително.

Да не говорим, че и завършилият специалността Х има възможност за частно предприемачество, тоест сам да си създаде работно място, ако не желае друг да му е шеф - просто да излезе на свободния пазар, и ако може да предложи нещо ценно и иновативно, да създаде собствена фирма.

Редактирано от dora
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

,,Но никой не прави централно планиране на необходимите кадри..." - тук се съгласявам, предварително дирижираните бройки, бяха изпробвани с променлив успех, но в сегашните моменти са обречени на неуспех - трябва да има варианти да се реагира по-бързо и адекватно.

Все пак нещата трябва да се разглеждат и стратегически - подходящи кадри може да се пръкнат и от разни малцинства или маргинализирани и крайно обеднели във всякакъв аспект групи и прослойки. Донякъде в масовото образование би трябвало да е залегнал този момент...въпроса е че често пъти финансови или социални реалии, надделяват над останалото.

 

Редактирано от kirasirrav
Link to comment
Share on other sites

Преди 4 часа, Втори след княза said:

Доколкото темата е в Математика, кои знания по математика смятате за безполезни?

Темата е в Математика защото няма отделна Образование. Нищо от математиката не е безполезно, защото тя е в основата на почти всичко. Различните й нива обаче обаче са безполезни за отделните индивиди, напр. висшата математика вероятно е напълнтригонометрията за о безполезна за 99% от населението, тригонометрията за 90% и т.н. Това, че медицината е важна не означава, че всеки трябва да я изучава и да ходи с чертежи на слезката в джоба. Аз не говоря дали една наука е полезна или безполезна, а докъде масовото й изучаване има смисъл. За мене шедьовърът на математиката беше Минимум и максимум на функция. Това е да си направиш сметка дали да изпиеш два или шест коняка, два са недостатъчни за пълен кеф, но от шест ще те боли глава на другия ден и намираш оптимума от 3-4. Същото е и с преподаването на предметите. Супер е всички да учат в 12 клас висша математика, квантова физика и био-химия, но светът ще пропадне, а и няма да завършат защото ще пукнат от глад. Търсим оптимума, който да е достатъчен за отделна група ученици. За математиката не мога да кажа, вероятно до това, което се учи в 7-8 клас, но без бележки, а по-нататък я учат само тези със заложби по нея, те учат и физика и химия, като за останалите са напълно достатъчни две години и само основните неща. Който иска повече се записва в съответната гимназия.

Аз искам да попитам след като образованието е задължително и държиш матура върху мъртви предмети държавата ще ти плати ли компенсация, ако не може да си намериш работа като математик, физик или химик? Няма да споменавам биологията, защото има оператори на биологични единици, на старобългарски - овчари, но те май минаваха без да знаят как е възникнал живота на земята. След като държавата учи децата на глупости е длъжна да им намери и работа, както беше при соца. Мен кварталния ме дебнеше години наред да ме хока, че зимата не работих, и държавата беше права, учила ме е на химия и физика, кех ти в Нефтохима, кеф ти учител по физическо.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Не знам дали сегашната образователна система е безполезна или полезна и..най-вече за каква част от обществото важи първото или второто твърдение...

Някога обаче, елитът на древните цивилизации е счел, че образованието е не само нужно, но и задължително за запазването ѝ за хилядолетията.

От Китай до Америка

Модата я дават шумерите които даряват на света 39 открития / Самюел Ноа Крамер http://www.pamettanabulgarite.com/page/29

Наред с десетките дисциплини и иновации ...според мен най-важното е : шумерите налагат Училищата чиято цел е да бълват образовани кадри за нуждите на Държавата (в техния случай ..на градовете държавици)

Египет не остава по назад и в храмовите комплекси се заражда Науката . Децата започват обучение от 4-5 годишна възраст и ... степента старши писар е достигната след 20 годишно интензивно обучение

Когато обаче Египет започва да се превръща в Империя системата започва да се изправя пред голям проблем....

Много е сложна и изисква дългогодишно обучение...

Налага се повече хора за по кратко време да усвояват писмеността - все повече офицери от все по разрастващите се и отдалечени гарнизони и все по многоброен счетоводно-данъчен контингент трябва да са в състояние да пишат, четат, смятат, отчитат.  Нещо повече - все повече архитекти и инженери са нужни за колосалните градежи по време на Новото царство. 

В резултат : езикът върви към опростяване, а писмеността : от сложните архаични египетски йероглифи чието изучаване изисква повече от десетилетие - към опростената  йератика, а по късно и към още по семплата демотика. 

........................................................................................

Та сведенията започват от ...Саргон Акадски унищожил шумерската политическа независимост, но приел безапелационно тяхната Наука, следват Старо Вавилонските, Еламските и Средно Вавилонските царе които издигат в култ науката (наследство от шумерите)

Асирийските царе прочути с жестокостта си - извършват едни от първите писмено-засвидетелствани геноциди в човешката история (наред с Китай) стават покровители на Науката. Библиотеките им съдържат и ревностно съхраняват стотици хиляди глинени плочки с литературни поеми, астрологически пояснения и исторически събития...

Не може да се подмине разбира се и Египет Най-могъщият фараон за Всички времена - Тутмос III освен блестящ пълководец извел локалната държава до Империя опираща на Ефрат, е и учен с познания и интереси в областта на Историята, Ботаниката, Зоологията, (Негови построени Природо-научни музеи)

...........................................................................................................................................................

Натам Науката е задължителна за всички в Средния Изток и Средиземноморието

Дарий I е ... добре в научно отношение ...и според гръцките историци и според Бехистунския надпис - увековечен, той трябва да говори, че значителна част от персийското общество трябва да го чете/разбира/

Стара Елада е грамотна, дори и спартанците на които им се преподават някои задължителни дисциплини - четене, смятане, музика, а на жените им още повече..

Тракийските царе искат образование (светско-елинско за своите синове ! 

Варваринът македонец - Филип II осигурява най-големия учен за учител на сина си - Аристотел ! (Инвестира в образование  и...не греши !

Рим въвежда задължително ограмотяване, а богатите минават към частни-лични учители от най-качествената марка - гърци от ...школите - Александрийска, Атинска, Милетска, Сиракузка, Ефестка, Коринтска и т. н. 

Почти всеки лекар В Рим е грък...

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 11 минути, Петър_Пейчев said:

Аз искам да попитам след като образованието е задължително

Ами ученето е работа. И то една от най-трудните. Ама обикновения човек счита, че само "кОпането" е работа - непременно тежък физически труд, та да му "дойде акъла"... Какво значи да му дойде акъла..., я, означава "да е учил навремето".😜

Затова и - образованието е нужно, поне да започне с равен шанс на всички "мозъци". Видя се - до 7 клас, долу-горе се ориентират учениците. От там нататък - може и професионално да се ориентират. (чистачката, пардон, хигиенистката в предприятието ни едно време, казваше за дъщеря си: Гледам 7 клас да изкара. Барим една касиерка в магазина да стане!)... Има конкретност и при родителите, но си има и закон за отрицание на отрицанието - децата са винаги в конфликт с родителите си... естествено.

...

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Мисля си, че матемтиката помага за развиването на логическото и абстрактното мислене, а разказвателните предмети способноста да се запомня чрез учене. Също така се развиват уменията да се търси информация (при подготвянето на домашните) и работа в екип (чрез обсъждане със съученици и родители или във форуми). Много важни умения което прилагаме доста често се развиват чрез подготовката за преписването и самото преписване (за разнообразието и изобретателноста на преписващите спокойно може да се направи отделна тема). И така нататък. 

Тоест предметите в училището се инструмнт за развиване на умения. Например всички ученици учат история, но тя е различна в различните държави (дори и да става дума за едно и също събитие). Идеята според мен е учениците първо да се запознаят с материала и ако им хареса да задълбаят в него, и второ да се научат да полагат усилия за да преодолеят препятствия когато материята не им харесва (3 се изкарва много по-трудно от 6).

Или с други думи така наречените soft skills, които днес са много по ценени от hard skills да бъдат развити възможно по-рано. Целта е децата да бъдат адекватно подготвени както за професионалния живот, така и за личния.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 9 часа, Atom said:

Виж например бюджета на Харвард.

Да, но виж също така и бюджета на Станфорд, също един от челната петица университети в САЩ:
https://facts.stanford.edu/administration/finances/

Като отидеш на тази страница, в първия абзац с големи букви е написано следното:

  • През 2020-2021 година, Станфорд е 6,6млрд-доларово предприятие.

Значи ако университетът се самоопределя като предприятие, има ли смисъл ние да спорим
какво са университетите.

Виж също така и финансите на Бъркли, може би най-добрият държавен университет в САЩ.
Половината от приходите му са от университетски такси (виж страница четвърта):
https://controller.berkeley.edu/sites/default/files/2019-20_financial.pdf

Да, университетите не са като корпорациите, чиято цел е да трупат печалби на собствениците си
... но те са бизнеси/предприятия, които не могат да си позовлят да работят на загуба.

Част от финансирането им са университетските такси, които студентите плащат с държавни заеми.
Затова казвам, че университети принципно са схема за източване на държавни пари.

Звучи цинично и явно не всички са съгласни, но погледнато под определен ъгъл това е точно така.
Ако не усвояват държавните заеми, отпуснати на студентите, не се знае колко от сегашните
университети щяха могат да си вържат бюджетите и да просъществуват.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 1 час, gmladenov said:

Звучи цинично и явно не всички са съгласни, но погледнато под определен ъгъл това е точно така.
Ако не усвояват държавните заеми, отпуснати на студентите, не се знае колко от сегашните
университети щяха могат да си вържат бюджетите и да просъществуват.

Младенов, отдавна си пропуснал тая възраст, в която хората изграждат логическото мислене... Сега някакъв заместител се опитваш да демонстрираш. но не работят така нещата...

Хайде от начало. Университетите усвояват таксите, които студентите им дават. Не "усвояват държавни заеми". От къде студентът е взел парите за заема, си е лично негова работа, никой не го е задължил - може да е от банка, спестяване, може да е от залог на жилище, може да е от богата леля, може да е друг тип държавен или частен заем. На кого студентът ще даде парите от таксата, също си е лично негова работа. Кое в тази схема е порочното? Изкривеното мислене с предразсъдъци, което демонстрираш. Под какъв ъгъл се вижда нещо порочно?

Дали университетите ще си вържат бюджета, зависи от работата, която те вършат, за да привличат кандидат студенти и спонсори. Например да се рекламират, да демонстрират висок рейтинг и чрез високо качество на образованието което дават. Колкото по-високо е това качество, толкова повече студенти ще искат да се учат там, толкова повече пари ще получи от тях университетът. Нещо порочно тук? Къде тук се разчита на държавните заеми за студентите? Никъде, това "разчитане" също е продукт на дефектно мислене... Предразсъдъци.

Ако университетът не може да събере достатъчн студенти, то трябва да ограничи дейността си - да намали персонала, да намали катедри и направления, качеството, което ще доведе и до намаляване на таксите и може да стимулира по тоя показател увеличаване на студентите. Търсене и предлагане на образователна услуга - трябва да предложиш нещо което да се търси, иначе затваряш сергията. В този смисъл е предприятие, да, какво е чудното? Случва се, закриват се университети по тая причина, капитализмът така работи, без пари не стават нещата.

Или да си потърси директен заем от банките или държавата, за която е много по-лесно да му го даде директно, вместо да разчита че давайки заеми на студентите, те ще отидат точно в тоя закъсал университет... Безумни са ти предположенията, нали? Изнасилено търсене на конспирации.

Разсъжденията ти са построени на база порочен логически кръг - ако допуснем че в схемата има корупция, ще стигнем до извода че схемата е корупционна, значи не може да е друго..Това е нужният "определен ъгъл", под който трябва да гледаме за да видим нещо :)

Ти си си въобразил че непременно трябва да има някаква корупция. И кепенците падат, игнорираш всички доводи, които очевадно сочат нейната липса, но си измисляш някакви конспиративни схеми, които да ти обяснят лично за тебе - как да няма корупция, като не може да няма... Много пъти съм показвал, че имаш порочно предразсъдъчно мислене, ей това е прекрасен пример.

Редактирано от scaner
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 17 минути, scaner said:

Хайде от начало. Университетите усвояват таксите, които студентите им дават. Не "усвояват държавни заеми".

Хайде сега да не се правим на ощипани госпожици ... които не знаят откъде идват (част от) университетските такси. 🙄

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 3 часа, Петър_Пейчев said:

За мене шедьовърът на математиката беше Минимум и максимум на функция. Това е да си направиш сметка дали да изпиеш два или шест коняка, два са недостатъчни за пълен кеф, но от шест ще те боли глава на другия ден и намираш оптимума от 3-4. Същото е и с преподаването на предметите. Супер е всички да учат в 12 клас висша математика, квантова физика и био-химия, но светът ще пропадне, а и няма да завършат защото ще пукнат от глад

То затова уличните шахти са с кръгли капаци, а не с квадратни. За да не им пропадне светът на тези с многото коняци, ако стъпят накриво.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Just now, gmladenov said:

Хайде сега да не се правим на ощипани госпожици ... които не знаят откъде идват (част от) университетските такси.

Хехе, това ли са ти аргументите? Не можело да не знам значи за тази корупция :D Сигурно, щом ти си си въобразил... Ей това са предразсъдъците, не се ли наиучи да ги разпознаваш?

 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 21 минути, Grifin said:

    Това сега го прочетох. Показателно....

 Аха, наистина показателно че всяко дете може да бъде обучено на васякаква дисциплина. 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 1 час, gmladenov said:

Част от финансирането им са университетските такси, които студентите плащат с държавни заеми.
Затова казвам, че университети принципно са схема за източване на държавни пари.

Не само с държавни заеми. Плащат ги родителите, основно. Плащат ги самите студенти. Плащат ги банките, от които студентът или родителят е взел заем. Плащат ги фондации или конкретни спонсори. Плащат ги фирми и банки - напр. корпорацията, към която човек работи, може частично да се съгласи да му поеме следващата образователна степен, ако има програма за кариерно развитие.

Банките предлагат специални спестовни схеми за образование - родителят прави сметка и там всеки месец влага някакви пари, с които после ще финансира образованието на детето си.

Стига с тези държавни заеми.

Държавата частично подпомага само студентите, които нямат никакъв друг начин да си платят образованието. За да реши дали да отпусне помощ държавата иска документи за финансово състояние, имущество, какво ли не друго.

Като чете какво се пише тук, ще излезе, че държавите едва ли не са някакъв брашнян чувал.

Университетските такси не са най-голямата част от студентския дълг. Maintenance costs* - това студентът да плаща наем, да се храни, да си купува учебници  - това са разходите, които специално в последните години са се качили във Великбритания.

Средно дългът за учебни такси е - когато го гледах за последно - 45 000 пауда.

При заплата от 30 000 паунда  (като за магистър) на година това е година и половина заплата. Дали ще си осигури такъв доход зависи от студента.

Срокът за изплащането е 30 години.

При годишен доход от 24 000 паунда (колкото бил средният доход на висшист във Великобритания за 2022) това са oколо две години заплата.

Тези, които си купуват жилища (ипотека средно 359 000 паунда за Лондон - така ми казва гугъл) как ги плащат?

Изобщо не е невъзможно да бъдат върнати тези пари.

 ---

*Тук има калкулатор на maintenance costs (наем, храна, транспорт и т.н.), избрах първия излязъл в списъка университет в Лондон.

https://www.which.co.uk/money/university-and-student-finance/student-budget-calculator/london-college-of-communication-university-of-the-arts-london

Средно хиляда паунда на месец.  Тях редовно ги плаща родителят.

Редактирано от dora
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Цитат от сайта на Факти:

"...дълговете за висше образование и студентски заеми (на американците) са на обща стойност 1,51 трилиона долара,като над 100 милиарда от тази сума се дължи от хора над 60 годишна възраст."

Въпросът е (както винаги) в кой джоб отива този $1,51 трилион?

Между другото,Тръмп също е създавал университети (през мошеническият си период) и не мисля,че го е правил воден от алтруизъм.

 

Редактирано от deaf
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 18 минути, Grifin said:

"Петото правило на артметиката"

Това сега го прочетох. Показателно....

Невероятна статия. Малко е недодялана като стил, но като съдържание е много поучителна.

За тези, които още не са я прочели: петото правили на аритметиката е, че резултатът от дадено
изчисление е " колкото ни кажат толкова ще бъде". Няма нужда сами да мислим и сами да си го
сметнем, а колкото ни кажат, толкова.

В тази връзка се подвига въпросът каква е целта на образованието: да произвежда мислещи хора
или добри изпълнители?

  • Творческите, мислещи хора също са нужни, но буквално единици. Затова цялата образователна
    система трябва да извършва отбор, отглеждане и дресириране именно на добри изпълнители,
    но да се учат да мислят младежите е съвсем ненужно: в съвременното общество това само ще
    попречи на бъдещата им професионална дейност ...

Моите наблюдения в моята професия (програмист) потвърждават именно това: мениджърите ценят
най-вече добрите изпълнители, защото така работата върви. Те искат хора, които се ръководят от
приниципа "слушай и изпълнявай" ... а не хора, които с независимото си мислене дори биха
попречили да се изпълняват поставените задачи.

Така че статията колкото и да заклеймява петото правило на аритметиката (колкото ни кажат, толкова),
тя в същност ни показва и защо това правило работи в реалния живот.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Да де,но има и закон,(забравих на кого),че във всяка организация 80% от работата се извършва от 20% от екипа. По мои наблюдения е вярно. Тоест,шефът ако иска екипът му да бъде само от мислещи хора,(а не от изпълнители),трябва със свещ да ги търси... 🙂

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 21 минути, dora said:

Стига с тези държавни заеми.

Дора, съвсем очевидно говориш наизуст ... докато аз имам първа ръка опит с тези неща.

Освен това ме поразява приниципното ти неразбиране за движещите сили в едно
капиталистическо общество. В БГ тези неща не си личат много, защото сме малка
държава и при нас действат и други сили.

Но ако погледнем най-развитата форма на това общество ... дивият и безпощаден
капитализъм на САЩ ... там нещата са много прозрачни.

В едно развито капиталистическо общество няма здравеопазване, а платени здравни
услуги. На същия принцип няма образование ... а платени образователни услуги.

Един път като вникнеш в това, остава само да проследиш пътя на парите и схемата
за източване на пари под формата на студенствки заеми ведната лъсва.

Ти явно предпочиташ да вярваш, че живеем в спревдедливо меритократично общество.
Сполай ти.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 27 минути, gmladenov said:

В едно развито капиталистическо общество няма здравеопазване, а платени здравни
услуги. На същия принцип няма образование ... а платени образователни услуги.

Един път като вникнеш в това, остава само да проследиш пътя на парите и схемата
за източване на пари под формата на студенствки заеми ведната лъсва.

Toва не е вярно.

Ипотечната криза от 2008 се отрази на държавните разходи  в социалната сфера. Във всяка държава примерите за този тип ограничения по различите пера са различни. Понеже говорим за UK,  през 2015 (мисля) престанаха да дават грантове за maintenance costs, ерго студентите трябва сами да изнамерят начин да си ги плащат - с банкови заеми, с родител - спонсор, както си го организират. Това не значи, че който и да било източва каквито и да било пари откъдето и да било (?!).

От нищо изобщо пък не следва, че в западноевропейските държави няма здравеопазване и достъп до образование.

Безплатни здравни услуги няма никъде - все някой ги плаща. Застрахователят, примерно. Различните държави имат различна данъчно-осигурителна система. В Нидерландия например една част от здравното осигуряване е през данъците, другата част е доброволно-осигурителна. Първата част поема спешната помощ. Без доброволно-осигурителната част всичко, което не спешна помощ, се плаща от джоба. Затова човек си избира дадено застрахователно дружество (частно) и си прави здравна застраховка, като сам преценява какви суми иска да плаща (какъв здравен пакет ще си избере). И лишени от здравеопазване няма.

Безплатно висше образование също няма. И правилно. Държавите се задължават да обезпечат само образованието, което е задължително - основно, начално, средно. Оттам нататък образованието е по желание, ерго този, който желае да продължи, следва да намери как да си го плати. От никъде не следва, че всички хора трябва да имат университетско образование.

Eто ги процентите на хора със завършено образование след средното училище:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_tertiary_education_attainment

Това включва и професионалните училища.

Вижте примерно какъв е процентът хора, които имат образование 6 години и повече след средното: само 14% във Великобритания.

Редактирано от dora
Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...