Отиди на
Форум "Наука"

Бронзовата седмолъчна розета от Плиска


Recommended Posts

  • Потребители
Относно Черноризец Храбър - за мен той е църковник от славянски, а не от Български произход. Черти и резки е едно, КУЛТОВО РУНИЧЕСКО ПИСМО - съвсем друго.

А и Плиска не е място, където през седми век са се подвизавали славяни - те са били изтласкани в старопланинските проходи и чрез един съюз на подчинението принудени да ги пазят.

Не този артефакт не е славянски.

Как гледате на факта ,че едни автори тълкуват с чертане и рязане / т.е. не черти и резки ,а способ метод на надписване / и другия вариант интерполация на руския препис ???

И къде виждате два народа - славянски и прабългарски ,след като всички говорят само за един народ - български .

Инъче ви поздравявам за скитските ви изследвания в руските сайтове по тъмните доби .

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
части от тази символика е открита и в Дакия, някъде в комбинация от прословутото IYI - не знам доколко обективно може да се съди че е руническия знак на слънцето, но със сигурност е тотемен знак на рода Дуло./

Знакът Юй не е "тотемен знак" на рода Дуло - това са свободни интерпретации на ония от БНС, които малко не са в час! Тотемен знак предполага някакво свещенно животно; има податки, че тотемен знак на Дуло е Орела (на старобългарски и маджарски - Турул). Такъв е имало изобразен на щита на кан Атила. Хералдичния знак пък на Дуло се явява трилистната палмета или лилия (подобна на нея е френската лилия, която обаче се появава на историческата сцена едва през 12 век). Юй е един от символите на върховния Бог на българите - Тангра; другият такъв символ е кръгът с точка в средата! Този символ се открива също в Северна Индия и Тибет; има го също ако не се лъжа и в питагорейството (символи от школата на Питагор) и там е точно обяснено какво представлява - символ на Върховния Бог (символа Юй), а другия символ - кръг с точка в средата, който е много характерен за древните българи и кимерийците и символ на Слънцето (има го и в други източни култури)! :book:

Между другото искам да ви уведомя, че преди няколко години има открита втора такава оригинална розета с други знаци, която е притежание на частната колекция на един столичен антиквар! Той разполага и с глинени печати пинтадери с древна писменост, които вероятно са от времето на аналогични такива от Градешница, Караново и Тартария (Румъния) на възраст 6-7 хиляди години (някои са открити в Софийско от иманяри). Човекът е малко странен, хем иска да направи публикация за тези открития, хем се страхува да не му ограбят находките и е в някаква патова ситуация. Преговарял е нещо с директора на НИМ Божидар Димитров, но не са се споразумяли за откупката на предметите! :post-20645-1121105496:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
:post-20645-1121105496: И дтругия ми въпрос е, защо не съществува друга толкова запазена розета.....? Съществуват само фрагменти от такава открити в прикавказието... /Дагестан/???

Има още много розети, намерени в Таджикистан и Афганистан, нашата обаче е най-сложната от всички известни. За фрагменти от Дагестан никога не съм чувал, ще е добре да посочиш някакъв източник на тази информация.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
:post-20645-1121105496: И дтругия ми въпрос е, защо не съществува друга толкова запазена розета.....? Съществуват само фрагменти от такава открити в прикавказието... /Дагестан/???

Розетката е Печат.

Ето още два печата със седем лъча от Бактрия:

2100064911_f217995ce1.jpg

8060.jpg

8060-1.jpg,

8060-3.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Знакът Юй не е "тотемен знак" на рода Дуло... Юй е един от символите на върховния Бог ... символ на Върховния Бог (символа Юй)...

IYI - иуи - ЮЙ

Има ли нещо общо между този символ на един народ звуково предаден с "ЮЙ" и името с което китайците наричат един народ "ЮЙ-ЕДЖИ"! /не би ли могло за китайците народа да е, един вид - тези чийто върховен бог и символ е ЮЙ, ЮЙеджи, бе, ЮЙеджи.../???

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Розетката е Печат.

Ето още два печата със седем лъча от Бактрия:

2100064911_f217995ce1.jpg

8060.jpg

8060-1.jpg,

8060-3.jpg

Сравнението с тези печати ясно показва, че розетката е изключително неподходяща за печат - както от страната с дръжката и знаците върху лъчите (при отпечатване дръжката ще направи дупка!), така и от обратната страна (там централният кръг е издаден). Да не говорим, че знаците и върху двете страни са слабо врязани и биха оставили ясен отпечатък само върху много фин материал. На розетата не личат и следи от захабяване, което щеше да се получи, ако е била употребявана като печат.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

За повече информация във връзка със свещената Розета от Плиска влезте в сайта : http://simpeon.googlepages.com , а също потърсете и току-що излязлата от печат последна книга на ст.н.с. Петър Добрев , озаглавена "Звездната вяра на древните българи" от изд. Кама.

"Другаря" проф. Петър Добрев (известен и като Пешо Татарина) не е много надежден източник; някои работи много ги наглася в руска посока (особено за връзката българи и хуни и тезите му за Волжка България)!....... :post-70473-1124971712:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Значи като искаш да подпечаташ нещо, насочваш към материала дръжката, така ли да разбираме... :post-70473-1124971712:

Както и да я въртим, розетката за печат не става. Но ако искаме да получим отпечатък на знаците върху лъчите, ще трябва да я забучим точно откъм дръжката :tooth:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Както и да я въртим, розетката за печат не става. Но ако искаме да получим отпечатък на знаците върху лъчите, ще трябва да я забучим точно откъм дръжката :tooth:

А какъв е проблемът да се отпечатва не откъм дръжката, а от другата страна?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Както и да я въртим, розетката за печат не става. Но ако искаме да получим отпечатък на знаците върху лъчите, ще трябва да я забучим точно откъм дръжката

Именно. Тези розетки се въртят.

Тяхното предназначение е да се гадае, за успех в начинание, също така и при хазартни игри.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

А какъв е проблемът да се отпечатва не откъм дръжката, а от другата страна?

От другата страна първо няма какво да се отпечатва - ще се получи един нащърбен вдлъбнат кръг евентуално с неясен отпечатък на символите, ако въобще се отбележат. Освен това ръбовете са с такава форма, че ще накърнят отпечатъка при вдигането на "печата". Изобщо обратната страна е някак по-груба и небрежна като обработка в сравнение с тази с дръжката, което не върви за печат. Поне аз не съм срещал досега подобен печат, а имам доста наблюдения и съм се занимавал специално с печати.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

От другата страна първо няма какво да се отпечатва - ще се получи един нащърбен вдлъбнат кръг евентуално с неясен отпечатък на символите, ако въобще се отбележат. Освен това ръбовете са с такава форма, че ще накърнят отпечатъка при вдигането на "печата". Изобщо обратната страна е някак по-груба и небрежна като обработка в сравнение с тази с дръжката, което не върви за печат. Поне аз не съм срещал досега подобен печат, а имам доста наблюдения и съм се занимавал специално с печати.

Значи като си специалист по печати, твърдиш, че с розетата не може да се отпечата седмолъчев символ върху хляб, мека глина, восък?

Впрочем къде успя така добре да разгледаш розетата, че си придобил впечатление за нейната повърхност?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Именно. Тези розетки се въртят.

Тяхното предназначение е да се гадае, за успех в начинание, също така и при хазартни игри.

Значи не може да е едновременно уред за гадане и печат, така ли да разбираме?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Значи като си специалист по печати, твърдиш, че с розетата не може да се отпечата седмолъчев символ върху хляб, мека глина, восък? Впрочем къде успя така добре да разгледаш розетата, че си придобил впечатление за нейната повърхност?

Като специалист твърдя, че при изработването си розетата (която съм гледал в Археологическия музей) не е била предназначена за печат и не е удобна за печат. Не казвам, че с нея е невъзможно да се направи отпечатък върху мек материал, защото това може да се направи с кажи-речи всеки твърд предмет.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Розетката си е перфектен печат!!!

Тези печати са се ползвали предимно с разтопен восък, а за него няма значение формата! Хванат за дръжката и натиснат върху восъка, печата би оставил идеален отпечатък на Слънце - главния бог на българите!

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Като специалист твърдя, че при изработването си розетата (която съм гледал в Археологическия музей) не е била предназначена за печат и не е удобна за печат. Не казвам, че с нея е невъзможно да се направи отпечатък върху мек материал, защото това може да се направи с кажи-речи всеки твърд предмет.

Значи щом може да се направи отпечатък, примерно върху ритуален хляб, тя е възможно да е била печат. И като си гледал розетата в Института, как ти се струва факта, че тя все още не е разчетена? Че няма ясна интерпретация на нейните тамги, техния брой и значение? И какво пречи един предмет да има повече от една функция?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Розетката си е перфектен печат!!!

Тези печати са се ползвали предимно с разтопен восък, а за него няма значение формата! Хванат за дръжката и натиснат върху восъка, печата би оставил идеален отпечатък на Слънце - главния бог на българите!

Розетката не е перфектен печат, а формата има голямо значение. Сравни печатите, чиито снимки си приложил по-горе - при тях се получават изпъкнали "лъчи", изпъкнала е и централната пъпка. А при розетката ще стане точно обратното - вдлъбнати лъчи и още по-вдлъбната централна част.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Значи щом може да се направи отпечатък, примерно върху ритуален хляб, тя е възможно да е била печат. И като си гледал розетата в Института, как ти се струва факта, че тя все още не е разчетена? Че няма ясна интерпретация на нейните тамги, техния брой и значение? И какво пречи един предмет да има повече от една функция?

Нищо не пречи един предмет да има предполагаема вторична функция - както има случаи на отпечатъци от монети (и какво ли още не) върху керамика (но не наричаме монетите печати). Интерпретацията е свързана преди всичко с първоначалната функция, тъй като знаците не са вторично добавени. А трудността да се разчете идва най-вече от малкия брой знаци и оскъдицата на паралели - всяко разчитане на този етап би било несигурна хипотеза.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Нищо не пречи един предмет да има предполагаема вторична функция - както има случаи на отпечатъци от монети (и какво ли още не) върху керамика (но не наричаме монетите печати). Интерпретацията е свързана преди всичко с първоначалната функция, тъй като знаците не са вторично добавени. А трудността да се разчете идва най-вече от малкия брой знаци и оскъдицата на паралели - всяко разчитане на този етап би било несигурна хипотеза.

Така и не разбрах само какво пречи розетата да е печат?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 седмици по-късно...
  • Потребител

Единствено това че до момента е единствена (не визирам другата в антиквара - знам само за трима души който са я виждали ) и дори с нея . Нито формата дава податки да е печат , нито изработката.

Да не забравяме че в ония времена не са си позволявали разкоша да ползват нещо неудобно за подобна дейност.

Обърни внимание на формите на средновековните печати от ония времена.

Имаше една трактовка на наш учен - за нещо шпионско в розетата. А шпиони в Плиска по онуи време не са липсвали .

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Единствено това че до момента е единствена (не визирам другата в антиквара - знам само за трима души който са я виждали ) и дори с нея . Нито формата дава податки да е печат , нито изработката.

Да не забравяме че в ония времена не са си позволявали разкоша да ползват нещо неудобно за подобна дейност.

Обърни внимание на формите на средновековните печати от ония времена.

Имаше една трактовка на наш учен - за нещо шпионско в розетата. А шпиони в Плиска по онуи време не са липсвали .

Ти сигурно си някой мастит специалист, та рече и отсече, че нито формата, нито изработката давала податки за печат. Щото понятието "печат" в онази култура има съвсем различни измерения. Естествено, това няма как да ти е известно.

Колкото до другата "розета", това са фантасмагории.

Много ме весели как хора, които не са виждали оригиналния предмет, смело си съчиняват за неговите характеристики и особености. :whistling:

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор
Обърни внимание на формите на средновековните печати от ония времена.

Маготин, обърна ли внимание на формите на средновековните печати от ОНИЯ времена?

А какви са техните форми и каква информация би могла да ни даде формата на един печат?

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!