Отиди на
Форум "Наука"

60 ГОДИШЕН ЦИКЛОВ "ПРА"БЪЛГАРСКИ КАЛЕНДАР


Recommended Posts

  • Потребител
Преди 1 час, sir said:

Надявам се този въпрос да не е с цел да предизвика поредната порция фентъзи, затова ще си позволя да отговоря аз. :) Няма следа от този календар никъде по Волга, нито във "Волжка България", нито у татари, нито у чуваши, нито у съседните угро-фини.

 Не е да предизвика фентъзи. Просто повдига много въпроси с много и най-различни възможни отговори. Но при всички положения, поставя под съмнение хипотезата че е зает директно в централна Азия и предполага по-късно заемане чрез народ посредник.

  • Харесва ми! 2
Link to comment
Share on other sites

  • Мнения 464
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

Posted Images

  • Потребител
Преди 3 часа, Янков said:

 Година Вер/Верени, не може да бъде обяснена чрез тюркските езици. Москов я извежда като Дракон на база на изчисления. Тюрколозите считат че този термини идва от бьори -вълк, но в такъв случай управлението на Безмер би трябвало да е с продължителност 1-2 години, а общото управление преди Аспарух 513-514 години ( в зависимост от това какъв метод на закръгляне се използва ).

 Но ето ти една задачка - закачка по въпроса - докога този календар е използван във Волжка /България?

Верени в последната версия снощи го прочетох че било крокодил.

Относно Вожска България - там след приемане на Исляма минават на арабския календар.  Но пък числата им си остават прабългарски.  И по техните числа най-добре се вижда приликата с нашите прабългари.

Въпреки че нямаме преки свидетелства за календара от Волжска България, то употребата на календара малко по на изток е повсеместна. Хакасия и Казахстан са най-близките места.   Ясно е че Хазарите от една страна / арабите, исляма и юдаизма/  и руснаците от север с християнството слагат края на тоя календар.  Без съмнения календарът е бил един от идолите, символи на старите вярвания и  църквите са го преследвали като идолопоклоничество.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 18 часа, Янков said:

Ако се абстрахираме от лингвистиката, на база на данните в Именника можем да предположим кой месец, кога би трябвало да е.

 - В началото на годината - Твирем, Алем/Ени Алем, Тутом и Шехтем/Ехтем.

 - В края на годината - Алтом/Алтем, Елем

 - Неясни - Вечем и Читем.

 Година Вер/Верени, не може да бъде обяснена чрез тюркските езици. Москов я извежда като Дракон на база на изчисления.

Без да съм наясно как ти ги извеждаш тези предположения, имам някакъв отговор, който до голяма степен е изненадващ и за мен самия.

Първо за дракона - вер / верени - предполага се че древното животно е крокодил. Но това едва ли е толкова важно в случая.

По-важни за нас са месеците. И това е интересната част. Оказва се че има поне 10 централно азиатски календари. С променлив брой месеци. С различен брой дни и подобно.

Но за нас е важно че нашите прабългари ползват 12-тична система за годините.

От там с най-голяма вероятност броят на месеците им също е 12.

Аз се водих по инструкциите от този календар, описан тук:

https://express-k.kz/news/zhizn/s_godom_krasnoy_obezyany_ili_surka-66580?sphrase_id=2950290

По тази система началото на новата година започва в ден първи на новата луна.  Но това е деня в който луната минава през (над) една звезда наречена Камбар.

Тази звезда , която по всяка вероятност е от съзвездието лъв се ползва за референтна точка. 

Първи ден на новата луна - 1 месец.

Но от тоя месец на татък броенето по месеци не е последователно.

В статията по-горе е описана номерацията и принципа.

Накратко: октомври - 9

Ноември - 7

Декември - 5

Януари -3

Февруари -1

Без да знам за момента коя е звездата, ползвана за референтна точка за летните месеци, следвайки същите принципи мога да ти дам номерацията за следващите месеци:

Март - 12

Април 10

Май 8

Юни 6

Юли 4 

Август 2

Септември -11

Ако обаче броят на месеците им не е 12, а примерно 10 това едва ли би било валидно. Но ме съмнява да има изненади.

Цифровите обозначения на месеците ги знаем. Сега при една такава разбъркана подредба на месеците виж как изглеждат твоите сметки.

Забележи също че началото на новата година не е фиксирано. Пада се в периода 23 януари - 10 февруари. Календара е ориентиран или насочван от луната, но основната референтна точка е тази звезда Камбар, спрямо която лесно се разбира кога започва новата година. Когато тази звезда се скрие от видимия хоризонт - започва новата година.  (Това съзвездие се позиционира зад обратната страна на земята или е осветявано от слънцето през деня.

Едва на есен тази звезда става отново видима.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Приблизително съответствие между прабългарските месеци и съвременния календар (по системата тогиз-Камбар)

елем ? - вероятно февруари
 **
вечемь  - януари
тоутѡм - юли
бехти - декември
алтемь - юни
читем - ноември
шехтем - май
твирем - октомври

Тогиз-Камбар - това е сверяване на месеца с позицията на луната спрямо звезда наречена Камбар. "тогиз" - от казахски го дават в смисъл на сливане, припокриване.

 

 

Редактирано от tantin
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 12 минути, tantin said:

Аз се водих по инструкциите от този календар, описан тук:

https://express-k.kz/news/zhizn/s_godom_krasnoy_obezyany_ili_surka-66580?sphrase_id=2950290

Като се водиш по инструкции от казахстаннска статия е нормално да се оплетеш в тюрко-монголски калчища по отношение на животинския календар. Те тюрките все го изкарват календара с животните някаква степна и тюрко-шаманска измислица, в която еди кое си животно било избрано защото степняците го пасяли в степите, но реалността е доста далеч от това. Тюрко-монголите го заемат от Китай... драконът им носи китайско име...! За изработването на такъв календар е нужно продължително наблюдение на звездите, слънцето и планетите за продължителен период от време от 12, 30, 60 години, което няма как да стане в някоя юрта в степите, а става в установени обсерватории. 

12-годишния и 60-годишния календар си имат доста добре проследим произход, и той не е в степите или в Китай. В Китай го заемат някъде през 2 в. пр.Хр. и започват да го използват с тяхната лунно-слънчева година. По същия начин персите като заемат календара от Египет не го използват по начина, по който го използват в Египет, а го модифицират с оглед на техните си традиции и му добавят корекция за да е фиксирана слънчевата година.

Чудно е каква е причината да усложнявате толкова календара, който е в Именника. Там и в другите два източника много ясно е указано какъв е, календара. Всички тези напъни да се изчислява календара с точност до месец, ден и секунда, са нелепи, и са опит да се наложи съвременната ни представа за това какво трябва да представлява един календар, върху един източен календар от средновековието, който е бил използван само за хронология.

  • Харесва ми! 2
  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 20 часа, Янков said:

 - Неясни - Вечем и Читем.

Това са двата най-ясни термина от всички в Именника. В езика, от който са повечето термини съществуват в почти идентичен вид като числителни.

Преди 20 часа, Янков said:

 - В края на годината - Алтом/Алтем, Елем

За алтом/алтем е добре да се проучи пущунския език, в който "атъм" означава "осми". Това атъм е дериват от по-ранно *аттъм (което пък идва от *аста "осем"), а на него като му смениш буквичката " с " и става нашето алтом. И това сменяне не е някаква измислица, тъй като там по Памир си го има тоя преход. Примерно в пущунския иранското "даса" (десет) е станало "лъс", а в някои други езици по Памир е станало "лос", "лесе". Тъй че алтом вероятно е 8.

Редактирано от makebulgar
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 22 минути, makebulgar said:

Като се водиш по инструкции от казахстаннска статия е нормално да се оплетеш в тюрко-монголски калчища по отношение на животинския календар. Те тюрките все го изкарват календара с животните някаква степна и тюрко-шаманска измислица, в която еди кое си животно било избрано защото степняците го пасяли в степите, но реалността е доста далеч от това. Тюрко-монголите го заемат от Китай... драконът им носи китайско име...! За изработването на такъв календар е нужно продължително наблюдение на звездите, слънцето и планетите за продължителен период от време от 12, 30, 60 години, което няма как да стане в някоя юрта в степите, а става в установени обсерватории. 

12-годишния и 60-годишния календар си имат доста добре проследим произход, и той не е в степите или в Китай. В Китай го заемат някъде през 2 в. пр.Хр. и започват да го използват с тяхната лунно-слънчева година. По същия начин персите като заемат календара от Египет не го използват по начина, по който го използват в Египет, а го модифицират с оглед на техните си традиции и му добавят корекция за да е фиксирана слънчевата година.

Същият този календар може да бъде и на 6000 години.

Има дори такава версия че китайците са го взели тоя календар от хуните.

Аз тръгнах откъм лингвистичната страна да проверявам за имената на месеците и числата. Тува и Хакасия не дават много подробности. В Казахстан обаче се оказва че имат терминология, традиции, няколко версии на календари - включително опростени и усложнени.  Специално правих проверка със софтуер - емулатор на звездното небе за да се уверя коя е тази звезда Камбар.

Проверките се оказаха много сполучливи, но броя на звездите е също огромен. Почти се бях отказал вече и в един момент забелязах че месеците са описани в намаляваща последователност и нечетни откъм есено-зимния период.

Интересно да видим мнението на Янков.  

Възможно е календарът да има дълга пред-тюркска история - саки, скити, тохари и дори арийте.  Значи откъм астрономическата страна до голяма степен това за началото на годината съм го потвърдил. Сега ако Янков успее да свери с именника ще знаем дали точно това е календарната система. 

Тюркска или индо-арийска-иранска/ китайска не е толкова от значение.  Изясняването на календара е от практическо значение.

Редактирано от tantin
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 10 минути, makebulgar said:

Това атъм е дериват от по-ранно *аттъм (което пък идва от *аста "осем"), а на него като му смениш буквичката " с " и става нашето алтом.

Всъщност нашето алтом си се получава много лесно и направо от *аста "осем" с онзи известен з-р преход, който се прокламира толкова при тюркските езици. От *аста е станало *арта, и от него е станало алто(м).

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 7 минути, tantin said:

Изясняването на календара е от практическо значение.

Изясняването на календара е невъзможно ако превеждаш неправилно (от грешен език) термините и ако използваш погрешна структура на календара.

Редактирано от makebulgar
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 20 минути, makebulgar said:

Изясняването на календара е невъзможно ако превеждаш неправилно (от грешен език) термините и ако използваш погрешна структура на календара.

Езика на календара се знае.  Грешките полека лека ги изчистваме. Структурата е ясна - 12 годишен, аналогичен на китайския.

Знаещите и ползващите тоя език са много малко. За последно мисля че около 900-та година го ползват , около смъртта на Борис. Преди това 822 - надписа на Омуртаг.

Ако докажеш индо-арийски произход на тоя календар - цялата индо-европейска общност ще ти ръкопляска. За момента аз не съм срещал такива публикации и доказателства. 

Някои надгробни надписи от Волжска България ни дават друга версия - тази на волжските българи за цифрите и това е допълнително потвърждение за календарният език от именника.

Примерно "тохыр җол"  е 9 години.

Сравни с прабългарското "товирем".

На мен също ми се ще да си отговорим на неяснотите по този календар и да сме наясно с дадените дати.  Сега с последните неща - надявам се да го фиксираме тоя календар и да разберем дали е същия като "тогиз-Камбар" календара от Седморечието.

Казахи этот свой исконный календарь называют мушель.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 3 часа, tantin said:

Приблизително съответствие между прабългарските месеци и съвременния календар (по системата тогиз-Камбар)

елем ? - вероятно февруари
 **
вечемь  - януари
тоутѡм - юли
бехти - декември
алтемь - юни
читем - ноември
шехтем - май
твирем - октомври

Тогиз-Камбар - това е сверяване на месеца с позицията на луната спрямо звезда наречена Камбар. "тогиз" - от казахски го дават в смисъл на сливане, припокриване.

 Когато работиш с календара и Именника се сблъскваш с някои проблеми. Един от тях е - какъв метод на закръгляне на годините на управление е използван в него? Основните методи са два:

-          Закръгляне на цяла година, като годината на възцаряване на даден владетел се брои цялата за него и съответно не се брои за предшественикът му. Само този метод е подходящ за 60 годишен циклов календар.

-          Закръгляне от месец до месец, като се взима средното число. Така 9 години и 8 месеца се броят за 10 години, както и 10 години и 5 месеца.

 Проблема е там, че и двата метода не работят изцяло. Дори да допуснем че в първата част на Именника е използван един метод, а във втората друг, пак получаваме разминавания в годините на управление. Аз използвам от месец до месец.

Позициите на месеците ги получавам както следва:

-          Твирем – Алтом – на база годините на управление на Севар и Кормисош. За да получим 15 години управление на Севар, то месец Алтом би трябвало да е в края на годината, а месец Твирем в началото. В противен случай получаваме срок по-дълъг от 15 години.

-          Елем – Тутом – съотношението между управлението Умор и надписа на Омуртаг. За да получим съвпадение, трябва Елем да е в края на годината, а Тутом в началото. Допълнително Българската година би трябвало да е започвала по късно от Византийската, която започва на 01.09. Допълнително ограничение имаме и от кога приемаме че е започвала Българската година. Ако приемем че е започвала от есенното равноденствие, то позиционирането на Елем ни се ограничава само до една възможност – последен месец. Ако е по-късно, нямаме това ограничение, но все пак остава като вариант второто полугодие. Тук трябва да включим в сметките още един фактор – на практика не знаем кога точно се е възцарил Умор. От историческите извори знаем че по повод неговото сваляне е имало война през периода 01.09.764 година – 30.08.765 година. Т.е. имаме 40 дни управление, време новината за неговото сваляне да стигне до Константинопол, да се събере армията, поход и битка. Теоретически е възможно месец Тутом да съвпада с Юли, но само ако Умор се е възцарил в самото начало на месеца. Тогава бихме имали 40 дни управление и 20 дни до битката. Ако е в края на месеца, то тогава трябва да отнесем свалянето на Умор след 30.08.765 година, което е невъзможно.

-          Алем – от Аспарух. Ако Твирем е в началото на годината, както посочих по-горе, то няма да имаме 515 години преди него, а 516.

-          И т.н.

По вариантите които си дал, получаваме следните години на управление:

Винех 6 години и 4 месеца

Кормисош 16 години и 4 месеца / 10 години и 10 месеца

Севар 16 години

 В общи линии, независимо как тълкуваме или ни се иска да изглеждат нещата, накрая трябва да имаме работеща система. А такава засега няма.

Преди 2 часа, tantin said:

Езика на календара се знае.  Грешките полека лека ги изчистваме. Структурата е ясна - 12 годишен, аналогичен на китайския.

Знаещите и ползващите тоя език са много малко. За последно мисля че около 900-та година го ползват , около смъртта на Борис. Преди това 822 - надписа на Омуртаг.

Ако докажеш индо-арийски произход на тоя календар - цялата индо-европейска общност ще ти ръкопляска. За момента аз не съм срещал такива публикации и доказателства. 

Някои надгробни надписи от Волжска България ни дават друга версия - тази на волжските българи за цифрите и това е допълнително потвърждение за календарният език от именника.

Примерно "тохыр җол"  е 9 години.

Сравни с прабългарското "товирем".

На мен също ми се ще да си отговорим на неяснотите по този календар и да сме наясно с дадените дати.  Сега с последните неща - надявам се да го фиксираме тоя календар и да разберем дали е същия като "тогиз-Камбар" календара от Седморечието.

Казахи этот свой исконный календарь называют мушель.

 Не е нужно да знаеш езика, за да използваш календара. Колко хора в момента знаят латински?

А и защо да не сравним "тохыр җол" с Тох, а трябва да го сравняваме Твирем?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

https://www.academia.edu/38074128/КАЗАХСКИЙ_НАЦИОНАЛЬНЫЙ_КАЛЕНДАРЬ_польный_текст_на_рус_языке_

Тук са описани подробности за казахстанските календари.

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 4 часа, Янков said:

Не е нужно да знаеш езика, за да използваш календара. Колко хора в момента знаят латински?

Шаманите, дето са изчислявали календара вероятно са знаели този език. По-късно техните наследници вероятно са минали на друг език и вече са ползвали календара без да знаят езика.

Цитирай

А и защо да не сравним "тохыр җол" с Тох, а трябва да го сравняваме Твирем?

Аз изказах същите съмнения. за Твирем =4 ;   тоутѡм =9

Няма как да не си забелязал: има голяма близост между имената на животните и някои числата. На няколко пъти проверявам дали числата не са формирани като производни от животните.  Примерно тохс - тоутом .

Заека също е близко : тавшан -> дван. Кокошката може да бъде прочетена като ТъКХ.

Слагам още една интересна снимка с орхонски надписи / имена на месеци / и тяхното четене.

 

turkish.JPG

Редактирано от tantin
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Предполага се че животните са записвани по указаните на картинката надписи. Но това не е единственият начин, в речника с орхонските надписи има и други записвания.

Най-доброто съответствие при животните се получава при: кучето, кокошката и змията.

 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 54 минути, tantin said:

https://www.academia.edu/38074128/КАЗАХСКИЙ_НАЦИОНАЛЬНЫЙ_КАЛЕНДАРЬ_польный_текст_на_рус_языке_

Тук са описани подробности за казахстанските календари.

Статията и автора й са нещо подобно на нашия Йордан Вълчев и писанията му за календара, тоест имаме ентусиаст-патриот пишещ за великите древни номадо-казахски календари и астрономия, които реално не съществуват. Като погледнеш само как са заложили в програмата 475 12-годишни цикъла, тоест начало на казахския календар го поставят през 2700 г.пр.Хр., и ти става ясно че си имаме работа с псевдонаучни измислици. Автора е обикновен казахстанец завършил висше образование занимаващ се любителски с календарите. 

 

Редактирано от makebulgar
  • Харесва ми! 2
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 4 часа, makebulgar said:

Статията и автора й са нещо подобно на нашия Йордан Вълчев и писанията му за календара, тоест имаме ентусиаст-патриот пишещ за великите древни номадо-казахски календари и астрономия, които реално не съществуват. Като погледнеш само как са заложили в програмата 475 12-годишни цикъла, тоест начало на казахския календар го поставят през 2700 г.пр.Хр., и ти става ясно че си имаме работа с псевдонаучни измислици. Автора е обикновен казахстанец завършил висше образование занимаващ се любителски с календарите. 

Може и да си прав за псевдонаучността на казахстанските изследователи. Те имат особена наклонност да се хвалят. Хвалят се с бащи, с дядовци, с юртите си и камилите. Хора дето се пишат за професори едва ли не ходят през свободното си време да обяздват коне и да помагат за пашата на семейното им стадо.

Независимо дали казахстанските писания са надеждни или не: китайският календар се ползва и няма никакви съмнения  в достоверността му.

По мои сметки прабългарите ползват същото времеизмерване както китайците.

Прабългарските години по животни са едно към едно с китайските години.

Единствен надписа на Омуртаг е достатъчно надежден за позициониране и сверяване на прабългарския календар. 

Преди 9 часа, Янков said:

Тук трябва да включим в сметките още един фактор – на практика не знаем кога точно се е възцарил Умор. От историческите извори знаем че по повод неговото сваляне е имало война през периода 01.09.764 година – 30.08.765 година. Т.е. имаме 40 дни управление, време новината за неговото сваляне да стигне до Константинопол, да се събере армията, поход и битка. Теоретически е възможно месец Тутом да съвпада с Юли, но само ако Умор се е възцарил в самото начало на месеца. Тогава бихме имали 40 дни управление и 20 дни до битката. Ако е в края на месеца, то тогава трябва да отнесем свалянето на Умор след 30.08.765 година, което е невъзможно.

Ще направя бърза проверка.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Цитирай
Преди 43 минути, tantin said:

image.thumb.png.8bb4e57637981a5b28455e7f6e0de447.png

image.thumb.png.ee9fdd5477951df165ff959e137739fe.png

 

Първи Индикт започва на 1 Септември 762 година.  /приключва на 31 Август 763 г./

За Телец знаем че се възкачил в годината сомор алтем - Тоест 760 (най-късно януари 761 г./.

Годините на Телец по именника са 3  тоест 760, 761 и 762 г.  Българите го свалят и на негово място поставят Сабин.  

През 762 година / Индик 1/  Сабин е вече беглец при императора.  Събитията около Сабин са се развили доста бързо. 

Можем  да определим приблизително годината на Сабин: това е са последните 5 месеца от година Шегор (752). Или пък първите 7 месеца на Барс/ тигър/. (763)

 

 

 

Продължаваме със Сабин:

image.thumb.png.e3c597da393df3e2c7990948c50260a8.png

Нахлуването на Константин не може да се е случило през 764 .  По-вероятно това да е станало през 765 г.

Какво знаем за Умор от именника:  годината на неговото възкачване е дилом тутом .

Това е годината на Змията.  Началото на тая година е през 765 година.  Месеца му е тутом ( по досегашните изчисления това е 4-ти месец). 

Да погледнем кога започва тази година: 

начало - 31 Януари 765 . 

Месец 4 ако са броени последователно се пада Май месец.

Ако броенето на месеците е в обратен ред през 1, започвайки от 12, то четвъртият месец би бил през Юни. 

Теоретически пак е възможно да се организира поход на византийците, понеже има средата на Юли и Август, товест поне 1 месец и половина.  Ако Умор се е възкачил през Май месец и е свален през първата седмица на Юни - то има предостатъчно време новината да стигне до Константинопол и императора да изпрати войска. 

Нахлуването на Константин в България е станало не по-късно от 31 Август 765 година понеже това е края на 3-ти Индикт. 

 

 

Редактирано от tantin
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

За да не се чудим по кое време е похода на император Константин:

image.thumb.png.c8e9d3ede11c30c402d1605bf1b5f393.png

Вижда се че походът срещу българите е започнал през 3-ти Индикт, но е продължил през 4-ти Индикт.  Дошла е есента и е задухал суров северен вятър.   Това няма как да се е случило през 764,  понеже Умор се възкачва едва на следващата година.  756 година е края на Индикт 3-ти.  Вижда се че военната операция е продължила доста по-дълго.  

On 3.10.2017 г. at 10:03, Perkūnas said:

Същият поход се датира от Теофан под iv индикт (9.765-8.766), и битката се е състояла между 21.6-17.7.766 г.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Накратко за календара на българите:  Без да претендирам за пълно доказателство и без да давам всичките подробности как съм стигнал до тоя извод:  Календара на Прабългарите до голяма степен се съвпада с китайския календар.  Би било още по-добре ако можехме да го твърдим със сигурност, но за момента нека се придържаме само и единствено към доказуеми твърдения.

 

Ако някой желае да прави допълнителни проверки:   прабългарския календар е вероятно на същия принцип и работи по същия начин както китайския календар с животните.  Забравете за 60 години, забравете за 5-те или 10-те елемента.  Ползваме само и единствено животните:

https://en.wikipedia.org/wiki/Chinese_astrology

За броя на месеците:  броят на месеците по китайското летоброене е различен: може да е 12, може да е 13.

Годината започва не в точно определена дата, а в точно определен период.  Началото на годината е между: Януари 21 и Февруари 19.

Първи ден на новата година се определя като първия ден на новата Луна.  За да се определи този ден се гледа кога луната ще премине покрай едни звезди - малко зад съзвездието Водолей.   Ако новата година започне след 1 февруари - годината им има 12 месеца.

Ако обаче новата година започне преди 31 Януари - годината им има 13 месеца, тоест вкарват 1 допълнителен месец.

Така всяка нова година започва с началото на нова луна, новолуние. Това е принцип в китайския календар. 

Понякога се случва да има две  12-месечни години подред, понякога се редуват през една  12- и 13-месечни.  

По този начин китайския календар разрешава множество проблеми отведнъж: с несъответствие между циклите, с допълнителни дни, с натрупване и прочие.  Сверяването става според позицията на слънцето и луната спрямо съзвездията.  Слънцето определя периода, за началото на новата година. Луната определя точния ден в който започва новата година.

За това как се изчисляват месеци стана дума, но това все още не съм го потвърдил окончателно.

Ако някой желае да прави проверки: може да погледнете линка към китайската астрология, там са дадени точните дати за начало на годините, за последните 120 години.  Както вече ви споменах моите проверки до тук показват че китайското летоброене по животни и същото при прабългарите са еднакви.  Основните събития в подкрепа на това твърдение са:  чаталарски надпис,  записката на Тодор Дуксов, възкачването на Умор.  Имаме съответствие също за годината от надписа на Омуртаг: 821 / 822 .

При това месец елем  би трябвало да е измежду месеците 1 Септември 821 - до около 31 Януари 822. 

Все пак за да могат и други събития да бъдат проверявани:  ползвайте  https://en.wikipedia.org/wiki/Chinese_astrology като база за сравнение. 

 

 

Редактирано от tantin
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 4 минути, tantin said:

Накратко за календара на българите:  Без да претендирам за пълно доказателство и без да давам всичките подробности как съм стигнал до тоя извод:  Календара на Прабългарите до голяма степен се съвпада с китайския календар.  Би било още по-добре ако можехме да го твърдим със сигурност, но за момента нека се придържаме само и единствено към доказуеми твърдения.

 А защо си мислиш че това не сме го проверявали? И обърни внимание на болднатото от мен.

 И за да не задръствам с цитати:

Това за Тутом - Юли, ти го пусна. И както ти казах, при промяна, се променят и изчисленията. И предполагам че стигаш до началото на нашата година, приемайки че календара е идентичен с друг конкретен. Само че това все още няма как да се докаже. Това което можем да твърдим с голяма доза увереност е че годината е започвала в периода есенно-пролетно равноденствие. Теоретически това са границите.

Нахлуването на Константин е записано като година. И тази година обхваща един определен период. Твърдението че то не е могло да стане в края на 764 година е база на наши изчисления. Но ако те са грешни, то тогава е възможно да е било и през периода 01.09.-31.12.764 година.

Това с корабокрушението е друг поход.

И след като твърдиш че календара е лунно-слънчев, китайски, замислял ли си се дали не е възможно календара да е двукратно зает. Веднъж от Мала Азия без животински цикъл и втори път от Китай с посредничество на тюрки или авари. Така на практика имената на месеците в годината не биха се променили, защото двата календара са достатъчно сходни, но имената на животинските години са нещо ново и е възможно да приети директно.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 4 минути, Янков said:

Това за Тутом - Юли, ти го пусна. И както ти казах, при промяна, се променят и изчисленията. И предполагам че стигаш до началото на нашата година, приемайки че календара е идентичен с друг конкретен. Само че това все още няма как да се докаже. Това което можем да твърдим с голяма доза увереност е че годината е започвала в периода есенно-пролетно равноденствие. Теоретически това са границите.

Не съм изчислявал спрямо есенно-пролетно  или  пролетно-есенно равноденствие. Последните ми "приноси" са въз основа на казахстанските материали, дето вчера споделих с вас. Те ми подсказаха как да търся началото на годината . До момента проверките които правих ми дават най-много 1 или 2 дена разлика за началото на годината според Китайския Календар.   Имам достатъчно много основания да търся връзка между Китайския, Казахстанските и прабългарския календар. 

 

Преди 10 минути, Янков said:

Това с корабокрушението е друг поход.

Възможно е да е същия поход, възможно е да са 2 похода - примерно един през есента, другият през пролетта на другата година.  Аз си мисля че Константин праща 2 войски: едната е конницата, дето стига до проходите. Втората група са корабите.  Възможно е конницата да е стигнала първа, а корабите да са пратени за подкрепление. 

В случая за мен е важно само и единствено засичането с гръцките дати  - понеже ти ми спомена за тая война , почнала по повод свалянето на Умор и аз тръгнах да ровя.  Началото на кампанията на Константин обаче ясно е казано:  1-ви Индиктион - тоест императора е нахлул в България преди 31 август 765 г.   Умор го позиционираме да властва в периода май-юни 765 .  (това почти еднакво важи и при 2-та начина за изчисляване на месеца). 

Преди 18 минути, Янков said:

И след като твърдиш че календара е лунно-слънчев, китайски, замислял ли си се дали не е възможно календара да е двукратно зает. Веднъж от Мала Азия без животински цикъл и втори път от Китай с посредничество на тюрки или авари. Така на практика имената на месеците в годината не биха се променили, защото двата календара са достатъчно сходни, но имената на животинските години са нещо ново и е възможно да приети директно.

За аварите нямаме никаква информация какви календари са ползвали. Директно ги изключваме от всякакви сметки.

За тюрките - не знам какво да кажа, аз продължавам да си мисля че прабългарския елит е с произход от последните, така че те няма какво да заемат в такъв случай, календарът си е техен.. Ако го бяха заели щаха нещо да преведат , било то на слявянски, било то на латински или гръцки.. А те си го ползват тоя календар в оригиналния си език и някак си много "прабългарски" си звучи. 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 16 минути, tantin said:

А те си го ползват тоя календар в оригиналния си език и някак си много "прабългарски" си звучи. 

Айде сега, календара бил на оригинален прабългарски език. Нищо подобно. Обратното е. Хипотезата за тюрко-прабългарския език е издигната на база тълкуване и превод на календарните термини. Теорията за тюркоезичието на прабългарите се развива след като Микола превежда през тюркски някои термини от Именника. 

Това е равнозначно днес някой да каже, че средновековния и съвременния български език са латински тъй като месеците от календара ни са латински. 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 1 час, tantin said:

Ако някой желае да прави допълнителни проверки:   прабългарския календар е вероятно на същия принцип и работи по същия начин както китайския календар с животните.  Забравете за 60 години, забравете за 5-те или 10-те елемента.  Ползваме само и единствено животните:

Тантине, противоречиш си. Ако ти харесва календара да е сходен с китайския трябва да приемеш, че структурата му има 60-годишен период с два цикъла от 12 и 10 години, и трябва да забравиш за месеците. Иначе се получава така, че от китайския календар си избираш само това което ти изнася, и отхвърляш останалото. Псевдонаучно е това. 

Китайците си следват лунно-слънчевия календар от древни времена и използват 60-дневен цикъл за него, но животинския 12-годишен календар и 60-годишния календар са привнесени в Китай едва през 2 в.пр.Хр. и това се случва от запад, а не от север от сюнну или други тюрко-манджури. Там от където идва календара има дълги традиции в астрономическите наблюдения на Юпитер, и там има такива календари. 

  • Харесва ми! 1
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 6 минути, makebulgar said:

Китайците си следват лунно-слънчевия календар от древни времена и използват 60-дневен цикъл за него, но животинския 12-годишен календар и 60-годишния календар са привнесени в Китай едва през 2 в.пр.Хр. и това се случва от запад, а не от север от сюнну или други тюрко-манджури. Там от където идва календара има дълги традиции в астрономическите наблюдения на Юпитер, и там има такива календари. 

Аз ползвам Китайския календар за сравнение. Получава се някакво съвпадение.  Въобще не съм го търсил това съвпадение. След като животните съвпадат, след като позиционирането на годините във времето съвпада -> остава да проверим дали и началото на годината се съвпада.   За съжаление нямаме много събития за точна проверка.  Все пак познание за това кога започва китайската година  помага да се разбере на какъв принцип изобщо работи тоя календар.  Щото началото на годината е принципно много важен момент в тоя календар. 

Ако ти разполагаш с други сведения и доказателства - моля заповядай,  още една версия няма да навреди. До тука има 20 версии и не знам някоя да е приета за окончателна. 

Дори и да го разгадаем тоя календар на 100% това няма да ни обогати кой знае колко историята и календара на събитията. Все ще останат въпросителни.   В най-добрия случай успяваме да фиксираме дадено събитие към година и към месец.  Но в случая с Авитохол или Ирник дори и това е съмнително с техните 300 и 150 години. 

Link to comment
Share on other sites

Guest
Тази тема е заключена!

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...