Отиди на
Форум "Наука"

60 ГОДИШЕН ЦИКЛОВ "ПРА"БЪЛГАРСКИ КАЛЕНДАР


Recommended Posts

  • Потребител
Преди 1 час, tantin said:
Преди 2 часа, Янков said:

- Телец през 765 година е покойник от две години.

Телец се възкачва в годината на мишката 760, месец 6-ти, приблизително юли. Време на управление - 3 години. Следователно смъртта му е около 763-та година, както и ти казваш. 

Тези събития около 765-та година в самия край на именника ги дадох като пример за добро синхронизиране с гръцкото летоброене. Това ни дава възможност да сме по-сигурно относно това кога започва прабългарската година и кога приключва.

Прегледах таблицата на В.Златарски:  той изчислява по лунните години, съответно лунната година е по-къса с почти 1/3 месец.

При Златарски се натрупват излишни години и като резултат той получава последните събития отместени с около 2 години по-късно.  Не само това, но също началото на годината при Златарски може да се случи в произволен месец. Вижда се че Златарски не успява да синхронизира добре събитията с гръцкото летоброене.  

Предимството на фиксирания календар е че знаем коя година на кой символ отговаря.  Знаем приблизително началото на годината. От началото на годината до пролетното слънцестоене са около 5 седмици,  това е приблизително, понеже слънцестоенето се задава от слънцето, но продължителността на времето се измерва по луната.  Значи те си нагласят такива празници в зависимост от слънцето или месечината.  Подобно на великден и цветница. 

Ето я таблицата на Златарски:

vz1a_484a.jpg

Много трудно бихте разбрали как Златарски е правил сметките. Той сумира лунните години, проверява ги по слънчевите.  Според него продължителността на управлението била зададена в лунни години (които са по-кратки).  Тогава пък началото на годината става съвсем плаващо. Да се определят точните месеци по плаващ календар става  мисията невъзможна.  По какъв начин Златарски е правил тези сметки, при условие че именника не дава такива подробности.   В действителност китайското летоброене е по-просто за разбиране и не толкова сложно за изчисляване спрямо таблицата на Златарски. 

 

Link to comment
Share on other sites

  • Мнения 464
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

Posted Images

  • Потребител

Ето го и другото ключово събитие за сверяването на календара:

Чаталарски надпис:

година индиктион предходна символ месец начало на годината                    
821 15 мишка вол елем 10 февруари Времето пък, когато се съгради това, беше по български шегор елем, а по гръцки индиктион 15.."
822 1 вол тигър   30 януари                    

 

Индикт 15 започва приблизително на 1-ви септември ( може да се окаже че е 5 Септември по грегорианския календар)

Индикт 15 приключва през август 822, но тогава вече сме в годината на тигъра, така че събитието се е случило най-къскно до януари 822г.

През 821 година е имало само 12 месеца, така че не можем да очакваме да има допълнителен 13-ти месец.

Когато се правят градежи е обикновенно най-късно до есента. През зимата строителните работи се прекратяват. 

Месец елем то тези сметки би трябвало да е между септември, октомври, ноември, декември и най-късно до януари.

Числата на тези месеци по прабългарското отброяване биха били: 8, 9. 10, 11 и 12.

Ако елем съответства на 10, то строежът би трябвало да е приключен през Октомври 821 г.  Това е съвсем нормално за

приключване на последните довършителни работи и за откриване на обекта. 

Значи в крайна сметка виждаме че китайския календар много добре се синхронизира със събитията от Именника и с  Чаталарския надпис.

Тоест: прабългарският календар е опростена версия на китайския календар, по-лесна за разбиране и прилагане в практиката. 

                             
Редактирано от tantin
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

 Няма нефиксиран календар. Всички календари са фиксирани спрямо начална точка и система започваща от тази точка. Изчисленията на Златарски може да изглеждат сложни, а и те наистина са такива, но се базират на просто сравнение на две календарни системи. Същото в момента може да го направиш с някой онлайн калкулатор от Грегориански календар към Юлиански календар и от тях към Хиджра (ислямски) календар. Вярно е че изчисленията няма да бъдат толкова прецизни, но при положение че разликата между данните от Именника и историческите свидетелства от една страна и лунният календар от друга страна е близо 10 месеца ( по спомен), не виждам как няколко дни или седмици за корекции, биха били проблем. Златарарски приема по подразбиране, календара е лунен и това води до корекция на историческите свидетелства при него.

 Хрониките наистина дават много информация, но на практика получаваме парадокс - от една страна те наистина са много, но от друга са крайно недостатъчни и неточни, за да получим конкретна информация от тях. Да не говорим, че някои от тях взаимно си противоречат. Типичен пример за това са сведенията на Теофан, където той дава че през периода 715-717 година Кормесий сключва мир с ИРИ, а след това Тервел преговаря със Сисасаний и подкрепя Артемий за престола. В крайна сметка, това ( и не само това ) довежда до хипотезата за дуално управление в България, но то този конкретен случай изглежда трудно осъществим, поради факта че Тервел би трябвало да се е възцарил през 695 година (Теку) и съответно неговото управление да е било до 716 година. На практика се получава така, че хрониките създават повече проблеми, отколкото решават.

Преди 15 минути, tantin said:

Ето го и другото ключово събитие за сверяването на календара:

Чаталарски надпис:

година индиктион предходна символ месец начало на годината                    
821 15 мишка вол елем 10 февруари Времето пък, когато се съгради това, беше по български шегор елем, а по гръцки индиктион 15.."
822 1 вол тигър   30 януари                    

 

Индикт 15 започва приблизително на 1-ви септември ( може да се окаже че е 5 Септември по грегорианския календар)

Индикт 15 приключва през август 822, но тогава вече сме в годината на тигъра, така че събитието се е случило най-къскно до януари 822г.

През 821 година е имало само 12 месеца, така че не можем да очакваме да има допълнителен 13-ти месец.

Когато се правят градежи е обикновенно най-късно до есента. През зимата строителните работи се прекратяват. 

Месец елем то тези сметки би трябвало да е между септември, октомври, ноември, декември и най-късно до януари.

Числата на тези месеци по прабългарското отброяване биха били: 8, 9. 10, 11 и 12.

Ако елем съответства на 10, то строежът би трябвало да е приключен през Октомври 821 г.  Това е съвсем нормално за

приключване на последните довършителни работи и за откриване на обекта.

                             

 Тантине, правил съм и проверки какво е било времето през тези години с цел да разширя този период на строителство. За съжаление, данните не са много точни и понякога противоречат на написаното в хрониките.

 Началото на Българската година не можем да определим точно. В общи линии, тя би трябвало да е започвала в периода от есенното равноденствие, до пролетното равноденствие. На база на несигурни предположения можем да стесним този период от зимното слънцестоене, до началото на март. Всяка по голяма точност е плод на пристрастно отношение към проблема. И на мен ми се иска да кажа - годината започва от еди коя си дата, и календара е еди какъв си, но едно да го кажеш, друго е да го докажеш.

Преди 25 минути, tantin said:
                               
             
                               

Значи в крайна сметка виждаме че китайския календар много добре се синхронизира със събитията от Именника и с  Чаталарския надпис.

                             

 Да, вярно е. Също така добре се синхронизират и юдейски календар, вавилонски календар, юлиански календар и т.н. Сега монета ли ще хвърляме, или ще гледаме на боб?

  • Харесва ми! 1
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 15 минути, Янков said:

Да, вярно е. Също така добре се синхронизират и юдейски календар, вавилонски календар, юлиански календар и т.н. Сега монета ли ще хвърляме, или ще гледаме на боб?

Продължаваме както досега. Аз ще правя проверки по моя метод, ти по твоя. Не че има какво много да проверяваме, но при необходимост сравняваме.  Аз все пак ти дадох началната дата на интересуващите ни години, в случай че имаш нужда нещо да сравняваш.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 1 минута, tantin said:

Продължаваме както досега. Аз ще правя проверки по моя метод, ти по твоя. Не че има какво много да проверяваме, но при необходимост сравняваме.  Аз все пак ти дадох началната дата на интересуващите ни години, в случай че имаш нужда нещо да сравняваш.

 Няма какво да сравнявам. Датата която си дал, отдавна е в сравненията. Просто тя е една от многото възможни дати. Но пък давай напред. Възможно е и да попаднеш на нещо което съм пропуснал. Или пренебрегнал.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Продължаваме още малко с разглежданията. Сега да анализираме Моско Москов:

image.thumb.png.6b8df56f6dda616bd33f2fae6d16c251.png

Според Моско Москов, месец Алем е допълнителният 13-ти месец на годината.

Коя е тази година и имало ли е допълнителен 13-ти месец?

По моите сметки годината е 668-ма година, през тази година започва индикт 12

Начало на годината: Януари 22. Отговора е положителен: през тази година действително има 13-ти допълнителен месец.

Моско Москов може и да е прав. Но не бива да изключваме и другия вариант месеца "алем" подобно на "елем" да 10-ти месец.

Ако алем съответствува на допълнителния месец, то възкачването  е станало през месец януари 669г. Ако това е месец 10-ти, възкачването е станало през ноември 668г.

668 12 rabbit dragon Януари 22 алем

Исперих княз 61 години. Родът му Дуло, а годината му верени алем.

 

Коя е годината според Моско Москов:

image.png.bae5c4dfe358a8251ed52a6638e869d9.png

Значи Моско Москов също слага годината на Аспарух през същата 668 година.  (Интересно защо той я поставя през 668, а не през 669 г. Вероятно се има предвид че допълнителния месец е слаган в началото на годината, а не в края.  Това аз не мога да кажа , в кой момент е слаган този допълнителен месец. За мен по-логично би било да се добави в края на годината, понеже тогава се вижда какво е положението на слънцето според съзвездията.  В началото на годината е много трудно да се каже дали в края на годината ще се случи края на старата луна, или началото на новата луна.  А като си дойде края на годината, то звездите сами си показват дали е започнал новия месец или трябва да се почака още 2-3 дена.. Тези 2-3 дена може да са достатъчни за да може Слънцето да мине в следващия знак, или пък да се наложи да се чака още цяло превъртане на луната, за да се обяви началото на нова година...

В тоя смисъл е много трудно да се каже 1 година по-рано  колко ще са месеците. Особено ако годината започне около средата на тоя период.. 1 или 2 дена могат да решат времеотчитането и да го отместят с цял месец напред или назад. 

Когато се каже, че годината е била верени - значи че 668 г е вече започнала. Но дали събитието ще се е случило 668 или е през 669 г, в самото и начало, месец Януари. 

Искам да кажа че ако Моско Москов следваше китайското Летоброене, и ако алем се равнява на допълнителния 13-ти месец, то би следвало годината да се отнесе към 669-та.

В тоя случай виждате че Моско Москов е отместен с 1 година спрямо китайското летоброене. Или алем = 10, както предполжихме, или Моско Москов е прав за алем = допълнителната година, но той е отместил годините на прабългарите с 1 спрямо китайците. 

 

Редактирано от tantin
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

При последното подреждане, което направих следвах схемата на Янков.  Отзад- напред. От най-късните събития към по-ранните.

Това позволява да се получи по-добра подредба, предвид по-доброто съгласуване с исторически данни. По-новите събития са винаги по-добре или по-точно описани.

Сега като сравних с данните на Москов забелязвам че годините съвсем се съвпадат, само с 1 или 2 изключения: 

image.thumb.png.da9705687c47abac932f3f682efdf1c9.png

Аз до голяма степен игнорирам някои неща. Примерно годината на възкачване е тогава, когато някой владетел действително вземе властта в свои ръце.  Но общия брой на годините може да е продължителност на живота: като при Аспарух и Кубрат. Или пък да е от времето на навършване на пълнолетие и получаване на титлата Престолонаследник.. Щото на определена възраст престолонаследника влиза в реалните си задължения и почва да упражнява власт.  Вижда се че при последните владетели с кратковременна власт пълнолетието отдавна трябва да е настъпило и властта се е случила по една или друга причина. 

Така че ние не можем да приложим една и съща схема за тълкуване на първите и на последние владетели.  Но календарната система на времеотчитане не се е променяла.  Системата е много по-консервативна и много по-древна.    Значи годините си се въртят и превъртат с определена закономерност. Просто се сменят разни владетели, но техните години и тяхното възкачване вече не се смятат по старата система.  Особено след като управляващият род на Дуло бил свален, нещата стават доста по хаотични и непредвидими.  Реално вече не се знае кой ще бъде престолонаследника.    Има някакви владетели, дето се явяват законни престолонаследници - но след тяхнот бягство в Константинопол на тяхно място се слагат наместници, или пък народа се възбунтува и си избира нови владетели.

Нещата в последните години на Именника не са никак гладки. 

При Тервел мисля че нещата би трябвало да са доста по-изчистени. Той си е законен престолонаследник.  Знае се че той ще поеме властта. Чакат го да достигне до пълнолетие.  И от там нататъка брояча на годините се стартира.  Идва и годината на влизането му във власт.  После неговия наследник също се вкарва в списъка.. И така щеше да си продължи ако не бяха разни бунтове и недоволства или ако византийците не бяха тръгнали да завладяват ПБД и да слагат техни наместници.    /И сïй иного рад. - и този заради друг/

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Ето как Моско Москов доказва приравняването на едната календарна система към другата:

image.png.775480b7b17d7ed3650059251d42b73b.png

 

1652   rabbit dragon

През 1652 г е наистина годината на дракона. 

 Ние вече направихме едно доста по-ранно сравнение с 1336 година. (повече от 300 години по-рано).

 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

 

Сега тука става пак интересно:

При Моско Москов можем да намерим всичко. Човека е събрал пълна колекция с мненията на най-големите авторитети в тези изследвания за 200 години. Специално за частта Авитохол/ Ирник  - там е отделено много внимание от Москов.

Но една част за мен е особено интересната:

image.thumb.png.ceaad883117c05ef150fda87e94ad3cd.png

image.thumb.png.dbe2dab2c1cef5e39b4b187935157f4e.png

В другата ни тема за произхода на българите вече обсъждахме доста за Кангюи, за хуните, за Исик Кул и за Седморечието.

Моско Москов (или Омелиян Прицак) прави директна връзка между  Шан-Ю и Авитохол...

Това е много интересно като твърдение.

Замислих се кой ли е този Шанюй , управлявал хуните през този период. 

https://ru.wikipedia.org/wiki/Шаньюй

Тронное имя Личное имя Годы правления
Хуланьжошичжуцзю Доулоучу 143—147
Илинши Чжу-цзю Цзюйцзюйр

147—172

https://ru.wikipedia.org/wiki/Доулоучу

Доулоучу(кит. упр. 兜楼储, пиньинь doulouchu, тронное имя Хуланьжошичжуцзю кит. упр. 呼蘭若尸逐就, пиньинь hulanruoshizhujiu) — шаньюй хунну с 143 года по 147 год.

Правление[править | править код]

Пока в землях хунну бушевало восстание, император Хань Шунь-ди решил сам провозгласить шаньюя. В столице жило много хуннских царевичей, император выбрал одного из них и во время торжественной церемонии передал Доулоучу государственную печать. Затем подарил коня, колесницу, кобылицу, нож, саблю, нефрит, 2 000 кусков шёлковых и бумажных тканей. После этого распорядился с почётом проводить его в ставку, а по пути угощать и развлекать представлениями.

Зимой 143 пристав Ма Ши подкупил приближённых Усы, которые убили его. Голову Усы привезли в Чанъань. В 144 пристав казнил ещё 1200 сообщников Усы. К Ма Ши явилось 700 000 ухуаней и попросили прощения. В 147 Доулоучу умер.

 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Значи Китайския император директно се намесва в делата на Хуните и им назначава владетел.  Назначеният владетел през 143 година се казва Доулоучу .  Това прилича ли ни на Дулу ?

Прилича и при това много. 

Но това все още не е Авитохол.  Авитохол се появява едва през 153-та година по сметките от именника. Тогава кой е наслединка на Шан-ю, следващ под ред?  Китайците и това ни казват: 

Цзюйцзюйр

https://ru.wikipedia.org/wiki/Цзюйцзюйр

В 147 назначен шаньюем ханьским императором. В 155 восточный юйцзяньтайцицзюйцюй Бодэ взбунтовался и ограбил владения в Мэйги и Аньдине. Дуюй Чжан Хуань разбил и покорил его. В 158 почти все южные хунну взбутновались и соединясь с сяньбийцами, напали на 9 приграничных областей. Чжан Хуань разбил их, а шаньюя Цзюйцзюйр арестовал. Чжан Хуань написал послание в котором указал, что Цзюйцзюйр правит плохо и лучше его сместить. В 172 Чжан Хуань заставил шаньюя отречься от престола (Цзюйцзюйр после этого умер) в пользу сына, который стал править под именем Тутэжошичжуцзю.

Илиншичжуцзю

伊陵尸逐就

Шаньюй Хунну

147 год — 172 год

Предшественник:  Доулоучу

ПреемникТутэжошичжуцзю

Тука обаче не знаем дали този Цзюйцзюйр е от рода на предишния Шанюй.  Възможно е китайците да са си назначили нов род за управляващ шанюй.   А хората на  Доулоучу да са избягали на запад към Седморечието и към долината на езерото Исик-кул  и Таласката равнина. 

Излиза че легендарния Авитохол  е син на Доулоучу  -   ако си помогнем малко с турски език: Доуло-оглу  - син на Дулу.

Автитохол  също според някои е производно на Афет-оглу, Яфет-оглу.  Има още множество интерпретации като бащицата, прародителя и подобни.    Би било интересно също да видим дали този Доулоучу   , който е нещо като баща на Авитохол е свързан с легендарните Джиджи/ Зиези.

  • ХаХа 1
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Проверката ни показва че легендарния Зиези не е Авитохол.

https://en.wikipedia.org/wiki/Zhizhi

Zhizhi или Джъджъ живее почти 2 века по-рано. 

Джъджъ[1] (на китайски: 郅支; на пинин: Zhìzhī) е шанюй на хунну, управлявал в периода 55 – 36 година пр.н.е.

Авитохол от именника се възкачва най-вероятно през 153 година след новата ера. Тоест има 200 години разлика между едните и другите.

По принцип би било възможно да има родствена връзка между едните и другите.  Но между Джъджъ и Авитохол (сина на Доулоучу) би трябвало да има около 6 поколения . 

За момента ДжъДжъ не ни е чак толкова интересен. По-интересно е преселението на хората на Доулоучу (Авитохол) към Приазовието.

В тази връзка Моско Москов дава още един много интересен материал. 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Управляващият шанюй по времето на Авитохол е:  

Цзюйцзюйр /в английска версия/

Цитирай

Jucheer was a Xiongnu of unknown relationship to the royal dynastic lineage who succeeded Toulouchu in 147 AD. In 166 AD, Jucheer joined the Xianbei and Wuhuan in raiding Han territory. When the Wuhuan and Xiongnu were confronted by Han forces they immediately surrendered. Zhang Huan wanted to have Jucheer dismissed, but Emperor Huan of Han was unwilling to remove an established ruler and deemed Jucheer to be an innocent party forced into rebellion. Jucheer died in 172 AD and was succeeded by his son Tute Ruoshi Zhujiu.[1]

 

Ето английската версия за Доулоучу : /Toulouchu/

Цитирай

Doulouchu (Chinese: 兜楼储) was a Xiongnu prince of unknown relationship to the Southern Xiongnu dynastic line who was proclaimed chanyu by the Han dynasty in 143 AD. Toulouchu resided in the Southern Xiongnu capital of Meiji in Xihe Commandery. It is doubtful whether he wielded any real power over his nominal subjects. He died four years later in 147 AD and was succeeded by Jucheer.[1] His name might come from "Dol-uk", or "full understanding" in proto-Turkic.

 

За момента не знаем каква в точната връзка между Авитохол и Доулоучу  , но предполагаме че са баща и син.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Ето го обещаният пасаж, цитиран от Моско Москов:

image.thumb.png.9b727bab8ff892579ffb656684914f80.png

Вижда се че източника е арабски, /Абулгаси/, това предание е цитирано от И. Микола и ни е предадено от Москов.

Вече установихме приблизително или съвсем точно кой е основателя на владетелския род Дуло и дори как Дуло са взели властта / шанюй/.

По заповед на стария владетел синът Яфет или Авитохол  тръгнал към Приазовието.  Това е станало по време или в края на управлението на Шан-ю Доулоучу .. Годината е 153-та.  / лѣт  дилѡмъ твирем. / .

От там нататъка събитията в Приазовието ги знаете.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 31 минути, tantin said:

Вече установихме приблизително или съвсем точно кой е основателя на владетелския род Дуло и дори как Дуло са взели властта / шанюй/.

Усещам, че до няколко дни, всичко ще бъде установено приблизително или съвсем точно, относно произхода и календарът на прабългарите. 

  • Харесва ми! 2
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 1 минута, Stoned said:

Усещам, че до няколко дни, всичко ще бъде установено приблизително или съвсем точно, относно произхода и календарът на прабългарите. 

Ако се включиш и ти: може да стане.  То по каленара реално няма какво много ново да се уточнява. Горе долу нещата са известни.  Но когато имаме сигурност, увереност по разчитането му нещата изглеждат съвсем по различно. 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Вероятно ще ни се наложи да си отворим нова тема - за Хуните.

https://en.wikipedia.org/wiki/Xiongnu#Southern_Xiongnu_and_Northern_Xiongnu

Именника и преданията директно ни отпращат да търсим предците на Дуло там при Шаньюй (владетелите на хуните).  Отделно връзката с южните хуни (Southern Xiongnu).

Тези династии контролират много големи територии. Ако някой желае - нека да прегледа хронологически информацията за всичките шанюи и дали има връзка между въпросните Джъджъ (Зиези) и по-късния шанюй - Доулоучу (вероятно баща на Авитохол ).  Зиези е владял територията до Таласката низина и там е убит в битка с китайците.    

Тука тази тема обаче е за Именника и не би било подходящо са се продължава в посока хуните. Затова спирам да слагам нова информация. 

  • ХаХа 1
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 1 час, tantin said:

Пока в землях хунну бушевало восстание ...

 

Преди 1 час, tantin said:

Зимой 143 пристав Ма Ши подкупил приближённых Усы, которые убили его. Голову Усы привезли в Чанъань. В 144 пристав казнил ещё 1200 сообщников Усы. К Ма Ши явилось 700 000 ухуаней и попросили прощения. В 147 Доулоучу умер.

Горните цитати са от Уикипедията. Понеже от дадената информация не става ясно кой какъв е, нека го поясним:

143 - 147  - Убит мятежный князь Усы (Усий ) 

В общи линии - през тоя период има някаква гражданска война в Хунската държава (Северната хунска държава,  Northern Xiongnu) . Някъде на север или на запад се подвизава този метежен княз Усий - бунтовник или въстанник, претендент за властта над Хуни. 

Китайците си назначават свой човек бъдещият основател на династията Дуло.

Но властта на Дуло не е безспорна.  Някъде по северните територии властва този другия хунски владетел -  Усий (Усы ).  И тогава "пристав Ма Ши" - който трябва да е някакъв генерал или местен служител си послужил с военни хитрости, подкупил приближените на кназа Усий  и така той бил убит,  а главата му е изпратена за доказателство.   Този генерал Ма Ши е имал много власт щом 700 000 ухуани / хуни/ му поискали прошка.  Малко след това първият владетел на Дуло починал. (Това беше уточняващ прочит. )   

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

https://ru.wikipedia.org/wiki/Ухуань#Жилища

Цитирай

В 140 ухуаньский старейшина Яцзянь Цянцюй и хуннский старейшина Гоулун-Усы подняли восстание; пристав Чжан Гэнь разбил и казнил их.

Ухуань

Цитирай

Покойников клали в гроб и оплакивали его, но гроб несли с песнями и плясками. Гроб сжигали вместе с вещами покойного, его собакой и конём. Воротами загробного мира считали гору Чишань (местоположение неизвестно).

Поклонялись духам, приносили в жертву быков и баранов. Почитали небо, землю, солнце, луну и умерших богатырей. При приветствии приседали.

 

Цитирай
  • 140 Ухуаньские старейшины Ацзянь и Цянцюй вместе с Гоулун Усы, князем левого южносюннуского кочевья, подняли восстание, но были разбиты. Ацзянь и Цянцюй обезглавлены.
  • 155157 В эру правления Юн-шоу ухуани в округе Шофан вместе с сючуским кочевьем чугэ подняли мятеж. Разбиты.
  • 166 Ухуани в союзе с сянбийцами и южными хуннами совершили набег на приграничные земли, что вызвало также в 9 округах восстание «варваров», которые ушли за границу.

Последното е интересно събитие:  през 166 -та година, по времето на Авитохол  - Ухуаните в съюз с сянбийци и южните хуни атакуват приграничните земи , и това предизвикало мащабно въстание в 9 окръга.  След това въстание варварите избягали далеч зад границите. Такова едно събитие може да предизвика по-мащабни придвижвания на големи маси хора.  Това е също времето на наследника на Доулоучу  / за когото предполагаме че е същия Авитохол/ .  От възкачването на Авитохол през 153 г до това въстание са 13 години.  

Редактирано от tantin
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 54 минути, tantin said:

Тука тази тема обаче е за Именника и не би било подходящо са се продължава в посока хуните. Затова спирам да слагам нова информация. 

 Една наистина добра идея.

  • Харесва ми! 2
  • Благодаря! 1
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 7 часа, Stoned said:

Усещам, че до няколко дни, всичко ще бъде установено приблизително или съвсем точно, относно произхода и календарът на прабългарите. 

То вече е установено, сега само ни свежда тук от кораба-майка. На час по лъжичка - да се поддържа съспенса.

  • Харесва ми! 2
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 3 часа, T.Jonchev said:

Не бих се опирал на Москов - особено пък за алем.

Моско Москов е свършил много работа по тоя календар. На мен ми е все още неясно дали този допълнителен месец е слаган в началото или в края на годината. 

Това има значение, щото почти всяка 2ра година е високосна. Много рядко имаме 2 невисокосни години една след друга.

Има вариант да сложат допълнителния месец в края. Има вариант и за началото.

Трябва да видя как точно това го правят китайците и останалите.

Защото неточното позициониране на тоя месец ще ни даде цяла една година разлика.  

 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 14 минути, tantin said:

Моско Москов е свършил много работа по тоя календар. На мен ми е все още неясно дали този допълнителен месец е слаган в началото или в края на годината. 

Това има значение, щото почти всяка 2ра година е високосна. Много рядко имаме 2 невисокосни години една след друга.

Има вариант да сложат допълнителния месец в края. Има вариант и за началото.

Трябва да видя как точно това го правят китайците и останалите.

Защото неточното позициониране на тоя месец ще ни даде цяла една година разлика.  

 

 При китайците си мести позицията и е със собствено име (забравил съм го, а не ми се рови). При малоазиатците е фиксиран 13ти последен и носи името името на последният месец ( вавилонски календар - 12 Адару, 13 Адару Арку).

  • Харесва ми! 1
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 14 минути, Янков said:

 При китайците си мести позицията и е със собствено име (забравил съм го, а не ми се рови). При малоазиатците е фиксиран 13ти последен и носи името името на последният месец ( вавилонски календар - 12 Адару, 13 Адару Арку).

Гледай сега как е работата:

Цитирай

Lunisolar calendars

These calendars are known as the six ancient calendars (古六曆; 古六历), or quarter-remainder calendars, (四分曆; 四分历; sìfēnlì), since all calculate a year as 365 14 days long. Months begin on the day of the new moon, and a year has 12 or 13 months. Intercalary months (a 13th month) are added to the end of the year. The Qiang and Dai calendars are modern versions of the Zhuanxu calendar, used by mountain peoples.

Обаче китайците правят немалко поправки по този календар.  Точно за периода когато прабългарите го заемат се прави една такава промяна:

Цитирай

Qin and early Han dynasties[edit source]

After Qin Shi Huang unified China under the Qin dynasty in 221 BC, the Qin calendar (秦曆; 秦历) was introduced. It followed most of the rules governing the Zhuanxu calendar, but the month order was that of the Xia calendar; the year began with month 10 and ended with month 9, analogous to a Gregorian calendar beginning in October and ending in September. The intercalary month, known as the second Jiǔyuè (後九月; 后九月; 'later Jiǔyuè'), was placed at the end of the year. The Qin calendar was used into the Han dynasty.

Значи ако погледнем тази версия на китайския календар, то номерацията ще бъде следната:

Февруари: 10

Декември-Януари: 9

Ако има допълнителен месец, той ще е през Януари-Февруари (по средата) и ще се нарича: Jiǔyuè .

горе долу това им е графиката: 

Five_Phases_and_Four_Seasons_Calendar.pn

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Червената черта дадена по средата маркира зимата.  Тя е точно по средата и е ориентира кога ще започне новата година.  Древните китайски каленари са показани на последните редове, а в сиво е даден допълнителния им месец.  Вижда се че те го слагат в началото на годината.  Относно номерацията не знаем как точно са ги номерирали.   Особено с това "the year began with month 10

Ако беше от 12, щяхме да ги сложим в намалящ ред четни и нечетни.   Значи за по-лесно си караме с имена на месеците и за момента не се опитваме да вкарваме последователност или логика в тези наименования. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Guest
Тази тема е заключена!

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...