Отиди на
Форум "Наука"

Прабългарите ли са говорели на склавински или склавините на български?


Recommended Posts

  • Потребител
Преди 38 минути, tantin said:

Арменските източници дават сведения основно за българите - оногури. Същите тези които после ще се превърнат в Балкарци.

Това са тюрко-говорящи, "джокащи" родствени на кутригурите. Наследници на същите живеят в Кабардино-Балкария.

Пълни глупости са това. Ако тантин има някакви данни и доказателства за "джокащия" език на оногурите несомнено тюркския институт по тюркология ще му даде нобелова награда за пропаганда, ама няма. Наказанието за голи лъжи при персите зороастрийци са били сто тояги на голо. 

Редактирано от makebulgar
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 1 час, Скептикът said:

Няма балкарци, има Малкарци(изв.още като аланла). Карачаево-балкарския език се е отцепил от кумано-кипчакския език.

И те нямат нищо общо с оногури или кутригури.

Може и да имат с Баяновите българи попаднали под хазарско. Не е изключено.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор История
On 22.11.2021 г. at 13:42, Скептикът said:

Ясно е, че е някъде близо до Дунава. Точните граници без други източници няма да можем да дадем.

Иначе не знаем къде е визираната от Мовзес Хоренаци страна на българите, знаем че е някъде отвъд Кавказ. 

Дунав по скоро се е възприемал като символична граница на византийското ойкумене.Оттатък Дунав е територия към която Византия няма интерес.Но на юг от Дунав нещата са коренни различни.Откъде тръгва Аспарух за да дойде на Балканите е въпрос който многократно е дискутиран.Най вероятно това е територията между реките Днепър и Кубан.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
On 17.11.2021 г. at 7:47, Atom said:

Хубаво, но по времето на Кубер българският е бил различен език от "склавския". За това поне имаме директен източник.  

Въобще тезата за  славянския смесен език, създаден по времето и на територията на аварския хаганат е недоказуема.   Вероятността за подобно нещо е нищожна и много по-малка, отколкото вероятността Кирил и Методий да са измислили чисто нов език от нулата и той да е наложен силово над плебса едва след това.  

За нас лаиците наистина е много трудно да градим хипотези в езикознанието. Моята представа е, че старобългарският език , на който са превели религиозната литература Кирил и Методий е конкретен славянски диалект - на южни балкански славяни както се смята и е логично и този диалект се усвоява от славянското духовенство в Киев и Новгород. На базата на това се правят и изводи, че към 9 век всички славянски племена се разбират и няма голяма разлика в диалектите. Според мен "смесването" става по-късно с времето. Лингвистите "виждат" единствено писмения език и няма как да се отчетат всички езици и диалекти, които се говорят в една многоетносна средновековна държава. Според мен смесването става след като навсякъде грамотността престава да бъде монопол само на духовенството. Тогава се появяват писмени документи, които отразяват диалектни особености.

Ето и един пример:

старобългарски 10 век - да бѫдєтъ волꙗ Твоꙗ

църковно слав. - да бȢдєтъ волѧ Твоѧ,

новобългарси - да биде волјата Твоја, / македонска редакция/

новоруски - да будет воля Твоя

https://bg.wikipedia.org/wiki/Старобългарски_език

Задпоставеният член се появява в съвременния език, но не съществува в славянския и преди и сега. За мен такава характерна граматическа особеност може да оцелее, ако има достатъчно на брой население, което да я употребява.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 13 минути, Пандора said:

Според мен "смесването" става по-късно с времето.

Ако трябва да се задълбае на сериозно ниво, процесите в праславянския са много сложни. Има няколко смесвания, не е едно. Първо започва диалектно членение в условия, когато праславяните са изолирани от иранците. После има вътрешни миграции. После второ диалектно членение на западни и югоизточни, после пак познатото ни смесване и  т. н. Затова е този дълъг период, в който хем езикът се разпада, хем всички се разбират един с друг.

Само че тези неща са доста сложни за изучаване. Аз навремето пробвах, обаче се отказах, понеже славянската тематика и без това не ми е много присърце. За всички практически цели може да се каже, че към началото на християнизацията славянските диалекти са различни, но взаимно разбираеми. 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
On 24.11.2021 г. at 9:09, resavsky said:

Дунав по скоро се е възприемал като символична граница на византийското ойкумене.Оттатък Дунав е територия към която Византия няма интерес.Но на юг от Дунав нещата са коренни различни.Откъде тръгва Аспарух за да дойде на Балканите е въпрос който многократно е дискутиран.Най вероятно това е територията между реките Днепър и Кубан.

Забравяш че, оригинала е български документ и е писан в период в който посочените територии са БГ територии. 

Тук няма нищо общо с римските интереси.

Няма доказателства да има българи покрай Кубан.

Бързите нападения на българи над римляните показва че българите са били покрай Влахия и Банат, а не в Кавказ.

Да не забравяме и убийството на Агелмунд от българите край Панония, и шаването им през Илирия и Тракия.

И че императорът ги взема за съюзници против готите, които са в Мизия.

И че Виталиан събира българи като войска против Цариград.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 11 часа, Янков said:

Като сме го ударили на лингвистика, кое е правилното:

Не ми се яде сирене

Сирене не ми се яде

Какво означава "правилно"? И двете се употребяват.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 11 часа, Янков said:

Като сме го ударили на лингвистика, кое е правилното:

Не ми се яде сирене

Сирене не ми се яде

Зависи от контекста.  По принцип: "Сирене не ми се яде" е неправилно.

Но ако кажем: това сирене не става за ядене. Такова сирене не ми се яде. Натъртва се че има нещо не у ред с това сирене.

Правилното би било: Не ми се яде сирене... 

Българския език допуска свобода и съответно виждаме как непрекъснато се появяват нови изрази и конструкции.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
On 25.11.2021 г. at 3:15, Кухулин said:

Ако трябва да се задълбае на сериозно ниво, процесите в праславянския са много сложни. Има няколко смесвания, не е едно. Първо започва диалектно членение в условия, когато праславяните са изолирани от иранците. После има вътрешни миграции. После второ диалектно членение на западни и югоизточни, после пак познатото ни смесване и  т. н. Затова е този дълъг период, в който хем езикът се разпада, хем всички се разбират един с друг.

Само че тези неща са доста сложни за изучаване. Аз навремето пробвах, обаче се отказах, понеже славянската тематика и без това не ми е много присърце. За всички практически цели може да се каже, че към началото на християнизацията славянските диалекти са различни, но взаимно разбираеми. 

Благодаря за отговора. Като цяло смятам, че наистина лингвистиката е трудна наука, а и писмените източници по които да се изучават процесите в ранния период не са много или въобще липсват за много езици.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
On 25.11.2021 г. at 9:40, Янков said:

Като сме го ударили на лингвистика, кое е правилното:

Не ми се яде сирене

Сирене не ми се яде

Второто е поетично 

Редактирано от Пандора
Link to comment
Share on other sites

  • 1 месец по късно...

Тук е една статия обобщаваща генетиката на съвремените българи. Макар нито лингвистиката, нито генетиката да не са сериозен източник за историята, пак се вижда, че няма славянски морета, няма и осклавиниране на българите. Сместта е толкова голяма, че няма как един език и то не на властващия народ да се пиреме от всички.

https://zen.yandex.ru/media/spacenet/neobychnye-dnk-bolgar-i-mnenie-uchenyh-o-poiavlenii-etogo-naroda-6187094877803a256f590358?&

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Вече 13 века дистанция, а откривам много странни съвпадения в съвременните български и ингушетски езици.. Аз=аз; Съм=со; се(мен си-рефл.)=се ХIаа(да)= аха ; Ц (не)= цъ- цъкане с език;  Ма (не)= ня-ма,не-ма? Амма(но)= ама; Дала (дал, предложил, изгубил, умрял)= дал, взел-дал! (прен. умрял); Ала(казвам)=ала,мълвя?;  Балан(изгонвам)= Ала-бала-ница! (детс.игра при елиминиране на противниците чрез броене) Чубиза(залез. скрива се слънцето)=?Чупя се,изчезна(жарг),Чиба!; Чувала (движение на вътре, мушкане в нещо, потапяне в нещо)= чувал?;  БагагIа(устно) =гага, гъгна?; Бъачча (глава, главен)= (баща?); Iaльлай=?(Оле-ле!); ВIай(страх)= (вай-вай..вайкане)?;  Азар=озарение; ПIаьраска(петък)=парасков ден?;  Ког=крак; Мерз(нос)= мириз,смърди; пелг=палец; Аьла(свободен)=айляк? Това е само част от рехав онлайн речник за 20мин. и само точните попадения!  Интересна дума ми се види и "хьу"-гора (или "див" в съчетанието с други думи). Примерно "Хьунговр"-див кон. В немски има "Hund"-куче, а в анг. "Hunter" ловец.

Интересна е и думата "говр"(кон). В "говрабаьре"(конник),  с малко спекулация, има аналогия в името на Кубрат-(Houvrat)=конник. Както и при Аспарух-"aspa" (конник) и "rauk" (сияние). Открих обаче, и по точен превод, според мен. В именника на българските ханове името е предадено като Коуртъ.

Ингушката дума "Ко"(кормило(волан). Спекулативно го приемаме като кормчия, водач). Втората дума е "урдув". Означава буквално зестра, според речника, т.е. Ко+урдуф= Коуртъ.

Звучи логично, той управлява майчиния си клан Ерми с чичо си Органа като регент, т.е. е наследствен владетел по родствено право.

Думата „канас(у)биги“ лесно се превежда според мен така: Kan-As-Ubigi. "Кан" от санскрит  (कन्).—[(ī ñi)ñikanī] r. 1-ви кл. (канати) 1. Да блести. 2. Да желаеш или обичаш. 3. Да отидеш или да се приближиш  или е турска заемка. Втората сричка "Ас". Осеф Барбар съобщава, че аланите се наричали сами с името Ас.  (Още са известни като Ази, Аси, Яси и др.) Изглежда в етнонимма стои иранското Аз,(азо(ингуш.)=слънчеви лъчи и Азовско море) което славянските наречия са променили с времето. И накрая "увгI"(вой,-вик, -кавга?)

- Неща дарове и злато - ГОРДО ВИК-НААА! Симеон.

Тук се викаше най-яко, защото това са заповеди на царя, не някакви молби..

,т.е. KANAΣYBHΓH, ="Негова Светлост, предводителят на Асите, каза, заповяда, иска да бъде чут". 

Няма алтайски прелюдии, няма противоречия с гени и език. Aспаруховите В'хандур-болгар (Вайнахи+българи) са смес от кавказки туземци (кемерийци и траки?), ираноезични сармати(алани) и венеди (източни келти) = ирано-словенски език + западноевропейско R1b1 и J2 кавказко ДНК. Дори окончанието смятано за турско от "Огуз",огур у имената на българските племена го има в ингушетския-"гур"(ресурс, народ) ,a eзикът e древен и добре запазен.. Ето и още една дума Таргам(Щит). Наподобява бълг. "Таркан"
Някакви лингвистични изследвания по тази тема? Откривам и доста прилики via руския, пр. Ког - коготь(нокти) -крак. Аз съм лаик,  пренебрегвам възможността за влияние на тюркска и арабска лексика върху кавказките и българския езици, за което предварително се извинявам.  Поздрави!

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 15 минути, Tomata said:

Вече 13 века дистанция, а откривам много странни съвпадения в съвременните български и ингушетски езици.. Аз=аз; Съм=со; се(мен си-рефл.)=се ХIаа(да)= аха ; Ц (не)= цъ- цъкане с език;  Ма (не)= ня-ма,не-ма? Амма(но)= ама; Дала (дал, предложил, изгубил, умрял)= дал, взел-дал! (прен. умрял); Ала(казвам)=ала,мълвя?;  Балан(изгонвам)= Ала-бала-ница! (детс.игра при елиминиране на противниците чрез броене) Чубиза(залез. скрива се слънцето)=?Чупя се,изчезна(жарг),Чиба!; Чувала (движение на вътре, мушкане в нещо, потапяне в нещо)= чувал?;  БагагIа(устно) =гага, гъгна?; Бъачча (глава, главен)= (баща?); Iaльлай=?(Оле-ле!); ВIай(страх)= (вай-вай..вайкане)?;  Азар=озарение; ПIаьраска(петък)=парасков ден?;  Ког=крак; Мерз(нос)= мириз,смърди; пелг=палец; Аьла(свободен)=айляк? Това е само част от рехав онлайн речник за 20мин. и само точните попадения!  Интересна дума ми се види и "хьу"-гора (или "див" в съчетанието с други думи). Примерно "Хьунговр"-див кон. В немски има "Hund"-куче, а в анг. "Hunter" ловец.

Интересна е и думата "говр"(кон). В "говрабаьре"(конник),  с малко спекулация, има аналогия в името на Кубрат-(Houvrat)=конник. Както и при Аспарух-"aspa" (конник) и "rauk" (сияние). Открих обаче, и по точен превод, според мен. В именника на българските ханове името е предадено като Коуртъ.

Ингушката дума "Ко"(кормило(волан). Спекулативно го приемаме като кормчия, водач). Втората дума е "урдув". Означава буквално зестра, според речника, т.е. Ко+урдуф= Коуртъ.

Звучи логично, той управлява майчиния си клан Ерми с чичо си Органа като регент, т.е. е наследствен владетел по родствено право.

Думата „канас(у)биги“ лесно се превежда според мен така: Kan-As-Ubigi. "Кан" от санскрит  (कन्).—[(ī ñi)ñikanī] r. 1-ви кл. (канати) 1. Да блести. 2. Да желаеш или обичаш. 3. Да отидеш или да се приближиш  или е турска заемка. Втората сричка "Ас". Осеф Барбар съобщава, че аланите се наричали сами с името Ас.  (Още са известни като Ази, Аси, Яси и др.) Изглежда в етнонимма стои иранското Аз,(азо(ингуш.)=слънчеви лъчи и Азовско море) което славянските наречия са променили с времето. И накрая "увгI"(вой,-вик, -кавга?)

- Неща дарове и злато - ГОРДО ВИК-НААА! Симеон.

Тук се викаше най-яко, защото това са заповеди на царя, не някакви молби..

,т.е. KANAΣYBHΓH, ="Негова Светлост, предводителят на Асите, каза, заповяда, иска да бъде чут". 

Няма алтайски прелюдии, няма противоречия с гени и език. Aспаруховите В'хандур-болгар (Вайнахи+българи) са смес от кавказки туземци (кемерийци и траки?), ираноезични сармати(алани) и венеди (източни келти) = ирано-словенски език + западноевропейско R1b1 и J2 кавказко ДНК. Дори окончанието смятано за турско от "Огуз",огур у имената на българските племена го има в ингушетския-"гур"(ресурс, народ) ,a eзикът e древен и добре запазен.. Ето и още една дума Таргам(Щит). Наподобява бълг. "Таркан"
Някакви лингвистични изследвания по тази тема? Откривам и доста прилики via руския, пр. Ког - коготь(нокти) -крак. Аз съм лаик,  пренебрегвам възможността за влияние на тюркска и арабска лексика върху кавказките и българския езици, за което предварително се извинявам.  Поздрави!

Както ти сам казваш, това са съвпадения, къде странни, къде случайни, но в никакъв случай закономерни.  Ти ако искаш се занимавай да търсиш закономерности, може да откриеш още 50-тина, може и да си внушиш или да си добавиш от себе си още 100- 150-тина.. И дотам.

Няма директна връзка между български/славянски/ и кавказките езици. По отношение на прабългарски /тюркски/  -там има един кавказки народ - кабардино-балкарци - за които се предполага тясна връзка с прабългарите, но това са късни заселници в Кавказ.  Предвид тяхното войнствено положение измежду другите кавказки народи - те са се смесили и отдавна езиците им са тясно обвързани.  Това е станало отпреди 1700 г - 1500 г примерно.

А тюркската лексика има също влияние заради османската империя и заради исляма също. Числеността на говорещите кавказките езици е малка - малобройни народи и много езици.  Добре си се решил да провериш по линия на Кавказ, но от там зайци няма да изскочат.  Съмнително и по линията на тракийците - но ако има желание - действайте и проверявайте.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 18 минути, tantin said:

Както ти сам казваш, това са съвпадения, къде странни, къде случайни, но в никакъв случай закономерни.  Ти ако искаш се занимавай да търсиш закономерности, може да откриеш още 50-тина, може и да си внушиш или да си добавиш от себе си още 100- 150-тина.. И дотам.

Няма директна връзка между български/славянски/ и кавказките езици. По отношение на прабългарски /тюркски/  -там има един кавказки народ - кабардино-балкарци - за които се предполага тясна връзка с прабългарите, но това са късни заселници в Кавказ.  Предвид тяхното войнствено положение измежду другите кавказки народи - те са се смесили и отдавна езиците им са тясно обвързани.  Това е станало отпреди 1700 г - 1500 г примерно.

А тюркската лексика има също влияние заради османската империя и заради исляма също. Числеността на говорещите кавказките езици е малка - малобройни народи и много езици.  Добре си се решил да провериш по линия на Кавказ, но от там зайци няма да изскочат.  Съмнително и по линията на тракийците - но ако има желание - действайте и проверявайте.

Всъщност, това са черните българи балкарци останали в подчинение на хазарите и утурчени. Наистина съм цитирал само преки съвпадения без славянски и немски корени, който горе-долу познавам. Наистина са много, не мога да ги събера тук. Академичният свят изглежда също се интересува от тези нахски езици. Ето департамента по славистика ги разгледа заради странните сходства с ИЕ и в частност славянската подгрупа. Не забравяй,че поне три български племена са със с доказан скито-сарматски произход. http://linguistics.berkeley.edu/~ingush/

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 1 час, Tomata said:

Вече 13 века дистанция, а откривам много странни съвпадения в съвременните български и ингушетски езици.. Аз=аз; Съм=со; се(мен си-рефл.)=се ХIаа(да)= аха ; Ц (не)= цъ- цъкане с език;  Ма (не)= ня-ма,не-ма? Амма(но)= ама; Дала (дал, предложил, изгубил, умрял)= дал, взел-дал! (прен. умрял); Ала(казвам)=ала,мълвя?;  Балан(изгонвам)= Ала-бала-ница! (детс.игра при елиминиране на противниците чрез броене) Чубиза(залез. скрива се слънцето)=?Чупя се,изчезна(жарг),Чиба!; Чувала (движение на вътре, мушкане в нещо, потапяне в нещо)= чувал?;  БагагIа(устно) =гага, гъгна?; Бъачча (глава, главен)= (баща?); Iaльлай=?(Оле-ле!); ВIай(страх)= (вай-вай..вайкане)?;  Азар=озарение; ПIаьраска(петък)=парасков ден?;  Ког=крак; Мерз(нос)= мириз,смърди; пелг=палец; Аьла(свободен)=айляк? Това е само част от рехав онлайн речник за 20мин. и само точните попадения!  Интересна дума ми се види и "хьу"-гора (или "див" в съчетанието с други думи). Примерно "Хьунговр"-див кон. В немски има "Hund"-куче, а в анг. "Hunter" ловец.

Интересна е и думата "говр"(кон). В "говрабаьре"(конник),  с малко спекулация, има аналогия в името на Кубрат-(Houvrat)=конник. Както и при Аспарух-"aspa" (конник) и "rauk" (сияние). Открих обаче, и по точен превод, според мен. В именника на българските ханове името е предадено като Коуртъ.

Ингушката дума "Ко"(кормило(волан). Спекулативно го приемаме като кормчия, водач). Втората дума е "урдув". Означава буквално зестра, според речника, т.е. Ко+урдуф= Коуртъ.

Звучи логично, той управлява майчиния си клан Ерми с чичо си Органа като регент, т.е. е наследствен владетел по родствено право.

Думата „канас(у)биги“ лесно се превежда според мен така: Kan-As-Ubigi. "Кан" от санскрит  (कन्).—[(ī ñi)ñikanī] r. 1-ви кл. (канати) 1. Да блести. 2. Да желаеш или обичаш. 3. Да отидеш или да се приближиш  или е турска заемка. Втората сричка "Ас". Осеф Барбар съобщава, че аланите се наричали сами с името Ас.  (Още са известни като Ази, Аси, Яси и др.) Изглежда в етнонимма стои иранското Аз,(азо(ингуш.)=слънчеви лъчи и Азовско море) което славянските наречия са променили с времето. И накрая "увгI"(вой,-вик, -кавга?)

- Неща дарове и злато - ГОРДО ВИК-НААА! Симеон.

Тук се викаше най-яко, защото това са заповеди на царя, не някакви молби..

,т.е. KANAΣYBHΓH, ="Негова Светлост, предводителят на Асите, каза, заповяда, иска да бъде чут". 

Няма алтайски прелюдии, няма противоречия с гени и език. Aспаруховите В'хандур-болгар (Вайнахи+българи) са смес от кавказки туземци (кемерийци и траки?), ираноезични сармати(алани) и венеди (източни келти) = ирано-словенски език + западноевропейско R1b1 и J2 кавказко ДНК. Дори окончанието смятано за турско от "Огуз",огур у имената на българските племена го има в ингушетския-"гур"(ресурс, народ) ,a eзикът e древен и добре запазен.. Ето и още една дума Таргам(Щит). Наподобява бълг. "Таркан"
Някакви лингвистични изследвания по тази тема? Откривам и доста прилики via руския, пр. Ког - коготь(нокти) -крак. Аз съм лаик,  пренебрегвам възможността за влияние на тюркска и арабска лексика върху кавказките и българския езици, за което предварително се извинявам.  Поздрави!

Интересно ми е, как ще коментираш лингвистичните примери между:

Инки - Янки

Кимери - Кхмери

И любимото ми:

Дуло - Зуло

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 11 минути, Янков said:

Интересно ми е, как ще коментираш лингвистичните примери между:

Инки - Янки

Кимери - Кхмери

И любимото ми:

Дуло - Зуло

Аз цитирах битовизми със 100% покриваемост, генетика и писмени източници за подплата. Само тълкованието условно съм приел за свое. Тук няма какво да се коментира във вашият пример. Епохи, континенти... Етруски  -    Руски:)

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 14 часа, miroki said:

Надявам се да прегледате и съвпаденията с кюрдският. Те не са само 100-200.

Да, кюрдите са ираноезичен народ, но исторически никога не са живели с българите не една територия, както е случая с кавказките българи, описани  подробно в историческите извори.  Идеята ми е друга, да се разгледат комплексно фактите вместо да се стъпва тенденциозно върху рехави предположения и догадки, защото освен нас самите, никой не го е еня за българската история.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 9 минути, Tomata said:

Идеята ми е друга, да се разгледат комплексно фактите вместо да се стъпва тенденциозно върху рехави предположения и догадки, защото освен нас самите, никой не го е еня за българската история.

Еми въпросът е дали всеки може да разглежда комплексно фактите и дали разбира каква е причината учените да са консервативни. И защо разчитат на първо време на рехавите предположения и догадки, които почиват на данни и факти, а не се впускат по смело в хипотенузи. 

По-горе въпросните "съвпадения" с ингушетския не само, че не са напълно сходни, но и в някои случаи са си напълно несъстоятелни от каквато и да е лингвистична страна. Останалото пък за етимологията на канасубиги и еквилибристиките с името на Кубрат са си пълна псевдонаука. 

Тоест комплексно можеш да работиш с фактите, ама само ако познаваш всички факти и ако знаеш как се работи научно с факти. Тоест трябва на първо време да знаеш какво в науката е факт, хипотеза, предположение, теория, мнение, какво е научен метод, какво е и как работи псевдонауката, какви са ограниченията на любителите и т.н. Иначе изтъквайки 5 ингушетски съвпадения псевдонаучно ще игнорираш 700 в авестийски, кюрдски, пущунски, староперсийски, согдийски..

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 1 час, makebulgar said:

Еми въпросът е дали всеки може да разглежда комплексно фактите и дали разбира каква е причината учените да са консервативни. И защо разчитат на първо време на рехавите предположения и догадки, които почиват на данни и факти, а не се впускат по смело в хипотенузи. 

По-горе въпросните "съвпадения" с ингушетския не само, че не са напълно сходни, но и в някои случаи са си напълно несъстоятелни от каквато и да е лингвистична страна. Останалото пък за етимологията на канасубиги и еквилибристиките с името на Кубрат са си пълна псевдонаука. 

Тоест комплексно можеш да работиш с фактите, ама само ако познаваш всички факти и ако знаеш как се работи научно с факти. Тоест трябва на първо време да знаеш какво в науката е факт, хипотеза, предположение, теория, мнение, какво е научен метод, какво е и как работи псевдонауката, какви са ограниченията на любителите и т.н. Иначе изтъквайки 5 ингушетски съвпадения псевдонаучно ще игнорираш 700 в авестийски, кюрдски, пущунски, староперсийски, согдийски..

Точно така:

"Съществуват различни предположения за произхода на името на този ранен прабългарски владетел. Според едното, името произлиза от тюркския глагол qobrat/quvrat, който означава „събирам, обединявам“.

Това са фонетитчни съвпадения-Кубрат-Кобра. Къде е смисълът? И не е вярно, което говорите. Това, което цитирах, е  дословният превод от речника, смислов и фонетичен, не съм променял нищо. Нека да добавя думата "кандило". От къде идва в българският, според  теб? От "канати"-"блестя, светя"+ дило(дело). А Candle(свещ) в английския? А глагола кадя?  Има над какво да се замисли човек, не е ли така?

Пс. Не съм претендирал да съм прав, сам го писах. Въпросът е, че изредените езици са повечето мъртви, а кавказките не. А и къде пише, че българте като етнос са населявяли древните арийски земи? Не под това име във всеки случай.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 11 минути, Tomata said:

Точно така:

"Съществуват различни предположения за произхода на името на този ранен прабългарски владетел. Според едното, името произлиза от тюркския глагол qobrat/quvrat, който означава „събирам, обединявам“.

Това са фонетитчни съвпадения-Кубрат-Кобра. Къде е смисълът? И не е вярно, което говорите. Това, което цитирах, е  дословният превод от речника, смислов и фонетичен, не съм променял нищо. Нека да добавя думата "кандило". От къде идва в българският, според  теб? От "канати"-"блестя, светя"+ дило(дело). А Candle(свещ) в английския? А глагола кадя?  Има над какво да се замисли човек, не е ли така?

Пс. Не съм претендирал да съм прав, сам го писах. Въпросът е, че изредените езици са повечето мъртви, а кавказките не. А и къде пише, че българте като етнос са населявяли древните арийски земи? Не под това име във всеки случай.

Повечето църковни термини са заети от гръцкия. Тук таме с наши славянски думи. Няма нужда да ровиш за това в Кавказките речници.  Освен това поглеждай първо в БЕР и в речника на Найден Геров. Там са обяснени много от тези загадъчни думи. 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 12 минути, tantin said:

Повечето църковни термини са заети от гръцкия. Тук таме с наши славянски думи. Няма нужда да ровиш за това в Кавказките речници.  Освен това поглеждай първо в БЕР и в речника на Найден Геров. Там са обяснени много от тези загадъчни думи. 

Кандилото в църковната утвар е едно, но смисълът, както цитирах от английски, е съвсем друго нещо. От гръцки взаимстваме много-факт. Но и твърдението, че англичаните са измислили свещта не се вързва някак..:) Става въпрос за пресечната точка на ИИ с ИЕ езици. Затова и многото сходства.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 1 час, Tomata said:

Това, което цитирах, е  дословният превод от речника, смислов и фонетичен, не съм променял нищо. Нека да добавя думата "кандило". От къде идва в българският, според  теб? От "канати"-"блестя, светя"+ дило(дело). А Candle(свещ) в английския? А глагола кадя?  Има над какво да се замисли човек, не е ли така?

Пс. Не съм претендирал да съм прав, сам го писах. Въпросът е, че изредените езици са повечето мъртви, а кавказките не. А и къде пише, че българте като етнос са населявяли древните арийски земи? Не под това име във всеки случай.

Част от дадените думи от ингушетския начело с Аз, Азар, Ама, Дал/Дар са персийски/ирански/алански и вероятно и прабългарските са били такава. Но от кой народ са отишли при ингушите може да се спори. И аланите са били там и персите владеят Кавказ, а и българите явно са били там. Куп персийски думи по линия на исляма отиват също в Кавказ, а и дори още по на север в Татарстан. 

Част от думите обаче като чувал, чубиса, балан и другите са си чисти звукови подобия без нищо общо помежду си. 

ПIаьраска(петък) пък е очевадно гръцка заемка, щото на гръцки Παρασκευή (параскеви) значи "петък". Същото е и с кандилото, което идва от гръцки - κανδήλα, "свещ", което отива в Рим като заемка - candela, „свещ“, и от там отива и при англичаните. 

Тъй че факти има и се знаят, ама трябва да се познават по-добре и им трябва сериозен анализ преди да се вадят генерални заключения. 

Редактирано от makebulgar
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 22 часа, Tomata said:

Вече 13 века дистанция, а откривам много странни съвпадения в съвременните български и ингушетски езици.. Аз=аз; Съм=со; се(мен си-рефл.)=се ХIаа(да)= аха ; Ц (не)= цъ- цъкане с език;  Ма (не)= ня-ма,не-ма? Амма(но)= ама; Дала (дал, предложил, изгубил, умрял)= дал, взел-дал! (прен. умрял); Ала(казвам)=ала,мълвя?;  Балан(изгонвам)= Ала-бала-ница! (детс.игра при елиминиране на противниците чрез броене) Чубиза(залез. скрива се слънцето)=?Чупя се,изчезна(жарг),Чиба!; Чувала (движение на вътре, мушкане в нещо, потапяне в нещо)= чувал?;  БагагIа(устно) =гага, гъгна?; Бъачча (глава, главен)= (баща?); Iaльлай=?(Оле-ле!); ВIай(страх)= (вай-вай..вайкане)?;  Азар=озарение; ПIаьраска(петък)=парасков ден?;  Ког=крак; Мерз(нос)= мириз,смърди; пелг=палец; Аьла(свободен)=айляк? Това е само част от рехав онлайн речник за 20мин. и само точните попадения!  Интересна дума ми се види и "хьу"-гора (или "див" в съчетанието с други думи). Примерно "Хьунговр"-див кон. В немски има "Hund"-куче, а в анг. "Hunter" ловец.

Интересна е и думата "говр"(кон). В "говрабаьре"(конник),  с малко спекулация, има аналогия в името на Кубрат-(Houvrat)=конник. Както и при Аспарух-"aspa" (конник) и "rauk" (сияние). Открих обаче, и по точен превод, според мен. В именника на българските ханове името е предадено като Коуртъ.

Ингушката дума "Ко"(кормило(волан). Спекулативно го приемаме като кормчия, водач). Втората дума е "урдув". Означава буквално зестра, според речника, т.е. Ко+урдуф= Коуртъ.

Звучи логично, той управлява майчиния си клан Ерми с чичо си Органа като регент, т.е. е наследствен владетел по родствено право.

Думата „канас(у)биги“ лесно се превежда според мен така: Kan-As-Ubigi. "Кан" от санскрит  (कन्).—[(ī ñi)ñikanī] r. 1-ви кл. (канати) 1. Да блести. 2. Да желаеш или обичаш. 3. Да отидеш или да се приближиш  или е турска заемка. Втората сричка "Ас". Осеф Барбар съобщава, че аланите се наричали сами с името Ас.  (Още са известни като Ази, Аси, Яси и др.) Изглежда в етнонимма стои иранското Аз,(азо(ингуш.)=слънчеви лъчи и Азовско море) което славянските наречия са променили с времето. И накрая "увгI"(вой,-вик, -кавга?)

- Неща дарове и злато - ГОРДО ВИК-НААА! Симеон.

Тук се викаше най-яко, защото това са заповеди на царя, не някакви молби..

,т.е. KANAΣYBHΓH, ="Негова Светлост, предводителят на Асите, каза, заповяда, иска да бъде чут". 

Няма алтайски прелюдии, няма противоречия с гени и език. Aспаруховите В'хандур-болгар (Вайнахи+българи) са смес от кавказки туземци (кемерийци и траки?), ираноезични сармати(алани) и венеди (източни келти) = ирано-словенски език + западноевропейско R1b1 и J2 кавказко ДНК. Дори окончанието смятано за турско от "Огуз",огур у имената на българските племена го има в ингушетския-"гур"(ресурс, народ) ,a eзикът e древен и добре запазен.. Ето и още една дума Таргам(Щит). Наподобява бълг. "Таркан"
Някакви лингвистични изследвания по тази тема? Откривам и доста прилики via руския, пр. Ког - коготь(нокти) -крак. Аз съм лаик,  пренебрегвам възможността за влияние на тюркска и арабска лексика върху кавказките и българския езици, за което предварително се извинявам.  Поздрави!

Всъщност, се водят спорове как да се чете "Σ" от гръцки-"с" или "з". Така възниква  и втори вариант в KANAΣYBHΓH:

Кан-аз, т.е. Аз, моя светлост, заповядвам, "По воля на Владетеля" . 

Поради отсъствието на друга подобна титла където и да било по света, много по-логично е да се тълкува като обръщение, заповед на владетеля, както и да се е казвал той, и дали "кан" е тюркска  титла или прославящо името метафора "канати"(светлост).  Типично е за средновековието и се среща навсякъде по света. При всички положения смятам, че KANAΣYBHΓH+името не е титла, а означава царска заповед или официално обръщение от негово име. В последствие под влияние на тогавашната мода и словенските наречия в езика то са заменя с "царска-светлост", което е закономерен преход, но запазва исковният си смисъл.

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...