Отиди на
Форум "Наука"

Православието християнство ли е?


Recommended Posts

  • Потребител
Преди 3 минути, vvarbanov said:

Тоест продължаваш да анализираш личноста ми.

Е човекът толкова си може, ти пък много си взискателен :)

Link to comment
Share on other sites

  • Мнения 392
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Потребител
Преди 35 минути, deaf said:

Теологията е вид художествена литература,нещо като есеистика...

Aми не е вярно. Както средновековната музика се подчинява на строги правила, така и средновековната (философска) мисъл се подчинява на строги правила, няма произволни неща. Пак, това, че обектът на изследване, е нематериален, не означава, че методът на изследване не се подчинява на правила и методологии.

Eто едно такова правило: https://en.wikipedia.org/wiki/Formal_and_material_principles_of_theology

Прочетете примерно Сума Теологика на Тома Аквински, никакви волни импровизации не може да има в един трактат. И никаква есеистика. Има си канон за писане на подобни неща :)

Toчно както съвременната наука има точна методология, така и средновековната теология има (даже в по-голяма степен, защото днес никой учен няма да го изгорят на клада, защото нещо се е объркал в логиката си, просто следащите изследователи ще го опровергаят). Принципите не са много по-ралични - оформяне на хипотеза, потвърждаване или отричане на хипотеза, посредством логически инструменти. И понякога - точно заради високото ниво на сложност/абстрактност, с оглед на изследвания обект - супер интересни за четене.

Аквински затова е Доктор на църквата, не просто свещеник или есеист.

 

Редактирано от dora
Link to comment
Share on other sites

Преди 23 минути, scaner said:

Глупости.

Всяка наука разчита на закономерности, които се основават на научният метод. Логиката е само инструмент гарантиращ непротиворечивостта на тези закони и на техните следствията.

В този смисъл, медицината не е наука, тя е просто форма на бизнес. Всеки честен лекар ще ти го потвърди.

По същата причина, теологията няма собствени закони. Тя се основава на догми, което е форма на съвременно използваните постулати. Разликата между догмите и постулатите обаче е голяма - докато постулатите са проверимо верни, догмите се основават на една митология, те не са проверими. Те са аксиоми, както в математиката. А математиката също не е наука, тя е език на който другите науки изразяват количествените отношения в нашият свят.

В науката закономерностите възникват на база обобщение от много наблюдения. В Библията имаме един текст, който на места си противоречи, може да му се прави семантичен анализ, но това не е достатъчно за научни закономерности. Напротив, теологията умишлено загърбва научният метод, неглижирайки противоречията  - а именно те са възелът, който генерира променните в науката и който променя парадигмите.

Логиката също няма място в теологията: след като липсват закономерности, то липсват и следствия които да се извеждат по логически път, останалото е семантичен анализ на текст. Не трябва да се бъркат човешките интерпретации на текста с логика, те са просто интерпретации (множествено число, наблягам, не сочат към една истина). Затова и роенето на конфесии и секти, всяка настояваща за собствени истини.

Така че няма никакво основание да считаме теологията за наука. Дора е споменала сравнително религиознание, история на религиите, да, те са науки. Както и психологията, която изучава нематериални отношения. Но окончанието "-логия" в случая с теологията само заблуждава.

В този смисъл физиката също е бизнес и всеки честен физик ще ти го потвърди...😀  По-точно, в този смисъл, разсъжденията са ти вход без изход и се отклоняваш от темата, за науката, чиято цел е различна.

Теологията има своите закони, но те се различават от законите, които ти и определяш. Като всяка наука има насоченост и интереси, изучава и анализира съществуващото като даденост, като не е необходимо да се съмнява в тази даденост, т.е. нещо което съществува, няма как да се съмняваш в него. Да речем християнството е даденост и определено съществува, теологията е тази която определя в случая само кое е право и криво е християнството, а не дали Бог съществува или не.

Аналогично правото, също се базира на догми, които не са проверими... Правото не го касае такава проверка и въпреки това правото е наука и юристите са учени, колкото и да ти е тъжно...😀

Дилемата дали Бог съществува или не, може да бъде обект на физиката и както виждаш резултата е плачевен, за тези които се опитват да го отрекат...😃Вселената, физичните закони за теб са даденост, ти не можеш да обясниш защо е така, не можеш да ги отречеш и не се опитваш, задоволяваш се само да обясняваш съществуващото...😀

В този смисъл, логиката има място е теологията, колкото във физиката, просто все още не си го осъзнал...

Така че имаме основание да считаме теологията за наука, точно колкото физиката или медицината🙂

 

Link to comment
Share on other sites

Преди 1 час, vvarbanov said:

Тук ме определяш като психолог и правиш анализ на знанията ми. Тоест продължаваш да анализираш личноста ми.

 

Отново изследване на "проблемната ми" личност и заблудата "психологическа проекция". Тоест приписване на твоите мисли и чувства на мен.

Дай някоя друга заблуда с тая много се повтаряш.

 

 Отново мериш ,изследваш и анализираш знанията ми. И не само моите но и тези на Дора. А след изследването правиш анализ и сравнение нашите знания.

Анализирайки знанията на участниците във форума ти ги обиждаш и провокираш с цел да предизвикаш емоционален отговор и размяна на нападки . По тоя начин нормалната дискусия  се затлачва и изражда в кавги. Това поведение се нарича тролинг.

 

Точно това е определението за трол.  Тролът се наслаждава като обижда и провокира,  държи се отвратително.

 

Не! Това което правя е да ти давам добри съвети.😃

Не бива да отдаваш толкова голямо значение на личността си или на каквото и да било, ако то няма никакво значение!😃

.. и ако продължаваш, пак ще стигнеш до състояние да заекваш и пръскаш плюнки... Та съвета ми е да се грижиш се повече за здравето си! 😇

Не се знаеме от вчера.. Много добре знаеш, че уважавам мнението ти, но само там където то има тежест!🙂

Редактирано от skiahtro
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 12 минути, dora said:

няма произволни неща.

Религиозният човек преживява вярата си,теологът я описва. И понеже вярата не е наука,теологът я описва с художествени думи. Няма как вяра да се опише с научни термини! Всъщност може,но ще се получи комично.

За по-голяма яснота вижте Любовта. Тя също е чувство като религиозното. Хора като Ромео и Жулиета изпитват любов,а писателя отстрани ги гледа и описва любовта им. Кога гениално,кога в стила на сапунените сериали. Любовта може да се опише и "обясни" и научно като химическа реакция,но какво ще разберем от това?! Нищо. И ще е смешно.

 

Link to comment
Share on other sites

Преди 25 минути, scaner said:

Е човекът толкова си може, ти пък много си взискателен :)

Разбрах доводите ти са напреки личността ми, там нямаме разногласия! А нещо по темата напреки?😃

Редактирано от skiahtro
Link to comment
Share on other sites

Преди 7 минути, deaf said:

Религиозният човек преживява вярата си,теологът я описва. И понеже вярата не е наука,теологът я описва с художествени думи. Няма как вяра да се опише с научни термини! Всъщност може,но ще се получи комично.

За по-голяма яснота вижте Любовта. Тя също е чувство като религиозното. Хора като Ромео и Жулиета изпитват любов,а писателя отстрани ги гледа и описва любовта им. Кога гениално,кога в стила на сапунените сериали. Любовта може да се опише и "обясни" и научно като химическа реакция,но какво ще разберем от това?! Нищо. И ще е смешно.

 

Ако във "вярата" липсва логика, то тогава това не е вяра а глупост!

..и тук имаш достатъчно примери за това..🙂

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 11 минути, dora said:

Toчно както съвременната наука има точна методология, така и средновековната теология има.

Методологията на средновековната теология се свежда до семантичен анализ и интерпретации на текст, нищо повече. Този текст може да се възприема само като догма, вярваме че е истина, и всички взаимовръзки в текста да се анализират. Но никакви предсказания и следствия не могат да се изведат от текста - истината е това което е написано, до нищо друго нямаме достъп. Логиката тук се свежда до анализ на стилистичните форми на текста, дали чрез използване на еди кой си падеж е казано едно или се има пред вид друго в древния арамейски език. Но това няма общо с божественото съдържание на текста, това е просто анализ. А противоречията се заобикалят с интерпретации, какво Бог всъщност е искал да каже според интерпретиращият.

Просто липсва възможност от текста да се извлича информация, която пряко не е казана в него -  защото Бог е непознаваем (пак по догмат) и е личност, която по свое усмотрение може да променя непредсказуемо поведението си.

Тук не трябва да отричаме ролята на Тома Аквински и схоластиката в развитието на философията. Въпреки че тръгва от Библията с нейните ограничения, той я надраства. Това е посока, довела до съвременните науки.

Link to comment
Share on other sites

Преди 7 минути, scaner said:

Методологията на средновековната теология се свежда до семантичен анализ и интерпретации на текст, нищо повече. Този текст може да се възприема само като догма, вярваме че е истина, и всички взаимовръзки в текста да се анализират. Но никакви предсказания и следствия не могат да се изведат от текста - истината е това което е написано, до нищо друго нямаме достъп. Логиката тук се свежда до анализ на стилистичните форми на текста, дали чрез използване на еди кой си падеж е казано едно или се има пред вид друго в древния арамейски език. Но това няма общо с божественото съдържание на текста, това е просто анализ. А противоречията се заобикалят с интерпретации, какво Бог всъщност е искал да каже според интерпретиращият.

Просто липсва възможност от текста да се извлича информация, която пряко не е казана в него -  защото Бог е непознаваем (пак по догмат) и е личност, която по свое усмотрение може да променя непредсказуемо поведението си.

Тук не трябва да отричаме ролята на Тома Аквински и схоластиката в развитието на философията. Въпреки че тръгва от Библията с нейните ограничения, той я надраства. Това е посока, довела до съвременните науки.

Като имаш в предвид че първите християнски теолози са били Апостолите, твърдението ти, за "свеждането" няма как да е вярно. Исторически проверимо е!🙂

Теолозите много повече разчитат на логиката, отколкото на Библията и това е проверимо!

Редактирано от skiahtro
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 45 минути, deaf said:

Религиозният човек преживява вярата си,теологът я описва. И понеже вярата не е наука,теологът я описва с художествени думи. Няма как вяра да се опише с научни термини! Всъщност може,но ще се получи комично.

За по-голяма яснота вижте Любовта. Тя също е чувство като религиозното. Хора като Ромео и Жулиета изпитват любов,а писателя отстрани ги гледа и описва любовта им. Кога гениално,кога в стила на сапунените сериали. Любовта може да се опише и "обясни" и научно като химическа реакция,но какво ще разберем от това?! Нищо. И ще е смешно.

 

Ами пак не е така. Прочетете някой от трактатите.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 32 минути, scaner said:

Методологията на средновековната теология се свежда до семантичен анализ и интерпретации на текст, нищо повече. Този текст може да се възприема само като догма, вярваме че е истина, и всички взаимовръзки в текста да се анализират. Но никакви предсказания и следствия не могат да се изведат от текста - истината е това което е написано, до нищо друго нямаме достъп. Логиката тук се свежда до анализ на стилистичните форми на текста, дали чрез използване на еди кой си падеж е казано едно или се има пред вид друго в древния арамейски език. Но това няма общо с божественото съдържание на текста, това е просто анализ. А противоречията се заобикалят с интерпретации, какво Бог всъщност е искал да каже според интерпретиращият.

Просто липсва възможност от текста да се извлича информация, която пряко не е казана в него -  защото Бог е непознаваем (пак по догмат) и е личност, която по свое усмотрение може да променя непредсказуемо поведението си.

Тук не трябва да отричаме ролята на Тома Аквински и схоластиката в развитието на философията. Въпреки че тръгва от Библията с нейните ограничения, той я надраства. Това е посока, довела до съвременните науки.

Теологията не е само езиков анализ, но да, за последното изречение имаме пълно съгласие :)

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 7 часа, scaner said:

Хайде бе. А после ставало нощ, значи Бог някъде анихилирал? И къде това е указано в Библията? Или пак е нечия "благозвучна" интерпретация (демек човечка измислица), както всичко останало?

Ако беше така, дните щяха да продължават да се измерват по тоя начин, тъй като Бог все още не е умрял и съществува (според Библията).

 

Понякога ми се струва по-лесно, ако беше имало вероучение в училище, за да са ясни някои неща. Книгата Откровение, последните няколко глави описват денят на бога, там го пише.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

И ето някои наблюдения от последните дни: Православието е политически образувана християнска секта при разделянето на Римската империя на две. Станали две нови секти заедно с католицизма. По това време вече има и различни други групи и групичка. Причината е ясна: по-лесно можеш да разделиш маса хора в една империя, които вярват две различни неща, отколкото ако мислят еднакво и вярват еднакво.  Като такава тя от самото си основание има заложени политичесски цели, което не отговарят на ролята на църквата заложена в Библията.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 7 часа, scaner said:

Хайде бе. А после ставало нощ, значи Бог някъде анихилирал? И къде това е указано в Библията? Или пак е нечия "благозвучна" интерпретация (демек човечка измислица), както всичко останало?

Ако беше така, дните щяха да продължават да се измерват по тоя начин, тъй като Бог все още не е умрял и съществува (според Библията).

 

Дните се измерват така както са подредени планетите около слънцето, а те са подредени както богът е искал, точно както денят е дълъг колкото той е искал.

Преди 4 часа, skiahtro said:

Омешал си религиите! В християнството Библията не е Бог, нито един християнин не възприема Библията буквално като Бог!😀

Не знам кога ще започнеш да мнимаваш на това, което се пише, за да можеш да спреш да говориш неща, които никой не е казал.  Тезата, че богът не е Библията е доста глупава, понеже е ясно, че не е. Но Библията Е божието слово и като такова не може да се наруши. Исус казва: Небето и земята ще преминат, но моите думи няма да преминат. А че писанията ще се изпълнят буквално, може да ти го каже който и да е християнин на възраст от три години и нагоре.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 2 минути, Etienne said:

Дните се измерват така както са подредени планетите около слънцето, а те са подредени както богът е искал, точно както денят е дълъг колкото той е искал.

Хайде без свободно творчество - такова творчество е лична интерпретация, нямаща общо с Библията.

Определението което ползват хората за да се разбират: Денят е единица за измерване на време, равна на периода от време, за който дадена част от земното кълбо е огрята от слънцето. Нарича се светъл период, дефиниран като период от време в който Слънцето е над хоризонта, от момента на изгрева до залеза му.

Единствените действащи лица тук са земята и слънцето, планетите не се намесват, нито Бог.

Преди 27 минути, Etienne said:

Понякога ми се струва по-лесно, ако беше имало вероучение в училище, за да са ясни някои неща. Книгата Откровение, последните няколко глави описват денят на бога, там го пише.

Ние сме достатъчно интелигентни хора, за да можем сами да прочетем написаното в Библията. Не е нужно някой да ни пояснява вижданията си.

Къде в Откровение пише нещо по случая със сътворението? Откровение 22.5 има съвсем друг контекст.

Link to comment
Share on other sites

Преди 21 минути, Etienne said:

Не знам кога ще започнеш да мнимаваш на това, което се пише, за да можеш да спреш да говориш неща, които никой не е казал.  Тезата, че богът не е Библията е доста глупава, понеже е ясно, че не е. Но Библията Е божието слово и като такова не може да се наруши. Исус казва: Небето и земята ще преминат, но моите думи няма да преминат. А че писанията ще се изпълнят буквално, може да ти го каже който и да е християнин на възраст от три години и нагоре.

Никъде не съм писал, че Библията е глупава, нито съм питал някой!

Попитах те:

Може ли дявола да чете Евангелието?

Редактирано от skiahtro
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 21 часа, vvarbanov said:
On 20.12.2022 г. at 9:05, skiahtro said:

Важното е, че ефекта напълно ме удовлетворява...🙂

Точно това е определението за трол.  Тролът се наслаждава като обижда и провокира,  държи се отвратително.

Благодаря, че го изказа наместо мен!

"Някои тролове демонстрират такова поведение с цел собствено развлечение, получавайки удоволствие от действията си.

Могат да бъдат хора, които искат да привлекат вниманието върху своята персона или фанатично вярващи в нещо (за по-голяма яснота можем да наречем тази група „обикновени тролове“). Троловете от този вид се наслаждават повече от процеса, отколкото от резултата."

Бих добавил към определението в Уикипедия, че фанатизмът в трола не позволява да осъзнава личното му допринасяне за резултата. Защото, за да си прояви тролските стремежи "шкарто"-то, то условието това да се случи е заявката/присъствието на религиозния трол, който определено не съзнава как допринася за качеството на раздела с идиотските си интерпретации. 

А пък както и предупредих, неизбежно следствие на спорове на религиозна основа е да се срива качеството на темите. И за това допринасят честите и големи когнитивни изкривявания при религиозните последователи. 

Всъщност да се спори с доказал се религиозен фанатик е глупост. Не е виновен този дето яде баницата (получава внимание), а този който му я дава.

А темата има заглавие "Православието християнство ли е", т.е. още в заглавието е поставен акцент на "православието" и е противопоставено чрез въпрос на "християнство". Т.е. или авторът ще трябва да докаже, че "православието не е християнство" или ще се провали и ще покаже единствено, че е въвел "фалшива дилема"...и никой не му е срал в гащите, ами сам си посява, това което ще ожъне, ако му се обърне внимание с критика.

Лошо няма - като всеки религиозен фанатик, авторът проявява завиден кураж и самочувствие! Заявява, че ще прави критика на православието с насока да го определи като нехристиянство, защото не отговаря на дефиниция, която авторът в неговия си инфантилен стил дава за "християнство". Първо "християни" го открива на три места в библията, в които се твърди, че "ученици са се нарекли християни", от което за дефиницията на "християнство" продължава да наслагва, че е водещо кои са тези "ученици", а 

On 12.12.2022 г. at 20:31, Etienne said:

това са тези, които следват учението, на което проповедник е Петър и това ни показва, че става дума за учението на Исус от Назарет.

Нито дума в какво се изразява "учението на Исус от Назарет", каква е структурата на метафизичната концепция на това учение. Нито пък описание и анализ на "православието" като метафизична постановка.

Но пък авторчето започва с демагогстването, характерно за всеки пишман-проповедник, като "наставлява" къде може да се намери това учение и въвежда подеждащи въпроси от типа 

On 12.12.2022 г. at 20:31, Etienne said:

Как обаче можем да сме сигурни, че учението на Исус не е като законът на Мойсей, който е само началото на поредица книги на пророци писани в продължение на хиляда години?

От къде почна, къде отиде!?!?!? И къде го прави?!?

Един път, че разделът е "религиозна метафизика", а авторчето не пише в тази насока на учението, което е основа на християнството, съответно и на православието.

Втори път - изработи си някаква нефелна дефиниция за "християнство" по инфантилен начин.

Трети път - подвеждащо отнася темата към съпоставка между юдеизма и християнството, без да описва в какво се състои разликата между двете (логично е да не го прави, щото не е дал и качествена такава за "християнство")

И за капак - прави аналогия с разпространяването на учението на Мойсей и това на учението на Исус, с внушението, че 

On 12.12.2022 г. at 20:31, Etienne said:

ако е така, тогава можем да счетем, че Новият Договор е само началото, и  след това ................. са продължителите, на които е заповядано да продължат да уточняват учението, докато то стане пълно и ясно. Как можем да намерим отговор на този въпрос?

....завършвайки с проповедническия апломб във формата на въпрос, насочващ вниманието в желана насока. В неговия си "циклаж", в който да се изживява като "продължител, заповядано му" свише - хем по тролски да привлече вниманието към собствената си персона, хем да си "воюва за вярата" му в нещо, което не е дефинирал какво е.

Но пък ясно заявявайки желанието си 

On 12.12.2022 г. at 23:39, Etienne said:

да помогна това объркване поне малко от малко да понамалее.

интерпретирайки свободата да се изразяват мнения в научния форум

On 12.12.2022 г. at 23:39, Etienne said:

Това е идеята на многообразието на един форум за наука, че има много теми. 

, като свободията да си определя като "реални доказателства" написано в някаква книга.

On 12.12.2022 г. at 23:39, Etienne said:

Християнството се обсъжда вече 2000 години и това няма да спре никога, защото то е единственото учение на земята, което има и дава надежда на хората, че има изход от смъртта, единственото с реални доказателства, че изход има, както и вечен живот.

Това си е чисто неуважение от невежество за това какво е наука, какво е научен метод и как с подобно отношение създава предпоставки за възникване на спорове, които са нерешими докато едната страна е олицетворена от религиозно-фанатизиран представител. 

Общо взето представянето на автора е тотален интелектуален миш-маш, "манджа с грозде", която се поднася неслучайно във форум за наука, макар и авторчето да не осъзнава защо го прави.

Друго си е да си нацвъкаш делюзиите сред интелигентни хора, провокирайки внимание с малоумията си. Та и някой поддеха това малоумие с твърдения, че "теологията" е наука, защото се изучава в институции (а не че това е така, защото използва научно проверени, педагогически методи за обучение, но в свещенослужене).... или пък, че била наука, защото иначе не би имало раздел "теология" във форума?!?? ....въйх, въйх.....  ....откъде почна темата, къде отиде.... но положението - "иди ми, дойди ми", е нормално за теми с религиозна насоченост, поради преобладаващите страсти, замъгляващи разума.

 

Редактирано от kipen
Link to comment
Share on other sites

Преди 5 минути, kipen said:

Моля!

След като си съгласен с мен, че съм отвратителен, аз се съгласявам с твоята интерпретация, че съм трол. Така всички страни са задоволени и решаваме проблема.

По-нататък разсъжденията ти не ме засягат, нямат връзка с действителността, която е конкретното което ме интересува и нямаш нещо повече което да ми предложиш.

Чао!

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 21 часа, dora said:

Toчно както съвременната наука има точна методология, така и средновековната теология има (даже в по-голяма степен, защото днес никой учен няма да го изгорят на клада, защото нещо се е объркал в логиката си, просто следащите изследователи ще го опровергаят). Принципите не са много по-ралични - оформяне на хипотеза, потвърждаване или отричане на хипотеза, посредством логически инструменти. И понякога - точно заради високото ниво на сложност/абстрактност, с оглед на изследвания обект - супер интересни за четене.

И точно заради естеството на хипотезите, "високото ниво на сложност/абстрактност", които методологично развиват в теологията, се получава разривът с мирогледите на развиващите приложните науки.

Или както беше предложила Шпага - ако приложим други интерпретации ще имат различно значение "денят и нощта". Ами много ясно! Въпросът е, че всеки ще си шляфоти за нещо, което субективно е пречупил в съзнанието си, но не и "на един език".

Един е "езикът" на "недораслия келеш"(отразен в предния пост), друг на "религиозния последовател", трети на "натрупалият житейска опитност" и т.н. Съответно са различни и поведенческите модели и стилът на изразяване. За това, за разлика от споровете, в дискусии се борави с общоприети понятия. А общоприетото вече понятие за "наука" е систематизирано знание, добито и проверено по научния метод. Независимо от това, никой разумен човек не твърди, че теологията е маловажна - просто не е наука по съвременните дефиниции за това.

Това, че монистичният материалистически мироглед е доминиращ в съвремието, не означава, че идеализмът "няма място" в общественото съзнание. А как всеки отделен индивид ще си изгради собствения си мироглед и с каква страст ще се опитва да си го налага/защитава са две различни неща.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 22 минути, kipen said:

И точно заради естеството на хипотезите, "високото ниво на сложност/абстрактност", които методологично развиват в теологията, се получава разривът с мирогледите на развиващите приложните науки.

Или както беше предложила Шпага - ако приложим други интерпретации ще имат различно значение "денят и нощта". Ами много ясно! Въпросът е, че всеки ще си шляфоти за нещо, което субективно е пречупил в съзнанието си, но не и "на един език".

Един е "езикът" на "недораслия келеш"(отразен в предния пост), друг на "религиозния последовател", трети на "натрупалият житейска опитност" и т.н. Съответно са различни и поведенческите модели и стилът на изразяване. За това, за разлика от споровете, в дискусии се борави с общоприети понятия. А общоприетото вече понятие за "наука" е систематизирано знание, добито и проверено по научния метод. Независимо от това, никой разумен човек не твърди, че теологията е маловажна - просто не е наука по съвременните дефиниции за това.

Това, че монистичният материалистически мироглед е доминиращ в съвремието, не означава, че идеализмът "няма място" в общественото съзнание. А как всеки отделен индивид ще си изгради собствения си мироглед и с каква страст ще се опитва да си го налага/защитава са две различни неща.

Веднага ви давам пример. Сравнително религиознание и Библейска археология в някои университети също са част от специалността Богословие. И двете се основават на научните принципи.

Защо го пиша - защото забелязвам стремеж с редукционалистки аргументи (не у вас конйретно, по принцип) да се омаловажи знанието, ако то не касае материалния свят. По тази логика трябва да закрием хуманитарните науки. Да, прекалявам в последните две изречение, но наклонът някак ми се вижда такъв.

 

Редактирано от dora
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
On 20.12.2022 г. at 9:49, scaner said:

Бибията според вярващите е Божието слово, единственият начин да се възприема е буквално. Всяко преиначаване е изкривяване на словото на Бог, което е грях, лъжа. Тълкуванията са произвол, нагаждане според нечии човешки виждания и нужди, изкривяване. Така че мърдане тук няма.

Според начина на тълкуването на религиозните текстове се определя инетелектуалното ниво на тълкуващия. Съответно има различни резултати от тълкуването.

Има най-общо три групи религиозни последователи, разделени по този критерии - начин на тълкуването. Съответно психологически погледнато има и най-общо три групи религиозни последователи, оформени по степен на психично здраве. 

В тази връзка, на мен лично ми харесва статията на една позната, в която използва цитати от книга на Р.Скинър в съавторство

"Хората от най-ниското равнище „схващат религията като набор от правила, възнаграждения и наказания, заплахи и обещания, които се контролират от един могъщ и страшен Бог.“ с.279  

Подобно на черно-бялото мислене при децата, мисленето на тези хора е застинало на споменатото ниско равнище, и, докато при малките деца това е нормално, за възрастните очевидно не е белег на високо психично здраве.

За тях Господ е страшен и властен диктатор с лош нрав, който иска всички непрестанно да му се възхищават и да му казват колко е прекрасен… (или, ако се възприема положително) той пак е нещо като директор на раздаващо награди космическо училище, присъждащ ореоли и пропуски за влизане в рая на онези, които са си научили уроците и не са били спипани да пушат зад навеса за велосипеди.“ с.280

С присъщия хумористичен начин на обсъждане на темата за религията авторите на книгата представят и средното ниво на религиозно съзнание.

На това ниво вече не изпадаме в крайности, възгледите са много повече уравновесени и ние виждаме Бог като много по-добронамерен и състрадателен. Но въпреки това възприемаме религията като набор от правила. За хората от средния обхват на скалата религията по-скоро прилича на вместилище, което ни позволява да преживяваме дните си с минимум объркване и тревожност.“ (с.281)

За тази група най-важна е вярата в догмата, а Господ е общоприетият авторитет, който създава правилата и преценява доколко хората ги спазват. Той прилича на един строг и резервиран, но въпреки това, любящ родител. В по-горната част на средната част от скалата Господ дори става още по-любящ и отзивчив към човека, но основната му характеристика се запазва – една антропоморфна фигура,  която символизира духовната същност на всичко, което ценим, и с която общуваме интимно – като с наш приятел и водач на наше разположение, ако потърсим връзка с него.

В най-горната част от скалата,

„истински здравите психично хора схващат религиозните митове, не като правила и закони, а по-скоро като информация, като един вид указания, помагащи им да разберат духовността и растежа. В този смисъл религиозните учения правят хората проницателни за това какво трябва да правят, за да се развиват, като основната им цел е да им помагат да се почувстват свързани в по-голяма степен с всичко, което ги заобикаля“ с. 282.

В дадения случай става дума за свързаност с Вселената и, тъй като митовете представляват информация, а не нареждания, хората се чувстват свободни да експериментират и изследват, за да придобият знания от опита си при прилагане на идеите.

„Ударението се поставя върху откривателството и възприемането, а не върху безпрекословното подчинение… На това ниво Господ е възприеман не точно като човек, а по-скоро като чувство, като пряко осъзнаване, че вселената има ред и смисъл.“ с. 283

Авторите на тази интересна книга са терапевт, работещ в системното направление на психотерапията – Робин Скинър, и негов бивш клиент – известният английски актьор Джон Клийз, създателят на филма „Животът на Брайън“. "

 

Редактирано от kipen
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 8 минути, dora said:

Защо го пиша - защото забелязвам стремеж с редукционалистки аргументи (не у вас конйретно, по принцип) да се омаловажи знанието, ако то не касае материалния свят. По тази логика трябва да закрием хуманитарните науки. Да, прекалявам в последните две изречение, но наклонът някак ми се вижда такъв.

Съгласен съм с Вас dora! ... и в тази връзка вече си споделих мнението:

Преди 30 минути, kipen said:

Това, че монистичният материалистически мироглед е доминиращ в съвремието, не означава, че идеализмът "няма място" в общественото съзнание. А как всеки отделен индивид ще си изгради собствения си мироглед и с каква страст ще се опитва да си го налага/защитава са две различни неща.

 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 46 минути, kipen said:

Според начина на тълкуването на религиозните текстове се определя инетелектуалното ниво на тълкуващия. Съответно има различни резултати от тълкуването.

Аз само исках да наблегна, че истината в написаното остава истина само до тогава, докато не се затрупа с тълкувания.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 4 минути, scaner said:

Аз само исках да наблегна, че истината в написаното остава истина само до тогава, докато не се затрупа с тълкувания.

Камата е двуостро оръжие, независимо, че може да се ползва за рязане на хляб. "Истина" е кама. 

... съгласен съм с теб за тълкуванията. Но за истина.... истина е, че аз и ти комуникираме, а какво от написаното някъде е "истина" се свежда до истината, че някъде е написано нещо. Без да се конкретизира къде е това написано и аз да го прочета не мога да твърдя, че в него е написана истина, разбира се по възприетите ми критерии за "истина". ...за да не изстина и да се прокяшлям и почеша, където не ме сърби 😉😁, след като съм проявил негативно отношение към авторчето на темата "твърдящ истината".

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 8 минути, kipen said:

Камата е двуостро оръжие, независимо, че може да се ползва за рязане на хляб. "Истина" е кама. 

... съгласен съм с теб за тълкуванията. Но за истина.... истина е, че аз и ти комуникираме, а какво от написаното някъде е "истина" се свежда до истината, че някъде е написано нещо. Без да се конкретизира къде е това написано и аз да го прочета не мога да твърдя, че в него е написана истина, разбира се по възприетите ми критерии за "истина". ...за да не изстина и да се прокяшлям и почеша, където не ме сърби 😉😁, след като съм проявил негативно отношение към авторчето на темата "твърдящ истината".

Е, не може и да има сравнение между написаното от нас и написаното от Бог :)

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...