Отиди на
Форум "Наука"

25% анатолийско-византийски компонент в съвременните българи.


Recommended Posts

  • Потребител
Преди 1 минута, Atom said:

Много пъти сме обсъждали този въпрос, но така и не разбрах на какво се опира едно такова предположение. Не е на база лингвистика или генетика. На базата на историческите извори също не може да се направи толкова смел извод.  

Ето ти една карта на одринския вилает, към  1900г:

800px-Edirne_Vilayet,_Ottoman_Empire_(19

 

През 1975 г., освен тази територия, към одринския вилает спадат и териториите на бъдещата Източна Румелия (над червеното).  През същата година има официално преброяване на населението. Според него, мюсюлманите в целия вилает  са около 38% от населението, а православните християни около  59%.   Според турския изследовател Кемал Карпат който анализира тези данни, съотношението българи / гърци на територията на вилаета е 2:1 в полза на българите. Естествено, в това съотношение изобщо не са включени помаците, които спадат към категорията мюсюлмани. 

С други думи към 1875г., населението на одринския вилает (с включена вътре източна Румелия) е една пъстра мозайка. 38% от населението са мюсюлмани: турци, помаци, цигани и др. (татари, черкези и т.н.). 59% са православни християни: българи, гърци, гагаузи и др. (албанци, власи и т.н.), а съотношението българи-гърци е 2:1.  Т.е. най-голямата етно-религиозна група в рамките на вилаета са православните българи, които представляват около 40% от населението на целия вилает.

Според теб обаче българското население на Тракия е дошло "някъде от далече".  Това идване от някъде обаче е много голяма демографско събитие и трябва да се обясни по някакъв начин.  При всичките документиране заселвания на анадолци, татари, черкези и разни други кавказци + ислямизацията на местните, броят на православните българи е съпоставим с броя на всички мюсюлмани взети заедно във вилаета и даже леко ги надвишава. Каквито и преселения да има от запад на изток, те не могат да доведат до такъв резултат. Изводът е, че основната част от населението на Тракия си е от местен произход

 

Разбира се, сегашното население на Тракия не е дошло отдалеч (доколкото Македония и Балкана са близо). Но си остава факт, подкрепен от турските архиви, че в Равнинна Тракия някъде към края на 17 век няма български(пиши го християнски) села. Българи има само в полупланински и планински области. При анализ, обаче на кои се заселват в Родопските села и градчета пак излиза нещо като преселници от Арнаутлука или Беломорието.  В Източните Родопи има само едно българско село Аврен и то се знае, че са преселници от Запад. Почти всички българи в Източните Родопи в момента са бегълци или преселници при размяна на население след 1878г. Не броим соц. миграциите към големи строителни обекти.

Link to comment
Share on other sites

  • Мнения 212
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Потребител
Преди 21 часа, Южняк said:

А. Комнина: "Във филипополис.. са си дали среща мръсните води на цялата империя"

Колко много напомня на :  Децим Юний Ювенал  " Оронт излива отходните си води в родния ни Тибър ! "  в смисъл, че Рим гъмжи от евреи и сирийци, на които се е гледало меко казано презрително.  Ана Комнина е била навътре с античните автори и много вероятно е да е използвала сравнението

Южняк някъде (май на стената ти) беше писал подробно за ...малоазиачването на Рим и Италия, (беше го формулирал по удачно) тоест малоазийците постепенно стават един значителен процент не само от населението на град Рим, но и в Италия като цяло.

Нещата наистина са крайно интересни, защото обвързването на Рим с Мала Азия се засича доста назад във времето и най-важното : явно е двустранно !

Гай Семпроний Гракх  пише, че когато на път за Нуманция  брат му Тиберий минал през Етрурия, видял пустеещата земя, където земеделците и пастирите били все роби-пришълци    Тоест още тогава етруски - Йок !  (пък ние се кефиме, че имаме някои генетични прилики с населението на Средна Италия - явно, но не и по етруска линия, а май по малоазийска - част от колонистите остават тук 😀 )

Това е II в. пр. Хр.   Натам още по интересно :  Началото на I век пр. Хр. в ..новообразуваната римска провинция Азия (включваща само крайните западни части на полуострова) Митридат VI Евпатор извършва чудовищен по своята жестокост (а и с оглед на последвалите събития) и по своята глупост акт - така наречената Азиатска Вечерня - 80 хиляди римляни са изклани ! 

Геноцид откъдето и да го погледнеш

Ще си позволя само няколко описани сцени които могат да дадат някакъв отговор защо и какви са взаимоотношенията между Рим и Мала Азия

(Южняк, ако прецениш, че се отклонявам - изтрий поста ми с чиста съвест)

Заповедта е в точно определен ден във всички градове да започнат кланета и всички римляни трябва да бъдат убити без изключение, включително жени, деца, старци, а телата им  да бъдат изоставени и непогребани; докато имуществото им ще бъде разделено между останалите жители на градовете и самия Митридат. Обещана е свобода на роби убили господарите си, на задлъжнели към опрощаване на дългове и т. н.  (от тук и привличане на част от гражданите на градовете за плячка) 

Огромна част от римляните надушват подготвяните погроми и офейкват. Но има и такива които остават - когато започват кланетата 

В Ефес, където започва  клането, римляните бягат в храма на Артемида, където разчитат на свещено убежище, обаче митридатовите хора ги откъсват от статуите и ги изкарват от храма, след което ги убиват всички без капка милост

В Пергам римляните се надяват да се спасят, като влизат в храма на Асклепий, обаче разярената тълпа насъскана от митридатовите хора нахлува в сградата и им реже ръцете които обвиват статуите.  Свещеното място на преклонение е напълно пренебрегнато

Зверства има и в Каунас, където първо са изклани децата пред очите на родителите си, в град Трал жителите не искат да си цапат ръцете с кръвта (на съгражданите си) но и се страхуват от отмъщение на Митридат, затова възлагат кланетата на наемници. 

в Адрамитион римляните са преследвани до брега където са принудени да се хвърлят в морето и с плуване да спасяват живота си. Издавят се

...........................................................................................

Обаче Ужасните жестокости и най-вече бруталното потъпкване на Свещените места донасят обратен ефект :  Възмущението срещу Митридат взема превес в самата Анатолия. 

Продължение :

 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 50 минути, genefan said:

Почти всички българи в Източните Родопи в момента са бегълци или преселници при размяна на население след 1878г. Не броим соц. миграциите към големи строителни обекти.

Не след 1878, а след 1913.  След 1878 по-голямата част от източните Родопи остават в рамките на ОИ.  Ето малко данни от преброяване през 1892г. Действително в кааза Кърджали няма отчетени християни. Там населението е 100% мюсюлманско. В съседните кази обаче, които обхващат най-източната част от Родопите положението е по-различно.  В каза Ортакьой (Ивайловград) мюсюлманите са 52%, в каза Мустафапаша (Свиленград) 35%, в каза Димотика -28%, каза Дедеагач (Александруполис) -37% и т.н.  

Що се отнася до съотношението българи/гърци то е пъстро.  В казите  Мустафапаша и Дедеагач преобладават българите (в съотношение 3:1), а в Димотика, Софлу и Ортакьой гърците. Разбира се в това преброяване "българи" и "гърци" е само религиозен маркер. Т.е. преброяването отчита дали хората са екзархисти или патриаршисти. Етно-лингвистичната картина  е по-пъстра, тъй като сред  патриаршистите   освен гръкоезични има и гагаузи, има албанци, власи и разбира се българоезични. 

Редактирано от Atom
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Та...въпросът е : кои са тези Римляни в новосъздадената провинция Римска Азия ?  Само жълтото на Полуострова в разглеждания период

The Roman Republic Roman empire map, Roman republic, History of warfare

Изрично и категорично става въпрос за избити не войници, а мирно население римляни !  Откъде обаче се е взело то  в една новообразувана провинция ?  Тази част на Мала Азия е изключително гъсто населена ( в имперския период генерира три града Стохилядници Пергам, Смирна и Сарди и няколко 50-хилядника)  Незаселени земеделски земи свободни - няма !  Отделно римското население по време на Азиатската Вечерня е изключително градско !

Заключенията са : това са предимно малоазийци  получили римско гражданство !

От тук обаче и въпросите : Защо ?  Защо толкова голям процент - само на базата убити римляни - 80 хиляди,  без да се смятат преди това избягалите, укрилите, спасилите се и т. н. 

Защо Рим дава толкова щедро Римско гражданство на населението в Мала Азия ?   Такъв процент няма нито сред иберийците нито сред галите от Нарбонезис, дори сред самата Италия голяма част от населението все още няма Римско гражданство !  (Междусъюзническата война) 

Обаче в Мала Азия значителен процент и то от градското население са ...римски граждани ?  Не ветерани които са оземлени, а ...граждани живеещи в големите градски агломерации! 

Причини разбира се е имало, защото събитията са по време на Късната Република където за слабост на римска мощ или римски принципи и дума не може да става, но не и за корупция

Може би Малоазийския модел на консолидация се е оказал приемлив и то не само за Рим...

 

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор антропология
Преди 3 минути, Евристей said:

...

 

Как пък ще изтрия пост на най-увлекателно пишещия човек тук. Никога. И за времето да пишеш, пак ще те чета.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
On 15.04.2024 г. at 16:59, Южняк said:

прабългарите са в изключително тесни отношения с една славяноподобна група, може би анти, може би севери, които не са точно със славянски, а спредславянски, или славяноподобни геноми и според мен са не точно славяни, а липсващото звено между славяни и прабългари, да го кажем така. За отношенията между двете групи е достатъчно да кажем, че ползват общи некрополи и имат еднакъв или подобен ритуал още от навлизането си на балканите с аспарух. Но това го казвам аз и няма гаранция, че ще се окаже че е така и че колегите ще се съгласят с твърденията ми (извън това, че двете групи, прабългари и техните съюзници, Х, ползват общи некрополи с еднакъв ритуал, който е инхумация. Възможно е с тях да има и *трета група* съюзници, която обаче ползва кремация, въпреки че погребва в прабългарски некрополи, поради което засега не може да се каже нищо за нея, но по-нататък, след анализ на аутозомното днк от християнския период, ще стане по-ясно.

Кои са тези "общи некрополи с еднакъв ритуал, който е инхумация"? Има некрополи с инхумация+кремация и некрополи само с кремация; само инхумация няма (без да броим християнските).

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор антропология
Преди 13 минути, sir said:

Кои са тези "общи некрополи с еднакъв ритуал, който е инхумация"? Има некрополи с инхумация+кремация и некрополи само с кремация; само инхумация няма (без да броим християнските).

Секвенирани са *две групи* в  "общи некрополи, с еднакъв ритуал, който е инхумация". Индивидите от другия ритуал, практикуван в същите некрополи, *кремацията*, съвсем очевидно не са секвенирани. Да потретя, специално за теб - в общ некропол, погребвани с идентичен ритуал (който е инхумация) има, както устнови изследването, *всъщност две различни групи хора*.  Възможно всъщност  да има и *трета група*, в същите некрополи, както написах във входния постинг,  които обаче са кремирани, респективно, не знаем към коя група принадлежат и дали не са още една, различна група.  Примерно, ако тези с далекоизточен произход са практикували по някаква тяхна причина кремация, изследването ще ги пропусне, но, от другас страна, ще засечем аутозомно днк от тях в инхумираните, още в паганския период, както и хаплогрупите им, в християнския период. Не мога да изключа наличието на трета група при прабългарите, която да е различна от секвенираните, която да е практикувала кремациите.

 

Редактирано от Южняк
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 32 минути, Южняк said:

Секвенирани са *две групи* в  "общи некрополи, с еднакъв ритуал, който е инхумация". Индивидите от другия ритуал, практикуван в същите некрополи, *кремацията*, съвсем очевидно не са секвенирани. Да потретя, специално за теб - в общ некропол, погребвани с идентичен ритуал (който е инхумация) има, както устнови изследването, *всъщност две различни групи хора*.  Възможно всъщност  да има и *трета група*, в същите некрополи, както написах във входния постинг,  които обаче са кремирани, респективно, не знаем към коя група принадлежат и дали не са още една, различна група. 

 

Ами изразявай се по-ясно. "Погребващите се с инхумация в биритуалните некрополи са всъщност две различни групи хора". 

Плувай.😛

Редактирано от Южняк
Link to comment
Share on other sites

  • Модератор антропология

@genefan, знеш, че не следя изобщо хаплогрупите, но ми се струва, че епицентърът на J2/J1 в България всъщност е вътрешна странджа, не родопите - image.png

А от таблицата която ти постна стана ясно, че днес  J2 е най-разпорстранена в Бургас - над 20%, двойно и тройно над останалите региони на България. Уверявам те, че бургас е пълен със страндйалии и ми се струва, че странджа е запазила в най-голяма степен това разнообрази от анатолийски хаплгрупи; за родопите - от това, което намерих днес - J2 , че и ев-13 на практика отсъстват сред българските помаци, които са с подчертано европейски хаплогрупи; ако помаците са критерий за популацията в родопите, те не са свързани с анатолийските мигранти. Но пък странджа и бургаско са свързани...Помаците изглеждат доминирани от  R1b/a и I2a. Но това на пръв поглед. Данните са от FamilyTreeDNA - Bulgarian DNA Project - не знам кой го поддържа. Да не си ти?

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор антропология

Разпределение на хаплогрупите в момента - Бургас цепи здрача с над 25% и голямо разнообразие на J, докато останалите региони на БГ са с по 3-4%? Тука може би има нещо и е възможно тези византийско-ирански маздаисти, митраисти, манихеи, богомили или каквото са били там, да са намерили убежище в странджа -

поне тези от тях, които са останали в Б-я. Което приятно би обяснило някои огнепоклоннически култове като нестинарство, или тричането, също нетипично за другаде и т.н. странджански специфики.. И напръв поглед ми се струва, че "мръсната вода" е намерила убежище при мен в Бургас, хаха, а може и аз да съм част от нея, какво да сторя.

 image.png

Редактирано от Южняк
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 5 часа, miroki said:

 

Та когато Аспарух тръгва за Онгъла, се казва, че взел всеки подвластаната му част от населението. Кои са били неговите не знаем. Та тук е показано, че дори братя имат "различно" население.

 

С голяма вероятност това са били тези, коите са били наричани анти в миналото

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор антропология

Тука да отбележа нещо забележително - все така, единственото място, където няма българи от хаплогрупа J, си остава разградска област в си българия. Удивителен континуитет. Поне по таблицата на Карачанак и Доц. Нешева. Там имаше нещо като 1000 образци. Втория регион, където практически ги няма, е регионът до него - варненска област. Занимателно. И учудващ континуитет с пбц, да му се ненадяваш... при всичките мигражии и премеждия. Ти да видиш. В СИ българия все така няма джей...

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор антропология

Помаците  в родопите са типични централноевропейци... 10 I2a, 7 R1a/b, 4 ev-13, 5 J1/2, 2 G2a, или почти 50% от славянската версия на I2a, 30% от западно-централноевропейски R1a/b и останалото - каквото дойде. Това е странно. Тия да не са поляци? Алтернативно, родопите са били рефюджия за славянските племена, които са си останали непримесени в рамките на 3 империи... да, знам за легендите на помаците как дошли от анадола, и нямам нищо протов - то половината българи вярват, че са атланти, примерно, ама да си погледнат собственото рапортувано днк..

rhodo.jpg

Редактирано от Южняк
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 25 минути, Южняк said:

Разпределение на хаплогрупите в момента - Бургас цепи здрача с над 20% и голямо разнообразие на J, докато останалите региони на БГ са с по 3-4%. Тука може би има нещо и е възможно тези византийско-ирански маздаисти, митраисти, манихеи, богомили или каквото са били там, да са намерили убежище в странджа -

поне тези от тях, които са останали в Б-я. Което приятно би обяснило някои огнепоклоннически култове като нестинарство, или тричането, също нетипично за другаде и т.н. странджански специфики.. И напръв поглед ми се струва, че "мръсната вода" е намерила убежище при мен в Бургас, хаха, а може и аз да съм част от нея, какво да сторя.

 image.png

Броят на тестваните от Бургаско е малък, само 45 човека, затова разпределението на хаплогрупите може да е случайно. Все пак има тенденция в този район да има повече хаплогрупи тип анадолски, но там има и много бегълци от Източна Тракия. Например с.Граматиково, от където има тествани със специален генеалогичен проект повечето са бегълци от Одринско. В Странджа е имало много гръцки и турско-татарски села, които са заместени с български бегълци.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор антропология

Значи, вдъхновен от това, което забелязах, ще издам един "таен" разговор. Преди година по фб ми писа един български турчин, с произход силистра, понастоящем от истанбул и ми каза, че в силистра е имало няколко турски рода, които, по семейните им легенди и правила, са предавали от поколение на поколение "тайната", че са от "аристокрацията на старите българи", според него, прабългарите. И че са се женели само помежду си, без да казват на никой, че са "стари българи", но всички е трябвало да знаят още от детството си, че са "други". Той, разбира се бил от един от тези родове и предложи да ме свърже с останалите и да им направим изследване. Мислех, че не знае какво говори и му отказах, но сега като гледам... не знам...

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор антропология

Уважаеми @sir, според мен трябва да ти липсва съществена част от мозъчната кора, за да не си в състояние да разбереш следното - цитирам, "Излишно е да казвам, че славяни и прабългари носят масово нов елемент на балканите през впн, като от самото си влизане тук, прабългарите са в изключително тесни отношения с една славяноподобна група, може би анти, може би севери, които не са точно със славянски, а спредславянски, или славяноподобни геноми ....За отношенията между двете групи е достатъчно да кажем, че ползват общи некрополи и имат еднакъв или подобен ритуал още от навлизането си на балканите с аспарух. ..(извън това, че двете групи, прабългари и техните съюзници, Х, ползват общи некрополи с еднакъв ритуал, който е инхумация. Възможно е с тях да има и *трета група* съюзници, която обаче ползва кремация, въпреки че погребва в прабългарски некрополи". Тъй като според мен на теб мозъчна кора не ти липсва, проблемът ти е в нещо друго, но го има. По някаква причина редовно  блокираш, когато четеш мой постинг. Защо така, неизвестно, но и не ми влиза в работата. Бъди здрав. 

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор антропология
Преди 14 минути, genefan said:

Броят на тестваните от Бургаско е малък, само 45 човека, затова разпределението на хаплогрупите може да е случайно. Все пак има тенденция в този район да има повече хаплогрупи тип анадолски, но там има и много бегълци от Източна Тракия. Например с.Граматиково, от където има тествани със специален генеалогичен проект повечето са бегълци от Одринско. В Странджа е имало много гръцки и турско-татарски села, които са заместени с български бегълци.

ами трябва да се увеличи. Действително е малък, не само в бургаско.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор антропология

Хм. Никога не съм се интересувал от хаплогрупи и може би там ми е била и грешката. Най-разпространената група в Бургас и бургаско, по Нешева и Карачанак, е

J-m241. (тая същата май, дето генефан обясняваше, че била илирийска. Ми то много илири в тоя бургас?  Цели 11%. Ама и в гуарати са доста..... Може и аз да съм от нея, де да знам. Това няма как да е група свързана с европа и с балканите. тя и с анатолия не е. Мейд ин Индиа. image.png

 

ей-тая - image.png

По повод горното да поздравя всички богомили, бели братя и други  илири във форума с един стар богомилски химн, изпълняван на празника на тричаните кучета: 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 3 часа, genefan said:

Разбира се, сегашното население на Тракия не е дошло отдалеч (доколкото Македония и Балкана са близо). Но си остава факт, подкрепен от турските архиви, че в Равнинна Тракия някъде към края на 17 век няма български(пиши го християнски) села. Българи има само в полупланински и планински области. При анализ, обаче на кои се заселват в Родопските села и градчета пак излиза нещо като преселници от Арнаутлука или Беломорието.  В Източните Родопи има само едно българско село Аврен и то се знае, че са преселници от Запад. Почти всички българи в Източните Родопи в момента са бегълци или преселници при размяна на население след 1878г. Не броим соц. миграциите към големи строителни обекти.

Руски пътеписи за българските земи XVII—XIX век

Съст. Маргарита Кожухарова

 

2. * * * („русин, бивш пленник у турците”)

(Превод — Даниела Жукова)

 

Биографични данни за автора на „Описание на Турската империя, съставено от русин, бивш пленник у турците” няма, тъй като той е неизвестен. Всичко, което се знае за него, е извлечено от самото „Описание”. Въз основа на езика на автора Сирку, който публикува ръкописа, заключава, че той е роден около градовете Орловск, Курск или Калуга. „Описанието” говори за известни познания на автора по география, топонимия и история и доста задълбочени знания по стратегия и геодезия. По всяка вероятност по професия той е бил военен, със солидно за времето си военно образование. Бил пленен от турците, но колко време е бил в пленничество, не се знае. След като се освободил (или откупил), той обходил за 62 месеца нашир и надлъж цялата Турска империя. По данните от „Описанието” Сирку заключава, че това е било след 18. IX. 1669 г., тъй като едва след тази дата о-в Кипър станал турско владение (вж.: „Описание Турецкой империи, составленное русским, бььвшим в плену у ту рок в XVII веке”. СПб., 1890, с. 37). Сирку открива известно сходство на „Описанието” с историята, написана от Фьодор Фьодорович Дорохин, и предполага, че може би той е авторът му, но вече 90 г. след публикуването на ръкописа този въпрос не е намерил точен отговор. За нас е ясно, че авторът не е бил обикновен пленник. Той е обходил много места и е имал достъп дори до турските крепости. Това му дава възможност да събере доста данни за земите, населението, природните особености, укрепителните системи, наличието на оръдия и т. н.

 

Независимо от някои грешки (посочени тук в бележките след „Описанието”), авторът е твърде точен, дори при предаване на селищните наименования, да не говорим за политическите събития, довели до едни или други промени в турските владения.

 

За нас „Описанието” представлява особен интерес, защото, макар и пестеливо, но доста точно обрисува облика на българските селища от втората половина на XVII в.

 

11

 http://promacedonia.org/rp/line_up.gif

 

 

ОПИСАНИЕ НА ТУРСКАТА ИМПЕРИЯ, СЪСТАВЕНО ОТ РУСИН, БИВШ ПЛЕННИК У ТУРЦИТЕ ПРЕЗ XVII В.

 

 

Написах тайно тази книга, съкровено и скрито, аз — пленникът, осъден от робската си съдба на търпение и страдание. Разказах за тайното си наблюдение, в смисъл направих описание на цялото турско царство, което изминах в път, избродих пеша със собствените си нозе и извърших при цялата обиколка разузнаване. За цялата тази турска земя ясно заявявам, че това царство е велико по властта над своите владения и по ширина открай до край.

 

Авторът на пътеписа посещава Ерусалим, Египет, Яфа, Дамаск, Бейрут, Триполи, Вавилон, Цариград, след което продължава обиколката си в Европейска Турция, минавайки през нашите земи.

 

[...] След Андранопол [1] започват области, населени с българи: те са християни по вяра и славяни по език. По турски тук наричат тези хора серпи. Тези българи са доста много и всичките са земеделци. А от този град, от Андранопол, по пътя има много места за пренощуване [2]. Имената им са:

 

Чюприи [3]

Арманли [4]

Узунчеова [5]

Кайяйли [6]

Папазлик [7]

за останалата част в линка.

http://promacedonia.org/rp/rp_02.htm

Добре е човек да почете малко и след това да пише.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 9 часа, Янков said:

Руски пътеписи за българските земи XVII—XIX век

Съст. Маргарита Кожухарова

 

2. * * * („русин, бивш пленник у турците”)

(Превод — Даниела Жукова)

 

Биографични данни за автора на „Описание на Турската империя, съставено от русин, бивш пленник у турците” няма, тъй като той е неизвестен. Всичко, което се знае за него, е извлечено от самото „Описание”. Въз основа на езика на автора Сирку, който публикува ръкописа, заключава, че той е роден около градовете Орловск, Курск или Калуга. „Описанието” говори за известни познания на автора по география, топонимия и история и доста задълбочени знания по стратегия и геодезия. По всяка вероятност по професия той е бил военен, със солидно за времето си военно образование. Бил пленен от турците, но колко време е бил в пленничество, не се знае. След като се освободил (или откупил), той обходил за 62 месеца нашир и надлъж цялата Турска империя. По данните от „Описанието” Сирку заключава, че това е било след 18. IX. 1669 г., тъй като едва след тази дата о-в Кипър станал турско владение (вж.: „Описание Турецкой империи, составленное русским, бььвшим в плену у ту рок в XVII веке”. СПб., 1890, с. 37). Сирку открива известно сходство на „Описанието” с историята, написана от Фьодор Фьодорович Дорохин, и предполага, че може би той е авторът му, но вече 90 г. след публикуването на ръкописа този въпрос не е намерил точен отговор. За нас е ясно, че авторът не е бил обикновен пленник. Той е обходил много места и е имал достъп дори до турските крепости. Това му дава възможност да събере доста данни за земите, населението, природните особености, укрепителните системи, наличието на оръдия и т. н.

 

Независимо от някои грешки (посочени тук в бележките след „Описанието”), авторът е твърде точен, дори при предаване на селищните наименования, да не говорим за политическите събития, довели до едни или други промени в турските владения.

 

За нас „Описанието” представлява особен интерес, защото, макар и пестеливо, но доста точно обрисува облика на българските селища от втората половина на XVII в.

 

11

 http://promacedonia.org/rp/line_up.gif

 

 

ОПИСАНИЕ НА ТУРСКАТА ИМПЕРИЯ, СЪСТАВЕНО ОТ РУСИН, БИВШ ПЛЕННИК У ТУРЦИТЕ ПРЕЗ XVII В.

 

 

Написах тайно тази книга, съкровено и скрито, аз — пленникът, осъден от робската си съдба на търпение и страдание. Разказах за тайното си наблюдение, в смисъл направих описание на цялото турско царство, което изминах в път, избродих пеша със собствените си нозе и извърших при цялата обиколка разузнаване. За цялата тази турска земя ясно заявявам, че това царство е велико по властта над своите владения и по ширина открай до край.

 

Авторът на пътеписа посещава Ерусалим, Египет, Яфа, Дамаск, Бейрут, Триполи, Вавилон, Цариград, след което продължава обиколката си в Европейска Турция, минавайки през нашите земи.

 

[...] След Андранопол [1] започват области, населени с българи: те са християни по вяра и славяни по език. По турски тук наричат тези хора серпи. Тези българи са доста много и всичките са земеделци. А от този град, от Андранопол, по пътя има много места за пренощуване [2]. Имената им са:

 

Чюприи [3]

Арманли [4]

Узунчеова [5]

Кайяйли [6]

Папазлик [7]

за останалата част в линка.

http://promacedonia.org/rp/rp_02.htm

Добре е човек да почете малко и след това да пише.

Прочетох, например отчета на пловдивси историци по турски архиви и този цитат е от тях - всички села около Пловдив в равнината са мюсюлмански, българи има само в планински и полупланински райони. Има заселване на българи около Одрин и  Елховско в 17 век, като са дошли от Кюстедилско. По време на Османското завоевание, около Цариград е Одрин е било или пусто, или са били гърци. Всички българи в Източна Тракия са нови заселници. Когато започва Пакс Отомана вече е било даже по-безопасно да се живее около тези градове, отколкото в отдалечени кътчета на империята.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 10 часа, Южняк said:

Хм. Никога не съм се интересувал от хаплогрупи и може би там ми е била и грешката. Най-разпространената група в Бургас и бургаско, по Нешева и Карачанак, е

J-m241. (тая същата май, дето генефан обясняваше, че била илирийска. Ми то много илири в тоя бургас?  Цели 11%. Ама и в гуарати са доста..... Може и аз да съм от нея, де да знам. Това няма как да е група свързана с европа и с балканите. тя и с анатолия не е. Мейд ин Индиа. image.png

 

ей-тая - image.png

По повод горното да поздравя всички богомили, бели братя и други  илири във форума с един стар богомилски химн, изпълняван на празника на тричаните кучета: 

 

 

Точно ако разбираше от хаплогрупи, щеше да ти е ясно, че индийския клон се е разделил с европейския още от преди 9700г. Точно това искам дебело да подчертая, не само общата хаплогрупа е важна, но и подклона. При мъжките може доста точно да се определи кога са се разделили. При женските хаплогрупи е по-друго, зашото там мутациите става много по-рядко, а и женските хаплогрупи в Европа са долу-горе еднакви.
Европейският подклон на на J2b2 e L283 и не се среща в Индия.
https://www.eupedia.com/images/content/J2-tree-2021.png
https://www.yfull.com/tree/J-L283/
Българските J2b2 могат да се разделят на 2 вида. Едни имат явна македоно-албанска връзка и са вероятно нови заселници в България от Арнаутлука. Другите имат странни съвпаденци от Западна Европа и даже Британските острови, които нямат ясен произхoд. Може би са разнесeни с келтско-гермаnски племена, някои смятат J2b2 в Европа свързан с миграциите на индоевропейците.

Although J2b2 itself was formed 14,000 years ago, almost all European J2b2 members belong to the L283 branch and share a common patrilineal ancestor who lived 6,000 years ago. What's more, 99% of them fall under the Z628 (aka Z597) clade, with a shared common ancestor who lived only 4,500 years ago. 

The most likely hypothesis is that J2b2a1 (L283) penetrated into the Pontic Steppe region during the Neolithic or Chalcolithic period, by crossing the Caucasus from western Iran, then migrated to the Volga-Ural region, where it was absorbed by the R1a-Z93 tribes in the Early Bronze Age. As a minor lineage within the R1a-Z93 dominant populations, it would have expanded from the Volga-Ural region to Central and South Asia with the Indo-Aryan invasions approximately from 4,300 to 3,500 years ago. Other J2b lineages could have ended up in the Balkans during a number of Steppe invasions from the Bronze Age until the Middle Ages.

Редактирано от genefan
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 5 часа, genefan said:

Прочетох, например отчета на пловдивси историци по турски архиви и този цитат е от тях - всички села около Пловдив в равнината са мюсюлмански, българи има само в планински и полупланински райони.

 

Дай да го видим това проучване или отчет или каквото и да е там.  

 

Преди 5 часа, genefan said:

Има заселване на българи около Одрин и  Елховско в 17 век, като са дошли от Кюстедилско. По време на Османското завоевание, около Цариград е Одрин е било или пусто, или са били гърци. Всички българи в Източна Тракия са нови заселници.

Всички българи в равнинната част на източна Тракия може е да са нови заселници след османските завоевания, но се пита КОГА са я заселили и от КЪДЕ са дошли.  Някакви българи от Кюстендилско се били заселили в Одринско и Елховско през 17-ти век.  Хубаво, но имаме една камара източници за наличие на българи там и преди идването на тези хора.

Ханс Дерншвам, 1555: "От Одрин започва България... Във всички села се говори български"

Мелхиор фон Зайдлиц,  1559: "Споменатите страни, като се започне от Одрин до границата с християнските страни, са населени, особено в селата, с християни. Така че ние често пътувахме по цял ден, без да видим нито един турчин.  Само в градовете и селищата, в които стават пазари... Във всички тях се говори славянски език”

Яакопо Соранцо, средата на 16-ти век. За областта между Свиленград и Одрин пише следното:  “Тук от България се навлиза в Романия; тук престава да се говори славянски и се стига в места, където се говори турски и гръцки език”

Стефан Герлах, 1578:  "Адрианопол сам по себе си не е голям, обграден е със стена, която има кули и зъбери както в Константинопол, лежи съвсем на равно и в него живеят почти само гърци. Има също и много турци и евреи...Тук моят милостив господар върна обратно наетите за неговите неща 5 коли и 23 товарни коне в Константинопол и им плати над 58 талера. Вместо тях нае тук десет български каруци, като за всяка дава по 11 талера до Белград....  Мустафа паша кюпрю [*]... се разделя на две части от един дълъг каменен мост над реката Мерич или на български Марица. В частта към Адрианопол Мустафа паша е построил джамия, кервансарай и други пристройки, много занаятчийски и търговски дюкяни (Institotum), всички покрити с олово. Там живеят само турци и ние останахме да пренощуваме. Оттатък реката и този дълъг мост, също построен от Мустафа, на когото е наречено селището, живеят само гърци и българи.

Райнхолд Лубенау, 1587 г.  За хората в равнината, в която се "навлиза по сводест каменен мост над река Хеброс" (в Свиленград), авторът пише, че "Езикът им е илирски или славянски"

Луи Жедоен, 20-те години на 17 век: Според него близо до Одрин  "свършва вярата и славянският или илирският език"    

Имам чувството, че интерпретираш източниците тенденциозно, като отчиташ само тези които отговарят на някаква твоя си, предварително постулирана теза, а останалите ги игнорираш. 
 

 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

От горните хроники, се забелязва нещо интересно:

-по вяра християни;

-по език славяни;

-по етнос / народност/ - българи.

Много интересно разграничаване.

 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 51 минути, Atom said:

 

Дай да го видим това проучване или отчет или каквото и да е там.  

 

Всички българи в равнинната част на източна Тракия може е да са нови заселници след османските завоевания, но се пита КОГА са я заселили и от КЪДЕ са дошли.  Някакви българи от Кюстендилско се били заселили в Одринско и Елховско през 17-ти век.  Хубаво, но имаме една камара източници за наличие на българи там и преди идването на тези хора.

Ханс Дерншвам, 1555: "От Одрин започва България... Във всички села се говори български"

Мелхиор фон Зайдлиц,  1559: "Споменатите страни, като се започне от Одрин до границата с християнските страни, са населени, особено в селата, с християни. Така че ние често пътувахме по цял ден, без да видим нито един турчин.  Само в градовете и селищата, в които стават пазари... Във всички тях се говори славянски език”

Яакопо Соранцо, средата на 16-ти век. За областта между Свиленград и Одрин пише следното:  “Тук от България се навлиза в Романия; тук престава да се говори славянски и се стига в места, където се говори турски и гръцки език”

Стефан Герлах, 1578:  "Адрианопол сам по себе си не е голям, обграден е със стена, която има кули и зъбери както в Константинопол, лежи съвсем на равно и в него живеят почти само гърци. Има също и много турци и евреи...Тук моят милостив господар върна обратно наетите за неговите неща 5 коли и 23 товарни коне в Константинопол и им плати над 58 талера. Вместо тях нае тук десет български каруци, като за всяка дава по 11 талера до Белград....  Мустафа паша кюпрю [*]... се разделя на две части от един дълъг каменен мост над реката Мерич или на български Марица. В частта към Адрианопол Мустафа паша е построил джамия, кервансарай и други пристройки, много занаятчийски и търговски дюкяни (Institotum), всички покрити с олово. Там живеят само турци и ние останахме да пренощуваме. Оттатък реката и този дълъг мост, също построен от Мустафа, на когото е наречено селището, живеят само гърци и българи.

Райнхолд Лубенау, 1587 г.  За хората в равнината, в която се "навлиза по сводест каменен мост над река Хеброс" (в Свиленград), авторът пише, че "Езикът им е илирски или славянски"

Луи Жедоен, 20-те години на 17 век: Според него близо до Одрин  "свършва вярата и славянският или илирският език"    

Имам чувството, че интерпретираш източниците тенденциозно, като отчиташ само тези които отговарят на някаква твоя си, предварително постулирана теза, а останалите ги игнорираш. 
 

 


Турските архиви вече са отворени и интересно защо много малко български историци се ровят да докажат каква е била етническата картина в един или друг район на България. Наистина има налични документи и в Български архиви, но те са откъслечни, даже и да са преведени. За  проучване на турските си трябват знание на Османотурски, каквито в България има единици.
Един от тези Пловдивски историци, който се рови в архивите е Любомир Василев. Беше намерил турски карти за населените места от 16 век, но само по имената на селата може да се съди дали за български или турски. За пълната картина трябва да се проследи целия исторически период. Например за СИБ някой намерил документ от 15 век и доказва как там имало много българи. Само че в същото село след 50-100г. има само "синове на Абдула". Както е известно, много българи са се излямизирали, но обратното е било по-скоро чудо, отколкото рядко явлвние и тези хора не са ни предшественици.
https://lubomir-vassilev.blogspot.com/
 

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...