Отиди на
Форум "Наука"

За хипотезата за еврейското предателство на Търново


Recommended Posts

  • Глобален Модератор

Защо да придобиват друг вид? Това не е невъзможно да се е случило някъде и някога, но от това вероятността да се е случило в Търново не нараства.

Няма данни, освен една легенда от 19 век.

Link to comment
Share on other sites

  • Мнения 368
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

Posted Images

  • Потребители
Защо да придобиват друг вид? Това не е невъзможно да се е случило някъде и някога, но от това вероятността да се е случило в Търново не нараства.

Няма данни, освен една легенда от 19 век.

Именно поради този тип мислене веднъж те запитах какво образование имаш - висше, средно, основно. Не искам да те засягам. Работа е там, че именно "вероятността" нараства. А сме принудени да работим с вероятности, защото нямаме достатъчно данни.

Сега, от това, че вероятността легендата да е вярна нараства, автоматически не следва, че легендата наистина е вярна.

Надявам се всичко е ясно.

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

Ми има и трите образования :dance: Но какво общо има това.

Вероятността нараства, ако в средновековие друговерци са предавали градове? Не е задължително.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Надявам се всичко е ясно.

Голди, аз съм от бавнозагряващите реотани, та не всичко ми е ясно. Ще ти дам една картина. Искам да ми кажеш в контекста на твоето разбиране за нарастване на вероятностите при липса на данни, каква е вероятността сянката на тази питанка, да е всъщност не питанка, а дивенка (както казвахме едно време на удивителния знак!)?

Нямаш данни и гледаш само сянката. Историята е наука на сенките (на липсата на данни). При липса на данни единствено прожекторът (историкът - в контекста на тази картина) е този, който прави вероятността.

Ето и рисунката:

post-5329-1249474840_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители

Голди, аз съм от бавнозагряващите реотани, та не всичко ми е ясно. Ще ти дам една картина. Искам да ми кажеш в контекста на твоето разбиране за нарастване на вероятностите при липса на данни, каква е вероятността сянката на тази питанка, да е всъщност не питанка, а дивенка (както казвахме едно време на удивителния знак!)?

Нямаш данни и гледаш само сянката. Историята е наука на сенките (на липсата на данни). При липса на данни единствено прожекторът (историкът - в контекста на тази картина) е този, който прави вероятността.

Ето и рисунката:

post-5329-1249474840_thumb.jpg

Моите уважения г-н Самолет. Разбирането ми за вероятностите вече ясно изразих. Но след като започнахте с примерите, да продължим с друг такъв:

Във Вашия квартал вилнее сериен изнасилвач (г-н Х) - вече пет жертви са пострадали от изверга. Една сутрин в близката градинка, където обикновено мърсува насилникът, намират и Вашата позната г-жа Y - естествено изнасилена.

Въпрос с повишена трудност: Каква според Вас е вероятността същият г-н Х да е изнасилил Вашата позната?:

А. - голяма

Б. малка

С. никаква

Поздрави

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Моите уважения г-н Самолет. Разбирането ми за вероятностите вече ясно изразих. Но след като започнахте с примерите, да продължим с друг такъв:

Във Вашия квартал вилнее сериен изнасилвач (г-н Х) - вече пет жертви са пострадали от изверга. Една сутрин в близката градинка, където обикновено мърсува насилникът, намират и Вашата позната г-жа Y - естествено изнасилена.

Въпрос с повишена трудност: Каква според Вас е вероятността същият г-н Х да е изнасилил Вашата позната?:

А. - голяма

Б. малка

С. никаква

Поздрави

Естествено, изнасилвача е евреин и е пра-пра-пра-пра-пра-пра-пра-пра-пра-пра-правнук на изверга предал Търново на турците :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Ми има и трите образования :dance:
Точно това е най-страшното, Кагебейка.

а примерът с кварталната градинка е най-малкото подвеждащ.

нито кварталът е същия, нито пък времето

Затова пък знакът на Самолета и неговата сянка са същите. :post-20645-1121105496:

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Моите уважения г-н Самолет. Разбирането ми за вероятностите вече ясно изразих. Но след като започнахте с примерите, да продължим с друг такъв:

Във Вашия квартал вилнее сериен изнасилвач (г-н Х) - вече пет жертви са пострадали от изверга. Една сутрин в близката градинка, където обикновено мърсува насилникът, намират и Вашата позната г-жа Y - естествено изнасилена.

Въпрос с повишена трудност: Каква според Вас е вероятността същият г-н Х да е изнасилил Вашата позната?:

А. - голяма

Б. малка

С. никаква

Поздрави

Голди, благодаря ти за поздравите! Затова ще бъда по същия начин любезен. Примерът е неуместен, ако се съобразяваме със съществото на проблема, който не е някакво теоретизиране на относителността... Проблемът (макар и по конкретно предназначение темата да е за предателството на Търново от евреин) е за същността на тълкуването. Тълкуването е вид херменевтика, като разбира се има различни видове от нея - има правна херменевтика, религиозна такава, при която се стига до апологетика и екзегеза, а също и историческа...

Това, което исках да кажа е, че историята се пише в името на бъдещето (но това е много обширна тема), защото постигането на максимална обективност е въпрос на сговор между учените историци. Ако историците са възпитавани в условията на зрял социализъм (щях да кажа зрял боб), а след това и на яхниен патриотизъм, то сговор твърде трудно се постига, тоест лелеяната обективност...

Другото, което исках да кажа е, че историята точно както рентгенологията, е наука на сенките (при рентгенологията от една сянка съдиш за болестта). При историята от сенките търсиш живота в неговата пъстрота. Поради това има най-малко 3 хиляди истории на древния Рим и всичките различни. Разбира се, когато всички сме съгласни, че Нерон е изверг и гаден педал, то тогава бием тупана и играем хорото. Но хорото винаги може да бъде обърнато от някой, който смята обратното. Важното е накъде водиш хорото. В семиотиката този процес се нарича habit taking tendency и за пръв път е въведен от гениалния Чарлс Пърс, за когото много хора не са чували, но тепърва ще чувата и то все повече и повече... А това накъде водиш хорото не се съпоставя с теорията за вероятностите, макар че и воденето на хорото и теорията за вероятностите имат отношение към търсената от нас истина...

В нашия конкретен случай какво търсим - евреинът предател или гадното еврейство, опропастило живота на планетата от време оно... Сега ще ми отговориш ли на този въпрос или не заслужавам чак такова внимание?

Вероятността да ми отговориш, според твоето поведение, демонстрирано към мен е голяма. :bottom:

:boxed::boxed::boxed:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 седмици по-късно...
КГ 125 ,това поне от филмите трябва да го знаеш ,през цялото Средновековие християните са избягвали да стават банкери.Най-често това са...Във Венеция и Генуа е пълно с тях.Венецианците плащат на псевдокръстоносците да ограбят Втория Рим.От богатствата изнесени от Константинопол забогатява Запада.

С мюсюлманския удар е разбит Православния свят,но остава Святая Рус,в която своевременно е прехвърлен центъра на Православието.

Навсякъде в Европа има разпокъсан феодализъм,но ако ги нямаше турците повикани от... и въоражени с ... пари.България щеше да голяма поне колкото съвременна Франция.

А пък Д. П. Даскалов, авторът на "Българите - царски скити и сармати" (София, 1911 г.) казва, че венецианци и генуезци поощрявали иманярството из цяла Русия, изкупували всякакви предмети от благородни метали, топели ги и ги изливали на слитъци и така ги изнасяли за Венеция и Генуа. Това мисля го съобщават и други писатели и сигурно тук във форума ще се намери човек, който да даде повече информация за това неописуемо варварство, вършено от "цивилизовани западноевропейци".

ВладПомак

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Военно дело

Чак пък варварство... Хората са искали благородни метали и им е било все едно откъде ще ги намерят, включително иманярство.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Като се заговорихме за евреи, откъде иде мнението, че Иван Александър е пратил Теодора в манастир, за да се ожени за Сара. Когато се е женил за втори път, не е ли бил вдовец?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Разделянето на България на три части, управлявани от синовете му - това не е ли било предвидено още приживе на Иван Александър, още при първия му брак?

Link to comment
Share on other sites

  • Потребители
Кои извори по-точно?

Първата съпруга на царя Теодора се споменава като монахиня Теофана. И тъй като царя има и втора съпруга, няма как първата да се е замонашила след смъртта му. Маврубир разказва май най-подробно, но не е ясно какви извори е ползвал. За съжаление за края на Второто царство той дава много сведения, които обаче в цялост не може да ги проверим. Само за части от тях имаме сведения. То в случая той пише, че първата съпруга на Иван Александър била много зла. Той се запознал с еврейката (наречена е Браида), когато тя се явила пред него във връзка с някакъв процес (царят-самодържец се явявал и последната съдебна инстанция). След това царят изпратил първата си съпруга на далечно място. Кое е мястото - не казва. Някои считат, че е била изпратена в манастира "Св. Богородица Темнишка", който се е намирал на мястото на днешната черква "Св. Богородица" в Търново. Но Темнишка ако иде от Темнишко, то ще рече че е Сергевци - там където е издадена една от царските грамоти. За това Маврубир цитира Халкондил, но Лаоник е написал само това: "тя била родена от еврейката, за която той се оженил по любов" ( по превода на потребителя saur в ДИР-а, Ников дава малко по друг превод, но този е смисълът на написаното).

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Сведението, че Иван Александър изпратил в манастир първата си жена, за да се ожени за Сара, е от византийски произход, ако не се лъжа. То добре, че са византийските историци, иначе нямаше да знаем почти нищо за собствената си история. Не винаги обаче те са били точно осведомени какво и как става в българския царски двор. Според Анонимната българска хроника Иван Асен (приемаме го за най-малкия царски син от първия му брак) загива в битка с турците. В хрониката това не е точно датирано, някои историци оспорват, че Иван Асен е загинал в битка с турците, други го примат за истина и отнасят събитието някъде към 1342 г.) В Манасиевата хроника (1345 г.) на една от миниатюрите е изобразен починалия, от ляво са царя, духовно лице, болярите, а от дясно над него са две жени, вероятно майка му и жена му. Майка му е изобразена с царските си дрехи и корона(?). Над всички е ангел Господен, който прибира душата на починалия.

За замонашването на Теодора под името Теофана знаем от допълненията в Бориловия синодик. Обичая за насилственото изпращане в манастир като отдалечаване от властта се е практикувал във Византия. От светските лица, изпратени там, не се е очаквало особено религиозно усърдие, въпреки монашеския сан, и те са си водили доста свободен живот. Не знам защо обаче това замонашване се възприема само като насилствено. Ако се познава четиринайстия век и византийските обичаи, трябва да се знае, че хора, вкл. аристократи, са се замонашвали и по други причини - било, че са усещали, че наближава края на живота им, било че им е починало отраснало дете (последното се е срещало при жените). Освен като знак на голяма скръб, смятало се е че така ще измолят живот и здраве за другите си деца. Така че може да се допусне и нещо друго като вариант. На мисълта, че е възможно Теодора-Теофана да е починала, ме навежда и обстоятелството, че Сара взема царското име на първата съпруга - обичай, нетипичен за за живи лица, а по-малкия й син (изобразен заедно с Иван Шишиман в Четвероевангелието от 1356 г.) носи името на починалия Иван Асен.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

От женитбата на Иван Александър за Сара някои историци се опитват да правят голяма сензация. По-романтичните твърдят, че я е срещнал я в банята, я в съдилището и се влюбил в нея (не е изключено това да си е и брак по любов), други пък, по-практични, обясняват, че тъй като царят и болярите много закъсали за пари, им трябвало заем, и затова царят се оженил за еврейката, която била дори от семейство на венециански банкери (според Маврубир?). Възможно е да е така, но досега не е намерен някой венециански банкерски тефтер, който да потвърждава това обстоятелство. В автократичната средновековна България, царят, макар и номинално, е бил шеф на фиска, така че финансирането на царската хазна от частни лица едва ли е било много познато. Археологическите разкопки на Търново пък засега не потвърждават да е имало по-забележителни постройки на частни лица/третото съсловие, различни от царя и болярите (то и царския дворец и болярските къщи не са нещо особено). Царската съпруга обикновено е или дъщеря/сестра на друг владетел или дъщеря/сестра на някой от царските приближени-аристократи. Може Сара да е била близка или роднина на някой от Александровите царедворци или жена му - аристокрацията не е била само родова, титли са се раздавали и за заслуги пред двора (нямам предвид само бойни заслуги). Някои царици са били и от по-скромен произход.

Link to comment
Share on other sites

Първата съпруга на царя Теодора се споменава като монахиня Теофана. И тъй като царя има и втора съпруга, няма как първата да се е замонашила след смъртта му. Маврубир разказва май най-подробно, но не е ясно какви извори е ползвал. За съжаление за края на Второто царство той дава много сведения, които обаче в цялост не може да ги проверим. Само за части от тях имаме сведения. То в случая той пише, че първата съпруга на Иван Александър била много зла. Той се запознал с еврейката (наречена е Браида), когато тя се явила пред него във връзка с някакъв процес (царят-самодържец се явявал и последната съдебна инстанция). След това царят изпратил първата си съпруга на далечно място. Кое е мястото - не казва. Някои считат, че е била изпратена в манастира "Св. Богородица Темнишка", който се е намирал на мястото на днешната черква "Св. Богородица" в Търново. Но Темнишка ако иде от Темнишко, то ще рече че е Сергевци - там където е издадена една от царските грамоти. За това Маврубир цитира Халкондил, но Лаоник е написал само това: "тя била родена от еврейката, за която той се оженил по любов" ( по превода на потребителя saur в ДИР-а, Ников дава малко по друг превод, но този е смисълът на написаното).

Мисля си, че ако човек, четейки разни исторически съчинения, е обръщал внимание и на някои характерови особености на българите (доколкото ги е имало в съчиненията разбира се) ще му стане ясно, че май не ни трябват никакви евреи (конкретно в двата случая, които се коментират във форума - падането на Търново поради предателството на евреин и разделянето на България при Иван Александър заради еврейката Сара) за да си направим беля от всякакъв калибър. Сигурно малцина знаят че във Вермахта е имало офицери, сержанти и войници евреи до последния момент на Втората световна война. Които са си носели службата като всеки лоялен гражданин на Третия Райх! А в градинката на черквата Св. Никола (на ъгъла на Опълченска и Пиротска) има паметник на падналите през Балканските и Първата Св. война българи - поне 6-7 от имената са на евреи, предимно от София. Е, имало е и доста комунисти сред тях, вкл. и тоя дето подготвя атентата в черктвата Св. неделя (тогава Св. Крал), но значи ли че всички нечовешки убийства на българи (направо зверски кланета - с колове, с кирки, с лопати) и изобщо всички зверства на комунистите трябва да се припишат на евреи?

ВладПомак

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Сара сигурно е била мома от добър и богат род. Впрочем тая женитба е била горе-долу по времето на договорите между Иван Александър и венецианците, така че може и да има връзка с банкерите.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
...Може Сара да е била близка или роднина на някой от Александровите царедворци или жена му - аристокрацията не е била само родова, титли са се раздавали и за заслуги пред двора (нямам предвид само бойни заслуги). Някои царици са били и от по-скромен произход.

Това не може да е вярно. В аристокрацията няма евреи, непокръстени. А "Сара" се е покръстила малко преди брака си.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Сара сигурно е била мома от добър и богат род. Впрочем тая женитба е била горе-долу по времето на договорите между Иван Александър и венецианците, така че може и да има връзка с банкерите.

А това вече са си съвсем свободни съчинения. Няма лошо в изказването на различни хипотези, но хипотеза, че царя се е оженил заради пари е много фантасмагорична.

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...